De heren die ons VET maakten

BBC-journalist Jacques Peretti maakte een mooie reportage over de opkomst van het overgewicht in Ummerrikkuh en Greet Britten. Dit is deel 1. Opnieuw een sterk fructocentrisch document. Lustig komt weer uitgebreid aan het woord. Suiker is een potentiële boef, maar of fructose eigenhandig in staat was een groot deel van de westerse bevolking ziek en/of obees te maken…

Aardig is dat de op het oog niet aan overgewicht lijdende, metabool normale Peretti aan het begin van de reportage in een MRI-scanner geschoven wordt om de hoeveelheid vet in zijn lijf in beeld te brengen. Zoals zoveel ogenschijnlijk gezonde westerlingen wordt hij ontmaskerd als een onvervalste Tofi. Thin outside, fat inside. Hij heeft erg weinig (gunstig) subcutaan vet, maar veel te veel visceraal vet, vooral rond de organen in zijn buik. De overbekende tarwebuik, maar nog goed verscholen onder zijn buikspierpakket. Het onvermijdelijke gevolg van een gezond eetpatroon, met veel pasta, rijst en volkoren brood. Daarmee staat hij op de rol voor het metabool syndroom en alle downstream consequenties. De term ‘our evolutionairy past’ komt enkele malen voorbij, maar alleen in relatie tot de beschikbare hoeveelheid voedsel. Lindeberg bewees al dat overvloed in een evolutionair correct milieu geen item is. Je kunt nog zo veel jachtbuit, vis, knollen, groente, fruit, eieren en noten tot je beschikking hebben, overeten en uitdijen is er simpelweg niet bij.

Toevallig maakte Heinz vandaag bekend dat het 30 procent minder suiker in zijn grote korrels Venz gaat stoppen. Je proeft het niet, belooft de snoepfabrikant. Wat er in de plaats komt van die 30 procent minder suiker? Tarwemeel.

Tja. Van de regen in de… Een boterham met grote korrels Venz bestaat nu uit een berg volstrekt voedingsloze tarwebloem, een laagje volstrekt nutteloze, linolzuurrijke nepboter, een schepje volstrekt nutteloze suiker, nog een extra schepje tarwebloem en sporen van cacao.

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

50 reacties op De heren die ons VET maakten

  1. Doris Voss zegt:

    Dank je, zeer interesssant. Ik blijf mijn best doen om een alternatief op scholen voor elkaar te krijgen.

  2. De prijs is zeker hetzelfde gebleven?

  3. Rita zegt:

    Een paar dagen geleden las ik dat ‘Johma’ nu met salades zonder mayonaise is gekomen. Zoals in de reclame staat: zonder mayonaise dus minder calorieën, maar net zo lekker…. Ik ben nog niet in de supermarkt op zoek geweest naar deze zgn ‘gezonde’ variant van de borrel-salades. Vraag me sterk af wat ze erin gestopt hebben ter vervanging van de mayo.

    • Hoi Rita,

      Ooit tekende ik dit op over mayo’s zonder vet:

      Een heel ander verhaal zijn de light mayonaises. Als je er in slaagt van een populair calorierijk product een lightvariant te maken zonder al te veel smaak en mondgevoel op te offeren, ben je in het huidige antivetklimaat spekkoper. Het strippen van het oerproduct mayonaise is niet eenvoudig. Pogingen om een van nature vetrijke saus om te toveren in een vetarme variant zijn feitelijk gedoemd te mislukken. “Ik durf te beweren dat het onmogelijk om een acceptabele light mayonaise te maken,” zei Alain Dupont, een levensmiddelentechnoloog die de kunst van het mayonaise trekken bij wijze van Napoleons kok heeft afgekeken, onlangs op een congres. “Het lukt je alleen met een ton aan toevoegingen en dan nog krijg je op zijn best iets dat het midden houdt tussen frietsaus en yoghurt. Als je per se een vetarme mayonaise-achtige saus wil, neem dan gewoon volle yoghurt en maak een goede tsatsiki.”

