TEDx Talk Mokum Cave Woman Marianne van Dijk

Hat tip to cave women Mariet and Alex.

Paleo begint, voorzichtig, een huishoudbegrip te worden.

“There’s no Mr Caveman yet!” Dus Robert…🙂

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

39 reacties op TEDx Talk Mokum Cave Woman Marianne van Dijk

  1. Hans zegt:

    Voor wie Marianne’s blog nog niet kende : http://whataboutwilma.com/

  2. Tije zegt:

    Tsja, leuk meisje, maar beetje freaky verhaaltje.

  3. Kan ik het niet helemaal mee oneens zijn, Tije. Maar ze scoort er breed mee en dat is ook wat waard.

  4. Gert van der Hoek zegt:

    Tja, stadse lui hebben een heel andere cultuur, staan vaak heel anders in het leven …. 😉
    Maar toch: respect voor de dappere poging !

  5. George zegt:

    wat is hier freaky aan? ze rapporteert gewoon over een aantal ervaringen, geïnspireerd door het paleo perspectief. Het is op zijn minst een interessante voorbeelden van het doorbreken van allerlei gewoontes waarvan de meesten helemaal niets bewust zijn dat het gewoontes zijn….

  6. Ieder z’n ding, natuurlijk.
    Ze heeft lef, ruggegraat en denkt na bij wat ze doet. Een uitstervende minderheid? Wel denk ik dat ze, omdat ze zo ver gaat, inderdaad snel weggezet zal worden als freak.

  7. Jasmijn zegt:

    Ik vind haar helemaal niet freaky, juist heel stoer en ze heeft ballen. Of ik daar zin in zou hebben in Amsterdam… Weet niet. Misschien liever op het platteland.

  8. Hans zegt:

    Dappere jonge vrouw !
    Gezonde uitstraling met een mooie teint…. , wat een mooie vrouw om te zien !
    Herken mijn oudste dochter er in ongeveer dezelfde leeftijd , willen leren en ervaringen opdoen , openstaan voor andere levenswijzen , prachtig !
    Via internet en vooral WILLEN veranderen ….. wat we allemaal WILLEN 😉

  9. Tije zegt:

    Het is een mooie vrouw, met inhoud en humor, dat zie je niet vaak. Leuk en goed dat ze dit doet. Ik mag toch ook wat kritiek hebben?
    Je billen met water spoelen, omdat je dan geen boom hoeft te gebruiken; dat vind ik een voorbeeld van een beetje freaky gedrag. Als je er geen papier bij mag gebruiken, waarom dan wel kraanwater? Op blote voeten door een stad lopen; nog zo’n punt. waarom mag je geen schoeisel gebruiken. Je loopt toch ook op het trottoir?
    Het gaat mij er niet om dat ze meer consequent moet zijn, maar ik vind de redenering achter die punten gewoon niet zo sterk.
    Ik zou leukere paleo-experimenten voor haar kunnen bedenken!

  10. Cornelis zegt:

    Ik voel me een beetje freaky als ik een eetlepel aardappelzetmeel in een glas sta om te roeren…😉

  11. fran zegt:

    Ik begin bij zo iemand om eerlijk te zijn toch ook eerder aan aandachttrekkerij te denken. Ik bedoel, op blote voeten door de stad lopen en geen toiletpapier gebruiken kan gewoon niet prettig zijn. En ook niet goed voor het milieu of wat dan ook: je moet je voeten steeds wassen, pleisters gebruiken en hoewel je misschien geen toiletpapier meer gebruikt heb je in plaats daarvan wel extra water nodig. Sommige aspecten van haar lifestyle zijn best te begrijpen (geen shampoo bv., alles lopend doen, staand i.p.v. zittend werken en vooral natuurlijk ook het voedingspatroon), maar deze aspecten zijn in mijn beleving alleen toegevoegd om interessant te doen.

