Actuele discussie: paleo in de medische praktijk

Dit is niet Dr Ernie Garcia, maar een andere bekende paleodokter. Het oog wil ook wat, zei de seksist😉

Snel kortje tussendoor. Alle lezers van Het Paleo Perspectief zouden deze post van PaleolithicMD (internist Ernie Garcia) en de reacties erop moeten lezen. Ernie reageert op een serie tweets van Dr Terry Wahls vanaf het Ancestral Health Symposium, waarin ze stelt dat artsen die ziekten behandelen in plaats van voorkomen, tweederangs dokters zijn. Garcia’s toorn is volkomen begrijpelijk – en hij geeft een hartstochtelijke beschrijving van de harde dagelijkse praktijk in het ziekenhuis met mensen die allemaal de beste zorg verdienen, ongeacht hun leefstijl – maar hij blijkt Terry Wahls’ tweets niet in de juiste context te hebben gelezen. Jack Kruse en Terry Wahls herself verduidelijken hun standpunten in de commentaren. Er ontstaat een boeiende discussie over de rol van de paleo-interventie in de medische praktijk. Zeer de moeite waard. Prachtig blog overigens. En met recepten😉.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

41 reacties op Actuele discussie: paleo in de medische praktijk

  1. James zegt:

    Thank you, thank you Melchior. Ja, ik heb een (paleo) lunch break. Not exactly IF but I only had a hard boiled egg as breakfast. Skipped through the discussion a bit. More time tonite.

    • James zegt:

      Okay, my first impression is a willful (?) misunderstanding and thus taking offense to a ‘blanket’ statement, maar zoals one commenter opmerkte trauma is iets heel anders dan disease (communicable or other). Een tweede probleem dat ik er mee heb is dat het feit dat mensen slechte, ongezonde eet en leef gewoontes hebben, of geleerd hebben, amper aangevoerd mag worden om kritiek te hebben op haar ingenomen standpunt.
      Helaas weten we allesbehalve wat goede en gezonde voeding is en in hoeverre paleo georienteerd daar aan voldoet of in tegemoet komt.
      En om daarna de motor cycle te vervangen door Grandpa with a heart attack does not make a lot of sense, want dan zitten we weer in het schuitje van: waar komt die heart attack vandaan?
      Maar in zijn algemeenheid ben ik het volkomen met je eens dat iedereen die dit blog volgt deze discussie zou moeten lezen. Praktisch alle problemen, het hele conundrum passeert in vogelvlucht. Het huidige bestand draait volkomen op een mechanistische interpretatie van de werkelijkheid, van de manier waarop het menselijk lichaam werkt, de manier waarop voeding nutrition verschaft enz., maar zoals Jack al zegt, en aanduidt als Darwinian of evolutionair, dat werkt niet en heeft nooit gewerkt. En daar wringt de schoen: we moeten naar een holistic view, en velen hebben geen idee wat dat betekent. En tegelijkertijd geeft het een hoop frustratie voor mensen als dr Ernie Garcia (hele bekende naam voor de ouderen onder ons alleen die andere was Jerry)
      En terzijde, ik begin nu ook te begrijpen wat Jack met quantum aanpak bedoelt. En nee Melchior Feynman is niet de enige die de wijsheid in pacht heeft, klinkt soms zelfs een beetje pedanterig. Als Jack Roger Penrose aanhaalt neem ik aan dat hij wel degelijk weet waar hij het over heeft, wat trouwens ook blijkt uit de rest van zijn verhaal. Penrose is niet de makkelijkste om te volgen. Een van Penrose’s uitlatingen is : skip the formula’s, just read the words. (The Road to Reality). Ik denk trouwens dat Jack zich hoofdzakelijk baseert op Penrose’s Shadows of the Mind. en ik ben heel benieuwd where he is going to take this. Nee ik geloof niet dat Jack crazy is, maar het lijkt soms wel of iemand de sluizen open gezet heeft en er een vloedgolf uitkomt waar we nog een hele tijd mee bezig zijn om er wat orde in te krijgen. Voor ons zelf.

      • Dank voor je reflectie, James. Je haalt een heleboel dingen en namen aan die ik nog moet natrekken. Ik kan Garcia’s verontwaardiging wel begrijpen. Als dokter in de loopgraven van de dagelijkse praktijk is ‘paleo’ een verre luxe. Maar ik ben het met je eens dat zijn vergelijkingen mank gaan en Terry Wahls’ opmerkingen in een vals licht plaatsen. Natuurlijk is ook zij hartstochtelijk voor moderne zorg aan de man die als enige van zijn regiment overleefde op het strand van Normandië en zich vervolgens niet meer druk maakte over wat hij in zijn taartgat schoof.

