Graanlobby in paniek

In Amerika (waar anders) is iets grappigs gaande. Duizenden mensen bannen na het lezen van William Davis’ boek Wheat Belly graanproducten uit hun leven en maken melding van de (fysiologisch voorspelbare) positieve gezondheidseffecten. Dit natuurlijk tot afgrijzen van de zwaar gesubsidieerde graanlobby, die het voor elkaar heeft gekregen dat Amerikanen van overheidswege wordt geadviseerd tenminste 6 porties graanproducten per dag te eten. Op SixServings.org doet de graanlobby verwoede pogingen de beweringen van cardioloog Davis naar het land der fabelen te verwijzen. Maar die wanhoopscampagne lijkt zich voornamelijk tegen hen te keren. Voor het eerst in jaren wordt er op de saaie, voorspelbare propagandasite druk gereageerd. Door mensen die na het elimineren van graanproducten verlost raakten van ondermeer chronische diarree, verstopping, zuurbranden, chronische vermoeidheid, concentratieproblemen, depressie, hypertensie, prediabetes, centraal overgewicht, de hele reutemeteut. Ik ben benieuwd wanneer de notie dat de consumptie van graszaad meer kapot maakt dan ons lief is ook tot Nederland doordringt. En hoe de graanlobby en het Voedingscentrum het tij in dat geval zullen proberen te keren. Ben jij al graanvrij? Of vind je het juist onzin? Waarom?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op Graanlobby in paniek

  1. Een beetje graan = niks mis mee. Te veel is nooit goed.

    • Hoi Martijn,

      Dank voor je reactie!

      Misschien, misschien ook niet. Ik ontken niet dat er talloze mensen zijn die dagelijks brood en pasta eten en kerngezond 90 worden. Intrigerende site, zal je filmpjes bekijken!

  2. Nienke zegt:

    Als logisch kijkt naar wat onze voorouders gegeten zullen hebben, denk ik dat inderdaad enig graangebruik helemaal niet raar is. Granen kunnen belangrijke voedingsstoffen toevoegen. Moet je ze wél op de juiste manier klaarmaken, anders halen ze door hun hoge gehalte aan fytinezuur juist een hele hap voedingsstoffen weg. Idem voor peulvruchten, overigens.

    Maar: alles met mate. En ‘met mate’ is niet bepaald wat we kunnen zeggen over ons huidige granengebruik. Brood, pasta, gebak… alles uit granen. Sterker nog: alles uit tarwe. Als de consument iets anders wil, komt hij bedrogen uit: in de supermarkt vind je hoogstens een oudbakken speltbroodje en wat rogge, en ook de natuurwinkel biedt maar 4 of 5 andere variaties.

    Een matig gebruik van volle granen – en dan iets anders dan tarwe – die op de juiste manier klaargemaakt zijn is dus niet slecht in mijn ogen, maar wel een wereld van verschil met hoe we nu granen misbruiken. Nu nog een manier vinden om het brood te laten staan…

    • Hoi Nienke,

      Dank voor je reactie!

      Ik denk dat kwantiteit inderdaad een grote rol speelt. Maar als Lindebergs proefdierstudies extrapoleerbaar blijken te zijn naar mensen, rommelen tarwelectinen in de doses die bij ‘normale’ consumptie in de bloedbaan circuleren met het eetlustcentrum in de hypothalamus, met dysregulatie van de eetlust tot gevolg. Een van de meest frappante waarnemingen is dat mensen na uitsluiting van tarwe(producten) spontaan minder energie tot zich nemen. In de kleine paleostudies die zijn gedaan door anderen Frassetto, moesten de proefpersonen zelfs extra energie tot zich nemen om hetzelfde gewicht te behouden (ze wilden corrigeren voor de effecten van gewichtsverlies). Het voorlopige onderzoek naar de mogelijke rol van gluten en WGA in de etiologie van coronairlijden en cardiomyopathie is voor mij scary genoeg om for the time being maar gewoon helemaal geen graszaad te pikken. Ik heb voor zover ik weet nooit een graanprobleem gehad, maar voel me na jaren uitsluiting beroerd als ik brood eet. Placebo-effect, ongetwijfeld.

