Is een calorie een calorie? (3) Honger en hormonen

Nu komen we bij de achilleshiel van de hypothese dat overconsumptie van koolhydraten in het algemeen en de combinatie glucose/fructose (suiker) in het bijzonder verantwoordelijk is voor de epidemie van overgewicht. Lustig legt de schuld volledig bij hyperinsulinemie, de overproductie van insuline in directe of indirecte respons op de extra suiker (in de breedste zin van het begrip) die we de afgelopen 40 jaar zijn gaan consumeren.

Het voorgestelde mechanisme zal de meeste lezers bekend zijn, maar ik geef het nog even kort weer.

* Vetweefsel produceert leptine. Hoe meer vet aan boord, hoe meer leptine.

* Leptine reguleert in de hersenen eetlust en energieverbruik. Meer leptine betekent normaal gesproken minder honger en meer zin om te bewegen.

* Consumptie van veel suiker en andere koolhydraten leidt tot afscheiding van veel insuline. Insuline drijft geconsumeerde calorieën in de vetcellen en probeert ze daar te houden.

* Chronisch hoge insulinespiegels (hyperinsulinemie) maken de hersenen doof voor het eetlustregulerende hormoon leptine (leptineresistentie). De hersenen ‘horen’ de leptine niet goed en denken ondanks volle vetdepots dat er sprake is van energiegebrek. Resultaat: honger en lethargie. Een vicieuze cirkel.

Lustig presenteert een tot de verbeelding sprekende analogie. Laat een gezond persoon 2000 kcal eten, zegt hij, en geef haar vervolgens een shot insuline. Deze (extra) insuline sluist 500 kcal linea recta naar de vetcellen en houdt die daar. De hersenen denken dat er maar 1500 kcal zijn binnengekomen, terwijl er 2000 nodig zijn om alle lichaamsfuncties naar behoren uit te voeren en voldoende over te houden voor normale activiteit. De persoon voelt nu een sterke biologische drive om die 500 kcal te scoren. Als ze dat heeft gedaan, geef je haar opnieuw een shot insuline. Weer wordt een flink deel van de geconsumeerde energie opgeslagen in de vetcellen. Hoewel er meer dan voldoende energie aan boord is, denkt het lichaam dat er een tekort is. De proefpersoon krijgt honger en wordt moe. Zeggen dat ze minder moet eten en meer moet bewegen, heeft net zo weinig zin als zeggen dat ze haar adem vijf minuten moet inhouden. In beide gevallen geeft ze uiteindelijk toe aan de impuls. Ze vreet drie pakken bastognekoeken op, respectievelijk hapt naar lucht. In het echte leven is er natuurlijk niemand die ons na het eten insuline inspuit, maar, zo stelt Lustig, die extra insuline maken we zelf. Een normale respons op een abnormale voeding.

Een elegant, logisch verhaal. Maar. Het is vermoedelijk ‘te simpel’. Er zijn namelijk een paar observaties die dit model (deels) ontkrachten. Hier zijn ze nog een keer.

  1. Mensen met een insulinoom (een tumor op de alvleesklier die enorme hoeveelheden insuline produceert) worden lang niet altijd dik. Als insuline de voornaamste drijfveer zou zijn, zou een insulinoom altijd tot obesitas moeten leiden.
  2. Insuline is nodig voor de vetopslag (een absoluut tekort aan insuline, zoals in diabetes type 1, maakt vetopslag onmogelijk), maar het is niet waar dat insuline het vet per se gevangen houdt in de vetcellen. In tegenstelling tot wat Lustig suggereert, hebben dikke mensen wel degelijk toegang tot hun vet. Sterker nog, in hun bloed circuleren meer zogenoemde vrij vetzuren (FFA’s of NEFA’s genoemd) dan in het bloed van gezonde mensen. Recent onderzoek wijst er meer op dat de mitochondriën (energiefabriekjes in de cellen) die energie niet goed kunnen gebruiken. De implicaties zouden overigens ongeveer hetzelfde zijn, want er zijn sterke aanwijzingen dat ontlasting van de koolhydraatstofwisseling leidt tot herstel van mitochondriële functie (wat potentieel van betekenis is voor de aanpak van uiteenlopende ziekten als kanker, diabetes, Alzheimer en nierfalen).
  3. Niet alle mensen met obesitas (de meesten wel) hebben chronisch verhoogde insulinespiegels.
  4. Er is een medicijn waarmee de insulineproductie fors kan worden onderdrukt. Als hyperinsulinemie de grote uitlokkende factor zou zijn, zou dit medicijn bij alle mensen met overgewicht tot snel gewichtsverlies moeten leiden. In werkelijkheid gebeurt dit bij ‘slechts’ ongeveer een derde van de gevallen.

Wat zeggen jullie?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

71 reacties op Is een calorie een calorie? (3) Honger en hormonen

  1. Paranthropus zegt:

    Er is blijkbaar niet één oorzaak van obesitas. De ene obesitas is de andere niet; de verschillende hypotheses hoeven elkaar niet uit te sluiten.

      • Even off topic. Dr Frank, de internist van De Telegraaf, op Foodlog over evolutiegeneeskunde:

        Kortom, er ontstaat een pseudowetenschappelijk brouwseltje van gewone gezonde voeding (vers), reeds uitvoerig weerlegde kritiek op synthetische zoetstoffen (aspartaam) en een flinke dosis oervoeding (rauw vlees). Deze mix gecombineerd met het lopen op blote voeten zorgt ervoor dat ernstige ziektebeelden verdwijnen als sneeuw voor de zon.

        Wat een charlatan. Vals bovendien. Afgeschreven.

      • Ik hoop maar niet dat we een tweede oliebollen case gaan krijgen:
        http://wdeheij.blogspot.com/2011/12/drfrank-versus-melchior-meijer-de.html

        De fysiologisch en chemische achtergrond is rete interessant. Taubes versimpelt door nog te suggereer dat door suiker, insuline omhooggaat en dat daardoor versneld suiker wort omgezet in vet. Lustig denkt dat door verhoogde insuline leptine wordt geblokkeerd. Dat er nog iets over de mitochondriën is te vertellen, geloof ik ook wel. Allemaal brokjes van de gehele puzzel denk ik. Maar mijn onderbuik zegt dat in complexe systemen -ons lichaam is complex- er MIMO’s zijn (multi inputs multiple outputs) kortom parallele systemen inclusief feedbackmechanismen. De huidige theorieen oversimpelen allemaal denk ik.

