Doorbraak? Reumafonds investeert vet in paleo-onderzoek

Toch maar weer even snel een persbericht 1 op 1 erin knallen, want dit is Behoorlijk Spectaculair (ik kopieer met het gebruik van die kapitalen een stijltruc die me bevalt, een tros bananen voor wie raadt welke blogger me hiertoe inspireert). Het Reumafonds – jawel, het keurige, mainstream Reumafonds – financiert onderzoek naar de rol van koemelk in de pathogenese van reumatoïde artritis. Ik geloof mijn ogen niet. Hoe veel meer mogen we wensen. Nou goed, ik hoop dat dokter Fons van de Loo ook even met Loren Cordain et al mailt over tarwe. Hoe het ook zij, Van de Loo en het Reumafonds kunnen hier natuurlijk Niet Meer Stuk. Begint er iets te veranderen? Kijk eens hoe het persbericht is geformuleerd! Dit zou vijf jaar geleden nog als godslastering worden beschouwd. Zet hem op, Van de Loo!

Het persbericht:

Onderzoek naar link tussen gebruik van koemelk en reumatoïde artritis

Het Reumafonds investeert dit jaar 3,8 miljoen euro in nieuw fundamenteel wetenschappelijk onderzoek naar de oorzaak en behandeling van reuma. Opvallend is de bijdrage aan het onderzoek van dr. Fons van de Loo van UMC St Radboud in Nijmegen, die vermoedt dat koemelk een rol speelt bij het ontstaan van reumatoïde artritis. Van de Loo’s vertrekpunt is dat reumatoïde artritis minder voorkomt bij oude volkeren die leven van de jacht en visserij dan in moderne maatschappijen. Een voorbeeld zijn de Inuït. Zij dronken in het verleden geen koemelk en er is een kans dat reumatoïde artritis daardoor bij hen minder vaak voorkwam.

In koemelk komen exosomen en celblaasjes van de koe zelf voor. Van de Loo wil onderzoeken of die kleine celdeeltjes het afweersysteem kunnen ontregelen en of hij ze zou kunnen programmeren. Zodoende zou hij een voedingssupplement willen ontwikkelen ter ondersteuning van de behandeling van reuma. Van de Loo krijgt financiering uit het speciale Serendipity-budget van het Reumafonds. Dit is bedoeld voor onderzoek waarvoor in andere vakgebieden aanwijzingen zijn gevonden, maar die binnen de reumatologie nog nooit zijn onderzocht.

Artikel Reumafonds: Is melk een oorzaak van reuma?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

59 reacties op Doorbraak? Reumafonds investeert vet in paleo-onderzoek

  1. Andre zegt:

    Het is een stap(je) in de goede richting, maar nou ook weer niet heel erg spectaculair, ik hoor al zolang ik op deze aardkloot rondloop van mensen rondom me dat ze zich afvragen of koemelk nou echt wel zo gezond (of normaal) is om te drinken. Als een soortgelijk persbericht granen in verband gaat brengen met reuma, mag wat mij betreft de vlag echt uit.

    • Zeker Andre, maar het is nooit groot onderzocht en we moeten ergens beginnen. Het lijkt me heel erg stug dat Fons van de Loo niet bekend is met de ontwikkelingen in de evolutiegeneeskunde en het vele preliminaire onderzoek dat met name tarwe als mega trigger aanwijst. Ik vermoed dat hij voor zuivel een voldoende sterk verhaal had om fondsen los te krijgen. Alleen al de formulering van dit persbericht is een doorbraak.

      • Andre zegt:

        Ja, heb je ook weer gelijk in. En juist omdat koemelk al langer ‘ter discussie’ staat, is “Lactose-intolerant” afdoende om uit te leggen dat je geen melk drinkt en is er wellicht ook makkelijker draagvlak te vinden. Als je zegt dat je geen brood eet omdat je hebt gemerkt dat je darmen daar niet goed tegen kunnen, krijg je als wedervraag ‘zeker weten dat dat niet aan witbrood ligt?’ (true story)

        De zogenaamde gezondheidsvoordelen van volkoren zijn er zo hard ingehamerd dat iedere poging dat te onderzoeken voorlopig nog in de kiem wordt gesmoord (hoewel Dr. William Davis geloof ik wel aardig bezig is aan de andere kant van de plas)

      • Gert van der Hoek zegt:

        Iets meer achtergronden in een kort interview met Fons van de Loo:

        O.a.:

        Zijn er andere aandoeningen die mogelijk veroorzaakt worden door melk?