      Doen we. Maar niet alle alchemisten in de voedingsindustrie zijn het met de puriteinse Fransman eens. De Deense hulpstoffengigant Palsgaard vogelde als eerste uit hoe je zowel het vetgehalte als de productiekosten van mayonaise drastisch kunt verlagen, naar eigen zeggen zònder het karakter aan te tasten. Van dik hout zaagt men planken bij Palsgaard. Ze nemen zonder pardon het eigeel weg, met stip het belangrijkste ingrediënt. Dit relatief dure bestanddeel wordt vervangen door de volgende spotgoedkope cocktail: emulgeringsmiddel E1450 (natriumoctenylsuccinaatzetmeel), de gomstoffen E412 (guargom) en E415 (xantaangom) en het gemodifieerde zetmeel E1442 (hydroxipropyldizetmeelfosfaat). Say after me… Die laatste mondvol doet wonderen voor het mondgevoel, al blijft het – met respect voor de firma Palsgaard – eenvoudig om echte en nepmayo van elkaar te onderscheiden. Een woordvoerder van Palsgaard somt de voordelen bereidwillig op. “Deze nieuwe hulpstoffenmix geeft een sterke emulsie en een hoge stabiliteit. Daardoor wordt een mayonaise met onze toevoegingen aanzienlijk beter gewaardeerd dan gewone mayonaises.” Het klinkt als een echo uit de jaren ’50, het Saromapuddingtijdperk. Onze industriële mayonaise mag dan een merkwaardig soepje van rare chemische stoffen lijken, hij is véél beter en gezonder dan wat we in onze eigen keuken in mekaar kunnen flanzen.

  4. Doris Voss zegt:

    Consuming Kids – The Commercialization of Childhood.

    • Allemachtig, Doris, dat was een welbesteed en ontnuchterend uurtje. Dank voor het posten! Wat een schoften. Kinderen worden letterlijk verkracht. De vergelijking met pedofilie die wordt gemaakt, is correct. Als het om kindermarketing gaat, ben ik het volstrekt eens met Willem. Alleen bikkelharde wetgeving kan deze ontwikkeling stoppen. Blijf met jullie smerige tengels van onze kids af. Verbied kindermarketing nu.

      Heel naïeve vraag: hoe zit dit in Nederland? Stellen wij grenzen?

    • Kirsten zegt:

      Bedankt voor het posten van deze shockdoc. Ik vond het echt walgelijk en wordt er erg verdrietig van. Beangstigend om te zien hoe je aan alle kanten beinvloed wordt en hoe de wetenschap over de ontwikkeling van kinderen misbruikt wordt voor het creeren van een mega consumptiemaatschappij, waarbij de industrie er niet om maalt welke desastreuze gevolgen dit heeft. Ik wist wel dat producenten ver gaan om hun winst te vergroten, maar zo ver?!
      Het is al eerder gegaan over een bewustzijnsverandering, maar tegen zulke infiltraties kun je als kleine groep niet op. Dat zal echt een bottom up proces moeten worden, tenzij een overheid het licht ziet en van bovenaf een handje mee kan helpen. Nogmaals: ik vond het walgelijk.

      • Kirsten, ik zie hier ook geen uitweg, deze krachten zijn te sterk. Toch krijg ik, als ik ’s ochtends om me heen kijk, het opgeluchte gevoel dat heel veel Nederlandse kinderen niet geraakt worden door dit offensief. Ze fietsen door weer en wind naar school, waarschijnlijk met een broodtrommeltje in hun tas en zijn volkomen normaal. Is mijn beeld te rooskleurig?

      • Kirsten zegt:

        Melchior, ik denk dat de kinderen die jij in het Groningse ziet fietsen geen goede afspiegeling vormen van de gehele populatie kinderen. Hoewel ik er zelden kom, heb ik het idee dat kinderen uit de groot stedelijke gebieden er gemiddeld een andere leefstijl op nahouden dan de wellicht wat sobere leefstijl uit het noorden van het land.
        Ik vind de waarneming op onze basisschool wel interessant (ook absoluut geen goede afspiegeling van de gemiddelde Nederlandse bevolking overigens…). In de lagere klassen zie je weinig ‘overgewicht’. Toch als je kijkt wat zoal de school verlaat (groep 8), dan zie je daar toch ook al een redelijk percentage kinderen met met name rond de middel veel vetopslag. Mijn vermoeden is dat het er op de middelbare school niet beter op gaat worden.
        Misschien dat het bij ‘ons’ nog niet zo erg is als in het filmpje, maar laten we alsjeblieft voorkomen dat het zo erg wordt.

        • Ben de laatste dagen veel op pad geweest, ondermeer in de Randstad, en geef je gelijk, Kirsten😉. Wat de consequenties zijn, durf ik niet te voorspellen. En een oplossing weet ik al helemaal niet.

  5. jaap seidell zegt:

    In Nederland bestaat alleen ‘zelfregulatie’ van marketing (vrijwillige gedragscode van de FNLI). De consumentenbond heeft dit laatst onderzocht op effectiviteit en heeft geconcludeerd dat die zelfregulatie niet werkt (hoeveelheid reclame gericht op jonge kinderen neemt niet af). Ik werk hier al meer dan tien jaar aan met de WHO en andere gezondheidsorganisaties vanuit het perspectief van de ‘rechten van het kind’. De WHO en Institutes of Medicine van de VS hebben die conclusies (Sidney principles) inmiddels overgenomen.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18510788

    • Wist ik niet, Jaap. Dank. Merkwaardig dat de politiek de rechten van het kind kennelijk niet belangrijk vindt en dit soort verkrachting tolereert. Die heft liever 2 euro strafport op een stukje vlees, die dan weer in de zakken van familieleden kan vloeien. Zo lang we nog met problematiek van dit kaliber te kampen hebben, is het natuurlijk bijna een beetje frivool om met ‘paleo’ bezig te zijn. Hoewel, naarmate er meer ‘freaks’ komen, kunnen die misschien ook beter misstanden aan de basis bevechten.

