Kanker: een neolithische insulineafhankelijke suikerziekte

Even heel, heel snel, anders gebeurt het nooit.

Kanker is vrijwel afwezig in jager/verzamelaar populaties. Er zijn geen sporen van terug te vinden in fossiele overblijfselen van verre voorouders. De Oude Egyptenaren daarentegen, die geweldige modelflexitariërs die vrijwel exact volgens de Schijf van Vijf aten en uitsluitend producten met een Vinkje kozen, werden geteisterd door kanker (en diabetes, en hart- en vaatziekten, en…). Veel recenter – in de eerste helft van de twintigste eeuw – rapporteerden koloniale artsen als Schweizer, Trowell, Burkitt, McCarrisson en Cleave afwezigheid van maligniteit in bevolkingen die leefden op hun traditionele jager/verzamelaar voeding. Zij namen ook waar dat kanker snel endemisch werd onder inboorlingen die, bijvoorbeeld in dienst van de kolonialisten, een westers voedingspatroon adopteerden, dat wil zeggen een voeding met een hoog aandeel tarwe, suiker en zuivel.

Sinds Otto Warburg begin vorige eeuw aantoonde dat de meeste kankers gebruik maken van een inefficiënt glycolytisch fermentatieproces – glycolytische kankercellen vreten glucose – hebben onderzoekers geprobeerd kankercellen uit te hongeren door de beschikbaarheid van glucose te verminderen. Zonder glucose kunnen de meeste niet overleven, sterven ze en worden ze opgeruimd. Eén probleempje: ook veel gezonde cellen hebben glucose nodig. Als onze bloedsuikerspiegel zakt tot het niveau dat nodig is om kankercellen te killen, gaan met name zenuwcellen en rode bloedlichaampjes te gronde en zijn we binnen tien minuten dood. Koolhydraatrestrictie leidt niet tot verlaging van niet reeds op voorhand pathologisch verhoogde bloedsuikerspiegels. Anders zaten jij en ik hier nu niet. Vandaar dat mainstream oncologen deze interventie lange tijd als onzinnig beschouwden.

Wat is kanker? In feite is het een uit de hand gelopen evolutieproces in ons eigen lichaam. Bij de celdeling worden telkens foutjes gemaakt. Daardoor ontstaan gemuteerde cellen die niets meer te maken hebben met onze eigen cellen. Ze hebben hun eigen DNA en vormen in feite een nieuwe soort. Een soort binnen een soort. Het lichaam heeft allerlei slimme mechanismen om zulke mutaties uit te schakelen. Maar zoals bioloog Robert Weinberg, auteur van ‘The Biology of Cancer’, zegt: “Ons lichaam ondergaat gedurende het leven miljarden celdelingen, dus er is een enorm potentieel voor rampen.” Naarmate we ouder worden, neemt de kwaliteit van de veiligheidsmechanismen af. Daardoor blijven steeds meer mutaties in leven. Die mutaties gaan concurreren met onze gezonde cellen. Ze verzinnen allerlei trucs om hun overlevingskansen te vergroten.

Waarmee we zijn aangekomen bij het onderwerp van deze post. Kankercellen hebben het vooral voorzien op het hormoon insuline, dat de brandstof glucose in de cellen helpt, maar ook, zo is de afgelopen jaren gebleken, upstream staat van allerlei signaleringsfuncties die kankercellen nodig hebben om zich ongebreideld te kunnen blijven delen. Kankercellen zijn letterlijk bezaaid met insulinereceptoren. Diverse moderne kankermedicijnen blokkeren downstream één of enkele signaleringsfuncties. Helaas hebben ze allemaal erg nare bijwerkingen, terwijl het therapeutische effect teleurstelt. Wat gebeurt er als je upstream ingrijpt en je de kankercel zijn megadoses insuline onthoudt? In de lezing die jullie nu gaan zien legt oncologisch radioloog Eugene Fineman uit dat het omlaag brengen van insulineconcentraties leidt tot correctie van de door de kankercellen gekaapte celbiologische signalerings-systemen, exact zoals je zou verwachten. In een kleine pilot studie werden kankerpatiënten op een sterk koolhydraatbeperkt, ketogeen, dieet gezet. Wat er precies gebeurde moet je zelf maar gaan horen. Na beluistering gaat het je dagen waarom steeds meer kankerspecialisten zelf koolhydraatbeperkt eten en waarom bijvoorbeeld het Sloan Kettering Cancer Center al stilletjes werkt met koolhydraatbeperking als complementaire therapie. Hier is wel het abstract. Intussen blijft het aloude adagium van kracht: zorg dat al je lichaamsfuncties optimaal functioneren met zo weinig mogelijk insuline en IGF’s. Insuline is namelijk ook mitogeen. Als je voortdurend veel aanmaakt of nodig hebt, is er een groter risico dat bepaalde cellen uit de bocht vliegen. Ga paleo, bijvoorbeeld. Vreet niet de hele dag door, maar vast eens een dagje. Of twee. Til zware dingen, wandel, sprint, zwem, fiets, slaap goed en voldoende, voorkom chronische psychosociale stress (want als er iets insulinogeen is…). Kortom, the works, folks.

Dietary Insulin Inhibition as a Metabolic Therapy in Advanced CancerWe aim to discuss the rationale behind reducing insulin secretion via a carbohydrate restricted diet (CHORD) as a metabolic therapy in cancer, illustrated by data from our human pilot safety feasibility trial, as well as in vitro studies.Methods:  Eligible outpatients had failed or refused > 2 standard chemotherapy courses and demonstrated FDG-positive PET scans. Exclusions included BMI <20; end organ disease; hypoglycemic medications, or difficult compliance. A supervised CHORD was monitored weekly for macronutrient intake, body weight, serum electrolytes, betahydroxybutyrate concentrations [BHB], [insulin], [IGF1,2]. An exit four-week PET scan was obtained. to compare with the baseline scan as a surrogate measure of tumor response, using published (EORTC) criteria. Results: 10 subjects completed 26-28 days without unsafe adverse effects attributable to CHORD. Mean caloric intake decreased (35 + 6) % vs. predicted requirements, mean weight loss (4.0 + 1.4) % was not judged a health risk. One patient had indolent but advanced disease. Among nine with pre-trial progressive disease (PD), stabilization (SD or PR) on PET was uncorrelated with reduced calorie intake (p=0.65); but correlated with three-fold higher dietary ketosis (n=5) vs. those with continued progression (n=4), (p=0.02) and ketosis correlated with insulin inhibition (r=0.62, p<0.001).Conclusions: Preliminary study suggests safety and feasibility of CHORD in selected patients with advanced cancer. Disease stability correlated with metabolic ketosis and insulin inhibition, not caloric restriction. Results in this small sample size must be interpreted cautiously but support additional CHORD study for a complementary role with metabolic or cytotoxic therapies.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

114 reacties op Kanker: een neolithische insulineafhankelijke suikerziekte

  1. jaap seidell zegt:

    Melchior, dank voor dit interessante filmpje. Overtuigende informatie. Ik heb me er toevallig de afgelopen tijd op ingelezen. Mooiste overzicht wat mij betreft:
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20937021
    Curr Mol Med. 2010 Nov;10(8):744-55.
    Defining the molecular nexus of cancer, type 2 diabetes and cardiovascular disease.
    Cabarcas SM, Hurt EM, Farrar WL.
    The metabolic syndrome is characterized by a state of metabolic dysfunction resulting in the development of several chronic diseases that are potentially deadly. These metabolic deregulations are complex and intertwined and it has been observed that many of the mechanisms and pathways responsible for diseases characterizing the metabolic syndrome such as type 2 diabetes and cardiovascular disease are linked with cancer development as well. Identification of molecular pathways common to these diverse diseases may prove to be a critical factor in disease prevention and development of potential targets for therapeutic treatments. This review focuses on several molecular pathways, including AMPK, PPARs and FASN that interconnect cancer development, type 2 diabetes and cardiovascular disease. AMPK, PPARs and FASN are crucial regulators involved in the maintenance of key metabolic processes necessary for proper homeostasis. It is critical to recognize and identify common pathways deregulated in interrelated diseases as it may provide further information and a much more global picture in regards to disease development and prevention. Thus, this review focuses on three key metabolic regulators, AMPK, PPARs and FASN, that may potentially serve as therapeutic targets.

    Je verhaal over de Egyptenaren wordt ook nog al eens anders uitgelegd. De Babyloniërs hadden een met de Egyptenaren vergelijkbaar eetpatroon en veel ‘welvaartsziekten’ (0verigens alleen in de elite bovenlaag). Zoals beschreven in het boek Daniël losten de joden dat op door geen vlees en vooral veel bonen en groenten te eten en zich daardoor fitter en gezonder te voelen. Met wetenschap heeft het natuurlijk niet veel te maken maar het is het oudst beschreven voedingsexperiment. Omdat een vegetarische voeding (mét wel vis) vaak ook gunstige effecten heeft op insuline resistentie is de vraag wat al die geconcentreerde verzadigde vetten op het risicio op diabetes en kanker hebben.
    Ik ben er vast van overtuigd dat insuline-resistentie een rol speelt bij inflammatie en kanker. Er is ook geen twijfel dat overmaat aan zetmeelrijke producten en snel opneembare suikers leiden tot hyperinsulinemie. In de jaren tachtig deed ik onderzoek in Zweden. Het infuseren van palmitinezuur (verzadigd vetzuur) verzoorzaakte insuline resistentie in de lever en spieren en leidde tot hyperinsulinemie. Dat effect kon je tegengaan door omega-3 vetzuren te infuseren. Overeten op een hoog-vet (verzadigd vet) dieet was toendertijd het standaard model om insuline resistentie op te wekken. Werkte altijd en ook bij alle diersoorten. Als ik Taubes en anderen interpreteer is al deze kennis overboord te kieperen en alleen overmaat aan koolhydraten aan te wijzen als veroorzaker van de keten insuline-diabetes-hartvaatziekten-kanker. Ik heb daar nog steeds moeite mee want die studies naar de rol van verschillende vetzuren bij insulineresistentie blijven maar gerepliceerd worden (zie overzicht hieronder). Evenals dat van de vertakte aminozuren. Naast de introductie van graan is ook het domesticeren van varkens en koeien een onderdeel van het neolitische tijdperk. Het eten van geharde bak- en braadvetten, reuzel en ‘gemarmerd’ vlees, worsten en andere vleeswaren was óók daarvoor onbekend. Ik zelf denk dat het allemaal onderdeel is van wat we uiteindelijk als ‘ultraprocessed foods’ zijn gaan beschouwen. Het eco-Atkins diet van Jenkins spreekt me daarom aan (vegetarisch, vetten vooral uit noten en zaden) en laag in zetmeel en vloeibare suikers maar wel rijk aan groenten en peulvruchten. Hij heeft het uitgetest en vindt gunstige effecten op inflammatie, insuline en lipiden.

