Paleo versus low carb; een ‘negatieve’ studie

Paleo is geen low carb, maar de twee worden vaak onder dezelfde paraplu geplaatst. Dat komt doordat het aandeel koolhydraten van een evolutionair logische voeding vaak, maar niet altijd, lager uitpakt dan dat in de voeding die wordt geadviseerd door de instanties die erover gaan. Op het Ancestral Health Symposium werd afgelopen augustus druk gedebatteerd over de vraag of de macronutriënt neutrale paleo’s hun boodschap niet een beetje te gemakkelijk laten kapen door de vaak aanzienlijk militantere aanhangers van de very low carb gedachte (Atkins). Die laatste houden krampachtig vast aan het idee dat alle koolhydraten in alle hoeveelheden en voor iedereen van de duivel zijn.

Zelf denk ik dat koolhydraatbeperking groot nut kan hebben bij mensen met een verstoord koolhydraatmetabolisme. Al is ook dat geen wet van meden en perzen. Er zijn bijvoorbeeld soorten glucoseintolerantie en diabetes die verergeren, niet verbeteren op low carb high fat voeding. Eat to your meter, blijft het devies voor onze suikerzieke en bijna suikerzieke medemensen.

Hoewel ik sympathie heb voor de low carb aanpak, is ‘de biologische waarheid’ voor mij het enige dat telt. Als er een studie verschijnt met een resultaat dat ik niet had verwacht, zul je die hier snel lezen.

Zojuist verscheen er zo’n studie. Het is een verslag van een interessant experiment dat werd uitgevoerd door twee Zweedse studenten Gezondheidspedagogiek. Zij zetten een groep kerngezonde medestudenten 3 weken lang op een LCHF-dieet. Drie weken is kort, je kunt het een en ander afdingen op de methodologie, de conclusie is wel erg overdreven, maar de uitkomst is zondermeer teleurstellend.

Hier is de Engelse samenvatting:

Abstract

Aim

The aim of this study is to examine if LCHF (Low Carb High Fat) could be a healthy lifestyle based on how it affects various health markers in normal weight people where weight loss has not been pursued. Specific question: How does intake of a LCHF diet with a maximum of 30 grams of arbohydrates per day during 3 weeks affect normal-weight women ́s BMR (Basal Metabolic Rate), blood lipids, blood glucose, blood pressure, body composition, waist and hip dimensions and body weight?

Method

An experimental study was performed on 8 normal-weight women aged 20 to 35 years old. All subject́s BMR, blood lipids, blood glucose, blood pressure, body composition, waist and hip dimensions and body weight were measured at normal living conditions before the study began. Each subject was put on a strict 3 week Low Carb High Fat diet consisting of only 30 grams of carbohydrates per day.

Results

BMR was reduced by an average of 4,4% which was significant (P<0,05). HDL, LDL and total cholesterol were increased significantly (P<0,01) by 21, 25 and 22%, respectively. There were no significant differences in LDL/HDL ratio, triglycerides or blood pressure. Blood glucose concentration was reduced by an average of 12%, however the reduction was not statistically significant. Percentage body fat was significantly lowered by 8,7% (P<0,01) and fat mass by 11% (P<0,01). The fat free mass showed no significant difference between pre- and post-tests. The waist circumference was significantly decreased by 2,3% (P<0,05) and average body weight of 1,24 kg (P<0,05). The hip dimension showed no significant difference between pre- and post-tests.

Conclusion

The results of this study indicate negative effects on the blood lipid profile after 3 weeks of LCHF diet, which could lead to serious consequences such as cardiovascular disease and depression provided that the effect is progressively enhanced.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

9 reacties op Paleo versus low carb; een ‘negatieve’ studie

  1. Sebastiaan zegt:

    Haha, ik moet altijd een beetje lachen om dit soort onderzoeken, hoewel het eigenlijk droevig is…

    Ten eerste, zoals je al aangaf, is 3 weken te kort om dit soort conclusies te kunnen trekken. Er zijn genoeg voorbeelden van soortgelijke studies, met gelijkwaardige onderzoeksperiodes, waaruit dergelijke conclusies zijn getrokken. Mijns inziens zijn dat vaak onderzoeken geweest met vooropgezette verwachtte uitkomst, niet met het idee het werkelijke effect te meten. Dus ‘we testen 3 weken en als er dan geen verandering is dan werkt het dus niet’, in plaats van; we testen regelmatig, totdat er stabilisatie plaatsvindt en kijken dan wat we uit de verzamelde data kunnen opmaken.

    Ten tweede wordt er weer een conclusie getrokken waarbij NOG STEEDS de Cholesterol-Mythe uit de kast wordt gehaald. Want iedereen ‘weet’ toch dat een hoog cholesterol leidt tot hart- en vaatziekten?

    Ergo; dit onderzoek bevestigt dit oude dogma weer, maar op grond van wat? Er is voldoende degelijk onderzoek gedaan dat het tegendeel bewijst. En: er wordt ook niet gesproken over WELKE SOORT vetten ze hebben gegeten, hetgeen van wezenlijk belang is…

    Als je ‘een leven lang’ andere dingen hebt gegeten & gedronken, heeft je lichaam enige tijd nodig voor ‘herprogrammering’. Wat ik weet van veel mensen uit de paleo/realfood/primal scene, is dat de tijd waarin dit gebeurt voor ieder verschillend is en dat het soms wel een jaar kan duren voordat alles stabiliseert en optimaal functioneert.