  6. George zegt:

    In dit verband wil ik toch wel een interessant boek noemen dat ik aan het lezen ben:
    De voedselzandloper ( http://www.voedselzandloper.com ). Niet persé puur Paleo, dwz hij is tegen te veel vlees eten en beticht Paleo van vooral heel veel vlees eten), maar wel gespekt (!) van zo ver ik kan na gaan met erkend wetenschappelijk onderzoek en niet gebaseerd op blogs met zich zich zelf repeterende low-carbers bijvoorbeeld.
    Suiker, plantaardige olie, melk, brood, pasta, aardappelen: nee
    Vette vis, wat vlees, fruit, groente: ja
    En nog veel meer! En het gaat nou niet eens over dik of slank worden/blijven, maar om het verouderingsproces te verlangzamen en/of gezond oud worden.
    Ik vermoed een uitstekend boek om door een grotere massa gelezen te worden dan Paleo-boeken….(Toch ook wel weer een leuke nuancering wat Paleo is: luister of lees de Podcast van Chris Kresser met Mat LaLonde:
    http://chriskresser.com/rhr-what-science-really-says-about-the-paleo-diet-with-mat-lalonde

    • @George, ik heb het boek net uit. Hoewel ik dat niet helemaal kan beoordelen heb ik juist het idee dat het helemaal niet goed wetenschappelijk wordt onderbouwd. Maar dat er hap/snap wat wetenschappelijke onderzoeken (die goed uitkomen) zijn genomen om de menig te onderbouwen. Ook vind ik de vanzelfsprekendheid waarmee hij keer op keer dierenonderzoek 1:1 naar mensen vertaalt opvallend. Naar mijn mening is dat (meestal) niet juist.

      @Melchior, in het boek wordt havermout verheerlijkt. Jij schreef hier eerder iets over, wat ik niet helemaal begreep. Ik begreep wel dat jij havermout heel ongezond vond. Kun je (iets simpeler :-)) uitleggen waarom je dat vindt.

      • Liesbeth,

        Ha, bedankt voor deze vraag! Helaas heb ik Lindebergs bijbel (Maten och Folksjukdomarna) uitgeleend, maar hij beschrijft aan de hand van oud onderzoek hoe rachitis keurig de haverbelt volgde. In 1927 vond de Noor Peter Holst dit.

        “Rickets is produced in rats by feeding exclusively with cereals and yellow peas. Whereas feeding with polished rice results in typical rickets, feeding with rice-starch alone will only produce osteoporosis. This difference is not attributable to nitrogen starvation.
        If oatmeal is extracted with hydrochloric acid and the extract is given in addition to the starch, the animals develop rickets. The rickets-producing factor of oatmeal must therefore be ascribed to some toxic substance. Evidence is given to show that this substance can pass through parchment-paper and that it can be precipitated with alcohol. Rickets produced by feeding with cereals can be prevented by the administration of calcium-salts, whereas phosphates have no such effect.”

        En dat was nota bene in schepsels die veel meer generaties tijd hebben gehad om zich enigszins aan te passen aan consumptie van graszaden (ook ratten doen dit pas sinds de mens het graan voor hen toegankelijk maakte).

        O, en hoe maak je een paard snel ziek? Voer het dier haver, ha, ha, ha. Paarden zijn graseters.

      • George zegt:

        Dus als ik het goed begrijp, is low carb beter om je gewicht te handhaven…..beter dan low fat……
        Verder noemen ze de noodzaak van psychologische begeleiding…..daar ben ik het mee eens. In het nieuwe boek van Jenny Ruhl (Diet 101: The Truth About Low Carb Diets), bespreekt ze uitgebreid het probleem dat de meeste mensen low carb niet kunnen volhouden. Dat is zelfs de reden dat er geen lange termijn studies bestaan naar dit dieet!?! Bovendien noemt ze het gevaar dat vroegere low carbers veel vet blijven eten in combinatie met weer veel koolhydraten. Veel vet is alleen ok, wanneer je low carb eet, maar niet als je veel kh eet. Bovendien wijt ze diabetes 2 niet aan snelle kh, maar aan pesticiden, anti-depressiva, weekmakers, pcb’s, statines etc etc.
        Ben verder benieuwd wat Noakes zal vinden in zijn toekomstige onderzoeken naar atleten en low carb…..

