Houston, we have a lift-off; AZM laat Mariets HbA1c dalen!

Van 8,1% naar 6,5% in welbeschouwd een heel kort tijdsbestek. Als rauwe aardappelzetmeel een nieuw, experimenteel geneesmiddel zou zijn...

Van 8,1% naar 6,5% in welbeschouwd een heel kort tijdsbestek. Als rauwe aardappelzetmeel een nieuw, experimenteel geneesmiddel zou zijn…

Zojuist krijg ik fantastisch nieuws van Mariet (lees vooral ook haar eigen blog). Ik denk dat alle lezers wel weten dat zij in december op mijn verzoek begon met een aardappelzetmeel-experiment, gebaseerd op waarnemingen dat resistent zetmeel via de darmflora tot een verbeterde bloedsuikerregulatie kan leiden (voor nieuwkomers, uitgebreide info over darmflora en resistent zetmeel hier). Ondanks enkele jaren strikt paleo/LCHF werd Mariets glucoregulatie steeds slechter. Ze moest steeds meer spuiten en haar HbA1c – een maat voor het gemiddelde bloedsuikergehalte over ongeveer drie maanden – kroop omhoog. Verontrustend. Aanvankelijk leek de aardappelzetmeel niet veel te doen. Haar suikers bleven nogal erratisch. Maar een week of drie in de interventie begon het tij te keren. Alsof er letterlijk een verschuiving in het interne regenwoud plaatsvond, van een sterk diabetogene naar een meer antidiabetische flora. Sindsdien gaat het, met af en toe nog een uitschieter als gevolg van bijvoorbeeld een infectie, steeds beter. Vanochtend was zij in het ziekenhuis en kreeg ondermeer de uitslag van de jongste HbA1c-bepaling. Pauken, blazers, denderend applaus: hij is gezakt van 8.1 naar… 6.5! Dit is extreem veelbelovend, vooral omdat in deze meting nog een flinke periode met hoge suikers verdisconteerd zit. Pas vanaf ongeveer 10 januari ging de boel echt zakken. Dit suggereert dat ze wel eens hard op weg zou kunnen zijn naar een normale HbA1c (rond de 5).

Er is ontzettend veel meer te vertellen over de wonderbaarlijke effecten van RS (ook op bijvoorbeeld cognitie, lees ondermeer bij Mr. Heisenbug en bij Richard Nikoley), over de meest plausibele werkingsmechanismen en ook over enkele specifieke, aanvullende biohacks die Mariet met succes toepast. Maar ik ben momenteel on the road en aan het werk, dus we doen het in eerste instantie maar even met het pure nieuws. Excuses voor eventuele typo’s. Hieronder Mariets mail van zojuist.

Hoi Melchior, beloofd is beloofd jij bent de eerste. De HbA1c is 6.5

Op de foto zie je twee keer 8.1 van 12-11-2013 gemeten voor de internist en op 28-11-2013 de meting bij het bloeddrukonderzoek nog eens gemeten.  Dus toen was het nog altijd 8.1

Op 12-12-2013 begonnen met RS/AZM. Voor het echt ging werken was het 10-1-2014.

Dan heb ik nog een week terugslag gehad door de wondroos in mijn been, laatste week van januari.

Bloedmeting op 18-2-2014

De dokter was totaal verbaasd, ging meteen zoeken op RS in zijn computer, heb hem naar mijn blog verwezen. (omturnen, ha,ha)

Volgende keer juni, C-peptide ook meten! Kijken of ik zelf nog insuline maak.

Volgende keer de HbA1c in de 5%.

Daar gaan we voor, Mariet!

Zegt het voort! Resistent zetmeel kan de bloedglucoseregulatie van diabeten sterk verbeteren. Mariet is niet de enige die een drastische verbetering zag. Soms zijn paleo en LCHF alleen niet genoeg.

Zegt het voort! Resistent zetmeel kan de bloedglucoseregulatie van diabeten sterk verbeteren. Mariet is niet de enige die een drastische verbetering zag. Soms zijn paleo en LCHF alleen niet genoeg. De overvloedige gasproductie die vaak optreedt wanneer darmbacteriën plotseling hun lievelingskostje krijgen, is doorgaans van tijdelijke aard. Voor alle duidelijkheid: dit is niet Mariet 🙂 .

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

206 reacties op Houston, we have a lift-off; AZM laat Mariets HbA1c dalen!

  1. Sietske zegt:

    Goed zeg! En een mooie aanvulling op de post die ik net vandaag op m’n weblog heb gezet over RS. Hoop dat het ok is dat ik deze post ook even link?

  2. Marye zegt:

    Wauw, dat is super!

  3. marietsebiel zegt:

    Dit is op Ketogeen… Wat ? herblogden reageerde:
    Hoera 🙂 )))))))

  4. fiederels zegt:

    Geweldig Mariet! Die arme dokter toch… helemaal in de war 🙂

  5. Sorry Mariet, zal later naar je site linken, ook naar Richard en Heisenbug. Alles gaat even heel provisorisch vanuit de berm momenteel. Wat een geluk dat er een toepasselijke foto op mijn stickje stond 🙂 .

  6. marietsebiel zegt:

    Melchior, ik heb hem al ge-reblogged. Zo trots op het resultaat 😉
    Bedankt voor je eeuwigdurende ondersteuning.
    Ook bedankt aan alle reaguurders hier voor de aanmoediging en het delen van hun eigen ervaringen en tips. Dat gaf moed en hulp om te volharden !!!
    Ik ga door, over 3 maanden nog lagere HbA1c. We zullen ze een AZM poepje laten ruiken, toch !
    Lagere ziektekostenpremie voor iedereen, volgend jaar 😉

  7. Yes!!!

    Wat in deze haastpost niet naar voren komt, is dat jouw casus niet op zichzelf staat, maar deel uitmaakt van een vrij consistente set waarnemingen. Daarover later meer.

    Het sterke is als gezegd dat deze HbA1c in feite nog een flinke periode van beroerde suikers reflecteert…

  8. Eva zegt:

    Gefeliciteerd Mariet!

    Ik wil binnenkort ook wel eens een zelfexperimentje gaan doen. Ik zit er nog een beetje tegenaan te hikken omdat ik het paleo autoimmuun protocol volg en al bezig ben met het herintroduceren van bepaalde zaken die ik daardoor had weggelaten. Ik wil niet te veel dingen tegelijk veranderen, anders weet ik niet wat wat doet.

    Aardappelzetmeel gaat het als nachtschade in een paleo autoimmuun protocol sowieso niet worden, dus dat worden bakbananen of groene bananen. Ik zag laatst nog een pdf met een lijst met voeding met veel RS.

  9. Gert van der Hoek zegt:

    Fantastisch Mariet: gefeliciteerd !

  10. Helene zegt:

    Gefeliciteerd Mariet!
    Een geweldigie prestatie van jou en je darmflora.

    Zelf volg ik het GAPS-dieet (ivm met chronisch vermoeidheid zijn) om mijn darm&flora te herstellen. Dit ligt in dezelfde lijn dus ik blijf je verhaal met interesse volgen.

  11. apaulonia zegt:

    Mariet, gefeliciteerd met het resultaat. En even een flinke schouderklop (niet te hard 😉 )omdat jij buiten de gebaande paden durft te gaan.

  12. lll zegt:

    Feli Mariet. Zou je wel aanraden om heel snel je BSN weg te halen (en eventueel je geboortedatum) i.v.m. identiteitsfraude.

  13. maanfiets zegt:

    Mariet, gefelicitaart!!! Wat een mooi resultaat, Ik hoop dat de lijn doorzet en dat je over een paar maanden op niet diabetische waarden terecht bent gekomen. Voor jou een virtuele Lowcarb taart!

  14. marietsebiel zegt:

    Bedankt allemaal ♥♡ ik word er een beetje verlegen van, maar ook trots 😉

    III, bedankt voor de tip. Ik heb MM gevraagd het te veranderen.

  15. dojodelft zegt:

    Fijn voor je Mariet. Gefeliciteerd 🙂

  16. Hanneke Schreurs zegt:

    Wauw gefeliciteerd!

  17. Arjan zegt:

    Gefeliciteerd !

  18. Jerry zegt:

    Even een n00b-vraag: aardappelzetmeel heeft niet de kenmerken van aardappels, las ik elders op deze site. Mijn vriendin is onlangs gestopt met aardappels en andere varianten van nachtschade in verband met haar reuma (RA). Kan ze dan wel AZM eten of is ze aangewezen op onrijpe bakbananen?

