Te dik? Eet je buik rond en zet je maagsluis open!

Met dank aan Dr Andreas Eenfeldt

Eigenlijk zijn er veel interessantere paleogerelateerde dingen om over te bloggen, maar tijdgebrek verhindert me op al die ontwikkelingen in te gaan. Aan het eind van de week daarom een bizar bericht uit Zweden (met dank aan Andreas Eenfeldt, alias ‘Kostdoktorn’ en ‘Dietdoctor’). Ik denk dat het bijna nieuwswaarde heeft, maar ik heb deze week genoeg brandjes verslagen en voor berichten wordt nauwelijks nog betaald😉. Het sluit aan op de korte discussie over bariatrische chirurgie die we hier onlangs voerden.

Ik denk dat ik kan volstaan met een vertaling van bovenstaande advertentie die momenteel in de Zweedse provincie Blekinge in de dagbladen staat.

Wij zoeken deelnemers aan een onderzoeksproject gericht op de behandeling van overgewicht

Heb jij diverse methoden geprobeerd om van je overgewicht af te komen, zonder dat het lukte? Dan zijn wij op zoek naar jou. Je bent tussen de 25 en 65 jaar en hebt een BMI (Body Mass Index) van meer dan 35.

In het Blekingeziekenhuis start een onderzoeksproject naar het effect van de Aspiremethode, een alternatief op de bestaande overgewichtsoperaties. Met een kijkgatoperatie wordt een buis in de maagzak geplaatst, die uitmondt op de buik. Met een ventielsysteem wordt na iedere maaltijd de helft van de calorie-inname uit de maag geloosd.

Deelnemers aan het project krijgen ook KBT (Cognitieve Gedragstherapie), bedoeld om je eetgewoonten blijvend te veranderen. Je ontwikkelingen zullen nauwgezet en planmatig worden gevolgd. Alle persoonlijke informatie blijft binnen de groep deelnemers en de individuele patiënten zullen in het uiteindelijke onderzoeksrapport niet kunnen worden geïdentificeerd.

Geïnteresseerd? Neem dan contact op met verpleegkundige Britta Vallin op telefoonnummer 0738-385800. Dan maken we een afspraak voor een kennismakingsgesprek, waarin je gedetailleerde informatie over het project ontvangt.

Docent Henrik Forsell van de afdeling chirurgie van het Blekingeziekenhuis is hoofdverantwoordelijk voor deze studie. Het onderzoeksproject is goedgekeurd door het ethische comité van de Universiteit van Lund.

Goeie genade, is al wat ik kan zeggen. Hoewel ik weet dat mensen die hun toevlucht moeten zoeken tot dit soort draconische maatregelen een probleem hebben, kan ik het niet laten te denken aan Mr Creosote uit The Meaning of Life.

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

22 reacties op Te dik? Eet je buik rond en zet je maagsluis open!

  1. marinskate zegt:

    Er lopen in diverse onderzoeksstallen runderen en ander vee rond met zo’n kijkgat in de buikwand ter grote van een patrijspoort. Dat soort (horror-) associaties krijg ik hier bij

    • Die associatie had ik ook, marinskate. Ik vraag me af hoe dit er puur praktisch uitziet. Even de kraan open draaien boven een bakje? Een slang in het toilet? Een stoma? Heb nog niet gegoogled op die methode.

  2. Ewa zegt:

    Mijn reaktie vanochtend was ook al “VA FAAAAN”… t is bijna niet te geloven.. Straks maken ze een omweggetje voor je alcohol zodat je kan drinken maar niet beinvloed raakt.. pff!

  3. Je moet er toch niet aan denken dat bovenstaande methode ooit gemeengoed zal worden, men denkt al zo makkelijk over maagverkleiningen. Er zullen voldoende mensen zijn die dit onderzoek als strohalm zien. Te triest voor woorden.

  4. Janet Noome zegt:

    Ah, een soort omgekeerde PEG-sonde. Niet de voeding er in laten lopen, maar voeding er uit lozen. Wel creatief bedacht, vind ik eigenlijk😉 Ik heb ook een idee: verzin een pil waardoor je smaak (tijdelijk) verdwijnt. Moet je eens kijken hoe goed dat werkt! Mensen houden op met eten. Succes verzekerd.

