Cynthia Kenyon; zondags appeal to (paleo) authority

Cynthia Kenyon (1955), moleculair biologe aan de Universiteit van Californië, is een van die weinige uit de tenen gemotiveerde wetenschappers die de wereld gaan veranderen. Ze doet onderzoek naar de mechanismen achter veroudering en heeft bewezen dat gezonde levensduur plastisch is, niet statisch. Het moest er van komen, twee dagen geleden ging haar eerste TED-talk online.

Op deze prachtige zondagmiddag maak ik me eens lekker schuldig aan wat de Amerikanen noemen ‘argument from authority’ of ‘appeal to authority’. Persoon X is gediplomeerd/briljant/God/alle drie, dus als persoon X het zegt, is het waar. Een doodzonde tegen de regels van het eerlijk argumenteren, maar erg menselijk. In haar TED-talk zwijgt ze er wijselijk over, maar onmiddellijk toen Cynthia zo’n 16 jaar geleden zag hoe hogere insulinewaarden haar langlevende wormpjes richting ziekte en dood stuurden, besloot ze zelf alles te doen om haar eigen insulinemanagement zo bescheiden mogelijk te houden. Ze is clever genoeg om te beseffen dat dit soort oeroude mechanismen zo fundamenteel zijn dat ze zeer waarschijnlijk ook voor ons opgaan. Wat deed ze? Ik vertaal een quote uit dit interview in de The Daily Mail:

Koolhydraten, vooral geraffineerde koolhydraten, maken dat je veel extra insuline produceert. Ik ben veel minder koolhydraten gaan eten sinds ik mijn ontdekking in C. elegans deed. Ik eet geen zetmeelbronnen meer, zoals aardappelen, noedels, rijst, pasta en brood. In plaats daarvan eet ik salades, maar zonder zoete dressing, veel olijfolie en noten, heel veel groenten en verder kaas, kip en eieren. Ik neem gerust een hamburger, maar zonder het broodje en mijn vis eet ik ongepaneerd en zonder patat. Ik neem elke dag wat fruit, maar niet veel en bewerkte voedingsmiddelen eet ik eigenlijk nauwelijks. Ik hou me verre van snoep, behalve van chocola met 80 procent cacao. Als je tot je 90ste gezond en functioneel bent, kun je twee volledig verschillende carrières volbrengen. Wat zou dat fascinerend zijn.

Wat voor voedingspatroon is dit? Juist. Cynthia is al bijna 20 jaar zo paleo als de Schotse Hooglanders in het Lauwersland die mijn header sieren. Ik ken mensen van 56, ook voedingswetenschappers, die (aanzienlijk) minder fit en sprankelend zijn. En opinion leaders binnen de cardiologie die ‘preventief’ een statine slikken en zich afvragen waarom ze zich 80 voelen, in plaats van 50, ha, ha, ha. Wat een armoe. I know, dat was alweer een oneigenlijk argument😉.

Wie niet snel genoeg krijgt van Cynthia’s elektrische enthousiasme voor biologie, kan hier naar langere lezing kijken. Proost.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

12 reacties op Cynthia Kenyon; zondags appeal to (paleo) authority

  1. James Pott zegt:

    Hoi Melchior,
    Heb Cynthia al een tijdje gevolgd. Meen dat zij ook dat werk gedaan heeft met die telomeren. Beetje curieus dat we zo behept zijn met het idee om oud te worden terwijl we vaak vergeten dat we alleen maar vandaag leven en nog steeds niet in staat zijn om daar iets fatsoenlijks en leefbaars van te maken. Ik kan het alleen maar helemaal met je eens zijn na het relaas over het KWF en de Diabetes club

    Godverdomme!

