Ik wens je Wind In De Banden & Droge Lucifers!

kaffe i Koblenz

Bakkie paleotroost in Koblenz, april 2012

Hou het simpel, folks! Less is more, ook in 2013. Zorg voor wind in de banden (© Daniël Lohues), versta de kunst van het branderonderhoud en hou je lucifers droog. De rest is – min of meer – bijzaak. Zo lang er wat valt aan te steken en op te warmen, is er hoop😉.

Geen ellenlange tafelspeech dus. Dit wordt de kortste posting ooit. Dank voor jullie fantastische bijdragen en voor al jullie aanmoedigingen om Het Boek te gaan maken. Een prachtig 2013 gewenst! Proost! Cheers! Skål!

Het belangrijkste energiesubstraat van Homo imbibens

Het belangrijkste energiesubstraat van Homo imbibens

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

99 reacties op Ik wens je Wind In De Banden & Droge Lucifers!

  1. Edwin den Boer zegt:

    Ook een goed 2013 gewenst, Melchior en aan alle 6(+(!!!)) lezers van dit blog! Hoop weer vele interessante postst te mogen lezen in het nieuwe jaar, en uiteraard kijk ook ik uit naar jouw boek, Melchior. Leuke ‘bidon’ trouwens😉

  2. Frans zegt:

    Hoi Melchior,

    Leuk om te zien dat er meer Paleo-wereldfietsers zijn! En die fles wijn in de bidonhouder komt me ook bekend voor🙂 Ik heb zelf ooit een voorwiel vernield met een fles rosé, ik was zo stom om die aan het stuur te hangen in een plastic zak…

    • Ha, ha, ha, Frans, dat was zonde van de fles rosé!

      Ik heb precies hetzelfde gehad met een plastic tas met een flesje koffiemelk. Ik was 6 en reed staand op een veel te hoge opoefiets. Later ben ik nog veel vaker hard op mijn kop gevallen. Vandaar.

  3. Mariet Hoen zegt:

    Voor jou en de jouwe, ook een prachtig nieuwjaar gewenst, Melchior !
    En aan al je volgers ( die volgend jaar allemaal reageerders worden, wat ik je brom, 195 nú ) ook de beste wensen, gezonde keuzes en vooral lekker swingen😉

  4. Maan zegt:

    Een paar dagen in het bos fikkie zitten stoken en ik heb weer wat bij te lezen!
    Voor iedereen een Happy New Gear!!

    • Happy New Gear, zei de fietsenmaker🙂. Ik heb wat dat betreft een heel suffe wens. Ik wil graag een stadsfiets met een Rohloff naaf. Ik verbeeld me dat zo’n naaf echt heel goed is. Weet jij of dat klopt?

      Ik ga vanaf donderdag ook lekker fikkie stoken (verlaat kerstbezoek aan Zwöden).

      • Maan zegt:

        Ja, dat verbeeld jij je🙂
        Ze zijn goed, maar het neusje van de zalm is de Nuvinci naaf. Sterker, minder onderhoud en wat vriendelijker geprijsd. En traploos!
        Je bent altijd welkom om ze eens te proberen.

        Wij hadden het anders gedaan, bezoek terug naar zweden gestuurd en in de Nederlandse bossen wezen kamperen.

  5. riesjart zegt:

    Aan jou en alle lezers/bijdragers van dit blog een geweldig 2013 gewenst!!

  6. Gerard Poot zegt:

    Ik verheug me nu al op al die digitale bedevaartjes naar jou blog in 2013! Iedereen een sprookjesachtig nieuw jaar toegewenst, met ook dit jaar weer toegang tot stromend koud en warm water. Hier prijs ik me iedere morgen weer erg gelukkig mee…..

  7. Henriette Das zegt:

    Dank Melchior voor je inspirerende blogs, dat er vele mogen volgen! Allen een gezond 2013 gewenst!

  8. Chris zegt:

    Iedereen gelukkig en vooral gezond nieuwjaar. Melchior ga vooral zo door!!

  9. Aldert zegt:

    Bon fin d’annee 2012 et un superbe debut de 2013 pour toi Melchior et chaqu’ un sur cet blog!
    Meilleur veux!
    Tchin tchin!

    • willem zegt:

      Ik sluit me graag aan bij al die aardige wensen die hierboven staan…. en de vast even aardige en oprechte die hierna zullen volgen!

      • Sluit me bij Willem aan. De Zes is al lang gepasseerd.

      • Terwijl James met een heel ingrijpend onderwerp begaan is, zit ik op Ouwejaarsavond naar dit plaatje te kijken en vraag me af op wat voor zadel die jongen zit. Hou het er maar op dat elke gek zijn gebrek heeft.
        Die fiets is een Koga, snap ik. Alsof er geen echte fietsen bestaan. Wandelschoenen, vrijetijdsbroek.