        Iets anders wat me opvalt in die discussie is dat er mensen opduiken die ondanks een strikte paleo-interventie geen bevredigende drop in bijvoorbeeld bloeddruk zien. Volgens mij volgen ze dan of geen Lindeberg stijl paleo of ze hebben geen essentiële hypertensie, maar bijvoorbeeld een vernauwde nierslagader. Of ben ik nu naïef?

        • James zegt:

          Self observation? Is genoegzaam bekend dat de meeste mensen amper weten wat ze in een dag inslaan. Bovendien lijkt het me weinig zinvol om aan dergelijke constateringen definitieve conclusies te verbinden. Een levenlang van dicht slibbende aderen los je zo maar niet even op met een verandering van dieet, lijkt me. Ik denk dat je hooguit mag stellen dat je met een paleo georienteerde leef/eet wijze in zo’n geval erger kunt voorkomen. Ik ben het trouwens met Garcia eens dat in zulke gevallen een BD verlager aan te raden is. De ACE inhibitors hebben hoegenaamd geen bijwerkingen. Ken Walker MD, uit Toronto stelt trouwens dat je een heel eind kunt komen met het opschonen van de aderen met een combinatie lysine/vitamine C. Verhouding 1:2. Ben het aan het proberen. Experiment loopt nog.

        • James zegt:

          Dezelfde Ken Walker (dr Gifford-Jones) meldt net van een Amerikaans onderzoek naar calorie waarden van eten in restaurants: ‘.. U.S. researchers asked 1,000 men and women to record everything they ate at home and in restaurants for one week. Those of normal weight averaged 550 calories per meal at home and 825 in restaurants. People who were overweight or obese on average consumed a typical meal at home of 625 calories and they gobbled up 900 calories in restaurants….
          Researchers also collected nutrition facts on 28,000 dishes from 245 restaurants. The typical starter contained 700 calories, the entree 590. This did not include the side dish of 219 calories, salad with dressing 760, non-alcoholic drink 360 or dessert 335 calories.

          Do the math and it’s easy to conclude if you want to lose weight, eat at home.

          Gifford-Jones

      • Kirsten zegt:

        Melchior, wat is paleo Lindeberg stijl? Heeft hij hele specifieke opvattingen?

  2. Otto zegt:

    Als je dan toch foto’s van andere paleo-dames gaat plaatsen, dan zou je toch minstens voor Denise Minger moeten gaan hoor😛

  3. James zegt:

    Always wondered about that picture. Is she offering a peach or an apple??

  4. Mariet Hoen zegt:

    Fantastische discussie !
    Hoop dat er hier ook eens zo’n discusie losbarst !
    Ik ben voor Jack Kruse en Terry Wahls.
    Niet omdat ik denk dat het snel zal gebeuren, maar omdat het met de zachtzinnige methode zeker erg lang gaat duren, voordat voedsel als medicijn een gelijkwaardige kans krijgt, naast medicijnen.

    Natuurlijk kun je een gebroken been niet genezen door voeding. Natuurlijk wil niet iedere diabeet of hartpatient zijn eetpatroon veranderen ! Maar welke infomatie krijgen ze hierover, niks of bijna niks. De dokters hebben ’t er niet over. Sturen je door naar een dietiste van het ziekenhuis (hoort bij de deal) en houden zich vervolgens niet meer met eten bezig. Jaren geleden gestopt met dietisten bezoek, ééntje wilde mij halva boter aansmeren ( ik ga niet voor water en allerlei chemische troep betalen, je kan ook dunner smeren, wist ik veel) en eentje wilde me naar de phychiater vanwege weigerachtig gedrag.
    Wat ik echt niet begrijp van de dokters, die ik tegenkom is, dat ze niet vragen: Wát eet je dan, hoe doe je dat, enz. Dat ze kortom niet geinteresseerd zijn.

    Beiden, de internist en de revalidatie arts: kijken wazig, op het weinige wat ik zeg (daar hebben ze geen tijd voor) Ze zien de verbetering. Denken ze nou echt dat deze komt door hun interventies ?

