Hormese; comfort heeft een prijs

Korte, heftige fysiologische stressoren als een sprint of een ijskoude douche houden ons fit en scherp, zegt een vooraanstaande duikfysioloog. Het ontwijken van de normale, licht onaangename elementen waaraan je als jager/verzamelaar dagelijks werd blootgesteld, zou wel eens een prijs kunnen hebben. Zijn wij te soft?

Steeds meer onderzoek suggereert dat geregelde blootstelling aan korte, heftige fysiologische stressoren bescherming biedt tegen degeneratieve kwalen. Om te beginnen zijn er de merkwaardige waarnemingen van de Amerikaanse neurowetenschapper dr Mark Mattson. Hij stelde vast dat muizen die om de dag mogen eten (maar wel zoveel als ze willen) en dus geregeld hongerstress ervaren, immuun zijn voor diabetes en Alzheimer-achtige veranderingen in hun brein. Proeven met mensen die één keer per dag eten, lieten onlangs dramatische verbetering zien van allerlei parameters. Fred-Jan refereerde hier eergisteren al naar zijn ervaringen met IF, Intermittent Fasting.

De Noorse arts en duikfysioloog Alf Brubakk heeft aangetoond dat mensen ook na korte blootstelling aan intensieve fysieke stress sterker, of liever gezegd robuuster worden. ‘Je maakt dan ondermeer Heat Shock Proteins aan, eiwitten die ondermeer het zenuwstelsel beschermen,’ schrijft Brubakk. ‘Dat gebeurt al wanneer je bijvoorbeeld een Coopertest loopt; maar dan wel echt zo snel als je kunt, het moet echt goed pijn doen.’ Een andere probate stressor is volgens hem baden in ijskoud water. Een ijskoude douche werkt ook. ‘Er wordt door veel collega’s nog wat lacherig over gedaan, maar je hebt het over krachtige mechanismen. De mens heeft de neiging om het zichzelf alsmaar comfortabeler te maken en alle pijntjes uit de weg te gaan, maar dat is waarschijnlijk niet verstandig. Ik pleit er voor dat we de mogelijkheid van kortdurende fysiologische stress als preventiemiddel grondig onderzoeken.’ Een gunstige aanpassing in reactie op fysiologische stress heet hormese. Ik hoop nog vaak terug te komen op dit nog niet goed begrepen fenomeen. Het is een erg spannend concept. Zo zijn er aanwijzingen dat het eten van groenten vooral ‘gezond’ is omdat gifstoffen in eetbare planten ons een stress stimulus toedienen die tot gunstige fysiologische aanpassing leidt, niet zo zeer omdat groenten veel voedingsstoffen en antioxidanten bevatten.

Veel mensen in de paleo community verkiezen High Intensity Interval Training (HIIT) boven duurtraining. Als je in de fitness business zit, moet je nu een crossfit tent openen. Liefst in Noord Groningen, dan heb je meteen één klant. Steeds meer onderzoek suggereert dat korte, intense krachtsuitspattingen gevolgd door voldoende rust een groter trainingseffect geven en op den duur beter voor ons zijn dan lang duurwerk. De katabole stress van bijvoorbeeld het lopen van een marathon zou zelfs wel eens contraproductief kunnen zijn. Als loopverslaafde heb ik mijn trainingen behoorlijk aangepast. Nauwelijks lange duurlopen meer voor mij, maar veel sprints (Tabata), heuveltraining en bij gebrek aan een crossfitschuur natuurlijk random gedoe met zandzakken, stoeptegels en de handgrasmaaier. Met die laatste oefening is mijn bejaarde buurman hartstikke blij. Wat paleo plus HIIT voor je kunnen doen als je behoorlijk out of shape bent, zie je ondermeer hier. Op haar blog (Paleo in Nederland) ook veel recepten.

