Ron Rosedale: “Vet is het enige veilige macronutriënt”

Ron Rosedale is een aparte druif. Hij is onvoorstelbaar zelfverzekerd, hij kan nogal bot uit de hoek komen, hij vindt dat hij alles heeft uitgevonden en hij krijgt meestal gelijk. Hij is ook een arts met hart voor zijn vak. Zo vloog hij op basis van een online forumdiscussie op eigen kosten naar een hem volstrekt onbekende patiënt aan de andere kant van zijn land (Amerika), om de artsen die deze patiënt tegen beter weten in en met potentieel fatale consequenties met glucose bleven voltanken op andere gedachten te brengen. Hetgeen hem lukte. Hetgeen die patiënt het leven redde. Ik volg hem al sinds een normaal mens voor internet nog de bieb in moest en ik herinner me hoezeer ik onder de indruk was van zijn lezing ‘Insulin and it’s metabolic effects’.

Niet lang daarna begon hij te orakelen over leptine en mTor. Que? Niemand had daar toen van gehoord, maar inmiddels weten alle 6 lezers hoe cruciaal deze signaalsubstanties zijn. Zelfs bij Foodlog zijn mensen die ervan gehoord hebben en dat zegt veel. Op AHS 2012 zette Rosedale zijn standpunten en inzichten nog eens helder uiteen. En hoewel mijn paleoperspectief een tamelijk macronutriëntneutrale aanpak dicteert, brengt Rosedale me toch weer aan het twijfelen. Net als bijvoorbeeld Cynthia Kenyon maakt Rosedale het valide punt dat de evolutie niet selecteert voor ziektevrije levensduur, maar voor optimale verspreiding van genen. Zodra we enkele malen raak hebben geschoten en het resultaat hebben begeleid tot het zichzelf kan redden, geeft de natuur geen barst meer om ons en moeten we haar foppen om van een functionele oude dag te kunnen genieten. Vanaf de middelbare leeftijd zijn we vogelvrij, zegt hij. De enige manier om dan gezond en functioneel te blijven, is ervoor zorgen dat de sensoren die voedselbeschikbaarheid monitoren het idee hebben dat er schaarste heerst. Dat kun je volgens Rosedale op slechts twee manieren doen. Door totale calorierestrictie toe te passen of door eucalorisch, maar sterk koolhydraatbeperkt te eten. Standaard (macronutriëntneutraal) paleo is veel beter dan het SDCD, zegt hij, maar nog niet optimaal.

Nou weet ik niet of dat wel helemaal waar is. Er is veel voor te zeggen dat de evolutie bij de waanzinnig cerebrale mens ook geïnvesteerd heeft in exceptionele levensduur, om voldoende opa’s en oma’s te garanderen. Grijsaards (nou vooruit, ‘actieve ouderen’) zijn namelijk fantastische oppassers en het zijn wandelende levensbibliotheken en sublieme docenten. Ze dragen zonder meer bij aan het succes van de soort. Aan de andere kant denk ik dat Rosedales fopjegenen-idee wel degelijk sterke kanten heeft. Consistente kenmerken van langlevende individuen zijn lage insulinespiegels, lage leptinespiegels en lage mTor-activiteit. Zo’n laag signaal gekoppeld aan optimale signalering gaat gepaard met allerlei voordelige fysiologische expressies (weinig laaggradige ontsteking, autofagie, cellulaire robuustheid, goede immuunfuctie) en bereik je inderdaad met een koolhydraat- en eiwitbeperkt, vetrijk paleodieet. Daarnaast reageert zo’n beetje elke kwaal onder de zon – van epilepsie en migraine tot kanker en cardiomyopathie – positief op ketose. De meeste gezonde cellen zijn gek op ketonen. Dat een voedingsinterventie die krachtig therapeutisch werkt bij ziekte om de een of andere reden slecht zou zijn bij afwezigheid van ziekte is op z’n minst contra-intuïtief.

Aan de andere kant van het veld staan respectabele mensen als Stephan Guyenet, Chris Kresser en Paul Jaminet, die stellen dat een bepaalde hoeveelheid zetmeel en suiker okay of zelfs voordelig is en dat de postprandiale glucose- en insulinepieken waar Rosedale zo krachtig voor waarschuwt normaal en van geen betekenis zijn.