    Wel het recht nemen om badinerende opmerkingen te maken. ( bv als ik zeg dat mijn vetprecentage met 3 punten is afgenomen, meewarrig te kijken en te zeggen: Maar ’t is nog altijd te veel. Héél ondersteunend😦 )

    Dr. Terry Wahls over haar MS en Paleo eten !

  5. Janet Noome zegt:

    Heb het blog met de reacties met aandacht gelezen. Wat een compleet verhaal! De relativering brengt Kruse, Wahls en Garcia weer tot elkaar. Zover zijn we hier (in Nederland) nog lang niet om een dergelijke discussie te voeren. Muskiet was laatst spreker op een scholing voor (huis)artsen. Dat zou een begin(netje) hebben kunnen zijn. Maar hebben jullie er iets over gehoord in de media? Ik niet. Nee helaas, het onderwerp wordt niet opgepakt. We sudderen voort op de wijze die Mariet beschrijft. Dat is de dagelijkse praktijk of kennen jullie ook andere voorbeelden. Is er ergens een internist werkzaam in Nederland met Paleo neigingen😉 , die dat heel voorzichtig eens aankaart als mogelijke behandelaanpak? Ik merk wel dat er veel zoekenden zijn (zoals Mariet was) en bij vragen hierover kun je ‘losgaan”. Ik hoop dat ook hier het nodige gaat veranderen en men de kracht van de onbewerkte voeding ontdekt. En daar werkt een blog als deze ook aan mee als voortrekker (dank Melchior!). Ik ben geen “zwever”, het is geen geloof, maar ik voel wat het doet in mijn lijf deze manier van eten. Daarbij komt dat het zo simpel is toe te passen.

    • Ik zou zeggen dat paleo – het door een evolutionaire periscoop koekeloeren naar ziekte en gezondheid – nou precies het omgekeerde van zweverig is. Het is een elegant, rationeel paradigma met ongekende potentie. Artsen die de paleo-aanpak zweverig vinden, scharen zich in het kamp van malloten die menen dat Darwin geen wezenlijke bijdrage heeft geleverd aan een beter begrip van de biologie. Katanisten en Foodloggianen blijven komen met de oude, vleugellamme counterargumenten, maar feit is dat kleine RCT’s, moleculair biologisch onderzoek en een alsmaar groeiende n=1-last de fossielen steeds ongenadiger in hun miezierige, sarcopenische hemdjes zetten.

      De vrije markt zal de boel uiteindelijk corrigeren. Zodra Robb Wolf’s AHS-lezing over het Risk Assessment Project in Reno online komt, zal ik er hier een schijnwerpertje op zetten. Het zijn geen lullige resultaten die ze daar boeken. Een paar miljoen dollar besparing per jaar, om maar te zwijgen over de winst in uitgebleven menselijk leed en het niet voortijdig verdwijnen van kennis en competentie.

      Overigens denk ik gezien de trouwheid waarmee mijn 6 lezers dit blog blijven bezoeken dat een paleozorgcentrumpje – met een paar paleo-artsen, paleodiëtistes, Movenat-fysio’s en zonodig een Robb Wolf-achtige aanjager – in korte tijd een succes zou worden, zowel medisch als commercieel. Simpelweg omdat het werkt. Dus als er een sympathisant met te veel geld mee gluurt, hier is een win-win investeringsmogelijkheid van formaat.

      Tot die tijd geldt voor wie ogen in de kop heeft de simpele Formido-zelfzorgvariant: vlees, vis, schaaldieren, eieren, groenten, fruit, knolgewassen, noten, daglicht, slaap, buitenlucht, beweging en ontspanning😉.

      • willem zegt:

        ’t Was een prachtige avond, die ik grotendeels doorbracht in de moestuin. Gemulcht en nog gekleurde snijbiet gesneden, voor het eten van morgen. Nog even gekeken op dit blog en lees de bijdrage van Melchior hierboven: mooie samenvatting en een interessant idee…!
        Een enkele opmerking. De stelling dat de vrije markt de boel uiteindelijk zal corrigeren, daar geloof ik zo een, twee, drie niet in. De tegenkrachten binnen diezelfde vrije markt zijn te sterk: te kapitaalkrachtig met name. Alleen een regulatie zal effect kunnen hebben om het logge voedingsschip van koers te laten veranderen.
        Het woord van de dag: Formido-zelfzorgvariant…..