  12. 1skateguru zegt:

    @fran weet je wel hoeveel water en energie wordt verspild met de productie van wc-papier, daar valt het het wassen van je billen en voeten met een beetje water( flesje gevuld met leidingwater) compleet in het niet. Voor 1kg papier is, afgezien van de belasting van het land en de kosten van energie, minstens 25 liter schoon leidingwater nodig. Dan is haar keuze niet zo slecht.
    Marin

  13. Ik liep deze zomer veel op blote voeten zegt:

    @fran, probeer eens een zomer (op de camping bijvoorbeeld) zonder schoeisel te lopen. Dan pas kun je een uitspraak doen als ‘dat kan niet prettig zijn’. De eerste week zet je je voeten heel voorzichtig neer, maar op een gegeven moment went het en wordt je je veel bewuster van je omgeving. Weet je bijvoorbeeld hoe warm de straat in de zomer is? Of hoe koud het gras bedekt met ochtenddauw? Er zal een wereld voor je open gaan.
    Ik vind het vooral stoer dat zij dat durft te ervaren in het gewone leven, omdat je snel bekeken wordt als ‘lunatic’. Terwijl het idee van op-blote-voeten-lopen helemaal zo wereldvreemd niet is…

  14. fran zegt:

    Op de camping lijkt me dat heel wat anders dan in Amsterdam.

  15. Ik liep deze zomer veel op blote voeten zegt:

    De bezwaren die jij uit op zonder schoeisel lopen, hebben niets te maken met de plaats waar je dat doet. Pleisters heb je echt niet nodig. En je voeten worden minder vies dan je denkt.

  16. fran zegt:

    Nou mij lijkt het persoonlijk toch een heel stuk onprettiger om in Amsterdam op blote voeten te lopen dan op de camping (glas, viezigheid, e.d.).

  17. sigme zegt:

    @fran ”, geen toiletpapier gebruiken kan gewoon niet prettig zijn
    Ben je echt zo beperkt in je wereldkennis? Toiletpapier gebruiken is nou niet bepaald over de hele wereld de norm, en daar waar ze het niet gebruiken vinden ze onze gewoonte om de poep net zo lang uit te smeren totdat het niet teveel meer afgeeft, weerzinwekkend. Gewoon afwassen is schoner en prettiger.

    Het is overigens niet nodig om overal kraanwater voor te gebruiken. Billen wassen bijvoorbeeld, heeft geen zuiver kraanwater nodig. Ikzelf spoel de plee (niet mijn billen) met regenwater.

  18. Hans zegt:

    @Fran ,
    Een hele tijd geleden hier , was het George ? , hij had een hele mooie als hij commentaar kreeg over de vieze blote voeten …. ( een heel lijstje met antwoorden , staat hier ergens op dit blog , maar waar 😉 )
    ,, Hoe vaak was je je schoenen van binnen ” Priceless ! 🙂

  19. Abukaliem zegt:

    Off-topic.

    8delen info van Ben Fuchs
    Download youtubefilmpje via dirpy.com voor op de mp3, heerlijk voor op de kameel of fiets!
    Deel twee gaat over cholesterol:)

  20. michajoris zegt:

    Mooi en helder praatje van Marianne!
    Ikzelf heb ook altijd tweeslachtige gevoelens gehad over dit project: Enerzijds (en dit overheerst) vind ik het een spannende en leuke onderneming, te meer om te zien hoe makkelijk zoiets is in te passen in je dagelijkse routine. Anderzijds vind ik oermannetje/vrouwtje spelen – wat hier natuurlijk gebeurt iets te makkelijk te karikaturiseren en daarmee in te spelen op het beeld van verdwaasde randfiguren die de zegeningen van de beschaving (liga’s,schone onderbroeken, eierkoeken en statines) inruilen voor een ongebreideld en verdwaasd primitivisme. Hopelijk baat het door naamsbekendheid meer dan dat het kwaad doet…

