Zo zat dat du$…

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

31 reacties op Zo zat dat du$…

  1. James Pott zegt:

    Daar heb ik dus mijn antwoord. Wat een domper. De wijzen komen dus toch niet altijd uit het oosten. En ik vermoed dat Willem de plank helaas ook niet al te ver mis slaat.

    • Kreeg dat persbericht aan het eind van de middag, James. Het is wel een beetje simpel, niet? Ik dacht dat Frank volledig te goeder trouw een stukje op FL had geschreven (speciaal voor FL), zij het een stukje met wat verouderde aannames over vetten. Het blijkt deel uit te maken van de promotiecampagne voor zijn nieuwe boek.

      Vraag me af of Dick dat wist…

  2. Ondanks de PR-stunt, ga ik er vanuit dat Frank achter deze info staat, sluit uitstekend aan bij andere stukken op zijn blog. Dick is een enorme fan van Dr Frank en plaats elk stuk, goed of niet. Want Dr Frank genereert gegarandeerd bezoekers.

  3. James Pott zegt:

    Zal misschien wat zuinig kijken.
    Misschien moeten we Frank de lees lijst sturen van http://www.paleodiet.com/.
    Ik vind het allemaal een beetje triest en dat net na de kerst.
    Heb een goed glas wijn nodig.

  4. willem zegt:

    Tsjonge, jonge, Heer Veerman is wakker geworden en schrijft op Foodlog:
    ‘Tsjonge een heuse paleodiscussie over deze oliebollen: zie de site van Melchior Meijer.
    Frank kun je daar eens commentaar op geven? Je wordt zelfs beschuldigd van het niet hebben van een PhD.’
    1. Is dit een ‘heuse paleodiscussie? Toch een doodgewone gezondverstandbijdrage?
    2. We wachten op Franks commentaar.
    3. Waar leest Heer Veerman trouwens dat aan de doctorstitel van Van Berkum wordt getwijfeld?
    4. Ben ook benieuwd te horen op welke grond(en) Heer Veerman dit artikel van Frank op Foodlog plaatste.

    • Willem,

      Dank voor die tip. Dick heeft mijn stuk kennelijk niet gelezen. Het vetzuurdebat is hoogst paleo en daarmee zijn Franks gezonde meervoudig onverzadigde oliebollen relevant voor mijn blog. Verder doet hij het voorkomen alsof ik aan het bestaan van Franks PhD twijfel. Ik sta perplex. Niets is minder waar.

  5. Heren, ergens in een reactie van iemand stond wel een opmerking over de PhD van Frank. Weet niet meer waar en van wie (terugzoeken werkt op een blog minder goed :-))

    • Aha, dank Liesbeth.

      James schreef:

      Heeft dr Frank destijds niet zijn PhD gehaald? Mogen we derhalve misschien een wetenschappelijk verantwoorde discussie verwachten?

      Als je zelden of nooit in andere talen dan het Nederlands communiceert, zou je deze retorische vraag letterlijk kunnen interpreteren. Het was niet eens bij me opgekomen😉.

      Speciaal voor Dick dus even een uitleg. James zegt hier dat Frank van Berkum destijds is gepromoveerd. En, stelt James, van iemand die gepromoveerd is mogen we een verantwoorde wetenschappelijke discussie verwachten. Voor alle duidelijkheid, James twijfelt duidelijk niet aan het bestaan van Franks PhD.

  6. Heb net even de uitgever gebeld met de vraag of het een PR-stunt is of dat dit werkelijk de visie van Frank is. Reactie van de uitgever was, dat dit zeker niet alleen als PR-stunt was bedoeld maar dat dit de werkelijke visie van Frank is. ‘Frank zou zijn naam als arts nooit te grabbel gooien’ was wat de medewerker van de uitgever zei.

    • Goed werk, Liesbeth!

      Natuurlijk is dit

      a. wel degelijk een zorgvuldig getimede PR-stunt (“Dr Frank is beschikbaar voor interviews”)

      b. inderdaad zijn eigen visie.

      Hij vond deze Katanische (analoog aan de broodjes kaas versus kroketten) stunt wel aardig en gebruikte een niets zeggend, algemeen aanvaard, maar potentieel schadelijk bakerpraatje (meervoudig onverzadigd vet is goed voor je ‘cholesterol’) als veilig argument. Slim gedaan, want 99 procent van zijn publiek slikt het voor zoete koek, de lezers van het agro-culinaire internetsufferdje Foodlog voorop.

