Burgermeester Bloomberg tegen de frisdrankboeren

Michael Bloomberg, burgermeester van New York, wil een verbod invoeren op de verkoop van super sized bekers frisdrank in restaurants, sportfaciliteiten en bioscopen. De frisdrankindustrie sloeg terug met deze advertentie.

De feiten die de frisdrankboeren presenteren, kloppen.

Maar deze feiten kloppen ook:

Wie heeft er gelijk?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

77 reacties op Burgermeester Bloomberg tegen de frisdrankboeren

  1. johannasblogs zegt:

    Ja frisdrankindustrie, jaar in jaar uit je dorst lessen met gezoete dranken die ‘slechts 7 procent van de suiker vormen in je dieet’ is bij elkaar een enorme hoeveelheid. En dat obesitas blijft groeien, terwijl zij hun best doen suiker te reduceren… Mensen nemen gewoon meer, omdat we ook nog eens te maken hebben met een verslavend effect van suiker (waarvoor zoals je weet steeds meer bewijs wordt gevonden, voor vet geldt overigens hetzelfde). Dus wat een geklets om zichzelf schoon te poetsen, Waarom zeggen ze niet: ja, we gaan de porties reduceren, maar we vragen dezelfde prijs. Maken ze meer winst, everybody happy. Vrijwillige sweettax.

  2. willem zegt:

    Ik juich het toe dat een overheid, in dit geval die van New York, bepaalde voeding wil reguleren. De vraag is, of door het verbieden van reuzenbekers frisdrank op bepaalde plekken het doel, gezondheidsbevordering, wordt bereikt.
    1. Wat wordt nu gedronken i.p.v. frisdrank?
    2. Is frisdrank wel de feitelijke boosdoener?
    3. Hoe is eigenlijk het eet- en leefpatroon van de doelgroep, afgezien van het drinken van suikerwater?
    4. Waarom niet het ‘probleem’ aanpakken bij de wortel, de suikerindustrie en de eraan gelieerde marketing?
    5. Kortom: duizend vragen blijven staan.
    Het is ook te makkelijk om de obesitasplaatjes te plakken op de frisdrankconsumptieplaatjes, zie 3.
    Bloomberg heeft gelijk door te willen sturen, maar dit is te beperkt en te simpel. De frisdrankboeren hebben pakken boter op hun hoofd door zich op deze wijze te verdedigen. Ook te beperkt en te simpel.
    Blijft staan dat er een levengroot probleem is, obesitas en de daaruit voortvloeinde kwalen. En dat dat allang aangepakt had horen te worden. Hopelijk is dit een begin.

    • Jij zult deze wel leuk vinden, Willem!

      Nanny

    • Daniel zegt:

      In dit geval vind ik het niet erg dat de overheid een voeding wil reguleren. Maar uit principe ben ik ertegen. De overheid reguleert bij de waan van de dag zoals de extra belasting op verzadigde vetten in Denemarken. Deze zijn slecht, volgens de Deense overheid, terwijl iedereen hier wel zal weten dat verzadigde vetten niet (perse) slecht zijn. Dit voorbeeld geeft naar mijn mening goed aan waarom een overheid geen voeding moet verbieden dan wel extra belasten!

      • Mee eens, Daniel. Je zou met verlicht despotisme een heel gezonde, lekker in haar vel zittende bevolking kunnen krijgen. Paleo blust zelfs de sluimerende ontstekingsprocessen in het brein die ondermeer depressie tot gevolg hebben😉. Toch heb ik moeite met deze actie van Bloomberg. Mensen hebben het fundamentele recht zich ziek te eten en drinken. De nanny is er om ze vervolgens medische zorg en een arbeidsongeschiktheidsvergoeding te geven en mij te manen dat ik mijn steentje bijdraag aan de financiering daarvan. We mogen mensen niets opdringen. Dokter Frankowitz wil een verbod op snoepautomaten in bussen, zag ik. Op zich een loffelijk streven, maar volgens mij ook gevaarlijk. Want, zoals je zelf ook al aangeeft, wie bepaalt wat goed en slecht is? Frankowitz pleit in een moeite door voor het promoten van ‘gezonde bruine boterhammen’. Daar gaan we al.

  3. Het is de relatie tussen de dingen: hoog frisdrank gebruik, veel hamburgers, candybars, weinig gezond. Kortom lifestyle.

  4. De Zweedse (Lund) fysiologe Charlotte Erlansson-Albertson heeft interessant onderzoek gedaan waaruit blijkt dat mensen enige tijd na het drinken van frisdrank (zowel met suiker als kunstmatige zoetstoffen) beduidend meer eten dan na het drinken van water of (ongezoete) koffie of thee. Het mechanisme is volgens mij niet precies bekend, maar het effect is reproduceerbaar.