Ik weet het niet. Volgens mij kom je op middelbare leeftijd met een hoog aandeel koolhydraten weg als je gezond en erg actief bent en relatief veel spierweefsel hebt. In alle andere gevallen zou ik – net als de illustere sportarts en inspanningsfysioloog Tim Noakes – koolhydraatbeperking ernstig in overweging nemen.

Maar ik kan er naast zitten😉.

Nogmaals, standaard paleo is per definitie relatief koolhydraatbeperkt, omdat de natuur geen eetbare acellulaire koolhydraten voortbrengt.

Nu word ik weggeroepen naar de keuken, want de anti-paleo culi-journaliste heeft voor haar volgende artikel een chocopasta gemaakt die mensen thuis zelf na kunnen koken. Een suiker en melk bom. En die moet geproefd worden🙂.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

51 reacties op Ron Rosedale: “Vet is het enige veilige macronutriënt”

  1. Jo tB zegt:

    Hoi Melchiro,

    Ik had het article al in 2005 gelezen op Mercola.com Het was toen in 3 delen. Het blijft nog steeds acuteel. Er is veel en toch niet veel veranderd. De paleo community blijft nog steeds opboksen tegen de vooroordelen van de volgers van de standard American dieet.

    http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2001/07/14/insulin-part-one.aspx

    • Gert van der Hoek zegt:

      Eerst de lezing doorgenomen en toen de film bekeken. De video is min of meer een korte samenvatting van de lezing, wat mij betreft: “het boek is beter”.

      Biedt veel stof tot nadenken.

      Mooi, Melchior!

  2. Anna M zegt:

    Melchior, het kan me eigenlijk niet eens heel veel schelen wat je schrijft, ik kijk uit naar je stukjes om de manier waaróp je ze schrijft. Ik ben elke keer naderhand opraapbaar.
    Daarnaast snijdt wat je schrijft vaak hout en help je me aan argumenten voor in gesprek met ‘schijf van 5 – Voedingscentrum – 3x per dag eten – brood is gezond’ etc goedgelovigen.

    Keep going.
    Een van je 6 lezers🙂

  3. Sarah zegt:

    Hallo,

    Wat bedoel je met een koolhydraat- en eiwitarm dieet? Wat kan je dan nog eten? Vet.. Maar hoe?

    • Sarah, ik denk dat je deze post meer moet zien als een gezond ‘twijfelmoment’. De voeding die Rosedale voorstaat is zelfs voor een hard core paleo tamelijk extreem. Lees Maartens commentaar, hij slaat de spijker wat mij betreft op z’n kop. Het valt me op dat vooral metabool normale mensen, met een kennelijk grote metabole flexibiliteit, het niet zo lekker doen op een strikt koolhydraatbeperkte voeding. We hadden het laatst over de ervaring van Neely. Het is zeer wel denkbaar dat Rosedale een denkfout maakt. Ook op een ‘normale’ eet wat je wilt paleo-voeding gaan al die markers namelijk flink naar beneden.

  4. Richard zegt:

    Goed stuk weer, ook die laatste alinea… dat soort luchtigheid en zelfkennis doet me deugd!

  5. Richard zegt:

    Zeven lezers Anna M….

  6. Hans zegt:

    Dank voor deze post.
    De laatste alinea :het water loopt me in de mond bofkont , sterkte met verwerken 😉
    Op dit moment tracht ik zo weinig mogelijk in winkels te zijn vanwege de schrikbarende
    verleidingen….. maar verbaas me inmiddels over de aangeboden zooi en dat ik daar toch weerstand aan kan bieden mede door dit blog !

    • Folkert zegt:

      Ik verbaas me er ook over Hans, maar hoef er geen weerstand aan te bieden. Het gaat langs me heen. Met dien verstande, dat hier ten huize allerlei snode plannen voor het Kerstmenu worden bekokstoofd. Het vleesaandeel is mijn deel. Wordt tamme eend in de roemertopf. Maar de voorafjes en het dessert ? Daar zit ik echter niet over in. Net als die bofkont neem ik er een likkie van en niemand bemerkt het in het rumour van het ” geluid van een knappend haardvuur “.