      • Dank je wel Willem. Overal elders is het momenteel oorlog (Jimmy Moore, als die naam je iets zegt, schijnt het te hebben aangelegd met een neoznazi), dus het is wel fijn dat het hier nog redelijk gezellie is😉.

      • willem zegt:

        Ja, Melchior, ik kreeg iets mee van dat gedoe daar. Jimmy Moore was zo dom (of zit er nog wat engs achter) om zich voor het karretje van een enge neonazi (ex-KKK-aanhanger, ene Duke) te laten spannen. Zorgt voor grote ophef in de USA.
        Blij dat we hiet op een normale wijze praten over ‘paleo’, zonder daar idiote ideologieen aan op te hangen, of andersom. Ik denk dat wij de eersten zouden zijn die dat schip zouden verlaten, Melchior..

        En alweer een nieuw jaar. Groeten uit Friesland!

        • Jimmy is een apart geval. Ik weet niet of hij deze super onhandige move expres maakte. Hij is wel op z’n Amerikaans gelovig en ‘gelooft’ niet in de evolutie, maar in het letterlijke scheppingsverhaal😉. Ik kan me niet voorstellen dat hij echt fout is. Maar dit moet hij rechtzetten. Overigens hebben McGuff en Davis zich ook door die engerd (Duke) laten interviewen. McGuff heeft inmiddels openlijk excuses aangeboden.

          Het heeft natuurlijk allemaal niks met ‘paleo’ te maken.

          Goed nieuwjaar!

      • Mariet Hoen zegt:

        JJ krijgt in de Fathead groep op FB waar hij lid van is, behoorlijk de oren gewassen en moet diep in het stof voor zijn ´mistake´ Wat een domkop !

        `Jimmy Moore Erica, the link I included was to his nutrition columns. But I agree the rest of his stuff was not good. I’ve learned a great lesson that I need to be careful who I associate with either on my podcast or being on other podcasts and radio shows. My motivations have always been to spread the message, not to cause harm or pain to others.`
        ´Jimmy Moore Okay, fair enough. I have no excuses. I was wrong and I’ve apologized for this error in judgment regarding this particular link. As I have said, it will make me very careful about who I invite on my podcast and whose shows I go on as a guest.´
        enz.

    • Aldert, ik heb een jaar of 12 Frans gehad, maar kom niet verder dan Papa fume une pipe en Du vin, du pain, etc. Beschamend. Mais un superbe debut pour toi aussi (ofzo)😉.

      • Ha die Folkert,

        Aha, ben jij er zo één😉.

        Zadel is een degelijke Brooks, maar wel behoorlijk plat, dus niet zo’n klotenmangel.

        De schoenen zijn geen ‘wandelschoenen’, maar Lundhags van 25 jaar oud. Ze zijn totaal onverslijtbaar en absoluut waterdicht en je krijgt er dus nooit natte poten in. Geen gesukkel met gamaches en zo. Bovendien zoeken wij altijd naar afsnijdertjes die niet op de kaart staan – we hebben het dan over ‘een stukje Camel Trophee’ – en dan moet je vaak door de bagger. Wie in maart/april op pad gaat met wielerenschoentjes en zo’n debiel zeembroekje is gek.

        Die broek? Ook functioneel😉.

        De fiets Doet Het, is gemakkelijk te repareren en is een van de weinige modellen met zo’n grote koffiemolen voor (die normaal alleen op racefietsen zitten). De tassen zijn selfmade, wat gunstig is, omdat andere fietsers je dan niet kunnen plaatsen.

      • Aldert zegt:

        Merci Melchior.
        Ik kan ook geen Frans, het is natuurlijk meilleur VOEUX.
        Een kennis liet ooit eens trots zijn Franse taalkunst horen, met bijna hetzelfde zinnetje:
        Papa pipe une fume.
        Het zat vroeger in mijn HAVO pretpakket, maar blijf het zelfs na 10 jaar Frankrijk een moeilijke taal vinden.

  10. 1skateguru zegt:

    Gelukkig Nieuwjaar Melchior, en, nu ik het weet, met Het Boek der boeken in het vooruitzicht (ik bestel hem alvast bij voorbaat) hopelijk snel tot lezens; keep up the good work, keep writing, keep ligging, keep posting, keep blogging, keep kicking!

  11. 1skateguru zegt:

    digging natuurlijk, niet ligging!!!

