Paleo ‘nieuw’? Niet echt!

In de discussie die werd aangezwengeld door de gastpost van Willem sneed Jan Peter van Doorn een interessant aspect aan: de opkomst van paleo als sociologisch fenomeen. Hij stelt ondermeer, en ik parafraseer, dat de early adopters en uitdragers van deze levensstijl een andere hobby zullen zoeken als paleo ooit main stream wordt. Jan Peter bestempelt paleo dus als modeverschijnsel, dat vermoedelijk weer over zal waaien.

En dat brengt mij bij de geweldige lezing die historicus Hamilton Stapell (wees gerust, met twee l’en) op het Ancestral Health Symposium gaf over de geschiedenis van ‘onze’ manier van denken. Wie dacht dat ‘paleo’ begon met het beroemde artikel van Boyd Eaton in 1985 (“Paleolithic Nutrition. A Consideration of Its Nature and Current Implications.”), zit er een jaartje of honderd naast. Eind negentiende eeuw bloeide in Europa en Noord Amerika namelijk de zogenoemde Physical Culture Movement. Aan de hand van geweldige oude artikelen en foto’s laat Stapell zien dat zo’n beetje alles wat wij nu roepen toen ook al werd gepropageerd. Van cold exposure tot bare foot running en van ‘evolutionair correcte’ voeding tot intermittent fasting en wantrouwen jegens de medische stand, geïnspireerd door Darwin bouwden onze overgrootouders vrijwel exact dezelfde ‘cult’. En net als nu werden deze mensen aangezien voor halve garen.

Stapells theorie is dat zowel Physical Culture als Paleo reacties zijn op snelle maatschappelijke veranderingen. De eerste golf werd uitgelokt door de industriële revolutie, de huidige door de digitale revolutie.

Ik heb hier (uiteraard ;-)) gedachten over, maar die bewaar ik graag voor de eventuele discussie. Hint: ik denk niet dat het overwaait. Maar ga kijken, je lacht je slap. Hoewel Stapell zelf paleo-aanhanger is, heeft zijn lezing een hoog Midas Dekkers gehalte. En dat is altijd leuk.

Karine van Nieuws voor Diëtisten vroeg me in de vorige draad om een duidelijke foto voor haar nieuwsbrief die naar 4500 diëtistes gaat. De kampvuurfoto is niet helder genoeg. Ik moet haar teleurstellen, want er worden zelden foto’s van mij gemaakt en al helemaal niet close up. Er zijn grenzen in het leven. Kleine kinderen krijgen er nachtmerries van. Maar voor mijn vriendinnen in s’ lands diëtistencorps (ik ben eens letterlijk door zo’n tante bespuwd) lijkt deze representatieve foto me wel passend.

DSC_0026

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

53 reacties op Paleo ‘nieuw’? Niet echt!

  1. Henriette Das zegt:

    LOL idioot! You made my day. * big Smile*

  2. Janet Noome zegt:

    Mooie omgeving! Ik ken je inmiddels een beetje, haha.

  3. willem zegt:

    … ergens achter Zoutkamp ziet hij z’n kans schoon…
    Het onderwerp hebben we hier ergens al eens eerder aangeroerd (waar, Mariet?).
    Wanneer je ergens een stempel op plakt, en het spreekt aan, gaat de commercie ermee op de loop. Je ziet dat met paleo al in de V.S!
    Ja, ‘paleo’ wordt wellicht hier een modeverschijnsel, maar die verschijnselen zijn per definitie tijdelijk. Gezond eten is dat niet. Daarom, wat doet dat stempel er eigenlijk toe?

    • Frank zegt:

      Ja, Paleo de V.S. komt op mij meer en meer over als een stortvloed van te kekke receptjes met veel toegevoegde agave, honing, etc. i.c.m. het gebruik van veel chocolade en daarnaast het gebruik van veel (dure) supplementen.
      Ik herken daar vaak tussen al die zoete koekies het Paleo Perspectief nauwelijks meer..