  19. marietsebiel zegt:

    Ik leek wel een beetje jarig, gisteren 😉 Ook ga ik niet ontkennen dat zoveel aandacht strelend is.
    Maar om zo openbaar te gaan met mijn worsteling met diabetes en een onzekere afloop is ook wel beangstigend. Stel dat het niet lukt, stel ze geloven me niet, stel ze worden er moe van, enz.

    Voor mijzelf is het natuurlijk prachtig, dat het lukt om, nu achteraf, met zo’n eenvoudige interventie, controle te krijgen op mijn erratische diabetes.

    Maar wat ik werkelijk hoop te bereiken met deze verslaggeving is dat zoveel mogelijk mensen hier en elders, zich realiseren: Ben het voor ! Zorg dat je door nu, dat wat je weet/geleerd hebt, in de praktijk brengt, waardoor je geheel of gedeeltelijk kunt genezen en, het liefst, kan voorkomen dat je welvaartsziektes ontwikkeld. Blijf zoeken, er komen iedere dag weer nieuwe inzichten, durf te veranderen.
    Als dat de conclusie is die iedereen meeneemt, dan is mijn experiment, pas echt geslaagd.
    Amen 🙂 )))))

  20. Jerry, theoretisch heeft aardappelzetmeel geen eigenschappen van de aardappel meer. Het is pure neutrale zetmeel. Toch zijn sommige mensen ervan overtuigd dat ze er een ‘nachtschade-reactie’ van krijgen. Sommige van hen hebben vervolgens geen last van bakbananenmeel.

    Ik zou het eens proberen. Als er onmiddellijk een flare up komt, weet je hoe laat het is. Tenzij die om de een of andere reden zuiver RS-gerelateerd is.

  21. Mariet, je hoeft niets te bewijzen. Het is geen wedstrijd. Als het onverhoopt toch weer ontspoort, is dat verschrikkelijk jammer, maar geen zinnig mens zal jou dat gaan verwijten.

    Als bepaalde mensen er moe van worden, dan hebben ze verdomd pech gehad 🙂 . Wat je doet en laat zien is verschrikkelijk belangrijk. Stel je voor dat RS inderdaad een valide tool blijkt te zijn om diabetes aanzienlijk beter en makkelijker te managen. Moet je eens nagaan hoe veel mensen daarmee geholpen zullen zijn.

    Overigens is wat we hier vinden en presenteren ook van groot belang voor de horden die in de prediabetische fase zitten.

  22. Tije zegt:

    Gefeliciteerd Mariet Sebiel! Je bent niet jarig, maar toch van harte met dit resultaat. Erg knap!

    Treffend dat je in een paar comments hierboven schrijft:
    “Blijf zoeken, er komen iedere dag weer nieuwe inzichten, durf te veranderen.”
    Dat is hoe ik het ook zie. Je mag best zwak zijn en van ‘het pad’ afdwalen, als je maar naar jezelf durft te kijken, durft te veranderen.

  23. Gert van der Hoek zegt:

    “Overigens is wat we hier vinden en presenteren ook van groot belang voor de horden die in de prediabetische fase zitten.”

    Ca 5% heeft officieel diabetes en zo ongeveer 85% van Nederland zit in een “prediabetische fase”? Of is het % nog hoger? 😉

    Diabetes stond “vroeger” ver van mij af, maar als ik 1 ding geleerd heb hier: wat goed is voor diabetici, is goed voor iedereen, dus ook voor mij.

  24. Hans zegt:

    ❗ Gert , met die laatste zin /alinea ben ik het super eens ❗

  25. Jo tB zegt:

    Mijn RS experiment is één groot fiasco geworden. Nadat de eerste week mijn bloedsuikers danig zakte, gingen ze daarna weer stijgen, en leek de pieken dramatisch hoger uit te vallen. Het leek wel of ik overal allergisch op reageerde. Dus moest ik stoppen en proberen mijn BS weer enigszins in het gareel te krijgen. Ik ben weer het internet opgedoken om te kijken waar het aan kon liggen. Het was de presentatie van Nora Gedgaudas op Paleocom, die mij aan het denken zette. Zij had het over adrenal fatigue, en ik zat overal ja op te knikken. Kon dat de reden zijn? Dus adrenal fatigue gegoogled. Mensen met adrenal fatigue often have erratic or abnormal blood sugar levels (a ha). Also have a tendancy to experience allergies (a ha). Arthritic pain (a ha) and decreased immune response. Op een van de sites zag ik de tip om mijn lichaamstemperatuur 4 keer per dag te meten. Ik heb een thermometer gekocht, ben gaan meten en tot mijn verbazing waren ze laag tot erg laag. Toen low body temperature gegoogled. Low body temperature is a sign of low metabolism and with low metabolism all of your body’s systems can’t function the way they were meant to. Volgens Dr Broda Barnes geeft lichaamstemperatuur een betere indicatie van een lage metabolisme dan bloed testen.
    De symptomen van een lage lichaamstemperatuur (en dus een lage stofwisseling en dus adrenal fatigue) zijn: poor digestion, food intolerances, constipation, cold hands and feet, dry skin, thin brittle hair, sleep problems, exhaustion, PMS, blood sugar instability, weight gain around the middle. En ik ben weer bij af. 4 jaar geleden ben ik bij de huisarts geweest met bovenstaande symptomen en is mijn schildklier getest en een hoop andere dingen erbij. De test kwam terug “normaal” en dan ben je uitgepraat. Je moddert door met bovenstaande symptomen, het lijkt wel vechten tegen de bierkaai. The metabolic rate reduces 10% for every 1 degrees fall in body temperature. Nu kwam bij elke zoekactie naar boven drijven, kon ik een jodium deficiency hebben? Zeer waarschijnlijk. Ik gebruik al jaren weinig zout. Ben op een gegeven moment overgestapt op zeezout en daar schijnt weinig jodium in te zitten (merkwaardig). En de meeste jodium zit in brood en dat eet ik ook al een paar jaar niet meer. De ADH voor jodium is vastgesteld op 150 mcg (=0,15 mg). Dat is de minimale noodzakelijke dosis om geen gebreksziekte te krijgen, maar dat is een verre van optimale dosis, zegt men. De bakkers hebben ook het zoutgehalte in brood verlaagd, dus zouden er 6 miljoen mensen in Nederland met een jodium deficiency rondlopen. Ik heb ook ergens gelezen, doe een druppel op de huid en hoe sneller het intrekt, hoe groter de kans dat je een jodium tekort hebt. Dus wil ik voorzichtig gaan experimenteren met een druppel per dag jodium innemen, en kijken of dat mijn klachten verhelpen. Misschien op termijn verhogen naar 2 druppels per dag, en dan overgaan op een onderhoudsdosering van 2 a 3 keer per week 2 druppels. Nog wat interessante feiten over jodium: Wanneer het jodium depot in het menselijk lichaam voor 90% of meer is gevuld onttrekt de schildklier daarvan 10% voor de eigen functie en blijft er 90% beschikbaar voor de overige functies, en dat zijn er veel. De meeste mensen koppelen jodiumgebruik alleen aan de schildklierfunctie. Op het moment dat het jodiumdepot te laag is schakelt de schildklier over op een verbruik van die te lage voorraad van maar liefst 80%. Dat heeft te maken met de hiërarchische betekenis van de schildklier binnen het lichaam. Is er een tekort dan gaat de schildklier vóór.
    Hopelijk zal hierdoor mijn bloedsuiker normaliseren en mijn darm flora verbeteren zodat ik weer verder kan gaan met RS.

  26. Hans zegt:

    Jo ,
    Is Kombu dan niet iets voor je ? Afgezien van de sole die ik elke ochtend neem gebruik ik uitsluitend grijs zeezout ( met mate ) . Door de groene groente doe ik regelmatig wat Kombu.
    Heb overigens , niet dat ik weet , diabetes ……

  27. Hans zegt:

    Heb overigens GEEN , niet dat ik weet , diabetes ….. , moet dat zijn .

  28. Gert van der Hoek zegt:

    Wat een verhaal Jo, complex ook, doet ook denken aan een burn out?
    Ik weet er totaal niks van, maar ik voel mee met Hans: voor wat betreft jodium denk ik eerder aan voedsel uit de zee (vis.garnalen, zeekraal, zeewier) dan aan supplementen. Jodium druppels zijn een andere vorm jodium? Ik weet niet of dat wel zo jofel is om te gebruiken?