      Fytinezuur, leuk dat je die noemt. Ik denk dat fytinezuur in het SDCD (Standard Dutch Crap Diet) een paradoxaal voordeel heeft. Subklinische ijzerstapeling is ondermeer bij gebrek aan parasieten vermoedelijk epidemisch en fytinezuur heeft het vermogen om overtollig ijzer af te voeren. Ik prefereer noten.

      Mensen die paleo een kans willen geven kunnen het brooddenken het best laten varen.

      • Nienke zegt:

        Interessant! Ik denk inderdaad ook dat brood per definitie te veel granen in zich herbergt. Maar -als je eenmaal bent afgekickt- af en toe een plaatkoek of kopje gekiemde granen bij je hoofdmaaltijd lijkt me nog altijd prima.

        Fytinezuur vind ik persoonlijk niet zozeer erg om het ijzer – dat reguleren mensen vaak nog wel met de rest van hun dieet. De chelerende effecten op (met?) zink en magnesium vind ik veel schadelijker, omdat die stoffen toch al vaak gebrekkig voorkomen in ons huidige SCDC (mooie term, bijna nog leuker dan SAD).

        Het wordt dan zo en-en: én te weinig van deze voedingsstoffen, én hetgeen we er toch van binnenkrijgen wordt ook nog eens ondermijnd door de hoge gehalten aan fytinezuur.

  3. Nienke, of we vandaag de dag minder micronutriënten binnenkrijgen dan vroeger is voor mij nog steeds een onbeantwoorde vraag. Ik heb er een hele rits deskundologen over geraadpleegd (Martijn Katan, Brian Welsh, Remco Verkijk, Bruce Ames, onder anderen) en ze hebben allemaal goede argumenten voor of tegen. Welsh en Verkijk verwijzen naar oude analyses die suggereren dat een wortel in 1930 zes keer (ik noem maar wat) meer magnesium bevatte dan een wortel anno nu. Katan et al werpen tegen dat de meetmethoden toen minder verfijnd en dus onbetrouwbaar waren en dat het plantje geen volgroeid plantje wordt als cruciale elementen in bodem of substraat ontbreken. Ik denk dat het zelfs op een SDCD lastig is deficiënties op te bouwen. Hoewel (en ik denk dat je eigenlijk hierop doelt), ik was vanochtend bij de Aldi (goeie goedkope noten van Trader Joe’s) en bij de Jumbo (Lauwerslandworst van de slager in Anjum) en in de karretjes voor me zat inderdaad errrrug weinig voeding. Veel mensen leven van opgedirkt bordkarton. Dat gaat goed zolang je erg weinig eet. Zie Mark Haub met zijn Twinkie Diet experiment.

  4. Nienke zegt:

    Inderdaad: of er in een wortel nu wel of niet meer of minder voedingsstoffen zit dan zoveel jaar terug, is van minder belang dan dat men die wortel wel nog moet opeten. Mij heb je niet horen reppen over de hoeveelheid voedingsstoffen in de groenten van tegenwoordig (daar ben ik zelf ook niet over uit) – het gaat mij erom dat die groenten eerst nog maar eens in de mens moeten zien te komen.

    Daar zitten, als je het mij vraagt, de grootste tekorten, inclusief die van magnesium. En om verdere discussie te voorkomen: ik heb het dan niet over daadwerkelijk grote tekorten maar over chronische lage gehalten, net onder de grens waarop mensen het goed zouden doen maar niet zo laag dat de huisarts zich achter zijn oren gaat krabben. Die vindt namelijk dat je tussen twee waarden in een ‘gezond’ gehalte hebt; of dat voor jou persoonlijk ook daadwerkelijk het juiste gehalte is, daar vindt de beste man (of vrouw) niets van.

