Nogmaals, in de benen!

mp900386132

Dat veel en langdurig zitten aanzienlijk slechter voor ons is dan niet aan sport doen en dat je de metabole zombificatie die zitten veroorzaakt niet kunt compenseren met een uurtje per dag lopen of fietsen, wordt alsmaar duidelijker. Hier is aflevering 1 over dit belangrijke paleo-onderwerp op dit blog. Onlangs deed ook het Universitair Medisch Centrum Maastricht een duit in de steeds voller wordende zak van de inactiviteitsfysiologie. De onderzoeksleider, arts in opleiding Bernhard Duvivier, werd twee weken geleden geïnterviewd door Carl Lenore van Super Human Radio.

Hier is het onderzoek. Conclusie:

One hour of daily physical exercise cannot compensate the negative effects of inactivity on insulin level and plasma lipids if the rest of the day is spent sitting. Reducing inactivity by increasing the time spent walking/standing is more effective than one hour of physical exercise, when energy expenditure is kept constant.

Kijk naar die area’s under the curve. In de benen, folks, er is echt geen excuus meer! Ik werk nu op schrijfdagen naar schatting 70 procent van de tijd aan mijn geïmproviseerde standing up desk. Die bestaat uit een doos waarin onze geweldige stofzuiger werd geleverd, geplaatst op de schrijftafel, met daar bovenop een blad van dik piepschuim. De iMac houd de boel stevig op z’n plaats. Als ik alleen reis, sta ik meestal, wat soms verbaasde of bezorgde blikken oplevert. Bereidt die pipo misschien een aanslag voor? Het klinkt erg vermoeiend, maar echt waar, het went en het wordt zelfs verslavend. Aanvankelijk, de eerste weken wel, word je na een tijdje wat loof in je benen en heb je soms het gevoel dat je een stoel nodig hebt voor de altijd gewenste vlijmscherpe concentratie. Ga gewoon zitten, geef dat jengelende breintje zijn zin, ontdek dat het een hersenspinsel is en sta weer op.

Overigens is er ook onderzoek dat een associatie signaleert tussen het hebben van een staand beroep en een verhoogde IMT (Intima Media Thickness) van de nekslagader. Maar dat onderzoek corrigeerde niet voor HPA as disfunctie. Het werd in de jaren ’80 gedaan onder mensen die aan loketten werkten en als voetveeg fungeerden. Andere oude onderzoeken, zoals de London Busdriver Study en een vergelijkend onderzoek tussen postbodes en zittende poststempelaars, waren consistent met de vloed aan huidige bevindingen.

Paleo is naast groenten, fruit, vlees, vis, eieren, noten en knolgewassen constant een beetje in weer zijn. Persoonlijk ben ik ook een grote fan van stofzuigen en het reinigen van wc’s. Vandaar het plaatje.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

98 reacties op Nogmaals, in de benen!

  1. Karin zegt:

    Ik vind stofzuigen anders echt stom! En ook helemaal niet OER.

    • 1skateguru zegt:

      ik pleit weer voor kamerbrede karpetten en dan iedere maandag die zware krengen de tuin in dragen, over de schutting of de stalen waslijn hangen en dan maar ‘mattenkloppen’ dat lijkt me behoorlijk oer!

    • willem zegt:

      Nee, niet ‘oer’, net zo min als met mes en vork eten. Maar, Karin, het gaat niet om de stofzuiger, of om het bestek, maar het gaat, en dat weet je natuurlijk ook wel, respectievelijk om bewegen en voedsel.

      • Karin, als je er niet in slaagt eenvoudige, repetitieve maar noodzakelijke handelingen leuk te maken, leidt je al snel een bestaan vol verveling en chagrijn. Hier een stukje tekst over ‘flow’.

        Csikszentmihalyi ontdekte het fenomeen flow vanuit zijn belangstelling voor mensen die ergens heel goed in zijn. Waar de meeste psychologen vooral geïnteresseerd zijn in afwijkend, ongewenst gedrag, bestudeerde Csikszentmihalyi honderden typische uitblinkers. Mensen – in alle mogelijke beroepen – die bovengemiddelde resultaten boeken, lekker in hun vel zitten en weinig verzuimen. Flow bleek de factor te zijn die hen verbond. Hij ontdekte ook dat het fenomeen beslist niet is voorbehouden aan de ‘uitverkorenen’ onder ons die creatief, spannend of extra belangrijk werk doen, maar dat het ‘geheim’ zetelt in toewijding en concentratie en in het vermogen om de lat precies hoog genoeg (niet te laag, maar ook niet onrealistisch hoog) te leggen. Hij trof het verschijnsel aan bij hartchirurgen, gevechtsvliegers en acteurs, maar ook bij mensen in banen met minder status, zoals lassers, schoonmakers en zelfs bij journalisten. Het gaat duidelijk niet zozeer om wat je doet, als wel om hoe je iets doet. De flow van een chirurg die met een ingewikkelde operatie iemands leven redt, is bijvoorbeeld niet superieur aan die van een stratenmaker die op de klanken van The Boss in één dag een complete parkeerplaats uit de grond stampt. Het meditatieve element zit hem in het volledig opgaan in de handelingen, in het uitschakelen van tijd en omgeving. ‘Of het object van die handelingen nu een mankerend mensenhart of een stapel klinkers (of, voor Karin, een te stofzuigen huiskamer) is, maakt voor de kwaliteit van de flow-ervaring niet uit,’ aldus Csikszentmihalyi.’

    • Met de ” mattenklopper ” ben ik groot geworden. Zal toch wel ergens goed voor zijn geweest. Zoals al eens eerder vermeld sta ik vanaf mijn twintigste. Achter een tekenschot. Ook achter de pc ben ik ooit gaan staan. Doe ik nog steeds. Een boek lezen doe ik staande. Koop zo’n oud tekenschot en je leest je boek comfortabel staande. In gezelschap sta ik. Een glas rode wijn drink ik staande. Tussen de middag eet ik staande, ’s avonds zit ik aan tafel, je moet het niet te gek maken. Verder zit ik op de fiets. Iedere vrouw kan met stofzuigen haar man de deur uit jagen.