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22360800
    Lipids Health Dis. 2012 Feb 23;11:30. doi: 10.1186/1476-511X-11-30.
    Mechanisms underlying skeletal muscle insulin resistance induced by fatty acids: importance of the mitochondrial function.
    Martins AR, Nachbar RT, Gorjao R, Vinolo MA, Festuccia WT, Lambertucci RH, Cury-Boaventura MF, Silveira LR, Curi R, Hirabara SM.
    Source

    Department of Physiology and Biophysics, Institute of Biomedical Sciences, University of São Paulo, Avenida Professor Lineu Prestes 1524, Butantã, São Paulo, SP, Brazil.
    Abstract

    Insulin resistance condition is associated to the development of several syndromes, such as obesity, type 2 diabetes mellitus and metabolic syndrome. Although the factors linking insulin resistance to these syndromes are not precisely defined yet, evidence suggests that the elevated plasma free fatty acid (FFA) level plays an important role in the development of skeletal muscle insulin resistance. Accordantly, in vivo and in vitro exposure of skeletal muscle and myocytes to physiological concentrations of saturated fatty acids is associated with insulin resistance condition. Several mechanisms have been postulated to account for fatty acids-induced muscle insulin resistance, including Randle cycle, oxidative stress, inflammation and mitochondrial dysfunction. Here we reviewed experimental evidence supporting the involvement of each of these propositions in the development of skeletal muscle insulin resistance induced by saturated fatty acids and propose an integrative model placing mitochondrial dysfunction as an important and common factor to the other mechanisms.

    • Gert van der Hoek zegt:

      “Overeten op een hoog-vet (verzadigd vet) dieet was toendertijd het standaard model om insuline resistentie op te wekken. Werkte altijd en ook bij alle diersoorten”.

      Interessant. Mag ik vragen: wat is “overeten” en wat is/was het aandeel van koolhydraten c.q.. gluten tijdens het hoog verzadigd vet dieet?

      • Gert van der Hoek zegt:

        Overigens: zo koolhydraat arm was het Eco-Jenkins dieet niet? En wat te denken van de gluten, granen en soja ?

        Methods A total of 47 overweight hyperlipidemic men and women consumed either (1) a low-carbohydrate (26% of total calories), high–vegetable protein (31% from gluten, soy, nuts, fruit, vegetables, and cereals), and vegetable oil (43%) plant-based diet or (2) a high-carbohydrate lacto-ovo vegetarian diet (58% carbohydrate, 16% protein, and 25% fat) for 4 weeks each in a parallel study design. The study food was provided at 60% of calorie requirements.

        http://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=415074

      • Otto zegt:

        Wilde ik ook net vragen, dat ‘overeten’ is interessant om wat meer over te weten. Volkswijsheid zegt dat je 80% moet eten bij iedere maaltijd, dat er dus nog ruimte over is. Ik eet altijd 120%, tjsok- en tsjokvol, 3300+ kcal/dag, maar ben al sinds ik begon met paleo stabiel qua gewicht (63 a 64 kilo). Iemand grapte dat al dat vet gewoon niet opgenomen wordt, anders zou ’t niet kunnen.. 😉

    • Natuurlijk worden spieren insulineresistent als je weinig koolhydraten eet: anders zou je in een hypo komen na een eiwitrijke maaltijd. Je lever heeft lang niet genoeg capactiteit om voldoende glucose te maken voor al je spieren, de spieren kunnen veel beter vet verbranden. Dit is wel bekend in de low-carb gemeenschap. Het typische verhaal gaat als volgt: de low-carber wordt nuchter getest en ze vinden een hoge bloedsuikerspiegel (> 6). Vervolgens wordt er een orale glucosetest gegeven en wordt gevonden dat ze insulineresistent zijn. Conclusie arts: de patient is diabeet. Maar wanneer de LC-er in kwestie 3 dagen lang 150 gram carbs per dag eet, is deze helemaal niet meer insuline-resistent. Dit is een bekend fenomeen 😉

    • Jaap, hartelijk dank voor je reactie. Maakten jullie wel onderscheid tussen pathologische insulineresistentie en de volstrekt normale palmitinezuur geïnduceerde fysiologische insulineresistentie die nodig is om vet te kunnen verbranden en zonder welke wij momenteel allemaal enigszins dood zouden zijn?

      http://high-fat-nutrition.blogspot.nl/2009/09/physiological-insulin-resistance-and.html

      PALMITIC ACID CAUSES INSULIN RESISTANCE. YOU WOULD BE DEAD WITHOUT IT. IT’S ADAPTIVE.

      We should be looking at what gets broken in metabolic syndrome at the cellular energy processing level, not shooting the messenger. And we all know that low fat diets reduce mitochondrial number and high fat diets, especially if ketogenic, increase mitochondrial numbers. I really must get back to those high fat fed mice from 10 posts ago!

      Meer voedsel voor de geest:

      http://high-fat-nutrition.blogspot.nl/search?q=palmitic

      Wat gaven jullie de proefdieren naast palmitinezuur? Hoe veel sucrose? Hoe veel n-6? Ik ga weer even wroeten in de verwarrende wereld van de fysiologische insulineresistentie en meld me dan weer. Overigens zie ik als vaker gezegd geen noodzaak voor een very low carb diet voor mensen die nog niets mankeren. Een goed paleodieet waarop je eet wat je wilt, heeft een relatief lage glycemische load, maar barst doorgaans ook niet uit z’n voegen van het verzadigde vet. Aan de andere kant laten de studies die zijn gedaan naar LCHF met veel verzadigd vet geen alarmerende dingen zien, integendeel. Alles verbetert. Als bij mensen op een goed LCHF-dieet hetzelfde zou gebeuren als bij jouw proefdieren, zouden alle markers die zijn geassocieerd met het metabool syndroom door het dak moeten gaan. Het omgekeerde is altijd het geval.

      De Oude Egyptenaren. Dankzij de mummies weten we hoe afschuwelijk ongezond de Royalty was. Van de werkers weten we volgens mij niet veel. Of wel?

      • De kinderen van arts Jay Wortman krijgen erg veel van hun energie in de vorm van het duivelse palmitinezuur en vertonen duidelijke tekenen van het metabole syndroom.

        • Jaap, deze vind ik ook verhelderend.

        • jaap seidell zegt:

          Natuurlijk is insuline resistentie als gevolg van palmitinezuur een normale fysiologische reactie. Dat is ‘de novo lipogenese’ uit koolhydraten ook evenals de metabole reacties op fructose.
          Het is het voortdurend (over)prikkelen van normale responsen door het voortdurend bombarderen van ons lichaam met vette en zoete hoog-energetische voedingsmiddelen dat uiteindelijk leidt tot pathologische gevolgen. Vetopslag uit ‘mixed meals’ in vetweefsel is een uitermate efficiënt mechanisme. Wat er gebeurt met vet in ketogene toestand is onbekend. Dat is het onderwerp van het te starten experiement van Taubes. Zeer waarschijnlijk dat het metabolisme geheel anders verloopt.
          Zijn jagers-verzamelaars voortdurend in ketogene toestand ? Ik denk het niet. Volgens Muskiet zijn ook de oost-afrikanen dol op hongingraten en fruit. Het probleem is dat wij altijd ‘honingraten’ onder bereik hebben en jagers-verzamelaars maar zo nu en dan.

          Curr Opin Lipidol. 2009 Feb;20(1):45-9.
          Dietary fat oxidation as a function of body fat.
          Westerterp KR.
          Is trafficking of dietary fat involved in the development of obesity?
          Studies on energy expenditure and substrate utilization during overfeeding, studies on individual differences in substrate utilization between individuals fed at energy balance, and differences in responses in energy expenditure and substrate utilization in individuals after weight reduction, illustrate that the capacity of fat oxidation is a potential determinant for the development of obesity.
          The ability to store dietary fat seems to be involved in the susceptibility to gain weight during a positive energy balance. Obese individuals show less oxidation and more storage of dietary fat as compared with the lean phenotype. Differences in fuel trafficking make individuals prone to overeating in the current obesogenic environment with a high availability of energy-dense fatty foods. It is difficult to get rid of excess body fat as energy requirement for weight maintenance after weight reduction is lower than predicted from the new body composition reached and thus, there is a high risk for weight regain

          Physiol Behav. 2004 Dec 30;83(4):557-64.
          Dietary fat, lipogenesis and energy balance.
          Schutz Y.
          Today, there are still uncertainties about the role of exogenous fat on body fat regulation. Early models of energy utilization (for example, Kleiber’s, early 20th century) failed to take into account the nature of substrate oxidized in the control of food intake, whereas more recent models (e.g., Flatt’s model, end of 20th century) did. Excess body fat storage is ultimately a problem of chronic positive energy balance mediated by a poor control of energy intake or/and a blunted total energy expenditure. Excess fat storage can stem from exogenous fat and to a more limited extent by nonfat substrates precursors transformed into body fat, mostly from carbohydrates, a process known as de novo lipogenesis. When considered over periods of weeks, months or years, total fat balance is closely related to energy balance. Over periods of days, the net change in fat balance is quantitatively limited as compared to the size of endogenous fat storage. The issues discussed in this article primarily include the stimulation of de novo lipogenesis after acute or prolonged CHO overfeeding and whether de novo lipogenesis is a risk factor for obesity development.

        • “Zijn jagers-verzamelaars voortdurend in ketogene toestand?”

          Natuurlijk niet. Tenzij het Inuït zijn, in de winter.

          “Ik denk het niet. Volgens Muskiet zijn ook de oost-afrikanen dol op hongingraten en fruit. Het probleem is dat wij altijd ‘honingraten’ onder bereik hebben en jagers-verzamelaars maar zo nu en dan.”

          Nergens op Het Paleo Perspectief wordt dit ontkend, sterker nog, het wordt voortdurend herhaald. Paleo is in essentie macronutriënt neutraal. In deze post wordt gekeken naar een strikt ketogene voeding als therapeutische interventie bij kanker. De observaties onder jager/verzamelaars (van Schweitzer en Staffansson tot Lindeberg) suggereren dat een ketogene voeding niet nodig is om het ontstaan van kanker te voorkomen. Iets in een voeding die vrij is van granen, zaadoliën, suiker en zuivel – ofwel in een voeding die grofweg lijkt op wat we van 2,5 miljoen jaar geleden tot 10.000 jaar geleden in ons taartgat schoven – maakt dat een hele rits ziekten niet ontstaan. Wat er in onze huidige habitat aan rotzooi voorhanden is, vind ik in dit verband niet interessant.

          ‘Eco Atkins’ vind ik een rare uitvlucht. Het bevat zoals Willem al aangaf een aantal potentiële neolithische zieketeverwekkers en het is zeker niet paleo.

        • ‘Eco Atkins’, OMG!!! Van de regen in de drup:

          Instead of the steaks and bacon found in the original Atkins diet, dieters in the study were given prepared foods that consisted mostly of healthy fats, soy foods, beans, nuts, seeds, gluten products, fruits, and vegetables. Some 31% of the calories in the diet came from plant proteins, 43% from vegetable oils, and 26% from carbs.

          Protein came primarily from gluten, soy beverages; tofu; soy burgers; veggie products such as bacon, breakfast links, and deli slices; nuts; vegetables; and cereals. The diet emphasized viscous vegetables like okra and eggplant, along with other low-starch vegetables.

          The diet included “good fats” from canola oil, olive oil, avocado, and nuts. The dieters got carbs from fruits, vegetables, and cereals, with a limited amount of oats and barley.

  2. Daniel zegt:

    Het eerste waar ik aan moest denken toen ik je artikel las, was Living Valley Springs. Een kliniek waar ze van alles en nog wat genezen door mensen te laten eten zoals onze genen dat willen (lees Paleo). Mensen met kanker krijgen gelijk vet en vlees te eten en ze genezen.