Na afloop natuurlijk douchen. Koud. Het is even doorbijten, maar na een minuut spastisch springen kun je weer ademhalen en gaat het verstikkende gevoel van ‘dit hou ik niet uit’ over in een aangenaam gloeien. Die buzz houdt uren aan. En volgens een Duits onderzoekje ben je als koudwaterfreak minder vatbaar voor verkoudheid.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

40 reacties op Hormese; comfort heeft een prijs

  1. @rnold zegt:

    We zijn allemaal softies! Laatste tijd ben ik aan het experimenteren met koude douches en sprinten of je leven ervan afhangt. De douchetip heb ik uit het boek ‘the 4HB’ van Tim Ferris. Ferris geeft het advies specifiek ter bevordering van de vetverbranding. Het kost je lichaam veel energie om zich zelf weer op de warmen, oftewel aangenaam gloeien. Je kunt daar niet tegen sporten. Ik ben meer een avonddoucher en dan wordt je veel te wakker van een koude douche! Mark Sisson van ‘The Primal Blueprint’ komt met het sprintadvies. Ongeveer een keer in de week een sprintsessie. Minimaal 100m voluit sprinten! Even bijkomen. En dan opnieuw sprinten alsof er een wild beest achter je aan zit. En dat dan een keer of 6 tot 10. Je moet de adrenaline voelen. ps: Beide boeken zijn erg Amerikaans en schreeuwerig, maar wel vermakelijk en vol tips!

    • Hoi @rnold,

      Ik denk inderdaad dat een werkelijk flinke afkoeling het toerental van je dieselmotortje wel een tijdje opvoert. Heb net 5 minuten (eierwekker) onder de volle koude straal gestaan en gloei flink. Staat me bij dat koude-exponering een shift genereert van gewoon vet naar het mysterieuze bruine vet, dat veel meer mitochondriën bevat en een relatief gigantische thermogenese geeft. Misschien moeten we oppassen dat we niet spontaan in as op gaan ;-)!

      Ja, kort en intensief is een belangrijk instrument en het is vooral ook leuk. Ferris heeft het slim aangepakt met zijn 4 hour work week en 4 hour body, maar hij is naar mijn smaak net iets te hyperig. Maar een deel van zijn life hacks zijn zonder meer valide.

  2. Fred-Jan zegt:

    Hoi Melchior,

    Ik ben nu zo’n beetje vier maanden bezig met intermittent fasting en tot nu toe ben ik er super enthousiast over. Ik was op zoek naar een comfortabele manier om een paar procent vet te verliezen. Nu had ik al een vrij laag vetpercentage van 12% maar uit pure ijdelheid(bijna 40) wilde ik proberen of ik mijn buikspieren tevoorschijn kon toveren. De methode die ik gebruik is afgeleid van de Leangains methode van Martin Berkhan, alleen gebruik ik geen BCAA’s voor mijn trainingen en doe ik niet aan carbcycling. In principe prop ik dus gewoon mijn gebruikelijke voeding in een vijf uurs feeding window. Nu na ongeveer vier maanden kan ik zeggen dat ik de resultaten redelijk spectaculair vind. Mijn vetpercentage is gezakt naar 8%, mijn gewicht is slechts 3 kg gezakt van 89 naar 86 kilogram en mijn kracht is zelfs iets gestegen. Nu moet ik zeggen dat de eerste dagen best wennen waren wat betreft honger en flauwheid aan het laatste deel van de fast. Maar na een paar dagen doorzetten gebeurde er iets opmerkelijks. De hongergevoelens verdwenen bijna compleet en is zelfs aan het einde van ongevoede periode nihil. Een van de voordelen van deze eetstrategie is dat het lekker veel extra tijd opleverd. ’s Ochtends geen gehaast meer met het ontbijt en ’s middags in de lunchtijd ga ik gewoon lekker trainen. Maar het belangrijkste voordeel van deze eetstrategie is hoe ik me voel en dat is eigenlijk gewoon fantastisch. Ik had al geen slaap problemen maar ik wordt nu veel uitgeruster wakker. Ik merk dit voornamelijk in de ochtend daar waar ik voorheen nog wel eens wat opstart problemen had ben ik nu direct klaar wakker. Verder heb ik het gevoel dat ik helderder ben en mijzelf beter kan concentreren. Ik voel mij energiek en de trainingen in ongevoede staat gaan uitstekend. Dus het is tot nu toe alleen nog maar hosanna met intermittent fasting. Wellicht komt daar nog een kentering in maar tot die tijd ga ik er lekker mee door.