      Ook voor Mark Sisson zijn een ‘ Paleo’ chocoladedrank en allerhande supplementen big business.
      Een nauwelijks kritisch te noemen, een mijzelf afvragende noot hierover werd niet op zijn website gepubliceerd.

      Leuk artikel!🙂

    • Het grote verschil is dat we tegenwoordig internet hebben en echt heel erg veel mensen een chronische aandoening hebben. Er is meer momentum en meer interactie. Twee factoren die invloed uitoefenen op de verspreiding van informatie. Ik vermoed dat het gezamelijk effect ervan genoeg is om Paleo serieus mainstream te laten worden. Ongetwijfeld gevolgd door een periode dat het minder gaat of dat paleo wordt weggezet als zijnde geen mirakel. Maar een blijvertje? Ik denk het wel. Of er moet nog iets beters komen.

  4. Jo tB zegt:

    The call of nature, wat is natuurlijker en meer paleo dan dat En dat sturen naar 4500 diëtisten!! Melchior, ik lig dubbel van het lachen achter mijn laptop. En wel op Valentijn’s Dag….. How appropriate. Een grotere verklaring van liefde kun je niet geven. Schitterend.

  5. Angelika zegt:

    Jammer van het vlekje op de foto!

  6. Mariet Hoen zegt:

    Ha,ha, back to nature 😉

  7. Ron zegt:

    Vandaag deze blog ontdekt.
    Heerlijk om te lezen, omdat veel van mijn eigen vermoedens en denkbeelden onderbouwd worden. Ben ik toch nog niet zo’n mafkees als gedacht werd…😉
    Ik blijf zeker mee lezen! Bedankt!

  8. Maan zegt:

    Haha, goeie foto……….. Ik heb ook zo’n partner die dan foto’s gaat maken🙂

  9. Sinds mijn nieuwe website in de lucht is (sinds eergisteren wordt nog aan gewerkt) heb ik een link naar deze blog erop gezet. Gaan mijn patiënten/Cliënten nu kijken, dan zien die hoe Melchior mensen afzeikt… (Sorry mensen die hier via mij komen, ik kan hier niets aan doen).
    Lees vooral verder!

  10. Jakoba R. zegt:

    Haha We hebben nu een Nederlanse Manneke Pis (sorry)

  11. Het is een genoegen om Midas Dekkers, “Lichamelijke oefening” te lezen.
    Hier een fragment.
    http://www.midasdekkers.nl/fileadmin/Midas/fragmentlichamelijkeoefening.pdf

    • Folkert, ik heb het boek inmiddels zeker drie keer gelezen. Het is een klassieker😉. Het gekke is dat ik eigenlijk net zo denk als Dekkers – en dat hele paleo gedoe diep in m’n hart het liefst volkomen belachelijk zou maken – maar dat ik het paradigma daarvoor te logisch vind.

    • Jo tB zegt:

      Folkert, Leuk stukje. Je levenstijl heeft wel invloed op de kwaliteit vand de zaad voor mannen, en de kwaliteit van het eitje voor de vrouwen. Het is toch belangrijk om sterke zaad en een sterk eitje te hebben. Ook in de plantwereld zie je dat zwakke planten opgeruimd wordt voordat het zaad kan zetten om te voorkomen dat het zwakke zaad doorgekweekt wordt.

  12. Mariet Hoen zegt:

    Heel hilarisch allemaal, maar toch eigenlijk de gewoonste zaak van de wereld🙂
    A man has to do, what a man has to do.