    (sorry, ik heb ze al eerder genoemd, niet om reclame te maken (gaat ook moeilijk, ze zitten aan de andere kant van de aarde) maar omdat ik zo’n grote fan van ze ben).

  3. “Vroeger adviseerde ik mijn patiënten dat ze het rustig aan moesten doen”, vertelde de oncoloog Jane Maher van Macmillan Cancer Support in een interview met de BBC. “Dat doe ik nu niet meer. Niet nu ik weet dat, als er een kankermedicijn op de markt zou komen dat net zo goed zou werken als beweging, het op de voorpagina van de krant zou staan.”

    http://www.ergogenics.org/bewegen-moet-standaardbehandeling-bij-kanker-worden.html

  4. Vrouwen die zijn behandeld voor borstkanker verdubbelen hun overlevingskansen als ze elke dag minstens een half uur matig-intensief bewegen. Dat ontdekten Amerikaanse epidemiologen van het Fred Hutchinson Cancer Research Center. Intensief bewegen verhoogde de overlevingskansen van de vrouwen echter niet.
    http://www.ergogenics.org/matig-intensieve-lichaamsbeweging-verhoogt-overlevingskansen-bij-borstkanker.html

  5. Mannen met prostaatkanker die veel bewegen hebben drie keer meer kans op overleving dan prostaatkankerpatiënten met een zittende leefstijl. Dat ontdekten epidemiologen van Harvard die 2705 mannen met prostaatkanker 18 jaar volgden.
    http://www.ergogenics.org/prostaatkanker.html

    Mensen met darmkanker verdubbelen hun overlevingskansen als ze elke dag een uur of meer wandelen. Dat ontdekten oncologen van Harvard Medical School die 573 vrouwen met darmkanker jarenlang volgden.
    http://www.ergogenics.org/index064.html

    Een dieet met weinig koolhydraten maar veel eiwitten beschermt tegen kanker. Kankeronderzoekers van de University of British Columbia ontdekten dat zo’n voeding de kans op het ontstaan van kanker vermindert en de groei van tumoren remt.

    Voedingsonderzoekers doen alsof hun neus bloedt, maar voor fundamentele kankeronderzoekers staat het als een paal boven water. De groeiende hoeveelheid energie die we opnemen uit snel opneembare koolhydraten [lees: suiker, glucose en fructose] stimuleert kanker.
    http://www.ergogenics.org/index09c.html

    Ach en zo kan je nog een tijdje doorgaan. De relatie is overduidelijk. Heb laatst met iemand gesproken die onderzoek deed naar de labeling van tumoren. Ik legde hem dit verhaal voor, vervolgens vertelt hij uitgebreid dat het klopt, hoe meer insuline hoe meer energie de tumor op kan nemen. Vervolgens vraag ik hem waarom de standaardinterventie niet koolhydraat-arm is. Zijn reactie (inclusief fysieke daar-brand-ik-mijn-vingers-niet-aan beweging) spreekt boekdelen: daar doet hij geen uitspraken over: ver buiten zijn boekje. Hij reageerde als een kind dat z’n vingers had verbrand. Het kennismonopolie en de beperkte ruimte voor kritiek van de reguliere gezondheidszorg is bizar groot.

    • Idem voor een van de beste Alzheimeronderzoekers van de wereld. Insulin Degrading Enzyme (IDE) zorgt ervoor dat insuline direct nadat het zijn taak heeft verricht wordt afgebroken, want je wilt niet dat het te lang rondhangt. IDE ruimt ook beta ameloïde op en speelt mogelijk een rol bij het gezond houden van hersenweefsel. Hoe meer insuline er circuleert (hoe vaker je een suiker/brood/pasta etc geïndicueerde piek hebt), hoe meer IDE bezig is met het afbreken van al die insuline en hoe minder het kan worden gebruikt voor het opruimen van beta ameloide. Hyperinsulinemie = meer BA-plaques.

      Betreffende topwetenschapper zoekt naar moleculen die net zo werken als IDE. Gevraagd waarom we niet gewoon streven naar correctie van hyperinsulinemie zegt hij: ‘Daar heb ik nog nooit aan gedacht. Dat is niet mijn terrein’.

      ;-).

      • willem zegt:

        Jullie stippen hier een veelomvattend/-voorkomend euvel aan: het hokjesdenken. Het komt eveneens voor op zowat elk maatschappelijk terrein: de economie, de politiek, de medische wetenschap, de banken, de ecologie, en ga zo maar door.
        In dit verband staat er in de NRC van gister een interessante bijdrage van Jan Blommaert, hoogleraar een de Tilburg University (is blijkbaar geen Nederlands woord voor). Onder de kop ‘Crisis? Koester juist de alfa’s voor oplossingen’ ontleedt hij haarfijn hoe juist dat hokjesdenken (de econoom die blindelings en kortzichtig, dus afgeschut voor de werkelijke wereld de crisis wel eens zal oplossen) nieuwe problemen veroorzaakt, die natuurlijk niet zijn afgevinkt binnen de ‘hokjes’. Meer en nieuwe problemen dienen zich aan.
        Deze visie is ook van toepassing binnen de onderwerpen die wij hier aansnijden: het hokjesdenken van de voedingswetenschappers wier denkrichting wordt bepaald door afgeschutte visies.

        • Ik vermoed dat er in de toekomst vraag ontstaat naar alfa’s of net-niet beta’s die sterk non lineair denken, die briljante wetenschappers die van elkaar niet weten wat ze doen bij elkaar brengen.

      • Mariet Hoen zegt:

        Dat is nou opeens een prangende vraag voor mij ! Ik doe nu mee aan een onderzoek van ’t Vu over bloeddruk. Uitgebreid getest en voor de eerste keer ook insuline in het bloed getest ( naar ik weet ) Labwaarde 220, zegt me natuurlijk niks. Ik heb gezocht op internet en een vraag gesteld hierover aan het NVKC. Want hun info noemt geen waardes
        Ben benieuwd naar het antwoord.
        http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagformulier.php?id=238.

        • Insuline

          nuchter, normaal postuur
          < 15 mU/l (< 110 pmol/l)

          nuchter, obesen
          < 25 mU/l (< 180 pmol/l)

          Grappig dat ze voor 'obesen' hogere normaalwaarden hanteren dan voor mensen met een normaal postuur. Nee hoor, insuline heeft niets te maken met overgewicht, tralalala. Ha, ha, ha.

          Was die hoge 220 pmol/l nuchter, Mariet? Je vertelde dat je spuit, maar je bent volgens mij geen type 1. Weet jij hoe veel insuline je zelf aanmaakt? Weet je of je een normale eerste fase respons hebt? Hoe lang voor deze meting had je gespoten en hoe veel?

          Als je geen zin hebt om dit soort informatie te delen, doe je het natuurlijk gewoon niet!

        • Ter vergelijking, op Kitava ligt de nuchtere insulinespiegel tussen de 3 en 6 mU/l en komt waarschijnlijk zelden erg hoog.

        • Ook tekenend.

          In de folder wordt gesteld:

          “Bij type 2 diabetes mellitus is er wel insulineproductie, maar die is onvoldoende.”

          Vervolgens staat in de uitleg van de verschillende testresultaten dat de insulinespiegel bij mensen met diabetes type 2 doorgaans sterk verhoogd is. Ze kunnen het niet laten om type 2 in de eerste plaats te zien als een ziekte van insulinedeficiëntie, in plaats van als een ziekte van pathologische insulineresistentie en onvermogen van de lever om glucose output te reguleren.

          Onvoorstelbaar.

        • James zegt:

          Had je anders verwacht?? Groot bericht in de Volkskrant vanmorgen; Lucht verontreiniging als mogelijke oorzaak van autisme.Je moet er maar opkomen. Gelukkig beginnen aan deze kant van de plas andere geruchten de ronde te doen en wordt er in de richting van graan gedacht. Mogelijk gaat Omega 6 overload snel volgen

        • Mariet Hoen zegt:

          Je weet wel, lekker ingewikkeld doen. Zodat de klanten afhankelijk van je worden 😉

        • Mariet Hoen zegt:

          Sorry, ik had niet goed gekeken. Insuline stond wel op het lijstje maar de waarde was niet ingevuld, wel tot hoe hoog werd gemeten (220) Ik heb nagevraagd hoe hoog de waarde was, moet nog bericht krijgen.
          Geen probleem, doorgeven van waarden, is geen geheim 😉 Ik zou dat ook wel graag willen weten of ik zelf nog insuline aanmaak. Dat zou kunnen betekenen, dat als ik behoorlijk afval, ik misschien weer op mijn eigen insuline kan draaien. Met behoorlijk lowcarb dan.
          Ik was nuchter, Ben T2DM, laatste keer gespoten 23.00 uur vorige dag, 43 eenheden. Is wel de enigste medicatie die ik momenteel voor de diabetes gebruik.
          Als ik meer weet laat ik het weten, bedankt.

      • Mariet Hoen zegt:

        Melchor, over de hoeveelheid insuline in het bloed, net bericht gehad. Is dus toch 220. Te hoog zegt de dokter, moet onder de 96 zijn. Ingewikkelde materie, pfff
        Maak ik nu dan toch ook zelf insuline? ( spuit 43 langwerkende eenheden per dag ) Zou toch wel weer positief zijn.

        Ben heel duidelijk in ketose. (heb nu bloedketose meter, en een gemeten waarde van 0.9, en vandaag 1.7 )
        Volgens George en Volek/Phinney ben je tussen 0.5 en 3 in ketose. Dus, ik eet ‘very low carbs’

        Las bij Peter (Hyperlipid) dit over Physiological insulin resistance
        http://high-fat-nutrition.blogspot.nl/2007/10/physiological-insulin-resistance.html

        Als ik het goed begrijp maakt ketose hogere fysiologische insulineresistentie, maar als de HbA1c maar laag genoeg is, is het geen probleem !?

  6. jaap seidell zegt:

    In de WCRF richtlijnen voor voeding bij preventie van kanker (de standaard op dit gebied)is wel degelijk veel aandacht voor lichamelijke activiteit. Ook worden snel opneembare koolhydraten afgeraden. Mijn punt is niet dat koolhydraten OK zijn maar dat de cocktails van zoet en vet leiden tot spontaan overeten en daarmee tot insuline resistentie. Op witte rijst overeten is een stuk makkelijker wanneer je daar wat vet door roert.
    De verslavingsdeskundige Nora Volkow laat zien dat juist die combinatie van suiker en vet onze ‘reward centers’ maximaal prikkelt.

    Trends Cogn Sci. 2011 Jan;15(1):37-46. Epub 2010 Nov 24.
    Reward, dopamine and the control of food intake: implications for obesity.
    Volkow ND, Wang GJ, Baler RD.

    The ability to resist the urge to eat requires the proper functioning of neuronal circuits involved in top-down control to oppose the conditioned responses that predict reward from eating the food and the desire to eat the food. Imaging studies show that obese subjects might have impairments in dopaminergic pathways that regulate neuronal systems associated with reward sensitivity, conditioning and control. It is known that the neuropeptides that regulate energy balance (homeostatic processes) through the hypothalamus also modulate the activity of dopamine cells and their projections into regions involved in the rewarding processes underlying food intake. It is postulated that this could also be a mechanism by which overeating and the resultant resistance to homoeostatic signals impairs the function of circuits involved in reward sensitivity, conditioning and cognitive control.