  12. Hans zegt:

    Melchior , dank voor alle artikelen op dit blog in 2012 die voor mij inzichtelijk maken dat voeding medicijn is.
    Vandaag las ik ergens : ,, De voedings-industrie maakt ons ziek , Big Pharma bestrijdt de symptomen ” .😉 Goeie lijfspreuk wel ….

    ,,Het Boek” , graag gesigneerd !

    Wens iedereen in 2013 weinig/danwel geen gras en kalvervoeding en uiteraard geen suiker !
    Net als ik weet ik dat het soms voor deze en gene niet meevalt …… , dit jaar voor het eerst geen oliebol en appelflap…..met poedersuiker…

    Morgen weet ik dat de suikerspiegel van bijna heel Nederland bijna over de dijk spoelt…..;-))

  13. Janet Noome zegt:

    Hoi Melchior! Dank je voor al je inspirerende blogs. Een fijne neus heb je voor de actualiteit. Met grote kennis van zaken, humor en zelfspot zijn je bijdragen een genot om te lezen. Ik steek er veel van op. Ga zo door! Ik wens jou, alle reageerders en mee- lezers van PP een heel gezond en gelukkig 2013!

  14. Kees zegt:

    Heb net een abo genomen op melding van nieuwe berichten, Melchior. Ga vooral door op het ingeslagen pad, met of zonder fiets!

  15. James zegt:

    Of course it has all been said, Thanks Melchior for Wit and Grace, for entertainment and learning, for accepting our most ignorant responses as worthy to be dealt with, for being what we need most, a discerning voice amid confusion and bewilderment of best laid plans, for being a bee in the bear’s bonnet. Best wishes and Thanks to All.
    May the health issues rise up to meet you.
    May our support be always at your back.
    May our questions shine warm upon your face;
    Grace falls soft upon your fields and until we meet again,
    may we all carry you towards a land of health and wholeness.
    (Yes, it’s free after the Gaelic blessing)

  16. Kirsten zegt:

    Melchior, dank je wel voor alle tijd en energie die je ook het afgelopen jaar weer in dit blog hebt gestoken. Ik geniet altijd enorm van de vele interessante onderwerpen en commentaren. Het is als een enorme legpuzzel waarvan ik steeds duidelijker begin in te zien hoe de grote plaatjes met elkaar zijn verbonden.
    Ik hoop dat je in 2013 verder gaat op de ingeslagen weg en dat je de tijd/inspiratie/moed hebt om aan je boek te beginnen. Op een jaar waarin het paleo perspectief nog meer mensen zal aanspreken!
    En natuurlijk ook alle andere meelezers/commentatoren een inspirerend 2013 gewenst!

    • Weer een focusblokje voorbij…

      Hoi Kirsten!

      Dank je wel! De legpuzzel komt nooit af en misschien leggen we spookstukjes van een Fata morgana (don’t think so), maar Moedig Voorwaartsch is het enige zinnige motto😉. Ik wens je een heel fijn jaar.

  17. Corrien zegt:

    Sluit me bij alle vorige commentaren aan, niets dan complimenten; allereerst voor Melchior zelf, maar ook de 6 lezers die met hun prikkelende vragen en bijdragen weer heerlijke antwoorden weten te bewerkstelligen… Vooral doorgaan in 2013!!

    In onze familie heerst nogal wat ADHD- en dislectie-light en ik meen daar wel wat van te herkennen. Waarschijnlijk is dat een extra drempel voor Het Boek. Je hoofd zit zo vol met meldenswaardige dwarsverbanden, dat het probleem eerder wordt; ‘wat laat ik weg’, ipv ‘wat zet ik er in’. Daar ligt natuurlijk het grote voordeel van een blog boven een boek; dat maakt een soort mind-mapping mogelijk

    • Corrien, ik heb geen dyslexie of ADHD nodig, ik ben zonder ook al gestoord genoeg😉.

      Behalve de ambivalentie en de inderdaad onvermijdelijke keuzestress is er vooral ook de realiteit dat wij een Erg Drukke broodschrijverspraktijk runnen. Er gaan vaak meerdere grote producties per week de deur uit. Daar schijn je tegenwoordig blij mee te mogen zijn, maar voor zo’n project als Het Boek is een goed rokende schoorsteen Minder Voordelig. Als je de hele dag informatie hebt lopen ordenen en herformuleren, wil je ’s avonds eigenlijk alleen maar een wandeling en/of een glas wijn en een boek. Bloggen doe je gemakkelijker ‘tussendoor’. Zo tik ik dit in een document dat gaat over Rifhaaien, tussen twee focusblokken door. Als ik het heb geplaatst speel ik vijf minuten buiten met een stoeptegel, waarna de eierwekker weer 25 concentratieminuten voor het pay the bills werk aftikt.

