Kan Niet ligt op het kerkhof

Okay, dit loopt wat raar. Alle zes lezers bezoeken fanatiek deze post, waar niks in staat😉. Vanochtend plaatste ik een filmpje waarin een jochie van twee heel behendig in een paal klimt. Ik was er van onder de indruk en zag het als een voorbeeld van de enorme (verborgen) capaciteiten van onze soort. Direct na het posten bekroop mij het gevoel dat het eigenlijk best een gevaarlijke actie was (als het manneke uit de paal was gevallen had het ernstige consequenties gehad) en dat het ventje misschien zelfs wel door zijn ouders was gedwongen. Toen Willem mijn twijfel bevestigde, kwakte ik de hele post in de prullenbak.

Maar dat was eigenlijk niet nodig, al had ik nou ook weer niet zo veel te melden. Hier is opnieuw de tekst die onder het filmpje stond. Wellicht dat het nog iemand kan inspireren in het weekend iets te gaan doen wat hij ‘niet kan’. Maar ga niet zoals James in het pikkedonker en in de vrieskou naakt rondjes om het huis rennen, want dat kan verkeerd aflopen😉. Beterschap, James! En succes in de herkansing :-)!

Elk mens wordt geboren met een onwaarschijnlijk potentieel. Naarmate we ouder worden, zien we meer beren op ons pad. Echte beren, maar ook spoken. Laat paleodominee even een triviaal voorbeeld schetsen. Tien jaar geleden zwom ik bijna dagelijks 2000 meter schoolslag. Ik had de slag tot in het kleinste detail verfijnd en kon er niks meer aan verbeteren (nou ja, op mijn hobbyniveau). Met de pest in liet ik me inhalen door gasten die konden crawlen. Telt niet, zij spelen vals, maakte ik mezelf wijs. Ik wist dat ik niet kon crawlen, dat het voor mij niet was weggelegd. Op een dag in oktober besloot ik dat ik het in ieder geval moest proberen. Met kerst wil ik 10 baantjes achter elkaar kunnen crawlen (van de 80 in een 25 meter bad), zei ik. De eerste dagen was ik alleen maar bezig om niet te verzuipen. Crawlen is efficiënter, maar kost ook meer energie. Na een dag of tien crawlde ik zowaar een hele baan. Wow! Na nog een paar weken ploeteren, gebeurde er iets. Long story short, eind oktober zwom ik geen 10 banen crawl, maar de volle 80.

Het lijkt me plotseling waanzinnig paleo om in een lantaarnpaal te klimmen. Omdat die paal er staat.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

20 reacties op Kan Niet ligt op het kerkhof

    • Inschattingsfout, Willem. Liet me meeslepen door het verbluffende klimvermogen van een 2-jarige, maar het lijkt er bij nader inzien op dat hij werd opgejut. Wat ronduit verwerpelijk zou zijn. En veronderstel dat ze hem voor het effect in een luier hebben gehesen. Dank voor de waarschuwing.

      Probeer momenteel om het interessante commentaar van James terug te halen, want dat verdween met het filmpje…

  1. James Pott zegt:

    Toch is “kan niet ligt op het kerkhof” een aardig juiste betiteling van heel wat vast geroeste wetenschappelijke standpunten. Vraag me af hoeveel kwaad “kan niet” al niet gedaan heeft en nog steeds doet. De hele paleo beweging heeft nog steeds de meeste problemen met “kan niet”.
    En -tongue in cheek- moet er bij zeggen is er zelf ook niet ongevoelig voor. Hoor Melchior al zeggen: wat bedoel je James. Of nee toch niet, smart genoeg. Jack Kruse doet een aardig goede poging om dit allemaal te testen.
    Trouwens “kan wel” lag hier bijna op het kerkhof. Dat “interessante” commentaar van mij liep als volgt: Zwem ook m’n hele leven al schoolslag, toch ook maar eens crawl gaan proberen. Maar voorlopig zwem ik de komende weken niet meer. Gister avond Kruse cold thermogeen eens uit geprobeerd. Had koude douches al gedaan (handen eerst, dan tenen, dan hoofd eronder enz.) nou het echte werk. Korte broek en niks anders. Tien uur ’s avonds, buiten -1, dus zacht. Naar buiten, rondom huis rennen. Groot huis grote tuin. helaas nog steeds patches ice hier en daar in de schaduw. twee keer flink onderuit en strompelend een paar minuten later het huis weer binnen. Gekneusde ribben, gekneusde schouder, ontvellingen aan handen en knieen . Zit nu nog stijver en pijnlijker te genieten van mijn eerste kop koffie. Life could be worse. Ga ik het weer doen? Zodra ik zonder pijn de ene voet voor de andere kan krijgen. Gegarandeerd.