  5. James zegt:

    Nanny state? Eigen verantwoordelijkheid? Vrije keuze? Allemaal hier al aan de orde geweest. Er is geen vrije keus en de levensmiddelen industrie bestaat bij de gratie van zo slim mogelijk manipuleren. Volgens mijn bescheiden mening heeft de overheid wel degelijk een taak wanneer de volksgezondheid in het gedrang komt en we met elkaar de rekening gepresenteerd krijgen. Maar ga er maar aan staan, als je in Nederland al grote trammelant krijgt als een dokter zegt dat hij die coma zuipers niet meer gratis wil behandelen.
    Zoals al eens opgemerkt, de hele zaak zit scheef en we zijn met zijn allen aan het rommelen in de marge. Soms kan ik niet anders dan godver.. godver.. wat een ongelooflijk stelletje klootzakken. Of misschien zijn het toch allemaal sociopaths daar aan de top?
    Als je de laatste berichten mag geloven over wat Billy Gates en Obama en Monsanto van plan zijn in Afrika dan mag je toch wel stellen dat we de verkeerden opsluiten.
    https://attempter.wordpress.com/2012/05/28/african-wannsee-conference-or-bono-parties-with-monsanto/

    • “Of misschien zijn het toch allemaal sociopaths daar aan de top?” Zo is het beslist, James. Voor wie niet doorklikt: An investigation into the surprisingly deep correlation between mental illness and successful leadership, as seen through some of history’s greatest politicians, generals, and businesspeople.

      • James zegt:

        That’s a little different though. Er kwam net een onderzoek binnen via de brainblogger dat echte sociopaths een gedeelte van hun grijze cellen missen. Hetgeen aansluit aan een Brits onderzoek van vorig jaar(?) dat ruw weg geschat waarschijnlijk zo’n 25% van de top leiding gevende figuren in het bedrijfsleven in deze categorie vallen. In feite allesbehalve opmerkelijk als je bedenkt dat vaak immorele beslissingen moeten worden genomen om juist dat extra te bereiken wat via normaal zindelijk denken en besluitvorming niet dat maximale resultaat zou behalen.
        Heb het boek nog niet gelezen (verkrijgbaar ook op ABEbooks voor $7.23 plus $7.- shipping.) maar het gaat op mijn lijst. Thanks. Het ligt een beetje in het verlengde van waar ik jaaaaren geleden mee bezig ben geweest. Trouwens hebben jullie rekening gehouden met het feit dat de psychische problemen van deze bestudeerde figuren wel eens dieet gebonden zou kunnen zijn geweest?

        • You bet, James! Ook geestesziekten zijn deels graanziekten😉. Don’t tell Dokter Crank! Emily Deans heeft er redelijk veel over geschreven.

          Ik weet dat A First Rate Madness niet helemaal vergelijkbaar is, maar het raakt aan elkaar.

  6. Frans ( * * * o o ) zegt:

    Interessant om die twee kaartjes over elkaar te leggen… de correlatie is meer dan sterk. Wel springt Arizona er uit, maar dat zal misschien komen door de Indianenreservaten.

    • Scherp opgemerkt, Frans met 3 sterren! Hopi en Navajo reservaten. Die mensen schakelden pas zeer recent over op het Standard American Diet en missen dus grotendeels de epigenetische adaptatie aan het agrarische mensendierentuindieet waar wij al een paar duizend jaar aan hebben mogen wennen😉.

      • Frans ( * * * o o ) zegt:

        Krijg ik nu een vierde ster erbij?🙂

        Ik denk dat in die Indianenreservaten sociaal-economische stress ook een grote negatieve factor is, nomaden als ze zijn hebben velen zich nooit goed kunnen aanpassen aan onze Westerse samenleving

        • Van mij krijg je er tien, als je er prijs op stelt😉. Maar pas op, niets is erger dan de lof van een schoft…

          Zeker, psychosociale ellende speelt beslist een rol. Maar als je kijkt wat Dr Jay Wortman met zijn ‘My Big Fat Diet’ bereikt onder gekooide Inuït in Canada… Ik denk dat alles met elkaar samenhangt. Psychosociaal leed draagt via HPA-as disfunctie bij aan het ontstaan van metabool syndroom en alle downstream pathologie. Maar een niet-humane voeding leidt via de desastreuze effecten op de hersenen (en op het hele metabolisme) ook weer bij aan psychosociaal leed.

          Ik bedoel, een mens met volledig functionele hersenen kan doorgaans beter overweg met sociaal-economisch onvoordelige omstandigheden en ziet eerder kans die te verbeteren en zich aan te passen. Dat is ook een van de ‘bijwerkingen’ van Wortmans dieetinterventie.

  7. Maan zegt:

    Ze kloppen beide.
    Helaas…………
    Het zo zomaar kunnen zijn dat er minder suiker in fris zit, dan voorheen( meer water dus, Kassa!). Dat we minder suiker drinken dan eten.
    Als ik het goed begrijp krijgen de amerikanen minimaal 15% van hun Kcal uit toegevoegde suiker.
    En daar zou je best eens diabetes van kunnen oplopen.

    En hoe dit op te lossen?
    Dat gaat niet 123, maar de groep mensen die lowcarb, als remedie ziet wordt duidelijk groter. De stap naar paleo is dan nog maar een kleintje.
    Maar probeer nooit iemand op zijn voedselkeuze aan te spreken, Ze verdedigen het met hand en tand. En na alle argumenten onderuit gehaald te hebben zeggen ze
    “We leven in een vrij land en ik mag zelf weten wat ik eet”

    Ik werd onlangs zelf aangesproken op mijn voedsel, een gebraden kip, die ik tijdens de avond picknick uit mijn tas haalde. Dat paste toch echt niet bij fanatieke fietsers als wij. Wel fietsen en dan vlees eten, dat kon toch echt niet.
    In bonen zat alles wat je nodig hebt, dat had ze zelf gelezen in de krant……………….
    De discussie eindigde met het argument dat ik heel veel hoor ( zeker bij vegetariërs)
    “Ja maar, dat weet ik allemaal niet, ik heb me daar nooit in verdiept.”