      • James zegt:

        Is wilde kalkoen ook goed Folkert? Daar lopen er hier veel te veel van. Net als die verhipte Canadian geese. Knalbus maar uit de kast halen. Gelukkig staan er hier met Kerst altijd een aantal verschillende groentes op tafel. Voorafjes zijn salades waarin de azijn gebaseerde dressings zijn vervangen door zuurkool en appel en gehakte Kalamata’s, groentesoep, en toetjes zijn allemaal gebaseerd op pumpkin of squash. Met slagroom,tja, dat wel.

  7. Jo tB zegt:

    “Volgens mij kom je op middelbare leeftijd met een hoog aandeel koolhydraten weg als je gezond en erg actief bent en relatief veel spierweefsel hebt”

    Nou deze oudere erg actieve relatief gespierde lezeres nr 10 kan er NIET mee wegkomen. Ik moet mijn koolhydraten beperken wil ik mijn post prandiale suikers onder controle houden.

  8. fran zegt:

    Fijn stuk weer.

  9. Wonnie zegt:

    Bofbips! Van die zes lezers staat er toch een te springen om die chocobom na te koken.
    Voor de wederhelft natuurlijk. Alleen even proeven.

  10. Maarten zegt:

    Zonet de video van Rosedale bekeken, en hij doet me toch weer twijfelen. Koolhydraatbeperking is voor mezelf erg nuttig en doe ik in zekere mate nog steeds, maar mijn ervaring is toch dat ik niet té laag kan gaan. Zeker nu ik relatief actief ben en het meeste overgewicht verloren heb, voel ik soms gewoon de nood om die “safe starches” te consumeren, en ik presteer gewoon beter als ik af en toe wat aardappelen, fruit en ook honing eet.
    Zelf ben ik tegenwoordig een predikant voor koolhydraatbeperking voor sedentaire mensen met overgewicht omdat het nu eenmaal de beste methode is om gezond te worden en af te vallen, maar het is een andere zaak voor fysiek actievere mensen, die m.i. zich maar best te goed doen aan die safe starches. Gezond ouder worden? Who knows, die dingen vallen moeilijk te testen, maar je punt van die lage insulinespiegels, lage leptinespiegels en lage mTor-activiteit valt inderdaad niet gewoon te negeren…

    • Janet Noome zegt:

      Maarten, heb je wel eens uitgerekend waar jouw omslagpunt ligt? Wil je nog verder afvallen? Zo niet, misschien zit je dan wel te laag in je totaal koolhydraten per dag. Hoog het wat op en ervaar of je dan nog die nood voelt😉

      • flyingpig1848 zegt:

        Janet, ik ben zelf nog wat aan het experimenteren. Zat eind mei rond de 103kg en 108cm buikomtrek, sta nu op 85kg en 83cm omtrek, veel vet verloren en toch ook wat spieren opgebouwd. Zit naar schatting rond de 20-22% lichaamsvet en zou dat toch graag naar 15% omlaag zien gaan.
        Ik ben over de maanden naar beneden blijven gaan dus heb de noodzaak niet gevoeld een ‘omslagpunt’ te berekenen. Vanaf nu wordt het wel moeilijker denk ik dus ja, misschien dat ik mijn macronutriëntenverhouding eens wat moet beginnen bij te houden. Mijn gewoonte is nu: ontbijt overslaan, 30-45 minuten gewichten heffen met kettlebells, reusachtig ‘break-fast’ met koolhydraten (aardappelen), groenten en vlees, en ’s avonds gewoonlijk low carb met eitjes of zo. Dat lijkt voor mij te werken, al doen onderstaande reacties over aardappelen me weer erg twijfelen of die aardappelen wel goed voor me zijn. Voel me er alvast prima bij, al heb ik weer meer last van een ‘tic’ die ik heb om met mijn ogen te rollen, iets wat ik minder had toen ik erg low carb was. Tijd voor meer n=1…

  11. Frans zegt:

    ¿Que? mTor? Ik beschouw me toch als een van de zes van het eerste uur op deze site, maar dit is weer een nieuw begrip voor mij. Weer wat huiswerk voor vanavond…🙂

  12. Maarten zegt:

    Overigens, Rosedale publiceerde een nabeschouwing op het safe starches debat op http://drrosedale.com/blog/2012/08/18/a-conclusion-to-the-safe-starch-debate-by-answering-four-questions/#axzz2Er8I2ARD

    Wanneer hij dingen schrijft als:

    “Eating glucose i.e. “safe starches” will spike insulin and will, at least temporarily, prevent one from burning fat… in anyone… a worm, a mouse or any human. ”

    Dan vraag ik me toch af of hij niet te kort door de bocht gaat. Kan het niet gewoon zijn dat we als mens prima overweg kunnen met beide brandstoffen, glucose en vet? Dat het inderdaad zo is dat de gemiddelde westerse mens veel te veel glucose consumeert, met alle neolithische kwalen van dien, maar dat we daarmee de baby niet met het badwater mogen weggooien?
    Mijn ketogeen dieet een paar maanden geleden heb ik moeten stopzetten omdat ik op een dag wakker werd met enorm droge ogen. Ook met pijn in de nieren op een bepaald moment omdat ik blijkbaar te weinig natrium had. Dat is een welbekend fenomeen, maar goed en gezond kan dat toch niet zijn? Wijst dat er niet op dat we een zekere weliswaar beperkte dosis (extern) glucose nodig hebben voor voldoende slijmafscheiding (mucus) en dat we dat blijkbaar niet voldoende afscheiden via glucogenese?

    Even verder schrijft ie:

    “The worst diet to be on is high fat along with moderate and sometimes even “low” (as opposed to very low) carb. If you are going to eat fat, you have to be able to burn it, and as little as 100 gm non-fiber carb/day can prevent one from adequately burning fat.”

    Volgens die logica zitten de meeste paleo’s die af en toe wat patatten eten met een groot probleem. Zeker zijn laatste zin komt niet echt overeen met de realiteit denk ik. Er zijn heel wat mensen (o.a. mezelf) die vet blijven verliezen ondanks het feit dat ze bepaalde starches regelmatig naar binnen spelen. Mijn n=1 is dat het zelfs beter lijkt te lukken met wat zetmeel af en toe.

    Tja, wat te doen? Mijn filosofie: geen paralysis through analysis. Er zijn geen definitieve antwoorden, en ik apprecieer het dat Melchior dit openlijk toegeeft op deze blog (sorry, domme Belg hier, “dit” blog klinkt niet voor me, jullie stelletje Hollanders), maar dat wil niet zeggen dat we er redelijk zeker van kunnen zijn dat het fameuze bierviltje stukken beter is dan wat de meeste mensen naar binnen spelen.

    • Bedankt voor je analyse, Maarten. Zoals ik al tegen Sarah zei ben ik het volledig met je eens. Ik denk dat strikt ketogeen een fantastische interventie is bij diverse aandoeningen met een metabole etiologie, maar dat het voor metabool flexibele individuen niet nodig en mogelijk ook niet optimaal is. Het verhaal dat zelfs een kleine hoeveelheid koolhydraten de ‘vetverbranding’ uitschakelt is inderdaad niet juist. Gezonde mensen draaien voortdurend op een mix.

      • Vetverbranding gaat via ketonen? Die zijn makkelijk te meten? Het lijkt mij dat het toch allang uitgezocht is hoe dat zit met een optimale mix van vet en koolhydraten?

        Wat “optimaal” is, daar kun je uitgebreid over discussiëren, waar relateer je dat aan?

        Als je de logica van Rosedale volgt – gericht op “longevity” – kom je tot andere conclusies dan wanneer je als doelstelling hebt: “gezondheid” (Ook hier de vraag: wat is dat? Zal ook per individu verschillend zijn.) of “optimaal gewicht” of “optimale atletische prestatie”.

        Ander uitgangspunt: andere optimale mix?

    • De Goedheiligman bracht voor mij een mooi boek mee: “The Paleo Answer” van Loren Cordain. Een update in 2012 van zijn standaardwerk “The Paleo Diet”. Goed leesbaar. Heel handig zijn de index en de vele pagina’s literatuurverwijzingen per onderwerp.

      Over piepers zegt Cordain: “ze kunnen maar beter in de grond blijven”.

      Waarom?

      Aardappelen hebben een zeer hoge glycemische index en glycemische lading; (glycemische index zegt niet alles, maar toch: hoger dan van sucrose of high-fructose corn syrup!) . Dat bevestigt m.i. de uitspraak van Rosedale: “een aardappel is eigenlijk een klont suiker”.