    Niet GVD, maar from the bottom of my heart.
    Zat net dit bercht te lezen dat op mijn e-mail binnen kwam.
    http://brainblogger.com/2011/11/20/young-at-heart-depression-and-cardiovascular-mortality-in-young-adults/?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+GNIFBrainBlogger+%28Brain+Blogger%29
    Een hele generatie jongeren zonder toekomst dankzij de hebzucht. Natuurlijk kunnen we de schuld schuiven op de 25% leiding gevende psychopaten, maar dat klopt natuurlijk niet.
    Hitler had niet alleen de schuld.
    De occupiers zijn vaak goed opgeleid, sommigen afgestudeerd met graad en al, maar waarvoor. ?Onze tweede zoon top of the class graduate, President’s List, Computer Tech en Networking. Al zo’n zes maanden solliciteren. Geen werk, de oudere garde blijft zitten. Velen kunnen zich niet veroorloven om met pensioen te gaan. Cynthia is bezig met hoe kunnen we ouder worden.
    En de jongeren plegen zelfmoord.
    Heb het op Foodlog ook al eens aangekaart: de zaak zit scheef en het zit scheef omdat alles alleen maar beoordeeld wordt op zijn economische noemer. Alle andere aspecten van de werkelijkheid (historisch, etisch, estetisch enz.) worden vanuit het economisch perspectief beoordeeld met als gevolg dat het hele maatschappelijke gebeuren in de knoei komt.
    Ironisch is dat ik voor het eerst hier opmerkzaam op werd gemaakt toen ik bezig was met mijn post graduate werk in Toronto toen we in ’70 gast colleges hadden van een Nederlandse prof. Bob Goudzwaard. Er werd ons toen al haarfijn uit de doeken gedaan waarop die zgn goedkopere produkten uit China (het was toen Japan) helemaal niet goedkoper waren wanneer je alles wat er bij betrokken moet worden ook werkelijk mee rekent. En waarom dat uiteindelijk vast moet lopen. Goudzwaard vergeleek de manier waarop het economisch gebeuren zich ontwikkelde met het berijden van een tijger: levensgevaarlijk om er op te blijven zitten, maar je durft er niet aan te denken wat er gaat gebeuren als je er af springt.
    En je vraagt je dan af of je je werkelijk zo druk moet maken over een Stapel of een Kannell (Framingham framing abstract). (yes, William Kannell died this year)

    • Bedankt voor je waardevolle inzichten, James!

      Heb je deze posting van psychiater Emily Deans (Evolutionary Psychiatry) gelezen? Zelfmoord is een kwestie van ontsteking en autoimmuniteit!

      Cynthia is wat mij betreft niet zo zeer bezig met hoe we ouder kunnen worden als wel met hoe we lang gezond en functioneel kunnen blijven. De grote ziekten (waaronder klinische depressie) zijn in feite te vroeg optredende verouderingsverschijnselen.

      • Hi James,

        Ik ben overigens ondanks alles godsgruwelijk blij dat ik niet in de VS, maar in Nederland woon (al besef ik dat het ook hier elk moment volkomen mis kan gaan). Dit schrijft de dame van Slim Winter; feeding a family:

        I keep feeling that I’ve hit the end of the line. It gets to a point when you just have no more resources within yourself left to draw on. So many jobs that he’s perfect for, so many interviews that have been nailed. So many weeks checking email and messages waiting for that offer to come and the anticipation that you swore you wouldn’t give in to after so many rejections, only to have it all dashed again. So much time wasted. Hours and hours of work that go into the résumé, the cover letter, the thank-you notes, the phone interviews, the commute into the interview, the gas and train fare, the dry cleaning bills, the networking, the printer ink… and with one terse email, it’s all been for nothing and you dont have anything else to move on to. And they don’t give you an explanation or feedback or anything, and they don’t owe you, and they even now are in a position of power over you so you can’t ask for even that one little thing; where did it go wrong? How do we start this whole process all over again?

        And now we are coming into the holiday season, and we know that there is no way he is going to be working before Christmas, and companies are on hold essentially until the New Year, and every résumé you send out is even more likely to languish in some HR hell hole. But my kids are starting to notice that something is dreadfully wrong with mama and dada, and I don’t know what to tell them anymore.

        It’s torture. It’s torture. I’m not overstating this. My adrenal glands are frazzled. This is torture.