        Vanuit de wetenschap is het interessant om hier meer over te weten. Voor de praktijk is het denk ik minder relevant. Dr Frank, Melchior, Lustig zitten elkaar vliegen af te vangen, terwijl er wel consensus lijkt te zijn op wat gezonde voeding is (voldoende eiwit, niet teveel suiker/koolhydraat, koolhydraat met lage GI, veel groente, voldoende fruit maar zeker ook niet teveel, liever vast dan vloeibaar voedsel, noten, … etc ). Dat we nog niet WETEN hoe de details in elkaar zitten, maakt mij persoonlijk niet uit.

        Ik zou blijer zijn als Jaap, Melchior, dr Frank, Lustig, Taubes, etc gewoon gezonde voeding 2.0 blijven promoten aan het grote publiek. De wetenschappelijk details worden in de komende 10 jaar wel alsnog achterhaald. Het eerste vliegtuig is niet verzonnen door de fysica van drag/lift goed te kennen, neen, die wetenschappelijk theorie kwam tientallen jaren later pas.

    • Mariet Hoen zegt:

      Conflict Of Interest , Leuk en zooooo waar, wie nog te geloven ! http://www.youtube.com/watch?v=OoNLs8TARCc&feature=youtube_gdata_player

  2. Wouter, ik probeer Lustig absoluut geen vliegen af te vangen. Groot respect voor de man. Ik probeer de biologie te begrijpen. Jaap, Kuipers, Muskiet, Taubes en mijn lezers proberen dat ook. Frank van Berkum is duidelijk $lecht$ uit op 1 ding. Qua evolutiegeneeskunde heeft hij de klok horen luiden, maar waar de klepel hangt… Hij heeft er overduidelijk niets maar dan ook niets over gelezen. Het is niet de eerste keer dat hij een peilloze igno- en arrogantie aan de dag legt. Laat hij zich bij zijn beroerd geschreven flutboekjes houden en wegblijven van serieuze fora. Dit wordt belachelijk.

    • Dokter Wahls belachelijk maken… Hoe durft hij. Wat een schoft. Als ik hem op straat zou tegenkomen, zou ik hem op zijn bek slaan.

      Sorry.

    • Deze 7e lezer van je probeert de biologie ook gewoon te begrijpen hoor.

      • Ik zei dat in het vuur van het moment – uitgelokt door de achterbakse uithaal naar Dr Wahls – en ik haal het niet weg. Feit is dat deze gladde aal een pak slaag verdient, in overdrachtelijke zin. Hij bedient zich van een paar doorzichtige maar effectieve technieken om mensen en gezichtspunten die hem onwelgevallig zijn (vreest hij wellicht tanende aandacht voor de 200 jaar oude afslank-interventie die hij met veel gevoel voor commercie exploiteert over de ruggen van semi-gealfabetiseerde Nederlanders?) in een kwaad daglicht te stellen. Frank van Berkum is een laffe, opportunistische man, in wie ik mij schromelijk heb vergist. Dick Veerman wist me er destijds van te overtuigen dat deze glitterdokter in wezen deugde, maar mijn eerste indruk blijkt correct te zijn geweest. Hij vuurt blinde schoten af om aandacht te krijgen en blijft vervolgens weg als je op basis van feiten en waarnemingen met hem in discussie probeert te gaan. Hij heeft meermaals laten zien niet op de hoogte te zijn van basale zaken, of zoals Janet eens zei, hij zit er telkens net naast. De ogenschijnlijk ‘slimme’ vragen die hij met veel bombarie oproept zijn in de paleowereld al helemaal plat gediscussieerd en grotendeels beantwoord. We hebben hier niet te maken met oprechte belangstelling en kritiek, maar met het opgeblazen ego van een gehaaide zakenman die toevallig ooit een studie geneeskunde afrondde.

        Ik kan niet wachten tot de uitkomsten van de RCT van Terry Wahls et al worden gepubliceerd.

        Sonja, kom in godsnaam terug. Je was tenminste eerlijk.

      • Nog 1 dingetje dan. Frank is internist, schrijft stukjes voor kranten, geeft lezingen en heeft drie boekjes geschreven. Hij heeft geen afvalkliniek, heeft niks te maken met 1-kg-per-week, verkoopt geen eiwitpreparaten of andere rotzooi. Kortom, ik denk dat ik zelf 10x commerciëler ben dan Frank. Dat ie soms onhandig blind schiet, dat zie ik ook wel. Maar nogmaals, dat doe ik zelf ook. We zijn allemaal zoekende en lerende volgens mij.

  3. @Wouter, lees nu eens met een volslagen open houding dat laatste boek van Frank. Ik kan vooraf wel inschatten wat je reactie zal zijn, maar dat doe ik niet (om je niet te beinvloeden :-)). Ik ben super benieuwd wat je daarna zegt!

    • Ik lees helemaal geen dieetboeken, dus ook niet die van Frank. Wel reageer ik op zijn stukken op foodlog, of zijn eigen facebook pagina. Verder ken ik m een beetje, en ik denk dat hij het goed bedoelt.

      • Dat vind ik een slappe reactie van je. Dan vul ik het wel voor je in. Je zou je enorm rot ergeren aan dat boek: info gebracht als wetenschap, die totaal geen wetenschap is (en dat heeft niets te maken met wel of niet eens zijn met zjn visie). Zoveel onzin op een rijtje kan alleen als je volslagen ondeskundig bent of een verkoopdoel hebt.

      • Dus je stelt voor om mijn kostbare tijd in te zetten om een slecht boek te lezen?

      • Mariet Hoen zegt:

        Wouter,
        Even nog terugkomend op die 1-kg per week. Ik ben in 2010 op die site geweest en heb de wanhopige oproepen gezien van forumleden aan Dr. Frank, geef eens antwoord ! Er werd niet gereageerd. Was toen echt wel een site onder zijn naam. Heb later ook wel gezien dat hij had afgehaakt. Werd steeds meer een site om shakes enzo te verkopen… en zijn boeken !