    • James, ook mijn eigen commentaar op jouw bijna fatale avontuur ging verloren. Ik lag aanvankelijk in een deuk, maar die gekneusde ribben wensen we je natuurlijk niet toe! Pas op met die Kruse😉. Nogmaals, hij ventileert ook controleerbare nonsens. Koud douchen en in lichte kleding buiten werken bij -1 moet genoeg thermogene stress opleveren. Dunkt mij.

      Beterschap!

      Heb vanochtend een geweldig interview met Dr Thomas Seyfried gehoord. Zeeeeer provocatief en zeeeer plausibel. Iets voor binnenkort.

  2. Frans zegt:

    Een post die alweer is wegehaald nog voor ik hem heb kunnen lezen… en dat terwijl ik hier elke dag wel even langs loop.

    ’t Is wel een dynamische wereld, die paleo-scene🙂

  3. willem zegt:

    Voor de goede orde: ik ben nooit zo voor ‘verbieden’, maar wanneer een vader (of moeder) een kind in de luier filmt dat een paar meter de hoogte van een paal in klimt, met een levensgroot risico op ernstige ongelukken, dan vind ik (en met mij Melchior) dat veel te ver gaan. Paleo is ook je verstand gebruiken!
    Die James… Sneu voor je, maar doe dan ook niet zo stom, op jouw leeftijd…. En dan ook nog eens garanderen dat je het opnieuw doet, als je weer beter bent…. Maar waarom eigenlijk? Om jezelf te bewijzen? Hoeft niet, hoor.

    • James Pott zegt:

      Nee Willem, mezelf bewijzen doe ik allang niet meer aan. Denk ik. Het voelt gewoon lekker. Net als de plons na de sauna. Hoe leg je iemand zo iets uit. Gewoon doen. Als ik de badkamer in stap na de koude douche voel ik me gewoon kip lekker. Na de warme is het meestal bibberen. Gauw onder de wol en tegen de warme helft aan kruipen.
      Of Kruse gelijk heeft of niet doet me op zo’n moment minder.

  4. James Pott zegt:

    oops ik had niet gerekend op de vid. weghale Melchior

    • Wow, James, wat een waanzinnig inspirerende griet! Ik wou dat ik haar techniek tot op 20 procent kon benaderen😉. In de trein zwem ik vaak kilometers lang mentaal (dat helpt vervolgens echt in het bad), deze beelden geven zeker weer nieuwe input. Zwemmen is misschien wel de beste lichaamsbeweging die er is. We are definitely a semi aquatic (or should I say peri aquatic?) species!

      Mijn handen jeuken om een post te maken over het stuk van Stephan op Boing Boing, maar ik moet eerst even een betaald stuk uitpoepen. Fukkeroni, ik zie uit naar mijn pensioen🙂. O wacht, ik krijg geen pensioen. Nou ja, ik werk in elk geval weer buiten, aan mijn outdoor stand up desk.

  5. James Pott zegt:

    Kijk Willem, Kan niet ligt op het kerkhof. Ik ga de crawl ook leren. Veel te lang uitgesteld. Of we zo snel 80 baantjes trekken als Melchior waag ik vooralsnog te betwijfelen, maar wie weet hoever we komen met verlengde telomeren. We hebben in ieder geval gebiologeerd zitten kijken. Weliswaar met glas wijn in de ene en een stuk kaas in de andere hand. Maar je weet waartoe ik instaat ben.

    • Janet Noome zegt:

      Hoi James, is er bij jullie in het Canadese niet ergens een meer in de buurt? Zwemmen tussen de ijsschotsen is dan een idee, kun je in elk geval niet uitglijden🙂 Zie bikkel Wim…http://www.youtube.com/watch?v=XUQwFZ_xFdM Blijft fascinerend wat deze man doet!

      • James Pott zegt:

        Janet ik ben er heilig van overtuigd dat de waarheid ergens tussen wat Jack Kruse, de neurosurgeon ontdekt heeft en koortsachtig aan werkt en wat Wim Hof ontdekt heeft, ligt.
        Jammer dat Maria Hopman er weinig verder op inging tijdens die TED talk, maar als ik me niet vergis is zij meer geinteresseerd in wat het hart doet en eventuele cardio gevolgen. Zowel Hof als Kruse hebben het over een verbeterde stofwisseling, energie produktie, die lijkt me volkomen ketogeen is. Voorlopig zit ik nog wat aan de stoel gekluisterd en kom wat moeilijk omhoog, maar dat gaat wel weer over. De ‘thrill’ van de koude lucht en reactie van je systeem is iets waar je aan verslaafd kunt raken. Lijkt me. Willem mag me voor gek verklaren, en ik ga die andere Willem echt niet nadoen, en of het mijn telomeren verlengt weet ik ook niet, maar je hoeft geen brainsurgeon te zijn🙂 om wat zaken bij mekaar op te tellen. Calorie beperking (Cynthia Kenyon) en de ketogene verbranding van deze twee, geven een vermindering van ATP in de ‘furnaces’ van onze mitochondria en dus ook minder ‘leakage’, minder ROS. Zelfde geldt voor een aantal andere factoren Tevens komen daarbij weer de sirtuins opduiken. Waarschijnlijk bekend van discussie over Alzheimers (amyloidpl.) en diabetes. En ook hier calorie beperking.!!!
        En dan een heel ander onderwerp. Interview podcast Jimmy Moore met Adele Hite, dietitian , nutritionist researcher. Ongeveer 30 minutes into the interview een aantal heel interessante observaties die jou zeker zullen treffen. Iemand die zich niet houdt aan wettelijke voedings richtlijnen, kan healthinsurance ontzegd worden. En een andere nugget : we hebben geleerd dat ouderdom met gebreken komt. Wie zegt dat dat moet? Zijn we zo geindoctrineerd dat we als vanzelfsprekend aannemen dat we ouder worden
        en dus zieker??
        http://www.thelivinlowcarbshow.com/shownotes/5837/543-adele-hite-pulls-back-the-curtain-on-how-dietary-guidelines-get-made/

  6. willem zegt:

    Deze Willem, James, verklaart niet zo snel iemand voor gek. Of hij/moet het wel heel gek maken. En wat jij doet, lijkt me alleen wat doldriest. vandaar mijn gemeende raad: doe voorzichtig…
    Maar nu. Hoe kijk jij aan tegen ‘ Iemand die zich niet houdt aan wettelijke voedings richtlijnen, kan healthinsurance ontzegd worden.’ En is daarover in Canada een serieuze discussie gaande? Nee toch?

  7. James Pott zegt:

    Helemaal gelijk Willem. Dat heb je met die 70ers die na hun 50ste gestopt zijn met tellen. En zo voel ik me. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Toch blijf ik er bij dat we te snel aannemen dat we iets niet kunnen. En ik snap eigenlijk niet waarom ik die crawl nooit geleerd heb. Dat gaan we dus wel proberen.
    Om op het tweede gedeelte van je commentaar antwoord te geven, ja en nee. Officieel is er nog niks aan de hand, maar er zijn al wel doktoren die hun patienten de wacht hebben aangezegd.
    Zo kreeg ik zelf een jaar of vijf geleden van mijn cardioloog te horen dat als ik niet aan de statines wilde, dan moest ik het zelf verder maar uitzoeken. Mijn handvol wetenschappelijk onderzoek dat statin drugs een zinloze geld verspilling was en hetzelfde resultaat of beter bereikt kon worden met betere en goedkopere middelen, werd afgedaan met : Ik kan je net zo veel onderzoeken laten zien die het tegendeel bewijzen. Op mijn vraag show me, werd hij kwaad.
    Niet rokers betalen een lagere premie, terwijl het maar de vraag is of longkanker, hart en vaat etc. veroorzaakt wordt door roken of door de meervoudig onverzadigde vetzuren, of misschien door de overload aan Omega 6.
    Ik denk dat we het in een andere richting moeten zoeken, de oude Ligthart methode. Beloning van goed gedrag werkt beter dan punitief.
    En zelfs wanneer je de andere richting kiest..Het is net als met de hele discussie over de doodstraf: waarom honderdduizenden verknoeid aan een massa moordenaar of wat dan voor beest op twee poten als je 100% zeker weet dat hij schuldig is. Dat geld kan beter besteed worden. Maar wanneer weten we zeker dat iemand schuldig is. En what about the crime passionelle. Wie gaat bepalen wat gezond is, voor wie, op basis waarvan, onder welke condities, enz. enz.
    Maar ik ben zeer geintrigeerd door de opmerking van Adele : we worden ouder dus ook zieker, ouderdom komt met gebreken. ….. o ja, wie zegt dat??… dat zie je toch?… well, is dat normaal??

  8. James Pott zegt:

    Kannie liggop karkof You’ve gotto see these pictures. I’m not selling anything
    http://www.nomorefatkids.com/ Kan wel he!!
    Er zit wat beweging in het Nutrition Front : Confronting the Crisis in Nutrition. The Office of Research Integrity Conference on Quest for Research Excellence.
    http://rdfeinman.wordpress.com/2012/03/12/confronting-the-crisis-in-nutrition-the-office-of-research-integrity-conference-on-quest-for-research-excellence/

Geef een reactie