      • Ha, ha, dat laatste is ook waar. Als iemand anders gaat stofzuigen, moet ik echt weg. Onuitstaanbaar.

      • Mariet Hoen zegt:

        Ha, ha, de mattenklopper, die heb ik ook altijd met veel plezier gehanteerd ! Voorjaarsschoonmaak, alles het huis uit, liefst vóór de Pasen. Als oudste meisje was dat mijn werkje. Lekker uitleven, alle agressie, op die arme matten.
        Daarna werd hij weer ingezet als dreigmiddel. Pas op, anders krijg je ze met de mattenklopper. Nooit echt gebeurd😉

        Meer staan, zeker aan de computer/laptop, lijkt me een goed idee. Ik heb niet zo´n groot huis, dus geen plaats voor een tekenschot. Zag laatst een soort barkruk, hoogte, 75 cm, met een vierkant zitvlak waar precies een laptop op past (helaas nog even wachten, de tuinmeubelen nog niet in de verkoop )

  2. Frans zegt:

    Dit is ook precies waarom ik Mark Sisson zo waardeer (los van dat ik van hem een glaasje wijn mag drinken🙂 ): hij benadert Paleo holistisch, dus niet alleen wat je (niet) eet en drinkt, maar ook hoe je slaapt, beweegt, je relaties, etc.

    • Frans, ik heb ook veel waardering voor de oude heer Sissing. Zijn paradoxale theorie dat we beter uitrusten wanneer we op de kale grond slapen fascineert me de laatste tijd. Ik prefereer een harde matras, maar ik vraag me al heel lang af waarom ik zo volkomen uitgerust wakker word als ik met de tent op pad ben en op een flinterdun matje lig. Ik weet dat altijd aan het buiten zijn, hetgeen zeker bij zal dragen, maar ik overweeg een experiment. Dat is alleen wel ongezellig.

      Over wijn heb ik geen oordeel (voor zover dat ook maar iets zou betekenen)😉.

      • Mariet Hoen zegt:

        Melchior, earthing. Ik weet dat je er niet aan wilt. Maar sinds ik ge-earth slaap, slaap ik veel dieper.
        De beste methode is natuurlijk buiten slapen op de grond. Leuk voor de zomer, maar in de winter geen optie.

        Ik was laatst weer eens in Ikea. Ik word daar altijd totaal nerveus en na een uur wil ik maar één ding: naar buiten ! Deze keer keek ik eens goed om mij heen. Ja dank je de koekoek, al die lampjes en TL buizen, dat hele elektrische veld om me heen. EMF

        Heel eenvoudig te meten met een voltagemeter : http://www.youtube.com/watch?v=6M26J7tO8Cs

        • Mariet, ik heb hierover in de damespers😉 geschreven. Op basis van de gecontroleerde experimenten die ik heb gezien, moet ik voorlopig constateren dat direct contact met aarde onmiddellijk meetbare (positieve) fysiologische effecten heeft. Voorlopig besteed ik er hier geen aandacht aan, omdat het ons onmiddellijk nog meer in de weirdo hoek zou plaatsen. Maar inderdaad, er is evidence.

      • Maan zegt:

        Dat heb ik helemaal niet, na nachten niet slapen van de pijn in mn heupen en schouders op zo’n harde mat, ben ik over gestapt op een steeds dikker luchtmatras. Maarja ik ben een rare er klopt het een en ander niet aan mij. Ik heb het me wel altijd afgevraagd, hoe kan dat toch, wij op een dik matras en de oermens op de grond.
        Ik zag bij “Groeten uit de rimboe” de “rimboe” bewoners protesteren toen ze van een westers matras bij een kampeer uitje op een dun matje moesten slapen. Thuis sliepen ze op de grond, maar hier vertikten ze het.

        Buiten slapen doe ik graag, maar dan wel op een luchtbed. Op een of andere manier wordt je uitgeruster wakker.

      • Hans zegt:

        Toen ik nog op de motor reizen maakte sliep ik de eerste paar nachten na mijn thuiskomst op mijn self-inflating matje , naast het comfortabele waterbed . Heerlijk , dat gevoel vasthouden van m’n matje.
        Mijn (v)echtgenote begreep dat niet …….
        Nu ik erover nadenk , misschien overwegen om naast de huidige comfortabele boxspring m’n matje weer lucht te geven ?
        Wat een uitvindingen in de beddenbranche overigens v.w.b. dat zogenaamde ,,slaapcomfort” 😉

    • Slaapcomfort: het hele idee ‘comfort’ is een gloednieuwe aanwinst in de ontwikkeling van de mensheid. Volgens mij is het nogal on-paleo.
      Ik ontbeer het comfort van centrale verwarming. Als ik morgenochtend naar de wc ga, dan is het daar tegen het vriespunt. Ik merk het niet eens. Ik heb geen thermostaat aan de wand, maar in mijn lichaam. Is het gebrek aan comfort af en toe lastig? Ja, voor bezoekers. Die rapporteren afgevroren geslachtdelen.

      • Geslachtsdelen, Betje, met een s. . Ik zie ze niet graag geslacht. Wij hebben cv, maar die staat uit, behalve in de woonkamer, daar is het 15 graden. Zo langzaam aan moeten buitenstaanders van dit blog, toch gaan denken dat hier een stel geobsedeerde dwazen aan de gang zijn.