  4. James Pott zegt:

    “..Recent onderzoek wijst er meer op dat de mitochondriën (energiefabriekjes in de cellen) die energie niet goed kunnen gebruiken………. er zijn sterke aanwijzingen dat ontlasting van de koolhydraatstofwisseling leidt tot herstel van mitochondriële functie …”
    Nou kunnen we het weer aardig eens zijn. Ik denk dat dit de meer juiste benaming is : defect functioneren. Dit heeft andere implicaties dan defecte mitochondria.
    Snap de reactie van Wouter aan de ene kant wel, maar aan de andere kant geloof ik hem niet helemaal. Niet willen weten hoe het werkt maar ‘gewoon gezonde voeding’, dat wat werkt, werkt misschien voor gezonde mensen, maar het helpt de wanhopige dieters niet. Niet weten hoe het werkt maakt dat je er ‘net steeds naast zit’ (janet :-)). Zoiets geeft trieste resultaten bij dr Frank. (Ik had er verdomd al weer een K staan).
    Maar als je weet waarom mitochondria slecht functioneren is er hoop, dan kun je ze misschien helpen beter te functioneren. Het vermoeden is allang bij allemaal bekend dat er problemen zijn bij de overmatige aanvoer van glucose en van meervoudig onverzadigde vetzuren ihb de omega 6.
    (AGEs in het eerste geval, ALEs in het tweede.
    Het zou de ‘coup of the century’ zijn als we tot de conclusie zouden komen dat allerlei gevreesde ziektes hun oorzaak hebben in onze slechte verzorging van de ‘little gods that give us life’.
    Ben blij dat ik noch de Telegraaf, noch Foodlog lees. Bespaart me blijkbaar een hoop onnodige opwinding.
    Wouter een relaxing video van Robert Lustig at Harvard Law Society :

    • Ik ben fan van Lustig. Al heel wat jaartjes. Maar ben ook positief over Frank. Waarom? Omdat je naast wetenschappers en de 7 fans van Melchior, ook mensen nodig hebt die het heel grote publiek kunnen raken. Frank heeft dat kunnen doen, en zijn richting is echt beter dan die van Sonja B met haar koeken. Dus droom ik graag. Bekende Nederlanders die gecoached door experts de grote massa kunnen bereiken.

      • James Pott zegt:

        Wouter ik neem die opmerking over die K terug, My apologies. Snap er niks van en had zelfs nooooit meer aan die opmerking van destijds gedacht en zo ineens stond daar weer een K. Zonder bijbedoelingen Zo zie je maar weer hoe ‘Freudian slips ‘ kunnen binnen sluipen. Heb trouwens in het verleden het positieve resultaat van dr Frank van Berkum echt wel verdedigd. Mijn probleem is echter een beetje dat Frank lijkt me een beetje te snel te commercieel is geworden. Dat is jammer, want Frank van Berkum, dokter of geen dokter, heeft de smarts om het beter te doen, maar helaas te weinig tijd om de research te doen (literatuur studie).

  5. Janet Noome zegt:

    Ik meen zeker te weten dat dr. Frank de discussie niet aan wil in het openbaar. Zo heb ik een maand of 2, 3 geleden een aantal malen inhoudelijk gereageerd op zijn tweets. Nette reacties, niets mis mee. Maar daar was Frank niet van gediend kennelijk, want onder de vermelding: “oh, u bent zo’n oertypje” werd ik door hem geblocked. Discussie gesloten, kop in het zand. James, die K houden wij hier in huis er in😉

    • Bij mij hetzelfde verhaal, ik stelde hem een inhoudelijke vraag (die hij waarschijnlijk niet begreep) en toen werd ik ook geblocked. Wouter, als een procestechnoloog voedingsadvies geeft (wat jij overigens niet doet, jij discusieert mee, dat is duidelijk iets anders) heeft dat een andere impact bij domme mensen dan als iemand in een witte jas dat doet! Hij wil zich inhoudelijk niet verdiepen. In zijn boek staan enorm veel fouten. Ik vind het enorm zonde van ons verzekeringsgeld dat dit aan voedingsadvies wordt besteed van een internist (heel veel duurder dan een dietiste) die niets meer van voeding weet als dat je relatief meer eiwitten moet eten. Ik las in een stuk op een of andere artsensite dat hij mensen in het begin 4x (!) in de maand langs laat komen. Wat een geldverspilling! Ik hoop dat verzekeraars hier zo snel mogelijk een stokje voor steken.

      • @Liesbeth, ik probeer alleen wat mee te luisteren en te leren inderdaad.

        Bij Frank echter komen geen mensen met overgewicht rond (BMI 25-30). Wel komen mensen die zeer zwaar obees zijn, en alle ziektebeelden die je maar kunt verzinnen. Je moet denken aan een BMI van 35 of hoger. Patiënten dus. Het lijkt me goed dat deze intensief worden begeleid door een arts, zeker als er geëxperimenteerd moet worden met insuline of andere medicijnen.

        Waarschijnlijk wordt ik nu als fanboy afgeserveerd, maar een beetje nuance is op zijn plek vind ik. Frank leest vreselijk veel weet ik. Maar het is een internist en geen full-time wetenschapper. Voor een arts/internist doet hij het goed (door bijvoorbeeld afvallen te promoten en niet klakkeloos de insuline spuit). En juist daarom zal ik het voor om opnemen.

      • @Wouter, het ergste is dat hij dat alleen vindt voor insuline. Waarschijnlijk omdat hij dat deel alleen beheerst. Het verlagen van je cholesterol is volgens hem noodzakelijk en er staat in zijn boek: daar voor gebruik je statines, want dat werkt echt. En in het geval van ontstekingen in je darm moet je ook niet de oorzaak zoeken en je voeding aanpassen. Nee, je moet volgens hem aan de medicijnen ‘die zijn duur maar efffectief’. Ik verwacht van een internist dat ie meer weet dan alleen de werking van insuline. Kortom: totaal geen visie op een volledig voedingspatroon.

    • Frank heeft begin dit jaar geantwoord. Maar het lukte niet hier. Zie ook de laatste reactie op mijn blog. Vooral de eerste zin van Frank van Berkum was toenadering en redelijk vind ik. Frank staat dichter bij dit blog dan menig ander ‘expert’.

      “Je weet dat ik een zekere sympathie heb voor het fenomeen oerdieet en de uitdrager daarvan, Melchior Meijer. Hoewel ik hem nooit heb ontmoet, stond een gesprek over voeding met hem op mijn verlanglijstje. Ook als hij een mening (want het oerdieet is meer een opinie dan wetenschap) bijna tot dogma verheft, vind ik zo’n gesprek interessant. Maar dan wel een discussie met nuances en respect voor verschillen in inzicht. Een mening dient te worden onderbouwd met wetenschappelijke referenties. Citeer je een ander, lees dan goed wat hij schrijft. Begrijp je het niet, zeg dat dan of onthoud je van commentaar. ”

      http://wdeheij.blogspot.com/2011/12/drfrank-versus-melchior-meijer-de.html

      • @Wouter, je moet toch echt even dat boek lezen, dat kost je echt niet meer dan een uur. Daarna hoor ik graag ONDERBOUWD op basis van het boek wat de kracht van de adviezen van Dr Frank zijn. Jij bent (terecht) van de feiten, maar dan ook graag in deze discussie.

