Jan Douwe & Diabetes

De officiële adviezen aan diabetespatiënten zijn achterhaald en bespoedigen het optreden van complicaties.

De officiële adviezen aan diabetespatiënten zijn achterhaald en bespoedigen het optreden van complicaties.

Toen ik zojuist bijna blootsvoets over het betonpad langs het Reitdiep rende en als rechtgeaarde holbewoner via mijn paleo-iPod naar Radio 1 luisterde, weerklonk na het reclameblok de vertrouwenwekkende stem van Jan Douwe Kroeske. Geef gul aan de collecte van het Diabetesfonds, want suikerziekte verpest het leven van steeds meer Nederlanders. Als wij geld geven, dan zorgt het Diabetesfonds ervoor dat onderzoekers oplossingen kunnen bedenken. Zodat Henk van 45 straks zijn onderbeen kan behouden. En Mieke niet op haar 50ste aan de dialyse hoeft. Ik ben opgeroeid in een VARA-gezin. Jan Douwe Kroeske is goed. Betrouwbaar.

Vanavond of morgenavond belt ook bij mij een aardige mevrouw aan met de collectebus. En natuurlijk haal ik dan onze collectepot en doe twee of drie euro in de bus. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om die mevrouw, die langs de deuren gaat vanuit het oprechte idee dat ze een goede zaak dient, niets te geven. En natuurlijk wil ik ook gewoon heel egoïstisch niet als een vrek te boek staan in de buurt.

Maar ik weet dat het weggegooid geld is. Het Diabetesfonds is helemaal niet geïnteresseerd in een werkelijke oplossing voor de ziekte die ze zegt te willen bestrijden. De twee hoofdvormen van diabetes (type 1 en 2) ontstaan als gevolg van een mismatch tussen ons miljoenen jaren oude genoom en onze huidige omgeving. Type 1, waarbij het immuunsysteem de insulineproducerende betacellen in de alvleesklier vernietigt waardoor er een absoluut tekort aan insuline ontstaat, wordt vaak toegeschreven aan ‘foute genen’. Mensen met een bepaald genotype ontwikkelen het vaker dan mensen zonder dat specifieke genotype. En dus is er iets mis met dat genotype. Logisch, toch? Het is maar hoe je het bekijkt. Als je mensen met dit genotype vanaf de geboorte (of beter nog, vanaf de conceptie) niet blootstelt aan bepaalde eiwitten in tarwe en koemelk (twee neolithische elementen in onze voeding), neemt het risico dat ze diabetes type 1 zullen ontwikkelen met 80 procent af. Geef moeder en kind voldoende zonlicht (onderhuidse aanmaak van cholecalciferol met een zwavelbinding) en het risico wordt nog kleiner. Mensen met ‘aanleg’ voor diabetes type 2 krijgen de ziekte niet wanneer ze een voeding met een lager aandeel koolhydraten en minder of geen neolithische elementen (tarwe, industriële doses linolzuur, suiker) gebruiken.

Veel patiënten met diabetes type 2 zien hun symptomen verdwijnen en eventuele complicaties bijtrekken wanneer ze deze evolutiegeneeskundige principes op zichzelf toepassen. Hier valt dus een wereld te winnen. Maar mensen die niet of nauwelijks medicijnen gebruiken en geen complicaties ontwikkelen zijn niet interessant voor een organisatie die bestaat bij de gratie van die medicijnen en complicaties. En simpele oplossingen zijn ook zo, nou ja, zo weinig fancy, zo onwetenschappelijk. Vandaar dat het Diabetesfonds Jan Douwe met zijn geruststellende bariton laat zeggen dat het een fabel is dat mensen met diabetes beter wat minder koolhydraten zouden kunnen eten. Je spuit of slikt gewoon wat bij, joh. Dat compensatoire hyperinsulinemie (of die shots nu uit een spuit of uit je betacellen komen, maakt niet veel uit) bijdraagt aan zo’n beetje al het medische leed onder de zon, ach, het belangrijkste is dat zo’n arme diabeet niet ook nog eens een raar dieet hoeft te volgen.

Maar geef vooral gul. Ik doe het ook. Ziekte is een belangrijke pijler onder onze economie.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Jan Douwe & Diabetes

  1. James Pott zegt:

    “..De farmaceutische industrie heeft vorig jaar 1,7 miljoen euro gegeven aan patiëntenverenigingen.
    Het meest krijgt het Astmafonds, daarna volgen de Diabetesvereniging en het
    Nationaal MS Fonds, zo blijkt uit een inventarisatie van RTL Nieuws.
    De sponsoring is niet verboden, maar er ontstaan wel vragen over de onafhankelijkheid van de verenigingen.
    Ze moeten opkomen voor de belangen van patiënten, maar zijn qua financiën grotendeels
    afhankelijk van de producenten van medicijnen. Zo komt het budget van het longkankerinformatiecentrum voor 96 procent van de farmaceutische industrie. Het instituut
    Verantwoord Medicijngebruik noemt de sponsoring dubieus.
    Op de websites van de verenigingen wordt vaak niet duidelijk waar het geld vandaan
    komt…” source: Radio Nederland Wereld Omroep.

  2. Kees zegt:

    Ik hanteer al geruime tijd dat de belangrijkste inzet om gezond te blijven, c.q. diabetes te voorkomen dan wel te behandelen, het verlagen van de inzet van insuline is, al dan niet parenteraal toegediend. Bizar dat vriend noch vijand die stelling bestrijden maar dat er nauwelijks naar gehandeld wordt. Triest kun je het ook noemen…

  3. Kees zegt:

    Ik hoor JDK overigens niet beweren dat insuline bijspuiten de ultieme oplossing is maar ik wantrouw inmiddels wel alle instellingen die beweren dat de HMV-methode (helft minder vreten) de ultieme oplossing is.

  4. Kees zegt:

    Als gematigd en aspirant paleo-enthousiast toch maar eerst even gegaan voor de mocassin-variant, na jaren streven naar stevig en veel steun. Ik denk dat ik voorlopig ’s winters wel op Blundstones zal blijven lopen maar, en ik heb dat na aankomst van mijn bestelling mogen constateren, zo’n paar mocassins gemaakt van bijzonder soepel leer en een slijtvast, soepel zooltje voelt wel heel lekker en vooral vrij aan, zeker nadat ik ze met die Australische werkschoenen had verwisseld. De mocassins zijn een mooi alternatief voor mijn jezussandalen uit Israël (Teva’s, sorry Israël, ze lopen heus wel aardig…) om ’s zomers lekker te kunnen blijven lopen maar wel goed voetgeventileerd en vooral met een prettig voetgevoel. Er redelijk mee voor de dag kunnen komen speelt voor mij ook een rol en dat hebben ze dan weer gemeen met Blundstones. De komende tijd maar eens uitproberen of ze niet teveel uitlubberen en toch lekker blijven lopen. Ik denk dat ik ga genieten.🙂

Geef een reactie