      Je hebt wel gelijk dat het consequent respecteren van focusblokken (waarin je alleen werkt aan de taak at hand en je alle eventuele niet relevante gedachten vriendelijk doch beslist de deur wijst om weer terug te keren naar de taak) en het kort houden van de ‘rustmomenten’ ook voor iemand zonder ADHD grote discipline vereist en behoorlijk vermoeiend is. Acht volle uren werkelijk geconcentreerd werken zou neerkomen op meer dan 16 focusblokken per dag en dat haalt volgens mij niemand.

      Maar ik heb er eerder ‘onmogelijke’ klussen naast gedaan. Uiteindelijk zal het wel lukken, linksom of rechtsom. Dank voor je bijdragen!

      • Corrien zegt:

        Wilde je zeker geen stoornissen toedichten; geniet vooral van je brede helicopterblik en je beeldende taal, die ik als de positieve keerzijde van dat soort ‘gemedicaliseerde uitingsvormen van de diversiteit van het menselijk brein’ zie.
        Bedoelde het daarmee als compliment

        • O nee, dat snapte ik hoor Corrien! Ben alleen nog steeds een tikje paranoia qua Eventueel Meelezende Klanten/Opdrachtgevers. Dat ze denken dat ik gek ben en dan wegblijven🙂. Maar ze blijken het gelukkig helemaal niet te lezen.

  18. Fien zegt:

    Ik dacht altijd dat ik lezertje nummer zeven was, net als tientallen anderen. Maar inmiddels al 198 volgers! En daar hoor ik niet eens bij, hoewel ik dit blog nauwlettend volg.🙂 Melchior, mijn zes medelezers, de 198 volgers en alle anonieme lurkers: een goed paleojaar gewenst.

    O ja, en dat boek moet ik natuurlijk ook vast voorbestellen.

    • Ik zie het gelukkig niet, Fien. En jij bent en blijft lezer nummer 7😉.

      Een goed jaar gewenst en blijf alsjeblieft kritisch als altijd. Dankzij jou haal ik in het pay the bills segment mogelijk een kleine primeur binnen. Dank!

  19. Irene zegt:

    Hai Melchior, jij ook een fantastisch 2013! Ik blijf je volgen!
    Groeten,
    Irene

  20. muizenoren zegt:

    Ook beste wensen voor 2013! De blog blijft interessant.
    Een fan van droge Riesling (in dit land nog zeer ondergewaardeerd)? Goed zo.

  21. mriet zegt:

    Hallo Melchior. De beste wensen voor 2013 en dat dat boek er maar snel mag komen. Volg je zeer interessante blog al lang! Ga zo door!!!

  22. Fred-Jan zegt:

    Hoi Melchior,

    Ik wens jou en de zes(plus) lezers van dit blog een gelukkig en voorspoedig 2013. Ik hoop in het komende jaar weer net zo te genieten van dit blog zoals ik dat het afgelopen jaar heb gedaan.

    Een artikel van Adel Moussa over gluten en overexpressie van PPAR-alpha en PPAR-gamma:

    http://suppversity.blogspot.nl/2012/12/beyond-celiac-study-sheds-new-light-on.html

    • Dankjewel en van het zelfde, Fred-Jan! Sorry, loop een tikje achter. Ik hoop van harte dat het hier nooit zo wordt als bij Peter (Hyperlipid) op dit moment. Al is het wel vermakelijk😉.

      Als ik het goed heb heeft Riesjart in een andere draad een link geplaatst naar de whole paper.

  23. de rekenares zegt:

    Beste Melchior en andere lezers,
    Ik heb in stilte genoten van alle postings en reacties die mij elke keer weer nieuwe inzichten verschaffen. Eindelijk mensen die out-of-the-box denken, wat een vreugde geeft dat! Veel dank hiervoor en ik hoop jij en alle volgers vooral zo doorgaan met dit alles. Veel geluk in 2013.

  24. George zegt:

    Ik wens iedereen een wensloos-gelukkig-zijn🙂

  25. sjanettdegeus zegt:

    Hoi Melchior, ik wil graag even achter aan de rij aansluiten om je een fantastisch 2013 te wensen!
    Ik zag iets over een boek voorbij komen in je post: wat voor boek ga je precies schrijven??

    • Dank, Sjanett! We volgen je Whole30 met nauw verholen leedvermaak😉. De wijn wordt hier al ingeschonken.

      Boek? Welk boek?

      • Wanneer is die wijn uitgevonden ? Toch wel iets eerder dan met Noach, neem ik aan. Serieuze vraag ! Is daar iets zinnigs over te zeggen.