        Ik zal zelf ook niet snel het ‘hele’ Paleodieet adviseren, maar ik zal wel altijd zeggen dat op deze blog echt over voeding wordt nagedacht. Dat is uniek! Het zou niet in mijn hoofd opkomen om de stukken van Melchor belachelijk te maken. En zelf sta ik voor mijn kennis en durf ik met iedereen de discussie over mijn adviezen aan te gaan. Dat Frank die uit de weg gaat is veelzeggend. Hij praat alleen met mensen die hem gelijk geven, dat is geen wetenschappelijke houding en bovendien leer dan nooit van je eigen fouten. Het noemen van allerlei wetenschappelijke linken is iets anders dan het geven van een gedegen voedingsadvies. In zijn boeken staan basale fouten. Als hij het lef zou hebben even mijn blog te lezen dan kan hij in ieder geval die fouten in de volgende boeken vermijden.

      • @Liesbeth, ik geef om de wetenschappelijk inhoudelijke feiten. Waar ik ook om geef is als wetenschappers durven aan te geven wat nog niet bekend is, of waar nog geen consensus over is. Maar ik voel er niks voor om een boek recensie te geven, ik kies andere hobby’s😉

      • @Wouter, het gaat me niet om de recensie. Ik zou graag willen dat je je verdiept in de visie van Frank, want jij dicht die man kennis toe die hij totaal niet bezit. Ik zou echt heel veel liever voedingsadvies van jou krijgen dan van Dr Frank🙂

        En zeggen dat je iets niet weet is uitstekend als wetenschapper. Deed hij dat maar eens. Nee hij schrijft domme bevooroordeelde niet onderbouwde stukjes. Dat heeft niets met wetenschap te maken.

      • Mariet Hoen zegt:

        Ja die hele dikke mensen zaten op zijn site, ( ik blijf het zijn site noemen want de slogan 1kg per week was van hem!) maar ze vielen niet (allemaal) af en waren daar wanhopig onder. Ze werden aan hun lot overgelaten ! Het was een soort zelfhulp groep zonder begeleiding, zonder kennis, die elkaar opbiechten dat ze weer gezondigd hadden en elkaar dan probeerden te troosten. Ik kan nog een heleboel details geven, maar doe het niet, het waren tenslotte in de steek gelaten arme kinderen. Kortom een walgelijke vertoning. En onverantwoordelijk voor een dokter. Toen hij het niet meer kon handelen, had hij het moeten stoppen in plaats van het overdragen aan een commerciele club.

      • “Frank heeft begin dit jaar geantwoord. Maar het lukte niet hier.”

        Pertinente onzin. Ik laat alles door, behalve overduidelijk onzindelijke praat

  6. “Het zou de ‘coup of the century’ zijn als we tot de conclusie zouden komen dat allerlei gevreesde ziektes hun oorzaak hebben in onze slechte verzorging van de ‘little gods that give us life’.”

    Het ziet er sterk naar uit dat die conclusie getrokken zal worden.

  7. jaap zegt:

    Ik weet niet of dit iets toevoegt maar mijn interpretatie is dat een overmaat aan insuline afgifte verhogende nutriënten (niet alleen glucose maar ook aminozuren !) in de aanwezigheid van insuline resistentie de opslag van vet bevorderen en de oxidatie van lichaamsvet tegengaan. Voor obese mensen met type 2 diabetes is dus een verlaging van de glycemische load van belang,
    Dat is niet het hele verhaal. Van vet eten mensen makkelijk te veel (smakelijk en hoge energiedichtheid) en het leidt ook tot een efficiënte vetopslag en ultimately tot insuline resistentie.
    Ingewikkelde biologie maar volgens mijn interpretatie is dus dus van belang de glycemische load te verlagen maar ook de vethoeveelheid te beperken. Dat kan door basisvoedingsmiddelen te eten die rijk zijn aan vezel, water en micronutriënten (groente, fruit, en (sorry) volkoren graanproducten) en magere vleessoorten en vis.

    Zie bijvoorbeeld (er is een boekenkast literatuur o ver die stelselmatig wordt genegeerd door Lustig maar daarover wellicht een andere keer):
    http://endo.endojournals.org/content/129/2/771.short
    High fat feeding was associated with relative postprandial hypoglycemia (P < 0.05) and hypoinsulinemia (P < 0.05). Although the high fat fed animals had lower body weights (P < 0.05) than control rats, their body compositions showed obesity, with 36% heavier epididymal fat pads (P < 0.05) and a 47% increase in adipocyte volume (P < 0.05). Fat feeding caused a 78% reduction in insulin-stimulated glucose transport per adipocyte (P < 0.05). In parallel we found 92% and 94% reductions in Glut 4 protein and mRNA per adipocyte, respectively, (P < 0.01) in fat-fed rats. Substantial reductions were also seen in Glut 1 protein and mRNA per fat cell in the same rats (62% and 76%, respectively; P < 0.05). However, the changes in Glut 1 expression were of the same magnitude as changes in the cytoskeletal protein β-actin, reflecting a decreased expression of several proteins in this nutritional state. Even though overfeeding and energy restriction brought about opposite changes in adiposity, no significant alterations were demonstrated in glucose transport rate or glucose transporter expression. The impaired insulin-stimulated glucose transport in adipose cells from high fat-fed rats occurs in the presence of a dramatic decrease in the expression of the major insulin-responsive glucose transporter (Glut 4). The reduced gene expression may be caused by chronic hypoinsulinemia and may contribute to the insulin resistance observed in this state.

    http://www.ajcn.org/content/62/1/19.full.pdf+html
    Both the amount and composition of food eaten influence body-weight regulation. The purpose of this study was to determine whether and by what mechanism excess dietary fat leads to greater fat accumulation than does excess dietary carbohydrate. We overfed isoenergetic amounts (50% above energy requirements) of fat and carbohydrate (for 14 d each) to nine lean and seven obese men. A whole-room calorimeter was used to measure energy expenditure and nutrient oxidation on days 0, 1, 7, and 14 of each overfeeding period. From energy and nutrient balances (intake-expenditure) we estimated the amount and composition of energy stored. Carbohydrate overfeeding produced progressive increases in carbohydrate oxidation and total energy expenditure resulting in 75-85% of excess energy being stored. Alternatively, fat overfeeding had minimal effects on fat oxidation and total energy expenditure, leading to storage of 90-95% of excess energy. Excess dietary fat leads to greater fat accumulation than does excess dietary carbohydrate, and the difference was greatest early in the overfeeding period.

    • Ik doe mijn uiterste best om de inhoud van de echte experts te volgen. Toch heb ik nu al een vraagje voor Jaap. Als je ook vet reduceert, en vooral lage GI carbs (maar zeker ook niet teveel lijkt me), en vooral ‘water’ + ‘vezel’ = fruit/groente eet, en mager vlees en vis, dan eet je toch gewoon weinig. Kortom, dan consumeer je toch uiteindelijk minder kcal? Begrijp me niet verkeerd, als mensen te dik zijn dan moeten ze afvallen, en ik denk dat dat prima kan met een drFrankje.