  8. @Willem: Het is van allemaal wat. Overheidsbemoeienis waar het zin heeft (‘anders neem ik toch twee bekers’). Producenten die wat bescheidener in het prikkelen worden. En consumenten die wijzer willen worden. Voor wat betreft dat laatste (misschien meer onze stiel) zijn er de volgende bewegingen: mothering (60er jaren betutteling, ontstaan van postbus 51), caring (80jaren voor je eigen bestwil), sharing (90jaren samen lossen we het wel op) naar nu inspiring (er is meer dan consumeren alleen).

    Een trend of mijn hoop voor de toekomst?

    • James zegt:

      Toch twee bekers nemen is volgens mijn vrouw (en die kan het weten) waarschijnlijk niet het geval. Het is onhandig, het is duurder, en je had die grote helemaal niet nodig to begin with : it came with the deal. Dus JP ik denk dat het wel wat verschil zou kunnen maken. Verder heeft iedereen het hier over suiker, maar dat zit er maar zelden meer in. Praktisch alle soda’s en andere frisdranken worden gezoet met HFCS (glucose net zolang omgedokterd tot fructose tot het zoet smaakt. A completely different animal.
      Maar het is maar een klein druppeltje op een rood gloeiende plaat
      “…. ban the sale of sugary drinks larger than 16 ounces by movie theaters, restaurants, mobile food carts, and delis, though not grocery stores or convenience stores— so 7-Eleven’s 44-ounce Super Big Gulp is safe.”
      en verder..
      ”..The proposal would exempt diet drinks—not to mention fruit-based drinks, dairy-based drinks, and alcoholic beverages, no matter how many calories they contain…”
      Diet drinks exempted??? Loaded met aspartaam, neotaam,
      Alliance for Natural health : ”..Ten percent of aspartame is methanol, which is converted to formaldehyde—which, in turn, is converted to formic acid, which is used to strip epoxy. The other 90% is composed of phenylalanine and aspartic acid. These amino acids are normally harmless, but in isolation they are neurotoxic…”
      En daar heb je dan het ”Deense probleem”. Zijn we niet werkelijk helemaal in de aap gelogeerd wanneer de overheid ons gaat voorschrijven wat we wel en wat we niet moeten eten als een en ander gebaseerd is op hele wankele fundamenten. Wat weten we in feite en durven we dat met zekerheid te zeggen? Mag je van een overheid verwachten om op grond daarvan iets dwingend voor te schrijven?
      Betuttelen past misschien in het boek van Hennink, maar ik ben het met Mieke van Stigt eens dat die er niet veel van snapt.. Toegegeven er zitten heel wat meer haken en ogen aan, maar ik snap dat Van Stigt iets zo duidelijk mogelijk en voor velen begrijpbaar, met zo weinig mogelijk woorden moet uitleggen. Daarom voor sommigen onder ons een beetje erg kort door de bocht. In grote lijnen ben ik het met haar eens. Van ‘van Fremdzwang naar Selbstzwang’ is een proces net als leren lopen en fietsen.
      De overheid heeft de taak om ons een redelijk beschermde omgeving te bieden waarin we ons menszijn kunnen beoefenen en leren beoefenen. Meer faciliterend dan beschermend misschien.
      Als we elkaar bedriegen horen daar sancties op te staan. Om zoiets betutteling te noemen raakt natuurlijk kant noch wal, maar past natuurlijk in het vrije markt denken waarin alles vogelvrij is. (open season all the time)

    • Ah… sorry, nu snap ik waar James het over heeft😉. Interessante discussie inderdaad. Ik bespeur in de paleo scene inderdaad een sterke tendens om de wereld onder te verdelen in winners (zij die nadenken en het vatten) en losers (de domme, autoriteitenvrezende conformisten). Richard Nikoley schrijft zelfs eerlijk dat hij een kick krijgt van het kijken in boodschappenkarretjes, omdat hij zich daardoor ver verheven voelt boven de verdwaalde, zich dood etende sukkels. Ik wil me niet beter voordoen dan ik ben (ik ben een door en door verdorven persoon, volkomen van God los, daar is niets meer aan te doen), maar ik krijg bij het kijken in boodschappenkarretjes vooral een treurig gevoel en de aandrang om de hyperinsulinemische wrakken in kwestie wakker te schudden en ze erop te wijzen dat buiten de fucking zon schijnt, als je begrijpt wat ik bedoel. Het punt is natuurlijk dat ik de wijsheid geenszins in pacht heb en dat het uitleven van die stille aandrang vet averechts zou uitpakken.

  9. George zegt:

    En zoals altijd komt Stephan Guyenet weer met een aantal interessante “antwoorden”:
    De calorie-inname is enorm gestegen tegelijk met de toename van obesitas. Blijft de vraag waarom? Waarom zijn “we” meer gaan eten?
    Hij zegt o.a.:”The answer is related to increased availability and consumption of energy-dense, seductive and palatable foods, including sweetened beverages, and advertising that makes us crave them”.

    En over die verleiding zegt hij:”Seduced by Food: Obesity and the Human Brain”:
    http://boingboing.net/2012/03/09/seduced-by-food-obesity-and-t.html (Verschrikkelijk poppetje🙂

    • Dank, George. Ik begin steeds meer te twijfelen aan de Food Reward Hypothesis en weer steeds meer te neigen naar de inzichten van Peter. Zijn jongste post is errug leuk.