      • Dick Veerman zegt:

        Melchior, ik ben natuurlijk een Foodloggiaans buitenbeentje als ik vind dat Paleo – gedefinieerd als de opvatting dat voedingsonderzoek complex is en dat daarom het best kan worden gezocht naar de grondslagen daarvan vanuit snelle veranderingen in het eetpatroon waaraan ons genoom zich niet heeft kunnen aanpassen – van als wetenschapstheoretisch ontwerp zeer strak is en dat op basis van de hypothesen die het kan stellen reductionistisch onderzoek moet worden gedaan. Tot zover mijn grote waardering voor Paleo en de manier waarop bijvoorbeekd Frits Muskiet daar mee om gaat: superieur in hypothesestelling en wetenschapstheoretisch niet onderuit te krijgen in zijn stellingen ten aanzien van onderzoeksresultaten.

        Hoe jij Katan en Foodlog aan elkaar meent te moeten knopen is geheel voor jouw rekening. Wetenschapstheoretisch noch literatuurwetenschappelijk getuigt het niet van zuiverhuid van denken. Over Katans opvatting van wetenschap schreef ik een aardig stukje bij de gelegenheid van zijn afscheid. Mocht je het niet kunnen vinden: http://www.foodlog.nl/artikel/is_voedingswetenschap_irrelevant/

        En nu echt voor de laatste keer: wetenschap is reductionistisch. Daarom zijn de humanities ook niet wetenschappelijk, maar iets anders. Hermeneutiek is de kunst van het waarnemen. Het is niet irrelevant, maar ook niet wetenschappelijk.

        • Dat reductionistische onderzoek wordt gedaan en bevestigt vooralsnog de geformuleerde hypotheses. De groeiende evidence weerhoudt het Voetlogvolk er niet van het paleomodel zodra zich ook maar de geringste mogelijkheid aandient in de categorie fringe science te plaatsen. Ha, ha, ha, kijk nou toch eens wat een idioten. En ze zijn nog egoïstisch ook, met hun nadruk op vleesconsumptie. Om de een of andere reden krijgt alleen Frits Muskiet een vrijgeleide. Gezien de grote maatschappelijke invloed van de opinieleiders die jij een platform biedt, is dat buitengewoon corrosief.

      • willem zegt:

        Op de inhoud van Veermans bijdrage zal Melchior wel reageren, maar wel dit. Katan en Foodlog worden niet met elkaar verbonden, zoals Dick schrijft, maar in nevenschikkend verband genoemd. Bovendien heeft Melchior het in zijn bijdrageniet over Foodlog, maar spreekt van Foodloggianen. Da’s iets anders!
        Veerman waarschuwt: ” En nu echt voor de laatste keer…’ . Want wetenschap is toch reductionistisch! Oh, ja???
        En waarom weer van die hoogdravende woorden gebruiken om ons iets duidelijk te maken?

      • Mariet Hoen zegt:

        Gevonden, voor wie er behoefte aan heeft !
        http://www.oergezond.nu/home/artsen-therapeuten

        De ziektekostenverzekering deelt deze dokters, therapeuten en dietisten in bij de alternatieve geneeswijzen. Dus niet in de basisverzekering, maar in de aanvullende verzekering. Wat betekent dat er vaak een eigen bijdrage geldt.

        Ik blijf -voorlopig- bij de simpele Formido-zelfzorgvariant😉

      • George zegt:

        Nou dan kan ik nog wel een goed artikel aanraden over melk:
        http://chriskresser.com/dairy-food-of-the-gods-or-neolithic-agent-of-disease
        Is het Paleo of niet? en is dat relevant mbt de gezondheid? (Diabetes 2?)
        Als je het artikel leest krijg je meteen een les in genuanceerd denken!
        Overigens het consumeren van melk en (de gevolgen van het eten van ) granen, gaan vaak niet samen..
        en ook nog waarom mensen met een lactose intolerantie vaak wèl rauwe melk kunnen drinken……..

      • James zegt:

        Eieren mag nou op eens ook niet meer volgens een jodokus (dr David Spence) van Western U.
        Heeft een large OBSERVATIONAL gedaan en kwam tot de conclusie dat mensen teveel cholesterol binnen krijgen en daardoor de aderen dicht slibben (!!) En dit bericht m’n beste Janet komt wel in alle kranten. Las het zelfs in de Hindustan Times.
        Keeping a diet low in cholesterol is key, says Spence.
        But then it is probably true that : ”..After reading about all these health studies for most of my 69 years of life, I’ve come to the conclusion that there’s no chance of us getting out of this alive…”🙂
        Maar misschien moeten we toch meer broccoli eten : ”..Broccoli and mustard greens could also build up Popeye’s muscles, according to research conducted by North Carolina State University, Kannapolis.
        The members of the Brassica family contain brassinosteroids, which trigger a physiological response in rats similar to anabolic steroids, according to a news release.