      • O jee, lettertje vergeten …
        Geobsedeerde dwazen – als ze dat denken, hebben ze misschien wel een punt? Of ben je een geobsedeerde dwaas als je meent dat iedere ruimte waar je even bent, verwarmd moet zijn?
        In de huiskamer 15 graden – ik zal maar niet vertellen hoe het bij mij is. Ik zit niet voor niets zo te wiebelen, ik moet mezelf warm houden😉 Maar bij mij is het stralingswarmte, dat is behaaglijker dan de warmte van centrale verwarming. Zeg ik tot mijn verdediging.

  3. Ron zegt:

    Hah! Ik heb een paleobaan en krijg dus beweging genoeg!😉

    Probeer eens een baan in de interieurverzorging!
    Ik kan je garanderen dat je na een maandje doodziek wordt van al dat gepoets.( en al die chemicaliën!)… maar inderdaad, het fenomeen “vermoeide benen” is bij mij verdwenen. Ik poets dus geregeld de hele dag en in de vrije uurtjes trek ik door de bossen hier (en da’s wat anders dan de vlakke Nederlandse boomverzamelingetjes) en ik wordt nauwelijks moe in de benen.

  4. Karin zegt:

    Hoi Melchior,
    Wat een oordelen zeg over mijn repetitieve vaardigheden. Laat ik nu net heel goed zijn in langdurig hetzelfde doen. Ik houd zelf van monotone muziek.
    Ik vind stofzuigen stom. En helemaal niet oer. Ik blijf bij lekker vegen.
    Plezier is het allerbelangrijkste.
    En natuurlijk mijn oeroude motto: waarom makkelijk doen als het moeilijk kan.

    Steekt tong uit.

  5. Cardioloog: Doet u aan sport?
    Patiënt: Nee, maar ik heb geen auto, en ik woon ver van de winkels en ik heb een grote tuin en die maai ik met de zeis.
    Arts: (noteert: geen sport)

  6. Karin zegt:

    En nog even
    Ik vind het onzin dat, als je iets niet leuk vindt, je het dan maar leuk moet maken. Daar ben ik juist helemaal mee gestopt. Als ik iets niet leuk vind dan mag ik gewoon iets anders. Of ik doe het desnoods lekker met tegenzin. Hangend en wurgend en me behoorlijk aanstellend.
    Ik geloof ook niet in zingeving. Net zoiets. Loopt mijn omgeving nogal van over. “Het heeft geen zin dus geven we het zin”.
    En niet in sporten voor de stofjes! Ga vooral lekker wat doen wat je leuk vindt. Anders krijg je volgens mij ook blessures. Liever gaten graven dan gewichten heffen. Liever achter kinderen (of kippen) aan rennen dan op een band. Liever hout kloven dan fitness.

    Maar ik ben zeker wel van je flow. Ikzelf noem dat groove.
    Dat betekend dat het geen moeite kost. Het ‘vanzelf’ gaat. Dat het het goede is om op dat moment zó te doen en dat het bij je past.

    • Hmm, zit zeker ook iets in.

      Maar als ik geen zin heb om te zwelgen in sjagrijn – wat wel voorkomt – en ik moet iets vervelends doen (moeten, moeten, het zou beter zijn als, want…), dan probeer ik er toch maar een wedstrijdje of spelletje van te maken. Puur omdat het dan bijna altijd vanzelf een soort van leuk wordt, wat toch beter voelt dan saai. Zingeving doe ik ook niet aan.

      Dan dat wachten op het juiste moment. Daar geloof ik dus niet echt in. Het gebeurt, maar als ik er altijd op zou wachten, zou er bij mij weinig van de grond komen. Ik moet meestal over een drempel heen, dat wil zeggen een poosje flink trekken en duwen. Sta me toe nog één stukje uit een verhaal over Tsiksentmiehelie te citeren (tong uitsteken wordt gewaardeerd ;-)).

      Jij denkt dat het veel gemakkelijker is voldoening te halen uit vrije tijd dan uit werk? Dan ben je niet de enige. Een algemene opvatting is dat het zinvol invullen van vrije tijd geen bijzondere vaardigheden vereist. Maar wetenschappelijk onderzoek wijst anders uit. ‘Ons zenuwstelsel is geëvolueerd om te reageren op externe prikkels,’ zegt Csikszentmihalyi. ‘We zijn niet aangepast aan langere perioden zonder uitdagingen en gevaren. Zolang de omgeving eisen aan ons stelt, zoals op het werk, is de kans op waardevolle ervaringen en verrijking groot. Maar tenzij we leren hoe er productief mee om te gaan, draagt vrije tijd niet bij aan de kwaliteit van ons leven.’ Tijdens zijn onderzoeken ontdekte Csikszentmyhalyi dat passieve vrijetijdsbesteding als TV-kijken zelden tot een flow-ervaring leidt. De meeste mensen voelen zich na een avond voor de buis leeg en een beetje genept. Toch besteden Nederlanders gemiddeld ruim vier keer zoveel vrije tijd aan TV-kijken als aan flow-genererende activiteiten als sport, studie, lezen, bioscoop- en theaterbezoek, koken, muziek maken en andere hobbies. Waarom investeren we zo veel tijd in iets dat zo weinig oplevert? Csikszentmihalyi: ‘Omdat het moeite kost. Alle flow-producerende activiteiten vereisen een zekere mate van actieve inzet voor ze leuk worden. Wie niet de discipline op kan brengen om die eerste hindernis te nemen en even door te zetten, zal iets gaan doen dat toegankelijker is, maar onvermijdelijk ook minder voldoening geeft.’

      • Karin zegt:

        Mijn zenuwstelsel heeft mijn hele leven in de stress gezeten. Dus voor mij ligt het wat anders. Ik functioneerde op intuïtie en doorzettingsvermogen. Alles was gevaar en uitdaging. Neem dat van mij aan. Tot de batterij leeg was. En ik alleen nog maar huilde. Nu doe ik het anders. Ik doe niks. Tot er iets op mijn pad komt wat tegen me spreekt. En dat gebeurd steeds meer dus dat betekend dat ik het er aan toe heb.
        Zo heb ik afgelopen zondag bloembollen geplant in Garnwerd. Langs de weg. Lekker zinloos en koud. Met de vingers in de grond wroeten. En een kop soep toe!

        nee niks geen tong

      • Marijke zegt:

        Is het veel gemakkelijker om voldoening te halen uit vrije tijd dan uit werk? Wacht maar tot je gepensioneerd bent. Dan heb je zoveel vrije tijd om in te vullen dat het heerlijk is om iets te doen dat zinvol is en op werk lijkt .