      • George zegt:

        Ik juist niet.

        Voor mij is het juist DE verklaring, want dat is het enige wat echt veranderd is sinds 40 jaar. Want het is nou onderhand wel bekend dat het niet gaat om welke macronutriënten je gebruikt of in welke verhouding mbt gewicht.
        Stephan haalt de “Paleo”-gedachte onder uit, als zijnde een manier om slank te blijven of af te vallen, omdat het volgens hem dus helemaal niet gaat om te eten zoals onze gezonde en slanke voorouders deden.
        Paleo is niet exclusief mbt het feit dat het weinig cafetaria-voedsel bevat, dus weinig belonend en/of verslavend en/of dwingend tot meer te eten dan nodig (alhoewel er uitzonderingen zijn zowel wat betreft mensen als voedsel, zoals noten). Er zijn genoeg voorbeelden van niet-Paleo voedingswijzen, die ook mensen slank en gezond lieten zijn. (Die Zwitserse bergbevolking bijvoorbeeld in de onderzoekingen van Weston Price).

        Ik geloof steeds minder dat voeding je op zich zelf (!) slank of dik maakt…….. zolang je er maar niet te veel van eet. Er zijn echter sinds 40 jaar steeds meer dingen te koop, die maken dat je er meer van eet dan dat je nodig hebt. (Paleo sluit wel voor de meeste mensen ongezonde dingen uit. Dat is beslist een voordeel van Paleo).

        Mensen waren vroeger (voor de tijd van het industrieel voedsel dat maakt dat je er te veel van eet) ook al te dik, gewoon omdat zij om een of andere reden er te veel van consumeerden. Maar obesitas kwam sporadisch voor, nu is het een epidemie.

        Als mensen niet verleid worden om die rommel te eten of als ze besluiten die rommel niet te eten (Dat heet op dieet zijn), dan blijven ze slank/gezond of worden ze dat. Helaas is het echter zo, dat als mensen ooit eens die rommel gegeten hebben, dat ze erg snel getriggerd kunnen worden weer volop daar van te eten, ook al eten ze één keer van die rommel. Net als bij alcoholisten.

      • James zegt:

        ”….with thanks to Dr Guyenet from back when I used to read him….” (Peter)🙂
        Ik dacht al er moet een reden zijn waarom ik mij steeds beter kan vinden in Peter’s beschouwingen. En thanks to George blijf ik ook een beetje op de hoogte van wat Stephan uitspookt.

  10. Even off topic: Verdorie Melchior wat heb je een fantastisch blog. Zoveel te leren. Wetenschappelijk heb ik weinig bij te dragen. Ik neem de vrijheid af en toe psychologische en sociale elementen toe te voegen.

    http://www.nrcnext.nl/columnisten/2012/05/29/homo-consumens/

  11. Mariet zegt:

    Een ander geluid over de Bloomberg affaire, meer van: eigen schuld, dikke bult. Pleidooi voor regulering. Bloomberg kan beter al die reclame uit z’n stad weren, wordt ’t ook een stuk mooier van !
    Ik ben niet voor regulering op consumenten niveau. Ben wel voor ’t aanpakken van de voedings-en reclameindustie. Geen valse informatie zou al een heel stuk helpen.

    http://www.cbc.ca/news/health/story/2012/06/05/f-rfa-macdonald-american-obesity.html?cmp=rss

  12. Mariet zegt:

    Reclame uit de oude doos, hoe onschuldig nog ! Moet zo omstreeks 1970/72 zijn geweest, dat de tv “overspoeld” werd met reclame over Miracoli spagetti . Mijn dochter 7/8 jaar oud was helemaal onder de indruk en iedere keer in de Appie wilde ze dat ik ’t kocht ! Nee, nee, dat is rotzooi zei ik dan. Uiteindelijk ging ik overstag. Zij blij ! Totdat ik haar de rotzooi voorschotelde. (Ik had ’t bewust niet mooier gemaakt, dan ’t was.) Vanaf die tijd heeft ze een gezond wantrouwen in reclame ! Hiep,hiep, hoera😉

    http://miracoli.be/index.php/home/years

  13. James zegt:

    Er is natuurlijk een heel andere mogelijkheid. Een die wordt voorgesteld door with professor Jack Winkler, retired professor of nutrition policy (London Metropolitan University). Zijn argument is dat de ‘price ratio’ tussen healthy and unhealthy choices veranderd moet worden, kan worden.
    Producers maken meestal in ruime mate misbruik van het etiket ‘super gezond’. Zelfs organisch (biologisch) hoeft in veel gevallen niet duurder te zijn, omdat met moderne middelen en technieken gewerkt kan worden. Maak de ‘healthy choice the cheaper choice’. Hij geeft een heel aantal mogelijkheden in BMJ (June Issue)
    Volgens Winkler zijn ‘sin’ taxes bijzonder onproduktief.

    • James en anderen, ik ben het volledig eens met econoom Michael Marlow in dit filmpje (‘Obesity in America; to win we have to lose government’). Opvoedingsmaatregelen zijn gedoemd te mislukken en pakken vaak zelfs averechts uit.