        ‘Melk is inderdaad eerder in verband gebracht met aandoeningen. Bijvoorbeeld met bepaalde maag-darmziekten, maar ook met diabetes type 1, dat ook een auto-immuunziekte is net als RA. Melk bestaat uit veel verschillende stoffen. Of de verschillende ziektes telkens te maken hebben met een en dezelfde stof, is nog niet te zeggen. Maar in theorie hebben deze kleine celdeeltjes invloed op ons immuunsysteem. Ze kunnen dus inderdaad bij meerdere ziekten betrokken zijn.’

        http://www.reumafonds.nl/actueel/nieuwsoverzicht/melk-een-oorzaak-van-reuma

    • Nestlé ziet haarscherp dat er geld te verdienen is aan groeiende problemen i.v.m. darmgezondheid, de gezondheid van de hersenen en het metabool syndroom.

      Samen met Chinezen zetten ze een joint venture op voor de ontwikkeling van plantaardige voeding en medicijnen / voedingssupplementen.

      http://evmi.nl/product-ontwikkeling/nestle-verdiept-zich-in-traditionele-chinese-medicijnen/

  2. willem zegt:

    Inderdaad. In omfloerste bewoordingen klinkt hoop door.
    ‘Zodoende zou hij een voedingssupplement willen ontwikkelen ter ondersteuning van de behandeling van reuma.’ Aldus het persbericht. Ben benieuwd welk vervolg dit allemaal krijgt. Want een stap eerder is preventie..

    • Ja, dat supplement moet dan voorkomen dat koemelk reuma kan veroorzaken. Hoe je het ook wendt of keert, wanneer de hypothese wordt bevestigd, geeft dat toch een duidelijk signaal naar het publiek dat koemelk misschien geen optimaal voedingsmiddel is. Je moet een supplement slikken om er geen reuma van te krijgen… Mensen zijn niet helemaal op hun achterhoofd gevallen.

      Verder is het eerste deel van het persbericht wat mij betreft revolutionair. Een degelijke onderzoeker van een degelijke universiteit gaat met geld van een degelijke fondsenwerver onderzoek doen op basis van kijken door de evolutionaire lens. Dat is een behoorlijk statement, Willem, wat ze daar maken. Herinner je je hoe Katan Muskiet & Kuipers afschilderde als hysterische kruidenvrouwtjes? Weet je nog hoe Frans Kok zich onlangs in NRC badinerend uitliet over ‘de evolutionairen’, duidelijk suggererend dat hij mensen die binnen een evolutionair raamwerk denken als halve garen beschouwt? Herrinnert U Zich Foodlog Nog, Nog, Nog? Hier staat een hard core onderzoeker die met een respectabel fonds achter zich met open vizier gaat doen wat fossiele, maar Erg Invloedrijke Wetenschappers als Kok en Katan vanuit hun ernstig beperkte r€f€r€nti€kader als kwakzalverij beschouwen. Dat is toch wel behoorlijk gaaf.

  3. willem zegt:

    Ik zie ze niet van nabij, mensen die lijden aan reuma. Wie die wel ziet, zou die nu gaan adviseren het persbericht te lezen? Of zijn we toch wat huiverig dat te doen? (‘Het voelt als een beetje op de stoel van de dokter gaan zitten’, en zo…)

    • Daniel zegt:

      Nee, ik zou nog steeds mijn mond houden. Laat hun arts het maar vertellen. Ik ken enkele mensen met autoimmuun ziektes/reuma. Aan twee heb ik verteld over paleo en dat het de ziekte kan laten verdwijnen of de klachten verminderen. Ze geloven het niet of willen het niet geloven. Ik houd het lekker voor mezelf. Daar komt bij dat als ik over mijn paleo dieet praat ik vaak aangekeken wordt alsof ik gek ben.

