Klein paleo leed: het afscheid van de scheet

Macaronivreter in de aanval. Het eten van ruftogene neolithica als brood en granen verschaft de SDCD-eter tal van zelden bewust onderkende voordelen, die na het paleo gaan soms node worden gemist.

Low carb/paleo arts Andreas Eenfeldt testte een middel (Glucosanol) dat belooft de opname van glucose uit een koolhydraatrijke maaltijd vrijwel volledig te blokkeren. Een pilletje om neolithische koolhydraten te kunnen eten zonder te betalen met de gebruikelijke pathologische postprandiale glucose-excursies. Het werkte niet, zijn bloedsuiker piekte als verwacht, na een bordje rijst. De dokter merkte op dat hij het al verdacht vond dat er geen extra gasvorming optrad. Als koolhydraten niet opgenomen (kunnen) worden en doorreizen naar de colon, worden ze immers per definitie ongehoord ruftogeen.

Voor een lezer van de dokter aanleiding om op te merken:

“Just avsaknaden av flatulens är nog faktiskt en av de saker som jag saknar mest med LCHF, det är få saker här i livet som är så djupt hedonistiskt tillfredställande som en riktigt ordentlig brakfis.”

Hetgeen betekent:

“Juist die afwezigheid van flatulentie is eerlijk gezegd een van de dingen die ik het meest mis op LCHF. Er zijn weinig dingen in dit leven die zo’n diep hedonistische bevrediging schenken als een werkelijk goede knalscheet.”

Ik hoor dat vaker. Dat mensen na invoering van paleo of LCHF hun winden missen, vooral de zieke, intens zwavelrijke methaanwalmen waaraan ze zich stiekem plachten te verlustigen. Die hen troost en een gevoel van geborgenheid boden. Tip: cognitieve gedragstherapie heeft bij dit soort onthechtingsproblematiek bewezen nut.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

22 reacties op Klein paleo leed: het afscheid van de scheet

  1. Fien zegt:

    Gezellig onderwerp waarover ik kan meepraten. Ik laat namelijk de meest verschrikkelijke winden als ik aardpeer gegeten heb, en in iets mindere mate bij pastinaak. Elke vijf minuten is het raak. Uren achtereen. Ergens naar toegaan of mensen op bezoek is onmogelijk. Inuline of zoiets. Misschien waardeloze darmflora? Wie het weet, mag het zeggen. Ik vind aardpeer heerlijk, maar ben ermee gestopt. Het gekke is dat ik een paar jaar geleden nog nergens last van had.

    • Inuline is berucht, Fien. Maar het is wel opmerkelijk dat het bij jou enkele jaren geleden nog geen flatulentie van betekenis veroorzaakte. At je toen heel anders? Het lijkt me inderdaad niet denkbeeldig dat een darmflora die is aangepast aan ‘paleo’ eerder overrompeld wordt door enorme hoeveelheden voeding (voor ons onverteerbare suikerketens) dan een darmflora die gewend is aan grote hoeveelheden half verteerd zetmeel. Graag input van deskundigen!

  2. Otto zegt:

    hmm, mijn zalfkwaaltjes aan de achterkant verdwenen spontaan toen ik overging op paleo. De productie van gas verminderde, maar als ik dingen druipend van het vet eet en er gaat zo’n dametje achter mij staan, dan blijft er weinig van ‘r over zullen we maar zeggen. kBen toch blijkbaar een type die het beste om kan gaan met gestoomd eten.

    Als ik toevallig weer graanproducten (koekjes en bier!) of bonen ga eten dan moet ik al snel de zalf tevoorschijn toveren; blijkbaar zijn de daaruit voortkomende gassen schadelijk voor zelfs mijn eigen lichaam..

    • Aambeien staan in Cordains lijstje van neolithische aandoeningen, Otto.

      The Paleo Diet is based upon eating wholesome, contemporary foods from the food groups our hunter-gatherer ancestors would have thrived on during the Paleolithic era, the time period from about 2.6 million years ago to the beginning of the agricultural revolution, about 10,000 years ago. These foods include fresh meats (preferably grass-produced or free-ranging beef, pork, lamb, poultry, and game meat, if you can get it), fish, seafood, fresh fruits, vegetables, seeds, nuts, and healthful oils (olive, coconut, avocado, macadamia, walnut and flaxseed). Dairy products, cereal grains, legumes, refined sugars and processed foods were not part of our ancestral menu.
      Decades of research by Dr. Loren Cordain and his scientific colleagues demonstrate that hunter-gatherers typically were free from the chronic illnesses and diseases that are epidemic in Western populations, including:

      Obesity
      Cardiovascular disease (heart disease, stroke, high blood pressure, congestive heart failure, atherosclerosis)
      Type 2 diabetes
      Cancer
      Autoimmune diseases (multiple sclerosis, rheumatoid arthritis, Crohn’s disease, ulcerative colitis, etc.)
      Osteoporosis
      Acne
      Myopia (nearsightedness), macular degeneration, glaucoma
      Varicose veins, hemorrhoids, diverticulosis, gastric reflux
      Gout

      And many, many more.

  3. Mariet Hoen zegt:

    Winden, bloederige aambeien allemaal al maanden verdwenen. Ik mis ze echt niet🙂 Vooral de laatste vond ik angstaanjagend na een griezelig verhaal van een vriend over zijn darmonderzoek van wege zijn hardnekkige aambeien. Kan een indicatie geven van darmpoliepen en zelfs darmkanker. Brrr.