  2. Ik krijg op mijn donder omdat ik laag koolhydraat en paleo met elkaar verwar. What’s in the name, wat Cynthia eet spreekt mij aan.🙂

  3. Fred-Jan zegt:

    Melchior,

    Bedankt voor de links naar Cynthia’s recentere lezingen. Ik ben zoals ik al eerder aangaf erg geïnteresseerd in deze materie. Volgens mij ligt de sleutel van gezondheid en levensduur in hoe onze levenswijze zich uit in onze genen. Er worden verschillende mogelijkheden geopperd om FOXO activatie te stimuleren. Elk met zijn eigen voor en nadelen. Een laag koolhydraat, laag glycemische aanpak zoals Cynthia Kenyon zelf promoot of Caloric Restriction of IF. Wat de meest effectieve methode is AMPK/mTOR of insuline/IGF-1 of sirtuins geen idee. Ik zelf gok erop dat ik met een relatief koolhydraat arm paleo(ish) voedingspatroon in combinatie met IF en een flinke dosis fysieke training de meeste ijzers in het vuur heb.

    • Zoals je inmiddels gemerkt zult hebben, fiets ik ongeveer langs dezelfde paadjes, Fred-Jan. In het pikkedonker. Ik ben benieuwd hoe het gaat voor David Sinclair en zijn superpotente resveratrol analogen. Voorlopig zijn we wat betreft die sirtuinen veroordeeld tot een paleowijntje😉.

  4. James Pott zegt:

    En toch, I’m not so sure . En jij zult de eerste zijn om het toe te geven: behalve het feit dat het in Nederland allesbehalve rozengeur en maneschijn is, jullie hebben Edith en die lijkt niet onder te doen voor een Taylor of een Vilsack. en bovendien komt daar nog de Codex bij waar we hier uit alle macht tegen knokken http://video.google.com/videoplay?docid=-5266884912495233634. Je gooit het monster van IG Farben een jaar of tien in de gevangenis (Neurenberg) en hij gebruikt zijn tijd om een nog groter kwaad te bedenken: de Codex. Bij jullie al in effect? En heel geruisloos verdwijnen allerlei natuurlijke geneesmiddelen?
    Uitzichtloze werkeloosheid is global. Kijk maar om je heen in Spanje, Italie, even goed als in de States en in Canada. Maar ik kan het me niet veroorloven om pessimist te zijn : het is altijd het donkerst net voor het licht wordt. Ondertussen brei ik verder aan onze eigen sustainability.

    • Even checken, staat Matthias Rath hier in hoog aanzien?

      • James Pott zegt:

        Henk ik weet niet wat je met ‘hier’ bedoelt en ik kan niet voor Melchior spreken.
        In Noord Amerika liggen de zaken iets ruimer en Rath staat in bepaalde kringen in tamelijk hoog aanzien. Zijn boek: Why Animals don’t get heart attacks is a mega bestseller. Het is natuurlijk wel opmerkelijk dat hij in hoger aanzien staat bij de Preventative Healthcare practitioners en bij iedereen die een beef heeft met de zo langerzaam hand notoire FDA die nu zo/n beetje gerund wordt door Big Pharma en voormalige CEOs van Monsanto.

  5. Jasper van der Spek zegt:

    Wat vergeten wordt is dat vlees en vis een buitenproportionele (in verhouding tot hun glycemische index) insulinerespons opwekken. Dit komt, omdat het lichaam insuline gebruikt om aminozuren uit de bloedbaan op te nemen in cellen. Om activatie van IGF-1 ed. tegen te gaan, dient dus met mate vlees geconsumeerd te worden.

    • Dat valt mee, Jasper.

      Hoppe C, Mølgaard C, Vaag A, Barkholt V, Michaelsen KF. High intakes of milk, but not meat, increase s-insulin and insulin resistance in 8-year-old boys. Eur J Clin Nutr. 2005 Mar;59(3):393-8.

      Ben het overigens met je eens dat een hoge vlees-inname niet nodig is. Veel eiwit leidt ook tot upregulatie mTOR.

Geef een reactie