      • Op de een of andere manier lukt het bij mij in de omgeving aardig, best wat vrienden en m’n ouders zijn over naar paleo. Ik heb ze vooral erg lang gewoon verteld wat ik allemaal las en dat het zo super interessant is; verder niet veroordeeld over het feit dat ze graan/zuivel eten of verwacht dat ze overgaan. Daarvoor al wel een geschiedenis van suppletieadviezen zoals omega3 of magnesium waar leuke resultaten mee gehaald zijn, dus had wat krediet opgebouwd. Ik ben ook steeds erg genuanceerd geweest: uit deze studie blijkt zus en zo, het lijkt mij interessant om het te proberen, etc. En als ze dan van elkaar horen wat de resultaten zijn… Ik wordt regelmatig opgebeld met wat er nu weer is veranderd of wat ze gevonden hebben, leuk🙂

    • Willem, jij zegt wat ik denk. In mijn familie zit reuma. Mijn zusje is zeer groot liefhebber van zuivel en mijn moeder ook. Mijn zusje heeft reuma en mijn moeder loopt inmiddels ook bij een reumatoloog voor aanhoudende ontstekingen, nog niet bevestigd of zij ook reuma heeft. Beiden zijn ook grootverbruikers in brood(achtigen). Ik ben inmiddels voorzichtig aan het uitleggen hoe mijn standpunt is t.a.v. Deze voedingsmiddelen, maar het blijft lastig. Mensen zijn zo gehersenspoeld door algemene voedingsadviezen van bijv. Een voedjngscentrum. En vooral bij familie of vrienden is het lastig dergelijke boodschappen over te brengen (in mijn omgeving tenminste).

      • Ik heb het al eens eerder gezegd, ik bemoei me nooit uit me zelf met andersmans kwalen, begin niet over paleo als mensen hun kwalen ter sprake brengen, maar zet graag een boom op als iemand expliciet vraagt wat ik vind. Bijna alle paleo’s hebben de ervaring dat familieleden per definitie in de categorie Absoluut Onontvankelijk vallen. Zeker als ze ziek zijn en ‘in de molen’ zitten. Robb Wolf heeft hele volksstammen uit de metabole penarie geholpen, maar verzucht vaak hoe al zijn pogingen om zijn diabetische, onder coronairlijden en nierfalen gebukt gaande moeder te helpen stuklopen op die ene, onweerlegbare waarheid als een koe: ‘Maar jongen, de dokter zegt iets heel anders. En die heeft er toch voor geleerd?’

      • Andre zegt:

        De mainstream media helpen natuurlijk ook niet mee. Bij ieder ‘vlees is slecht’ onderzoek staan de koppen bijna op de voorpagina van de telegraaf, maar over alle studies die ingaan tegen ‘conventional wisdom’ hoor je ze nooit (hoewel ik moet toegeven dat Kuipers wel voor een paar uur op nu.nl heeft gestaan). M’n moeder heeft me al heel wat krantenknipsels gegeven waaruit blijkt dat ik toch vooral geen vlees moet eten, maar uitleggen waarom die artikelen ernaast zitten heeft duidelijk geen zin…

      • Mariet Hoen zegt:

        Als mijn dochter en kleindochter op bezoek komen, koop ik brood & zo. Als ze dan weer weggaan vraag ik of ze de restjes willen meenemen. Waarom ? vragen ze dan. Ik kan het dan niet nalaten een vies gezicht te trekken ( te expressief, he😉 ) Diep beledigd, ruzie, onbegrip, wel goed uitgepraat. Hele kleine stapjes, kleindochter vraagt weleens wat.
        ( Zij heeft astma en vaker last van eczeem, en drinkt melk ) Probeer haar van de melk af te halen Nu ik duidelijk opknap gaat het wat beter, kleine vragen, niet teveel antwoorden.
        Geduld, pfff ( eigenlijk niks voor mij )

      • Mariet Hoen zegt:

        En dit verhaal van Jack Kruse over zijn schoonvader, die een pas geleden een beroerte had:

        My father in law is in the hospital now after suffering a stroke the day after Thanksgiving when I left for my bio hack. He is a former New Orleans chef who has lived a very long and full life. I went to see him this afternoon after I came back and we had a long heart to heart. My wife was concerned about what I was going to say because he is fragile now. If you know me personally, I am pretty cutting to the point regardless of the situation. This is her Dad and she is scared and she loves him. She knows the man she sleeps with. I am truthful to a fault no matter who you are. Pic was in a bed with a deficit because he refused to listen to his son in law for a long time. Did he have to admit it for me to know…….nope. What we spoke about got straight to the point. He and I spoke frankly.

