Ik zie ze vliegen

Sorry voor de stilte. Even wat kort vermaak, tussen alle deadlines door. Veel wetenschappers vermoeden dat de vleermuis een van onze meest recente voorouders is. Het vliegende zoogdier maakt net als andere primaten geen ascorbinezuur aan en er zijn meer aanwijzingen. Ik heb me vaak afgevraagd of wij daarom sinds mensenheugenis de sterke behoefte hebben gehad om te vliegen. Zelf was ik vanaf mijn vijftiende tot ongeveer mijn 23ste een fanatiek zweefvlieger en ik heb ook vaak dromen waarin ik letterlijk als een soort batman tussen de huizen door scheer. Ik weet zeker dat we met zeiltjes tussen onze armen en vederlichte botjes spontaan correct zouden manoeuvreren. Psychologen zullen daar ongetwijfeld allerlei problematische verklaringen op loslaten, vanuit het paleoperspectief verkies ik de gedachte dat ik gewoon een gekortwiekte vleermuis ben😉.

De gast in dit filmpje lijdt zonder enige twijfel ook aan het vleermuissyndroom. Hij heeft het veel erger dan ik. Want eerlijk is eerlijk, dit zou ik van z’n leven niet durven.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

10 reacties op Ik zie ze vliegen

  1. Aldert zegt:

    Supergaaf!! Maar ik kijk liever dan dat ik het zelf doe. Ik zie mezelf al het gras happen ipv de ballonnen…..en dat met 200+kmh….
    En wat betreft die vleermuisgenen, ik vind vliegen leuk, maar niet in m’n mond.😉

    • 😉.

      Ik las net dat hij in januari z’n benen heeft gebroken tijdens een vlucht vanaf de Tafelberg. Er lag een steen in de weg. Au… En daarmee kwam hij heel goed weg.

      Insecten eten is trouwens de toekomst!

      • Aldert zegt:

        Insecten eten de toekomst? Dan hoop ik toch maar als bioboer zijnde dat we eerst allemaal omschakelen naar kleinschalige landbouw en daarmee de productie van “gewoon” voedsel 200 tot die 1000% kunnen verhogen t.o.v. grootschalig. Ik wordt denk ik geen fan van ritnaalden en sprinkhanen. Alhoewel, soms zie je in natuurfilms van die grote dikke witte larven en van die witte slijmerige wormen uit rotte bomen gehaald worden, die lijken mij wel lekker. De eerste hap kost de grootste moeite denk ik.

  2. Info@pro-enerchi.nl zegt:

    Geweldig! Wat een heerlijk gevoel moet dat zijn. Ook ik ben een nachtelijke vlieger. Maar ik moet er echt voor met mijn armen wieken. Mijn dochter kan ’s nachts gewoon vliegen zonder haar armen te wieken. Ik heb al eens voorgesteld dat ze me ophaalt om samen te vliegen. Dat is nog niet gelukt. Ik was vast ook een vleermuis vroegeuh… En in mijn dromen ben ik het nog.🙂

  3. James Pott zegt:

    Toch wel heel wat rustiger in een ouwe Ka 6 met een overtrek snelheid van 70-80 km/u.
    Ben trouwens benieuwd naar hoe ze dit uitgedokterd hebben. Moeilijk om zoiets eerst ‘droog’ te doen. Daar zit volgens mij een aardige wetenschap achter.

    • Of een Rhön-Lerche, waarin ik mijn eerste starts maakte. Die had zo’n steil glijpad dat ‘ie niet eens kon overtrekken😉. Bij wijze van spreken. Ik heb namelijk wel eens anderhalf uur in de Rhön boven Den Helder gedraaid.

      • James Pott zegt:

        Nou wordt het nostalgisch Melchior. Ik denk dat we allemaal in die twee zitter hebben leren vliegen. Anderhalf uur in die Rhön? Moet wel boven de duinen geweest zijn, tegen de avond? Kon je op Terlet ook , tegen eind van de middag. Op een nulletje hangen. Maar anderhalf uur?
        Maar ik ben het eens met je verhaal. Dat vliegen doet wel iets. Moest later kiezen tussen de lucht en het water en ja zeilen kun je met meerderen doen.

        • Nou James, toen ik leerde vliegen werd de Rhön van de ZCH bijna niet meer gebruikt als DBO-kist. We leerden het op de ASK-13 (en op drukke dagen werd ook de Ka-7 van stal gehaald) en we gingen solo op de Ka-8. Na iets van 100 solostarts werd je afgecheckt op de 6 (geweldige kist), dan de Cirrus, ezovoort.

          Die lange vlucht in de Rhön maakte ik met een passagier, na een koufrontpassage, met bloemkolen waaronder bellen van 3 m/s zaten. Dat gebeurt ook boven Den Helder, zij het niet zo vaak. Je kon die baksteen bij wijze van spreken met de luchtverstoorders open op z’n neus zetten, hij zakte niet😉. Vliegen in de hellingstijgwind van de duinen heb ik helaas nooit gedaan. Daarvoor moest je op Castricum zijn.

          Grappig, ook ik ben daarna gaan zeilen. Heb zelfs een tijd in de charter gewerkt.

        • O, en ’s avonds tot sunset op een nulletje hangen, dat deden wij ook! Jij mag raden hoe.

  4. Henriëtte Das zegt:

    Dr is iets niet goed gegaan met invullen, mijn email staat er en niet mijn naam. hoop dat dit wel goed gaat

Geef een reactie