        • Dit schrijft Anthony…

          We zijn er nog lang niet uit. Ja, ben ook heel benieuwd naar wat Noakes gaat vinden. Hoop vandaag over dat interview met Jimmy te posten. Gisteren hele dag op pad.

        • Anthony geeft zoals gebruikelijk weer veel stof tot nadenken. Deze quote is geweldig ;-):

          5. Develop a high degree of skepticism towards diet, health and nutrition ‘information’ in the popular media. Your average journalist wouldn’t know a scientifically valid nutrition fact if it climbed up his/her ass and started a bonfire. Journalists typically receive press releases sent to them by researchers, drug companies, government agencies, PR firms, etc, and assume these jokers are all valid sources of information. Which means that if the story in the press release is deemed newsworthy, it makes it into print or onto your screen with virtually no critical analysis beforehand. Very unawesome.

        • Prachtig commentaar van een n=1 op het gezanik van Marion Nestle:

          I can personally attest as someone in the real world who had repeatedly tried the low-fat, low-calorie, exercise more approach to weight loss but finally succeeded long-term eating low-carb/high-fat that I am alive, healthy, and thriving, despite all of the aforementioned, well-intentioned skepticism to the contrary.

          http://www.marksdailyapple.com/a-primal-comeback/

          The old calories-in-calories-out notion gives us the illusion of being in mathematical control over our fat metabolism. However, I think it would be miraculous if human fat metabolism evolved over millions of years just to be that mathematically simple, but it’s largely based on an oversimplified analogy of the body to a lab calorimeter device. Yes, in lab settings, it takes about 4/4/9 calories of heat to burn a gram of carbs/protein/fat to ashes, but what if human metabolism is vastly more complicated? What if literally incinerating food to ashes in a lab machine (i.e. a particular context where all calories burn equally) isn’t an accurate or strong analogy for how body fat is actually regulated and metabolized?

          Professor Nestle: What kind of evidence would be sufficient for you to conclude that in the context of the human body (as opposed to a calorimeter) not all calories are treated equally?

        • En natuurlijk ook weer een prachtige vrijdagmiddag n=1 op Mark’s Daily Apple. Voor degenen die moeite hebben met Engels hier een Google translate versie :-):

          384 Dagen van Primal met het accent op het proces om resultaten te zien
          Het is vrijdag, iedereen! En dat betekent een andere Primal Blueprint Real Life Story van Daily een merk Apple lezer. Als u uw eigen succesverhaal en zou het graag delen met mij en de Mark’s Daily Apple community neem dan contact met mij hier . Ik ga door met deze te publiceren elke vrijdag, zolang ze blijven komen inch Bedankt voor het lezen!

          Hoi Mark,

          Ik ben al Primal nu meer dan een jaar. Ik kwam op The Primal Blueprint bij het ​​zoeken naar bronnen op paleo dieet. Wist ik veel dat ik een hele levensstijl vinden dat zou gel zo goed met mijn begrip van het menselijk lichaam.

          Mijn eerste redenen om Primal waren dat ik een gezin te beginnen. Ik studeerde Medische Nanotechnologie aan de Universiteit en werkte als een ordelijke op hetzelfde ziekenhuis mijn vrouw was werkzaam bij voor 15 jaar. We zijn onlangs getrouwd en in verwachting van ons eerste kind. Natuurlijk, mijn eerste kind aankomen tijdens mijn midden van de jaren 30 maakte me zitten en denk na over mijn gezondheid. Mijn eerste gedachten waren: “Ik heb nog nooit gerookt, gedronken of drugs gedaan, dus ik ben heel gezond. Ik zal duren afgelopen 100 gemakkelijk “. Maar wat ik zag elke dag gestoord mij.

          Als een ordelijke, het enige wat je kan bieden patiënten is enige troost door middel van een eenvoudige chat. Wat had gestoord mij was het feit dat ik sprak met een groot aantal mensen die nierproblemen, kanker, enz., en zwoer dat ze blind zijn gezondheid richtlijnen volgen zoals die aan hen door onze regering (Australische) en hun artsen. In eerste instantie dacht ik dat ze natuurlijk lagen of waanvoorstellingen. Echter, wanneer het tijd zich hebben voorgedaan na de tijd begon ik vragen te stellen. Ik begon ook te luisteren naar mijn lichaam en het begrip dat zelfs al heb ik een baan waar ik liep 20.000 stappen per dag te duwen bedden en rolstoelen had, heb ik niet het gevoel past. Mijn lichaam deed pijn, ik geblesseerd gemakkelijk en kreeg snel buiten adem. Dit was mij vreemd gezien het feit dat ik na wat er zou een heel gezonde levensstijl worden overwogen.