    Ik heb 2 weken geleden de griepspuit gehaald, nou dat was de laatste keer. Ben er doodziek van geworden, denk ik. Hardstikke verkouden, vooral neus en voorhoofdsholte (had eigenlijk al jaren een chonische voorhoofdholte ontstekking ) Het bleef maar druipen, en nu is de druk al veel minder. Opeens stond de tv veel harder😉
    Zou het kunnen, dat een chronische voorhoofdsholte ook een gevolg is van neolithische aandoeningen in Cordains lijstje ?

    • Zonder insulineresistentie en hyperinsulinemie geen ‘goedaardige’ (lik mijn r**t) darmpaddenstoelen, Mariet! Maar krijgen al die mensen met poliepen – en dus een fors verhoogd risico op colonkanker – ooit adviezen om hun koolhydraatstofwisseling te verbeteren? Kom nou, dat zou al te gemakkelijk zijn.

      Tip: in een groot vrouwenblad (vernoemd naar een bloemensoort) staat momenteel een artikel over de griepprik (‘Prikken of vertikken?’) van een hier niet onbekend subversief element.

      • Mariet Hoen zegt:

        Oke, ga ik in de bladenhoek kijken😉 Over één jaar, zonder graan, heb ik die griepspuit niet meer nodig. Hoor ik niet meer tot de doelgroep🙂

        • Het is meesterzwendel, Mariet.

          Tom Jefferson, Cochrane:

          The Cochrane Collaboration has been doing systematic reviews of the effects of vaccines and antiviral drugs against influenza since the late 1990s. Vaccines and
          antivirals are useless against the majority of cases of influenza-like illness/flu, as one would expect (17-25). Their effects could only be against those cases caused by the influenza virus itself. No one disagrees on this point. And, in fact, vaccines and antivirals
          have a weak or non existent evidence base against influenza. The quality of influenza vaccines studies is so bad that our systematic review of 274 vaccines studies which had published between 1948 and 2007 found major discrepancies between data presented,
          conclusions and the recommendations made by the authors of these studies. There was an inverse relationship between methodological quality and direction of study
          conclusions. Conclusions favourable to the use of influenza vaccines were associated with lower quality studies, with the authors making claims and drawing conclusions unsupported by the data they presented. In addition, industry funded studies were more likely to have favourable conclusions, be published in significantly higher impact factor journals (ie the more prestigious journals) and have higher citation rates than non- industry funded studies. This difference is not explained by either the size or the
          methodological quality of the studies (26). So, we have little reliable evidence on the effects of influenza vaccines. What we do have is evidence of widespread manipulation of conclusions and spurious notoriety of the studies.

        • Mariet Hoen zegt:

          Again ‘a case of follow the money’ !?

      • Mariet Hoen zegt:

        Weer ‘a case of follow the money’ !?

  4. Maan zegt:

    Ik ken wel deze http://www.2fase.nl/index.php?content=2fase_ingredients&partner=11, uit mijn begin tijd Atkins, ik kreeg er een vreselijke rommelbuik van. Logisch, dus die werken kennelijk wel. Maar alleen op zetmeel niet op suiker. Ik gebruik ze niet meer.
    Aardperen zorgt hier ook voor trompetter concerten, Idd niet iets dat je voor een avondje uit moet eten. Ik vind ze erg lekker en heb er een heleboel in de tuin.
    Op het Atkinsforum is het verdwijnen van buikpijn en winden een algemeen verschijnsel. Zelfs mensen die dachten er geen last van te hebben, vinden het wel lekker rustig.

  5. Hans zegt:

    Ach , weer een boeiend onderwerp 😉 !

    Heb voor het eerst aardperen in de tuin , mooie bloemen als zonnebloemen ook . Inuline is gezond naar het schijnt …. en de flatulatie neem ik op de koop toe en ben er niet vies van ….. , een ferme ruft : genieten :-))

    Herman Brood zong er zelfs over http://www.youtube.com/watch?v=uw7q4pdrQcA

  6. Ik heb zitten schateren van het lachen na het lezen van deze lijn. Dank!

  7. Ewa zegt:

    heerlijk! Ik heb een periode erg veel last van darmgassen (zeer zacht uitgedrukt) gehad,die ook een geur hadden die je meestal bij een rioolwaterzuivering tegenkomt. En dat had toen te maken met dat ik probeerde gezond te eten met zuurdesembrood. Dat nooit meer (hm helemaal geen brood meer nu) maar een lekkere knetter die zo´n lekker opgelucht gevoel geeft, ja dat mis ik wel eens. Gelukkig is het niet helemaal over. Gisteren op facebook nog iets dat het ophouden van je flatussen gevaarlijk is omdat die dan omhoogstijgen in je eigen lichaam en in je hoofd “shitty thoughts” geven. Volgens mij stijgt het bij mij automatisch bij aanmaak al naar boven🙂

  8. @rnold zegt:

    Ik ruft ook veel minder. Soms mis ik ze.

    Of topic: Zie net een deze advertorial op nu.nl ‘over voeding’😦 http://www.nubijlage.nl/becel-pro-activ-over-voeding/2940534/goede-versus-slechte-vetten.html😦

Geef een reactie