  7. Maar even serieus. Ik ben een heel slechte zitter, ik wiebel wat af. Helaas is de wereld nogal op zitten ingericht. Als compromis heb ik wiebelstoelen. In de loop der jaren allerlei soorten geprobeerd. Het beste bevalt een kappersfiets. Het is eigenlijk een stahulp. Volwassen bezoek schrikt van mijn stoelen; kinderen vinden ze geweldig. Vooral die waarop je kunt ronddraaien.

    • Betje, wanneer ik zit, zit ik op een tekenkruk. Je weet wel, zo’n kruk met een plank. Zorgt er voor dat je altijd actief op de tuber zit.

      • Heb ik even opgezocht. Lijkt wel een beetje op mijn kappersfiets, maar dat ding van mij heeft een zadel. Dan kan je zitten met je voeten van de vloer, waarbij je dus je voeten onder je billen houdt, of zo. Zie je al iets voor je? Nou ja, in elk geval, dan gaan je bovenbenen dus recht naar beneden, alsof je staat. En dat wissel ik dan weer af met 3000 (schatting) andere houdingen. Ik vermoed dat de kappersfiets iets wiebelgeschikter is dan een tekenkruk. Maar die harde zitting van die tekenkruk spreekt me wel aan.

        Ondertussen heb ik hier natuurlijk ook even een stawerkplek geïmproviseerd. Wat blijkt? Ik kan totaal niet stilstaan. Het lastige met staan is, dat bij die bewegingen je hoofd niet op dezelfde plaats blijft. Wat nodig is vanwege het multifocaaltje. Maar het begint al te wennen😉

        Ik begin nou wel ineens een heleboel dingen te begrijpen. Dat gewiebel heeft me waarschijnlijk voor allerlei problemen behoed waar leeftijdgenoten mee tobben.

  8. Wat een geweldige post weer. Ik wil al een tijdje hier iets mee doen, maar weet nog niet zo goed hoe. Wij hebben een bar in kantoor, wellicht moet ik eens wat vaker daar aan gaan staan… En eigenlijk zou ik thuis ook eens wat vaker moeten bewegen. Ik denk even hardop. Wat ik me nog wel afvroeg, maakt het nog wat uit of je stilzit of (zoals ik) altijd met de voeten/benen aan het wiebelen ben? Ik zit wel de hele dag, maar zit nooit stil. Iemand met een antwoord?

  9. Marijke zegt:

    Ik heb ook een tijdje gewerkt met mijn computer op een doos op twee stapels boeken. Op den duur ben ik er weer mee opgehouden. Helaas, niet alle verstandige dingen zijn blijvend bij mij.

  10. Daniel zegt:

    Dat wist ik niet dat, een uur beweging een sedentaire dag NIET goed maakt. Eigen ook wel logisch als je kijkt naar onze voor ouders ze hebben tot ca 50 jaar terug altijd veel meer gestaan en gelopen dan we nu doen.

    Of je nu staat of loopt (of zit), een goede houding is daarbij giga belangrijk en ik kwam er laatst achter dat wat ik dacht dat een goede houding is eigenlijk funest is:

    Esther Gokhale legt in de bovenstaande video haarfijn uit wat een de juiste houding is. Ik heb haar boek (8 Steps to a Pain-Free Back) inmiddels binnen en dat geeft nog veel meer informatie en is echt aan te raden . Ipv zitten ga ik maar eens staan op de manier die ze in het boek beschrijft.

    • Marijke zegt:

      Wist je dat Esther in mei in Nederland komt? In Nunspeet.
      http://gokhalemethod.com/city?c=Nunspeet

    • Corrien zegt:

      @Daniël; volgens mij kan het veel sneller (losjes gebaseerd op Tai-Chi)

      In stand; voeten op heupbreedte of iets wijder, gewicht goed verdeeld over voor/achter en links/rechts.
      Vervolgens alle spanning uit je hele lijf … via je voeten de grond in laten stromen (door sommigen ook wel ‘aarden’ genoemd😉 ).
      Nu vanuit je voeten je kruin omhoog duwen…. Zorg dat dit ‘inwendig’ gebeurt, zeg maar ‘je klokhuis’ strekken. Bijkomend voordeel; je borstkas gaat vanzelf ‘op en open’ (dus ook ruimte voor ademhaling en spijsvertering).
      Zorg dat de buitenkant van de romp en ledematen goed ontspannen blijven, het moet niet militaristisch worden.

      Op deze manier gebruik je als vanzelf je spiercorset (bekkenbodem, dwarse buikspieren en kleine korte strekspiertjes direct tegen je wervelkolom) bedoeld en in staat om lange uren te maken, maar helaas ….waren we maar sedentary, het is erger, meestal zitten we op onze rug….. dus dat spiercorset is meestal niet erg / totaal niet getraind.

      Zittend doe je hetzelfde vanuit je bekkenbodem, of bottig; de driehoek gevormd door zitbeenknobbels en schaambeen; ontspannen aarden + vanuit de basis kruin omhoog. Klaar!

      Als je je die inwendige actieve verlenging eenmaal hebt aangeleerd, kan je hem bij iedere activiteit als basis gebruiken.