          Dus mijn zoektocht begon in februari 2011. Van maart 2011 had ik uw boek gelezen, kwam uw website en woonde Primal. De overgang was voor mij geen probleem. Ik had geprobeerd om niet leven op deze manier mijn hele leven, dus het loslaten van de teugels was ongelooflijk gemakkelijk voor mij. Ik had geen low carb griep , ook al was ik een carb machine voorafgaand aan de PB. Ik ben overgegaan terug in IT (mijn vorige loopbaan) als ik een beter inkomen voor als bubs kwam dat nodig is. Dus elke lunch loop ik 4 km te krijgen in mijn langzame beweging. Ik ben bekend in het kantoor als de man met de grappige schoenen (VFF’s), die zal lopen in alle weersomstandigheden.

          Ik heb een huis sportschool. Een Force USA-Power-Rack dat ik absoluut, waanzinnig blij mee. Ik blijf tot en met 3 trainingen per week. Het is moeilijk. Ik wil elke dag te tillen, maar ik dwing mezelf om alleen de 3 sessies te doen. Sprinten blijkt moeilijk aan te sluiten bij bubs nu hier en een andere op de weg. Maar ik zal langzaam introduceren in het stopcontact

          Ik voel me waanzinnig fantastisch. Het is misselijkmakend aan anderen! Ik eet mijn vet-zware Primal lunches op het werk en iedereen schudt het hoofd over hoe ik zo mager eten, dat soort voedsel. Mensen vragen mij altijd hoe ik het deed, dan is hun oog van de glazuur over wanneer ik hen vertel. Maakt mij niet uit. Meer vlees voor mij!

          Voorheen had ik verteld dat ik nooit weer kon joggen als gevolg van shin splints. Nou, ik ging voor een jog een paar weken geleden. 2.7 km in mijn KSO’s. Het was de eerste keer dat ik voor langere tijd liep op een drafje in meer dan een decennium. Ik kon niet geloven dat het resultaat. De hele jog voelde super eenvoudig, mijn ademhaling was de makkelijkste ooit tevoren en dat is ook wanneer ik gebruikt om te spelen rugby. De resultaten waren geweldig en mijn scheenbenen kreeg niet eens een steek. Ik ben niet geïnteresseerd in het maken van joggen een deel van mijn normale routine, maar het is leuk om te weten dat de mogelijkheid is er wanneer ik het nodig heb.

          Waarschijnlijk is het grootste voordeel is echter dat ik altijd energie te hebben voor mijn familie. Ik sta vroeg op, je bubs ontbijt klaar, moet een volledige dag van het werk met mijn wandeling in het midden. Kom naar huis, schoon en soms ook koken. Feed bubs, spelen met haar en bad haar, leg haar in bed. Dan ma-wo-vr ik ben in de schuur het tillen van zware gewichten. De hoeveelheid werk die ik via de nu voel ik me zo slecht voor alle verloren jaren, toen ik weinig energie en motivatie had. Onze tweede zwangerschap is het afsluiten van mijn vrouw, is de uitputting echt klopte haar over. Ze is al op bed rusten in het ziekenhuis voor 6 weken en het lijkt erop dat ze zal in er gedurende 6 weken meer in ieder geval. Met genoeg energie op te voeren en verzorgen van mijn familie de manier waarop ik nog niet mogelijk zou zijn geweest Primal.

          Hoewel mijn doel was de gezondheid, was ik erop gebrand in het bekijken van mijn gewicht en tailleomvang. Ik was zo mager op een gegeven moment dat mijn vrouw de familie van een mini-interventie voor me gehouden tijdens de verjaardag van mijn vader-in-law’s partij. Ik begon te vertellen dat ik een overvloed aan eten eten. Dan pakte ik een beetje fruitsalade, en een enorme stapel verse slagroom en zei: “Probeer en nu te houden!”

          Mijn grootste stuk van advies aan anderen zou zijn om het proces precies zoals PB met een uiteenzetting van het werk. Vergeet de resultaten voor een jaar. Ik heb in kaart gebracht mijn hele jaar op PB in een Excel-spreadsheet en hebben een aantal grafieken te delen. Ik dacht dat deze zou helpen mensen meer dan een foto van mij. U kunt zien in de grafieken dat gewichtsverlies was allesbehalve lineair en consistent. Denk eraan, dit hele tijd dat ik alleen maar werkte het proces. Geen echte tweaken. Ik zie veel van de forum berichten die in de trant van: “Het is al weer 2 weken en ik heb raakte een plateau”. Nee, je hebt het niet. Zie mijn grafieken.

          Pure Weight Loss

          U kunt uit deze grafiek dat het gewichtsverlies was allesbehalve lineair en consistent. Ik heb geprobeerd om mijn gewicht te meten zo vaak als ik kon onder exact dezelfde omstandigheden elke dag. In totaal heb ik verloor ongeveer 30 pond, maar dan merk je het aantal back-up rond de 273e dag. Dat was net nadat ik mijn Force USA-Power-Rack.