    Goed trouwens dat je aandacht schenkt aan de verborgen gevaren van extreme duursporten. Daar wordt in de blogosphere niet zo heel veel over geschreven. Art de Vany en Jack Kruse doen dat wel maar niet iedereen leest die blogs. Ik hoor en zie in mijn omgeving heel vaak berichten van relatief jonge(rond de 50) fitte mannen die plotseling dood neervallen. Vaak zijn het dan wielren freaks die elke avond op die fiets zitten en rondjes doen van meer dan honderd kilometer. Extreme duursporten veroorzaken hoge ROS niveau’s en die versnellen apoptosis. Ikzelf denk dat het het beste is om je lichaam zo allround mogelijk te trainen.

    • Hoi Fred-Jan,

      Dank voor je uitgebreide en interessante verslag. Mooi resultaat!

      IF. Sinds ik paleo ben eet ik a la Art de Vany ook tamelijk fractal. Vrijwel nooit ontbijt. No way dat we gedurende onze evolutie netjes drie keer per dag toegang tot eten hadden. Grazen – het wegnemen van de cyclische energietekorten die ons genoom verwacht – is één van de problemen van onze huidige leefstijl. Het meest uitgesproken zie je het op scholen, waar de kinderen om de twee uur iets moeten eten of drinken, uit angst dat ze anders zullen verhongeren. Heb je Victor Zammit gelezen?

      In mijn havermoutdagen was het ondenkbaar om zonder ontbijt de deur uit te gaan en dan nog alleen met een flinke voorraad anti dip snacks aan boord, nu fiets ik nuchter naar het zwembad, zwem 2000 meter (ik weet het, ‘chronic cardio’, ik werk er aan ;-)), fiets terug en neem dan misschien een hand noten. Of een ei. Of niks. Op reis? Geen nood als zich acht uur lang geen gelegenheid voordoet om te eten. Die vrijheid is inderdaad erg prettig. Heel toevallig werd er twee weken geleden in de trein een meisje van een jaar of 17 tegenover me niet lekker. Koud zweten, trillerig, speekselvloed, vlekken voor de ogen, dacht dat ze dood ging. Geen diabetes. Een Snickers hielp binnen 5 minuten. Ik vroeg haar wat ze had gegeten. Twee boterhammen met appelstroop, een bord cruesli met vruchtenyoghurt en een glas juice, anderhalf uur geleden. Ze zei dat ze om het uur wel iets moest eten om zich lekker te voelen. Ze stond open voor mijn ongevraagde ‘advies op een bierviltje’😉.

      Wat betreft ‘cardio’ versus HIIT, daar kom ik nog op terug. Het onderwerp zorgt voor de nodige cognitieve dissonantie bij mij, want ik ben verslaafd aan het zwembad en maak graag lange fietstochten met bepakking. Ik denk dat werkelijk long slow, zoals gewoon een dagje stevig doorfietsen (maar niet racen) geen kwaad kan. Marathons lopen… nee. De evidence laat geen mooi plaatje zien.

  3. Marye zegt:

    Hoi Melchior,

    Je schrijft interessante blogberichten, top. Zal je zeker blijven volgen.
    Zelf heb ik ook wel positieve ervaringen met IF, maar de laatste tijd kwam het er niet van. Wil het toch weer oppakken, want ik voelde me er heel goed bij. Niet meer afhankelijk van eten en dat voelt als een bevrijding. Zal de koude douche ook eens een kans geven.
    Heb jij het in tijd opgebouwd?
    Leuk dat je mijn blog noemt! Hoop aan mensen te laten zien dat gezonder leven een optie voor iedereen is.

    • Hoi Marye,

      Thanks!

