Paleoconomie: jagen/verzamelen op de supermarktsavanne

Marye van Paleo in Nederland schreef onlangs de post Paleo onbetaalbaar? met tips om de kosten van de paleoleefstijl binnen de perken te houden. Eén van de meest frequente vragen die je als paleoiet krijgt is namelijk of al dat echte eten niet verschrikkelijk duur is. Het was geenszins mijn bedoeling om haar onderwerp te pikken, maar onlangs verscheen er een onderzoekje van onder anderen econoom Matt Metzgar en onze eigen ‘paleodokter’ Remko Kuipers over de kosten van het jagen en verzamelen op de supermarktsavanne. Vandaar. Zij berekenden aan de hand van een ingewikkeld model dat paleo ongeveer 10 procent duurder uitpakt dan het SDCD (okay, dan het SAD). Hier is het abstract:

The feasibility of a Paleolithic diet for low-income consumers

Matthew Metzgar, Todd C. Rideoutb, Maelan Fontes-Villalbac, Remko S. Kuipers

Abstract

Many low-income consumers face a limited budget for food purchases. The United States Department of Agriculture developed the Thrifty Food Plan to address this problem of consuming a healthy diet given a budget constraint. This dietary optimization program uses common food choices to build a suitable diet. In this article, the United States Department of Agriculture data sets are used to test the feasibility of consuming a Paleolithic diet given a limited budget. The Paleolithic diet is described as the diet that humans are genetically adapted to, containing only the preagricultural food groups of meat, seafood, fruits, vegetables, and nuts. Constraints were applied to the diet optimization model to restrict grains, dairy, and certain other food categories. Constraints were also applied for macronutrients, micronutrients, and long-chain polyunsaturated fatty acids. The results show that it is possible to consume a Paleolithic diet given the constraints. However, the diet does fall short of meeting the daily recommended intakes for certain micronutrients. A 9.3% increase in income is needed to consume a Paleolithic diet that meets all daily recommended intakes except for calcium.

Afgezien van de winst die je onmiddellijk en op termijn boekt in de vorm van toegenomen productiviteit door het uitblijven van dagelijkse pastacoma’s en vermoedelijke besparingen in de vorm van minder disfunctie, is mijn eigen ervaring dat het peleoboodschappenlijstje juist (fors) goedkoper is. Vanwege alle bagger die je – dag in dag uit – niet koopt. Ik heb de whole paper nog niet gezien, dus misschien hebben de heren voor die gigantische post eetlustdisregulerende junk gecorrigeerd, maar het lijkt mij sterk.

Hoe voelt jouw paleoportemonnee zich? In vergelijking met zijn dagen als SDCD-financier?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

11 reacties op Paleoconomie: jagen/verzamelen op de supermarktsavanne

  1. Beltsazar zegt:

    Volgens mij wordt hier gesproken over 9,3 procent toename van het inkomen, niet van het boodschappen budget. Dit betekent dus een fors hoger bedrag dan 10 procent meer uitgaven aan eten. Tenzij je natuurlijk in de gelegenheid bent je complete inkomen aan voedsel uit te geven. Mijn ervaring is dat paleo een verdubbeling van de kosten oplevert in vergelijking met ‘gewoon’ eten, en ongeveer 30 % duurder is dan alleen biologisch, maar verder wel gewoon eten.
    Koolhydraten zijn nu eenmaal spotgoedkoop.

  2. Scherp opgemerkt, Beltsazar! Dank. Ik probeer de hele tekst te krijgen.

  3. Beltsazar bracht me op het idee even grof te becijferen wat ik de afgelopen dag aan eten heb uitgegeven. Want het beeld dat het abstract oproept, klopt volgens mij niet met mijn werkelijkheid.

    Ontbijt: geen.

    Lunch:

    – 1 blikje sardines: 0,65
    – 2 winterpenen: 0,20
    – 1 hand gemengde noten (uit een zak Trader Joe’s, Aldi): 0,80
    – 1 ei: 0,75
    – 1 appel: 0,30

    Middagsnack:

    – kom kokosvlokken (uit een enorme zak): 0,35

    Avondeten:

    – Roerbakschotel van:

    – spruiten: 0,60
    – 2 uien: 0,20
    – 1 bol knoflook: 0,70
    – 150 gram gerookt spek: 1,50
    – diverse kruiden: 0,25

    – 1 bakbanaan: 0,70
    – 1 eetlepel kokosvet: 0,10

    – 1 kiwi 0,?

    Koffie en thee heb ik buiten beschouwing gelaten. Wat zou dat kosten? Geen idee.

    Ik ben blij dat ik een flinke financiële buffer heb opgebouwd😉.