      • willem zegt:

        Wijn. Neolitisch? Dan wel een heel vroeg product, waarvan, zo ratel ik voor de vuist weg, de oorsprong ergens in het oude Mesopotamie zal liggen, tenminste de gecultiveerde drank.
        Maar daar gaat deze reactie in feite niet over. Las de NRC daarnet. Vallen mij drie artikelen op.
        Ten eerste de link naar de wijn. Onze onvolprezen Martijn Kazan haalt een aantal ‘antikankervoedingsmiddelen’ onderuit. Niet onterecht, overigens. Maar dan valt mij de volgende zinsnede op. Het gaat over de stelling van Katan dat je beter het accent op veroorzakers van kanker kunt leggen dan op mogelijke bestrijders ervan. Hij zegt dan: ”En als het over voeding gaat, laten we ons dan concentreren op oorzaken van kanker die we kennen zoals wijn en bier.’ Interessant!
        Ten tweede, dezelfde krant.
        Bart van Opzeeland, de directeur van Foodwatch Nederland, reageert op een uitspraak van een Duitse rechter. Foodwatch Duitsland had een rechtzaak aangespannen tegen Unulever. Over de misleidende reclame voor Becel Pro-activ. De rechter vindt dat zolang er een wetenschapper is die de claim (dat Becel zo goed is tegen hart- en vaatziekten) onderschrijft, deze rustig misleidende reclame mag maken voor dit product: reclame is opinievormend en hoeft de bijwerkingen niet op de verpakking te vermelden… Over die plantensterolen, dus.
        Ten derde, in deze overigens prima krant. Daarin een wekelijkse column van een moleculair microbiologe, Rosanne Herzberger. In mijn ogen een van de zwakste columnisten die in Nederland rondwaart. Overal een mening over, steeds misgeschoten, maar enfin. Geen Bas Heijne, dus.
        Deze keer een opmerking over ‘paleo’. Het gaat over het individu en de vrijheid die het zich moet toeeigenen. Bekend onderwerp bij haar. Dan zegt ze:’…Radicale veranderingen zijn bij uitstek populair. Dus niet ‘een beetje minder snoepen’, maar het volledig verwijderen van suiker uit je eetpatroon, of het resoluut afscheid nemen van koolhydraten, of vlees, of lunch. Je kunt kiezen voor een dieet waarbij je een dag per week vast (het jager/verzamelaar dieet) … etc.’ Zo simpel kun je het maken als stukjesschrijver in een gerenommeerde krant.

        • metabool zegt:

          “Over de misleidende reclame voor Becel Pro-activ.” Da’ s niet zo’n moeilijke. Unilever beweert dat Becel Pro-activ werkt en dat dit onomstotelijk bewezen is. Zonder ademteug dat er iets van een wetenschappelijke consensus is dat cholesterol niet zo goed is voor hart en bloedvaten. Dat eerste klopt als daarmee cholesterolverlaging wordt bedoeld en dat tweede voor geen meter, voor als je al gelooft in iets als ‘wetenschappelijke consensus’.

          Ergo: Becel Pro-activ is chemische tinnef met een misplaatste gezondheidsclaim en zou dus verboden moeten worden en dan heb ik het niet alleen over de reclame maar over vooral over de chemische tinnef op zich.

      • Potverdorie, Willem. Hier word ik gierend gek van. Zit ik daar met m’n dagelijkse portie groente. Men zou de laatste druppels uit al die wijn,- bier,- en jeneverflessen moeten nuttigen die ik ooit gezopen heb. Een acuut delirium zou het gevolg zijn. Aan conventies ben ik niet zo gehecht. Maar aan die hink-stap sprongen ook niet zo. Het lijkt er voor mij vaak op dat het ‘ wetenschappelijke ‘ rokje waait, zoals de wind waait. Kan aan mijn dommigheid liggen. En nu: ” Wanneer is die eerste wijn ontstaan “?

        • Er is een post over wijn in aantocht. Kleine beetjes alcohol (zeer infrequent genuttigd ;-)) moeten paleo zijn. We beschikken immers over een enzymsysteem om het af te breken: alcoholdehydrogenase, etc. In gistend fruit ontstaat max een procent of 5. De eerste wijn werd ‘recent’ gemaakt (8000 jaar geleden), in wat nu Turkije is.