      Misschien biedt dat een verklaring waarom ik het gevoel krijg van een klap in mijn maag, als ik meer dan een kleine portie eet van de boerenkool stamppot met aardappelen bij mijn schoonmoeder. 🙂 De schat…

      Aardappelen hebben een hoog percentage anti-nutriënten, met name saponinen. Niet alleen in en vlak onder de schil, ook bij geschilde en gekookte aardappelen vind je flink wat α-chaconine en α-solanine. Die stoffen zijn toxisch, komen snel in het bloed.

      Cordain citeert o.a. een dr Patel die zegt: “als de aardappel als nieuw voedingsmiddel zou worden geïntroduceerd, zou het gebruik waarschijnlijk niet worden goedgekeurd i.v.m. de aanwezigheid van deze giftige verbindingen”.

      Gif is een kwestie van dosering, maar bij aardappelen zit je heel gauw aan de max. Met als gevolg een levenslange milde vergiftiging.

      Het belangrijkst echter voor Cordain: aardapelen vergroten de doorlaatbaarheid van de darmen. Niet alleen tarwe, maar ook o.a. onze aardappelen dragen bij aan een “leaky gut”. Het gevolg is de bekende chronische inflammatie en daaruit voortvloeiende ziekten.

      De conclusie van Cordain is: eet rustig wortelen en knollen, maar geen aardappelen (en geen cassave).

      • Dank Gert, ik had het al eerder gelezen bij Lindeberg, maar had het verdrongen🙂. Ik vrees dat Cordain gelijk heeft. Ken veel mensen die onmiddellijk een rommelmaag krijgen van piepers, onder wie mijn eigen anti-paleo vriendin.

      • willem zegt:

        Help…. Wat moet ik nu met mijn Fryske gieltsjes, Rosevalls, Biolgolds, Sarpo Mira’s, Laura’s, …. ??? En mijn boerenkoolstampotjes, hutspotjes, andijviestampotjes, enzovoorts, enz. en..?
        Wie stelt me nu eventjes gerust?

      • Afgelopen zaterdag boerenkool met blokjes selderijknol gegeten: heerlijk!

      • willem zegt:

        Ja, Gert, heeerlijk..
        Ik heb in de schuur nog een bak vol selderijknollen, opgeslagen, voor soepen en stamppot.
        Maar, wat nu met al die door noeste arbeid verkregen aardappeltjes? Ik zei: help..
        Wie geeft me hoop in deze bange tijden?

      • Kweenie Willem, het goede nieuws van Cordain is (zie video interview met Eenfeldt), dat je lichaam en/of je microbioom een fantastisch herstellend vermogen heeft: ” ’s ochtends een leaky gut, ’s avonds niet meer”.

        Misschien met een beetje beleid: kleine porties, niet elke dag?

        Niet combineren met andere “verboden vruchten” die ook “perforerende” eigenschappen hebben, zoals zuivel (behalve boter/room) en alcohol?

      • Maarten zegt:

        Zonet even wat gegoogeld, en kwam ik onderstaande reactie van Stefan Guyenet tegen die me hier wel relevant lijkt:

        “Yeah I saw that. I have a couple of points. First, sweet potatoes are not related to potatoes, so what Cordain said doesn’t apply to sweet potatoes.

        Second, I think Cordain is really overstating the case against potatoes. There is no evidence in humans that the amount of solanine and chaconine gotten from eating non-green potatoes has any adverse effect on health whatsoever. Potatoes definitely contain toxins, but so does every other plant we eat. Solanine and chaconine show up in the bloodstream (as do many other food molecules, both toxic and benign), but that doesn’t mean there’s enough of it to do anything. The dose makes the poison.

        The studies he cited to support his argument that eating potatoes causes inflammation are not convincing. One used potato chips as the source of potatoes, and the other fed people a diet rich in potatoes and white flour and compared it to a lower gluten diet. Neither one looked at the effect of actual potatoes in a controlled manner.

        I’m keeping my eyes on the solanine and chaconine issue, which is why I haven’t whole-heartedly embraced potatoes on this blog. If a study comes out showing that actual non-green potatoes pose a human health risk, I’ll be open to it. Until then, the evidence against taters is way too slim for me. I consider them safe enough to eat regularly myself. They’re one of my main sources of starch. Of course, you should listen to what your body is telling you, so if they don’t agree with you, then by all means avoid them.”

