Cholesterolofobe gezondheidspedagogen

Gisteren berichtte ik over een kortdurend Zweeds onderzoek (hier te downloaden, hoofdtekst is helaas in het Zweeds) naar de effecten van een sterk koolhydraatbeperkte voeding op diverse gezondheidsparameters bij een groep jonge, lichamelijk actieve vrouwen. Ik schreef op basis van het abstract dat de resultaten niet gunstig waren. Inmiddels heb ik de hele studie gelezen. Oeps. Richard en anderen hebben het bij het rechte eind. De alarmerende toon van het abstract blijkt iedere grond te missen. Alle parameters (bloeddruk, triglyceriden, HDL, glucose, hip to waist ratio) verbeterden (zij het sommige niet significant), terwijl het lipoproteïneprofiel vrijwel zeker verschoof van een relatief hoog aandeel small dense LDL (minder gunstig) naar een relatief hoog aandeel large fluffy LDL (gunstig). De gemiddelde LDL-verhoging was 0,65 mmol/L, ha, ha, ha… Onmiddellijk preventief statinetherapie voor deze vrouwen! Deze auteurs zijn zo cholesterolofoob dat je het niet verzint.

Sorry folks, foutje! Ik was iets te eager in mijn streven gaten te schieten in mijn eigen belief system.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