      • James zegt:

        ”..Opvoedingsmaatregelen zijn gedoemd te mislukken en pakken vaak zelfs averechts uit…..” Dat is wel een hele wijde bezem Melchior en in zijn algemeenheid natuurlijk een niet al te correcte conclusie. Het voert natuurlijk veel te ver om dit hier zo maar eens even te ontleden, maar alleen het feit al dat er een zee van bewuste en onbewuste beinvloedings patronen bestaan die allemaal gerangschikt kunnen worden onder het hoofdstuk opvoeding, plaatst zo’n opmerking in een verdacht daglicht.

  14. @james, de prijs van een product in een supermarkt kan niet eens beïnvloed worden door een tax, en heeft ook niet te maken met kostprijzen. Dit is een wereld op zichzelf.

  15. Precies, je moet mensen inspireren tot een nieuwe levenstijl door de voordelen ervan te laten zien (gelukkiger, energieker, lekkerder in het vel, succesvoller) in plaats van ze te dwingen tot een nieuwe levenstijl, iets dat meestal op angst (inclusief straffen en belonen) is gebaseerd.

  16. @James, ik weet niet of je vrouw daar gelijk in heeft😉
    Wat is haar argument?

    • James zegt:

      Ik vergat de🙂 maar haar reden is gewoon practicality. Je hebt je handen al vol met de hap in de ene en de drank in de andere. Om daarna een tweede trip te maken is vaak de moeite niet waard. In de schouwburg is dat nog veel vervelender als je voor die tweede over een rij mensen moet klimmen . In de eettent moet je weer in de rij gaan staan. Hoop moeite voor iets wat je eigenlijk niet nodig hebt.

  17. haha James, tenzij je natuurlijk vindt dat je het eigenlijk wel nodig hebt.

  18. George zegt:

    Weet je we moeten gewoon mensen verplichten in korter tijdsbestek te gaan eten: je wordt er slanker van, het vermindert de lage graads ontstekingen (De oorzaak van hart- en vaatziekten, diabetes 2, Alzheimer, ja eigenlijk van alle zgn. welvaartsziekten), verhoogt insuline gevoeligheid etc. Vasten, sportvasten, IF, alleen in een beperkt tijdsvenster van 8 uur per dag eten, is nou echt Paleo!
    Lees verder op:
    http://www.ergogenics.org/evenveel-eten-in-korter-tijdsbestek-maakt-slanker.html

    • Dank, George! Nog meer evidence. Drie keer per dag eten en ‘grazen’ zijn zeker niet paleo, inderdaad. Ik heb al vrij veel aandacht besteed aan IF, ondermeer hier en hier.

    • Mariet zegt:

      En wie gaat er dan met de klok bijstaan ? Niet erg realistisch, George. Bedenk liever iets om mensen over te halen. Met mij is ’t o.a. al gelukt😉 Jouw informatie en al de informatie op dit blog (bedankt) helpen enorm, als je er aan toe bent.
      Ik doe nu 14 dagen IF en de resultaten zijn spectaculair. Nuchtere bloedsuikers flink gedaald, op normaal niveau.Minder medicatie. Ik verheugd me op ’t doktersbezoek over een dikke week🙂
      Misschien moet het nog erger worden voordat de massa begint te schakelen. Verelendungtheorie ?
      Ik zie heel veel beweging op consumentenniveau, langzaam, kleine stapjes. Maar misschien kijk ik alleen maar in de goede richting ?

      • Top, Mariet! Go! Keep us posted, please. Hoe reageert je dokter op deze verbeteringen?

        • Heb je overigens al gespeeld met CT? De BG-verlagende effecten ervan lijken behoorlijk consistent te zijn. En volgens mij is het niet nodig om tijden lang in een koud bad te zitten (ik bedoel, je hoeft volgens mij geen heftige thermogenese op te wekken). Dagelijkse prikkeling van de koudereceptoren in de huid (koud douchen) leidt al tot ontstekingsremming = betere glucoregulatie.

          Gewoon baantjes trekken in een normaal verwarmd buitenbad geeft ook een flinke portie CT, plus natuurlijk een mooie dosis superieure lichaamsbeweging😉.

      • Mariet zegt:

        Melchior, ja mijn Vu dokter, daar verheug ik weer op, volgende week. Ik heb om de 3 mnd een consult. Ik heb gelukkig een vaste dokter, na jaren soebatten.( In een academisch ziekenhuis krijg heel vaak van die jonge veulens, die stage lopen voor een half jaar. Heel leuk die jonge mensen, maar bijna iedere keer weer ’n ander. Dat voelt iets te veel als proefkonijn )

        Vorige keer, maart, was mijn Ac1 al van 7.6 naar 6.6. Zijn hele gezicht was een vraagteken. Dokter, ik heb nu álle koolhydraten eruit gegooid. Hij kijkt peizend: Ja, dat kan wel helpen.
        Hoop nu nog meer gezakt te zijn. Mijn medicatie aangepast, minder insuline, minder tot geen Actos, dé dikmaker bij uitstek ! Ik ben 7 kg afgevallen, door IF mijn nuchtere BS tussen de 4 en 6 mmol/L. ( normale waarden )
        Mijn Ac1 zal hopelijk weer gedaald zijn. Kijken of hij eraan toe is om écht vragen te stellen🙂

        En bedankt voor de koude douche tip, ben ik ook mee begonnen. Van onder naar boven, langzaam opbouwen😉

        • O jee, Mariet, de thiazolinediones. Herinnert u zich deze (Avandia) nog, nog, nog? Ik hoop voor je dat je het niet meer nodig hebt, want gewichtstoename is verreweg de minst zorgwekkende bijwerking.