      • Ben geen deskundige, maar de “perforerende” werking van piepers lijkt plausibel:

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12479649

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20198430

        In ieder geval goed en niet te dun schillen zo lijkt het.

  13. Kees zegt:

    Geweldige eye-opener! Het lichaam maakt dus niet alleen de benodigde hoeveelheid cholesterol aan maar ook de benodigde hoeveelheid glucose om gezond te functioneren. En liever eiwitten gebruiken als bouwstof ipv. brandstof maar vetten gebruiken als brandstof is er ook een.

  14. Jochem zegt:

    Volgens mij is het idd niet wijs om mTor continue te activeren, daarom lijkt het antwoord op Rosedale mij Intermittend fasting, aansluitend spieractiviteit en daarna eten zonder je al te druk te maken over teveel eiwit of koolhydraten (uiteraard moet de eet periode voornamelijk bestaan uit eiwit en vet). mTor is hierdoor het grootse deel van de dag niet actief en wordt een relatief korte tijd actief na de fysieke inspanning en maaltijd voor herstel en opbouw van bijv spieren.

  15. Aldert zegt:

    Een klein beetje off topic:
    Chemical analysis of sieve vessels reveals first cheese making in Northern Europe in the 6th millennium BC
    http://www.bris.ac.uk/news/2012/9008.html
    Ongeveer 7500 jaar kaas maken, dan zijn we er toch aan aangepast? …toch?
    Zit het kaas maken dus toch in mijn bloed.
    enniewees, een blokje oude kaas blijft lekker, zolang ie maar rauwmelks en volvet is🙂.

    • Zeg me dat het niet zo is (2 maal)
      Zeg me, dat het niet waaaar is…

      Interessant, Aldert! Nou ja, het leven is één groot risico en je kunt er zelfs aan dood gaan. Noem je zelf ‘primal’ en het dilemma is weg.

      Aan de andere kant stem ik ernstig in met Woody Allen. Gevraagd naar zijn visie op de dood antwoordde hij: “I’m strongly against it.” Judith (voorheen J.Meindert) heeft vast en zeker een bemoedigende kaas-analyse voor je😉.

    • Of de oermens nu wel of niet iets at vertelt mij weinig of ik er wel of niet tegen kan: ik merk dat ik reageer op alle vormen van koeienzuivel (incl. gefermenteerd, geitenmelk nog niet geprobeerd). 7500 jaar dat zijn slechts 375 generaties. Dat is veel te kort voor genen om zich te verspreiden. Ik denk trouwens ook dat de selectiedruk flink is afgenomen, met andere woorden: of je de leeftijd van voortplanten bereikt hangt niet af van je dieet. Dus selectiedruk op voedingswijze lijkt me onwaarschijnlijk, al helemaal in 375 generaties: dat is een schijntje. Selectiedruk op voedingswijze gaan we wel weer bereiken trouwens als we zo door gaan: mannen worden steeds minder vruchtbaar (oa plantaardige hormonen).

  16. Tonny van der Wiel zegt:

    Ik moet mij nog helemaal gaan verdiepen in het paleo gebeuren, maar bij het lezen van dit stuk vraag ik me af waar die “oermensen” dan al dat vet vandaan haalden. Naar mijn idee aten ze vooral vlees/vis (en dat zal niet extreem vet zijn geweest), knollen/wortels en bladgroenten, vruchten, noten en zaden en eieren. Heel veel snap ik er nog niet van hoor maar ik vind het bijzonder interessant en ik wil er graag veel over leren.

    • Welkom, Tonny. Rosedales aanbevelingen zijn extreem en niet paleo. Paleo is in principe macronutriëntneutraal. Wanneer je alleen producten eet die je in principe in de natuur zou kunnen jagen/vissen of verzamelen eet je vrijwel per definitie minder koolhydraten (en in een andere vorm), maar vrijwel geen enkele jager/verzamelaar groep at/eet 80 procent vet. Rosedale zegt dat het optimaal is, maar huis tuin en keuken paleo is volgens mij en veel anderen goed genoeg of beter. Lees eerst het Bierviltje en surf een beetje rond, dan krijg je al snel een beter beeld.