      Maar ik heb veel meer interesse in de vraag ‘wat is nu een gezond voedingspatroon’ volgens de laatste inzichten? Zelf ben ik niet te dik, ik beweeg iets te weinig en zit te veel binnen en heb stress (maar compenseer door lui gedrag op zaterdagmiddag en vrijdagavond). En toch heb ik ook het idee dat reductie van carbs, voldoende eiwit, veel groente, een beetje fruit, extra vitamine D en omega 3, goed voor mijn lichaam is (n=1).

      Vandaar dat ik mezelf maar een soft-paleo noem.

      • James Pott zegt:

        Als je nou ook brood er af haalt mag je er 5 bij optellen (N=6)
        Ik vermoed nl Wouter dat er een link is tussen ‘leaky gut’ en de defect functionerende mitochondria. Een en ander heeft te maken met de signalling.
        Ik ben er nog niet uit, maar interessant is het wel.
        En Jaap heeft natuurlijk gelijk dat calorie restriction een heel belangrijke factor is, al is het bijna zeker wel zo dat het erg veel verschil maakt welke calorie wordt verminderd.

      • Nu heb ik wel nog een vraagje. Hoe kijken paleo diehards aan tegen paprika, tomaat en komkommer? Ik ben zelf een tomaat-freak. Zo hebben we nu een verse-gazpacho (niet verhit, wel gepascaliseerd) in ontwikkeling. Over twee weken lancering bij een supermarkt in Spanje (zie ook: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.218436891600540.44333.188345041276392&type=1). Ik drink me nu ongans aan dit goedje, heerlijk, maar volgens mij ook super gezond (er gaat niks verloren, zit een beetje olie in, verse kruiden etc.). Maar ik heb ergens gelezen dat tomaat nu net geen gezonde groente zou zijn. Wie weet hier meer over?

        Ik ben niet alleen een soft-paleo, maar tevens ook een gemaksmens. En zakelijk vooral gericht op vers-bewerkt (ook wel fresh convenience genoemd). Ik zie zat kansen. Frank wordt hier bestempeld als commercieel, maar ik ben het ook. Onze nieuwe derde generatie vleesvervanger (3 weken gelden nog in New York times), zie o.a. http://www.vleeschsmakers.nl bestaat uit soja en water, en heeft een eiwitgehalte vergelijkbaar met kip. Ook een voorbeeld van nieuw-vers.

    • willem zegt:

      Ik vind deze discussie boeiend. Ik vind de reacties van Seidell interessant. Toch wil ik (studeerde o.a. Nederlands en Geschiedenis, ben dus een volkomen leek op het betaterrein waarop de reageerders zich het meest thuisvoelen) zo graag concreetheid zien.
      Jaap stelt: ‘… door basisvoedingsmiddelen te eten die rijk zijn aan vezel, water en micronutriënten (groente, fruit, en (sorry) volkoren graanproducten) en magere vleessoorten en vis.’ Waarvan akte. Leg daarnaast Muskiet c.s., met hun, wetenschappelijk onderbouwde, visie op o.a. graanproducten. Verschillend, dus.
      Wat zou het mooi zijn, wanneer Seidell en Muskiet een discussie over graan als mogelijke/onmogelijke veroorzaker van een gros aan hedendaagse aandoeningen. En dan op een voor ieder heldere wijze.
      Wouter. Frank stelde dus: ‘Ook als hij (M.M.) een mening (want het oerdieet is meer een opinie dan wetenschap) bijna tot dogma verheft, vind ik zo’n gesprek interessant. Maar dan wel een discussie met nuances en respect voor verschillen in inzicht. Een mening dient te worden onderbouwd met wetenschappelijke referenties.’
      1. Als hier iemand is die een gros aan wetenschappelijke referenties aanvoert in de discussie, is het toch Melchior? Wat wil Frank dan?
      2. Oerdieet is meer een opinie dan wetenschap, aldus Frank. Dat zit dicht op de hier als eens becommentarieerd ‘beleivers’. Elke discussie met iemand die dit stelt, is zinloos; stelling al betrokken, voor de uitwisseling van meningen.
      3. Melchiot verheft een mening bijna tot dogma. Idem. Wat ontbreekt is de onderbouwing van zo’n uitspraak. Maar de goedgeluimde Frank vindt zo’n gesprek toch nog wel ‘interessant’. Hoe hoog in de ivoren toren kun je zitten…
      Dat moet jij toch ook zien, Wouter?

      • jaap zegt:

        Willem, ik ga graag de discussie met Frits Muskiet aan. Ik spreek hem overigens met enige regelmaat en dat zijn (volgens mij) respectvolle en open discussies. We weten allemaal stukjes van de complete puzzel. Zo praat ik ook graag met Taubes (Lustig ken ik niet). Waar Frits en ik het over eens zijn is dat de opmars van ‘welvaartsziekten’ wellicht is begonnen met de landbouw. Hieronder een hopeloos vereenvoudigde weergave van paleo naar agrico. Die landbouw en veeteelt hebben ons een hoop vrije tijd opgeleverd (en daarmee cultuur en wetenschap) maar ook een hoop geconcentreerde voeding. Dat tarwe, haver en rogge zomaar ineens tussen de Eufraat en de Tigris uit de hemel vielen is onwaarschijnlijk want mensen wisten uit ervaring dat die eetbaar en veilig waren en zijn het daarom gaan telen (evenals knolgewassen, bonen en groente etc). We zijn tegelijkertijd beesten gaan houden en vestmesten met een toename van transvetten en verzadigd vet als gevolg (en het verdwijnen van omega 3 vetzuren uit vlees). Beiden leiden tot een bombardement van calorieën terwijl we veel meer op onze krent gingen zitten. Kijk in dierentuinen (en in de veeteelt) en zie waar dat toe leidt: algehele vervetting van het lichaam en degeneratieve orgaanschade. Toch zijn diabetes en hart- en vaatziekten tot ongeveer 250 jaar geleden vrij onbekend gebleven. De industriële revolutie heeft dit allemaal in snel tempo verergerd en de laatste pak hem beet 50 jaar is er echt sprake van een explosie van ultraprocessed foods. Rond 1930 waren type 2 diabetes en HVZ redelijk zeldzaam en typisch ziekten van de welgestelde elite.
        Als we in plaats van naar paleo naar pre-industriële voeding gaan lijkt me dat ook al een hele stap. Die paleo voeding is denk ik nauwelijks meer beschikbaar. Niet-gekweekte vis is bijvoorbeeld bijna niet meer te krijgen.
        Een mevrouw die hier beweerde dat ik alles simplificeer heeft mogelijk gelijk maar doet mij ook wat te kort. Het is natuurlijk onzin dat een frisdrank tax het probleem van vetzucht gaat oplossen maar het is wel een signaal van bewustwording (er zijn nog 300,000 andere voedingsmiddelen die ook getaxt kunnen worden als het alleen om een belastingmaatregel zou gaan). Overigens heb ik ook uitgebreid geschreven over zaken als weekmakers (endocrine disruptors) en obesitas. Mijn afdeling doe daar zelfs intensief onderzoek naar (twee promovendi in een groot Europees samenwerkingsproject).