          Body Fat%

          Ik mat mijn BF met Tanita Body Fat Weegschalen (impedantie). Ik gemeten zo vaak mogelijk onder dezelfde voorwaarden (toen ik thuiskwam van het werk). Je ziet mijn lichaam vet druppel vrij dramatisch. Het ligt momenteel rond de 18%. Echter, ik gebruik de standaard instelling. Als ik gebruik maken van de Atleet instelling, die waarschijnlijk zou ik nu, dat mijn BF is 10%. Hoe dan ook, kunt u de korting is vrij dramatisch.

          Lean Body Mass

          Waarschijnlijk de meest sprekende grafiek van alles. Het veranderde niet te veel op alle tijdens het hele proces. Mensen bleven me maar zeggen dat het eten op deze manier zou mijn spiermassa te verminderen en ik zou later rebound met meer vet. Ik zou graag willen weten hoe lang ik blijf die het tegendeel bewijzen voordat ze uiteindelijk krijgen.

          Taille

          Dit is waarschijnlijk de meest verbazingwekkende grafiek voor mij. Ik heb niet een 34 inch taille sinds de middelbare school!

          Om te eindigen up Ik zou graag om jullie te bedanken voor het aanbrengen van alle informatie samen in een gemakkelijk te levensstijl te volgen. Dat is geen sinecure en u en uw team hebben genageld. Het is gemaakt een enorm verschil in mijn leven en ik dank u voor.

          Met vriendelijke groet,

          Shane Roelofs

          Read more: http://www.marksdailyapple.com/384-days-primal-work-the-process-not-the-result/#ixzz1zGSpl3a7

    • George,

      LaLonde ‘nuanceert’ paleo om met ‘de wetenschappelijke methode’ schermende opponenten de wind uit de zeilen te nemen. Hij doet dat door te stellen dat het een template, een model is. Duh. Alsof alle paleo-adepten idioten zijn die denken dat alles wat nieuw is voor ons genoom ook per se slecht wordt verdragen. Alsof niemand van epi-genetica en genexpressie heeft gehoord. In werkelijkheid is zo’n beetje iedereen binnen de peleoscene het erover eens dat het concept rigoreus getoetst moet worden. Gebrek aan funding is zelfs een van de grootste frustraties. LaLondes antwoord op de vraag of er al mensen rondlopen die voldoende zijn aangepast aan de consumptie van granen is hilarisch: “Het zou kunnen dat er enkele van zulke individuen rondlopen, ja.” Ha, ha, ha. Zijn aanval op Cordain betreffende WGA is prematuur. Ik heb onderzoek gezien in het boek van Lindeberg waarin na consumptie van ‘breakfast cereals’ wel degelijk fysiologische doses in de circulatie werden gemeten. Tenslotte is het altijd leuk als LaLonde wordt gevraagd wat hij zelf eet. “Meat, fish, tubers and vegetables.” Geen fruit. De grote paleo relativeerder is bijna onwetenschappelijk fructofoob.

      Tenslotte. LaLonde behandelt patiënten. Met een strikt paleodieet. En met spectaculair resultaat. Dat zie ik de zandloperman met zijn havermoutpap nog niet doen.

      • George zegt:

        “Against the Grains”
        Wie kent hem niet? Prof.dr. Noakes van HÈT boek over hardlopen en ook voeding: “Lure of Running”. Noakes heeft sinds kort (en hier reeds vermeld) een totaal andere opvatting over koolhydraten en hardlopen.

        Luister naar deze Podcast met hem:
        http://www.thelivinlowcarbshow.com/shownotes/6413/588-south-african-running-legend-tim-noakes-embraces-high-fat-low-carb-living/

        Een quote:
        “Professor Noakes is now recommending people who buy his book to rip out the section he wrote about diet because he no longer believes it is true. WOW! That’s pretty big stuff and the nation of South Africa is taking notice of what this running legend is saying. A full-fledged low-carb, high-fat revolution is underway like what is happening in Sweden right now and the momentum this way of eating is receiving is raising the eyebrows of the nutritional nannies there. Listen in as Jimmy and Professor Noakes talk about this extraordinary turn of events that has taken place in South Africa”.

        • Shit George, ik wist toen ik vanochtend stuiterend van euforie door het landschap scheurde met dit interview op m’n kop al dat ik van je zou verliezen😉. Ik ga straks tikken aan een aparte posting hierover.

        • O jee, George, nu ook nog die nieuwe, opmerkelijke studie van David Ludwig… Het is te veel voor een eenvoudige blogger😉.