    Maar affijn – het gaat dus om het niet eten van voldoende groenten en fruit en het wel eten van behoorlijk hoge hoeveelheden fytinezuur en andere antinutriënten, die mij het (weliswaar niet wetenschappelijk onderbouwde) idee geven dat er heel wat relatieve tekorten zijn aan onder andere magnesium.

  5. Janet Noome zegt:

    Nienke maakt een punt: de groenten moeten eerst maar eens worden gegeten. Ik heb door de jaren heen een heel aardig beeld gekregen van hoe de gemiddelde mens, in de regio waar ik werk, eet. Honderden voedings-anamneses heb ik afgenomen, doorgevraagd tot voor sommige mensen vervelends toe. De uitkomsten stemmen mij niet vrolijk. De term SDCD hou ik erin. Ik veer op als er eens een heel gunstige uitzondering tussen zit. De blik van Melchior in de winkelwagentjes komt goed overeen met mijn bevindingen. Hierdoor neig ik ook naar de mening dat er nogal wat relatieve tekorten op zijn, die min of meer onopgemerkt zijn, maar wel allerlei vage klachten kunnen geven. Terug naar de vraag: hoe krijg je mensen dan wel aan een “goede maaltijd”. De kloof tussen SDCD en een voedingspatroon met minder tarwe is immens, en vraagt heel veel uitleg. Via een koolhydraat-beperking (minder of geen brood, bindmiddelen, etc) is een soepele overgang mogelijk. Stap voor stap laten ervaren hoe het werkt en voelt. Mooie verhalen hoor ik terug. Jammer is alleen dat o.a. het VC en de commercie voor zoveel verwarring zorgen en je soms weer op achterstand zetten. Feit blijft dat als mensen in hun gevoelige periode voor verandering zitten, je heel veel kunt bereiken.

  6. Janet en Nienke, het mag saai zijn, maar ik kan het natuurlijk alleen maar met jullie eens zijn. Ik realiseer me soms te weinig hoe armoedig sommige (veel?) mensen eten. Yneke Vocking heeft het ook vaak gezegd, het schijnt verschrikkelijk moeilijk te zijn cliënten alleen al min of meer volgens de schijf van vijf te laten eten. Ik snap dat jullie vanuit een loopgraaf opereren en van twee kanten stront mogen incasseren. Hulde voor de moed en inzet.

    Wat betreft het Standard Dutch Crap Diet, het grappige is dat onze traditionele aardappelen, groente en vlees exact overeenkomt met paleo 2.0, dat wil zeggen de versie die onderkent dat we vermoedelijk niet voor niets acht keer zoveel amylase aanmaken als chimpansees en dat ‘safe starches’ een onlosmakelijk onderdeel van ons evolutionaire erfgoed vormen. Voor de ‘seriously metabolically deranged’ is striktere koolhydraatbeperking natuurlijk vaak op zijn plaats.

  7. Nienke zegt:

    Hé, interessant! Dat van die amylase wist ik niet, maar het idee van ‘safe starches’ spreekt me wel aan (ik geloof niet in volledige uitsluiting van een enkele voedselgroep). Snel meer over opzoeken🙂