    Mijn ervaring is dat ik me vanaf dag 1 geweldig voelde en dat bleef ook zo, wat al voldoende reden was om het vol te houden. Ditzelfde hoor ik van veel mensen die de uitdaging zijn aangegaan. Maar zelfs nu, na ruim twee jaar, merk ik nog steeds veranderingen. Dingen die langzaam beter of anders worden.

    Betekent dit dat ik nu een slechte gezondheid heb? Echt niet! Ik ben gezonder dan ooit! Niemand maakt mij nog wijs dat dit slecht is. Wel moet ik erbij zeggen dat ik kritisch blijf en niet geloof in Very Low Carb; gezondheid zit niet in de Koolhydraten, maar in ECHTE voeding.

  2. Sebastiaan,

    N=1 rules. Er zijn te veel betrouwbare, geverifieerde n=1 rapportages die sterk lijken op de jouwe om ze te kunnen afdoen als ‘anekdotes’ en dat doe ik ook beslist niet.

    Ik moet de hele paper nog lezen, dus mogelijk ben ik wat voorbarig geweest. Deze dames zitten inderdaad nog volkomen vast in de cholesterolhypothese en blijken bij nadere beschouwing uit het kamp te komen dat destijds Annika Dahlqvist wilde laten excommuniceren. Niet volkomen kosjer dus. Maar data zijn data. To be continued. Andreas Eenfeldt zal er zeker binnen afzienbare tijd zijn oordeel over uitspreken op dietdoctor.com.

    Ter ‘compensatie’ ik heb ik zojuist een interview met de Noorse bioloog Iver Mysterud onder de header ‘artikelen’ geplaatst😉. Hij loopt Vasaloppet op vet.

  3. James Pott zegt:

    Sluit me aan bij Bastiaan en hou mijn oordeel nog maar even ‘under wraps’. Ben lichtelijk benieuwd naar jouw oordeel nadat je het rapport bestudeerd hebt, al heb ik zo het vermoeden in welke richting we de confounders moeten zoeken. Maar misschien ben ik op het ogenblik nog een beetje teveel in de ‘low wheat’ euphoria. Ik denk dat er meer tijd nodig is om statistisch significante verschillen te kunnen constateren. Low level inflammation en de gevolgen ervan verdwijnen niet zo maar in drie weken. Zeker niet wanneer er toch bepaalde voedings bestanddelen die dat blijven ondersteunen.
    Voorlopig toch maar hoofdzakelijk carbs uit groente en fruit. Neem maar weer een hand vol gedroogde appeltjes. Ja, ja Robert, ik weet het fructose.

    • James, ik vind je tarwe scare legitiem en deel haar hartgrondig sinds ik in 2004 Lindeberg’s ‘Maten och Folksjukdomarna’ (Voeding en de Volksziekten) las. Tarwe opent een fysiologische doos van Pandorra. Je kunt geluk hebben, je kunt pech hebben. Ik werk aan een post over gorilla’s in de zoo van Berlijn, die stuk voor stuk peigerden aan cardiomyopathie. De remedie? Precies.

  4. riesjart zegt:

    We missen natuurlijk de data; LDL-cholesterol verhoging met 25%, zou dat ook kunnen komen doordat voor de deeltjesgrootte niet wordt gecorrigeerd in de analyse? Kan er in 3 weken tijd sprake zijn van een shift van patroon B naar patroon A? In dat geval zijn alle overige waarden m.i. positief te noemen. De vraag is daarnaast ook nog wat de waarde van die getallen is bij een dieet dat niet normaal is, beetje in lijn dus ook met bovenstaande.

  5. Paleo, Low Carb (Dr Frank), maar niet Atkins hebben toch op hoofdlijnen best wel wat met elkaar gemeen volgens mij. Voldoende eiwit, veel groente (rauw), een paar stuks fruit, en minimaal koolhydraten/suikers. En verder mag vet (maar zeker niet teveel, dus zeker geen high fat). Kortom, het is toch niet zo gek dat deze voedingspatronen onder een paraplu geplaatst worden?

    • Hoi Wouter,

      Dank voor je reactie!

      Er zijn inderdaad overeenkomsten, maar paleo is macrontriëntneutraal. Mensen zijn allesbranders en kunnen in vrijwel iedere econiche gezond blijven. Er zijn zelfs sterke aanwijzingen dat we het predikaat ‘denkende mens’ deels te danken hebben aan het benutten van zetmeelrijke knollen. De bewoners van Kitava leven op een voeding van vis, yams, kokos, groenten en fruit. Plm 65 energieprocent koolhydraten. Geen welvaartsziekten. Traditionele Inuït leven van kariboes, vis en zeehonden. Plm 65 energieprocent vet. Geen welvaartsziekten.

      Beide zijn ‘paleo’. Waarom is ‘Dr Frank’ geen paleo? Omdat hij niet gelooft dat het evolutionaire model toepasbaar is op voeding en hij dus geen reden ziet om specifiek te waarschuwen voor de Neolithic Agents of Disease. Alle low carb adviezen leiden automatisch tot een vermindering van de inname van NAD’s. Daarin ligt een (belangrijk) deel van het effect.

  6. Jeroen Slagt zegt:

    Ik heb nog niet zo lang gelezen over het mechanisme waardoor bij sommigen dit effect zo sterk op kan treden bij het switchen naar LCHF. Daar was dit effect tijdelijk (paar maanden).
    Ben helaas even kwijt waar dit was… misschien even opsnorren.

  7. Ja, je hebt inderdaad hyperresponders. En bij sommigen zakken die LDL-waarden na een tijdje LCHF weer. Overall krijgt bijna iedereen een gunstiger profiel. Maar deze posting was voorbarig. Die meiden maken een hoop kabaal om niks.

Geef een reactie