      Maar nog belangrijker vind ik volgende ‘gejatte’ quote;

      “DE BESTE HOUDING IS DE VOLGENDE”

  11. Laat ik me hier ook maar eens melden. Ik ben al een hele tijd lezer nummer 8🙂
    Had vanmorgen een gezellig onderonsje op twitter naar aanleiding van de aderverkalking van Ötzi en de eskimo’s. Daarbij verwezen naar de reactie van Melchior in de post over dr William Heberden.
    Ik ken George uit het barefootwereldje (écht barefoot) en ik denk dat ik deze blog lang geleden via hem heb ontdekt. Ik eet inmiddels 2 jaar paleo en dat heeft grote positieve gevolgen gehad.

    Anyway, ik werk al een half jaar staand. Eerst ook via gestapelde dozen op m’n bureau, maar sinds een maand met een keurig elektrisch verstelbaar bureau. Onderstellen gekocht bij de IKEA voor zo’n 500 euro per stuk. Met blad voor 50 euro meer, maar we hebben er eigen bladen opgeschroefd. En dat is zeker niet duur voor een elektrisch verstelbaar onderstel.

    Bevalt uitstekend! M’n collega is ook meteen mee gaan doen. Ook met paleo trouwens.

  12. willem zegt:

    Ach, ja, die oude postbodes.
    Vroeger, lang geleden (lach niet..) wilde ik ook wel postbode worden. Het was in die tijd nog een eerzaam beroep. ’s Morgens heel vroeg op, sorteren, nieuwtjes uitwisselen, bestellen. Wandelend door de straten, ieder kennende, heimelijk de post interpreterend, groetend, fluitend, je kent dat wel. In stemmig zwart kostuum, het enige minpunt, want ik ben allergisch voor uniformen.. Rond de lunch klaar met het werk: hobby’s! Duiven houden, volkstuin hebben, vissen, enz. Trots op hun beroep. Gewichtig kijkend, gewichtig doende. Schitterend.
    Hier, in dit kleine stadje, kende je alle postbodes. En zij jou. En denkend aan dit onderwerp en dan denkend aan die postbodes besef ik dat die (bijna) allemaal stokoud werden..
    Nee, geen wetenschappelijke onderbouwing, nee, geen onderzoek naar gedaan. Wel concluderend en er het mijne van denkend..

  13. AbuKaliem zegt:

    Quote “Als ik alleen reis, sta ik meestal, wat soms verbaasde of bezorgde blikken oplevert. Bereidt die pipo misschien een aanslag voor?” haha en jij ziet er nog arisch uit, ik (baard met noord-Afrikaans uiterlijk), ik denk dat ik een t-shirt ga maken met de tekst. – don’t panic i’am Paleo-Islamic!”🙂

  14. Jo tB zegt:

    Why not kill two birds with one stone: Je computr monteren op een loopband!!

  15. Corrien zegt:

    Trouwens, al eens een Jodenkerk gezien (of biddend bij de Klaagmuur)? Het is niet alleen een herrie omdat ze allemaal hun teksten door elkaar lopen te declameren. Ze doen het ook letterlijk lopend; en niet alleen maar ‘ijsberend’, maar ook nog eens van voor naar achter schommelend. Zij hebben al lang uitgevonden dat je die teksten zo beter opneemt/leert.

  16. Corrien zegt:

    Midas Dekkers heeft trouwens ook al eens een verhandeling gegeven dat leren en denken beter lukt als je daarbij “ijsbeert”. Kan het helaas niet terugvinden….

  17. fran zegt:

    “Voorlopig besteed ik er hier geen aandacht aan, omdat het ons onmiddellijk nog meer in de weirdo hoek zou plaatsen.”
    🙂

    “Cardioloog: Doet u aan sport?
    Patiënt: Nee, maar ik heb geen auto, en ik woon ver van de winkels en ik heb een grote tuin en die maai ik met de zeis.
    Arts: (noteert: geen sport)”
    🙂

  18. fran zegt:

    Ik schuif wel eens (enkel als mijn kamergenoot er niet is) mijn bureaustoel opzij en ga op mijn knieen achter de computer zitten (heb een zeer neolithische baan). Dan heb je niet die werkplaatsverhogende attributen nodig. En is hoop ik nog altijd een stuk beter dan echt op een stoel zitten (Melchior?).

    • Jo tB zegt:

      Fran, ik heb een collega gehad die een exercise ball als haar bureau stoel gebruikte. Ik vond het knap van haar. Het is wellicht makkelijker dan je bureau verhogen. Dat oefent beslist je core.
      http://www.gearfire.net/10-reasons-to-use-an-exercise-ball-as-your-chair/

      • Zo’n bal heb ik ook geprobeerd. Het is het enige zitmeubel dat ik gebruikt heb waar ik stokstijf stil op zat. Na een week had ik pijn overal in m’n lijf, van het stilzitten. Dus ja, ik kan het wel, stilzitten. Met het juiste meubilair😉
        Mijn Mensendieckjuf was nogal boos op me, dat ik die bal zo verkeerd gebruikte door er stil op te zitten. Maar als ik begon te wiebelen zoals ik gewend ben, dan rolde de bal weg en ik om. (Hier zet men koffie en over, Folkert, ik ben je voor ;))

    • Je moet in zo’n zogenaamde flexibele werkomgeving, ik ken dat uit ervaring, het is een slopende aangelegenheid, je plek opeisen. Daar ga je gewoon je pc op een verhoging zetten.

  19. Lisa zegt:

    Nou ja, wat leuk! Staand werken!
    Het is me dan niet helemaal gelukt om een echte paleo te worden, maar wel een bijna-paleo (of soft-paleo zoals sommigen dat noemen). Ik werk echter toevallig sinds een week af en toe staand en wissel dit af met zitten omdat een vriendin (ergotherapeut) me heeft bezworen dat de hele dag staan minstens zo slecht is als de hele dag zitten. Mijn werkkamer is ruim en ik heb dus 2 bureaus: 1 echt zitbureau en 1 bureau dat gemaakt is van 2 opgestapelde kindertafeltjes. Voor mijn nek doet het wonderen, ik sta veel liever dan dat ik zit. Iemand enig idee of lang staan echt erger is dan lang zitten? Ik zou het liefst de hele dag staand willen werken en denk ook aan een Ikea zit-stabureau.