  8. James Pott zegt:

    Met andere woorden, en om een hoog geleerd persoon aan te halen : we weten er in feite nog geen donder van (geparaphraseerd). Voorlopig houden wij het hier maar op spelt en boekweit. En zelfs dat nog met mate. Davis ging dan misschien een beetje overboord, maar ik heb het vermoeden dat wat hij beweert over de dwarf en semie dwarf varieties wel eens een hele goede kern van waarheid zou kunnen bevatten. Niet alleen wat er in zit (de wheat germ agglutinins etc) maar ook wat er niet inzit: magnesium en vooral sulfur. Voor wie de commentaren op de kritiek van Denise Minger op de film ‘Forks over Knives’ heeft gevolgd, begint het waarschijnlijk wel duidelijk te worden dat de zaken lang niet altijd zo voor de hand liggend zijn. Janet stuurde me onlangs de link naar Stephanie Seneff’s site en er moet bij gezegd worden, onze Steph is niet de eerste de beste. Een MIT prof die nu haar undergraduate werk weer gaat opnemen)
    Zij is bezig een hypothese te ontwikkelen dat sulfur deficiency wel eens een veel grotere rol zou kunnen spelen in het metabolic syndrome dan wordt aangenomen. Ik ben onder de indruk van de manier waarop ze heel voorzichtig te werk gaat.
    Ik ben die hints naar sulfur de laatste tijd steeds vaker tegen gekomen.
    Ik heb me maar zelden kunnen vinden in de Katanische verzen, maar die ene keer bij zijn afscheid was ik het roerend met hem eens: we weten er nog niet veel van. Beetje laat, maar ach. Nou zit daar iemand anders op dezelfde manier te kokkerellen en zal ook wel een mensen leven nodig hebben om er achter te komen dat we er eigenlijk……..
    Blij dat je terug bent Melchior, de link gaat al naar een zee van van kennisen, vrienden en familie.

  9. Hoi James,

    Dank!

    Stephanie Seneff is scherp als een scheermes, een academische kei, en haar zwavelhypothese is fascinerend, om maar een understatement te gebruiken. Ik volg haar via THINCS. Ze komt ondermeer met onvoorstelbaar slimme (en beangstigende) argumenten voor de nog steeds nauwelijks onderkende bijwerkingen van statines. Als de beerput ooit helemaal open gaat…

    Jimmy Moore had laatst een goed interview met Staphanie. Ik kan niet linken in een reactie, maar dat ligt vast en zeker aan mij.

    Het stikt van de onderwerpen, maar helaas moet ik ook werken😉.

  10. Meindert zegt:

    Erg leuk dat je eindelijk een blog hebt Melchior!

    Een opsomming van wat 5 weken zonder glutenhoudende granen, melkeiwitten en soja me gebracht heeft:
    Na twee weken was er een gigantisch verschil te merken:
    – geen brainfog meer (helder kunnen denken; wat voor mij een bizarre ervaring was :-))
    – geen last meer van spierzwakte (achteraf gezien was dat abnormaal maar schreef het toe aan mijn drukke leven)
    – lichamelijke en geestelijke vermoeidheid verdwenen (fit bij opstaan en na een dag geestelijk vermoeiende arbeid)
    – geen last meer van stijve spieren en gewrichten na lang zitten of slapen
    – opgewekter (maar fluctueert flink).

    Tijdens de eerste 2 weken enorme onthoudingsverschijnselen die ik toeschrijf aan de neuropeptiden uit gluten en melkeiwitten; trillende handen, hartkloppingen, nerveus, gejaagd, honger, constant op zoek naar eten. Ik vond het vreselijk dat ik geen kaas meer mocht eten (van mezelf). Nu is dat verdwenen en heb ik ook geen hongergevoelens meer. Mijn smaak is veranderd, heb minder behoefte aan koffie en alcohol en geniet meer van fruit. Wat ik eet is boekweit/rijstbrood, noten, fruit groenten, rijst, aardappelen, vlees, vis, ei, geklaarde boter en olijfolie. Voor de gewone leek niet te doen, voor mij een experiment waar ik vooralsnog niet mee wil stoppen…

    • Ha die Meindert (dè Meindert?)

      Zit allemaal tussen je oren. Je bent een neurasthenisch geval dat te veel op schimmige websites rondneust. Placebo effect! Pseudo wetenschap! KWAKZALVERIJ!!!