    Veel sterkte !

  29. Jo tB zegt:

    Hans, wat bedoel je met kombu? Heb er nooit van gehoord.
    Gert, ik eet al 3 keer per week Chuka Wakame (Japanse zeewiersalade) maar kan niet achterhalen hoeveel jodium er in zit. Eet ook 3 keer in de week wilde alaska zalm. Garnalen ben ik mee gestopt, want ze stoppen er MSG in. Op de websites die ik geraadpleegd heb zeggen ze dat je wel 12,35 mg jodium kan nemen (8 druppels) en daar blijf ik dik onder met 2 druppels op de huid. Binnen 3 uur is het al in de huid getrokken, ook een teken dat ik laag zit.

  30. Hans zegt:

    Jo, hier wat leesvoer :
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Kombu en http://www.aziatische-ingredienten.nl/kombu/ ( plaatje van de verpakking ).
    Meen dat Fien zei dat je er ook niet teveel van moet eten ? Maar dat heb je met meer dingen 😉

    Ik haal het bij Oriental Palace.

  31. Jo, bedankt voor het melden van deze negatieve n=1. Negatieve waarnemingen zijn minstens zo belangrijk als positieve waarnemingen.

    Een paar overwegingen.

    ‘Adrenal fatigue’ is een onzin begrip dat wordt gebruikt door kwakzalvers en zeker geen diagnose. De bijnieren kunnen niet ‘uitgeput’ raken. Er zijn bepaalde ziekten waarbij te weinig of geen adrenaline en/of cortisol wordt geproduceerd. Die kwalen zijn levensbedreigend en de symptomen hebben dan ook veel weg van doodgaan. Zoals de test aangaf is er vermoedelijk ook geen sprake van een schildklierprobleem. Die dokter heeft gelijk.

    Wat is er dan wel aan de hand? Het antwoord ligt vermoedelijk besloten in je reactie op resistant starch.

    Diabetes type 2, zo wordt met de dag aannemelijker, is in essentie een (mogelijk zelfs besmettelijke) infectieziekte. Alle mensen met diabetes type 2 hebben een afwijkende (lees zieke) darmflora. In proefdiermodellen verdwijnt huis tuin en keuken diabetes type 2 na het steriel maken van het maagdarmstelsel, iets wat in real life bij mensen uiteraard onmogelijk is. Zoals reageerder MJ gisteren liet zien, vormt RS niet alleen een substraat voor gunstige darmbacteriën, maar ook voor gemene rakkers als Salmonella. RS blijven nemen bij een flinke voedselvergiftiging is waarschijnlijk geen goed idee. Bij diabetes hebben ‘diabetogene’ bacteriestammen de overhand over ‘antidiabetische’ stammen. Vermoedelijk zijn er talloze diabetogene stammen, waarvan sommige gedijen op RS en andere waarschijnlijk minder. Als een patiënt met diabetes (type 2) is geïnfecteerd met RS-minnende pathogene soorten, dan is er een kans dat de RS-interventie de boel erger maakt, want die jongens gaan zich prolifereren. Er zal een strijd ontstaan tussen de goeie Lacto’s en Bifido’s en de pathogene soorten (zoals de smittii 🙂 ). Ik speculeer op tamelijk goede gronden dat die strijd bij jou werd gewonnen door de ziekteverwekkers, met als gevolg verslechterde glucoregulatie. Bij Mariet was ook duidelijk sprake van een strijd – getuige de aanvankelijke chaos – maar die lijkt te zijn beslecht in het voordeel van de goeien.

    Wat zou ik in jouw geval doen? Ik zou om te beginnen een dag of 5 volledig vasten, eventueel gevolgd door 8 weken van maximaal 600 kcal/dag. Dit leidde in het beroemde Newcastle Upon Tyne experiment tot eliminatie van de diabetes in bijna alle deelnemers. Hun glucosetolerantie was niet verbeterd, die was hersteld. Reden: de diabetogene bacteriën worden letterlijk uitgehongerd. Vervolgens zou ik op een streng jagerdieet a la Michael, Anna en Georgia Ede gaan. En wie weet is RS daarna – indien nodig – wel therapeutisch.

    Met permissie, dat temperatuurgedoetje is allemaal gelul.

  32. Derk de Roo zegt:

    @Jo tB

    Bij de schildklier wordt over het algemeen alleen TSH gemeten en goed bevonden.
    Niemand kijkt na of de conversie van T4 naar T3 goed verloopt, behalve bijvoorbeeld
    Dr David Brownstein, zie hieronder voor zijn site en boeken:

    http://www.drbrownstein.com/Overcoming-Thyroid-Disorders-p/overcomingt.htm

    http://www.drbrownstein.com/Iodine-Why-You-Need-It-p/iodine.htm

    http://www.drbrownstein.com/Salt-Your-Way-to-Health-p/salt.htm

    Regulier wordt vaak Thyrax voorgeschreven, maar juist met het oog op een goede T4/T3 conversie is een meer natuurlijk vorm aangewezen, bijvoorbeeld Erfa Thyroid. Alleen op doktersvoorschrift te verkrijgen.

    Jodium werd en wordt nog steeds in de Lugoil’s olie vorm gegeven , maar dat kan ook in tabletvorm met Iodoral.
    Hier zonder recept te verkrijgen:

    http://www.natures-practice.com/Iodoral-Thyroid-Formula-180-Tablets-12-5-mg-ARXM1-aspx

    Iodoral kun je overigens ook bij Amazon kopen. Heb nog geen prijs vergelijking gedaan.

    Tenslotte geef ik hier –uitdrukkelijk- geen advies om zelf te gaan experimenteren, maar raad ik een raadpleging aan bij een arts.
    Zelf consulteer ik terzake Dr Thiery Hertoghe in Brussel.

    http://www.hertoghe.eu

    Het boek van Broda Barnes is inmiddels ook in het Nederlands verkrijgbaar:

  33. Stillewillie zegt:

    Ik neem kelptabletjes voor extra jodium. Of is dat geen goed idee?

  34. Corrien zegt:

    Allereerst: Mariet gefeliciteerd!!

    En Jo (en anderen) naast alle voedingstips wilde ik deze post nog eens onder de aandacht brengen:

    Verander je houding, verander je leven

    Als fysiotherapeut denk ik dat (een deel) van het werkingsmechanisme van een verbeterede hormoonhuishouding t.g.v. een betere houding een gevolg is van het beter gebruiken van ons middenrif. Bij een goede rustige/’lage’ (buik- en flank)ademhaling worden alle buikorganen ‘gemasseerd’ en daarmee gestimuleerd. Bij een ingezakte houding staan onze onderste ribben, waartussen het middenrif gespannen is, voortdurend in inademingsstand en blijft het middenrif vooral aan de achterzijde uitgerekt, terwijl hij weinig bewegingsmogelijkheid heeft.
    Juist aan die achterzijde ligt de pancreas tegen het middenrif en ook de (bij)nieren liggen hoog achterin de buikholte…..

    Voorheen hadden we hier nog wel eens een osteopaat (een van de 6); die weet er vast nog meer van.

    Om helemaal weg te zweven…. 😉 – nog even en Renckens (van de anti-kwakzalvers) haalt deze blog hoogstpersoonlijk uit de lucht- ; (staand) zingen zou daarom wel eens heel heilzaam kunnen zijn???

    Voor een deel verklaart dit waarschijnlijk ook waarom zitten zo slecht is voor ons, maar het lukt mij niet om naar twee postings te refereren. Dan is m’n aanvankelijke reactie kwijt (didiblond waarschijnlijk)

  35. Tije zegt:

    Corrien,
    Osteopathie is wat mij betreft levensgevaarlijke kwakzalverij, maar goed dat even terzijde.
    Ik begrijp niet wat je wilt duidelijk maken met je comment. Dat orgaanmassage door een verkeerde lichaamshouding slechte hormoonhuishouding veroorzaakt? Dat is nogal een bewering. Kun je dat stafen met (ook maar enige) metingen? Het verband met een paleolithische leefstijl is mij ook niet duidelijk.

  36. Daniel zegt:

    @ Tije

    Zelf heb ik redelijk goede ervaringen met Osteopathie en ik ken mensen die zeer goede ervaringen hebben met Osteopathie. Het is mijn inziens dus zeker geen kwakzalverij. Het zal echter niet in alle gevallen helpen, zoals niets in alle gevallen zal helpen.