  17. Ben halverwege z’n “Insulin and its metabolic effects” artikel uit 1999. En heeft een enigszins kort-door-de-bocht gevoel, maar als je de literatuur dan nazoekt klopt het hoofdzakelijk toch wel.

    http://www.gregdavis.ca/share/paleo-articles/Insulin%20and%20Its%20Metabolic%20Effects%20by%20Ron%20Rosedale.pdf

    • Ja precies! Ik vond het met een zoekmachine die Alta Vista heette of zo. In ’99 inderdaad.

      • Gert van der Hoek zegt:

        Tipje van de sluier opgelicht van het geheim van het Mediterane Dieet?

        In een cross-over studie (de proefpersonen doen – om beurten – zowel het ene als het andere dieet, in dit geval met veel of weinig inuline) vermindert inuline de productie van zonuline Zonuline maakt de celmembranen doorlaatbaar o.a. voor gluten. Lichaam reageert: gevolg sluimerende onsteking/inflammatie; is basis van veel welvaartsziekten (zie Fasano).

        Ofwel: uien en knoflook verminderen het negatieve effect (doorlaatbaarheid darmen. “leaky gut”) van pasta.

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23244539

        Hier komt wellicht de waterscheiding:

        je kunt zeggen; da’s mooi, pasta kan geen kwaad, flink knof en ui erbij. Is in ieder geval winst.

        Of je zegt: da’s mooi, “ongemerkt” krijg je als paleo-er toch spul binnen dat je darmen een beetje perforeert, Ui en knoflook (uiteraard zonder pasta) is mooi voor de optimale balans,

        Tja, aardperen ook. Darmflora moet wellicht even wennen 😀

  18. Inspirerend artikel, vergeet vooral niet de commentaren te lezen. Uiteindelijk komt Jef Leach terecht bij inuline als plantaardig prebioticum: o.a. in prei, knoflook en ui.

    Can a high fat Paleo Diet cause obesity and diabetes? Maybe, unless
    http://humanfoodproject.com/can-a-high-fat-paleo-diet-cause-obesity-and-diabetes/

    Lijstje met relevante planten bevat ook de “vergeten groente” aardpeer.
    http://books.google.nl/books?hl=nl&lr=&id=bvqube0DCEEC&oi=fnd&pg=PA1&dq=%E2%80%9CPrebiotics+in+Ancient+Diets.&ots=3OJ4-H2Oat&sig=rzxn7LkzQwnAISXyLtiqX0K8ajk

    In het kader van de recepten en de enthousiaste 6 tuiniers:

    Aardpeer met prei en noten

    Ingrediënten
    0,6 kilo aardpeer
    0,25 kilo prei
    0,15 kilo noten
    kerrie

    Bereiding
    Schil de aardperen, maar snijd ze niet in stukjes.
    Snijd de prei in stukken van 1 centimeter.
    Kook de aardpeer beetgaar.
    LET OP! De aardpeer mag niet zacht worden.
    Hij is goed als u de vork er met moeite in kunt prikken.
    Laat de prei 1 minuut meekoken met de aardpeer en haal de prei er met een schuimspaan weer uit.
    Als de aardpeer klaar is, deze afgieten en in schijven snijden.
    Breek de noten in grove stukken.
    Doe olie of boter in de pan en braad de aardpeer schijven met de prei lekker bruin.
    Doe ook de noten erbij en breng het op smaak met kerrie en eventueel wat room.

    Aardperen telen: http://www.vergetengroenten.be/index/artikel/19

    Voedingswaarde: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=1000

  19. Maan zegt:

    Na de laatste keer aardperen eten was de flatulentie dusdanig, dat de dekens van het bed vlogen. Ik durf niet meer zo goed.
    Ik weet dat ze er om bekend staan, maar zou er wat aan te doen zijn?

  20. Marijke zegt:

    Weet je dat Rosedale al 62 is en heb je gezien hoe hij er uitziet? Hij lijkt mij een overtuigend bewijs voor de werking van zijn eigen programma.

  21. james zegt:

    Ben al jaren een “volgeling” van Rosedale. Vraag me af wat hij hier van vindt:
    http://hereditarian.wordpress.com/2013/03/24/dude-where-is-my-leptin/#respond geplaatst door Sidereal. Calories en Leptin, Calories en Leptin en werken tegen de drive van een reptilian(?) of paleo (?) brain. Toch maar weer eens kijken wat Kruse uitvoert

  22. Marijke zegt:

    Interessant. Ik pas twee weken maar het bevalt tot nu toe goed.

Geef een reactie