        I was and am detached from my own family. Pic is now part of my family. What happened to him pisses me off because it was preventable. Pic had all the data from me. He could not listen. He would not listen because of choices he made in his life that were taught to him. The reasons why matter little now. He and I both agree on this. I told him I was going to write about him tonight and he asked me to include his story. The Change Rx was a 30,000 ft view of how I view change. Tonight is his a 30 foot view of how change really happens in the human brain.

        My father in law is a great man. He has no idea I how I love him and respect him. I never have told him this before I wrote this tonight. What happened to him makes me angry. I am angry because he would and could not listen to me. I knew after seeing him in the hospital I had to write this for him, for his kids, my family and for you to understand how choices happen and why change only follows when you choose to change.

        Pic said to me today if he had of known what life was like on the other side of a stroke he would have listened to me closer and taken my advice to heart. He is now worried about his kids and his family, because he sees that are headed to his fate too. What has happened to him has now radically altered his thinking. He fears it is too late for him and his kids and their friends. He now realizes he was socialized to be reactive and not proactive with regards to his health. Looking at his numb arm and leg and listening to his slurred speech have brought him closer to an ultimate reality. Do not feel bad for Pic. He is 85 years old and has lived a life more full than most ever will. He is a former chef from New Orleans who has been socialized by beliefs that food is about the experience and taste over the biologic concerns. He comes from a family who routinely lives over 100 years old.

        http://www.jackkruse.com/the-dopamine-rx-good-choices-or-bad/

      • Fien zegt:

        Die Jack Kruse heeft zijn schoonvader nooit verteld dat hij erg op hem gesteld is, maar vindt het de normaalste zaak van de wereld om kwaad te worden op een half verlamde man, die na een beroerte op 85-jarige leeftijd toch al mentaal minder weerbaar is, en hem een schuldgevoel aan te praten? Iemand met zo weinig compassie en zo’n kil gevoelsleven zou ik niet graag als schoonzoon hebben. Best mogelijk dat meneer Jack Kruse langer en gezonder leeft dan anderen, maar daarmee is dan ook alles gezegd.

      • Mariet Hoen zegt:

        Aan het einde van het verhaal van Jack Kruse, deze conslusie en opdracht:

        I hope this Rx can help you save your loved ones…………maybe it could even save you. A narrow mind will be your most harmful thing you’ll ever own.……….My father in law had tears in his eyes when he agreed with this statement tonight……..do not make that error in choices he did. Learn from him. He asked me to to write this to help you avoid his fate tonight. Become a starfish and save somebody who suffers from chronic poor decision making.

      • Fien zegt:

        Meneer Jack Kruse heeft 5 (vijf!) jaar geleden zijn huidige leefstijl ontdekt. Er is geen enkele, maar dan ook geen enkele garantie dat zijn schoonvader geen beroerte zou hebben gekregen als hij het advies van zijn kille schoonzoon gevolgd had en paleoot was geworden op 80-jarige (tachtig!) leeftijd. Het feit alleen al dat meneer Jack Kruse KWAAD is geworden op schoonvader (ja, dat staat letterlijk in het artikel) bewijst wat een waardeloze en arrogante figuur het is.

        • Fien,

          Jack is een rare vogel. Zijn kennis evolueert snel, maar telkens als hij een nieuw inzicht heeft verworven doet hij of hij een en ander al jaren wist. In feite is hij nog maar erg kort paleo en nog korter ‘epi paleo’. Dat is irritant.

          Ook ik krijg zwaar de kriebels van het idee dat hij een ernstig zieke 85-jarige man schuld aanpraat. Volstrekt verwerpelijk. Ik kan me niet voorstellen dat dit werkelijk is gebeurd.

          Tegelijk begrijp ik Mariet, die vanuit haar eigen ervaring terecht vindt dat ingrijpende verandering soms noodzakelijk is om je situatie te verbeteren.