  37. Corrien zegt:

    Wat ik duidelijk wil maken/in herinnering wil roepen, is dat er meer interventies zijn dan alleen voeding en/of RS. Aan enkele daarvan heeft MM al eens een post gewijd. Naast die over de houding ook;

    Zitten is dodelijk


    MM beschrijft en onderbouwt veel beter dan ik.

    Ik ‘denk’ alleen maar een deel van het werkingsmechanisme te begrijpen.
    Als fysiotherapeut DENK IK dat (een deel) van het werkingsmechanisme van een verbeterde hormoonhuishouding t.g.v. een betere houding een gevolg is van het beter gebruiken van ons middenrif.

    Ik bedoel juist te zeggen dat bij een goede ademhaling en daardoor een natuurlijke ‘massage’/stimulatie van onze organen, die organen -en daardoor ons lichaam als geheel- beter zullen -zal- functioneren.

    Bij een minder goede houding en daardoor oppervlakkige ademhaling missen die organen hun natuurlijke stimulatie.

  38. Fien zegt:

    @Jo tB. Ik geloof niet dat je mijn reacties ooit leest, maar ik probeer het toch.
    Als je zeewater verdampt om het zout eruit te halen, verdampt de jodium mee en er blijft maar een spoortje over in zeezout. (Ik schreef het al eerder.) Paleoten die liever zeezout gebruiken dan gejodeerd zout, moeten via vis, zeewier, zeegroenten aan hun jodium komen. Jij doet dat al. Vooral in zeewier zit, afhankelijk van de soort, vaak veel jodium. Extra jodium gebruiken terwijl je niet zeker weet of dat een tekort iets te maken heeft met je klachten, vind ik linke soep, vooral als je subklinisch schildklierproblemen zou hebben die (nog) niet uit bloedonderzoek blijken. Overdaad kan zeker schaden. Ook bij kelptabletten loop je de kans te veel binnen te krijgen.

    Ik herhaal voor alle duidelijkheid dat ik geen medische kennis heb. Ik ben wel ervaringsdeskundige als het gaat om een ondermaats presterende schildklier. De schildklier is ontzettend complexe materie. Het zou best kunnen dat je alleen een conversieprobleem hebt van T4 naar T3 terwijl je T4-waarde normaal is. Ik raad je aan bij de huisarts om een urineonderzoek van T4 en T3 te vragen (of eventueel op eigen kosten door een lab te laten uitvoeren), want dat is veel betrouwbaarder bij subklinische afwijkingen. Bovendien is je bloedonderzoek al vier jaar geleden. Komen er geen afwijkende waarden uit het urineonderzoek, dan kan je er gevoeglijk vanuit gaan dat je schildklier prima functioneert.

  39. Corrien zegt:

    Mijn reactie betreft vooral de ‘bijnier-uitputting’ die Jo beschrijft.
    Hoewel Melchior ‘adrenal fatigue’ een onzin begrip noemt, komt de cascade aan klachten die ermee geassocieerd wordt veel voor bij chronisch vermoeide en/of depressieve mensen. Als die twee groepen iets gemeen hebben is het wel hun houding……
    Vandaar mijn associatie met een oudere post, die wellicht het omgekeerde proces beschrijft…… :

    Verander je houding, verander je leven

  40. Bedankt Fien. Zelf gaan lopen klooien met enorme doses jodium is inderdaad niet zonder risico, zeker niet als er onverhoopt (en onwaarschijnlijk) toch iets loos is met die schildklierwerking.

    Wat is er toch tegen het gebruik van degelijk gejodeerd zout 🙂 ? Paleo is een template…

  41. Tije zegt:

    @Daniel zegt: februari 26, 2014 om 12:57 PM

    “Zelf heb ik redelijk goede ervaringen met Osteopathie en ik ken mensen die zeer goede ervaringen hebben met Osteopathie. Het is mijn inziens dus zeker geen kwakzalverij.”

    Ik heb zelf niet altijd goede ervaringen gehad met een huisarts en ik ken mensen die helemaal geen goede ervaringeen hebben met een huisarts. Een huisarts is dus een kwakzalver?

    Waar het mij om gaat – dat betreft ook de comment richting Corrien – is dat osteopathie onweerlegbaar is en daarom geen wetenschap. Als voorbeeld het volgende afkomstig van Wikipedia:

    “Osteopathie is een alternatieve geneeswijze[1] die uitgaat van de veronderstelling dat de verminderde beweeglijkheid van bepaalde lichaamsweefsels een nadelige invloed heeft op de gezondheid. Osteopaten beweren dat zij in staat zijn om dergelijke weefsels met hun handen op te sporen en door middel van speciale technieken weer beweeglijker te maken.

    Dus, slechte gezondheid? Dan zal er wel een bepaald lichaamsweefsel in een bepaalde mate verminderd beweeglijk zijn. Welk weefsel dat betreft en en in welke mate die minder beweeglijk is? Alleen de ostheophaat die het weet. Niemand die het kan checken of te controleren.
    Verslechtert de gezondheid vervolgens? Het zal dan toch een ander weefsel zijn, of de vermindering van beweeglijkheid is nog groter dan gedacht. Verbetert de gezondheid? Zie je wel, osteopathie werkt!

  42. George zegt:

    Ik zet het hier toch ook maar even, want dan is de kans dat het gelezen wordt groter:

    What if I told you: It’s ok to change your opinion based on new information?

    When Phytate Becomes a Nutrient
    http://freetheanimal.com/2014/02/phytate-becomes-nutrient.html

    ben benieuwd naar de reacties

    • George, bedankt! Ik heb sinds 2004 al een keer of tien in posts en reacties aangegeven dat fytaat in het ergste geval een non item en veel waarschijnlijker zelfs een nutriënt is. Wie bang is voor fytaat, moet geen noten, geen spinazie, geen weet ik veel eten. Die studie is oud nieuws, vandaar dat ik stil bleef.

      • George zegt:

        het ging mij eigenlijk vooral om de “discussie” tussen Cordain en Chris Kresser en het bijtende commentaar van Richard:

        “….I wonder if anyone has ever pointed out to Dr. Cordain that he’s never actually treated a patient in a clinical setting—that I’m aware of—getting continuous feedback on what works for that individual vs. what doesn’t. Once you integrate the gut biome of 100 trillion cells in 500-1,000 species—10 times the cells in our body and 30 times the DNA—you begin to realize how we’re all snowflakes.
        Wish it were as simple as Dr. Cordain simply prebublishing the verbatim screeds he published or wrote about over 10 years ago…..”

        en ook leuk verder op:
        “…I said that in my observation, everyone is trying to simplify, have a formula, a plan, a Bible, and then make money off it. I, on the other hand, seek to complicate the livin’ shit out of everything and demonstrate how wrong people can be in their certainty over years…..”

  43. Ah, ik ga het lezen George! Ik sta bij voorbaat aan de kant van Cordain. Don’t fuck around with evolution. Meestal bijt je jezelf in je reet. Kresser doet goed werk, maar god wat is die man correct. Ik kan hem niet uitstaan met zijn zelfingenomen zeikstem. Bonen en melk zijn not fucking paleo. Sommigen komen er mee weg, maar het is een hellend vlak. Bonen hebben voor veel mensen een te hoge glycaemische load (voor Spreadbury persoonlijk bijvoorbeeld, ze duwen hem in de prediabetische toestand) en zuivel is en blijft verdacht. Ik ga straks fijn Cordains stukjes lezen 🙂 .

  44. Marye zegt:

    Hier is AZM in combi met low carb weer aangeslagen. Reflux weg (kan goddank weer pijnvrij slikken), slaap opnieuw weer door, doorbloeding gaat alweer beter, ‘high’ gevoel weg. Voorlopig dit handhaven. Voorlopig durf ik meer koolhydraten even niet meer aan, wil alleen het toevoegen van de honing voor het slapen weer proberen om toch wat suiker binnen te krijgen. Eet nog wel heel veel op het moment. Twijfel of ik wel op niet IF weer ga oppakken, want ik weet dat ik dan minder hongerig word. Wat is wijsheid he 😉

    • George zegt:

      zoals ik al eens gemeld had: AZM deed niets bij mij en toen ben ik er mee opgehouden, verblijvend met 7 kilo van de beste soort…maar…..ik ben er toch eens weer mee begonnen en ik heb nu in ieder geval wel die geweldige dromen! 😉

      Wat is het verschil? Geen alcohol/wijn; mijn tweede aanloop is dus alcohol vrij…

      Ik drink al een hele tijd geen alcohol meer. Toen ik mijn azm experiment startte, dronk ik het azm 1 x voor het slapen gaan, maar dan had ik wel minstens twee grote glazen rode wijn gedronken!? en 1 x ’s morgens nuchter, voor de koffie met room (ontbijten doe ik niet).