    Ann N Y Acad Sci. 2008 Oct;1141:163-75.
    Molecular mechanisms of fat preference and overeating.
    Gaillard D, Passilly-Degrace P, Besnard P.

    Obesity is recognized as a worldwide health problem. Overconsumption of fatty foods contributes significantly to this phenomenon. Rodents, like humans, display preferences for lipid-rich foods. Rodents thus provide useful models to explore the mechanisms responsible for this complex feeding behavior resulting from the integration of multiple oral and postoral signals. Over the last decades, the lipid-mediated regulation of food intake has received considerable attention. By contrast, orosensory lipid perception was long thought to involve only textural and olfactory cues. Recent findings have challenged this limited viewpoint. These recent data strongly suggest that the sense of taste also plays significant roles in the spontaneous preference for fatty foods. This paper provides a brief overview of postoral regulation of food intake by lipids and then highlights recent data suggesting the existence of a “fatty taste” which might contribute to lipid overeating and hence to the risk of obesity.

    • willem zegt:

      Aan de Universiteitskliniek in Wurzburg zit Prof. Dr. med. Johannes Dietl al heel lang op het spoor van een dieet ter bestrijding van kanker via een lage koolhydraatinname en hoge vet- en eiwitvoeding.
      Jaap, je geeft aan dat ‘cocktails van zoet en vet leiden tot spontaan overeten en daarmee tot insuline resistentie’. Juist. Maar hoe zit dat dan met meelproducten? En ik denk dat vet, trouwens ook zoet, toegevoegd aan praktisch alle voedsel zorgt voor makkelijker overeten. ’t Is namelijk lekker, met een goed mondgevoel.
      Ik vind het erg getuigen van het hebben van frisse ideeen, los van de hoofdstromen in voedingsland, die je voorstaat. Blijven toch wat vraagtekens hangen, zeker rond dat Jenkinsverhaal. Dat zit vol gluten, peulvruchten, zetmeel. Wat mooet ik daar nou mee?

      • Zo, wieder zu Hause. Dank voor de reacties, ga er straks naar kijken. Willem was me voor met de Frauenklinik Uni Würzburg. Dank, Willem! Hier is de brochure over het kankerdieet van Dietl en andere waaghalzen. Gewoon een humane voeding, overigens. Paleo (op die zuivelproducten na; erg insulinogeen, niet slim). Het bierviltje.

    • Ik denk ook niet dat een oplossing zou zijn om vet aan de rijst toe te voegen, maar om de rijst volledig te laten staan en het vet door de groente te roeren. Die insulinespiegel zo laag mogelijk, in ieder geval gedurende de behandeling. Er zijn twee manieren om dat te doen: bewegen en het schrappen van koolhydraten.

  7. George zegt:

    Ook toevallig: dr. Strunz uit Duitsland heeft net een boek over hetzelfde onderwerp geschreven, hij komt ook met overtuigende verbanden tussen voeding en gezondheid, met heel veel literatuurverwijzingen. het boek is zeer toegankelijk geschreven en hij is vooral een man van de praktijk: hij meet op waarden waar de gemiddelde arts nog nooit van gehoord heeft en schrijft vervolgens supplementen voor waar er tekorten zijn en natuurlijk bewegen en voeding.
    Ik zeg lezen: http://www.amazon.de/Das-neue-Anti-Krebs-Programm-schalten-Tumor-Gene/dp/3453200195/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1353916758&sr=1-1

  8. fran zegt:

    Ik zit weer met een vraag. Ik eet sinds een aantal maanden enkel dingen die zowel volgens paleo als volgens low carb mogen. Ik overweeg wel weer dingen in te voegen die niet volgens low carb maar wel volgens paleo mogen, zoals bijvoorbeeld knollen en fruit. Maar, ook op deze site lees ik her en der dat dat soort koolhydraatrijke voedingsmiddelen door sommige mensen beter niet gegeten kunnen worden, namelijk (als ik me niet vergis) mensen bij wie de glucosetolerantie niet in orde is. Nou is mijn vraag: hoe weet ik of ik tot de groep mensen behoor die die voedingsmiddelen beter kunnen vermijden? Ik heb via internet al eens een diabetestest en glucosecheck besteld en resultaten waren normaal (het waren volgens mij overigens twee precies dezelfde testen, ook al heetten ze dus anders). Is dit genoeg info om te bepalen hoe het zit met mijn glucosetolerantie?

  9. Mariet Hoen zegt:

    Om echt proijit te hebben van low carb, denk ik dat voor iemand die bv diabetes heeft en misscien ook wel bij kanker, ketose nodig is om voordeel van LC te hebben. En dat betekent dat er in verhouding veel vet, ‘normaal’ eiwit en lage carbs gegeten moet worden. En zeker geen graan.
    Ik kan nu mijn bloedketose meten en weet eindelijk zeker dat ik zeker in ketose ben.( 0.9 )

    Na jaren lowcarb, te weinig vet en een beetje graan (1 á 2 boterhammen per dag ) kan ik nu pas gestaag afvallen en mijn bloedsuikerwaarden aanzienlijk verminderen.

    6 Common Low-Carb & Keto Mistakes and How to Avoid Them

    http://www.kriskris.com/avoid-low-carb-keto-side-effects/
    Met een verwijzing naar Drs Stephen D. Phinney and Jeff S. Volek. This book was written by two of the leading researchers on low-carbohydrate, ketogenic diets worldwide,

  10. Jaap, wat mij nou intrigeert: wat heb jij tegen een voeding op basis van het paleo model? Wat is er in jouw ogen verkeerd/onwetenschappelijk aan het bepalen van de voeding van een diersoort aan de hand van de voeding die de soort eet in de habitat waarin hij evolueerde? Waarom wil jij een humane voeding per se baseren op allerlei agrarische producten waarvan we kunnen voorspellen of reeds weten dat ze niet optimaal zijn?

    • willem zegt:

      E n die vraag houdt me ook al lang bezig!

    • willem zegt:

      Voeding is een voorwaarde voor leven. Ook voor de mens. Die mens is een evolutionair product. Wat ligt er meer voor de hand dan de mens te beschouwen binnen dat corset van de evolutie. En wat ligt er daarom meer voor de hand dan het voedsel van diezelfde mens te plaatsen tegen dat evolutionaire licht. Met wat voor soort voedsel is in de loop van die evolutie de mens geworden tot wat hij is. Daarover is wel het een en ander bekend: vis, vlees, plantaardig spul als wortels, knollen, bladeren, (zee)vruchten… Zaden en noten, wat honing, vogels, eieren…
      Wat valt buiten dat perspectief: grassen (dus ook granen), mechanisch bewerkt, of verkregen spul (zoals we pas sinds kort toepassen), suikers uit bieten, zuivel, peulvruchten, die sinds kort om de hoek komen kijken.
      Laatstgenoemde, lichaamsvreemde (bekeken vanuit het perspectief van van wat niet ons genoom heeft doen vormen) stoffen doen ons lichaam in de kramp schieten (ja, ja, bij de een meer dan bij de ander), waarmee afweerstoffen gevormd worden die een chronische ontsteking veroorzaken in het lichaam. deze chronische, laaggradige ontsteking veroorzaakt op den duur, of soms al tamelijk snel, allerlei kwaaltjes die wij benoemen als de hedendaagse Westerse beschavingsziekten. Noem ze maar op. Die bestrijden we met een vloedgolf aan (medische/farmaceutische) bestrijdingsmiddelen. Vaak levensreddende, zoals antibiotica en prednisonsoorten. Het is een grote verworvenheid dat we die hebben.
      Maar….., waarom niet veel meer doen aan preventie? En daar gaat hier de discussie vaak over.
      Ik acht Jaap Seidell een eminent wetenschapper. Maar ook hij ziet, in mijn ogen, dus neem het voor wat het waard is, met de wetenschappelijke ogen van een voorgeprogrammerde geleerde, opgeleid binnen kaders. Die kaders zijn gevormd (ik ga hier niet in op mogelijke niet-wetenschappelijke invloed) met als uitgangspunt: hard wetenschappelijk bewijs. Een kenmerk van wetenschap is, dat bewijs een garantie is tot de deur. Daarna komt er weer bewijs, dat het voorgaande onderuit haalt. Een fundamenteel toe te juichen kenmerk!
      In de ogen van mensen die een soort paleomodel zien als een logisch en bij de mens passend leefmodel (uiteraard aangepast aan de tijd) komt dat allemaal wat beperkt over. Waarom niet gewoon proberen voort te borduren op datgene waarop ons genoom, dus ook ons lichaam in al zijn complexiteit, is geworden tot wat het is?
      Dit is een soort lekenverantwoording, spontaan opgeschreven door een leek op wetenschappelijk terrein, maar daarom toch niet al te dom??

      • Allerminst dom, natuurlijk, Willem.

        Het voornaamste (en sterk antropocentrische) argument van de nay sayers is dat voor de mens op de een of andere manier andere regels gelden dan voor andere diersoorten en dat uit zijn natuurlijke habitat geen zinnige conclusies zijn te trekken ten aanzien van zijn optimale voeding. Dat een visdief vis moet hebben en ziek wordt van brood en suiker nemen ze aan, dat olifanten zwaar atherosclerotisch worden zodra je ze gaat bijvoeren met brood wil er eventueel ook nog wel in, maar dat de mens zich heeft aangepast aan vlees, vis, knollen, eieren, noten, fruit en wat groene bladeren en ziek wordt van frequente glycemische bombardementen en graszaden met geraffineerd bioactief oorlogstuig aan boord vinden ze een bespottelijk idee.

        Natuurlijk is veelzijdigheid de niche van Homo sapiens, maar we staan niet boven de evolutie. Er zijn grenzen. Wat mij betreft worden die grenzen op dit moment het scherpst afgebakend door Lindeberg en Spreadbury.

        Ze willen meestal ook niet horen dat paleo een model is, een hypothesegenerator (die tot nog toe verrassend adequaat is gebleken, maar dat terzijde).

      • riesjart zegt:

        Helemaal juist Willem, je verwoordt ook precies mijn gedachten; wat kan er in hemelsnaam mis mee zijn? Het afslaan van een neolitisch voedingspatroon kan toch alleen tot verbetering leiden? Het nadeel is natuurlijk dat het merendeel er niet aan wil; het is een teruggang in een luxe ongeremde levensstijl. Het is ook het erkennen van je eigen verantwoordelijkheid, jij hebt je eigen gezondheid in je hand. Dat moet een ongemakkelijke gewaarwording opleveren, je kunt dus niet alles afschuiven op de overheid, wetenschap, medische gemeenschap etc.
        De kans op slagen voor de grote getallen is dus nihil te noemen lijkt mij en daar ligt volgens mij de weerstand voor de beleidsmakers van deze zieke wereld. Zij willen een hoge kans op succes en hopen die te bereiken met gematigdheid.
        Deze tactiek leidt volgens mij allerminst tot succes, pappen en nathouden doen we al veel te lang, hou toch op met jezelf in slaap te sussen!
        Alleen een sterk signaal en een duidelijke boodschap kunnen het tij nog keren, wie volgens de norm leeft zal een normale gezondheid hebben. Daarvan maken de welvaartsziekten vanaf middelbare leeftijd een vast onderdeel uit.