    • Dick Veerman zegt:

      Ha Melchior, dank voor die video! Helaas zijn de kennelijk leuke plaatjes erbij niet opgenomen.

      Ik was net een beetje kort en tikte vanmorgen op mijn iPad hier en daar snel ‘ernaast’. Ik hoop dat ik duidelijk maakte Paleo vooral NIET zweverig te vinden. Integendeel. Ik vind het een rationele benadering van voeding. De wetenschappelijke benadering zoals Katan die hanteert kan onmogelijk tot resultaat leiden omdat het vak te complex is. Dat neemt niet weg dat we zuinig moeten zijn op goed wetenschappelijk onderzoek. That’s all en ik begrijp dat je het daar mee eens bent.
      Ik fileer graag ieder argument op zijn inhoudelijke merites en Foodlog is nu eenmaal geen krant met maar 1 mening of hang. Da’s de formule niet.

      Nog eentje voor jou nu je suggereert dat er geld zit in paleo (en ik weet wel zeker dat je daar gelijk in hebt): wat vind je van 2,5 mio voor Annemarie Mol voor een soort Foucault- en Levi-Straus-achtig en discoursonderzoek naar het waarom van mensen die steeds maar dikker worden? Bij toeval mengt Frits Muskiet zich nogal scherp in die discussie.

      Zie: http://www.foodlog.nl/artikel/spinazie-maken-van-de-spinozaprijs

      • Dick, ik heb geprobeerd het interview met professor Mol te lezen, en ik begrijp het niet. Ik kan er geen touw aan vast knopen. Van jouw verhaal begrijp ik – met alle respect – ook weinig, al krijg ik de indruk dat je het zonde vindt dat ze dat bedrag ontvangt. Correct me if I’m wrong. Ik gun haar die 2,5 miljoen van harte. Maar als ze uit de gezichtspunten en vraagstellingen die in dat NRC-artikel uiteen worden gezet een interventie destilleert waarvan ook maar één metabool gemankeerde medemens beter wordt, dan bijt ik mijn geslacht af. Voor de webcam, desnoods. Dan heeft ze als eerste aangetoond dat magisch denken werkt! Voor mij is dit zoiets als 2,5 miljoen geven aan een onderzoeker die gaat vorsen naar de effecten van het kubisme op de ontwikkeling van de Nederlandse taal in Brielle tussen 1906 en 1920. Leuk, maar met een hoge So what-factor. Muskiet en Kuipers zouden met zo’n tiet geld twintig RCT’s uit de grond kunnen stampen om de hypothese te testen dat het elimineren van bepaalde neolithische elementen in de voeding de ziektelast sterk vermindert. En met een fractie van dat bedrag zet je een project à la Reno op, gebaseerd op harde feiten die we al weten. Met een fractie van dat bedrag red je levens. Hier. Nu.

        Mevrouw is ‘glutenintolerant’, zegt ze. Tja. Ieder mens, nee, ieder zoogdier is glutenintolerant. Ik betwijfel of ze wel eens heeft gehoord van Dr Alessio Fasano.

        Het doet me deugd dat je het evolutionair geneeskundige model als hypothesegenerator kennelijk niet meer rabiaat afwijst, zoals het merendeel van je sterk agrocentrische, op medisch gebied vrijwel zonder uitzondering ongeletterde commentatoren. Ik had tot dusver de indruk dat je dat deed. Dat opent de deur naar een hernieuwde dialoog, mocht daar belangstelling voor zijn.

      • Mariet Hoen zegt:

        Volgens mij heeft die Mevrouw Mol de kleren van de keizer aan, namelijk niets !
        Misschien ben ik er te dom voor, maar ik begrijp niets van die omhooggevallen discussie op foodlog en faceboek en zij zelf ook niet, denk ik. De weifelende toon, vragen naar elkaars mening, bang om een buil te vallen, spreekt voor zich.