      Ik weet natuurlijk niet zeker of het daar mee te maken heeft, maar dat is voor mij het enige verschil….

  45. Vandenbug zegt:

    Nog meer leesvoer, een nieuwe Heisenbug!
    http://mrheisenbug.wordpress.com/

  46. marcel zegt:

    Melchior, over melke gesproken. Wordt de AZM interventie bij mariet niet doorkruist met het weglaten van zuivel (zoals je op haar blog vroeg)? Dit lijkt ook samen te vallen met de verbetering van de bloedsuikerspiegel. Zoals op Mariets blog beschreven reageert haar bloedsuiker nogal heftig op zuivel (kaas in haar voorbeeld).
    Kritisch als ik ben wil ik dit toch even opmerken. Hopelijk ben ik geen party pooper…

  47. marcel zegt:

    melke = zuivel. pffff

  48. Hans zegt:

    @ Melchior 1.35PM,
    Hier o.a. waarom geen geraffineerd en synthetisch ,,keukenzout” . Dacht dat paleo ook voor onbewerkt voedsel stond 😉 Gaat dat niet op voor zout ?
    http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/119611-ongeraffineerd-zout-is-goed-voor-de-bloeddruk.html

    Trouwens het zeezout wat ik koop is grijs ,grof en kleddernat en bevat juist wel jodium http://labaleine.fr/salt-an-essential-element/sante-et-nutrition/iode.html
    Uit het witte zeezout zijn zo goed als alle mineralen verwijderd , die moet je dus niet hebben.

  49. Fien zegt:

    Hans, ik heb je link naar La Baleine bekeken, zie niets staan over gehaltes aan dit of dat. Je kunt er vergif op innemen (nou ja…) dat aan hun zout jodium is toegevoegd. Alleen al uit de vermelding dat hun zeezout jodium bevat, kan je aflezen dat dit normaliter niet het geval is.

  50. Marcel, beslist geen partypooper 🙂 . Ja, het is inderdaad een confounder van formaat, maar ik vond het gezien de beschikbare evidence onethisch om het niet voor te stellen… Dat het zo’n enorm effect zou hebben, had ik overigens niet bevroed. Het enorme glucagon-dempende effect van koud water in het gezicht (krachtige vagus-stimulatie) na het sporten was ook groter dan ik had verwacht.

    Voor RS als primaire driver pleiten overige n=1’en, onder wie Steve Cooksey, die soortgelijke resultaten boeken, voor zover ik weet zonder andere interventies.

  51. Jo tB zegt:

    Fien, ik lees jouw comments wel. Alleen ik heb geen fotografisch geheugen dus kan ik niet alles onthouden wat jij geschreven hebt. Ik ben ook wel eens met vakantie en dan ga ik niet alles achteraf lezen.

  52. marietsebiel zegt:

    Marcel en Melchior, over de zuivel. De enige zuivel, die ik at was veel slagroom, kaas ( heel weinig meestal, geiten- of schapenkaas ) en boter. Kaas, twee plakjes over een eieren omelet b.v.
    Geen melk, yoghurt, kwark en weinig andere kaas.
    Bij het experiment, de slagroom flink vermindert en de kaas helemaal.
    Door zo vaak te meten zag ik wel wat zuivel direct deed met de BS.
    De twee dagen dat ik me bezondigde 😉 aan de kaas, was het wel veel meer dan ik voordien at. Ik denk 200 gr. per keer. Echt teveel. Vandaar die heftige reactie. Normaal geef ik de niet opgegeten kaas mee aan de visite, deze keer vergeten.

    Het zou best kunnen, dat het grotendeels weglaten ( niet helemaal ) van de room, wel wat effect heeft. Maar de werking van de AZM blijft de hoofdmoot, denk ik.

    AZM vlak vóór de sport ( dat doet Steve Cooksey ook ) en erna flink koud water over mijn gezicht laten stromen, 1 minuut lang, heeft een flinke stabiliserende werking op de leverdump en dus op de BS ná het sporten. Doordat ik veel krachtraining doe gaat mijn BS ná een uur zelfs zakken., zo als het hoort !
    En nog wat, dit hele stuk getypt zonder spellingscontrole of andere foutjes ( concentratie ) 😉 )

  53. Hans zegt:

    @Fien 4,45PM ,
    Foute linkje , nogmaals deze koop ik bij Sligro 1 KG +/- € 1,50 http://labaleine.fr/our-products/du-sel-pour-tous-les-gouts.html
    Je hebt gelijk , er staat alleen Magnesium 100mg / 27% ADH op. Ook wel goed voor mij 😉

    Wil nog altijd eens kip of vis maken met een zoutkorst , schijnt erg lekker te zijn , maar da’s of topic :-))

  54. Hans zegt:

    @Fien ,
    Zucht , ik geef het op , link lukt niet ………..
    Grijs grof nat zeezout dus ……

  55. Hans zegt:

    Melchior , ik verdien een (on)gezouten ban maar nog 1 poging ,
    http://labaleine.fr/our-products/du-sel-pour-tous-les-gouts.html

  56. Jo tB zegt:

    Corrien, Je aanbeveling om meer flank ademhaling te doen om de organen te masseren komt mij bekend voor. Het wordt beoefend in de yoga en bij Pilates. In plaats van in een stoel zitten moet ik op een grote bal gaan zitten, dat dwingt je rechtop te zitten en je oefent de core spieren goed. 50 jaar een zittend beroep uitgeoefend, dat heeft mijn rug stijf gemaakt. Door Pilates is hij weer aardig soepel geworden.

  57. marcel zegt:

    Melchior, het koud-water-in-het-gezicht effect vond ik ook heel spectaculair (sinds ik dat een paar dagen geleden las op mariets’ blog douche ik elke ochtend koud af)! En natuurlijk zijn de vele n=1’s een sterke aanwijzing (n x (n=1)=niet te negeren). Maar… wat nu als die n-en allemaal tegelijk veel stricter paleo (bierviltje) zijn gaan leven? Overigens neig ik ernaar dat AZM wel degelijk een gunstig effect heeft. Mijn eigen ervaringen zal ik tzt hier rapporteren.

    Mariet, wat ik je wil vragen grenst aan het onetische, en voel je vrij om niets met mijn vraag te doen(!), en ik voel veel schroom want spelen met je bloedsuiker is niet grappig. Maar… zou je misschien een paar dagen je ‘oude’ zuivelconsumptie willen oppakken (minus de kaas-bolus ;-)) en het effect op je bloedsuiker, brainfog etc. willen rapporteren?

  58. marietsebiel zegt:

    Marcel, effe niet 😉 Ik ga uitleggen waarom.

    Vóór het experiment deed ik een flinke scheut slagroom in mij 2 koppen koffie en at ik, niet iedere dag maar zeker 3 x per week, geklopte slagroom of roomkefir met een handjevol bessen, als toetje. Ook een klein scheutje in de 3 grote bekers thee. Bij elkaar ± 1.5 tot 2 liter per week. Over de kaas heb ik al uitgelegd, niet echt veel per week, soms zelfs de hele week niet. Ook omdat ik niet in de gelegenheid was om ‘goede’ kaas te kopen.
    De room- en zeker de roomkefir ´kon´ in het kader van het ketogeen eten.

    Tijdens het experiment gebruikte ik nog maar ± 500 ml room per week. Geen toetjes en alleen een klein scheutje in de thee. Geen kaas ( behalve die ene keer )

    Wat ik wel weer van plan ben te doen is roomkefir maken en dat in kleine hoeveelheden eten, samen met gefermenteerde groenten, zoals zuurkool en rode bieten kwass enz. ( zie Heisenbug )
    als aanvulling op de AZM.