        • Even snel, voor wie niet doorklikt, hier het abstract. Is een calorie een calorie in een complex biologisch systeem? Ammehoela. Nogal wiedes dat mensen op een mager, koolhydraatrijk regiem zo verrekte lastig afvallen. Nail in the coffin, anyone?

          Context Reduced energy expenditure following weight loss is thought to contribute to weight gain. However, the effect of dietary composition on energy expenditure during weight-loss maintenance has not been studied.

          Objective To examine the effects of 3 diets differing widely in macronutrient composition and glycemic load on energy expenditure following weight loss.

          Design, Setting, and Participants A controlled 3-way crossover design involving 21 overweight and obese young adults conducted at Children’s Hospital Boston and Brigham and Women’s Hospital, Boston, Massachusetts, between June 16, 2006, and June 21, 2010, with recruitment by newspaper advertisements and postings.

          Intervention After achieving 10% to 15% weight loss while consuming a run-in diet, participants consumed an isocaloric low-fat diet (60% of energy from carbohydrate, 20% from fat, 20% from protein; high glycemic load), low–glycemic index diet (40% from carbohydrate, 40% from fat, and 20% from protein; moderate glycemic load), and very low-carbohydrate diet (10% from carbohydrate, 60% from fat, and 30% from protein; low glycemic load) in random order, each for 4 weeks.

          Main Outcome Measures Primary outcome was resting energy expenditure (REE), with secondary outcomes of total energy expenditure (TEE), hormone levels, and metabolic syndrome components.

          Results Compared with the pre–weight-loss baseline, the decrease in REE was greatest with the low-fat diet (mean [95% CI], –205 [–265 to –144] kcal/d), intermediate with the low–glycemic index diet (–166 [–227 to –106] kcal/d), and least with the very low-carbohydrate diet (−138 [–198 to –77] kcal/d; overall P = .03; P for trend by glycemic load = .009). The decrease in TEE showed a similar pattern (mean [95% CI], −423 [–606 to –239] kcal/d; −297 [–479 to –115] kcal/d; and −97 [–281 to 86] kcal/d, respectively; overall P = .003; P for trend by glycemic load < .001). Hormone levels and metabolic syndrome components also varied during weight maintenance by diet (leptin, P < .001; 24-hour urinary cortisol, P = .005; indexes of peripheral [P = .02] and hepatic [P = .03] insulin sensitivity; high-density lipoprotein [HDL] cholesterol, P < .001; non-HDL cholesterol, P < .001; triglycerides, P < .001; plasminogen activator inhibitor 1, P for trend = .04; and C-reactive protein, P for trend = .05), but no consistent favorable pattern emerged.

          Conclusion Among overweight and obese young adults compared with pre–weight-loss energy expenditure, isocaloric feeding following 10% to 15% weight loss resulted in decreases in REE and TEE that were greatest with the low-fat diet, intermediate with the low–glycemic index diet, and least with the very low-carbohydrate diet.

  7. Tja en als dit al niet lukt, wat moet je dan denken van al die ‘sustainable living plans’

  8. @Melchior, deze tweet van Laurent de Vries (directeur GGD Nederland) moet ik echt met je delen: ‘Dr Frank in Telegraaf: Overgewicht is ongezond maar roken is nog veel ongezonder en zelfs dodelijk! Wijze man! pic.twitter.com/eVx6P6k2’ Een toevoeging lijkt me niet nodig🙂

  9. Ik reageerde te snel (ik kon het artikel niet lezen door te kleine lettertjes), want in het artikel staat dat mensen niet stoppen met roken omdat ze bang zijn aan te komen. Ik ben het ermee eens dat stoppen met roken altijd beter is.

    (Ik dacht in eerste instantie te lezen dat overgewicht er niet toe deed, maar dat staat zeker niet in dat artikel.)

  10. willem zegt:

    Heb even gekeken of er bij ons nog hagelslag in kastje staat (want als brood wordt soms spelt gegeten, ’s morgens…) en ja: Fair Trade original, puur. En er zit in suiker, cacaomassa (27,7 %), magere cacoapoeder (7,3 %) en emulgator (raapzaad lecithine). Wat opvalt zijn de cijfers achter de komma.

  11. Pingback: NewLink: De heren die ons VET maakten | Het Paleo Perspectief | Leonieke Net

  12. willem zegt:

    Boek De Voedselzandloper (nog) niet gelezen. Wel het door Marijn bijgevoegde HUMO-artikel. Aardig. Wel goed, eigenlijk. Alleen, die bonen en, vooral, die havermoutpap in sojamelk. Die aanbevelingen vind ik merkwaardig wanneer je je voorstaat op wetenschappelijke uitgangspunten. Wie kan die aanbevelingen van Kris Verburgh onderbouwen?

    • @Willem, Kris is ook bang voor verzadigd vet, rood vlees en voorstander van vruchtensap. Ook denkt hij dat fructose minder slecht is dan glucose.