      • willem zegt:

        Metabool. Dat Becel Pro-activ een heksenmengsel is, staat voor ieder met gezond verstand vast. De link ‘gezond verstand’ – verbieden ligt ingewikkelder. Je moet in dit westerse tijdperk van ongebreidelde marktwerking het wel heel bont maken (rattenvergif promoten als antikankermiddel, of zo) wil ingegrepen worden. Zo ook nu, door die Duitse rechter. Allerlei juridische kronkelpaden worden bewandeld om Unilever vrij baan te bieden, waar daar komt het uiteindelijk op neer. Triest.
        Folkert. Wees niet boos op de boodschapper. Ik bracht de visie van Katan naar voren..
        Wie kent de onderbouwing van die stelling (zie hierboven) trouwens? Waar baseert hij zich op?
        Ik keek niet in naslagwerken v.w.b. wijn. Las wel, ooit, dat het bottelen van wijn gecultiveerd is door de mensen in het bekende Tweestromenland (Irak/Iran). Maar dat de vergisting van druiven al veel vroeger bekend was, waarschijnlijk al zo’n 10.000 jaar geleden, West-Azie/oostelijk Europa? En dus zal Kirsten terecht vragen: ‘Was wijn niet al bekend in het voorneolitisch tijdperk?’

      • Wees niet bevreesd, Willem. De boodschap en de boodschapper verwar ik niet. Die door jou veronderstelde vraag van Kirsten, wat een mooie naam, zou ik wel willen stellen.

      • willem zegt:

        We wachten de post van Melchior maar gelaten af, Folkert.

      • Het wordt spannend op FL, Willem, inzake de groente kwestie.

      • willem zegt:

        Dank, Folkert!
        En zie (lees!), daar staat nu net een reactie van Frits Muskiet geschreven. Verdere toelichting onnodig, zou ik zeggen!

        • Willem, wat Muskiet schrijft is natuurlijk (als gebruikelijk) recht in de roos. Geweldig ook die constatering dat omega-6 net niet statistisch significant correleert met hart- en vaatzieken😉.

          Alleen lees ik in Katans column geen aanbeveling om maar geen groenten en fruit te eten. Hij zegt alleen dat er geen relatie is met kanker. Dat is waar en dat mag hij van mij zeggen. Denken jullie daar anders over?

      • Paleolland zegt:

        Potverdikke, toch een hele discussie gemist over mijn grote favoriet: de wijn. Het is eerlijk gezegd wel een beetje aftellen tot die weer mag hoor😉 Nog 2 weken! Kijk uit naar je wijn artikel Melchior!

    • Mariet Hoen zegt:

      Wijn ? Volgens Wiki is er bewijs voor de vroegste wijn omstreeks 4500 voor Christus.
      Dus Neolithisch, geen jager verzamelaars produkt, jammer😉
      Als je goed zoekt zijn er ook nog wel wat vage aanwijzigen voor vroeger, maar niet heel veel vroeger.

      http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_wine

    • willem zegt:

      Zie dat Melchior ondertussen ook al gereageerd heeft. Zie de parallellen.

    • willem zegt:

      Dat mag hij, ook volgens mij, zo zeggen. Het punt lijkt mij, dat hij ook het omgekeerde mag zeggen.
      Voor beide is geen bewijs. En of dat bewijs er ooit komt, is maar de vraag. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de complexiteit van zowel ‘gezondheid’ als ‘voeding’.
      Hoe meer je leest, hoe meer je ‘weet’, hoe meer je erachter komt dat de kennis afneemt..
      Daarom toch maar de visie die gebaseerd is op gezond verstand (en talloze persoonlijke ervaringen en, uiteraard, datgene wat Lindeberg e.a. aantonen – hetgeen iets anders is dan keihard bewijzen – : eet natuurlijk, vers, gevarieerd, onbewerkt (behalve koken en fermenteren) en met mate datgene waarop ons genoom is ingesteld: groente, fruit, vis, eieren, matig mager vlees, goede vetten en nu en dan wat noten en ene klein stukje rauwmelkse kaas Dus geen granen, m.o.v.’s, suikers, en zuivel.
      Wanneer we stellen dat heel veel groente eten ten koste van andere voedingsproducten gaat, wordt het interessant. Stel, groenten gaan granen overheersen qua kwantiteit, marginaliseren, en het effect zal zijn dat er minder ‘welvaartsziekten’ heersen. Dan nog is niet bewezen dat groente kankers voorkomen, of dat granen kankers veroorzaken. Maar wat wordt dan wel aangetoond?
      Complex.