    • Corrien zegt:

      @Lisa
      “DE BESTE HOUDING IS DE VOLGENDE”
      geld voor nekken, ruggen en benen😉 , zeg maar gewoon de hele mens.

      Denk dat het probleem van lang staan voornamelijk een probleem is voor het cardiovasculaire systeem. Ofwel hart en bloedvaten krijgen problemen met het rondpompen van al dat vocht als de spieren niet een beetje meehelpen. De zogenaamde ‘spierpomp’ ondersteunt dat pompen als je beweegt; het aanspannen en ontspannen werkt als het voortdurend leegknijpen en laten volzuigen van een spons.
      Daarom is alleen staand werken vragen om stalkuiten en spataders….. (vraag maar aan winkeljuffrouwen)
      Preventief steunkousen aantrekken tot je je baas zover krijgt een loopband te bestellen…. of vaak koffie en thee gaan halen…. moet je ook vaak plassen😉

  20. Eva zegt:

    Toen mijn kinderen kleiner waren, wilden ze weleens spelen dat ze aan het bellen waren. Met een afgedankt Nokiaatje aan hun oor ijsbeerden ze dan door de kamer.
    Doe dus blijkbaar toch iets goed🙂

  21. George zegt:

    Ik weet niet of iemand deze documentaire al heeft gezien, met o.a. Prof. Muskiet, Karine Hoenderdos:

    Opvallend is de niet-fanatieke, niet-religieuze manier van presenteren en interessant ook is het kleine onderzoek van twee weken met twee groepen: paleo/oerdis en “gewone maaltijd” (Taal is representatie van onze (onbewuste) realiteit, dus het is gek dat de kok en anderen hier vaak praten over “normaal” en “gewoon” als ze praten over geïndustrialiseerd voedsel…maar dat terzijde)

  22. Monique zegt:

    Met interesse heb ik het artikel en de reacties gelezen. Waar kan ik meer lezen over Paleo en zijn er voedingsdeskundigen die mij kunnen helpen over te schakelen naar Paleo in de omgeving van Nijmegen? Heb op internet gezocht, maar zie door de bomen het bos niet meer….. Hoor het graag!

    • Alex zegt:

      Ik zou zeggen begin hier: https://melchiormeijer.wordpress.com/paleo-in-een-notendop/

      Niet voor het een of het ander, maar een voedingsdeskundige is (naar mijn bescheiden mening) niet nodig. In plaats van in 1 keer over te gaan van ‘normaal’ naar paleo kun je ook stap voor stap maaltijd(onderdel)en vervangen. Verder zijn er heel wat blogs te vinden onder https://melchiormeijer.wordpress.com/niet-commerciele-geestverwanten/.

      Wat je ook zoekt, je vindt het hier!🙂

      Misschien dat Melchior & z’n 7 lezers nog eens aandacht zouden willen besteden op dit blog aan hun daadwerkelijke invulling van het dagelijkse paleo?

      • Otto zegt:

        Of een voedingsdeskundige niet nodig is, hangt af van het doel en de persoon; eten is een sociaal gebeuren, het doet van alles met je lichaam, sommige mensen krijgen verkeerde ideeën als ze zo eens rondneuzen op internet (‘oh, ik moet dus heel veel vlees eten en geen koolhydraten’), tekorten kunnen worden opgebouwd (ik kreeg een schreeuwend magnesiumtekort doordat ik maniakaal veel sport).. helaas is het niet zo eenvoudig. Stap-voor-stap kan uitstekend werken voor sommigen, voor anderen weer niet (ik ging voor de cold turkey, anders was ik waarschijnlijk weer teruggevallen).

        Maar Monique, stel hier gerust je vragen tussendoor.🙂 Of als je Facebook hebt, meld je aan bij deze groep voor al je vragen en ideeën: https://www.facebook.com/groups/223367357702057/

      • Alex zegt:

        Heb dankzij Mariet (bij het lezen van “Melchior Meijer”) de link ontdekt naar overzicht eetgewoontes MM & lezers https://melchiormeijer.wordpress.com/2012/10/16/gastpost-alle-nederlanders-paleo-is-dat-haalbaar/

      • 1skateguru zegt:

        een voedingsdeskundige of diëtist, of ieder ander in voeding en spijsvertering geschoold persoon, is in mijn ogen voor heel veel mensen dus wel nodig. Buiten de 6 lezers van Melchior en mijzelf lopen er legioenen mensen rond die nog niet hier gesnuffeld hebben en niet iedereen van die legioenen is het gegeven zich zelfstandig te bekwamen in de principes van ‘Paleo’ als levenswijze of zeffs andersoortige levenswijzen, voedingspatronen en / of diëten. Die hebben niet alleen hulp nodig, maar ook een zetje in de goede richting, een handje die ze vast houdt, een handje die het boodschappenkarretje over de juiste paden door de supermarkt stuurt en ook nog eens één of meerdere stokken achter de deur voor ze bewaart. Het simpel herkennen van de leugens en misleiding van Big Food is al een studie apart.
        @Otto: ook ik ging op een bepaald moment voor ‘cold turkey’ en over dat magnesiumtekort en extreem sporten kan ik meepraten. Bleef op een gegeven moment niks anders over dan supplementeren: so be it

      • Alex zegt:

        Hier nog een link met dagelijkse paleo style voeding: https://melchiormeijer.wordpress.com/2012/10/11/brood-daar-zit-wat-in/

        Misschien moet ik me dan toch maar (laten) omscholen tot voedingsdeskundige, gespecialiseerd in paleo.🙂

  23. willem zegt:

    Waarom wordt altijd zo ingewikkeld gedaan over ‘paleo’?
    Door uit te gaan van je verstand is fatsoenlijk voedsel simpelweg datgene waarop tot voor ruim 10.000 jaar het menselijk genoom, en dus onze normale stofwisseling, zich ontwikkelde. En aangepast aan de voeding die we neolitisch noemen (boerenproducten, zeg maar) zijn we natuurlijk (nog lang) niet.
    In mijn ogen is de basis van die voeding (en het dondert niet welk mooi etiket we eraan hangen) datgene wat de wateren ons leveren, de jacht ons brengt, de grond vanouds oplevert aan eetbaars en de bomen en struiken ons bewijsbaar aan goeds hebben voorgehouden. En die toevallige snoeppot van bijen, niet te vergeten.
    Maar je komt al een heel eind door alles wat uit een fabriek komt te mijden, evenals de nieuwe producten van de land- en tuinbouw als granen, mais, soya, (bewerkte) melkproducten en nog zo wat.
    De fundamentele fout die velen, waaronder de elders genoemde Hulspas, maken, is om ‘paleo’ tot de dieten te rekenen. En daarmee ons meest natuurlijke voedingspatroon in het rijtje met Sonja Bakker en dat soort malafiden te plaatsen. Want dan is het over en uit en leg je moedeloos het hoofd in de schoot..

    • Otto zegt:

      De ingewikkeldheid komt, hoe meer ik mij in traditionele voedingspatronen verdiep, voort uit dat er een balans moet zijn tussen wat je eet wil je voor optimale gezondheid gaan. Veel volken aten bepaalde voedingsmiddelen omdat die iets boden wat nodig was. Lukraak alleen maar (grasgevoerd) gehakt eten is een minder goed idee dan een beest van top tot teen eten. Om maar een voorbeeldje te noemen.

      In de basis is het eenvoudig. In de praktijk kom ik echter veel nuances en wat haakjes en oogjes tegen.

      • willem zegt:

        Volkomen gelijk, Otto. Maar de voortschrijdende kennis omtrent dat wat jij aanstipt, verfijnt de boel. En ook in de oertijd zullen voorkeuren hebben bestaan op basis van gemak en smaak. En individueel mag het best wel wat verschillen.
        Ik ben er trouwens steeds meer van overtuigd dat weglaten wel eens fundamenteler in de relatie voeding/gezondheid is dan aannamen van goed en slecht.

  24. Carla zegt:

    Van de bank naar de ijskast, vv x 5, ik ben goed bezig🙂
    Walking desk : http://techcrunch.com/2013/03/03/why-every-office-should-switch-to-walking-desks/

  25. Mariet Hoen zegt:

    Carla, goed idee ! Je gewoontes onder de loupe nemen !

    How do some people totally change their habits while many of us are stuck in the same rut day in and day out?
    It appears that the key to losing weight, gaining healthy lifestyle habits, exercising regularly, and being very productive in your work all have to do with having a knowledge of how to form good habits.
    Did you realize that most of our lives is really just a mass of habitual behaviors.

    Finding the Power to Make Changes
    http://www.beingprimal.com/finding-the-power-to-make-changes

    • Lifelong exercise improves brain function, new research suggests – 18 March 2013

      Exercising from a young age improves cognitive function in later life, according to a new study from King’s College London.

      Researchers analysed data on more than 9,000 British men and women being followed by the 1958 National Child Development Study. They found that people performed better in mental tests at age 50 if they had engaged in regular intense exercise, such as running, swimming or working out in the gym, since childhood.

      Lees verder: http://www.cls.ioe.ac.uk/news.aspx?itemid=2549&itemTitle=Lifelong+exercise+improves+brain+function%2C+new+research+suggests&sitesectionid=27&sitesectiontitle=News

    • George zegt:

      Er bestaat een methode waarbij je niets bewust verandert aan je “slechte” gewoontes, maar slecht 28 dagen elke dag een andere gewoonte precies even anders doet. Bijvoorbeeld als je altijd naar je werk rechtsom fiets doe je dat vandaag linksom, of je douchet een keer in het donker, of je bent een dagje niet assertief. De grap is dat je niets verandert met opzet, maar je zult merken dat je na het programma “opeens” allerlei gewoontes vanzelf verloren bent. Het programma werd indertijd ontwikkeld voor kultuurveranderingen door Prof.dr. Fletcher in de UK en tot hun eigen verbazing had het een site effect: mensen vielen (onbewust) spontaan af. Ik kan het boekje aanbevelen en ik heb het met groot succes toegepast in trainingsprogramma’s als “huiswerk”.
      http://www.amazon.co.uk/The-No-Diet-Something-Different/dp/0752874004
      http://www.bol.com/nl/p/het-no-diet-dieet/1001004002715092/

      Ok, de titel is natuurlijk weer commercieel en in feite een paradox, want het gaat niet om afvallen, maar als je het doet zul je merken hoe leuk het is om elke dag eens iets anders te doen (de volgende dag mag je gewoon weer hetzelfde doen, want het programma werkt op een heel ander level als wilskracht en bewuste willen veranderen; dus bv vandaag een keer geen koffie, morgen weer rustig door gaan, en dan kijk je bijvoorbeeld naar details als je gewend bent alles globaal te zien of omgekeerd).

    • Het boek ‘Relaxercise’ bevat 10 lichamelijk zeer lichte oefeningen, die in groot detail worden beschreven. Iedere oefening duurt ongeveer 15-30 minuten en is gericht op ontspanning en lichaaamsbewustzijn. Ik gebruik de methode ongeveer sinds 1990 en ik heb er veel succes mee gehad bij het verhelpen van pijn en ongemak ten gevolge van een verkeerde lichaamshouding.