        • Mariet Hoen zegt:

          Melchior, even voor de duidelijkheid. Ik heet niet Jack. Het memoreren van de recente situatie van Jack met zijn schoonvader, was alleen bedoeld om te illustreren hoeveel tegenstrijdige gevoelens er kunnen zijn als het om de gezondheid van je familie en vrienden gaat. Zeg ik wat of houd ik mijn mond.
          En ja, Jack is een heftige mannetje, dus hij schreef (heel eerlijk) dit emotionele verhaal van zich af. Ik lees tussen de regels door, dat hij ook kwaad is op zichzelf. Dat hij voor de lieve vrede niets heeft gezegd en nu is het te laat. Wie weet hoe vaak hij iets heeft geprobeerd en hoe vaak hij is weggewimpeld. Het gaat eigenlijk ook niet om Jack, maar het laten zien van de verschillende reactie op zo’n situatie.

          Met dit gegeven worstel ik ook. Als ik mijn broer bv margarine zie eten (met pacemaker enz.) Dan wil ik hem wel toeschreeuwen. Maar hij is de jongste, en weet alles beter😉
          Hij zou alleen maar ‘trotzig’ worden.
          Juist bij mensen, die kort bij je staan voelt het heel machteloos. Bij ‘vreemden’ kun je veel makkelijker relaxt eens een balletje opgooien.

          Het gegeven dat hij pas 5 jaar het licht heeft gezien, vind ik geen argument. Ik pas 9 mnd. en ik meen ook al heel wat te weten😉

        • Mariet, dat jij Jack niet bent is me niet ontgaan😉. Ik begrijp ook volkomen waarom je Jacks litanie hier aanhaalt. Het punt dat hij maakt is valide – als je niet wilt leren en veranderen is bepaald onheil te verwachten – alleen vind ik het minder kies en niet slim dat hij zijn halfzijdig verlamde hoogbejaarde schoonvader er in betrekt. Ook al is hij uitgekookt genoeg om even te vermelden dat ze in dat geslacht allemaal met gemak honderd worden en dat de strenge doch rechtvaardige les aan opa ‘dus’ gerechtvaardigd is.

          Wat betreft zijn paleo-verleden was ik waarschijnlijk niet helemaal duidelijk. Het gaat me er niet om hoe kort of lang hij denkt en handelt vanuit een evolutiegeneeskundig perspectief, wat me een beetje stoort is dat ome Jack telkens doet alsof hij het heeft uitgevonden. Hij ontdekt cold thermogenesis en bazuint rond dat hij er al een decennium mee experimenteert. Hij ontdekt paleo en zegt dat hij het al ik weet niet hoe lang toepast. Hij ontdekt het coastal dweller principe en ineens lezen we dat hij al sinds 2001 of zo alleen nog dingen uit zee eet.

          Hij is in zekere zin briljant, denk ik, maar liegt over onbelangrijke dingen om op te scheppen en zaagt zo de poten onder zijn eigen stoel weg.

        • Mariet Hoen zegt:

          Melchior, je hebt helemaal gelijk. Jack lijkt soms op zo’n zich op de borst roffelende gorilla. En hij zet daardoor zichzelf soms voor gek en heeft (te) veel competitieve drang. Zou wel iets minder kunnen.
          Zoals in de Ted post van vandaag; Verander je houding, verander je leven, waarin wordt gesteld dat je sterker kunt worden, door een meer zelfverzekerde houding aan te nemen, zou Jack wel eens vaker ‘een nederige houding’ kunnen aannemen.
          In zijn geval, veel aangenamer, ook voor hemzelf.

      • willem zegt:

        Wat ook een rol speelt, Fien en Mariet, is dat wij in het algemeen (gelukkig) wat anders tegenover deze dingen staan dan Amerikanen.
        Waar ik me, als Nederlander, bijvoorbeeld ook aan erger zijn al die commerciele interventies op heel veel blogs over paleo, vooral die uit de VS. Doe maar net alsof ik die niet lees…

      • Fien zegt:

        Melchior, best mogelijk dat Kruse zijn verhaal wat aangedikt heeft, wie zal het zeggen. Maar het lijkt me stug dat hij het helemaal verzonnen heeft, compleet met tranen in de ogen van schoonvader. Ik heb diagonaal de reacties doorgenomen en niemand maakt enig bezwaar tegen zijn gedrag. Hier zou hij er niet mee weg komen en ik ben het eens met Willem. Het is de Amerikaanse mentaliteit waar ik soms van gruw (vorige keer ook al die arts met z’n deprimerende adviezen, zoals een grote auto kopen want dan overleef je een ongeluk). Met Paleo heeft dat op zich niet veel te maken.