    Ik ben 5 kilo afgevallen, en geloof me, dat is voor mij veel in zo’n korte periode, na een half jaar geen gram. Vooral omdat het hoofdzakelijk buikvet, enzo, is, dat al heel lang vastgekluisterd zat door de medicatie.( actos, slaat glucose op als vet ) In mijn geval, iedere gram vet heeft insuline nodig. Dus afvallen tot een normaal niveau is cruciaal om mijn insuline behoefte te verminderen. Stel ik maak zelf nog insuline, dan zou ik op den duur zonder of maar weinig kunstinsuline nodig hebben.
    Dat is mijn doel ! ( Scheelt ook weer in de ziektekostenpremie 😉 )

    Dus ik wil graag vooruit i.p.v. achteruit, hoe interessant jouw voorstel ook zou kunnen zijn.
    In de toekomst misschien, als mijn darmflora hersteld is. Kijken wat ik ( weer ) kan eten !?

  59. Jo tB zegt:

    Marcel, Ik kan wel antwoord geven op je vraag, je bloedsuikers raken weer aardig van streek. Ik ben gestopt met zuivel al een jaar of acht geleden. En ik gebruikte heel veel zuivel: ik dronk een liter melk per dag, at een kilo jong belegen kaas in de week. En af en toe (eens in de 14 dagen of zo) een kilo turkse yoghurt. En ik maakte regelmatig een toetje met mascarpone en slagroom en dat hoopte ik in 3 dagen op te eten, maar vaak werd het in 2 dagen verorbert.
    Ik eet geen spat meer van dat alles. Maar…… af en toe (1 a 2 keer per jaar) kan ik de verleiding niet weerstaan, en haal ik toch een pakje kaas in huis, of ik maak de mascarpone dessert weer.
    Het resultaat? bloedsuikers weer ontregeld. Ik kan er vergif op innemen dat het oude patroon zich weer herhaalt, dat de aanleiding was om te stoppen. Ik noem het een lactose intolerantie, maar het kan ook de proteïnes zijn die de reactie geven. En het duurt dan 2 dagen of zo voordat alles weer normaal is.
    Zo heb ik ook ontdekt dat de suiker in een avocado dezelfde reactie uitlokt.
    En vorig jaar heb ik een tijdje eigen water kefir gemaakt. Ik dacht heb ik wel de voordelen van kefir en ontloop de melk kwestie. Niet dus, dezelfde ontregelde bloedsuikers. En hoe langer ik het dronk hoe erger het werd.
    Ik weet het, ik weet het, ik weet het, maar kan toch de verleiding niet weerstaan. Het blijft iedere dag een gevecht om niet dat pakje kaas, of die beker turkse yoghurt te laten staan.

  60. marcel zegt:

    Mariet, natuurlijk geen probleem. Ik vond eigenlijk dat ik al teveel vroeg. Maarja ik ben toch nieuwsgierig en de brutalen hebben…
    Ik ben heel blij voor je dat je je fysiologie succesvol aan het hacken bent. Bravo!

  61. Jo tB zegt:

    In de laatste zin moet het woordje ‘niet’ weg. Anders gezegd: niet in mijn mandje te doen.

  62. Marye zegt:

    Jo, heb je dat probleem ook met Ghee?
    Ik heb het ook met andere zuivel, maar gebruik nog wel ghee.
    Maar twijfel om dat er ook maar uit te gooien.
    Vind het alleen lastig om genoeg kcal binnen te krijgen aangezien ik geen noten en kokos verdraag.
    Eet echt veel vlees en vis om op gewicht te blijven.

  63. Marye, met olijfolie boots je beenmerg na… Uitstekende vetbron.

  64. Felicita zegt:

    Ik moet hier wat neerzettten. Anders krijg ik geen e-mail bij nieuwe reacties 😉

  65. Michel zegt:

    Mariet, G E W E L D I G!! Respect voor je doorzettingsvermogen en eigenWIJSheid!!! En inderdaad je betoog voorkomen is beter dan genezen, echter jou inspanning laat zien dat door het vergaren van kennis en de ambitie zelf het heft in handen te nemen je langzaam maar zeker een enorme verbetering kunt realiseren. Laat dit een voorbeeld zijn voor velen, loop niet slaafs achter de artsen en pillen fabriek maar denk na!!

  66. Corrien zegt:

    @Jo tB Blij dat de boodschap bij jou wel aankwam 😉

    Net als AZM hebben wij ook een financieringsprobleem qua onderzoek, dus helaas moeten we het doen met empirie en ‘best practice’

  67. Jo tB zegt:

    Marye, nee ik heb geen ghee gebruikt, dus weet ik niet of ik dezelfde symptomen zou hebben. Je kunt het zelf maken, en dat moet ik nog een keer doen. Je weet tenslotte niet wat fabrikanten er bij doen. Als alternatief gebruik ik reuzel. Een ouderwets product, dat onze grootmoeders veel gebruikte. En ik zou eens op zoek moeten gaan naar (gesmolten) rundvet. Dat is ook zo’n ouderwets product uit de gratie geraakt. Vroeger werd in Engeland fish en chips in rundvet gebakken, gezond voedsel. Tegenwoordig wordt alles gefrituurd in zaadolie, wat een ander verhaal is. Ook eens willen proberen en kijken of ik de smaak van vroeger kan terughalen.

  68. Ik zet hem naar onder Mariet. Nu heeft Noorwegen ook zo’n ‘oude ziel’. Een jurylid zegt het ook hier weer letterlijk. Angeline (7) die Billie Holiday doet. Gloomy Sunday, een waanzinnig moeilijke song. Kijk, luister en huiver.

  69. willem zegt:

    Schandalig!
    En dat ook al in Noorwegen.

  70. Aldert zegt:

    Zo, wat goed zeg! Een kleine Amy Winehouse? Die gaat nog ver komen, als ze haar 27ste jaar ongeschonden doorkomt…

  71. Hans zegt:

    Melchior 5.26 PM ,
    Wil niet eens kijken , sowieso niet eens kijken naar de televee….
    Moet dat hier ? Mis ik wat ?
    Nog even van buiten genieten nu ……

  72. Fien zegt:

    Ze kan net als dat omio-meisje uitstekend imiteren en wie weet wordt het wat met die stem. Ik vind het wel behoorlijk pervers om een zevenjarige dit soort teksten te laten zingen. “Angels have no thought of ever returning you, would they be angry iIf I thought of joining you?” Die Amerikaanse pageants met plastic meisjes zijn huiveringwekkend, maar dit vind ik ook niet kosher.

  73. Hans zegt:

    Ben kennelijk al te ver afgedwaald van Paleo , afslag gemist ? , dat ik er de ballen van snap waar dit over gaat , en niet wil weten ……
    Hier kijkt men nog naar commerciele bagger kennelijk 😳
    Kan het niet geloven , maar men doet maar , ben niet mijn broeders hoeder duzzz ……..

    Maar paleo , …..

  74. Nederlanders 🙂 … Nee, ik kan er niets pervers in ontdekken. Het kind ‘is’ muziek, zoals een van die juryleden zegt.

    Hans, ik plaats wel vaker dingen die niets met paleo te maken hebben. Zoals een filmpje over mensen die dankzij een ingenieuze prothese weer vrijwel normaal kunnen lopen. Nooit eerder klachten gehad.

    Zoals Malcolm Kendrick’s dochter van 5 altijd zei: “Yeah, whatever.”

  75. Hans zegt:

    Wat een boosaardige reactie van je , gaf alleen mijn reactie op een neolitisch medium waar ik geen weet van heb.
    Om mij dan een ziekte toe te wensen begrijp ik niet .

  76. marietsebiel zegt:

    Ha, ha, 🙂 Melchior. Ik vond het leuk. En vooral onder ‘Mariet’, net zo’n oude ziel 😉
    Toen ik 7 of zo was. Mocht ik het Ave Maria zingen. Bij een soort van ‘talentenjacht’ in het kerkelijke verenigingsgebouw. Heel veel geoefend, maar van de zenuwen ging ik helemaal vals. Een afgang. Dus zo’n optreden is van alle tijden.
    Dit meisje doet het echt goed. Ze is Cool !!!

  77. Folkert zegt:

    Je hebt eens eerder zo’n link neer gezet van een meisje hier in Nederland. Fenomenaal was dat meisje. Zoals toen vertelde ik, dat bij mij wanneer ik zoiets zie, een paar knoppen omgaan. Dat is nu weer het geval. Het begrip “oude ziel “ heeft alleen maar betekenis, wanneer je een bepaalde gedachtegang volgt in de zin van de Antroposofie. Wat vinden jullie daarvan ?