    Mooie bijdrage van Hamilton Stapell. Niks nieuws onder de zon. “.All comes in waves”
    Er was toen, rond de vorige eeuwwisseling, inderdaad geen internet en geen mogelijkheid van wetenschappelijke onderbouwing.
    Dus het bleef een vage beweging, waar het ‘gewone’ volk niets van wist en er waarschijnlijk ook vreemd naar keek. Ook waarschijnlijk omdat de welvaartsziektes nog niet zo erg verspreidt waren, of in het oog vielen.
    Nu dus wel en dat maakt dat meer mensen gebaat zijn met zoeken naar nieuwe wegen en de digitale revolutie geeft dit een sterke boost.
    De ‘ouderwetse’ wetenschap wordt overruled door de digitale snelweg.
    Dat wordt slikken of stikken😉

    Misschien heeft Jan Peter van Doorn wel gelijk en dooft de hysterische belangstelling voor Paleo ooit wel, maar niet voordat het mainstream is geworden. En de voorlopers ? die gaan dan gewoon weer een stapje verder😉

    • Mariet, ik geloof niet in Stapells theorie dat paleo een reactie is op de onzekerheid die de digitale revolutie zou brengen. Welke onzekerheid is dat? Welk houvast zijn we kwijt geraakt? De kerk? I don’t do Jesus is toch ook al wel zo’n veertig jaar gemeengoed? Ik zie het echt niet.

      Paleo is voor mij – althans dat maak ik mezelf wijs – een zuiver rationele keuze. Het is dat ik de ingeving kreeg er een blog op te baseren, maar verder ben ik er nou niet bepaald veel mee bezig. Ik heb een keuze gemaakt en ik probeer min of meer binnen dat evolutionaire framework te leven. Het is in het dagelijks leven gewoon geen item en als de hype overwaait, verandert er niks, omdat de biologie niet verandert.

      • willem zegt:

        Kijk! Deze korte samenvatting staat voor waarom dit blog zich onderscheidt.

      • Mariet Hoen zegt:

        Melchior, dat is mij ontgaan in het verhaal van Stapell. Engels lezen, oke , maar alles verstaan, maar la,la.

        Ik ben het met je eens. De digitale snelweg brengt juist zoveel informatie beschikbaar voor iedereen, die dat wil, om zelfstudie te doen en niet meer afhankelijk te zijn van vastgeroeste wetenschap. Natuurlijk brengt het in eerste instantie onzekerheid met zich mee. Alles wordt op z’n kop gezet.
        Maar hoe meer ik mij er in verdiep, hoe logischer het wordt. Wat je zegt, een rationele keuze. Heel logisch en vanzelf ingepast in het leven.

      • Een beetje late reactie maar, Stapell zegt niet (althans, niet in deze presentatie) dat het een reactie is op de onzekerheid die verandering met zich meebrengt. Hij zegt alleen dat het een reactie is op de snelle veranderingen die plaatsvinden.

        Uiteraard kunnen we dat interpreteren als een reactie op onzekerheid maar we kunnen het ook anders interpreteren; doordat veel dingen snel veranderen valt het ons nog meer op dat er ook (veel) verkeerd gaat.

    • James zegt:

      Mariet ik neem aan dat jij zo nu en dan ook wel wat off-topic kunt genieten. In feite ik denk dat iedereen kan genieten van dit interview dat Eenfeldt dit met Dr. Mary Vernon MD. Helemaal geen magere tante, low carb, lekker in haar vel. Een dokter zoals iedereen zou willen. Iets wat Folkert in zijn bed zou willen vinden. Als dat mocht🙂

      • Frank zegt:

        Prachtig interview.
        Dankjewel.

      • Mariet Hoen zegt:

        Thanks James, ja ! een stevige tante, in tweeërlei opzicht. Sexy, dat splitje, blij mens,
        positief, gewoon je gang gaan. ´Keep it simple´
        Heb je goed geschoten, voel ik wel verwant mee🙂

      • Jo tB zegt:

        Dr Mary Vernon is een van de pioniers in de Diabetes Community die een Low Carb Diet aanraad bij type II diabetes. Zij wordt vaak genoemd met Dr richard Bernstein, als de motoren achter de beweging om low carb te gaan wanneer je diabetes hebt. Ik had al jaren geleden van haar gehoord. Zij gaf mij de motivatie om low carb te gaan met mijn diabetes. Ik ben nu een stapje verder gegaan richting Paleo. Fijn om deze interview met haar te zien.