  4. Corrien zegt:

    Nee hoor, er zijn mensen die dit lezen (“ik, fysio” zei de gek) en hun patiënten nog attent maken op deze blog ook… En er is er i.i.g één die zeer haar best heeft gedaan de inhoud tot zich te nemen. Maar die is gelukkig ook op andere fronten nog autonoom-denkend. Dus ik zou me niet verbazen als hier over enkele maanden misschien weer eens een leuk n=1 verhaal verschijnt…..😉

    • Gaaf, Corrien! Dan hebben we inmiddels een fysio, een veearts, een sociaal psychologe en een huisarts in ruste in de gelederen. In de commentaren zitten enkele inspirerende n=1’nen. Misschien moet ik die maar eens uitbuiten door een aparte pagina ‘Ervaringen’ aan te maken.

    • Eva zegt:

      haha deze docent gebarentaal heeft ook studenten gewezen op deze blog🙂

      • Albert Heijn! Vandaar dat je zo beeldend schrijft. En het verklaart misschien ook het gebruik van kapitalen. Ik heb me afgevraagd waarom dat zo besmettelijk is, waarom ik nu telkens de neiging heb om het ook te doen. Tijdens een heroïsche jachtexpeditie in de Lidl schoot me laatst een plausibele verklaring te binnen. Door een verzameling woorden met een (uiteraard) verschillende betekenis met kapitalen te laten beginnen, maak je er in feite één krachtig symbool van dat de lading precies dekt. Een nieuw woord bijna. Ik weet niks van gebarentaal, maar ik kan me voorstellen dat doven constant op zoek zijn naar het perfecte symbool voor wat ze willen uitdrukken.

      • Eva zegt:

        Hou krijg ik de reactie nou ONDER jou reactie?

        Naja, dan maar er boven… Gebarentaal is een taal die behoorlijk beeldend is, de taal biedt veel mogelijkheden om zaken 3D uit te beelden. Ik denk veel in beelden ja, en beeld speelt een grote rol in mijn leven. De link naar hoofdletters had ik niet zo gelegd. Ik was me namelijk helemaal niet bewust van mijn eigen hoofdlettergebruik :-s (zo leer je nog eens wat over jezelf🙂 )

      • Eva zegt:

        Blond. Hij staat er toch onder.

  5. Paranthropus zegt:

    (ik kopieer met het gebruik van die kapitalen een stijltruc die me bevalt, een tros bananen voor wie raadt welke blogger me hiertoe inspireert)
    Blogger? Ik zou denken: Gerard Reve. omstreeks 1963.

    • Ja, nu je het zegt… Die deed het ook😉. En deed Martin Bril het ook niet? Nou ja, bewuste blogger gebruikt het vormpje erg aardig.

      • Eva zegt:

        Aha… Typisch gevalletje van Totaal Overheen Gelezen😉
        Tsjs er is hier maar een reactie mogelijk: het doet mij deugden🙂

        • Pffff, dank je. Dat scheelt een tros bananen en een rits postzegels. In de kleine lettertjes staat namelijk dat het onderwerp is uitgesloten van deelname😉.

          Die ‘d’ in deugden moet weg! Iemand in mijn buurt leert Nederlands Door Het Te Spreken (ja, dat kan ook) en maakt daarbij allerlei grappige fouten. Zo werd ‘Dat doet mij deugd’ ‘Dat doet mij deugen’. Dus: ‘Feitelijk deug ik niet, maar door wat je nu zegt, deug ik weer een beetje. Het doet mij deugen.’

      • Eva zegt:

        Tsjs moet tsja zijn… (zelfdenkende telefoons zijn uitermate onhandig)

  6. willem zegt:

    Gerard Reve, fantastisch! Die zou inderdaad een goeie blogger zijn. Mulisch te serieus, Hermans te nors, Wolkers ook goed als beschrijver van de insecten in zijn tuin..
    Ik denk toch meer in de richting van een Robb Wolf. Maar die gebruikt dan weer het hele woord in HOOFDLETTERS om te beklemtonen.