      • @ Willem, ik heb alleen interesse in de inhoud. Niet in een debat over ‘heren’.😉

      • willem zegt:

        Wouter. Ik vind het toch ook wel prettig als de inhoud van een debat tussen twee heren duidelijk maakt waar dezen het over eens zijn en waarover niet. En, natuurlijk, op basis waarvan precies die eindconclusies worden getrokken. Of praten we nu langs elkaar heen??

      • Dank, Willem. Ik snap ook weinig van deze aantijgingen. Het gaat maar door en zal pas ophouden als ik begin te schrijven dat het hele paleo-idee een dwaling was. Dick c.s. voeren de strategie (nu ook weer in een reactie op ‘hans’ op FL) om mij consequent neer te zetten als een rebelse outcast die het paleo-paradigma kritiekloos en dogmatisch uitvent en zich van alles en iedereen vervreemdt. Mensen hoeven alleen maar door de postings en artikelen hier te bladeren om te zien dat het holle frasen zijn. In mijn journalistieke praktijk merk ik gelukkig ook niks van de lepra die Dick mij toedicht. Bij zijn ja-knikkende incrowd van mooipraters lig ik ongetwijfeld niet lekker, maar het zou vermoedelijk een veeg teken zijn als het wel zo was 😉. Moedig voorwaartsch!

        • James Pott zegt:

          Gewoon doorgaan jongens. Er staat veel te veel op het spel om de populaire kaart te spelen. Helaas beseffen nog steeds te weinig mensen hoe diep deze hele malaise geworteld zit in onze samenleving, in onze cultuur, ons economisch stelsel. En vooral niet te vergeten hoe ongelooflijk diep het zit geworteld in ons globale bewustzijn. En dat is nog helemaal afgezien van het feit dat er enorme economische belangen op het spel staan. Het trieste van de hele zaak is dat dat economische belangen zijn van een hele kleine groep die ons steeds wil laten geloven dat het economische belangen die de hele samenleving treffen. Zoals Lustig in het laatste gedeelte van zijn presentatie voor de law society aangaf, de huidige kosten zijn groter dan de kosten van een radicale omwenteling van het huidig systeem. Hopelijk bereiken deze discussies hier dat meer mensen gaan nadenken en vragen stellen en akties ondernemen. o.a. door een veranderd koop gedrag. En ten tweede is het altijd mogelijk dat door vragen en opmerkingen van leken als ik, een wetenschapper die een veel betere kijk op het geheel heeft, een soort AHA Erlebnis heeft en zijn/haar onderzoek in een andere richting stuurt.
          En nee Wouter ik zal de duurzaamheid maar niet weer ten tonele voeren, dan hebben we Hendrik straks weer, die volgens zijn eigen zeggen er niks van snapt en krijgen we weer te maken met die petroleum man.

      • @Melchior, het klinkt ook niet als een gedegen wetenschappelijk argument dat de Pale-theorie wel of niet juist is, omdat jij wel of geen schoenen zou dragen. Heb je eigenlijk wel schoenen🙂

        • Ha, ha, ha, Liesbeth, ja, ik heb een paar schoenen. Ben stiekem een heel conventioneel mannetje. Ik heb naar aanleiding van die obligate dijenkletser een posting in de pen over de biomechanische voordelen van hardlopen op blote voeten. Ongetwijfeld een van de onderwerpen waarvan Dr Krank (ik kende hem nog niet, James) geen low fat kaas heeft gegeten.

    • Dank, Jaap. Gisteren luisterde ik naar een interview met Eric Westman van Duke University. Hij beweerde dat een hoog aandeel vet automatisch leidt tot verhoogde vet-oxidatie, ongeacht de hoeveelheid kcal. Dat laatste is pertinent niet waar, zo blijkt ook uit jouw overfeeding experiment. Het consistente succes van low carb high fat interventies zit hem in de forse spontane calorierestrictie (mogelijk in combinatie met periodes van lichte ketose). Bij veel low carbers raakt de eetlustregulatie na enige tijd opnieuw verstoord, zie de obese Jimmy Moore.

      Evelyn (CarbSane) stelde gisteren een vraag die ik ook had, namelijk of er evidentie is dat hyperinsulinemie het leptinesignaal blokkeert. Stephan Guyenet antwoordde:

      I’ve never seen any evidence of it. Leptin and insulin converge on some of the same intracellular signaling pathways in the brain, so they should be additive or synergistic. 

The closest thing I’ve seen to support this idea is a cell culture study that showed chronic insulin treatment upregulated SOCS3, which is a negative regulator of leptin action. There’s also a study showing that deletion of the insulin receptor in SF1 neurons in the VMH protects against obesity.

NIRKO mice are fat, the opposite of what you’d expect if insulin was antagonizing leptin signaling in the brain overall. 

Insulin has never been shown to antagonize leptin in vivo to my knowledge.

      • Zit een stuk te tikken over overgewicht en kwam tussen allerlei oude troep dit blokje tegen:

        Mythe: Dikzakken eten vetter

        Fatso’s jokken over hun voedselinname, zo werd onlangs bevestigd in een Britse studie. Maar in tegenstelling tot wat algemeen wordt aangenomen gaan ze zich niet te buiten aan vet, maar aan suiker. Met behulp van een nieuwe techniek bepaalden de onderzoekers aan de hand van urinemonsters exact hoeveel suiker de studiedeelnemers per dag aten. Dikke mensen bleken per dag gemiddeld 207 gram suiker te consumeren. In de vragenlijsten gaven ze echter aan nog geen kwart van deze hoeveelheid te hebben gegeten. Mensen met een normaal gewicht gebruikten volgens de urinetests ‘slechts’ 76 gram suiker per dag. De dikkerds bleken iets minder vet en veel minder eiwit te eten dan de slanke proefpersonen.

        Zal proberen te achterhalen waar ik dat destijds vandaan haalde.