      We kunnen kletsen en hypothetiseren tot we een ons wegen (en dat ben ik van plan te blijven doen😉 ), maar real life transformaties van echte mensen, dat is waar het uiteindelijk om gaat. Hoewel jij volgens mij maar 1 paar voor en na foto’s op je blog hebt, spreekt het verschil boekdelen. Het kan mij niet schelen hoe mensen er uit zien, ik beoordeel ze zeer bewust nooit op body composition (stel je voor), maar ik denk dat de meeste mensen zich het best voelen in het jasje dat ze ‘in het wild’ aan zouden hebben. Heb je toevallig de transformatie gelezen van Dave op de site van Mark Sisson? Een super inspirerend verhaal.

      IF is voor mij geen doel op zich. Een van de sleuteleffecten van paleo is eetlustregulatie, dus ik ‘vergeet’ vaak gewoon te eten. Maar ik ben er van overtuigd dat het bewust toegepast een heel nuttige interventie kan zijn. Wat betreft het koud douchen, ik ben er mee begonnen toen ik in een zwembad zwom waar je de douches in een handomdraai van heet naar ijskoud kon switchen. Wisselbaden voelen merkwaardig genoeg minder als een schok (zeker als je net hebt gezwommen) dan head first onder de koude straal te springen. Nu ik in een wingewest met een binnenbad zonder regelkraan woon, douche ik thuis standaard 5 minuten koud af. Inmiddels draai ik gewoon de warme kraan uit, maar in het begin stond ik te mengen als een bang oud wijf😉. Het maakt volgens mij niet uit hoe je er komt. Het went sneller dan je denkt. Ik merk dat ik het water de laatste tijd vaak niet koud genoeg vind.

      Ik zal jou ook blijven lezen!

  4. Marye zegt:

    Het is prettig dat er zowel sites zijn met theoretische achtergronden (waar ik minder kaas van heb gegeten) en de wat meer praktische sites met alledaagse dingen. Vult elkaar mooi aan.
    In de toekomst zal er nog wel een nieuwe foto bij komen, mijn lichaamscompositie veranderd nog steeds. Paleo was voor mij geen gekozen middel om af te vallen, het was een gezondheidskeuze. Maar dit was een gunstige bijeenkomst en als dat mensen tot nadenken zet, dan vind ik dat mooi. Als mensen echter alleen aan paleo beginen om af te vallen, dan denk ik dat de meeste mensen zullen falen om het in hun leven te integreren.

    Nou heb vanmiddag maar gelijk de stap van de koude douche genomen. Heb na de gewone douche de warme kraan in 1x uitgedraaid. Timer op 3 minuten gezet en moet zeggen dat ik het niet vond tegenvallen. Kan het achteraf zelfs prettig noemen, dus dat houden we erin.

    Ga je link zo gelijk lezen, ben benieuwd.

    • Ha! Geweldig. You rock, girl!

      Helemaal gelijk. Voor mij heeft paleo zelfs helemaal niets met afvallen te maken. Het is een onvermijdelijk bijeffect van de levenswijze die, om het even lekker kort door de bocht te zeggen en de anti’s wat munitie te geven, in ons genoom gegrift staat.

  5. Marye zegt:

    Heb het stuk gelezen, wow wat een voorbeeld.
    Geweldig hoe die man in het leven staat.

  6. Marye zegt:

    Dat geeft mooi weer wat een persoon aan kan met een goede basis en de juiste instelling.

  7. riesjart zegt:

    Iemand deze al gezien, over Paleo Perspectief gesproken
    a b s t r a c t
    Previously, we proposed a hypothesis that chronic helminthic infection may have beneficial effects on the development of atherosclerosis. The aim of this study was to investigate an association between Opisthorchis felineus chronic helminthic infections with aortic atherosclerosis and serum total cholesterol. A series of medico-legal autopsy specimens collected in Khanty-Mansiisk (the region in Russia endemic for O. felineus) were studied to assess O. felineus worm burden in cadaver livers. The areas of atherosclerotic lesions in the cadaver aortas were measured by visual planimetry. A family history of cardiovascular disease, smoking, hypertension or diabetes was elicited, and serum total cholesterol levels examined. Three hundred and nineteen cadavers (280 (87.8%) males and 39 (12.2%) females) aged 20–72 years were
    divided into five age groups: (i) 20–29, (ii) 30–39, (iii) 40–49, (iv) 50–59 and (v) >60 years old. The O. felineus mean worm burden was 257 ± 312 worms/liver. Infected subjects were categorised into three subgroups depending on the worm burden: mild (500 worms). Infected subjects had lower serum total cholesterol (mild worm burden, 186.4 ± 25.6 mg/dl; moderate worm burden, 183.4 ± 23.1 mg/dl, P = 0.002; severe worm burden, 170.6 ± 25.1 mg/dl, P 40 years old. Opisthorchis felineus chronic helminthic infectionswas found to be associated with lower serum total cholesterol levels and a significant attenuation of atherosclerosis.
    http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0020751913001537

