Helpt Paleo bij en tegen kanker? (2)

Supplice_des_Amauriciens

I love it. Dit is zo’n heerlijk ketterse retorische vraag waar heel ‘weldenkend’ Nederland onmiddellijk van steigert. Maar Rainer Klement, medisch fysicus op de afdeling radio-oncologie van de Universiteit van Würzburg, stelde hem wel, op AHS 2012. Weer zo’n halve gare die als het aan onze opinieleiders en hun slaafjes bij de media lag ogenblikkelijk aan de schandpaal zou worden genageld. Ik zie het helemaal voor me. Martijn Katan en Frans Kok delen billenknijpend van nijd eieren, tomaten en erger uit aan de kwijlende intelligentsia. Dood aan de evolutionairen, zou het sissend klinken uit myriaden door cariës en parodontitis aangetaste neolithische bekjes.

De video van AHS 2012 laat zich helaas (nog?) niet embedden, dus je zult even moeten klikken.

Maar Rainer Klement woont in een beschaafd land en heeft dus minder last van oncollegiale, gewetenloze schoften dan bijvoorbeeld Frits Muskiet en Remko Kuipers. In deze lezing legt hij uit waarom kanker in de eerste plaats een metabole ziekte is en waarom paleo in zijn ogen een goede manier is om maligniteit zo weinig mogelijk kans te geven. Let ook op zijn opmerking over sarcopenie. Ons spierstelsel vormt een onvoorstelbaar belangrijk orgaan, al is het alleen maar omdat het een fantastische glucoseput is. We kunnen het niet voldoende benadrukken, beweeg veel, liefst ook kort en intensief.

Klement is overigens oprichter van de Deutsche Gesellschaft für Paläoernährung. Het heeft even geduurd voor paleo in het broodmekka van de grond kwam, maar zoals we van ze gewend zijn pakken de Duitsers het wel meteen grondig aan.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

31 reacties op Helpt Paleo bij en tegen kanker? (2)

  1. johannasblogs zegt:

    Geen gemopper op onze Oosterburen, in Berlijn is een Paleorestaurant, en daar heb ik een jaar geleden al gegeten. Ze lopen dus voor op ons. Ik ken hier geen Paleo Hut (wat nog best eens een commerciële naam zou kunnen zijn: rauwkost en blije steaks, zie het helemaal voor me.). Dat wij niet altijd op de hoogte zijn van wat zich in Duitsland afspeelt, dat kun je ons eerder kwalijk nemen. Maar.. leuk bericht!

      • Laten we er met zijn allen een uitje van maken, kijken de kunst af en openen hier, wanneer jij met pensioen gaat Melchior, onze eigen toko. Want alleen van een aow kun je niet leven 😉

        • Leonie, zodra ik AOW-gerechtigd word hoop ik in deeltijd aan de gang te gaan als sloper, magazijnwerker of knecht in de bollen. Ze zijn nu bij mij in de buurt ouwe huizen aan het slopen. Wat een geweldig werk! Ik heb als uitzendkracht een tijdje gesloopt (het voorwerk, voor de hydraulische reus komt) en dat was helemaal fantastisch! Lekker fysiek rammen, veel ongecompliceerd geinen, geen gezeik met opgeblazen xxxxx en middle of the road xxxxx, heerlijk.

          Maar ik wil ook wel in jouw paleorestaurant komen afwassen ;-).

      • Hanny, niets tegen Duitsland! Ze hadden voor zo’n groot land alleen best weinig paleo activiteit, tot voor kort. Die artsen en wetenschappers uit Würzburg zijn natuurlijk helemaal top!