      • jaap zegt:

        Melchior, mensen met overgewicht onderrapporteren inderdaad (en selectief). Vandaar dat epidemiologische studies naar energieleverende macronutriënten en overgewicht niet veel zeggen. Er zijn maar een paar goede studies naar gedaan. In Nederland onder meer door Klaas Westerterp. Hij (en vele anderen die ernaar gekeken hebben) vinden dat met name tussendoortjes worden vergeten. Overigens komt uit het onderzoek van Westerterp dat vooral vet wordt ondergerapporteerd (zie link hieronder).

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10617957

        Ik denk zelf dat vooral voedingsmiddelen worden vergeten die ‘mindless’ worden gegeten (zie ook de vele studies van Brian Wansinki over dit onderwerp). Of ze nu zoet of hartig zijn of vet zijn of, zoals vaak het geval zal zijn, een combinatie van één of meer daarvan. Er lijkt bij mensen overigens wel een betere regulatie van de koolhydraatinname dan van vet.

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21041808

      • Mariet Hoen zegt:

        Dit artikel gaat ook over leptine. Ik vind deze uitleg nog veel gedetialleerder dan die van Robert Lustig. Wie heeft gelijk, Rosedale, Lustig of Guyenet. Ik weet ’t niet. De tijd zal ’t leren.
        Wat ik wel weet is dat sinds ik bijna geen koolhydraten eet ( 3 maanden) en veel meer (goed) vet en zo’n 150 gr. eiwit, ik eindelijk zónder honger gestaag afval, minder insuline nodig heb en een beter HbA1c heb. Of dit komt omdat mijn leptine-resistentie minder is, zal me voorlopig een zorg wezen. Toch zou het fijn zijn als er meer onderzoek zou komen en dan gericht op de juiste voeding !
        Mijn zorg is dat dit alleen gebeurd als de farmaceutische industrie er brood ( sick in dit verband) in ziet.

        http://drrosedale.com/blog/2012/04/11/a-closer-look-at-what-really-is-a-disheartening-pattern%e2%80%a6medicine-itself-%e2%80%a6as-revealed-by-a-recent-la-times-article%e2%80%a6-part-1-of-2/#more-776

      • Mariet Hoen zegt:

        James Pott, Welja, als er maar iemand de schuld krijgt😉
        Maar een beetje gelijk hebben ze wel, ik heb ook al diverse vriendinnen ’t huis uit gebonjourd. Van die vriendinnen, die zeggen: Och die ene keer, kan toch geen kwaad !

        Mijn grote vrienden, de helpers: Insuline, Actos en Statine, blijken een duistere kant te hebben. Sluipmoordenaars😦 Ben bezig die ook ’t huis uit te werken. 2 gedaan, nog een te gaan ! Ben op zoek naar nieuwe vrienden en vriendinnen….

        Zag je site, interresant, ga zeker vaker kijken !

        • James Pott zegt:

          Graag gedaan Mariet. Persoonlijke ervaringen zijn persoonlijke ervaringen N=1, maar voor die ene N erg belangrijk. Moet de site waarschijnlijk weer eens wat bijwerken. Volgend winter. Problemen ? je kunt altijd emailen. Ik meen dat er wel ergens een email adres staat. Vermoedelijk in de preamble

  8. jaap zegt:

    Voor James Pott ook nog een verhaal over mitochondriën:
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21917634
    Effects of high-fat overfeeding on mitochondrial function, glucose and fat metabolism, and adipokine levels in low-birth-weight subjects.
    Brøns C, Jacobsen S, Hiscock N, White A, Nilsson E, Dunger D, Astrup A, Quistorff B, Vaag A.
    Source

    Steno Diabetes Center, Niels Steensens Vej 1, Gentofte, Denmark. charlotte.broens@rh.regionh.dk
    Abstract

    Low birth weight (LBW) is associated with an increased risk of insulin resistance and downregulation of oxidative phosphorylation (OXPHOS) genes when exposed to a metabolic challenge of high-fat overfeeding (HFO). To elaborate further on the differential effects of HFO in LBW subjects, we measured in vivo mitochondrial function, insulin secretion, hepatic glucose production, and plasma levels of key regulatory hormones before and after 5 days of HFO in 20 young LBW and 26 normal-birth-weight (NBW) men. The LBW subjects developed peripheral insulin resistance after HFO due to impaired endogenous glucose storage (9.42 ± 4.19 vs. 5.91 ± 4.42 mg·kg FFM(-1)·min(-1), P = 0.01). Resting muscle phosphorcreatine and total ATP in muscle increased significantly after HFO in LBW subjects only, whereas additional measurements of mitochondrial function remained unaffected. Despite similar plasma FFA levels, LBW subjects displayed increased fat oxidation during insulin infusion compared with normal-birth-weight (NBW) subjects after HFO (0.37 ± 0.35 vs. 0.17 ± 0.33 mg·kg FFM(-1)·min(-1), P = 0.02). In contrast to NBW subjects, the plasma leptin levels of LBW subjects did not increase, and the plasma gastric inhibitory polypeptide (GIP) as well as pancreatic polypeptide (PP) levels increased less in LBW compared with NBW subjects during HFO. In conclusion, HFO unmasks dissociation between insulin resistance and mitochondrial dysfunction in LBW subjects, suggesting that insulin resistance may be a cause, rather than an effect, of impaired muscle OXPHOS gene expression and mitochondrial dysfunction. Reduced increments in response to HFO of fasting plasma leptin, PP, and GIP levels may contribute to insulin resistance, lower satiety, and impaired insulin secretion in LBW subjects.

    • James Pott zegt:

      Thanks Jaap , ik zat al in de richting maar kom er nog niet helemaal uit, Ben net als Willem een alpha man. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22529197
      “..Fibroblast growth factor 21 (FGF21) is a metabolic factor involved in glucose and lipid metabolism.. ” hoe en wat weten we nog niet maar… ” Five days of HF overfeeding diet significantly (p<0.001) increased fasting FGF21 serum levels in both groups (p<0.001).."
      Zoals je ziet , ik ben nog wel even bezig

  9. Wat ik trouwens erg gaaf zou vinden, is als Melchior en Jaap vergelijkbare filmpjes zouden maken als Lustig doet. Lezingen met animaties van een minuut of 10, in het engels. Ik wil best helpen….

  10. jaap zegt:

    Wouter, calorie-restrictie (25-40% van benodigde energie) is inderdaad geweldig voor je lichaam (ook voor mensen zonder overgewicht). Al sinds 1934 in een stroom van publicaties bevestigd. Het is overigens de vraag wat overgewicht is. Dat hebben wij ooit arbitrair vastgesteld bij een BMI van 25 of meer maar de optimale BMI zou best eens rond de 19 kg/m2 kunnen liggen (zoals gemiddeld bij jagers-verzamelaars) hetgeen betekent dat 90% van de Nederlanders overgewicht heeft.