    • jaap seidell zegt:

      Beste Melchior
      Mijn interacties zijn wat fragmentarisch op dit blog en ik snap dat mijn positie onduidelijk is. Ik heb het volgens mij al een paar keer eerder geschreven maar ik heb helemaal niets tegen een voeding volgens het paleomodel. In gesprekken met Frits Muskiet en Remco Kuijpers (en ver daarvoor met Lindenberg, Yudkin sr en Eaton) heb ik de waarde daarvan onderkend. Deze site bezoek ik vooral omdat er zinnige dingen zaken worden besproken waar veel discussie over is. Soms reageer ik alleen maar op opmerkingen die vast uitschieters zijn.
      Vast niet op deze site, bijvoorbeeld, maar veel paleo aanhangers zweren bij een hoog verzadigd vet dieet. Ik weet niet of dat een goed idee is. Eaton (zie onderaan dit bericht) zag er ook bezwaren in. Mijn reacties op deze site gaan ook vaak over de opvattingen van mensen die alles scheren met een scheermes van Ockham zoals Lustig (alle ellende komt door fructose) of Taubes (I do not believe in effects of transfat, sodium en physical activity on health; sugar is the only cause for modern disease).

      Overigens: wat betreft multidisciplinariteit check mijn publicaties (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=seidell%20j*).

      Eaton: Whether subsistence was based predominantly on meat or on vegetable foods, the paleolithic diet had less total fat, more essential fatty acids, and a much higher ratio of polyunsaturated to saturated fats than ours does. In comparison with us, our paleolithic ancestors consumed more structural and less depot fat.

      Mijn boodschap: minder processed foods (arm aan vezel, rijk aan zetmeel, toegevoegd suiker, zout, verzadigde en transvetten) en meer basisproducten. Liever vis dan vlees en vleeswaren (van gedomesticeerde dieren). Meer groenten (liefst veel kleuren), knollen, en peulvruchten, niet al te veel fruit (en vooral matig met vruchtensap) enz

      • De laatste alinea van Dr. Seidell is een boodschap die zijn weerklank vindt bij mijn egaa. Dat beschouw ik als heel positief.

      • Jaap, dank voor deze verduidelijking. Die twijfel deel ik helemaal! In de context van een hoogglycemisch westers dieet is een hoog aandeel verzadigd vet mogelijk een slecht idee. Maar wat is in die context wel een goed idee? Grote doses PUFA zijn wellicht nog ongunstiger, omdat ze in combinatie met veel suiker bewezen tot NAFLD en cirrose leiden. Gefrituurde lever (in een mix van frisdrank en zonnebloemolie) is momenteel een epidemie aan het worden.

        Puur persoonlijk probeer ik na te bootsen wat ik zou eten als ik deel uitmaakte van een troep coastal dwellers. Het staat vast dat hun toegang tot verzadigd vet niet al te groot en niet constant was. Tegelijk moet ik onder ogen zien dat veel mensen (vooral mensen met ernstige metabole problemen) fantastisch opknappen op LCHF met een hoog aandeel verzadigd vet uit ondermeer zuivel. Ik ben dan ook (veel) minder bang voor LCHF dan voor het standaard supermarkt dieet.

        • jaap seidell zegt:

          Melchior, Ook LCHF diëten zij er in soorten en maten. Als het vet uit noten en zaden komt heb ik dat liever dan uit speklappen. Maar er zijn alternatieve voedingspatronen die ook gunstig uitpakken. Bijvoorbeeld het Nordic Diet (nu enorm populair in Zweden zoals je weet) bestaat uit vis, veel bessen, paddestoelen e.d. maar ook roggebrood. Die Scandinaviërs knappen daar erg van op en het is cultureel ook makkelijk te implementeren. Het Mediterrane dieet zoals beschreven op Kreta en Sardinië doet het ook goed in trial versus een ‘standard western diet’ en ook het voedingspatroon als dat van zevende dag adventisten in Californië en op Okinawa lijkt aardig te vrijwaren van welvaartsziekten. Jouw keuze van eten als een jager-verzamelaar aan de kust van Oost Afrika lijkt me voortreffelijk. Ik kijk meer naar hoe je bewoners van Amsterdam-West op korte termijn een voor hun acceptabele verandering in voedingsgewoonten kunt laten maken die sociaal-cultureel haalbaar is.

        • Mariet Hoen zegt:

          Jaap, wat is er nu zo speciaal aan de voedingspatronen van Amsterdam West ? Wat te doen met Zuid/Oost, Oost, Zuid enz. Horen die niet tot de doelgroep ? Geloof ik toch niet…

        • jaap seidell zegt:

          Mariet, het was maar een voorbeeld. Ik bedoel groepen in Nederland met extreem veel metabool syndroom. Vaak in achterstandswijken. Subordinate stress is (net als Melchior al aangaf) een voorname reden van ongezond eten, diabetes, hart- en vaatziekten (en depressie).
          Maar bijvoorbeeld ook bij de 40,000 hindoestanen in Den Haag waarvan 40% diabetes heeft maar die allemaal specifieke sociaal-culturele taboes hebben rond wat wel en niet een acceptabel voedingsadvies is.

        • Mariet Hoen zegt:

          Oh, op die fiets. Je hebt gelijk. weinig geld, slecht eten. Maar ook in Buitenveldert en Amstelveen eten de wat meer bedeelden ook vaak ongezond. Ik weet, de Hindoestanen zijn heel ‘gevoelig’ voor diabetes. De vraag is of ze dat hier hebben opgelopen of al in Suriname hadden. Veel oorspronkelijke Surinamers, zijn pas hier ongezond gaan eten. Zoals een mevrouw mijn vertelde : Mijn oma had een eigen kokosnotenboomgaard. We bakten altijd in kokosolie. Nu? nee croma,
          Terug naar hun eigen gewoontes, zou misschien al een beetje helpen 😉

        • Jaap, zeker na de fantastische gastpost van Job en Bartinka probeer ik niet te leven als een coastal dweller in Oost-Afrika, maar als een strandjutter in Holland ;-). Helaas sluipt er nog wel eens een verdwaalde kokosnoot mijn menu binnen, omdat ik het best moeilijk vind om met zuiver Hollandse paleoproducten voldoende energie binnen te krijgen. Maar met een markt of visafslag in de buurt is het mogelijk om 100 procent Nederpaleo te gaan. Waarbij ik een aardappel op z’n tijd tegen de Cordainiaanse richtlijnen in accepteer, al zit ik momenteel in een koolraapfase. Mijn lunch van zojuist: plak koolraap 2,5 minuut in de magnetron, makreel en wat zeekraal er op, paar mosselen en hazelnoten er naast. Twee verzamelde valappels van een Rijksboom toe.

          Het Nordic Diet is natuurlijk vele malen beter dan het SDCD, maar hoe moeilijk is het nou helemaal om ook dat roggebrood er nog uit te halen. De evidence dat er veel mensen zijn voor wie zelfs een relatief bescheiden graanconsumptie problematisch is, is wat mij betreft zo sterk dat ik het nooit zou aanbevelen. We gaan toch voor optimaal? Tegelijk snap ik dat jij uit bent op een gezonde voeding die je ook in Buitenveldert (of Zoutkamp ;-)) in de boodschappenkar en op tafel krijgt.

          Jouw afkeer van het vet in bacon et al snap ik niet helemaal. Oliezuur, stearinezuur, best weinig palmitinezuur en nog wat linolzuur. Nagenoeg ideaal profiel, toch?

        • jaap seidell zegt:

          Bacon: gezouten, gerookt, hoog-calorisch, rood vlees (het effect van heemijzer).

        • Okay.

          Heemijzer zie ik ook als een potentieel probleem in een hedendaags paleomenu, omdat we in tegenstelling tot vroeger nauwelijks darmparasieten hebben om ervoor te corrigeren. Het hele plaatje zien is gecompliceerd, maar ik probeer eea met (neolithische, ik weet het) koffie en thee recht te zetten ;-).

      • Hé Melchior: darmparasieten kun je gewoon kopen hoor :D, schijnt heel goed te werken:

        http://www.ovamed.org/

        • Ha, ha, dank Gert! Ik wist dat de nederige aarsmade het immuunsysteem in het gareel houdt en wordt ingezet bij Crohns, maar niet dat je ze gewoon kunt bestellen :-). Veel ravotten met kleine kinderen die nog dagelijks in de modder rollen zal ook wel helpen. Zou je als volwassene ook de irritante jeuk ervaren wanneer je deze Old Friends bij je draagt?

      • Boerenkool eten is misschien wat aantrekkelijker. En spinazie en andijvie, dat schijnt heemijzer te kunnen neutraliseren.

      • CushiHuaira zegt:

        Vet uit noten en zaden liever dan uit speklappen. Maar Kresser waarschuwt weer tegen teveel noten vanwege het fytinezuur http://chriskresser.com/another-reason-you-shouldnt-go-nuts-on-nuts.

      • willem zegt:

        Zomaar weer enkele onderwerpen die de moeite waard zijn verder uit te diepen: heemijzer en noten (fytinezuur).
        Hoe meer je leest, hoe meer het je duizelt….

        • Ik eet ze juist deels vanwege het fytinezuur ;-). Sommige mensen veroordelen granen vanwege het fytinezuur, maar dat is nu juist een stof die nuttig kan zijn. Met mate uiteraard.

      • willem zegt:

        Kijk, dat vind ik nou zo boeiend aan dit blog, jouw reactie van daarnet, Melchior!
        Zou ik een lijfspreuk hebben, ze zou kunnen luiden: doe alles met mate…

        • Terwijl ik daar nou weer mordicus tegen ben, want Alles Met Mate leidt vaak tot halfbakken resultaten. Otto stelde laatst dat we qua volksgezondheid geweldig zouden opschieten als we allemaal Met Mate volgens de Schijf van Vijf zouden eten. Daar heeft hij gelijk in. Maar is het optimaal? In mijn paleowereld is er geen ruimte voor potentiële Neolitic Agents of Disease, omdat het er op lijkt dat ze ook Met Mate, in een ‘gebalanceerde’, niet te energierijke voeding, problemen geven. Voor mij geen tarwe en gehomogeniseerde koemelk met mate, bijvoorbeeld, maar nultolerantie :-). De geringe doses fytinezuur die we met verzamelbare hoeveelheden noten binnenkrijgen zijn evolutionair ‘oud’ (het zit ook in sommige bladeren/groenten) en beschermen tegen ijzerstapeling.

      • willem zegt:

        Dat is de consequentie van kretologie, of vermeende wijsheid in te beknopte oneliners persen! Volkomen gelijk heb je, Melchior, met je reactie. Tuurlijk niet ALLES met mate. Ik bedoel, uiteraard zou ik willen zeggen op basis van wat ik op jouw blog als rode draad deponeer, dat ook een wijze van ‘paleovoeding’ kan vragen om restrictie. En wellicht is beperking van overmatig noten-, of honingeten verstandig. V.w.b. vis en groenten hangt de vlag er enigszins anders bij, lijkt me. En van vlees ook. Toch?

        • Willem, ik bedacht net tijdens de breekvast hoe je het eigenlijk bedoelde. Matigheid ook binnen het raamwerk waar we ons hier mee behelpen. Helemaal mee eens natuurlijk!

      • Misschien kan bij gelegenheid uitgelegd worden hoe dat zit met heem(haem)ijzer, non-heemijzer, ijzerstapeling.