      • Aldert zegt:

        Melchior, dus eigenlijk ben je een bouwvakker! Dat verklaard een hoop! 😉
        Ik heb dat ook gedaan; rammen, zeulen en dan containers laden. (en tussendoor relaxen op de trekker als de vracht naar de stort moest.)
        Je mag ook hier op de boerderij komen klussen, werk zat en een koude douche toe! 😉

        • Hoi Aldert,

          Ik heb zelfs een keer een bollenschuur tot huis verbouwd! Onder leiding van een kundige (en geduldige 🙂 ) gepensioneerde lts-leraar, maar toch. Binnen zitten achter een bureau en lucht bakken staat eigenlijk zo ver van mijn wezen, dat ik heel lang alles heb gedaan om niet als ‘kenniswerker’ c.q. doorgeefluik aan de slag te hoeven. Opperman bij een stratenmaker (voor wie de verkeerde associatie legt, een opperman geeft stenen aan), bollenknecht, talloze fabrieksbaantjes, heftruckchauffeur, maat en schipper in de zeilcharter… Uiteindelijk ging ik overstag en ben gaan doen waar ik voor ‘geleerd’ (ha, ha, ha) heb.

          Ach, het kan altijd erger ;-).

          Jij hebt het volgens mij heeeeel goed voor elkaar, daar in La France!

      • Marjo zegt:

        @Melchior, ik ben heel benieuwd waar je dan precies voor ” geleerd” hebt.
        Journalistiek, biologie, ….. ?

        • Nou, vooruit Marjo ;-). Ik ben naar zo’n school voor journalistiek geweest. Gebrek aan beta-aanleg en uitlotingen maakten dat ik maar iets ging doen wat ik tenminste een beetje kon. Wat een onzinschool. Veel meer gehad aan mijn VWO en vakmatig gezien later natuurlijk aan de ouderwetse krantenleerschool.

      • Marjo zegt:

        Van dat “gebrek aan beta-aanleg” heb ik op dit blog nog niet veel gemerkt ;).

  2. LOL Niet de Pizza Hut maar de Paleo Hut. Mogen we dan ook mooie vrouwen aan de haren mee ons hol in trekken? Jagen is toch ook echt iets voor Paleo. Even serieus, ik denk dat een Paleo Restaurant kans maakt (op termijn).

    • “paleo restaurant” is een veel gebruikte zoekterm. Kunnen natuurlijk veel verdwaalde buitenlanders tussen zitten. Ik vind het sympathiek, maar mijn ervaring is dat je bij een beetje restaurant uitstekend paleo kunt eten. Veel goede menu’s zijn al paleo en als alles onverhoopt gecontamineerd dreigt te zijn met bagger, dan vraag je gewoon of de kok iets wil maken met alleen vlees/vis, groenten, etc. Doen ze altijd. In dat geval zitten de niet paleo’s meestal jaloers naar jouw bordje te kijken ;-).

  3. jpvandoorn zegt:

    Misschien toch maar een reclamemaker inhuren 😉

  4. Leuke inspiratie voor het groeiende leger ‘actieve ouderen’ (een plaag op de fietspaden, maar misschien leren ze ooit nog eens om netjes achter elkaar te gaan rijden wanneer er tegenliggers naderen) bij Robb Wolf:

    http://robbwolf.com/2012/12/10/8-months-paleo-lost-70-pounds-people-recognize-me/

  5. jpvandoorn zegt:

    Herstel: reclamegoeroe 😉

  6. Jo tB zegt:

    Alle presentaties van de AHS12 (2nd Annual Ancestral Health Symposium) kun je hier vinden.

    http://vimeo.com/ancestralhealthsymposium/videos/page:1/sort:date

  7. George zegt:

    Je was me net voor Melchior 🙂 ik kreeg dit door via een tweet van Prof. Noakes…
    Opmerkelijk vind ik het dat dit uitgezonden wordt op gewone Amerikaanse TV en ik vraag me af wanneer zo iets uitgezonden wordt op NL TV……… en wat zou dit een bijdrage kunnen zijn aan de reductie van de zorgkosten………

  8. willem zegt:

    Ergens onderaan: ‘”If the American public really wants fewer people to die from cancer, then there will need to be major changes in lifestyle,” said MIT’s Weinberg, such as declines in tobacco use and obesity.’
    Even simpel doordenken. Obesitas. Waardoor, voornamelijk, veroorzaakt? Juist!
    Dat betekent dat voeding er zeker toe doet, met name in de preventieve sfeer.
    Daarbij het accent leggen op groente lijkt me te kort door de bocht. Veeleer sober, afwisselend en vers, met vermijding van suikers, granen en m.o.v. Dan doet voeding er echt toe.

Plaats een reactie