      • Mariet zegt:

        Melchior, ik heb maar één advies: Blijf uit de handen van dokters. Ik kan er een boek over schrijven. Alle veranderende inzichten over diabetes van de laatste 20 jaar over me heen gekregen. Teveel om op te noemen. Gelukkig heb ik goede genen, anders had ik allang het loodje gelegd😉 en ik ben geen doetje, dus stuur ik altijd mee.

        Deze periode is weer zo’n Baron van Munchhausen tijd, waarin ik mezelf aan de haren uit ´t moeras moet trekken.
        Eerste keer was ± 2003 toen ik werd platgespoten met insuline, 360 ml per dag, dat is héeel veel. Devies van de dokter: wat nodig is is nodig.
        Na veel gesputter werd ik door de dokter in een bewegingprogramma gezet, met meer begeleiding. Ik was inmiddels met Atkins begonnen, 15 kg afgevallen. En door de dokter op Avandia, mijn insuline gebruik terug naar 50 ml per dag.
        Nu, weer enige jaren later, inmiddels op Actos, wel van 45 naar 30 mg. Het houdt niet over. De medicijnen stapelen en ik maar honger lijden. Via Sangri-La dieet, naar HFLC, IF, Paleo, ect ( veel geleerd op jouw blog ) Nu gestopt met Actos !!!!
        Op weg naar een leven zonder medicijnen.

        Diabeteszorg sucks !
        Nieuwe medicijnen, met weer nieuwe bijwerkingen, maagverkleining, bewegen, bewegen ( zonder kip/ei verhaal ) en recepten met 94 gram . koolhydraten per maaltijd en kwaad worden als je er iets van zegt !
        http://www.diabetesfonds.nl/artikel/ontwikkelingen-en-onderzoek-diabetes-type-2

        IKBENTZAT !

        • James zegt:

          Mariet toch, die koolhydraten zijn toch niet zo slecht?? Het gaat alleen maar om de suiker.
          “…If you’ve paid any attention to the US news over the past week, you’ve surely heard that New York City Mayor Michael Bloomberg has proposed a ban on the sale of sugary drinks larger than 16 ounces, in an effort to combat obesity.

          The announcement was made just days before Mayor Bloomberg celebrated National Donut Day in Madison Square Park, where, on June 1, the largest box of Entenmann’s Donuts ever created was proudly unveiled…” 🙂
          Ja Melchior dit komt bij Joe Mercola vandaan, die slechterik die overal wat aan wil verdienen. trouwens daar past hij aardig goed mee in het rijtje van paleo enthousiasten hier. Maar ik blijf een lans breken voor Mercola. Hij is een van de weinigen met een enorme reikwijdte die geheid in het anti graan, IF en anti marathon en voor het grootste gedeelte Paleo departement zit. Niet vergeten hij heeft een klein legertje advocaten die voortdurend allerlei ‘nuisance lawsuits’ moeten afwerken.
          Mercola zit op dezelfde lijn als JP. “..Folks, this is a perfect example of nonsensical Big Brother intervention. It’s a knee-jerk “solution” that doesn’t solve anything.

          Prohibiting people from buying one large rather than two smaller sized sodas is in no way, shape or form going to solve the problem of obesity. Of all the hare-brained ideas out there, this one really takes the cake. All it will do is increase profits for the manufacturers and sellers, as people who want more will buy more, and drive up industry consumption of plastic and create more waste… I truly do not believe that this plan will have any major impact on altering consumer behavior.”
          http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/06/11/aspartame-leads-to-obesity.aspx?e_cid=20120611_DNL_art_1

        • Hoi Mariet,

          Oefff….

          Het valt me eerlijk gezegd niet tegen dat het Diabetesfonds gastric bypass en mitochondriele dysfunctie op de radar heeft. Het is immers pas tien jaar geleden dat de eerste onderzoeksresultaten over deze entiteiten naar buiten kwamen…

          Waarneming 1: Het heeft er alle schijn van de ‘oorzaak’ van vele vormen van diabetes type 2 bovenin de dunne darm zit. Roux en-Y leidt vaak/meestal tot acuut herstel van betacelfunctie en -respons. Direct na de operatie, dus ruim voordat gewichtverlies ook maar enig effect kan hebben, normaliseert de glucosetolerantie. Helaas heeft de interventie relatief vaak ook horribele bijwerkingen, zoals ernstige vitaminetekorten en invaliderende hypoglycemische episodes.

          Er is dus iets mis met de talloze mega-ingewikkelde signaleringssystemen in het deel van de dunne darm dat wordt gebypassed. Deze dysfunctie wordt acuut opgeheven als er geen input is.

          Waarneming 2: Precies hetzelfde ‘helende’ effect heeft plaats bij enkele weken tamelijk heftige calorierestrictie (600 kcal/dag). Het resultaat lijkt na stoppen van de interventie te persisteren. Krijgen de signaleringssystemen in de dunne darm door de calorierestrictie tijd om zich te ‘resetten’?

          Waarneming 3: Er zijn diverse kleinere studies waarbij koolhydraatrestrictie zonder calorierestrictie tot vergelijkbare resultaten leidt. Stephan Guyenet heeft veel onderzoek verzameld, ik zou het even moeten opzoeken.

          Waarneming 4: Lindeberg et al bereikten normalisatie van glucosetolerantie met een niet koolhydraatbeperkte ad libitum paleo interventie.

