Meer Intermittent Fasting

Wij mensen leven op de bodem van een oceaan van lucht en zijn onderhevig aan allerlei meteorologische krachten. Toch wordt dit geen verhandeling over biometeorologie, maar een piepklein stukje over circadiane ritmes, meer specifiek over de invloed van de maaltijdfrequentie op onze gezondheid. De openingszin slaat dus nergens op. Maar hij is wel intrigerend😉.

Om te beginnen is het evolutionair normaal om overdag of ’s avonds, maar niet ’s nachts te eten. Deze recente studie laat zien dat muizen, nachtdieren, dik worden als ze alleen overdag toegang hebben tot voedsel. Als ze dezelfde hoeveelheid ’s nachts mogen eten – dus gedurende hun waakperiode – worden ze minder vet. Bij ploegendienstwerkers zie je een soortgelijk fenomeen.

De tweede recente studie was nog opmerkelijker. Opnieuw voerden onderzoekers muizen een voor hen onnatuurlijk vet dieet. In tegenstelling tot mensen worden muizen snel dik van een vetrijk dieet. Wij kunnen als we snel willen uitdijen beter eten als een Sumoworstelaar, dat wil zeggen hypercalorisch en met een hoog aandeel koolhydraten om een ziekelijke eetlust te faciliteren.

Annieweg.

De controlegroep had 24 uur per dag toegang tot voedsel, ongeveer zoals de gemiddelde vrachtwagenchauffeur, vertegenwoordiger of basisschoolleerling. Ze werden moddervet. De interventiegroep mocht eten binnen een afgebakend ‘feeding window’ van 8 uur. Hoewel deze muizen in dat beperkte tijdsluik precies dezelfde hoeveelheid calorieën aten als de grazers, kwamen ze niet aan.

Calorieën in calorieën uit, eet minder, beweeg meer, bla, bla, bla.

Bla.

O ja, de moraal van dit verhaal. Hoewel dit muizenstudies zijn, vormen ze een bevestiging van de paleologica dat mensen zijn aangepast aan een infrequent voedingspatroon, of ten minste aan betrekkelijk lange nuchtere periodes.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

5 reacties op Meer Intermittent Fasting

  1. George zegt:

    But then again: A Bad Combination for Women: Intermittent Fasting and Paleo:
    http://www.bulletproofexec.com/a-bad-combination-for-women-intermittent-fasting-and-paleo/

    Even alvast een quote:
    “BP-IF represents a simple way for women (and men) to realize the benefits of IF without the risks to their health. Instead of going 18 hours without food, you have Bulletproof Coffee in the morning, which is low toxin coffee that doesn’t cause adrenal stress the way most coffee does, blended with a nice big hunk of grass-fed butter and MCT oil in it for breakfast with no carbs or protein. It tastes great.

    The fat makes your body stay in ketosis so your physiology gets the benefits of Intermittent Fasting, but the fats provide enough fuel for your brain that you don’t get the same stress response. You still have energy (it feels like more energy than a normal breakfast provides), and you can still make hormones. You don’t even want to eat lunch when you have Bulletproof Coffee for breakfast.”

  2. lot zegt:

    Als ik niet geregeld eet overdag, dwz om de 3 uur voel ik me niet erg prettig. Ik wordt dan snel geirriteerd, chagerijnig en chaotisch net of mijn coordinatie wegebt. Het hoeft ook niet veel te zijn elke keer maar wel iets.
    Na 20.00 eet ik daarentegen vrijwel nooit iets tot de volgende morgen 9.00.

    • Lot, dank voor je ervaring. Ik denk dat dit voor veel mensen geldt… de eerste week. Na verloop van tijd raakt je lichaam minder afhankelijk van die frequente glucose-shots en leert het een hoger aandeel vet te verbranden. Van vet heb je altijd voor weken genoeg, ook bij een normaal gewicht. Je bloedsuiker- en insulinecurves zullen dan relatief vlak zijn, vet levert het leeuwendeel van de brandstof, je beschikt over een gelijkmatige energie en de shakes en cognitieve problemen (symptomen van een dalende bloedsuikerspiegel, ongeacht de uitgangspositie) worden een vage herinnering.

      • Mariet zegt:

        Melchior, dat kan ik wel bevestigen. Ik doe nu 5 weken IF ( eten tussen 9 en 17 uur , meestal 2 x per dag )
        De eerste 2 weken had ik het ’s avonds moeilijk. Maar de nuchtere BS zakte enorm. Nú, vind ik het heerlijk. Zo bevrijdend, na 5 uur ruim ik mijn keuken op en kan ik lekker in de tuin gaan werken. Veel meer energie ook.

        Maar de bloedsuikers schommelen wel. Soms ben ik toch hoog ( en val ik af ) soms ben ik laag ( en staat ’t afvallen stil )
        Ik las deze verklaring In ZC group over dit verschijnsel. Ik weet niet of ’t klopt, maar ik weet geen andere reden:

        “because of glucose in the fat cell coming out” technically the glycerol in the fats turning into glucose.

        As more fat comes out the fat cells, about 10% of the weight is glycerol and this is converted to glucose. A pound of fat can make ~45g of glucose, so a pound loss per week is ~6.5g per day but spread evenly unlike eating carbs.

        An increase of 40mg/dl blood glucose is from 2g of glucose.
        yes, as fat releases from the fat cells more due to low insulin, some of the glycerol will turn to glucose and raise insulin til it tips the line for losing, then as less glucose is being made (from the fat) insulin will lower again and the cycle repeats.”

  3. Mariet zegt:

    Interessante info over : Intermittent Fasting. Het werkt goed voor mij. Ik eet tussen 9 en 17 uur , meestal twee keer, soms drie keer. Nuchter bloedsuikers tussen 4 en 6, normaal dus. Rustig afvallen. Resetten dus !

    En George, Bullitproof Coffee, ga ik ook uitproberen ! Via die site op : http://www.paleoforwomen.com/shattering-the-myth-of-fasting-for-women-a-review-of-female-specific-responses-to-fasting-in-the-literature/

    Voor vrouwen ligt ´t toch even anders. Of zoals ´n FB women het uitdrukte : skinny is gross. skinny is sick. cavemen love MEAT!!!

Geef een reactie

