Patsboem zwanger

Vaste luisteraars naar de podcasts van frontfiguren als Robb Wolf en Sarah Fragosso hebben de observatie vaak voorbij horen komen. Vrouwen die in een crossfitesque fitnesscentrum gaan sporten en het paleoperspectief omarmen, lopen een ernstig verhoogd risico op zwangerschap. Ze komen binnen, leren de basics van High Intensity Interval Training en de oerdis (wow, klinkt me dat even vies), zien allerlei fysieke verbeteringen en drie maanden later, patsboem, in (meestal blijde) verwachting. Vaak totaal onverwacht, na jaren van moeizaam en steeds minder romantisch pogen, ingewikkelde rituelen bij volle of juist nieuwe maan en bezoeken aan met petrischaaltjes piemelende witte jassen. Wolf vond het fenomeen aanvankelijk zo verdacht dat hij overwoog de bedrijfsregels voor zijn trainers aan te scherpen en de sleutel van de bezemkast te verbergen.

Grapje. Wolf weet natuurlijk tamelijk precies hoe dit komt. Veel vrouwen die geen kinderen kunnen krijgen, lijden aan een zo langzamerhand epidemische kwaal met de wat kroeg-onvriendelijke naam Polycystic Ovary Syndrome (PCOS). Daarbij vormen zich blaasachtige verstoppingen in de eileiders, die de weg blokkeren voor eitjes die willen afdalen naar de baarmoeder. PCOS gaat gepaard met een verhoogde afscheiding van mannelijke hormonen. Daar ben je als vrouw mooi klaar mee, want daardoor kun je worden opgezadeld met fijne zaken als acne en een mannelijk beharingspatroon. Soms zijn er alleen heftige, onregelmatige bloedingen. Als de dokter een zeldzame tumor heeft uitgesloten, klimt hij in de pen en even later sta je buiten met corrigerende hormonen en een middeltje dat de snor doet verdwijnen. Heb je een heel vooruitstrevende arts, dan geeft hij je misschien metformine. Wat hij waarschijnlijk niet vertelt, is dat PCOS volgens talloze onderzoeken vrijwel altijd een symptoom is van een pathologisch verminderde gevoeligheid voor insuline, het hormoon dat ondermeer je bloedsuiker reguleert. Daardoor gaat er veel te veel van dit potente groeihormoon en allerlei ingewikkelde afgeleiden ervan circuleren, met ontelbare vervelende consequenties, waaronder dus PCOS. Medicijnen hebben weinig zin als dit basisprobleem niet eerst wordt aangepakt. Hoe? Door over te schakelen op een voeding die afrekent met insulineresistentie en hyperinsulinemie. Ga eens 30 dagen paleo (geen graanproducten, geen bonen, geen melk, geen suiker, easy on the piepers) en kijk hoe je in je vel zit, wat de spiegel zegt en hoe je functioneert. Paleorecepten te over op het web, bij eventueel gebrek aan fantasie. Blijf ondertussen flink oefenen. Doe dan een zwangerschapstest en meld de uitslag hier.

(Disclaimer: Ik aanvaard geen verantwoordelijkheid voor eventuele ongewenste consequenties voortvloeiend uit informatie op deze site.)

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op Patsboem zwanger

  1. Zijn er inmiddels al paleokindjes in aantocht ;-)?

  2. Petraaaa zegt:

    Omdat het onder dit topic verrassend stil blijft, wil ik hier toch mijn verhaal delen. Inmiddels zijn we gezegend met een dochter die al 4 maanden is, maar daar hebben we een lange weg voor afgelegd. Voor ons begint het allemaal op 1 januari 2011. Het goede voornemen van mijn man en mij is om dit jaar een kindje te krijgen. Als na 8 maanden een zwangerschap uitblijft, word ik door de huisarts naar de fertiliteitsarts doorverwezen (ik ben namelijk 35). De diagnose is mogelijk verminderde eicelreserve, dit op basis van afwijkende hormoonwaarden (een verhoogd FSH en een verlaagd AMH) en het advies om met IUI met hormoonstimulatie te beginnen. Dat doen en er volgen 2 mislukte behandelingen en 2 gecancelde behandelingen in verband met overstimulatie.

    Het uitblijven van een zwangerschap is natuurlijk psychisch zwaar maar wat me daarnaast zwaar valt, is dat ik per behandeling een kilo aankom. Als ik dat bespreek bij de arts, zegt ze dat de hormonen mijn hongergevoel stimuleren en dat ik dat nu maar even voor lief moet nemen. De 5e behandeling is raak maar eindigt helaas in een missed abortion bij 14 weken. Na een jaar behandelen ben ik geen kind rijker en 10 kilo zwaarder. In de periode die volgt, probeer ik lichamelijk en geestelijk te herstellen.

    Ik was altijd al geïnteresseerd in gezonde voeding maar nu ga ik op zoek naar manieren om af te vallen, voor we weer beginnen wil ik dat gewicht kwijt, wie weet waar ik anders eindig. Via verschillende blogs kom ik hier terecht. Wat een openbaring! Niet omdat ik nu meteen denk dat paleo dé weg is, wel omdat deze site zoveel op wetenschap gebaseerde kennis bevat. In de maanden die volgen, lees ik elke post die er is (vaak met Google ernaast om alle termen op te zoeken) en schuif ik steeds meer richting paleo. En schuift de weegschaal steeds iets verder omlaag. Ik besluit dan Janet te consulteren om mijn voedingspatroon te laten checken en de puntjes op de i te zetten. Naast voeding probeer ik ook meer te slapen, meer in de zon te zijn en ben ik weer begonnen met zaalvoetballen.

    Inmiddels zijn we verhuisd en zetten we onze behandelingen in een ander ziekenhuis voort. Ook daar bespreek ik voeding met de arts, weer nul op het rekest. Vooral gevarieerd en volgens de schijf van 5 eten, dat is het beste. Wat ik zelf wonderbaarlijk vind, is dat mijn FSH gedaald is van 14 naar 5,5, dat geeft voor mij heel duidelijk aan dat voeding en hormonen met elkaar te maken hebben. Ook nu weer 2 mislukte behandelingen en de 3e is ineens raak! Wat volgt is een uitermate spannende, maar probleemloze zwangerschap en 3,5 jaar na het begin van onze kinderwens hebben we ineens een dochter! Daar ben ik de witte jassen, dit blog en Janet Noome heel dankbaar voor!

Geef een reactie