      Het zijn makkelijke, pijnloze oefeningen. De effectiviteit is duidelijk. Maar ik heb gemerkt dat sommige mensen er toch weerstand tegen hebben. Dat komt omdat we gewend zijn om op een heel andere manier te denken over lichamelijke oefening. Daar moet je je dus even overheen zetten. Misschien helpt het wel om eerst het no-diet dieet te volgen😉

    • Nog even terug naar deze: de narigheid die ontstaat door een verkeerde houding. Je kunt wel gezond eten en veel bewegen, maar als je daarnaast geen goede houding hebt, kun je toch leefstijlgerelateerde gezondheidsproblemen krijgen. Dit onderwerp verdient m.i. veel meer aandacht.

      Het boek dat ik hiervoor gebruik, Relaxercise, is gericht op het ontwikkelen van lichaamsbewustzijn. Waarom is dat nu veel harder nodig dan vroeger?

      Tot 1980 ongeveer was het foute boel als je een kind dat nog niet uit zichzelf was gaan zitten, rechtop zette. De kinderen wilden dat natuurlijk graag, want zittend kunnen ze heerlijk om zich heen kijken. Maar dat mocht dus niet, dat zou niet goed voor ze zijn. Je kon het kind op schoot nemen en dan mocht het daar wel rechtop zitten, maar rechop zetten in een stoel of op de grond, nee. Zolang het zelf niet ging zitten, legde je ze vlak neer.

      Rond 1980 verscheen het ‘wipstoeltje’. Hierin kon baby, nog voordat hij goed kon zitten, geplaatst worden in een achteroverliggende houding. De voordelen waren duidelijk: de kleine keek rustig om zich heen, zonder al die hinderlijke dingen te gaan doen als omrollen en zo. Rollende kinderen zijn lastig, die komen overal terecht en dan raken ze vast en dan moet je ze weer bevrijden. Als ouder heb je wel wat beters te doen, nietwaar?

      Het wipstoeltje was ook handig bij het voeren. Je hoefde niet meer zo’n beweeglijk ding op schoot in bedwang te houden. In het zitje kon een kind nergens heen en het was toch tevreden. Een fantastisch meubel dus. Ik heb begrepen dat hetzelfde principe toegepast wordt om te voorkomen dat demente bejaarden aan de wandel gaan. Je zet ze gewoon in een diepe fauteuil, daar kunnen ze niet uit komen. Minder lastig dan dat gewandel en netter dan Haldol.

      De eerste wipstoeltjes kwamen rond 1980. Je gebruikte ze voor kinderen die bijna zelf konden zitten, alleen als ze wakker waren. Tegenwoordig zie ik op straat en in winkels en bij familie piepkleine baby’s slapen in mandjes – ja, ik ken het merk – waarin ze dezelfde achteroverhangende houding hebben. Zelfs in de kinderwagen liggen ze niet plat.

      Ik beweer dat een achteroverhangende houding niet alleen zwaar is voor je rug, maar ook slecht voor je lichaamsbewustzijn. Het is alsof je hoofd gescheiden is van je romp.

      Destijds waren er wel mensen met kromme ruggen. Dat waren oude mensen. Nu zie ik in het zwembad jonge mensen met kromme ruggen. Het verbaast me niet. Door al dat gehang hebben ze
      1. weinig lichaamsbewustzijn
      2. weinig kracht in hun rug.

      Lichaamsbewustzijn helpt niet alleen om een gezondere houding te krijgen, maar ook om blessures te voorkomen.

      Ziezo, dat was mijn preek voor vandaag😉
      En nu ga ik fietsen, de gure wind niettegenstaande.

  26. The No-diet diet: heb ik geprobeerd en geen succes mee gehad.
    Houding: http://www.amazon.com/Relaxercise-Easy-New-Health-Fitness/dp/0062509926 Tip.

    • George zegt:

      welk sukses bedoel je? Als je bedoelt afvalsukses, dan heb je het boek helaas niet begrepen; het enige sukses dat je zou kunnen hebben, is dat je niet meer vast zit aan je gewoonten en dat je flexibeler bent; je kan het 28 daagse programma – per definitie – niet doen met een specifiek doel……

    • Ik citeer de tekst bij je link:

      De voordelen va het No Diet-Dieet:
      je valt 1 kilo per week af; dat is ongeveer 4 kilo per maand;
      je valt op een natuurlijke manier af tot je je ideale gewicht hebt bereikt;
      het gewicht dat eraf gaat, blijft eraf;
      je bent gezonder;
      je voelt je gelukkiger

      • George zegt:

        Tja, het vervelende is dat auteurs meestal geen enkele invloed hebben op de titel van hun boek en de begeleidende teksten; die zijn bedoeld om het boek te verkopen. Ik heb intensief met honderden mensen gewerkt met deze methode en geloof me, het “werkt’ het beste wanneer je geen doel hebt, en zeker niet om af te vallen. Nogmaals: het afvallen was een “side effect” (a side effect is an effect, whether therapeutic or adverse, that is secondary to the one intended; although the term is predominantly employed to describe adverse effects, it can also apply to beneficial, but unintended, consequences of the use of a drug.) Sterker nog: als je er een bedoeling in gaat leggen, werkt het niet; dus de uitgever van het boek heeft de methode ook niet begrepen, en het is natuurlijk kwalijk dat dat soort titels en teksten toch op het boek staan….

        Maar ik begrijp ook wel dat als mensen willen afvallen en ze lezen zulke flapteksten op een boek, dat ze teleurgesteld zijn. Oorspronkelijk was de bedoeling van deze methode cultuurveranderingen veel makkelijker te maken in bedrijven…..

      • Excuses voor de onduidelijkheid.
        Het no-diet dieet heb ik geprobeerd, maar zonder succes.
        Voor het verbeteren van mijn houding en het verhelpen van klachten die te maken hadden met een verkeerde lichaamshouding, heb ik Relaxercise gebruikt, met veel succes. Waarmee natuurlijk niet gezegd is, dat dit voor iedereen de beste oplossing is etc. Maar het valt te proberen.

Geef een reactie