  13. Jan Peter van Doorn zegt:

    He Melchior toch. Dat paleo een modeverschijnsel is, heb ik niet gezegd. Gezond(er) eten is een tendens waarvan ik denk dat hij mainstream wordt (met paleo of iets anders). Dat voorlopers weer een stap verder gaan en hun pijlen ergens anders op richten lijkt me helemaal niet verkeerd.

    Paleo, ik doe het zelf en veel vrienden die ik op jouw blog wijs inmiddels ook, slaat aan omdat het relatief eenvoudig is en snel werkt.

    • Jan Peter, je schreef:

      ***2. De zelfdenkende individualist (soms in groepen bijeen) die niets verwacht van overheid en instituties, maar zelf zijn route zoekt en een bepaalde mate van rebellisme en activisme in zich heeft.
      (…)
      Vermoedelijk gaat groep 2 tegen die tijd (als paleo mainstream wordt, interpretatie MM) een andere hobby zoeken.***

      Volgens mij heb ik correct verwoord wat je gisteren aangaf. Waar zit de fout?

      • Jan Peter van Doorn zegt:

        Je hebt me correct verwoord, maar anders geïnterpreteerd.

        Reeks: hype, rage, modeverschijnsel, trend, tendens, basis. Zo ongeveer.
        Hype, rage, modeverschijnsel duren een jaar hooguit twee jaar en bereiken 15 tot 20% van de bevolking.

        Gezond is een trend die uitloopt op een tendens. En misschien wel een basis (hoewel Stapell dat betwijfelt), dus vermoedelijk langdurig. Het zou heel goed kunnen dat paleo hieraan bijdraagt. Iedereen blij, toch? Maar of daarmee paleo blijvend is, is niet gezegd.

        Als gezond(er) eten mainstream wordt zoeken ze een andere hobby. Dat klinkt wat lullig, klopt. Maar als het mainstream is mogen ze dat van mij. Dat heeft niets met een modeverschijnsel te maken.

        PS. Ik geloof ook nog niet meteen dat het allemaal het gevolg is van de digitalisering (digitalisering is voor mij nog steeds onderdeel van de industrialisering). Als ik weet waar het wel een gevolg van is, zal ik het melden😉

      • willem zegt:

        Ik heb mijn best gedaan, Jan Peter, maar kan je niet volgen. Excuses.

  14. Marijke zegt:

    Zoveel mensen worden tegenwoordig chronisch ziek en de kosten van de ‘zorg’ blijven maar stijgen. Je kunt dan wel doorleven met medicatie, maar wie wil er zo leven?

    Ik ben mij pas in de mogelijkheden van voeding gaan verdiepen toen mijn gezondheid verminderde en ik denk dat dat voor veel mensen geldt. Als je er voor open staat, is het wonderbaarlijk hoeveel je kunt bereiken met voeding. Dus wie weet, hoe zieker de mensen worden – en daar kun je op wachten – des te meer zullen zij de weg gaan vinden naar een gezondere levenswijze.

  15. Henriette Das zegt:

    Kwam ik net per ongeluk tegen, voor wie ook paleo op vakantie wil: grot woningen bij Paleo Properties https://www.airbnb.com/wishlists/stay-in-a-cave