          Mijn bescheiden hypothese is dat iets in de voeding bij gevoelige mensen tot verstoring van incretinesignalering leidt. De waarnemingen 3 en 4 impliceren dat het niet de calorierestrictie kan zijn. Waarneming 4 impliceert dat het niet koolhydraatrestrictie an sich kan zijn. Blijft over het een of andere neolithisch element. Als dat element bij gevoelige mensen dagelijks door de dunne darm komt, ontstaat narigheid. Als je het element wegneemt, herstelt de boel. Gezien de stroom van (vaak ongelofelijke) anekdotes die ondermeer bij William Davis binnenkomen, gok ik op tarwe als voornaamste uitlokker. Elimineer tarwe en er gebeuren ongelofelijk dingen. Lindebergs proefpersonen aten uiteraard ook geen zuivel.

          Zijn er volledig tarwevrije populaties die diabetes type 2 ontwikkelen? Zijn er volledig graszaadvrije populaties die diabates type 2 ontwikkelen?

          Helaas moet ik nu weer even werken, dus het kan wat duren voor ik op de andere zeer gewaardeerde commentaren reageer.

      • Mariet zegt:

        James, ik weet ’t🙂 Maar ja, ik ben de uitzondering, die de regel bevestigd😉
        Goed verhaal van Joe Mercola.
        Vooral deze uitsnede : “Without accurate and truthful information, how will the average consumer know how to optimize their health?
        If our government truly wants to address the obesity problem, they must stop supporting and protecting the profits of the industries that are running our food and health system into the ground. That’s a tall order, and a measure like this one ( Bloombergs verbod ) is nothing but political grandstanding that will have no real effect whatsoever, other than indoctrinating the public into thinking it’s okay for our government to dictate what foods and drinks you are and are not allowed to buy.”
        En tot de tijd dat de politici ‘hun verantwoordelijkheid nemen” deze goede raad:
        “In the meantime, I urge you to take control of your own health, and take the time to educate yourself about the facts of how to achieve optimal health. ”

        Zal mijn tijd wel duren, voorlopig zijn we op ons zelf aangewezen…dus werk aan de winkel.

  19. George zegt:

    @Mariet……het was als een grapje bedoeld, maar was vergeten🙂 er bij te plaatsen…..
    Je hebt helemaal gelijk…mensen moeten er aan toe zijn……wat maakt dat mensen en uiteindelijk aan toe zijn, is mij nog een raadsel….ik heb wel eens mee gemaakt dat diabetici 2 van mij advies kregen, vervolgens min of meer kwaad op mij werden…..dus hield ik verder mijn mond en dat ze dan maanden daarna uit zich zelf vroeger: “Hoe zat dat ook al weer?” en vervolgens dezelfde adviezen gingen toepassen en uiteindelijk konden ophouden met insuline spuiten, etc etc.

    • Mariet zegt:

      Gelukkig maar, George 😉
      Ra,ra, waarom worden mensen “trotzig”. Eén negatief gevolg van de anti autoritaire opvoeding ?
      Kwaad worden ( ’n beetje , dat hopelijk wel ) vind ik beter dan glazig kijken. De eerste laat een emotie toe, de tweede blokt ‘m af. En emoties, die moet je onderzoeken., die blijven hangen.
      Ze moesten even slikken, maar hebben toch nog geschakeld ! Gewoon doorgaan.

  20. Wie even goed wil lachen, Sveriges Television heeft momenteel een paar geweldige clips uit Little Britain USA online staan. Zoals deze😉 (ik heb, ik lijk verdomme wel een gristen, geen tv, dus mocht dit voor Nederlanders heel oud zijn, excuses):

    http://svt.se/2.159547/1.2811401/

  21. Niels zegt:

    Vervang suiker door stevia, probleem opgelsot.

  22. @Hans, niks mis met ethanol extracties. Of ben je zelf geheel onthouder? Frank van Berkum heeft gelijk, maar ook ongelijk wat dat betreft. Bangmakerij rondom chemie daar heb ik niks mee. Chemie is overal.

    • Hans zegt:

      Dank voor de geruststelling Wouter . Het doel van de bangmakerij van dr. Frank ontgaat me . Ben in’t geheel geen geheelonthouder😉

  23. Fred-Jan zegt:

    Hoi Melchior,

    “Wat wil hij eigenlijk? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat hij daadwerkelijk voor een liberale suikerconsumptie is”.

    Wat Stephan probeert te zeggen is denk ik het onderstaande:

    A high-sugar diet is not sufficient to produce obesity and other disorders of affluence in humans adhering to a mostly traditional diet and lifestyle, particularly if the sugar is coming from unrefined sources such as fresh fruit. This is consistent with other reports of beneficial weight loss in people eating a whole food diet centered around fruit (4).
    That being said, I think everyone can agree that added sugar almost certainly plays a role in obesity and disease in affluent societies such as the US. Added sugars increase the energy density, seductiveness and palatability of foods, favoring fat gain. In large amounts, refined fructose-containing foods such as added sugar can also promote harmful metabolic changes. However, controlled diet trials have shown that this applies mostly in the context of excess calorie intake (which, to be fair, is the typical dietary context in the US).

    Het gaat volgens Stephan dus voornamelijk over calorieën en zolang er geen overschot wordt gecreëerd maakt de samenstelling van het dieet niet zoveel uit. Hij geeft echter direct aan dat een hoge suiker consumptie binnen een welvaartsvoedingspatroon zonder energieoverschot onwaarschijnlijk is.