    • Fantastisch😉. Ik weet dat aarsmaden met succes worden ingezet bij onder meer de ziekte van Crohn. Ons immuunsysteem verwacht ze.

      An epidemic of absence…

    • Chris Kresser heeft recent een interessant verhaal over helminths, ofwel ingewandsparasieten.

      Zijn hypothese is in het kort dat ingewandswormen essentieel waren voor de ontwikkeling van het immuunsysteem en voor het ontwikkelen van een gezond microbioom. Je kunt een kaart maken van worminfecties in deze wereld en van autoimmuunziekten in deze wereld, deze kaarten sluiten elkaar uit…..

      Zo maar wormeneieren gaan slikken raadt hij niet aan: doe het eventueel maar dan onder deskundige begeleiding. Er moet nog meer onderzoek gedaan worden.

      Het gaat om de balans tussen pro en contra van “inflammation” . Wat je volgens Kresser kunt doen om de systemische inflammatie/ontstekingen tegen te gaan:

      – anti voedsel (inuline), zoals uien, aardperen; het gaat om de fermenteerbare vezels die
      ze hebben;
      – gefermenteerd voedsel/dranken;
      – resistant starch, daar zijn ze weer : de piepers van Willem, bij voorkeur 24 uur laten
      staan na het koken;
      – soms prebiotica, geen probiotica. Uien en aardperen zijn in feite ook prebiotica.

      Dit soort dingen schijnt je microbioom te helpen.

      Meer: http://chriskresser.com/what-are-the-hidden-costs-of-modern-hygiene

      • willem zegt:

        Interessant gesprek met Kresser!
        Ik heb het idee dat Melchior er nog niet helemaal uit is, met die aardappelen, Gert. Het min of meer toegezegde artikel over de aardappel laat immers even op zich wachten…
        Blijf benieuwd.

  8. Alex zegt:

    http://gettingstronger.org/wp-content/uploads/2013/06/Physical-improvements-using-hormesis.pdf

    Wellicht dat de video van de presentatie eventueel aan het eind van het jaar vrij komt op Health Activator, maar hier zijn in ieder geval alvast de slides van Todd Becker met o.a. info over:

    • Eating polyphenol-rich foods to boost your endogenous antioxidant defenses
    • Allergen immunotherapy to eliminate allergies
    • Cold water therapy for stress reduction and immune health
    • Deconditioning diet for appetite control
    • Plus lens therapy for overcoming nearsightedness
    • High intensity weight training and interval training

    en waarom je volgens Todd beter geen vitamine D kunt slikken of andere supplementen (zie ook http://gettingstronger.org/2013/08/the-case-against-nutritional-supplements/ )

    “A paleo diet and lifestyle – enhanced by hormesis – reduces or eliminates the need for supplementation; Caveat: Short term supplementation may be advisable in cases of
    malnutrition, infection, illness, pregnancy or special athletic goals.”

  9. Daniel zegt:

    Zijn er mensen die koud douchen en een verbetering ervaren in hun thermogenese??? Ik heb het in het voor-, najaar en de winter altijd koud, onder andere mijn handen en voeten zijn dan ijskoud en ik hoop dat koud douchen voor verwarming zorgt. Ik doe het nu ca. een week, en damn, wat is dat koud. Maar ik moet wel zeggen dat ik me erg goed voel na een koude douche, dus ik ga er zeker nog een tijdje mee door😉

    Anyway, ik houd jullie op hoogte of ik er “warmer” van word.

