Paleo & MS: Loren Cordain

Ik heb momenteel nauwelijks tijd (wat moet het fijn zijn om gepensioneerd te zijn!) om op de diverse commentaren te reageren, maar om enigszins aan de belangrijkste vraag tegemoet te komen post ik hier een lezing van professor Loren Cordain over de potentie van paleo als profylaxe voor of interventie bij multiple sclerose. Wellicht werpt het ook enig praktisch licht op de zaak.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

7 reacties op Paleo & MS: Loren Cordain

  1. willem zegt:

    Dank, Melchior. Heb het een aantal keren moeten afdraaien, omdat ik hem niet zo goed verstond, maar ben nu wel doorgedrongen tot de kern van het verhaal.Strekking verhaal gaat, volgens mij, ook op voor andere aandoeningen.

  2. Hoi Willem,

    Op alle aandoeningen die voortkomen uit een mismatch tussen genen en omgeving, vermoed ik. En dat zijn er nogal wat.

  3. James Pott zegt:

    Voor de geinteresseerden en degenen die een vermoeden hebben dat het niet alles koek en ei is met de tarwe en die een redelijk Engels interview kunnen volgen. Zeer verstaanbaar Willem. Een interview vaan bijna anderhalf uur met dr William Davies. Zijn “Wheat Belly” mag dan wat over de top zijn, dit interview liegt er niet om. N=1+1+1+1+1 enz.
    http://www.gnosticmedia.com/wheatismurder

    En hoe verder ik in Lindeberg kom hoe meer ik ervan overtuigd begin te raken dat we de oorzaak van onze westerse welvaarts ziekten zoal niet helemaal aan de tarwe kunnen wijten, dan toch zeker het goedje als verdacht kunnen aanmerken. Hij erkent echter wel terdege het probleem: geen tarwe, wat dan? Zaak om alvast eens te gaan denken aan leefwijze en economische samenleving zonder tarwe. Degenen die hier het voortouw nemen vallen waarschijnlijk op hun kont, maar zullen waarschijnlijk in de geschiedenis boeken aangehaald worden als de helden van de 21ste eeuw. Vrijwilligers?

    • Bedankt James, ik zal het gaan luisteren. Heb al diverse interviews met Davis gehoord. Hij trekt soms bizarre conclusies (amylopectine A is atherogeen door zijn hoge GI, tarwe lijkt op accuzuur), maar in feite laat hij alleen maar zien dat ook cardiologen gewone, feilbare mensen zijn die zich soms laten meevoeren door hun fantasie. De kern van zijn boodschap vindt steeds meer steun in de wetenschap en klinische observaties. Ik hecht grote waarde aan casussen. Elimineer granen en de gekste dingen worden beter. N=127654392 and counting.

      De vraag hoe we 7 miljard mensen gaan voeden zonder tarwe/graan is wat mij betreft een verkeerde vraag. Als we de Neolithic Agents of Disease elimineren blijken mensen spontaan tot wel 1000 kcal/dag minder te eten. Dat is erg veel op populatieniveau. Verder worden zulke mensen gezonder en functioneler, ook in hun hoofd. Ze zullen dus een hogere welvaart bereiken. Hoe hoger de welvaart, hoe minder kinderen mensen krijgen.

      Ik heb het hier al vaker gezegd: grote delen van het aardoppervlak die niet geschikt zijn voor intensieve akkerbouw, kunnen wel grasgevoerd vlees voortbrengen. Zulke toendralandschappen met grazers vormen een net carbon sink. De vega’s met hun olieslurpende, topsoil vernietigende granen en soja zijn doodsbang voor dit argument. En tenslotte reken ik er op dat slimme techneuten als Wouter paleo desnoods in de fabriek kunnen maken.

  4. James Pott zegt:

    Ik geef de voorkeur aan de begraasde graslanden. Bang dat Wouter’s paleo weer olie gaat slurpen, tenzij we solar voldoende en effectief ontwikkeld hebben. Trouwens als je Huber mag geloven zijn we al druk bezig het bevolkings probleem op te lossen. Het is waar, er wordt hier zelfs geadverteerd voor fertility clinics en melk veehouders beginnen te klagen over dat ze hun koeien zo moeilijk drachtig kunnen krijgen.

Geef een reactie