    Natuurlijk pakken sommige dagen duurder uit, maar over het algemeen…

  4. willem zegt:

    Een groente- en fruittuintje erbij, indien mogelijk… Geeft ook een leuk fin. effect. In Melchiors dag al meer dan 2 euro.

    • Inderdaad, Willem. Zo heb ik om het wat duurder te maken niet vermeld dat de uien, knoflook en kruiden uit eigen tuin komen en dat de appel in september met nog 72 andere van een boom op Rijksgrond in de BobYak verdween. Het grootste deel is inmiddels zongedroogd en vacuümverpakt. Mijn ei heb ik te duur gemaakt, want ik koop mijn eieren bij boeren in de buurt voor een euro per doos. Tenzij de auteurs van deze paper zijn uitgegaan van een ontzettend meat heavy paleoversie (het caveman syndroom), kan ik me niet voorstellen hoe ze tot die noodzakelijke 9,3 % inkomensverhoging komen. Ze hebben natuurlijk gebruik gemaakt van Amerikaanse cijfers en tabellen, maar er zijn ook genoeg Amerikaanse paleo’s die hartstikke clean eten voor tien, vijftien dollar per dag.

      Overigens valt er ook op het gebied van vlees veel te ritselen. Zo koop ik ieder jaar een kwart of half kalf van een boer. Je staat er versteld van hoe lang je daar van kunt eten. Het zal best even een investering zijn als je krap bij kas zit, maar als je het per dag omrekent, is het juist spotgoedkoop. Mijn grasmaai workouts bij een bejaarde buurman worden of ik nu wil of niet uitbetaald in bijvangsten van een visser. Etc.

  5. Marye zegt:

    Zelf geef ik denk ik wel meer uit aan boodschappen, maar vind dat het ook met een laag budget mogelijk is.
    Deels komt het meer uitgeven bij mij door duurdere producten, maar ik ben ook veel grotere porties gaan eten.
    Op de site van Robb Wolf kwam ik een schema tegen http://robbwolf.com/2011/11/16/meal-management-theory/
    Je mag er twee kiezen: goedkoop, makkelijk of gezond. Als je dus minder budget hebt en goedkoop en gezond wilt eten, valt het makkelijk weg. Het zal dus meer moeite en werk vragen, maar het is wel mogelijk. Denk dat daar zeker een waarheid in zit.

  6. Dank, Marye!

    Eerlijk gezegd weet ik gewoon niet wat ik uitgeef aan boodschappen, want ik koop best veel spul 1 of 2 keer per jaar in bulk. Het precies uitrekenen van de dagelijkse kosten van het eten zou behoorlijk gecompliceerd zijn. Ik denk dat die ene dag wel erg goedkoop was. Er zijn ook dagen dat ik bijvoorbeeld een stuk kip eet, of 3 eieren in plaats van 1, een stuk 85 % chocola van de Aldi (volgens mij zonder soja😉 )… Verder scheelt het nogal hoe actief ik ben. Op dagen dat ik ’s ochtends eerst 7 kilometer fiets, dan 2 kilometer zwem en dan weer 7 kilometer terugfiets, eet ik meer dan op dagen dat ik alleen wandel/sprint en wat met mijn stoeptegels speel. Maar ik kan niet bedenken hoe ‘paleo’ zo duur zou kunnen worden dat je 10 procent meer zou moeten gaan verdienen, zelfs niet als minimumloner. Nogmaals, ik weet heel zeker dat ik veel goedkoper leef dan veel SDCDers, puur op basis van wat zij in hun karretje leggen. Bagger is goedkoop, maar veel bagger en elke dag tikt flink aan.

    Dat prioriteitenlijstje van Matt Lentzner is heel bruikbaar!

  7. kurt zegt:

    Ben alle artikelen vanaf begin 2011 aan het doornemen… dus daarom zo’n late reactie🙂
    i.v.m. de kostprijs wordt imo iets over het hoofd gezien…
    Heb vandaag eens gecontroleerd voor gehakt (gemengd rund varken):
    – goedkoopste winkel Colruyt: € 6,98/kg
    – Grasgevoerd waar ik gehakt koop: € 6,95/kg.
    MAAR, er is nog een ander heel groot verschil. Als ik dit van de Coruyt ga halen, laat het een nacht in de koelkast liggen, dan ligt het gehakt ’s morgens in een zwembad van bacteriën. Van grasgevoerde heb ik dit niet. Bijkomend, als je dan gehaktballetjes van beide maakt, dan krimpen de grasgevoerde balletjes veel minder dan de andere. In fieite, om het juist uit te rekenen zou je de prijs/kg bereid op je bord moeten controleren.

Geef een reactie