  10. Annemieke zegt:

    Ja, ik word er duidelijk warmer van. Heb niet vaak meer koude handen of voeten. (Tenzij ik te lang heb stilgezeten) Zelfs als ik in een ijskoud bed kruip, ben ik in no time weer op temperatuur.

  11. sigme zegt:

    He, vandaag een schopje? Ik heb de draad gezocht via de zoekoptie, eens even nalezen waar een ijskoud bad ook al weer goed voor was. Ik verwacht een hoop vetverbranding morgen, na een niet geheel vrijwillige duik in een koude sloot, gevolgd door 7km fietsen door de kou.
    Dat deed zeer! Aan handen en voeten; de rest was wel nat maar werd niet koud. Niet koppie onder hoor, tot aan m’n navel nat zowat. Maar wel tot op de draad😀.

    Douchen jullie nog altijd koud? Of is de gewoonte er toch weer uitgeslopen?

    • Oei Sigme, dat is heftig. Dan is 7 kilometer lang, lijkt me. Gelukkig was je bovenlichaam nog droog. Ik zou dat niet te vaak doen🙂 .

      Ik douche elke ochtend helemaal koud. Ik vertel mijn soms nog wat jengelende brein dat er geen gas is, dat het zijn verwende bek moet houden en spring er onder. De eerste ‘plunge’ blijft licht onaangenaam, maar zodra de huid rood is wordt het juist lekker. Wat heel goed werkt is er telkens even onder vandaan gaan. Als je voor de vijfde keer terugspringt, voelt het koude water bijna als een gloeiende straal. Als je er gewoon onder blijft staan, duurt het veel langer voor je dat effect bereikt.

  12. Marye zegt:

    Het zal vast een kilo schelen😉 Ik douche ’s morgens vroeg nog koud na een stevige wandeling.

  13. Ik ben veel zwakker. Stap elke ochtend onder een warme douche met de gedachte dat het vandaag toch eigenlijk niet zo goed uitkomt, dat koude douchen. Morgen dan maar. Vervolgens draai ik vaak, boos op mezelf (ook wel weer functioneel), voor de laatste minuten de warm-water toevoer dicht, een kijken wie hier het sterkste is!!🙂

  14. 🙂

    Het effect is volgens mij hetzelfde.

  15. Corrien zegt:

    Doe eigenlijk al jaren wisseldouches; altijd drie maal, als ik veel tijd heb vijf maal. Denk dat dat vergelijkbaar is met er steeds onder vandaan lopen.
    Ben als eeuwige lijner ooit aan begonnen omdat ik ergens gelezen had dat het de huid strak zou houden😉, maar vond het verslavend. Ben niet wakker na alleen warm water. Toen ik me 10 jr. gld. in het ziekenhuis in bed mocht wassen en twee kommen lauw water kreeg, moest je ze eens zien kijken toen ik vroeg: “Heeft u aub ook koud water?”

    Mijn man is het ooit gaan doen om van zijn zware huidlucht af te komen; bleek beter te werken dan welke deo dan ook. Waarschijnlijk al 40 jaar.

    • Lol, Pieter! Ik denk eerder dat dit een gevolg van het recente optreden van Wim Hof in DWDD is. Het grachtenwater schijnt trouwens best okay te zijn. Mijn opa is geboren aan de Bloemgracht. In zijn jonge jaren was het nog gebruikelijk dat iedereen z’n emmertje stront in de gracht gooide🙂.

  16. Gert van der Hoek zegt:

    Heel interessant artikel over trainen, kou lijden en bruin vet.

    FEBRUARY 5, 2014,

    Shivering as a Form of Exercise

    This winter’s frigid temperatures could be having one desirable side effect. They may be revving up your metabolism.