  78. willem zegt:

    Interessante reacties, hierboven.
    Ik blijk een afwijkende mening te hebben. Leuk!
    Ik vind dit gedoe namelijk vallen onder het exploiteren van kinderen, niet met als doel talenten te ontdekken (want dat kan in de klas, of op de muziekschool wel), of zich te laten ontwikkelen (idem), maar om kijkcijfers te genereren. Dus, niet in het belang van het kind, maar in dat van de commercie en valse schijn.
    En dat heeft niks te maken met een stem waar je al dan niet van geniet.

    Ach ja, die Willem…

  79. Folkert zegt:

    Hans, zo erg is die verwensing nou ook weer niet.
    Als tíe nou, krijg alles, had gezegd 🙂

  80. Fien zegt:

    Melchior, je gaat toch niet je oren laten hangen naar wat zo’n jurietje van zangfiguranten a la Gordon die niet eens behoorlijk kan zingen weet op te dissen *binnen de doelstellingen* van zo’n talentenjacht! Alleen al het feit dat ze het (jij zegt het) letterlijk over “een oude ziel” hebben, bewijst dat ze goed naar het Nederlandse omio-meisje gekeken hebben en beseffen wat hun taak is. Het codewoord is IMITATIE. Voor jury en jonge zangwonders.

  81. apaulonia zegt:

    Een beetje Paleo is het wel, ze staat op blote voeten 😉
    En ik doe het haar niet na. Vijftig jaar geleden had ze in het dorpshuis gestaan tijdens een talentenjacht, nu staat het podium in een tv studio, waardoor er meer mensen van kunnen genieten. Daarbij zijn er ook nog ouders die hun kind kunnen beschermen tegen commercie. Van het Nederlandse meisje heb ik ook niets meer gehoord, dus commercie zal wel meevallen.

  82. Ha, ha, ha, zo is het, apaulonia.

    Wat mij intrigeert is dat een mensenbrein acht jaar na de conceptie in staat is dergelijke nuances te produceren. Natuurlijk is het imitatie. Duh. De basis voor alles wat wij kunnen en leren is ons fenomenale vermogen tot na apen. Billie Holiday aapte ook na. Ella Fitzgerald ook. Het ‘eigene’ dat na verloop van tijd al of niet ontstaat, is een mix van invloeden en probeersels. Dat een kind dat zo goed kan dat het lijkt alsof ze al tien levens op haar nek heeft fascineert me en versterkt mijn verbazing over wat de biologie vermag.

    Natuurlijk heeft die jury Gordon gezien. Maar dat maakt de opmerking niet minder ‘waar’. En het lijkt me sterk dat ze na die Hollandse hit maar eens even doelbewust op zoek zijn gegaan naar een nog wisselend Noors talentje en gewoon even een fenomeen van dit formaat uit de kast trokken om een en ander precies na te doen.

    Het kind ziet er ook zeer uitgebuit uit. Ze oogt alsof ze door haar verschrikkelijke ouders dagelijks wordt gedwongen om acht uur lang in eenzame opsluiting te oefenen. En ze haaaat dat zingen. De nauw verholen aversie straalt er af. Jeeze.

    Hans, excuses. Ik heb Amsterdamse roots en ‘krijg de kolere’ zeg je daar bij wijze van goeie morgen. Ik kreeg iets leuks toegespeeld, deelde dat en vervolgens kwam er een troep cynische, bejaarde barbaren om dat even de grond in te boren. Eigen schuld dikke bult, had ik maar wijzer moeten zijn, maar ik was eventjes licht gepist 🙂 .

  83. Nu ik toch bezig ben ga ik nog iets moois voor de zwijnen gooien. Ik ben een waanzinnige fan van de Zweedse countryzangeres Jill Johnsson. Ze is vorig jaar een tijd in Nashville geweest en heeft daar een fenomenaal mooi album opgenomen. Op een dag ontdekten zij en haar bandleden langs de weg een zwerver die gitaar zat te spelen (Doug Seegers). Hij zong een eigen nummer, ‘I’m going down to the river’:

    Vervolgens hadden ze de brutaliteit dit onwaarschijnlijke talent uit te buiten door hem mee te nemen naar de studio om met professionele apparatuur een duet op te nemen. Dat werd dit:

    En vervolgens hadden ze het lef om het aan de wereld te tonen. Niet paleo, er zullen ongetwijfeld zeikers zijn die vinden dat dit effectbejag en exploitatie van zwervers is, maar ik vind het geweldig. Kippenvel. Dan maar een naïeve gek 🙂 .

  84. ellenbremer zegt:

    Geweldig! 🙂

  85. Hans zegt:

    Dank voor de uitleg , geen excuses nodig voor deze ,,cynische bejaarde zeikende barbaar ” 🙂
    Dacht even dat je ongesteld moest worden …….. 😉
    Mooie Blues btw

  86. willem zegt:

    Ach, het is maar een zijstraatje, dit onderwerp, maar toch nog een reactie.
    Apaulonia koppelt het woord ‘genieten’ aan dit optreden en legt de verantwoordelijkheid bij de ouders.
    Melchior zegt ‘Billie Holiday aapte ook na. Ella Fitzgerald ook.’
    Ja, maar beiden waren volwassen toen ze op podia hun kunsten vertoonden.
    De realiteit is dat het kind, dat per definitie niet in staat is zelf een afgewogen besluit te nemen, tot middel is gepromoveerd om commerciele doelstellingen (kijkcijfers, platenverkoop, etc.) te bereiken. Simpelweg: het exploiteren van onvolwassenen met als doel volwassenen te behagen.
    En dit gebeurt alom, niet alleen op t.v.: in de supermarkt, in reclames, …
    Normale ouders zullen, in mijn ogen, hun kinderen afschermen van dit soort malle, gevaarlijke fratsen. Maar sommigen menen blijkbaar hun kind te kunnen sublimeren door toestemming te geven voor dit soort optredens en malle kunsten en daarbij ook nog op de eerste rij het hardst, met rode koontjes, te gaan zitten klappen en ‘genieten’. Je mag je dan terecht afvragen welke negatieve effecten dit alles heeft op datzelfde kind..

  87. Felicita zegt:

    Wordt dit de Noorse inzending voor het songfestival? Fantastisk! Hoop dat llse en Walon hier ook meelezen 😉

  88. Felicita zegt:

    @Melchior; maar als je heftig paleo bent en op lisdoddes en gerookte varkenshuid kauwt, glijd je vast gelatineus door het climacterium heen? Toch?? En niet a la Frau Beugel???

  89. Precies, Felicia. En ik hoef de kassameisjes niet eens zo heel vaak te dwingen om ‘je’ te zeggen 🙂 . Wie is of was Frau Beugel?

  90. Dat is trouwens echt een waardevol advies aan supermarkteigenaren. Druk uw kassameisjes op het hart om tegen mannen tot ongeveer 60 jaar altijd je en jij en dus nooit u te zeggen. Ik garandeer u dat deze vaak niet onbemiddelde groep vaker in uw winkel zal komen.

  91. Fien zegt:

    God Melchior, wat ben je weer kinderachtig bezig, niet te geloven.

    • O ja, Willem?

      Holiday started skipping school, and she and her mother went to court over Holiday’s truancy. She was then sent to the House of Good Shepherd, a facility for troubled African American girls, in January 1925. Only 9 years old at the time, Holiday was one of the youngest girls there. She was returned to her mother’s care in August of that year. According to Donald Clarke’s biography, Billie Holiday: Wishing on the Moon, she returned there in 1926 after she had been sexually assaulted.

      In her difficult early life, Holiday found solace in music, singing along to the records of Bessie Smith and Louis Armstrong. She followed her mother who had moved to New York City in the late 1920s and worked in a house of prostitution in Harlem for a time. Around 1930, Holiday began singing in local clubs and renamed herself “Billie” after the film star Billie Dove.

  92. marietsebiel zegt:

    Bedankt Melchior, mooie blues, mooi verhaal.

    Gekkie Willem, niet zo zwaar op de hand. In dit geval. Kinderen die worden verkocht door de ouders als sexslaven. Dat is erg.

    Maar voor een kind, en dat wou ik zeggen, met mijn verhaal, maakt het niet uit of er 100 mensen kijken en luisteren of 100 miljoen.
    Mijn ouders deden precies het tegenovergestelde dan b.v. die van dat Hollandse meisje. Het interesseerde ze geen reet. Muziek was voor in de kerk. Punt.
    Dus stond ik daar alleen af te gaan. Niks zang carrière. Schadelijk voor mijn oude ziel. Weg droom.

