To Paleo

Anastasia uit Sydney, de dichtstbijzijnde paleogeoriënteerde arts mocht je er een zoeken, heeft een werkwoord bedacht dat er natuurlijk moest komen: to paleo. Of in goed Hollands paleoën. Na haar bezoek aan haar paleovrienden Julianne en Jamie in Nieuw Zeeland schrijft ze: ‘You can Paleo the hell out of this place.’ Geweldig. Ik hou ‘m er in elk geval in. Zo heb ik zojuist weer lekker het vuur uit m’n sloffen gepaleoot (kofschip, dus ‘t’, toch?).

Dat als opstap naar iets totaal onpaleos. Ik wil op dit blog ook dingen kwijt die weinig of niks met paleo te maken hebben, maar die ik gewoon op mijn hart heb. Zo schreef ik laatst voor een krant een stuk over mensen die na het overlijden van een kind een stichting oprichten om iets te doen aan de oorzaak van dat overlijden. Ik koos voor John Emmerik en Nicole Bakker van Stichting Semmy en Hennie en Ria Machielsen van Stichting Linda tegen Melanoom. Het stuk gaat over het verlies van een kind, over hoe je daar mee om gaat. Maar in beide gevallen had ik tijdens het interview binnen tien minuten de bekende vette echo’s van maatschappelijke vuiligheid op de radar.

Het is voor mij inmiddels een al te bekend patroon. Zowel de ouders van Semmy als die van Linda financieren volledig zelfstandig onderzoek dat eigenlijk zou moeten worden betaald uit belastinggeld of uit het geld dat wij telkens weer braaf doneren aan fundraising organisaties als het KWF. Emmerik en Bakker kwamen tijdens de behandeling van Semmy in contact met oncoloog Gert-Jan Kaspers van het VUmc. Die ziet interventiemogelijkheden voor de hersenstamtumor die Semmy fataal werd, maar krijgt geen geld omdat zijn methode gebruik maakt van een combinatie van bestaande interventies, waarop je geen patent kunt krijgen. Emmerik en Bakker financieren in hun eentje een team van vijf (5!) VUmc-onderzoekers. Die anders gefrustreerd rond zouden lopen.

Godverdomme.

Bij Hennie en Ria Machielsen speelt iets soortgelijks. Hun dochter overleed aan een malign melanoom, de linke vorm van huidkanker. Zij kwamen in contact met een oncoloog die al jaren probeert een tamelijk beproefde methode te onderzoeken en goedgekeurd te krijgen. Patiënten met melanoom hebben een relatief tekort aan een bepaald type witte bloedcellen. Als je witte bloedcellen van de patiënt in het lab opkweekt en terugbrengt in de bloedbaan, is er gerede kans dat de verspreiding stopt, mits je op tijd intervenieert. De methode werd in Nederland niet onderzocht en ontwikkeld, want de aanvragen van de onderzoekers werden stelselmatig afgewezen. Er valt niets te verdienen aan het opkweken en terugspuiten van leukocyten.

Hennie en Ria Machielsen financieren in hun eentje een onderzoekster die de methode er door probeert te krijgen. Ik wens haar veel succes. Want als je iets vindt dat erg goed werkt, gaat de tegenwerking over van passief naar actief! Daarover wellicht later meer.

Hoewel ik veel heb gezien, word ik altijd weer razend als ik dit soort misstanden tegenkom. Dus mailde ik een oude schoolvriend, die bij een groot actualiteitenprogramma werkt. Zijn oprechte antwoord: Het is ongetwijfeld schrijnend en journalistiek interessant, maar als we de kijker niet binnen tien seconden kunnen uitleggen waar het over gaat, kunnen we er helaas geen aandacht aan besteden.

Zo werkt het, folks. Voor onze media zijn we allemaal debiel en dat kunnen we maar beter blijven ook.

Let’s paleo the hell out of them!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op To Paleo

  1. riesjart zegt:

    Tja, zo werkt ’t blijkbaar wel allemaal. Ik zie beelden voor me van “The Matrix”, we leven in een wereld die wordt vormgegeven door de informatie die tot ons komt. Het verhaal dat hierboven wordt geschetst is zeker schrijnend en ook daarin zie ik parallellen met verzadigd vet vs meervoudig onverzadigd vet (O6) / cholesterol-vermijding in de voeding / statine-promotie en de achterliggende financiële motivatie van al het voorgaande. Als je voor jezelf wil zorgen, het beste wil, dan moet je in deze maatschappij op niemand anders vertrouwen dan op jezelf. Ik bedoel je moet zelf de nodige informatie vergaren en daarbij de juiste bronnen raadplegen.
    Informatiebronnen als deze, bedankt voor jouw bijdrage aan het tegengaan van misinformatie en indoctrinatie.

    Richard

  2. Hoi Richard,

    Dank voor je reactie!

    Ja, tot die behoorlijk cynische conclusie ben ik ook gekomen. Ik kan gelukkig ook melden dat steeds meer artsen en onderzoekers off the record leeglopen over hun frustratie met ‘het systeem’. Er broeit iets en mede dankzij het internet zal dat uiteindelijk leiden tot totale omverwerping van het huidige bolwerk van ziekte-exploitatie.

    Maar onderzoek vooral ook mijn informatie kritisch, want enige bias is mij niet vreemd ;-)!

Geef een reactie