    • Maan zegt:

      Eet eens verkeerde pijnboompitten, alles smaakt dagen lang bitter. Vreselijk!
      http://vorige.nrc.nl/article1934537.ece

    • Absoluut, Janet!

      http://wholehealthsource.blogspot.nl/2012/06/new-study-demonstrates-that-sugar-has.html

      Ik vind het blokken van de sweet taste receptors (later eventueel met medicijnen) wel een tikje scary, omdat ze ook op de betacellen zitten (zie mijn commentaar bij Stephan en zijn antwoord).

      Seth Robert propageert met veel succes de wasknijpermethode. Eet altijd met een wasknijper op je neus😉.

      • Mariet zegt:

        Heb ik één maand gedaan, eten met ’n wasknijper/ zwemclip. Meestal één maaltijd per dag.
        Het is een onaangenaam gedoe, net of je flink neusverkouden bent. Als je slikt gaan je oren dichtzitten.

        Maar ik ontdekte nog iets heel opmerkelijks. Mijn reuk/smaakvermorgen was laag, dacht ik (ik denk dat ’t door de diabetes komt)
        Door de wasknijpermethode kwam de reuk/smaak heel heftig terug. Op het forum noemde ze dat “Supertaster” Nou ik denk dat we allemaal supertasters zijn. Daarom reageren we ook zo “goed” op de kunstmatige geur-en smaakstoffen van de food-industrie.

        Waar ik ’t meeste moeite mee had bij het Shangri-La dieet, was ’t slikken van de olie, Eloo (geur-en smaakloos) J e kunt ook suiker nemen, maar dat is bij een diabeet geen optie.

        Je slikt het in het midden van een venster van 4 uur. Het werkt!
        Je krijgt echt veel minder honger, zeker als je een grote eter bent heeft dat effect. En een grote eter, dat was ik niet.
        Eloo lijkt me teveel op transvet, dus stapte ik over op kokosolie, met noseclip.

        Naast de Shangri-La methode doen veel mensen ook Paleo, HFLC en zo ben ik daarop overgestapt.
        De kokosolie hield ik erin!

        Al met al, een leerzame ervaring !

      • Mariet zegt:

        Had ik het ook vandaan😉
        Via George, op FB naar de site van Seth Robert met z’n Shangri-La diet , naar ’t Forum, boekje gekocht en noseclip. Niet lullen, maar doen. Onder het motto; It’s now or never !

  5. Mariet zegt:

    Te gek voor woorden ! Het word me er een beetje misselijk van. En dat filmpje dat echt de deur dicht. De honger vergaat me😉

  6. Annemiek zegt:

    Getsiederrie Melchior, wat een ranzig vreselijk vies smerig filmpje! En wat moest ik hard lachen.

  7. Aldert zegt:

    Dit is wel een super oplossing als je bij een “all you can eat” restaurant woont😉.
    Waarschijnlijk is deze operatie over een paar jaar niet meer nodig, worden vanzelf kinderen met dit gat geboren en komt en zegt Jack Kruse: Told ya so, sped up epigenetics!🙂

    • Ha, ha, ha, super geestig, Aldert!

      • Aldert zegt:

        Ff serieus, is dit niet stiekem een onderzoek van een psycholoog om te kijken of er mensen zo gek zijn dat ze dit wel willen? Of meent de arts dat dit veiligere operatie is dan een standaard maagverkleining? Als ik het goed begrijp is het een soort stoma, een opgewaardeerde doggybag waar je wel eerst zelf van het “voedsel” kan genieten, en dan je hond………of zijn die zakjes misschien magnetron bestendig?…..

        • Dat zou niet door de ethische commissie komen. Je mag mensen in psychologische experimenten om de tuin leiden, maar je mag ze geen operatie beloven die vervolgens niet wordt uitgevoerd. Vermoed ik. Dus toch een doggybag of magnetronmaaltijd, vrees ik😉.

  8. James zegt:

    Maar kan iemand -biochemicusof moleculair bioloog? – uitleggen waarom je van een 17 carbon,20 hydrogen,4 nitrogen en een zwavel (C17H20N4S ) pil van meer dan 20 tot zelfs 100 pond per jaar aan gewicht toe kunt nemen zonder extra calorie inname. Dat was toch dat Zyprexa schandaal wat Eil Lily een paar miljard kostte, een paar jaar geleden.

Geef een reactie