    Overeten (excess calorieën, niet per se koolhydraten) is slecht voor je mitochondrieën en welvaartsziekten zei prof. Maassen uit het LUMC twintig jaar geleden al.

    Zie voor een toegankelijk overzicht: Fontana L. Excessive adiposity, calorie restriction and aging. JAMA 2006;295:1577-8.

  11. willem zegt:

    Krijg net een telefoontje van een familielid, overigens een cardioloog, die me vertelt dat de Seidells schrijven zeer waardeert! Zij wees me met nadruk op hetgeen Jaap al laatste aanhaalt: onderzoek naar de schadelijke gevolgen van weekmakers. Volgens haar worden effecten van dit soort stoffen op de gezondheid nog erg onderschat.
    Natuurlijk, Jaap, je hebt volkomen gelijk. Zou de wereld paleo gaan, dan is de ramp, binnen de huidige mogelijkheden, niet te overzien! Maar dat mag uiteraard geen reden zijn om het wetenschappelijk onderzoek naar een zo optimaal mogelijke voeding voor ‘de’ mens te staken, dan wel een een zekere kant op te sturen. Eten zoals onze opa’s en oma’s deden (Michael Pollan) zou een hele stap in de goede richting zijn, maar het punt, lijkt mij, is dat het onderdeel ‘voeding’ niet op zichzelf staat in een wereld die ranzendsnel en radicaal aan het veranderen is op elk terrein!
    Complex allemaal.
    Toch zou het een doorbraak zijn, meen ik, wanneer Seidell en Muskiet in een soort dialoog/discussie de stand van de wetenschap omtrent voeding voeren, overigens met volledig respect voor elkaar. Maar dat zal geen punt zijn!
    Daar moet een conclusie aan verbonden kunnen worden, met daarin ook onzekerheden en relativeringen.

  12. @Wouter, de wereld aan het Paleomenu schijnt onmogelijk te zijn. Bij Paleo komen eiwitten uit vlees, vis en ei. Er wordt niet vegetarisch gegeten. Dat kan ook niet omdat in het Paleomenu wordt gezegd dat peulvruchten (en dus veel vleesvervangers) en zuivel ook de darmwand aan zouden tasten.

  13. @Liesbeth, ik heb het lang gedacht. En nu twijfel ik daar over. Paleo MET calorierestrictie is net zo belastend als de huidige landbouw denk ik. Vlees bijvoorbeeld van extensief gehouden runderen kost geen kunstmest, en wij kunnen zelf geen gras omzetten. Enfin, ik begin te twijfelen.

    Hierboven vraag ik wat over vruchtgroente zoals tomaten. Ik denk dat peulvruchten wel kunnen. En daarom noem ik mezelf voorlopig even soft-paleo.

  14. @Wouter, ik denk dat Paleo meer belastend (hoewel ik daar niet echt deskundig in ben, maar relatief veel vlees en vis is volgens mij een grotere belasting) is en ook daarom niet realistisch voor iedereen op de wereld.

    Kijk ik dan niet goed? Ik zie je vraag niet. Volgens Paleo zijn tomaten ook niet toegestaan. Ik ben van geen enkel menu een fan , alleen een voorstander van volwaardige maaltijden🙂 Dat kan zijn met een Paleomenu, maar ik kan me ook een gezond menu voorstellen met graan (volwaardige volkoren), peulvruchten en tomaten. En ja ik weet dat de meeste lezers van dit blog dit niet met mij eens zijn.

    • James Pott zegt:

      @Wouter en Liesbeth. Vergis ik me of is de hele discussie over duurzame produktie aan jullie voorbij gegaan. Ik meen dat Shiva in Nederland was? Ik dacht ook dat Olivier de Schutter duidelijk aandacht vroeg voor de richting waarin we het moeten zoeken.
      http://www.organicconsumers.org/Organic/smallfarmsbetter.cfm
      En dan het verhaal van een ‘gewone’ boer. http://www.youtube.com/watch?v=8TDjIOsWtcA
      En nee dat is niet Joel Salatin van Poly Face Farms, een ‘klein’ gemengd duurzaam bedrijf met een omzet nu van tegen de 2 miljoen dollar.

      • je hebt gelijk. Oude doos en niet zo relevant binnen deze lijn.

        • James Pott zegt:

          I did’t bring it up, maar als iemand zijn/haar voeding gaat baseren op wat economisch haalbaar is zijn toch volgens mij de knollen wel helemaal gaar. Als ik het wel heb past een paleo georienteerde voeding zonder graan beter in een duurzame samenleving dan de huidige. En als je Lustig goed gevolgd heb weet je dat hij in de laatste minuten van zijn presentatie voor de Harvard lawyers voorstelt om het met de policy in politics die kant op te sturen. De suikerbieten en de granen eruit, evenals de energie verslindende en ongezond voedsel producerende Cafo’s.

  15. riesjart zegt:

    Toepasselijk:
    http://diabetes.diabetesjournals.org/content/61/5/1122.abstract

    We propose that in-
    creased expression of liver FBPase after nutrient excess,
    such as a high-fat diet (10,11), is a novel negative feedback
    mechanism developed to limit weight gain in response to
    an abundance of dietary fat. Furthermore, our finding
    provides strong evidence that any drug to successfully
    inhibit FBPase will lead to weight gain. Unlike the insulin-
    sensitizing thiazolidinediones that increase subcutaneous
    but decrease visceral fat deposition (49), the use of FBPase
    inhibitors would also likely increase all fat depots, poten-
    tially worsening metabolic control for patients with type 2
    diabetes. We have clearly demonstrated that liver FBPase
    should be viewed not only as a mediator of glucose me-
    tabolism but also as an important regulator of appetite and
    adiposity.

    • Dank Riesjart! Nu weer tijd om er naar te kijken. Waar ging het ook weer over ;-)?

      • James zegt:

        Het ging over honger en hormonen. Of gaat het over honger en seratonin?
        “..Serotonin-releasing brain neurons are unique in that the amount of neurotransmitter they release is normally controlled by foodintake: Carbohydrate consumption- acting via insulin secretion and the “plasma tryptophan ratio” – increases serotonin release; protein intake lacks this effect…” en even verder “…, serotonin release is also involved
        in such functions as sleep onset, pain sensitivity, blood pressure regulation, and control of the mood. Hence many patients learn to overeat carbohydrates (particularly snack foods,like potato chips or pastries,which are rich in carbohydrates and fats) to make themselves feel better…” Interessant paper en laat eens te meer zien dat obesity toch wel erg sterk gelinkt is aan carbohydrates. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.1550-8528.1995.tb00215.x/pdf

Geef een reactie