  21. Sylvia Knoop zegt:

    Sorry, weer off topic.
    Gedachte kronkel van mij… hoop dat èèn van de 8 hier iets over denkt …
    Vele, vele jaren heb ik Omerprazol achtige dingen geslikt, ben er mee gestopt omdat mijn apotheek weer op een nog goedkopere versie overging waardoor ik het zuur al kreeg bijna direkt na inname, elke dag weer. Toen ik de apotheek informeerde over dit “niet goed gemaakte potje” kreeg ik als antwoord: O dan moet jij ook (let op “ook”) merk X hebben. Die ik (gelukkig) nooit gekregen heb, toen ben ik maar gestopt met Omerprazol nu zo’n zes maanden geleden. Inmiddels eet ik anderhalf maand Paleo en maak bonebroth en heb “het zuur” niet meer…
    Nu mijn gedachte…
    Omerprazol onderdrukt ijzer opname heb ik onlangs gelezen. Ik heb Polycythemia Vera met Jak 2, dus duidelijk genetisch aanleg, toch vraag ik mij af zal omerprazol meegeholpen hebben PV te ontwikkelen? Mijn lichaam is bijzonder goed in het “omzeilen” van problemen. Tijdens mijn zwangerschap adviseerde de gyneocoloog mij om dropjes te eten omdat mijn bloeddruk zo laag zakte.
    Bloeduitslagen zijn van de week allemaal verbeterd, helaas HB en Ht hoog, dus meer Hydrea.
    Lifes a bitch and then you die. Toch blijf ik Paleoën, het is erg lekker en ik heb een kopje meer energie èn geen zuur, is mij ook veel waard.

  22. Micha, exact mijn gedachte😉 .

  23. Alex zegt:

    Melchior in een reactie op Mariets blog: “Mariet, zou je iets voor me willen doen🙂 ?

    Zou je de room willen vervangen door kokosvet en verder een poosje helemaal willen afzien van zuivelproducten, inclusief kaas? (Boter = okay, want nauwelijks caseïne/wei).

    Zou je elke maaltijd (dus ook het ontbijt) willen centeren rond een royale eiwitbron (bijvoorbeeld een stuk van te voren in bulk bereid en ingevroren kipfilet, vis, etc)? Ei en bacon zijn te eiwitarm voor het doel dat ik beoog.

    Zou je dagelijks een royale hoeveelheid spinazie willen eten (mag ook fijngemalen in een shake)?

    Ik heb tamelijk goede redenen om aan te nemen dat je glucoregulatie dan snel (nog) beter wordt.

    Uiteraard ga ik, met jouw welnemen, over enige tijd een post aan je wijden🙂 .

    We zijn lekker bezig, nietwaar?”

    Veel succes Mariet! Benieuwd naar de resultaten, maar dat paleo werkt staat buiten kijf.😉

  24. Sylvia Knoop zegt:

    Melchoir heb net tarwekwaal nr 1 nog een keer gelezen, wat je daar zegt komt al in de richting. Alleen heeft mijn lijf het misschien iets verder doorgevoerd, hij is immers goed in aanpassen🙂
    Ik probeer al je items te lezen met commentaren, ben inmiddels bij januari 2013, het kost tijd…
    Maar geniet erg!
    Ik eet bierviltje en voel mij er erg goed bij 3x per dag iets van dierlijk eiwit en green stuff. Nog nooit zo lekker en goed en gevarieerd gegeten. De guur van gebakken uitjes en knoflook, waarmee ik bijna elke maaltijd begin, protein erin, groenten ernaast of ook erin, maken mij echt blij!
    Dank je wel!

  25. Otto zegt:

    Over dat poepen: als ik goed paleo eet en een aantal dingen daarbinnen nog skip (a la FODMAP), dan heb ik praktisch geen toiletpapier meer nodig. Als je dan ook nog op de ‘natuurlijke manier’ poept ben je helemaal klaar.