  7. willem zegt:

    Natuurlijk is dit een pr-stunt. En geen slechte. Nu ook al te lezen op voorpagina provinciale krant (gpd). Heeft veel geleerd van Kazans kroket.
    Nog een paar dagen en geen mens lust meer een oliebol…

    • Willem, het is maar wat je PR noemt, ik zou zo persoonlijk mijn praktijk niet willen promoten, omdat ik hoop dat mensen bij mij komen omdat ze verwachten dat ik ze inhoudelijk kan helpen en niet omdat ik op wil vallen in de media om welke reden dan ook.

      • willem zegt:

        Weet je, Liesbeth, sommigen doen een moord om in de schijnwerpers te kunnen staan. Als je het wat handig/geslepen aanpakt en, b.v., een blad als de Telegraaf achter je krijgt, zit je gebakken. De koppensnellende lezers van dergelijke bladen reageren op een kop als ‘Oliebollen gezonder dan eierkoeken’ met een instemmend ‘zie je nou wel.’ En nemen er dus maar eentje op, want een dokter zegt het zelf. Die lezers zijn dezelfde als de eierkoeketers van Sonja. Makkelijk te beinvloeden, dus.
        Maar nu weet ik nog nooit wat de argumenten van dr. Frank zijn om zo populistisch idioot te doen.

  8. Willem, ik heb er overigens niets op tegen dat iemand in de media wil komen, maar wel op basis van inhoud. Maar waarom doet hij niet mee aan deze discussie als zijn intentie integer is? Dat begrijp ik werkelijk niet. Jij wel? Persoonlijk wil ik op basis van inhoud (en een basis respect) met iedereen in discussie. Daar kun je juist wat van leren. Maar ja, ik lijk dan ook op geen enkele manier op Dr Frank, vermoed en hoop ik🙂.

    • willem zegt:

      Ik begrijp het ook niet. Je kunt de media gebruiken voor integere, controleerbare boodschappen, maar natuurlijk net zo goed voor manipulerende. En de meeste van die media zijn weinig, of totaal niet kritisch t.o.v. de boodschap van een bekend persoon, of een gerenomeerd instituut. Onderzoekjournalistiek verdwijnt: te duur.
      Toch wil ik het hoe en waarom van zijn handelen wel graag van Frank weten. Wanneer daar verantwoorde bedoelingen achter zitten, lees ik dat graag. Anders valt Frank door de mand, lijkt mij.

  9. Maar hoe kunnen we dat dan in de media krijgen?

  10. willem zegt:

    Dat zou een gerenomeerd, onafhankelijk persoon/instituut behoren te doen, maar, ja. Kom maar niet aanzetten met Wageningen, Kazan, e.d. Seidell zou daartoe wellicht in staat zijn, en Muskiet, en…
    Geen idee, eigenlijk, om dat zo even aan te pakken.
    (We hebben het nog steeds over de wijze waarop dr. Frank met kretologie bepaald voedsel promoot in het kader van ‘gezond’, verpakt in ‘gezonder dan…’).

  11. Ik neem aan dat je Katan bedoelt ipv Kazan, misschien Freudiaanse typefout🙂

    • James Pott zegt:

      Ja wij noemen dat een Freudian slip, ik zie alleen niet welke Kazan er hier in glipt. De meest voor de hand liggende is natuurlijk Elia en zijn beruchte “naming” van mensen die lid waren van de communistische partij. Nare tijd. Maar dat kan Willem onmogelijk bedoelen.Tenzij hij bedoelt dat Katan verraad heeft gepleegd met meervoudig verzadigde vetten, maar dat gaat me wat te ver.

  12. willem zegt:

    Frank van Berkum heeft gereageerd op Foodlog:
    ‘Het pseudowetenschappelijke gehalte en vooringenomenheid van enkele van hen nodigen mij niet uit tot een reactie. Blijkbaar hebben zij zich verslikt in een (oer)oliebol. Ik adviseer hen eerst eens goed te lezen wat er staat. Houd je dan tot de feiten van mijn stukje.’
    Dat is alles. Dr. Frank doet alles wat hier opgemerkt is over zijn oliebollen af als ondermaats, dus onwaardig om daar een reactie op te geven.Teleurstellend, of te verwachten?

    • Dank Willem. Ik plaatste net het volgende in een reactie op Wouter in de oorspronkelijke draad.