      • Nee, daar heb je natuurlijk volkomen gelijk in, Willem. De reden dat ik het aardig vind dat Katan erop wijst dat er geen bewezen relatie is tussen consumptie van groenten en fruit en het risico op kanker, is dat hij zijn lezers daarmee (ongewild?) inpepert dat er andere oorzaken moeten zijn. Er wordt door allerlei instanties veel nadruk gelegd op geisoleerde stofjes (bijvoorbeeld de indolen in broccoli), terwijl de jongens (m/v) die deze verzameling ziekten bestuderen zo ongeveer unaniem tot de conclusie komen dat we domweg kampen met een van de vele suikerziekten. Ik denk niet dat Katan open staat voor de massieve evidence dat overfeeding met koolhydraten kanker veroorzaakt en dat koolhydraatrestrictie bij eenmaal manifeste kanker therapeutisch is, maar hij verstoort met zijn column tenminste het gevaarlijke slaapliedje dat je risico op kanker minder wordt als je maar voldoende groenten en fruit eet.

        • Ben ik trouwens een erg arrogante eikel als ik voorzichtig opmerk dat de commentaren op dat FL-stukje (uitgezonderd de bijdrage van Frits Muskiet en een opmerking van Robert Hoenselaar) ehhh… nogal mager zijn? En wollig? Waar zijn de scherpe denkers in Academiestan?

      • Mijn Gooische Vrinden van het formaat Han Pekel eten wel twee eetlepels groenten, wanneer het hen zo uitkomt. Ze weten mij te vertellen dat ik door, als een in hun ogen Achterlijke te fietsen, domweg een voorschot neem op die 2,5 miljard slagen die het hart maximaal meegaat. Vast en zeker, ze lezen allemaal de NRC, gaan ze me nu meesmuilend aanraden om niet als een Achterlijke een halve kilo groenten te verorberen. Ik ben toch al zo ongezellig, behalve wanneer er gelurkt word aan de wijnfles. Daarmee maak ik een hoop goed. Maar ja, dat gaat mij door hen nu weer afgeraden worden. Moet maar andere Vrinden zoeken, denk ik.
        De eerste zin van de tweede alinea van Muskiet vraag ik me ook af. De tweede zin van de laatste alinea onderstreep ik.

        • Off topic, maar dit lijkt me echt iets voor jou, Folkert!

          Red Wine for Athletic and Bedroom Performance

        • George zegt:

          wat dacht je van deze “wijnlurker”?🙂
          tegelijk een prachtig verhaal van een man die oorspronkelijk uit Ikaria komt, emigreert naar de USA, kanker krijgt en besluit zijn laatste dagen weer op Ikaria door te brengen en nu nog steeds leeft…dank zij Paleo, 2 glazen inheemse wijn en olijven, althans dat zegt hij zelf…..
          http://www.bbc.co.uk/news/magazine-20915877

        • Ik waag te betwijfelen of die man daadwerkelijk longkanker had, George.

        • George zegt:

          waarop baseer je je twijfels Melchior?
          Ik weet natuurlijk ook niet of het verhaal waar is, maar meestal lees je van mensen die vanuit een land waar nauwelijks “welvaartsziekten” voorkomen, naar de usa emigreren en op zijn laatst in de tweede generatie die ziekten net als de rest van dat land krijgen; en dit is eens een verhaal nog eens keer andersom……ik kan het me het wel voorstellen dat omgeving: lucht, voeding, wijn, sociale verbanden, aktiviteiten, zoals werken op het land etc. kanker zou kunnen genezen……

        • George, ten eerste zijn verkeerde diagnoses aan de orde van de dag. Zelfs een ernstige aandoening als longkanker wordt soms ten onrechte gediagnosticeerd.

          Ten tweede is spontane regressie van longkanker een onvoorstelbaar zeldzaam fenomeen. Het gebeurt in iets van 1 op de 140.000 gediagnosticeerde gevallen.

          Maar het gebeurt. Ik ben extreem geinteresseerd in spontane regressie, omdat in die cases potentiele inzichten verborgen moeten liggen. Het kan natuurlijk zijn dat deze ex Griek daadwerkelijk genezen is op dat eiland.

          Als je kijkt naar waarschijnlijkheid, zeg ik dat een foute diagnose (verwisseling met TB?) waarschijnlijker is dan een spontane regressie.

        • George zegt:

          ik snap hem;
          ik heb zelfs wel eens mee gemaakt, dat een vrouw volgens de heren doktoren borstkanker had en ze was al ingedeeld om een amputatie te ondergaan en toen heb ik haar “de kaarten” gelegd* en haar gezegd een vraag te stellen (die ze mij overigens op dat moment niet zei); de kaarten “zeiden”: je hebt geen kanker, daarop heeft ze een second opinion aangevraagd, uiteraard bij hele andere doktoren en wat bleek? Ze had helemaal geen kanker…..Pas later heeft ze mij dit verhaal verteld….sinds dien raad ik iedereen aan een second opinion aan te vragen…..