        • Folkert,

          Met uitzondering van menstruerende vrouwen hebben mensen nauwelijks mogelijkheden om zich van ijzer te ontdoen. IJzer is absoluut noodzakelijk, maar wanneer we er meer van binnenkrijgen dan strikt nodig is om het biochemische circus draaiende te houden, stapelt het zich op en gaat het lopen klieren. Ik heb er hier eerder over geschreven.

          Heemijzer is ijzer uit het bloed/spierweefsel van dieren. Hiervan nemen we meer op dan van ijzer uit plantaardige bronnen. In een moderne habitat, zonder parasieten, bloedzuigers, geregelde verwondingen met bloedverlies, etc. kan een paleovoeding dus meer makkelijk opneembaar ijzer geven dan wenselijk is. Wanneer je gelijk met je biefstukje iets eet met fytinezuur erin, bindt het fytinezuur een deel van het ijzer waardoor dat niet wordt opgenomen. Fytinezuur heeft ook het vermogen om eventueel overtollig ijzer in het lichaam aan zich te binden en af te voeren. Dit doet het ook met andere metalen en mineralen (zoals magnesium en calcium), dus te veel is waarschijnlijk geen goed idee.

  11. @rnold zegt:

    Weer een prachtig draadje! “Jullie conclusies’ doen me denken aan die van whole9 als reactie op diverse praatjes op AHS 2011?

    Nutritional science is complicated, the explanations are multi-factorial, and we should take care to frame our recommendations in the appropriate context. In the mean time these are our broad strokes with a big brush, all designed to help get people on the road to eating healthier as effectively and efficiently as possible:
    – Chronically high levels of blood sugar and/or insulin are damaging to the body.
    – Systemic inflammation plays a causative role in most lifestyle-related diseases and conditions.
    – Normalizing gut integrity and function is necessary for good health.
    – Over-consumption of nutrient-poor, carbohydrate-dense foods make you less healthy.
    – Added sugar (in any form) and alcohol make you less healthy.
    – For multiple reasons, grains, legumes and dairy generally make you less healthy.
    – Creating a healthy psychological relationship with food is key for long-term success.

    http://whole9life.com/2011/08/the-science-of-practical-application/

    • Ja, @rnold, dat zijn wel zo’n beetje de hoofdpunten die in de kakofonie van meningen fier overeind blijven staan. Ik zou er voor alle duidelijkheid nog de zaadoliën aan toevoegen. Die doen in industriële doses echt verschrikkelijk veel kwaad.

      • James zegt:

        Even snel want heb op dit moment erg weinig tijd. Kan me helemaal vinden in wat er hier te berde gebracht wordt. Probeer wel bij alle produkten die hun offspring proberen te beschermen met overleg te werk te gaan. Dus tomaten en peppers zonder zaad, liever venkel dan venkel zaad enz. Wat ik een beetje mis is dat er wel erg gemakkelijk over vet gepraat wordt als toch wel iets waar je heel voorzichtig mee moet omspringen Melchior maakt in ieder geval al het voorbehoud mbt. zaadoliën. Ik zou daar echter graag aan toe willen voegen grass fed. Ik weet bijna zeker dat paleo eigenlijk alleen maar grass fed kende. We hebben in weide varkens meervoudig onverzadig vet geconstateerd van meer dan 60%. Dus als dr. Seidell op goed gronden bezwaren maakt tegen een hoog vet gehalte is er wel degelijk voor ons allemaal reden om de oorsprong en kwaliteit van onze vet sources in overweging te nemen

      • James zegt:

        Ooeps!! dat was een daverende verschrijving. Er is waarschijnlijk ook meervoudig onverzadigd aangetroffen in varkensvet, maar ik bedoelde natuurlijk enkelvoudig (oleic acid N-9) Trouwens iedereen die de discussies mbt vet en borst kanker gevolgd heeft weet dat we daar nog lang niet uit zijn. De relatie tussen de aanwezige verschillende vetten in de rode bloed lichaampjes en de verzadigings index ervan is van belang, maar wat causaal of wat symptomatisch is ? “..The saturation index (SI) in red blood cell membranes is the ratio of stearic acid (the most common saturated fatty acid [SFA]) to oleic acid (the most common monounsaturated fatty acid [MUFA]). A reduction in SI was observed in patients with breast and other cancers in several (10,11) but not in all (12,13) case–control studies. Furthermore, in a recent prospective cohort study carried out in Sweden (14), a high SI in plasma phospholipids was observed to be protective against breast cancer…” http://jnci.oxfordjournals.org/content/93/14/1088.full

  12. @Melchior geen tijd om de hele draad te lezen, maar even over de ‘oorzaak’ van kanker. Als ik hoor DNA-mutaties, dan hoor ik niet reproduceerbaar onderzoek. Voor mij is het heel simpel. De reden dat intelligente primaten hebben kunnen evolueren is dat er op een gegeven moment cellen kwamen die overgingen van fermentatie op oxidatie, wat een veel efficientere manier is van energie produceren. Kankercellen gaan om redenen die we hier maar even buiten beschouwing laten over op fermentatie. En zijn dus heel dom. Ze kunnen niet meer dan zichzelf alleen maar dom, zonder plan reproduceren. Kanker is een metabolische ziekte. Causale relatie met DNA begrijpen we nog niet genoeg van om hier iets zinnigs over te zeggen. Althans, dat is mijn bescheiden leken-mening.

    • Hoi Ernesto,

      Dat kanker primair een metabole ziekte is ben ik met je eens. Als het metabolisme op rolletjes loopt, krijgt kanker geen kans.

      Dat kankercellen dom zijn waag ik te betwijfelen. Doordat ze, eenmaal enigszins geïnstalleerd, veel vaker delen dan gezonde cellen, is er sprake van versnelde evolutie. De kankercellen die het milieu het best kunnen uitbuiten, hebben overlevingsvoordeel. Dat leidt tot behoorlijk geavanceerde gedrochtjes. Zo weten we dankzij Joshua Folkman dat tumoren het lichaam van de gastheer instrueren om angiogenese-stimulerende peptiden aan te maken, waarna de gastheer zorgt voor een aansluiting op de circulatie. Is een tumor eenmaal geïnstalleerd en voorzien bloedvaatjes, dan spoort hij het lichaam juist aan om angiogenese-remmende peptiden aan te maken, waardoor het voor concurrentie elders in het lichaam lastiger wordt om aansluiting op de bloedvoorziening te regelen. Dit verklaart de observatie dat mensen met een stabiele tumor en een mild ziekteverloop na chirurgische verwijdering van de solide tumor relatief vaak snel daarna onder de metastasen zitten. Met de solide tumor is een formidabele generator van angiogeneseremming verwijderd.

      Verder bezitten ze die hele machinerie die nodig is om insuline et al te kunnen exploiteren. Ik kan dat niet dom noemen.

      Waar jij vermoedelijk naar hint (correct me if I’m wrong) is de nadruk die door de kankerbusiness wordt gelegd op genen. Dat is inderdaad volksverlakkerij. Vrouwen met het BRCA1-gen hebben een verhoogd risico op borstkanker en daarom wordt gesuggereerd dat dit genotype de oorzaak is van kanker. Wat gezegd zou moeten worden is: Het BRCA1-gen is een volstrekt normale fenotypische eigenschap die in jager/verzamelaar populaties zelden of nooit tot borstkanker leidt, maar onder moderne omstandigheden – bij een hoogglycemische, op granen en suiker gebaseerde, non humane voeding en een door overheden en veredelde drogisten aangewakkerde angst voor blootstelling aan zonlicht – een verhoogd risico op borstkanker geeft.

      Maar daar verdien je geen mooi huis in een chique buurt mee ;-).

      • >Doordat ze, eenmaal enigszins geïnstalleerd, veel vaker delen dan gezonde cellen, is >er sprake van versnelde evolutie.
        Prikkelende gedachte, die laat ik even bezinken. Op eerste gezicht is die evolutie natuurlijk wel beperkt tot de levensduur vd gastheer. Ik blijf moeite hebben met fermenterende cellen als intelligenter aan te merken dan oxiderende cellen. Het is gewoon zo onwaarschijnlijk. Net als een virus (=fractie genetisch materiaal gehuld in wat eiwit) geen strategisch vermogen moet worden toegedicht.

        >dat tumoren het lichaam van de gastheer instrueren om angiogenese-stimulerende
        >peptiden aan te maken
        Ik word niet gehinderd door enige kennis, maar zou het niet ook zo kunnen zijn dat dit een bewijs is voor intelligentie vd gastheer ipv de kankercel? Zelfde als dat je vaak hoort dat virussen zichzelf vermenigvuldigen in de cel, hetgeen net zoiets is als zeggen dat iphones zichzelf repliceren in chineze fabrieken.

        Fijn dat we het verder roerend eens zijn over de in de medische wetenschap epidemische vergissing dat correlatie causatie betekent.

  13. George zegt:

    Een stukje van de Paleo puzzle:
    Vegetarian, vegan and raw diets can be healthful, probably far more healthful than the typical American diet. But to call these diets “natural” for humans is a bit of a stretch in terms of evolution, according to two recent studies.

    Eating meat and cooking food made us human, the studies suggest, enabling the brains of our prehuman ancestors to grow dramatically over a few million years.

    Read on: http://www.washingtonpost.com/national/health-science/sorry-vegans-eating-meat-and-cooking-food-is-how-humans-got-their-big-brains/2012/11/26/3d4d36de-326d-11e2-bb9b-288a310849ee_story.html?fb_action_ids=3819461733543&fb_action_types=og.recommends&fb_ref=sm_btn_fb&fb_source=other_multiline&action_object_map=%7B%223819461733543%22%3A389637287782758%7D&action_type_map=%7B%223819461733543%22%3A%22og.recommends%22%7D&action_ref_map=%7B%223819461733543%22%3A%22sm_btn_fb%22%7D

  14. George zegt:

    Dr. Strunz geeft overigens in zijn nieuwe boek (Das neue anti-Krebsprogramm; So schalten Sie die Tumor-Gene ab) de aanbeveling voor mensen die kanker hebben, om Vitamine C Infusies te geven, dus heel, heel hoog gedoseerd. Pillen slikken helpt niet, te lage dosis. Ben benieuwd of artsen dat ook hier in NL durven……overigens allemaal al lang bekend, op grond van wetenschappelijk onderzoek.

  15. willem zegt:

    …. en dan staat het volgende, van de hand van Hans van Maanen, in de Volkskrant van vanochtend, onder de kop ‘Verband tussen voedsel en kanker niet aangetoond’:

    ‘Het merendeel van de studies naar het verband tussen voeding en kanker levert, anders dan de onderzoekers vaak suggereren, weinig op. Onderzoek waarin zo’n verband werkelijk niet wordt gevonden, verdwijnt waarschijnlijk in een la. .

    Dit schrijven de Amerikaanse onderzoekers Jonathan Schoenfeld en John Ioannidis in het jongste nummer van de The American Journal of Clinical Nutrition. Zij waarschuwen dat op deze manier veel stoffen ‘als beschermend tegen kanker’ worden aangeprezen of juist als ongezonde ingrediënten worden gedemoniseerd.