    Overigens ben ik nog toiletpapiergebruiker😉 Wel shampoo/douchegel/deo/aftershave-loos en zeeparm. Scheergelloos is me nog niet gelukt, maar ik heb voornamelijk een baard tegenwoordig. Gevolg: zachte handen, zachte huid, zacht haar (nauwelijks vetter dan mét shampoo). Vriendinnen vinden het allemaal maar mooi en fijn, ik heb nog geen klacht gehoord, alleen maar positieve comments Tsja, waarom dan nog gebruiken, scheelt geld en tijd, en positief voor de gezondheid etc..

    • Otto, ik ben ook nog toiletpapiergebruiker, al spuit ik ook elke ochtend mijn reet schoon onder de douche, met koud water uiteraard. Het is wel een primitieve gewoonte, dat kont afvegen met papier. Een bidet is veel hygiënischer, maar ja, onze cultuur is nu eenmaal in diverse opzichten tamelijk barbaars.

  26. Ha, ha, ha. Hoe wou je je ballen erbuiten houden🙂 ?

  27. George zegt:

    en dit terwijl ik hier een revival zit te beleven van de Nina Hagen Band
    http://en.wikipedia.org/wiki/Nina_Hagen_Band_(album)

    “Nina Hagen Band- 1978” vind ik nog steeds een van de beste albums van Nina en überhaupt de beste rock ’n roll

    Enige citaten die ik totaal onderschrijf:
    “Ze heeft een fenomenale en magistrale creatie neergezet, die – tot op de dag van vandaag- niet geëvenaard is.
    Politiek en maatschappelijk geëngageerd, cynisch, soms sarcastisch. Haar uitdrukkingsvermogen is wild, maar ook adembenemend poëtisch soms”.

    “Als snel, in 1978 lang voor de uitbraak van de echte punkbands, werd Nina Hagen wereldberoemd met “unbeschreiblich Weiblich,”Pank” en de “Opera aria: Naturträne”. Drie nummers waarvan doorgewinterde feminstes toch nog wel even moesten slikken. Hagen verbloemde niets! Nog nooit had iemand op een dergelijke wijze over abortus gezongen. Nee, zo veel lef hadden de dames feministes nooit gehad. ….Verder was iedereen weg van “Der Spinner”en het shockerende “Auf’m Friedhof. Voorts, damessex op het toilet in “Bahnhof Zoo”. En dat vrouwen zichzelf maar al te goed konden bevredigen hoor je in “Heiss”. Deze muziek is een GROOT klassieker in de popmuziek”.

  28. marietsebiel zegt:

    Eh, eh, George, niet zo snel. Deze Dolle Mina van het eerste uur, kende al haar teksten uit het hoofd. Brulde ze mee en swingde tot volledige uitputting op haar songs🙂

    Haar stiefvader, Wolf Bierman, heeft haar “geprägt” Een ossi, die naar west vluchte/ uitgezet werd.
    Zijn meest bekend song:

    #zondagsschool

  29. Hans zegt:

    Om de humor er ook wat in te houden , ja facultatief , ben ietwat melig , je hoeft niet te kijken …
    Niet representatief voor mijn muziek-toppers 😉 Ach , en paleo …………

  30. Eekhoorn zegt:

    Fred Brouns vindt nog steeds dat het eten van volle granen heel gezond is en dat de nadelen niet wetenschappelijk bewezen zijn: http://www.nieuwsvoordietisten.nl/nieuws/nieuws/article/maakt-tarwe-dik-en-ziek/.

  31. sadery zegt:

    Treffend citaat uit artikel over IF dat vandaag verscheen:

    ‘Varady earned her doctorate in lipid metabolism, and she remembers that during grad school, “We were always asking, what’s the mechanism between high cholesterol or high saturated fat and heart disease? We could never come up with it,” she said. “I’ve always thought it was strange that I graduated with a PhD in lipid metabolism and couldn’t answer that pretty crucial question.”’

    http://www.theatlantic.com/health/archive/2014/01/the-new-way-to-love-food/283276/

Geef een reactie