    Shivering in the cold sparks a series of biochemical reactions deep within the body that alters fat cells and bolsters metabolism, much as formal exercise does, according to a fascinating series of new experiments. The findings intimate that exercise and shivering are related in ways not previously suspected.

    http://well.blogs.nytimes.com/2014/02/05/shivering-as-a-form-of-exercise/?_php=true&_type=blogs&_php=true&_type=blogs&smid=tw-nytimes&_r=1

  17. micha zegt:

    Moest enkele weken geleden mijn meterstanden invullen. Ik kreeg vervolgens de wantrouwige vraag: waarom zijn die zo laag? Heb maar geantwoord dat ik koud ben gaan douchen. Goed tegen de zondige gedachten. Daarom. Natuurlijk.

  18. Ha, ha, ha, dat heb ik ook gehad!

  19. Gert van der Hoek zegt:

    Leuk stukkie van Judith Brouwer over de voordelen van het wennen aan kou.

    Babyvet in de strijd tegen obesitas – http://www.sciencepalooza.nl/2014/07/babyvet-in-de-strijd-tegen-obesitas/

    2 citaten:

    “Heeft u het snel koud en baalt u daarvan? Dat kan veranderen: onze temperatuurbeleving is flexibeler dan velen beseffen. Dat is te danken aan bruin vet, het type vetweefsel dat baby’s beschermt tegen kou. Ook volwassenen blijken hierover te beschikken en het doet meer dan het oprekken van de koudetolerantie. Bruin vet blijkt namelijk betrokken bij allerlei stofwisselingsprocessen. Deze inzichten leiden mogelijk tot nieuwe behandelstrategieën voor obesitas en diabetes”.

    “Dus, pak de volgende keer niet direct een dekentje als er een fris windje over het terras waait, maar ontspan en vervolg uw gesprek. En terwijl u went aan kou en dus comfortabeler door het leven gaat, kan de kachel in de winter een graadje lager: een win-winsituatie. En wie weet wat voor gezonde effecten het nog meer heeft.

    Tip: dit is het gemakkelijkste seizoen om te beginnen met koud nadouchen.”

  20. Micha zegt:

    Koud douchen voor de wetenschap; het kan (gepensioneerden helaas uitgesloten, leeftijd 18-65) in januari:
    http://www.foliaweb.nl/wetenschap/een-maand-lang-koud-douchen-voor-de-wetenschap/
    http://www.coolchallenge.nl/

  21. Micha zegt:

    Ah, en je mag ook niet meedoen als je al koud doucht. Nu is dus een mooi moment om te beginnen; voor jezelf en de wetenschap!

  22. micha zegt:

    Jongens en meisjes: de resultaten van de cool challenge (RCT, één groep koud douchen, één groep niets) zijn binnnen. 20% minder ziekteverzuim.

    Het rapport in PlosOne: http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0161749

    Op de website sportrusten: de populair wetenschappelijke duiding; https://www.sportrusten.nl/koud-douchen-minder-ziekteverzuim/

    (ondergetekende mocht niet meedoen aangezien hij reeds enkele jaren koud doucht)

  23. micha zegt:

    Ha Hielkje, wat voor sommige mensen werkt:
    Beginnen met warm douchen, langzaam koeler draaien, totdat het koud is. Dan nog even blijven staan. Het koude gedeelte steeds langer maken.

    Een alternatief zijn warm-koude wisseldouches. Dat laatste werkte uitstekend voor mij🙂 in het begin.

    • Marietsebiel zegt:

      Micha, cool chalange heeft als resultaat 29 % minder ziekteverzuim ipv 20 %
      Yust saying.

      Ik doe het nu al zo’n 2 tot 3 jaar, koud douchen.
      Heerlijk !!! Ik kan niet meer zonder. In de winter nog lekkerder dan in de zomer. Het water is dan kouder. Zonder koud nadouchen, niet helemaal fris gedoucht (na mijn hartinfarct even gestopt, maar gauw weer begonnen)

      Hielkje e.a. In het begin vond ik wel een uitdaging en deed ik eerst alleen mijn benen. Daar begin ik nog altijd mee. Benen, dan armen en dan het gezicht. Als de uitstekende delen koud zijn kan de rest er beter tegen, is mijn ervaring.
      En flink schreeuwen en grommen helpt ook om het vol te houden, lekker toch😀

Geef een reactie