  16. James zegt:

    Toepasselijke foto, voor velerlei uitleg vatbaar.🙂
    De reacties van de ‘maaykes’ zijn trouwens nog funnier.
    Ik ben nog nooit in Zoutkamp geweest. Kennisen wonen over de grens in de buurt van Anjum. Mooie omgeving Willem. Doet trouwens meer denken aan Noord Duitsland . Noord Frankrijk (het slagveld) ziet er ook zo uit. Volgens mij moet Melchior toch een beetje zijn principes aan passen. Lijkt net of hij een druppelaar aan het ontwikkelen is. Meer lycopene dus tomaten (zonder zaad) of water meloen. Wat Stapell betreft ben ik het Melchior eens al moet ik zeggen dat ik niet helemaal begrijp waar hij het zo oneens is met JP. In feite is wat er nu gebeurt een uitbouwing en onderbouwing wat laat 1800 en begin 1900 al aan de gang. Ik vermoed al veel eerder. Een beetje langs de neus omlaag kijken naar de Middel Eeuwen is nooit erg verstandig geweest maar de behoefte aan een meer evolutionair gerichte benadering is pas gaan leven naarmate de verzieking van ons dieet ingrijpender werd. Digitalisering heeft hier alleen maar iets mee te maken in zoverre het de ruimere toegankelijkheid tot een wereld van research mogelijk heeft gemaakt. Men wist rond de vorige eeuwwisseling wel dat er iets niet goed zat met bepaalde lichamelijke problemen en vermoedde de oorzaak( Dewey), maar had in vele gevallen nog niet de kennis, de mogelijkheden om 1) dat onderzoek te doen en 2) de ervaring uit te wisselen en erover te brainstormen. Ik weet bijna zeker dat dit keer er wat meer van ‘blijft hangen’ juist vanwege de betere onderbouwing van het metabole ziekte proces en van die wereld aan research die nou voor zo’n groot publiek toegankelijk is. Wat naar mijn bescheiden mening cruciaal gaat worden is de rol van de overheid. Wanneer men daar gaat inzien dat er een enorme financieële winst behaald kan worden door een meer paleo of evolutionair gericht gezondheids beleid en een slimme politieke partij daar mee zijn kans schoon ziet op stemmen winst, denk ik dat we fad wel kunnen vergeten.
    Was gisteren op een seminar en workshop en tijdens de lunch toen ik zo mijn vlees tussen het brood en uit de wrappers stond te pulken, en in de vulnisbak wipte en de ravioli or whatever uit de soep viste, stonden er verschillende van : Jij ook al. William Davis mag dan voor velen een beetje kort door de bocht, je komt het boek wel overal tegen.

    • Davis is een game changer, James. Daar raak je trouwens aan nog een verschil met honderd jaar geleden. Toen zag vrijwel niemand in dat graan (en met name tarwe) zo ongeveer de basis is van neolithische pathologie.

      En jij moet je tekstboeken urologie herlezen😉. 1. Er is sprake van een normale mictie, inclusief boog. 2. Je weet niet in welk stadium van de mictie dit plaatje werd geschoten. 3 Langdurig op een fietszadel zitten kan tijdelijk interfereren met een normale mictie (maar dat was hier dus niet het geval).

      Ik ben het helemaal niet zo oneens met Jan Peter, hoe kom je daarbij? Ik denk ook dat er sprake is van een golf.

      • 3. Je moet dan ook op een goed zadel gaan zitten. Zo eentje met een opening in het midden. Gek, iedereen kijkt naar je “voorbil” ( P.P.), ik zie alleen maar die fiets aan de kant van de weg neergesmeten.

        • Verbaast mij ook hogelijk🙂. En het was ook helemaal niet echt lullig bedoeld, al lijken sommigen het zo op te vatten.

          Die fiets was een Jan Jansen met zo’n debiel vlinderstuur, schaam. Maar hij reed goed!

      • James zegt:

        Betrapt! Heb nog nooit een tekstboek urologie ingezien, zal me verder over de diagnostiek mbt dat plasje onthouden van enig commentaar. Je moet je beperkingen kennen. Zal ook wat regelmatiger🙂 ’s invoegen.
        Na herlezing van het nogal cryptische commentaar van JP …hmm.. zou me zelfs kunnen voorstellen dat we de beginselen van een diep menings verschil hebben. Wat daar lullig klinkt is volgens mij ook knap lullig als uitleg . Doen we zoiets werkelijk als hobby??

  17. Jan Peter van Doorn zegt:

    Nee James, natuurlijk niet als hobby. Als passie, als levensvisie, als bestaansrecht etc. Volstrekt integer en authentiek. Hobby desavoueert. Ik trek het woord terug.

    Ik had in mijn reactie basis geschreven en bedoelde basis behoefte.