      Ik heb Frank tot nu toe altijd publiekelijk ondersteund (niet dat ik ook maar het geringste idee heb dat dat invloed heeft), ondanks de wel erg opzichtige en in mijn ogen niet zo nette marketingstrategie die zijn onderneming ten toon spreidt. Als dat in Nederland de enige manier is om mensen gezonder te krijgen, prima. Anders wordt het als de goede dokter in een nogal goedkope publiciteitsstunt op verouderde inzichten berustende, niet van risico gespeende adviezen betreffende vetten gaat rondstrooien. Hij bagatelliseert dat – en het is natuurlijk maar een grapje – maar ik vind dat ik het volste recht heb op zijn omissie te wijzen.

      Zijn kennelijke opmerking over het onwetenschappelijke gehalte van de aantijging is hilarisch. Uiteraard laat hij het niet na nog even een goedkope (en domme) sneer richting het evolutionaire perspectief te geven. Ik had meer verwacht van Dr Frank van Berkum, maar ik vrees dat Janet hem raak heeft getypeerd: ‘net niet’.

      Maar met ‘net niet’ scoor je een ruime voldoende onder de pseudo-intellectuele praters die Franks belangrijkste ‘intellectuele’ media-outlet lezen. Laten deze blaaskaken vooral zijn boeken kopen en zijn adviezen opvolgen. Ze zullen er alleen maar beter van worden.

  13. Ik heb de heerlijkste oliebollen van de hele wereld:
    http://www.ad.nl/ad/nl/1401/tests/integration/nmc/frameset/varia/test_oliebollen_2011.dhtml

    ze zijn echt heeeeel erg lekker, gewoon perfect, ik zou niet weten hoe je dit zou kunnen overtreffen……

  14. willem zegt:

    Het water loopt ons allemaal in de mond, George! Mag het met heeel veeel poedersuiker? Dank je.
    By the way: hoe duur zijn ze, die gewone, en waaruit bestaat de substantie, en welke olie gebruik je? Ik ga maar niet vragen hoeveel bollen en flappen er in die olie gebakken worden voordat deze ververst wordt, maar heerlijk zijn ze vast! Goed uiteinde, George.

  15. George zegt:

    Ze kosten € 1 per stuk; ik vermoed dat de olie heel vaak ververst wordt, die kraam heeft per slot de eerste prijs gewonnen en als je ziet wat die man er allemaal voor doet !? (tot aan bij het testen ijzervijlsel in het deeg doen en dat onderzoeken in een röntgenapparaat om te zien of de het deeg goed verdeeld is; wie weet is dit een broodje aap?).
    Ik weet ook wel dat het volkomen geen paleo is, maar laat ik me er uit praten, door te zeggen dat het een vorm van hormesis is…haha

  16. Aangezien ik toch al beschuldig ben woordvoerder te zijn voor Frank van Berkum (aka dr. Frank), zal ik me ook maar even zo gedragen. Gister kreeg ik per e-mail nog een reactie van dr Frank. Hier staat ie: [url=http://wdeheij.blogspot.com/2011/12/drfrank-versus-melchior-meijer-de.html]Zie reactie onderaan het stukje[/url]. Genoeg is genoeg, oliebollen zijn oud nieuws (en de bollen hier zijn ook oud, die eet ik niet meer), liefde is nu in.

    PS Melchior, hoe plaats je een werkende link op je blog?
    http://wdeheij.blogspot.com/2011/12/drfrank-versus-melchior-meijer-de.html

  17. Aangezien ik toch al beschuldig ben woordvoerder te zijn voor Frank van Berkum (aka dr. Frank), zal ik me ook maar even zo gedragen. Gister kreeg ik per e-mail nog een reactie van dr Frank. Hier staat ie: http://wdeheij.blogspot.com/2011/12/drfrank-versus-melchior-meijer-de.html Genoeg is genoeg, oliebollen zijn oud nieuws (en de bollen hier zijn ook oud, die eet ik niet meer), liefde is nu in.

    PS Melchior ik zit te kutten, deze reactie wordt niet geplaatst. Weet jij hoe dat kan?

    • Dat Dr Frank weinig van voeding weet, hoef je niet te bevestigen. Dat is niet echt handig van je🙂 Maar kun je Frank nog even vragen hoe hij tegen ethiek aankijkt. Want dat vergeet hij mee te nemen zijn reactie, terwijl dat juist onderwerp is in deze lijn. (voor diegene die dat ook een belangrijk aspect vindt, kijk even op mijn blog wat ik daar over geschreven heb).

Geef een reactie