      • George zegt:

        Nou ja, het valt wel mee: de vruchtensap die hij bedoelt is vers geperst en met vruchtvlees. Zelfs Lustig zegt dat fructose alleen maar slecht is als het genuttigd wordt zonder vezels, zoals in frisdrank (waar Kris ook erg tegen is). Hij beweert dat de steentijd-mens weinig vlees at…en daarom komt hij aan zijn aanbeveling weinig rood vlees te eten. Hoe hij overigens tegen granen is, maar wel voor havermout, zie ik ook niet helemaal…maar het boek wordt goed gelezen en is een verademing tussen alle dieet-boeken (ook omdat het geen dieetboek is), dus het is een kleine bijdrage aan de verspreiding van wat gezond is en helpt je gezond oud te worden. En het zet paleo-aanhangers op scherp, want weten we we eigenlijk wel wat Paleo is? en is het argument dat we iets wel of niet kunnen eten, gebaseerd op wat de steentijdmens at, niet achterhaald (ofschoon die Kris dat ook vaker gebruikt als argument). Chris Kresser noemt genoeg argumenten waardoor dat eigenlijk een kul-argument is (ik heb het zelf ook lang gebruikt, maar er bestaat zo iets als voortschrijdend inzicht🙂

  13. willem zegt:

    Ja, Liesbeth, dat las ik. Wel maakt hij verschil tussen verzadigd vet in het algemeen en transvet. Dat is al een hele vooruitgang. Zoals het feit dat ook dit soort artikelen steeds meer verschijnt al vooruitgang lijkt. En bijna iedereen zweert bij vruchtensappen als bron van vitaminen, waarbij fructose geen rol speelt. Toch geeft Kris aan zelf water en groene/witte thee te prefereren. Ook al vooruitgang!

  14. Ik vind het boek best goede inzichten hebben maar wel te hap/snap. In zijn boek zegt hij dat je al het verzadigde vet niet zou moeten eten. In zijn boek gaat hij op glycemische lading in maar adviseert wel vruchtensap en o.a. druiven.Dat roept bij mij vragen op en ik vermoed ook bij @Melchior

  15. Marijn zegt:

    Deel twee van de docu staat inmiddels ook (in stukjes) op youtube, in vier delen. Hier deel 1, de rest vind je vanzelf:

  16. Marijn zegt:

    Krijg nou wat, deel 2 staat zelfs in 1 stuk op JijBuis!

  17. George zegt:

    Interview over oereten
    Een interview o.a. met mij over eerlijk, natuurlijk oereten.

    Klik hier:
    http://www.oerlopen.nl/assets/Interview/36-39_oereten%20Interview%20over%20paleo.pdf

    Wat een eer om tussen Muskiet en Remco kuipers in te staan🙂

    • Wow, uitstekend artikel van Willem! Dat verwacht je natuurlijk van een journalist als hij, maar dat dit mag bij de Consumentenbond verbaast me. Ik ken die club als het gaat om voeding en gezondheid toch vooral als een fossiele, gezagsgetrouwe organisatie. Beginnen ze hun straatje schoon te vegen?

      Leuk om te lezen over je ervaringen, George!

  18. Marijn zegt:

    Zet maar vast in je agenda: 12 juli komt deel 3 op de BBC.

  19. James zegt:

    En dan is er dit, een volkomen ‘alternate universe’ dat helaas geen science fiction of fantasy is:

    Lachen of huilen? Ik kwam er achter via Mike Eades

    • James zegt:

      En natuurlijk om het met Janet wat luchtig te houden: Uiteindelijk blijven natuurlijk alleen de paleo georienteerden over. En de Russen. Na de berichten over onvruchtbaarheids problemen in de derde generatie hamsters die GMO mais en soya kregen, nu blijkt nog eens weer dat soya niet eens genetisch gemanipuleerd hoeft te worden om problemen te geven : “….. neonatal exposure to plant estrogens or other environmental estrogens (synthetic substances that function similarly to the estrogen naturally produced in the body) may have long-term effects on adult female reproductive health. Wendy N. Jefferson, a researcher in the lab of Carmen J. Williams at the National Institute of Environmental Health Sciences (NIEHS), part of the National Institutes of Health, previously demonstrated that neonatal exposure to the plant estrogen genistein results in complete infertility in female adult mice. Causes of infertility included failure to ovulate, reduced ability of the oviduct to support embryo development before implantation, and failure of the uterus to support effective implantation of blastocyst-stage embryos. ..”
      (Biology of Reproduction’s Papers-in-Press )
      The uninformed will eventually breed themselves out of existence🙂

  20. Pingback: Leonieke Net | NewLink: De heren die ons VET maakten | Het Paleo Perspectief

Geef een reactie