        Eerst dacht ik: “Heer, laat deze kelk aan mij voorbij gaan” Maar toen, kom op girl, zo leer je nooit wat. Nou dat heb ik geweten. Het werd mij draaierig…

        De enigste die ik begreep, waar ik een touw aan kon vastknoppen, was Frits Muskiet. En die zegt, geef mij dat geld en ik doe er iets mee waar we echt wat aan hebben. Volgens mij is hij terecht een beetje boos.😉

        • Mariet, als Frits Muskiet een beetje gepist is – hij blijft zo keurig dat ik het niet zeker weet – dan kan ik me dat natuurlijk ontzettend goed voorstellen. Het is pervers dat iemand die bestudeert hoe onze smaakpreferentie voor een kopje jasmijnthee tot stand komt 2,5 miljoen krijgt, terwijl the powers that be voor het testen van harde interventies die al hebben aangetoond onmiddellijk enorme gezondheidswinst (en besparingen) op te leveren geen stuiver over hebben. Als ik professor Mol was, zou ik 10.000 euro gebruiken voor het bestuderen van die jasmijntheepreferentie en de rest schenken aan Muskiet et al😉.

        • James zegt:

          Zijn alle Mollen geen Zeeuwse graan en suikerbieten boeren? Spaar haar een beetje graag. Ze heeft het denkelijk al moeilijk genoeg.🙂 Ik blijf maar smileys plaatsen want van sommige van deze ‘nieuwsgaringen’ staat me het huilen nader dan het lachen.

      • Dick, hier de slide show. Ik begrijp dat je je al in slaap hebt laten sussen door de ‘geruststellende’ epidemiologie😉. Dia’s 41 en 42 zeggen wat mij betreft ‘alles’.

      • willem zegt:

        ….., aldus een doorgaans zeer betrouwbare bron….
        Mag het desondanks al waar zijn wat er staat, dan heeft haar voedingsomslag niks met paleo te maken, ha,ha (denk er zo’n grijnzend, geelachtig kopje bij, please).

  6. Mariet Hoen zegt:

    Tweet van Jack Kruse, ( another Paleo woman uit Australië #AHS12 )
    Hij geeft ook via facebook een verwijzing naar jouw blog Melchior !

    “Awesome Jude!RT @smartsexypaleo: Video blog: Perhaps the least relevant/informative #AHS12 recap ever.
    youtube.com/watch?v=L0LRii…

  7. Student zegt:

    Beste Melchior,

    Ik ben een student van 25 jaar en nu sinds ongeveer 5 maanden voor ongeveer 80% paleo gegaan omdat ik er een gezondere leefstijl (doordeweeks) op na wil houden en mijn lichaam op een gezond en gespierd niveau wil brengen. Ik lees nu al enige tijd met veel plezier jou ongelofelijk interessante blog en vond het daarom tijd om je eens te bedanken voor alle informatie en je te vertellen over mijn eigen n=1. Sinds ik me ben gaan verdiepen in paleo en lchf heb ik een aantal overduidelijke veranderingen bij mezelf gemerkt. De droge huid in mijn gezicht die ik altijd had is weg (door te stoppen met melk en yoghurt), de pukkeltjes op mijn bovenbenen zijn compleet weg (door, naar ik vermoed, het elimineren van suiker en/of graan), winderigheid (sorry!) is verdwenen (pasta’s, pizza’s…), ik voel me fitter (ik slaap nu als een roos), ik zit nog beter in mijn vel (ik slik 3.000 IU vitamine D3 wat naar mijn idee een grote bijdrage hieraan levert) en ik herstel veel sneller na een avondje doorhalen of feesten (ik blijf student; bier, roken en andere stoute dingen doe ik nog weleens in het weekend). Kortom ik voel me een gezonder en gelukkiger mens wat uitstraalt naar mijn omgeving en naar de dames! Jou benadering van paleo/lchf kan ik me erg in vinden, het moet een perspectief zijn dat voor iedereen anders kan uitpakken. Je moet het leven tenslotte voor jezelf leuk en gemakkelijk houden. Voor de mensen die problemen ondervinden met hun sociale omgeving wat betreft paleo: met humor en zelfspot kom je een heel eind. Bovendien ben jij degene die gezond en gedisciplineerd leeft wat de ander zich vaak ergens ook wel realiseert.
    Ik nader nu het einde van mijn studie Bedrijfskunde en zit na te denken over de commerciële waarde van paleo. Juist door de eenvoud en vooral positieve effecten moet hier in de basis een hele grote markt voor zijn.

    Melchior ga zo door!