      😉

      Welkom. Super interessante n=1, dank! Dat maakt n=36748392 en de meter tikt door. Vooral ontzettend fijn voor jou persoonlijk, natuurlijk. Gelukkig zijn er nu een paar harde trials onderweg, ondermeer met MS-patiënten. Ik zag laatst een obscuur onderzoekje waarin WGA al in nanomollen (geen idee hoe veel of weinig het was, maar niet bijster veel) immuuncellen kaapt. Don’t f**ck around with mother nature.

      Die krachtige ontwenningsverschijnselen zijn ook interessant. Ze sterken me in mijn bizarre idee dat Tarwe & Co ons gebruiken voor het zekerstellen van hun genetisch materiaal en niet andersom.

      De weerstand is sterk, merkwaardig genoeg vooral bij mensen die potentieel het meest te winnen hebben. Kreeg laatst een paar boze mails van een patiëntenvereniging, omdat ik ergens de waarneming van een kleine case studie had opgeschreven. Vijf willekeurige gevallen van SLE (lupus) klaarden snel op na uitsluiting van tarwe. Idee van een stoute internist. Puur toeval natuurlijk, vond de patiëntenvereniging. Stel je voor dat de arme leden zoiets gevaarlijks op zichzelf zouden gaan proberen.

  11. Meindert zegt:

    Yep. Wat betreft dat eerste geef ik je helaas gelijk! Soms betreur ik dat “wat niet weet wat niet deert” op mij niet meer van toepassing is.

    Maar over die neuropeptiden, nooit van gehoord? Dat zijn opiaten uit voeding (tarwe, koemelk, soja) die na onvolledige vertering, de receptoren bezet houden, waardoor het dopaminerge systeem flink verstoord raakt. Het liking-wanting mechanisme wordt volledig uit zijn baan geschopt waardoor het lichaam niet meer in staat is naar wens zijn eigen gelukzalige stofjes te produceren. Het gevolg is een constante zoektocht naar externe prikkels die het dopamineniveau een tijdelijk zetje kunnen geven. Dit uit zich mijns inziens in eetproblemen, koffie en alcoholverslaving, gewoontegedrag, gedragsproblemen (ADHD; deze kinderen hebben extreem veel prikkels nodig om rustig te blijven of hun aandacht te vangen), ziekelijke drang naar macht, bezit en sex. Een gezond lichaam is van nature bestand tegen stress en is tevreden.

    Maar, het begint allemaal in de darmen. IgA zou zich moeten binden aan de lectinen, maar dat mechanisme werkt blijkbaar niet voldoende bij veel mensen, waarom? Een alternatief zou zijn om n-acetylglucosamine (NAG) in te nemen bij iedere hap tarwe. NAG helpt trouwens tegen acné, toevallig he? Ook de enzymsystemen werken niet meer naar behoren; wel eens van het DPP-4 enzym gehoord? verantwoordelijk voor het afbreken van peptiden tot aminozuren, zoals casomorfinen, gliadorfinen en gluteomorfinen (exorfinen). Histamine uit voeding wordt niet meer naar behoren afgebroken door DAO en komt in de bloedbaan alwaar het via de histaminereceptoren een veelheid aan problemen veroorzaakt. Exorfinen zijn ook histaminevrijmakers (dubbel effect).

    Een medicijn wat wel wonderen verricht in deze is Naltrexone, wel eens van gehoord? Een opiaatantagonist die in hoge doses ingezet wordt om alcoholisten van hun verslaving af te helpen. In lage doses (LDN) veroorzaakt het een enorme upregulering van het immuunsysteem. Hele volksstammen zien zich verlost van de nare gevolgen van eenmaal onstane welvaartskwalen. Het is goedkoop en artsen mogen het offlable voorschrijven. Er is geen aandacht voor want er valt voor de grote jongens niets aan te verdienen…Sommige slimme artsen nemen het al preventief.
    http://www.lowdosenaltrexone.org