          * was eigenlijk een geintje om een beetje interessant te doen🙂

      • willem zegt:

        Nee, dat valt op. Beter: het valt niet meer op..
        Gooi er een supermarkt in, handel met Afrika, het wereldvoedselprobleem, de kleur van een kop om er warme chocolademelk in te gieten, vleesvervangers of de bereiding van varkenssnuit, en het loopt als een tierelier: iedereen een mening. Wouter de Heij probeerde het met een ‘Parabel voor Driekoningen’, die geen parabel mag heten (waarom doe je dit, Wouter?). Geen reacties. En kijk naar dat ‘paleo-artikel’, niemand die reageert. Zo ook, tot nu toe, met dat stukje van Katan in de NRC. Mager.
        Als Veerman zulke goede contacten heeft met Katan, zoals hij al jaren aangeeft, waarom deze man dan niet te bewegen om te reageren op dat stuk van Muskiet? Doet hij nooit? Al goed, maar wat diskwalificeer je jezelf dan.
        Ik ga niet over Foodlog. Dat beheert Dick Veerman. En die neemt van mij natuurlijk niks aan. Anders zou ik aanraden minder boerenbelangen en Trachets binnen te halen, meer doen wat FL zelf voorstaat: ‘Foodlog vertelt over eten’. En het tempo waarin de verschillende redactionele bijdragen verschijnen, moet drastisch omlaag. Zo lijkt het wel een adhd-blog.
        En nu ik toch bezig ben: haal als de sodemieter die belachelijke sterren weg. Die zijn een aanfluiting van alles wat fatsoenlijk is. En, ja, minder pochen van de hoofdredacteur op zijn contacten met de hooggeleerden. Komt langzamerhand wat zielig over.
        Nou, zo kan ie wel weer, Willem!

      • Nou neen, niet een ‘ erg ‘ arrogante. Tenminste, ik vind het niet ‘ erg ‘ arrogant. Het hangt er maar van af aan welke kant van de straat je je begeeft, aan de zonkant of aan de schaduwkant. Mijn indruk dat FL verworden is tot een ‘ belangenbehartiging ‘ is bij mij niet meer uit te wissen. Dat vind ik wel jammer. Ging het nog maar over Eten, Willem. Het niveau is inderdaad een erg academisch kwartiertje geworden. Hoevelen van hen zijn er gesjeesd ?
        Op het ‘ Paleo ‘ verhaaltje reageert ‘ De Bijbel Belt ‘, weliswaar door Veerman gepoogt recht te zetten door zijn verwijzing naar Wikipedia, maar toch, het is tekenend. Die zogenaamde ‘ Parabel der Drie Koningen ‘ ( Parabel ‘voor’ Driekoningen , genaamd ? ?) heb ik met gekromde tenen gelezen. Hoe haal je het in Godsnaam in je duffe hoofd. Het scheen mij toe dat de acteur ( is geen verspreking ) nog nooit sprookjes heeft gelezen. Ik had natuurlijk commentaar kunnen leveren. Maar dat gaat bij een Friese stijfkop niet. Men kan mij maar 1 keer voor Jopie uitmaken.

      • Hans zegt:

        Voor 1 keer is deze Groninger , eigenlijk geboren Zuidlaarder (Dr) het roerend eens met die stugge Friezen😉

      • Hans zegt:

        Corectie, deze keer en vaker eens….

      • Ja, dat is spekkie naar mijn bekkie, koren op mijn molen, wijn naar mijn gezang !

      • Red Wine for Athletic and Bedroom Performance
        Gaat dus hierover !

  26. Eva zegt:

    ZO! En nu ik🙂

    Ik wens je een Bijzonder Fijn 2013. Met heel veen kapitalen🙂
    En “the Dutch Paleomom”… ik heb er hard om gelachen. Ik vat het op als een compliment😉 En ik denk dat Sarah Pallidinges Ietwat Geirriteerd zou zijn… Die Phd duurt hier namelijk nog een jaartje of vier…

    • Sarah Pallidinges kan naar de pomp lopen, in de Dutch Mountains ben jij de baas, met of zonder letters🙂.

      Dus jij wordt Neerlands Paleo Doctor nummer 3! Een PhD in moderne rooksignalen?

      • Eva zegt:

        Haha, ja zoiets. Onderzoek naar de effectiviteit van diverse interventies bij het onderwijs van Gebarentaal als tweede taal aan tweedetaalverwervers op HBO-niveau. In het kort dan. Want als je de onderzoeksvraag zelf formuleert ben je anderhalf A4-tje verder🙂

  27. Eva zegt:

    heel veel… niet heel veen… iets met haastige spoed en niet meer opletten na een dag kinderen-uitlaten in het bos…

Geef een reactie