  18. James zegt:

    Nabrander Hier een voorbeeld van de betere toegankelijkheid tot onderzoeks resultaten en een niet onwaarschijnlijke correctieve reactie van verschillende instanties en organen. Zeker wanneer dit een soort schering en inslag wordt. Toronto : http://www.theheart.org/article/1507723.do?utm_medium=email&utm_source=20130214_heartwire&utm_campaign=newsletter
    En nog bedankt voor Midas Dekkers. Heb het net met ‘gevoel’ aan mijn beste helft voorgelezen en tot mijn grote genoegen geconstateerd dat ze toch wel een geweldige meid is. Veel van de zinnen van Midas maakte ze al voor me af (grinnekend en met genoegen). Ben een langzame lezer, een voorlezer.

  19. James zegt:

    En weet je , jammer dit zo’n mooie zomerse dag lijkt anders was natuurlijk ‘Jimmy’ veeel toepasselijker. ‘..fietsen met dat kind…. hopen dat ie geen voetballer wordt… maar beter dat nog dan een bord voor zijn kop van de zakenman..’
    En voor iedereen die een beetje Engels volgt http://www.youtube.com/watch?v=i5MdRlJrJM0 The Evolution of Human Nutrition

  20. AbuKaliem zegt:

    Echt vette gruwelijke (straattaal) artikelen schrijf je. Maar (ik weet het, de mens zegt vaak maar) met alle respect, Paleo people die urineerde zittend, gezonder en relaxer voor je blaas. ik weet het het staat niet stoer, maar wel oer.

  21. Robert zegt:

    Speltbrood en aardappellen is dus een no go bij Paleo?

    • willem zegt:

      Bij de puristen onder de ‘paleogangers’, Robert, vallen spelt (= graan) en aardappelen (= nachtschadeachtige) inderdaad onder de categorie voedsel die minder gewenst is.
      Er vallen bomen op te zetten over de mogelijke toxische eigenschappen van deze producten, zoals ook over bepaalde zuivelproducten als boter en kaas, enz.
      Pratend voor mezelf zie ik spelt als graansoort niet als een verrijking van wat aan fatsoenlijk voedsel voorhanden is. Maar….., ik moet bekennen dat spelt (bio en volgraan) de enige graansoort is die ik soms gebruik, zoals in combinatie met boekweit en amandelmeel om iets lekkers te bakken.
      Leg voeding niet alleen langs de meetlat van soms wat al te gespannen uitgangspunten, maar vooral langs die waarop het effect ervan op jouw lichaam is af te lezen..
      Aardappelen. Ja, aardappelen. Die gebruik ik. Eigen teelt, brandschoon. Wat ik de laatste tijd wel doe, is dik schillen, waar ik voorheen de piepers vaak in de schil kookte. Ik meen begrepen te hebben dat de kwalijke stoffen zich in en vlak onder de schil bevinden.
      Zo ook met tomaten. Het vruchtvlees zonder de pitjes en het vel is geen slecht voedingsmiddel, denk ik zo.
      Het blijft boeiend!

      • Robert zegt:

        Vandaag tot vanavond geen speltbrood gegeten. Vanmorgen smoothie gemaakt. Vanmiddag ook geen aardappelen. Alleen kabeljouw en veel witlof met appel. Voelde me prima en ook geestelijk fit en goed. Vanavond dus 4 boterhammen Speltbrood (met hageslag en kaas) en voel me nu in 1 keer wat moe. Dat fitte van vandaag is weg. Dit kan toch niet?

  22. willem zegt:

    Komt dat door de spelt, of door de hagelslag, of door andere, wellicht normale, omstandigheden?

    • Robert zegt:

      Denk toch de hagelslag.

      • Alex zegt:

        Kan ook de kaas zijn. Of de gluten in het speltbrood. Of gewoon de hoeveelheid an sich.

        Mocht je daadwerkelijk de oorzaak willen uitsluiten dan is het sowieso beter om 1 voedingsmiddel tegelijk toe te voegen/uit te proberen nadat je 30 dagen zo paleo mogelijk eet volgens bijv. Whole30 volgens It starts with food.

Geef een reactie