  12. Nienke zegt:

    Interessant, Meindert! Bedoel je wellicht sIgA (secretorisch IgA), dat zich zou moeten binden aan de lectinen? De darmflora zorgt indirect voor de juiste aanmaak van IgA in het lichaam; een gedeelte van het IgA koppelt zich en gaat terug de darmen in als sIgA. Dat bindt zich aan potentieel pathogenen, zodat die zich niet kunnen aanhaken aan de darmwand. Ik wist niet dat het zich ook aan lectinen diende te binden. Maar als dat zo is, kan je vraag ‘waarom?’ denk ik beantwoord worden met het lage gehalte aan sIgA dat veel mensen vertonen (bij ontlastingonderzoek), wat op zijn beurt weer veroorzaakt wordt door een laag gehalte aan aerobe residentiële bacteriestammen (colisoorten en Enterococcus spp.), dat zorgt voor de prikkeling van het immuunsysteem waarmee het cirkeltje rond zou moeten zijn.

    Hoewel je een laag gehalte aan sIgA niet 1:1 mag koppelen aan een laag gehalte IgA, betekent het wel dat er minder potentieel pathogenen worden ‘ingepakt’ en dus ook een grotere kans op besmetting. Vaak is er wel ook een laag IgA-gehalte in het lichaam, en betekent die besmetting dus ook vaak daadwerkelijk ziek worden. Hoe dat zit met lectinen (die voor zover ik weet niet aangrijpen op de darmwand zoals bacteriën en gisten), weet ik niet maar ik ben er wel benieuwd naar!

    • Meindert zegt:

      Nienke, heel verhelderend voor mij wat je schrijft. Bij deze een snel voorbeeld van het feit dat sIgA, inderdaad bindt aan lectinen (een snel voorbeeld: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2054423
      ). Lectinen maken, net als pathogenen gebruik van hetzelfde mechanisme om toegang te krijgen tot de bloedbaan, door zich te hechten aan suikers, en dus ook aan de darmwand indien sIgA dit nog niet gedaan heeft (zoals ik het probeer te begrijpen😉. Een uitstekende darmflora is dus van levensbelang zoals je schrijft. Erg interessant

  13. Nienke zegt:

    Ook weer heel interessant! Leuk om zo van elkaar te leren🙂 Telkens als ik denk dat ik toch wel redelijk op de hoogte ben, opent zich weer een volledig nieuw gebied om te onderzoeken… Lang leve het leven lang leren!

  14. Jo tB zegt:

    Hoi Melchior, ik ben er pas achter, dat je een eigen blog hebt. Ik ben een fan van jou sinds ik “Schijt aan de schrijf van vijf”gelezen. Dus ben ik begonnen bij het begin. Ik heb een interesant verhaal gelezen over hoe tarwe in de loop der decenia veranderd is en waardoor celiac met 400% toegenomen is.

    Hieronder de link naar het artikel.
    http://preventdisease.com/news/12/011612_Modern-Wheat-Really-Isnt-Wheat-At-All.shtml

    • Hoi Jo,

      Wow, een fan😉. Ik ben vereerd!

      Ja, ik ken dit verhaal en ik vermoed dat er wel iets in zit. Een andere, mogelijk grotere factor is dat we met z’n allen gewoon veel meer tarwe(eiwit) binnenkrijgen. Het wordt verwerkt in van alles en nog wat.

      Wordt beslist vervolgd!

    • Robert, fytinezuur en fytaat worden grotendeels onterecht geblameerd. Het zijn zelfs essentiële stoffen, die het lichaam zelf aanmaakt. Ze zijn belangrijk in relatie tot ondermeer subklinische ijzerstapeling. Ik ga er binnenkort weer aandacht aan besteden, want als je met een hoge serumferritine rondloopt, vecht je tegen de bierkaai.

      Maar je hoeft geen granen te eten om een beetje extra fytinezuur binnen te krijgen. Het zit ook in ondermeer noten en zelfs in dierlijke producten.

  15. Guido Vogel zegt:

    @Robert: misschien ben jij wel een muis.

Geef een reactie