    De groeten!

    • Hoi Student!

      IJzersterk verhaal en grote dank voor het posten. Geweldig dat je ook effecten ziet in het departement dames😉. Toen ik ongeveer jouw leeftijd had (opa vertelt) fietste ik naar de Noordkaap in de veronderstelling indruk te maken. Daar kwam beslist iets bijzonders (vierde alinea) uit voort, maar ik had dus net zo gewoon in Amsterdam de neolithische troep kunnen dumpen.

      Humor en zelfspot, precies. Er geen item van maken ook, gewoon je gang gaan en beslist geen oordeel over anderen ventileren.

      Heel benieuwd naar de ideeën van een deskundoloog als jij naar het rendabel en maatschappelijk verantwoord exploiteren van de paleo-interventie.

      • Janet Noome zegt:

        Ha,ha, kennelijk paleo muziek: haar (Silje Nergaard) cd “At First Light” staat bij ons in de kast🙂

        • Dat is grappig, Janet. Mijn ontmoeting met Silje was een van de gekste ervaringen in mijn leven tot nu toe en had niets te maken met haar muziek, al vind ik met name haar werk met het Metropool Orkest subliem.

          Op weg terug naar huis van de Noordkaap besloot ik een kennis in Oslo te bezoeken, een meisje dat in het kader van een uitwisselingsproject een jaar op mijn middelbare school had gezeten. Als een zwaar verzopen kat belde ik laat in de middag aan op haar adres. Ze was thuis, maar stond op het punt naar haar werk te gaan, in een verpleeghuis. Ze zou kijken of ze een halve snippernacht kon nemen, dan zou ze rond middernacht terugkomen om bij te kletsen. Ze plantte me in de kamer van ‘een medebewoonster die nog zeker twee weken weg zou zijn’. Ik bikte de korsten van mijn lijf in de heerlijke douche, installeerde me met een koude Ringness in de sofa van de knusse meisjeskamer, knipte de tv aan en keek naar een live gala show met diverse artiesten vanuit Alta, een stad in noord Noorwegen. Wow, wat een sprankelende schoonheden heb je hier toch, mijmerde ik uitgehongerd bij het zien van een jong zangeresje. Daarna stapte ik in bed en viel in coma.

          Ergens die nacht hoorde ik de voordeur dichtslaan en gerommel in de keuken. Ha, M. heeft een halve snippernacht kunnen krijgen, dacht ik. Nog voor ik het uit bed kon komen zwaaide de deur van de slaapkamer open, sprong het slaapkamerlicht aan en weerklonk een gil. Op de drempel stond, als aan de grond genageld, de zangeres die ik een paar uur daarvoor op tv had gezien. Ik lag in haar bed. Ze stamelde iets in het Noors en begon toen gelukkig onbedaarlijk te lachen, want ik zag er waarschijnlijk niet al te bedreigend uit.

          Zij was bezig aan een tournee en zou inderdaad nog twee weken weg blijven, maar had hardnekkige keelpijn gekregen. Na dat tv-optreden was ze naar huis gevlogen om een paar dagen uit te rusten.

          Daar kwam weinig van terecht😉.

          Pas veel later brak ze door. Ontzettend toffe meid.

      • Kirsten zegt:

        Hahah, Silje staat ook bij ons regelmatig op, maar nu zal ik nooit meer zonder aan dit verhaal te denken naar die muziek kunnen luisteren. Bizar verhaal.

  8. James zegt:

    We zijn er nog lang niet, maar misschien, misschien daagt er hier en daar wat licht, omdat het voor sommigen donker wordt. Cryptisch ja, maar na de idiote observational van Western komt nu van dezelfde Western een onderzoek van dr Carolyn Machan dat statin drug users maar liefst 50% meer kans hebben op cataracts. Waardoor? And this so funny it ain’t funny. “…”The bioplausibility of these results lies in the fact that the crystalline lens membrane requires high cholesterol for proper epithelial cell development and lens transparency,” write Dr Carolyn Machan (University of Waterloo, ON) and colleagues in the August 2012 issue of Optometry and Vision Science. “Increased cataract formation has been seen in both animals and humans with hereditary cholesterol deficiency, and the risk exists that statins can inhibit cholesterol biosynthesis in the human lens.”
    http://www.theheart.org/article/1434435.do?utm_medium=email&utm_source=20120817_TopStories_EN&utm_campaign=newsletter

Geef een reactie