    Voor hun studie kozen Schoenfeld en Ioannidis een originele aanpak. Zij sloegen een bekend Amerikaans kookboek open, haalden er willekeurig vijftig recepten uit, en gingen van alle daarin opgesomde ingrediënten na of er in de wetenschappelijke literatuur iets was gepubliceerd over een mogelijk positief of negatief verband met kanker. Het bleek dat naar 80 procent van de benodigdheden – van boter, kaas en eieren tot ui, olijven en bacon – studies waren gedaan. Soms slechts een enkel onderzoek, maar naar bijvoorbeeld koffie en vlees vele tientallen.

    Opmerkelijk was dat mooie cijfers, aldus Schoenfeld en Ioannidis, vaak duidelijk zichtbaar in de samenvatting werden gepresenteerd, terwijl onderzoekers ‘negatieve’ uitkomsten – amper of geen verband met kanker – wegstopten in de lopende tekst.

    Voor een aantal ingrediënten werd een zogeheten meta-analyse gedaan, waarbij al het eerdere onderzoek wordt samengevoegd en nog eens door de molen wordt gehaald. Dan bleek meestal het effect mee te vallen. Gemiddeld zat het allemaal rond de nul.’

    • Natuurlijk zat de correlatie voor al die items rond de nul. In populaties met een westers eetpatroon vind je geen correlaties tussen voedingsmiddelen/voedinsgpatronen en kanker, omdat ze allemaal zo ongeveer dezelfde crap eten. Kanker wordt niet veroorzaakt door ‘carcinogenen’, maar door een hyperinsulinemisch, inflammatoir, overdreven groeizaam milieu interieur. Vergelijk jager/verzamelaar populaties met ons en de relatie tussen voeding en kanker wordt zonneklaar.

      • willem zegt:

        In minder heldere bewoordingen had ik zoiets ook al gedacht, Melchior.
        Waar het mij om gaat, is de achterliggende gedachte daarbij. Waarom worden al dit soort artikelen maar klakkeloos door de media overgenomen, zelfs door de altijd zo kritische Hans van Maanen? Waarom niet verwijzen naar onderzoeken die het tegendeel aantonen? Wie heeft/hebben dit onderzoek bekostigd? Het is Amerika waar het bericht vandaan komt…. Lees hier niet dat ik daarom dit onderzoek veroordeel. Wel dat de context waarbinnen dit allemaal plaatsvindt bij mij vragen oproept.

        • Op zich is het goed dat deze onderzoekers en Van Maanen wijzen op al die gesuggereerde en opgeblazen onzinverbanden tussen dit of dat en (het uitlokken van dan wel beschermen tegen) kanker. Die verbanden zijn er inderdaad nauwelijks (of zeg maar niet), om voornoemde reden. De conclusie dat voeding niets met kanker te maken heeft, is alleen misleidend, vanuit het evolutionaire perspectief. Maar krijgt niet elk publiek wat het verdient? Het Volkskrantpubliek is helemaal nog niet klaar voor een breder perspectief. Dat voelt zich senang bij ‘The war on cancer’, duidelijke boosdoeners, de ‘geweldige voortgang’ die wordt geboekt in het kankeronderzoek (gaap), oncogenen, twintig keer een Alpenpas op fietsen om geld op te halen voor hun witgejaste Goden en andere op magisch denken gestoelde rituelen.

  16. George zegt:

    Wat de wetenschap zoal weet over ketose en low carb m.b.t. kanker:
    Is there a role for carbohydrate restriction in the treatment and prevention of cancer?
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3267662/

    • Dank, George! Ik heb Klement en Kämmerer bij Jimmy gehoord. Geweldige onderzoekers. Ze doen al dit werk in feite een beetje stiekem (anders dreigt excommunicatie). In het gesprek met Jimmy merkte je dat ze het als bevrijdend ervoeren om open en bloot over hun ‘illegale’ werk te praten ;-).

  17. Nieuwe onderzoekstechniek: Glucose in plaats van radioactieve vloeistof om kankercellen op te lichten in een MRI.
    http://www.health24.com/Medical/Cancer/News/Sugar-makes-cancer-light-up-in-MRI-scanners-20130708

  18. Juul zegt:

    Jemig, ik ben driftig aan het lezen en probeer zo goed en kwaad als het kan de informatie te volgen in de artikelen. Maar volgens mij ligt het niveau van het diep, breed, logisch en open minded kijken (zoals een wetenschapper betaamd!!) hier hoger dan op de gemiddelde universiteit…

  19. Juul zegt:

    (positief bedoeld!!)

  20. Niet nieuw maar wel heel mooi – en voor leken zoals ik begrijpelijk – opgeschreven, via Robb Wolf:

    What Is The Origin Of Cancer?

    Thursday, September 19th, 2013

    The symbols are everywhere. Pink ribbons, Yellow LIVESTRONG bracelets, billboards advertising Race’s for Cures, T-shirts, and media reports hinting at blockbuster new drugs that are always just around the corner. All of them, taken together, give the impression we are surely winning the war against cancer.

    Hidden from the hope and optimism, the feel-good industry of cancer, is the battlefield – where a simple body count will tell a far different story. This year almost 600,000 Americans will die from cancer – the equivalent of one world trade center collapsing on society every day. But beyond the raw numbers are the survival statistics, and they all lead to an uncomfortable conclusion – we are not winning the war against cancer; we are no closer to cures than when Nixon declared the war on cancer in 1971 – in fact, we may be further away.

    http://robbwolf.com/2013/09/19/origin-cancer/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+RobbWolfThePaleoSolution+%28Robb+Wolf+%7C+The+Paleo+Solution+book+and+podcast+%7C+Paleolithic+nutrition%2C+intermittent+fasting%2C+and+fitness%29

  21. Ik las hem vanochtend. Perfect stuk.

    En goedgelovig Nederland maar hysterisch tegen bergen opfietsen in de waan dat de huidige kankerbusiness geïnteresseerd is in uitroeiing van deze ordinaire suikerziekte, ha, ha, ha.

    De Middeleeuwen. We zitten er nog midden in :-). Domme, volgzame, zieke boerenknechten zijn we.

    Dit is waarom ik onder de indruk ben van Anna’s kijk op de zaak. Zero tolerance. Neolithische ziekten zijn niet nodig. Ze ontstaan niet in een hard core Pleistoceen milieu. Wie denkt dat een boterham met hagelslag onschuldig is, dat het allemaal zo’n vaart niet loopt omdat opa ook 90 werd met brood met stroop, draait zichzelf een rad voor ogen en doet mee in de tombola des doods. Kom, voer je kind nog een bordje Brinta. Geef het nog een lekkere stroopwafel en een glas dubbeldrank, dat hoort er bij anno 2013.

    Net als kanker.

  22. Fien zegt:

    Als opa 90 wordt na een leven van brood met stroop terwijl een kind van 4 jaar sterft aan kanker, dan is er misschien meer aan de hand dan dubbeldrank en Brinta.

  23. Nee, dat is er niet. Als de voorwaarden voor mitochondriele dysfunctie er zijn, is het een kwestie van geluk of pech.

  24. Fien zegt:

    Ik begrijp hieruit dat als het kind van 4 met pech nou maar geen dubbeldrank, Brinta en stroopwafels had gegeten, ze volgens jou niet aan kanker gestorven zou zijn. Pech/geluk is trouwens hetzelfde als we-weten-niet-waarom.

  25. Fien,

    Ik voelde ‘m aankomen.

    Het antwoord op je vraag is, hoe afschuwelijk het ook klinkt, bevestigend. Kanker laat tamelijk betrouwbare sporen na in de fossil record. Jager/verzamelaars hadden het, maar de ziekte was uiterst zeldzaam. Na de introductie van de landbouw werd zij endemisch.

    http://www.nature.com/nrc/journal/v10/n10/abs/nrc2914.html

    Moderne waarnemingen bevestigen de afwezigheid van kanker in ‘wilde’ populaties. Schweitzer vond geen maligniteit in ‘zijn’ Afrikaanse wilden, diverse artsen hebben bericht over de afwezigheid van kanker in de traditionele Inuït. Met ijzeren voorspelbaarheid duikt kanker ook in deze groepen op zodra ze westers gaan eten. Links te over.

    Vanuit het nu bijna 100 jaar oude en met moderne middelen bevestigde paradigma van Warburg dat kanker primair een metabole ziekte is, een ziekte van de energiestofwisseling, zijn bovengenoemde waarnemingen logisch. Als de trigger, in de vorm van een hoogglycemische, sterk insulinogene voeding, ontbreekt, ontstaat geen of zeer weinig kanker.

    Downstream van deze sine qua non (de noodzakelijke voorwaarden) is er een grote individuele gevoeligheid. Het meisje van 4 dat leukemie krijgt, is vatbaarder dan de gezonde man van 90. Maar alleen in de huidige, niet met gezondheid compatibele habitat. In een pleistoceen milieu was het kind naar alle waarschijnlijkheid niet ziek geworden. Kanker is geen genetische ziekte. De genetische veranderingen zijn een epifenomeen van een metabole ontsporing, die wordt veroorzaakt door met name een koolhydraatbelasting die in evolutionair opzicht geen precedent kent.

    • james zegt:

      Misschien goed om hier ook bij te vermelden dat er twee zaken een rol spelen. Voedingsstoffen als carcinogeen en voedingsstoffen als kanker onderdrukkend. Mutaties in cel deling komt blijkbaar voor met een regelmaat van de klok, maar in de meeste gevallen wordt dat gecorrigeerd door programmed cel death. Las onlangs dit verslag over hoe dat werkt bij leukemie http://www.jbc.org/content/282/18/13468.full.pdf. Ja ik verbouw tart cherries, dus doe er onderzoek naar.
      ”Researchers at Mount Sinai carried out experimental research and discovered that a healthy network of cells operates in cooperation, with the powerful tumor suppressor p 53 acting as the keeper of the peace, much like the queen bee in a hive. It’s only when these enforcer genes are mutated that competition between cells arises, leading to illnesses.
      Dr. Thomas Swaka, MD, PhD the Black Family Stem Cell Institute at the Icahn School of Medicine explained genetic signalling as, in effect, a ‘bond’.
      ‘If a cell has lost a gene that fosters communication among cells,’ he said, ‘it may dominate other cells by ignoring signals to stop proliferating. It also makes sense that the immune system might detect and attack cells that are not cooperating. Failure to cooperate may also underlie development of birth defects.’
      Far from being the norm, selfishness among genes is the pathology.
      The selfish gene, in fact, is cancer.” quoted by McTaggart)

    • james zegt:

      Nabrander ” a shift in energy metabolism is fundamental to the transition from normal to unregulated growth while inborn errors of metabolism show us how the loss of a single enzyme can have pleiotropic consequences…”( Ruma Banerjee PhD, in Metabolism, JBC). Hetgeen niet gezegd wil dat die shift noodzakelijk veroorzaakt zou worden moeten door innate carcinogenic stuff. En zoals aangetoond in de voornoemde studie, het is mogelijk om iets wat in gang gezet is in de richting van ongebreidelde groei, mogelijkerwijs met natuurlijke middelen gestopt kan worden.
      Als werkelijk leukemie genezen zou kunnen worden met kersen (!) zou je toch janken dat dit soort zaken niet beter onderzocht wordt. Verder hebben we vaak voorpagina nieuws met onderzoeken die als beste uitslag hebben, zou kunnen, of misschien dat, of er zijn aanwijzingen dat. Maar dit helpt mensen als Fred-Jan natuurlijk niet verder.