  7. Aldert zegt:

    Het fundamenteel wetenschappelijk onderzoek is voortijdig stopgezet wegens “onverwachte en onbegrijpelijke uitkomsten”. De tussentijdse resultaten zullen daarom ook niet openbaar worden gemaakt.;-)

    • Dat gebeurt inderdaad vaak, Aldert. Erger nog, en ik vergat het gisteren in het stukje te zetten, maar Gert wijst er ook al ook, de link tussen blootstelling aan koemelk en diabetes type 1 is hard. Hoewel we dat al jaren (decennia inmiddels) weten, is er geen instantie die mensen hierover informeert. Zo zou het ook kunnen gaan met de kennis die dit onderzoek gaat opleveren. En met de resultaten van onderzoek naar de rol van tarwe in de pathogenese van reuma en andere autoimmuunziekten dat elders loopt.

  8. Hans Keer zegt:

    Doel, is een voedingssupplement te ontwikkelen? Wanneer de link bewezen is moet er dus gewoon geld aan verdiend worden? Mijn voor de hand liggende oplossing zou toch gewoon zijn het mijden van melk en zuivel!

    • Hans, zie commentaar gisteren (donderdag) 5.33 PM:

      “Ja, dat supplement moet dan voorkomen dat koemelk reuma kan veroorzaken. Hoe je het ook wendt of keert, wanneer de hypothese wordt bevestigd, geeft dat toch een duidelijk signaal naar het publiek dat koemelk misschien geen optimaal voedingsmiddel is. Je moet een supplement slikken om er geen reuma van te krijgen… Mensen zijn niet helemaal op hun achterhoofd gevallen.”

      • Hans Keer zegt:

        Oeps, ik was dus niet de eerste met een dergelijke opmerking. Voortaan eerst maar de andere comments lezen. Mensen zijn misschien niet helemaal op hun achterhoofd gevallen, maar de meeste mensen volgen, zonder zelf zaken te bestuderen, trouw de voorschriften van hun arts en het voedingscentrum op. Van cholesterol is ook al langer wetenschappelijk bewezen dat het niet die kwade peer is waar het lang voor gehouden is. Toch blijven velen braaf hun statines slikken. Het is ook bekend dat diabetici beter (very) low carb kunnen eten; toch vinden vele artsen dat diabetici “recht hebben” op hun koolhydraten en dus pillen en insuline voorschrijven. Veel wetenschappelijke info bereikt de “gewone” mensen (letterlijk en figuurlijk) niet. Daar moet wat aan gedaan worden. Ik ben aan het broeden.

  9. Ook de voedingswetenschap (contradictio in terminis?) heeft zijn Diederik Stapels…

    http://www.gpo.gov/fdsys/pkg/FR-2012-11-20/html/2012-28209.htm

    Hier geheel off topic, natuurlijk.

  10. Niels zegt:

    Om reuma aan te pakken is er wel meer nodig dan alleen geen melk te drinken. Namelijk het anti-inflammatory diet, werkt ook bij b.v. psoriasis.

  11. sosolobi zegt:

    In 2001 na het lezen van hoofdstuk 6 [The Leaky Gut: Diet and the Auto-Immune Response ]uit “Protein PowerLife Plan” van M. Aedes was het voor mij duidelijk dat ik mijn dieet moest veranderen. Ik had maar liefst 3 aandoeningen van de 11 die er werden toegeschreven aan een leaky gut”. Reumatoide arthritis, astmatische bronchitis en schieldklierproblemen.

    Het is jammer dat alleen het effect van koemelk wordt onderzocht door Fons van de Loo.
    Het artikel dat in februari 2013 verscheen in the New York Times (The Boy with a thorn in his joints) is een kopie van mijn ervaring.
    Sinds ik in 2001 ben gestopt met het gebruik van 10 jaar medicatie (NSAID’s en ook methotrexate…) is mijn leven stukken verbeterd als ik mij consequent houd aan mijn dieet:
    Geen koemelk-eiwitten en
    Geen gebruik van Granen.
    Ik verdraag “oergranen” wel goed (o.a. spelt en kamut). En ik ondervind ook geen nadelige gevolgen van volledige gekiemd brood (“whole-sprouted”).
    Daarnaast neem ik dagelijks een scala aan vitaminen,mineralen en voedings-supplementen (uitgezocht door een ortho-moleculair therapeut). Helaas waren mijn gewrichten in de tijd van de medicatie al behoorlijk gedeformeerd.
    Het is de hoogste tijd dat de effecten van granen EN koemelkeiwitten op de gezondheid worden onderzocht.
    De Westerse Geneeskunde en gezondheidszorg zijn nog altijd van mening dat “melk goed is voor elk” en dat ook gewone granen niet mogen ontbreken in een evenwichtig dieet.
    Ik ben het naar helemaal niet meer mee eens.