    Mijn persoonlijke ervaringen met gewichtsverlies wijzen in de richting van het gelijk van Stephan. Ik eet bijvoorbeeld de laatste tijd meer koolhydraten dan ik sinds lange tijd heb gedaan en ben droger en fitter dan ooit te voren. Het lijkt erop dat zolang ik mijn energie inname onder controle houdt en zorg voor afdoende proteïne het met betrekking tot lichaamsvetpercentage voor de rest niet veel uitmaakt wat de samenstelling van mijn dieet is. Daarnaast constateer ik dat mijn ervaringen met betrekking tot laag koolhydraat diëten met betrekking tot vetpercentage/overgewicht teleurstellend waren.

    Ikzelf denk dat het nutteloos is om de reden van een verschijnsel als overgewicht te zoeken in enkele factoren zoals suiker, fructose of koolhydraten terwijl de veroorzakers van de daadwerkelijke reden(overconsumptie) van overgewicht zo divers zijn. Is de timelag van 20 jaar waar jij het over hebt misschien ook iets dat alleen optreedt in combinatie met een energieoverschot?

    • James zegt:

      @ Melchior en Fred-Jan, hier is het resultaat van een 20 jarig onderzoek naar de belangrijkheid van een geregeld ontbijt. Let wel, de kwaliteit van het ontbijt maakte in feite minder uit als risiko factor voor T2D dan de frequentie (!) Dus toch…. minder eenvoudig dan gedacht?
      http://www.medscape.com/viewarticle/765390?sssdmh=dm1.792721&src=nldne
      Voor degene die niet een account (vrij) hebben e-mail mij voor username en password

      • Fred-Jan zegt:

        James,
        Lies, damned lies and epidemiology. Het probleem met dit soort onderzoeken is dat het niet specifiek de effecten van het overslaan van het ontbijt meet, maar de gemiddelde levensstijl die daarmee bij de algemene bevolking vergezeld gaat. Zo is het overslaan van het ontbijt geassocieerd met een hoger BMI(ook in dit onderzoek)vaak veroorzaakt door gedisreguleerde eetgewoonten, slechtere voedselkeuzes, minder gezondheidsbewuste levensstijl ect. Het overslaan van het ontbijt binnen bijvoorbeeld een IF levensstijl zal wanneer er daardoor sprake is van significant lichaamsvet verlies andere resultaten sorteren dan dit soort onderzoeken laten zien.

        • James zegt:

          🙂 Het eeuwige probleem met de ‘confounders’. En verder, wanneer weten wie wat test en waarom en op welke manier en…. enz.enz. En dat wordt dan ‘peer reviewed’.

    • Ik zie het, Fred-Jan. Ik las het snel en onder invloed van Stephans nogal aanmatigende uithaal naar Peter van Hyperlipid, diens reactie daarop en de discussie die uit de confrontatie voortvloeide. Als ik tijd heb ga ik genoemde referenties langs om te kijken wat die populaties daadwerkelijk eten/aten. Cleave et al hadden het alleen over extra suiker, niet over de suiker die in fruit voorkomt.

      Jouw ervaringen komen overeen met die van anderen. Gunther Gatherer, lange tijd een van de meest vocale low carb paleo aanhangers op het net, heeft op een smaakarm, zetmeelrijk, vetarm dieet voor het eerst moeiteloos gewicht verloren.

  24. Janet Noome zegt:

    Ik krijg geen reactie meer gepost: ik word toch niet geblocked hier😉

    • Janet Noome zegt:

      Bovenstaande mag weg Melchior!
      Maan en Hans, ik raad al jaren de vloeibare vorm van stevia aan (merk Avanz). Is nu ook verkrijgbaar in Nederland, voorheen in Dld. Het zijn kleine flesjes met een druppelaar waardoor je heel goed kunt doseren; 2 – 3 druppels in bijvoorbeeld 200 ml naturel kwark geeft al dat “zoetje” wat door veel mensen gewaardeerd wordt. Nooit teruggehoord dat er een dropsmaak aan zat (zelf ook niet opgemerkt). Trouwens wel van andere merken. Loop met een grote boog om de stevia in tabletvorm heen zoals genoemd wordt in het artsennet/ dr.F artikel. Die voegen echt niets toe, zijn ook weer mengvormen met andere zoetstoffen. Met een flesje van 50 ml kun je weken voorruit er van uitgaande dat er circa 20 druppels in 1 ml gaan🙂

      • Hans zegt:

        Janet , dank voor de tip ! Heb Avanz geproeft en inderdaad neutraal van smaak , m’n espresso smaakt nu naar espresso en niet naar zoethout en een uren lange nasmaak daarvan .
        Mij is nog steeds niet duidelijk waardoor die bijsmaak in de tabletten veroorzaakt wordt. Avanz is stevia-extract opgelost in water.Meer is dus niet nodig.
        Dat men van alles mengt met stevia is me al wel duidelijk , heb al heel wat ingredienten gelezen op diverse merken , kennelijk mag dat …… Mijn vermoeden is dat geld hier een rol speelt😉
        Tipje van mij : De link naar je website werkt ( nog) niet .

  25. Janet Noome zegt:

    Oeps, Melchior, driemaal is scheepsrecht. De boodschap is wel duidelijk …Er mag gedelete worden, beetje gênant zo!…:-) Kies er één uit zou ik zeggen.

Geef een reactie