  26. Mariska zegt:

    Ik heb deze lange lijst van reactie op reactie ademloos gelezen en ben af en toe redelijk verdwaasd, sommige termen overstijgen mijn bevattingsvermogen. Als ex borstkankerpatiente van bijna 40 doe ik redelijk wanhopig mijn best gezond te leven en wil dat ook graag mijn 3 kinderen meegeven.. Sporten, voeding, gezonde geest – het blijft een strijd, de argeloosheid is weg en zal niet meer terug komen, verwacht ik. Waar doe ik goed aan, vooral voor wat mijn voeding betreft. Kan iemand me hier mee helpen?

  27. Corrien zegt:

    Hoi Mariska,
    Vooral rustig blijven! Niets zo slecht voor kanker als negatieve stress.

    Maar een beetje gezonde stress, het gevoel dat je de boel in ieder geval kunt optimaliseren door je insulinespiegel stabiel laag te houden, waardoor je in een goede flow komt….. zal je juist goed doen.
    Dus lees nog eens zodat je het wel begrijpt of begin alvast je voedingspatroon te veranderen in de richting van het bierviltje (zie bovenaan, onder foto van de koeien).

    Succes met het vinden van een weg in een schat aan informatie.

  28. efspruyt zegt:

    Melchior, wat weet jij van de rol van stress en kanker? Ik mis de factor stress in deze draad.

    Kanker zou wel eens een (best wel vernuftige) reactie van het lichaam kunnen zijn op een chronisch te hoge bloedsuikerspiegel (hyperglycemia). Een tumor absorbeert immers 30x zoveel suiker als een gezonde cel.

    Voor hoog bloedsuiker heb je niet alleen carbs nodig, maar ook stress (cortisol). De oplossing zou dan zijn om te sturen op laag bloedsuiker, waarbij lowcarb/paleo voor de hand ligt (wel calorie restricted want ‘overtollige’ eiwitten kunnen ook in glucose worden omgezet), maar dus ook stress management/psychotherapie.

    What think?

  29. Ernesto,

    Chronische ‘stress’ (in de zin van oncontroleerbare, nauwelijks te beïnvloeden negatieve omstandigheden) speelt een causale rol in het ontstaan van metabool syndroom.

    http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0306453004000733

    Continuously changing and sometimes threatening external environment may, when the challenge exceeds a threshold, activate central pathways that stimulate the adrenals to release glucocorticoids. In this review, we will discuss how such processes mediate a pathogenetic role in the Metabolic Syndrome.

    Metabool syndroom is geassocieerd met een verhoogd risico op kanker.

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23093685

    Metabolic syndrome is associated with increased risk of common cancers.

    Redenerend vanuit Seyfrieds gezichtspunt is de link tussen metabool syndroom en kanker causaal.

    Stress kan metabool syndroom veroorzaken. Metabool syndroom kan kanker veroorzaken. Het lijkt dus onvermijdelijk dat chronische ‘nagging’ stress een causale rol kan spelen in de pathogenese van kanker.

    Maar met stressreductie ga je geen kanker genezen. Net zo min als je kanker gaat genezen met alleen een ketogeen dieet.

  30. Corrien zegt:

    Ja, sorry. Ik gaf inderdaad een slordig antwoord, want ik las twee vragen….

    De letterlijke; ” mijn best gezond te leven en wil dat ook graag mijn 3 kinderen meegeven.. Sporten, voeding, gezonde geest ”

    en t.g.t ook ” redelijk wanhopig ”

    Probeerde op beide te reageren, maar heb zeker niet de indruk willen wekken; “Doe jij nou maar even Paleo eten en de kanker komt niet meer terug…..”

  31. Mariska, het enige wat ik met zekerheid kan zeggen is dat (borst)kanker niet voorkomt in jager/verzamelaar populaties. Allerlei ‘verantwoordelijke genen’ komen in die populaties net zo frequent voor als bij ons. Het zit hem dus in omgevingsfactoren en vermoedelijk vooral in voeding. Het is allemaal niet zo verwarrend als het lijkt.

  32. Dat van dat niet meer terugkomen zou heel goed waar kunnen zijn, Corrien 🙂 .

  33. Aanzienlijk minder uitzaaingen bij Low Carb voeding. Ze googelen nog wat met een ontstekingsremmer/rheuma medicijn, maar de basis is Laag Koolhydraten in combinatie met
    Hoog Eiwit. Ik ben toch benieuwd wat er zou gebeuren als je gematigd eiwit zou toevoegen ipv hoog eiwit.

    A low carbohydrate, high protein diet combined with celecoxib markedly reduces metastasis.

    Abstract
    We recently demonstrated that both murine and human carcinomas grow significantly slower in mice on low carbohydrate (CHO), high protein diets than on isocaloric Western diets and that a further reduction in tumor growth rates occur when the low CHO diets are combined with the COX-2 inhibitor, celecoxib.

    Following up on these studies we asked herein what effect low CHO, high protein diets, with or without celecoxib, might have on tumor metastasis. In the highly metastatic 4T1 mouse mammary tumor model, a 15% CHO, high protein diet supplemented with celecoxib (1g/kg chow) markedly reduced lung metastases.

    Moreover, in longer term studies using male TRAMP mice, which are predisposed to metastatic prostate cancer, the 15% CHO diet, with and without celecoxib (0.3g/kg chow), gave the lowest incidence of metastases, but a more moderate 25% CHO diet containing celecoxib led to the best survival. Metabolic studies with 4T1 tumors suggested that the low CHO, high protein diets may be forcing tumors to become dependent on amino acid catabolism for survival/growth.

    Taken together, our results suggest that a combination of a low CHO, high protein diet with celecoxib substantially reduces metastasis.

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25023988

  34. Sorry ik kan het niet laten om even te mijmeren over de ontstekingsremmer (Celecoxib) in de vorige post. Dat spul lijkt mogelijk positieve gevolgen ivm minder uitzaaïngen bij kanker.
    Ik weet niet hoe de werking is van dat middel, maar ik struikelde over een onderzoek naar een ander middel: Metformine, dat blijkbaar ook een ontstekingsremmer is. Op een goede manier: het geeft het immuunsysteem een schop onder de kont, zodat de ontsteking door het lichaam zelf beter wordt aangepakt. Het zou zo maar kunnen, dat daarom Metformine zo in de belangstelling staat als mogelijke remmer van kanker. Mogelijk kan Metformine het immuunsysteem stimuleren blijkt uit het onderzoek.

    Dat is nu precies waar veel kankeronderzoekers mee bezig zijn: het immuunsysteem. De genetische kaart lijkt uitgespeeld (al vind het KWF nog van niet….). De gedachte is dat kanker een normaal verschijnsel is, waar het menselijk immuunsysteem wel raad mee weet. Tenzij de immuniteit verminderd is. Door: vul maar in, denk voeding, denk leefstijl, denk toxische stoffen in de omgeving e.d.. Een prik ter preventie van kanker, daar zijn diverse onderzoeksteams mee bezig. Een vaccin bestaat al voor baarmoederhalskanker. Ook andere middelen om het immuunsysteem een boost te geven zodat bestaande kanker wordt aangepakt, worden getest.

    Metformine bestaat al – meer dan 50 jaar – dus daar kun je niet zoveel aan verdienen.

    Anti-inflammatory mechanism of metformin and its effects in intestinal inflammation and colitis-associated colon cancer. – http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24716225

    Dit is een onderzoek richting darmkanker, typisch een aandoening bij ouderen. Ouderen hebben vaak een verminderde immuniteit.

    Er zijn natuurlijk nog meer manieren om je immuniteit in stand te houden of te verbeteren, maar dat hoef ik hier niet te vertellen 😀

  35. Gert van der Hoek zegt:

    Al struinend kwam ik interessante verhalen tegen over en van Paul Davies over kanker. Hij stelt – als ik het goed begrijp – dat kanker een reactie is van cellen die we vanuit ons evolutionair verleden bewaard hebben. Alleen die reactie werkt niet meer naar tevredenheid in ons tijdsgewricht.

    Hoe kanker te benaderen? Met extra zuurstof en drastische vermindering van suiker. Waar hebben we dat meer gehoord? Via een heel andere weg komen we weer uit bij Seyfried and d’Agostinho.

    Physicists’ model proposes evolutionary role for cancer

    Stressed cells could become cancerous as a ‘safe mode’, pointing to oxygen and immunotherapy are the best ways to beat the disease.

    Zeeya Merali – 02 October 2014

    The team’s hypothesis is that when faced with an environmental threat to the health of a cell — radiation, say, or a lifestyle factor — cells can revert to a “preprogrammed safe mode”. In so doing, the cells jettison higher functionality and switch their dormant ability to proliferate back on in a misguided attempt to survive. “Cancer is a fail-safe,” Davies remarks. “Once the subroutine is triggered, it implements its program ruthlessly.”

    Speaking at a medical engineering conference held at Imperial College London, on 11 September, Davies outlined a set of therapies for cancer based on this atavistic model. Rather than simply attacking cancer’s ability to reproduce, or “cancer’s strength,” as Davies terms it, the model exposes “cancer’s Achilles’ heel.” For instance, if the theory is correct, then cancer evolved at a time when Earth’s environment was more acidic and contained less oxygen. So the team predicts that treating patients with high levels of oxygen and reducing sugar in their diet, to lower acidity, will strain the cancer and cause tumors to shrink.

    Read more: http://www.nature.com/news/physicists-model-proposes-evolutionary-role-for-cancer-1.16068

  36. Gert van der Hoek zegt:

    Heel interessante nadere interpretatie van het Warburg effect door Jack Kruse. We staren ons blind op glucose zegt hij, maar vergeten de rol van het dag-en nachtritme, met name blauw licht in het donker. Misschien is de “circadian mismatch” wel belangrijker dan de rol van voedsel. Steekwoorden: ubiquitine, amonia, mTor.

    Via : http://caloriesproper.com/carbs-low-vs-lower/#comment-1931896960

    Lees vooral ook de volg commentaren met de nodige links.

  37. Gert van der Hoek zegt:

    Nog even een link met nadere toelichting door Jack Kruse over ubiquitine en het dag-en nachtrime:

    http://www.jackkruse.com/ubiquitination-8-the-mammalian-battery/

  38. Gert van der Hoek zegt:

    In dit artikel een mooi overzicht van de stand van zaken ivm de inzichten in de mogelijkheden van een ketogeen dieet bij kanker. Op dit moment is de aandacht vooral gericht op hersentumoren.

    Ook een overzicht van enkele onderzoeken die gaande zijn.

    Examining metabolic therapy for brain cancer – http://linkis.com/org.au/YV0si

  39. Gert van der Hoek zegt:

    Kijk, dat is interessant: HIV wellicht ook een neolitische suikerziekte.

    Maar even de complete titel om beter terug te kunnen vinden: Phospholipase D1 Couples CD4+ T Cell Activation to c-Myc-Dependent Deoxyribonucleotide Pool Expansion and HIV-1 Replication

    Volledige artikel: http://journals.plos.org/plospathogens/article?id=10.1371/journal.ppat.1004864

    PLD1 wordt sterk in verband gebracht met kanker en Alzheimer. Nu dus ook met HIV. Het HIV-virus heeft suiker nodig om zich te kunnen vermenigvuldigen, komt bekend voor?

  40. Alex zegt:

    http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0135420
    Melatonin Cytotoxicity Is Associated to Warburg Effect Inhibition in Ewing Sarcoma Cells

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s