    • Hoi sosolobi,

      Gefeliciteerd met die vooruitgang! Natuurlijk, al het degelijke onderzoek wijst erop dat granen een nog veel grotere oorzakelijke rol spelen, maar dit is een begin.

      • sosolobi zegt:

        Een begin: klopt, en gelukkig maar.
        Mijn reuma-arts wilde destijds helemaal NIKS weten over mijn alternatieve aanpak en vond dat het “toeval” was en een “placebo-effect”.
        Vroeg hem dan ook waarom de medische wetenschap dat toeval niet had kunnen bewerkstelligen, en ja, dan krijg je een meewarig lachje en je wordt eigenlijk als gek versleten.
        Het gebrek aan interesse van medici voor alternatieve geneeswijzen (zeker bij goed resultaat) is niet alleen treurig maar ook stupide. Artsen moeten geprikkeld worden als ze merken dat een patiënt opknapt bij o.a. verandering van dieet. Patiënten worden nog altijd liever met zware chemische medicatie volgestopt. Mijns inziens is dat slechts symptoom bestrijding. Bovendien is de verstrengeling tussen farmacologische firma’s en artsen is heel gevaarlijk. De arts als drugspusher en de farmacologische industrie als de narcotica-baas. Als het zo doorgaat, krijgen straks drukke kinderen – zoals in de VS – op de lagere school ook standaard Ritalin voorgeschreven, vaak op dringend verzoek van de leerkracht. Geef maar een pil, en het kind is stil..
        Mijn zus, ook arts, snapt niet hoe het mogelijk is dat mijn alternatieve aanpak werkt, maar ze zegt wel “blijf vooral doen wat je doet, want ik zie dat het helpt.”

        Gelukkig zijn er nu zelf ook specialisten (o.a. psychiaters) die willen dat het placebo-effect wordt onderzocht, omdat ze zien dat patiënten die tijdens pilots voor nieuwe medicatie (anti-depressiva) placebo’s krijgen, er beter aan toe zijn dan patiënten die de echte farmaca krijgen. Anti-depressiva hebben ernstige bijwerkingen, maar vooral de stijging van zelfmoorden is significant.
        Dus ja, ik kom al 10 jaar niet meer bij de reumatoloog. Wat ik doe, doet mij goed en voor mij telt slechts het resultaat.

  12. sherlizza zegt:

    De link aan het eind van jouw artikel naar de reuma-site werkt niet (meer). Zoeken op hun site levert mij helaas ook niet het gewenste artikel op jammer genoeg

  13. sherlizza zegt:

    dank je, weer “in de lucht”

  14. Corrien zegt:

    Lekker aan de anti-inflammatica met 16% van de jong-volwassenen….

    http://www.erasmusmc.nl/perskamer/archief/2015/5251962/?lang=en

  15. Gert van der Hoek zegt:

    Bovengenoemd onderzoek is betaald door AbbVie, het gaat in dit geval om de “spondyloarthropatie”. AbbVie is een afsplitsing van Abbott een pharmareus, AbbVie heeft ook al een behoorlijke omvang: ca 27 miljard, 28.000 personeel.

    “AbbVie onderzoekt een aantal extra aandoeningen, inclusief spondyloarthropatie, hidradenitis suppurativa en uveitis; deze onderzoeken bevinden zich allemaal in een gevorderd stadium. Onze vroegtijdige detectieprogramma’s zijn gericht op het onderzoek van zowel gerichte orale therapieën als biologische geneesmiddelen.”

    http://www.abbvie.nl/research-innovation/focus-area.html?trackingSelection=Yes

    In samenwerking met Galapagos NV – koers is aantal malen over de kop gegaan – wordt gewerkt aan een nieuw rheuma medicijn: Filgotinib.

    Chronische aandoeningen, dat zijn de echte kaskrakers. Geen zweverige verhalen over bierviltjes a.u.b..

  16. corrien zegt:

    nee, lekker net als statines; van adolescentie tot ‘de dood ons scheidt’…..
    Goeie investering zo’n onderzoek!!!

Geef een reactie