    Iedere mens heeft dromen en als er een droom uitkomt, zoals bij die zwever, je ziet hoe gelukkig hij is, Hoe stom, sentimenteel, een t.v. programma ook is, of een film, ik ga huilen, van blijdschap.
    Susan Boyle, ga ik ook altijd bij huilen. Soms zet ik haar op om een potje te huilen. Heerlijk 😉

    Een droom komt uit, wow !!!

    Blues, ga ik ook altijd van huilen 😉 )))

  93. Felicita zegt:

    Tja; het is nooit goed. Vroegah baalde ik soms toen al die die snotneuzen maar ‘je’ tegen me bleven zeggen. Tegenwoordig baal ik soms van het feit dat steeds meer snotneuzen ‘u’ tegen me gaan zeggen 😉 Maar misschien wordt de jeugd gewoon beleefder? Hahahaha.

    *gaat snel met haar mandje het bos in om paardenbloemwortels op te graven*

    Frau Beugel http://dokument.ncrv.nl/pagina/uitgebloeid
    Sommigen vinden haar moedig.
    Anderen weer een zeurpiet.

    Mij valt het vooral op hoe slecht ze er altijd uitziet. Ondanks alle liters vers sinaasappelsap die haar minnaars voor haar uitpersen 🙂

  94. Felicita zegt:

    Fientje; ga je eierstokken afstoffen! Het is bijna Pasen!

  95. Folkert zegt:

    Bij dat nederlandsche meisje plaatste ik, dacht ik mij te herinneren, de opmerking dat Wolfje ook aardig door zijn ouwe heer en mecanas is uitgebuit. Zelfs uitermate gevoelige personen, zoals Maarten ’t Hart, huilen daar niet om en zijn verrukt van zijn muziek. Of is dat wat anders, Willem ?

  96. Fien zegt:

    Felicita, dat Melchior zich weer eens op z’n pikkie getrapt voelt omdat anderen net iets verder kijken dan zijn neus lang is, en als vanouds gul beledigingen rondstrooit, ach dat is gewoon omdat hij nog steeds beter is dan uitdelen dan incasseren en daar helpt ook de beste Paleo-leefstijl niet tegen. Maar van jouw link tussen eierstokken en Pasen word ik lichtelijk onpasselijk. Jouw niveau is wel heel erg laag.

    Ooit is op een Dolle Mina vergadering in een ver verleden het idee geopperd om iets ludieks te doen met paaseieren in een mars pro legalisering van abortus. Ik durf te wedden dat jij dat wel dolletjes had gevonden. Ik durf ook te wedden dat de meeste vrouwen hier snappen waarom het idee niet aansloeg bij de rest van de aanwezige Mina’s.

  97. Sorry, Fien. Jij hebt ook of helemaal gelijk. Ik denk dat dit (dat Noorse meiske) een smaakkwestie is en daarover is het, als bekend, lastig twisten.

  98. willem zegt:

    Zwaar op de hand ben ik zeker niet. Zelf noem ik het realistisch, zoals ik kijk naar ook dit zijdelingse onderwerp van discussie.
    Ik snap bij god niet hoe het mogelijk is dat kinderen worden gebruikt om door volwassenen te stellen doelen te gebruiken. Reclamefilmpjes met kinderen in de o zo vertederende hoofdrol: schandalig. Een kind dat een ingestudeerde act, dan wel liedje, in de schijnwerpers van het televisielicht aan volwassen mensen toont om daarmee kijkcijfers en aandacht voor wat dan ook te promoten: schandalig. Reclame gericht op kinderen, om die daarmee te verleiden tot het kopen van rotzooi, dus meest graan- en suikerhoudende ‘voedingsmiddelen’: schandalig.
    Nee, het gaat niet om een vertederend effect. Vertederd worden door gedrag van kinderen is normaal, maar vertederd worden door kinderen oneigenlijk gredrag te laten vertonen, dat te exploiteren en daarmee over de ruggen van diezelfde kinderen geldelijk gewin te behalen, ook dat is schandalig.
    Ik ben ook benieuwd hoe en waar jullie de grens zouden willen trekken tussen uitbuiting en vertedering. Waar vertedering ophoudt en uitbuiting begint, of andersom. En wie waar voor verantwoordelijk is.
    We hebben het er altijd over hoe de wereld ten goede (ook op het terrein van voeding) te beinvloeden. Grote woorden, grote gebaren, grote beloften, maar zolang we niet in staat zijn om, door nu eens te reguleren, diezelfde kinderen niet als doelgroep neer te zetten in de supermarkt en daar volkomen natuurlijke verleidingsimpulsen op los te laten, zal er wezenlijk weinig gaan veranderen.

    Zo, zwaar op de hand, nietwaar? Maar ik sneed dit onderwerp (een zingende pop) niet aan, maar reageer slechts.

  99. Felicita zegt:

    Fien; precies! Uitdelen en incasseren. Hoe zit dat bij jou?

  100. Fien zegt:

    Al goed, Melchior. Ik wou even laten zien dat ik nog kan terugmeppen met mijn bejaarde spierballen. 🙂

    Willem, speciaal voor jou een clipje uit de fantastische film Little Miss Sunshine, die laatst op de tv was. Ik zag hem voor de tweede keer en hij was nog net zo goed als de eerste keer.

    Voor wie kijkt en de film niet kent: het meisje Olive danst op een zogeheten “pageant”. (Een typisch Amerikaanse schoonheidsverkiezing van jonge kinderen, walgelijke vertoning.) Olive wil dat graag zelf en wordt niet uitgebuit, behalve misschien door haar inmiddels overleden grootvader die haar dit dansje heeft geleerd.

  101. Willem, een meisje van 6 of 7 ontdekt muziek op het internet en er gaat een wereld voor haar open. Ze wordt speciaal gebiologeerd door zwarte zangeressen. Ze gaat wat ze hoort, nazingen. Op een dag hoort ze Gloomy Sunday en speelt dat youtube clipje telkens weer. Ze zingt het steeds perfecter. Op de vraag waarom het liedje haar zo pakt, antwoordt ze: ‘Omdat ik het begrijp, maar ik weet niet waarom ik het begrijp. Ik kan het niet goed uitleggen.’ Het kind krijgt de kans mee te doen aan een talentenjacht. Denk je dat ze moest worden overgehaald? Welk kind zou dat niet doen? Het is een commerciële talentenjacht. Een stuk of wat handige jongens maken er flink geld mee. Maar kun je werkelijk zeggen dat het kind, dat alleen maar doet wat ze het liefste doet, wordt geëxploiteerd? Zou dit volgens jou verboden moeten worden? En zo ja, waar gaat dan de grens? Mag een kind in een dorpshuis zingen, terwijl de conciërge dan wel met vette eurotekens in zijn ogen over haar rug extra gevulde koeken, pennywafels en kroketten verkoopt? Of moet haar talent tot elke prijs volstrekt binnenshuis worden gehouden tot ze meerderjarig is?

    Kinderen die worden gebruikt in reclames, dat is volgens mij andere koek.

  102. willem zegt:

    Leuk onderwerp, even tussen de azm en Remko Kuipers door.
    Om even met Melchiors laatste opmerking te beginnen: ‘Kinderen die worden gebruikt in reclames, dat is volgens mij andere koek.’ Is dat wel zo? Sommige kinderen zullen dat heel mooi vinden, reclame maken voor bounty’s of snickers. Zoals anderen zangimitaties prachtig vinden. Kinderen zijn voor veel in.
    Aan de andere kant staan de volwassenen die de voorwaarden scheppen voor kindoptredens. Soms alleen maar om kinderen een plezier te doen (wedstrijdjes organiseren in het dorpshuis), soms om er zelf financieel van te profiteren, dan wel hun bedrijf te laten incasseren.
    Het zijn trouwens niet alleen kinderen die geexploiteerd worden, ook volwassenen (afhankelijk van hun mogelijkheden) worden dat. Vrije wil? Me hoela..

    Wat ik bedoel is natuurlijk heel wat anders dan de natuurlijke neiging van het kind om gedrag, zang en kunstjes van anderen te imiteren en daar onderling wedstrijdjes van te maken. Daar is op zich niets mis mee, hoort tot de normale ontwikkelingsfasen van onvolwassenen. Het wordt anders wanneer derden die neiging gaan gebruiken om niet het kind, maar specifieke doeleinden na te streven. En dat kan gaan van relatief onschuldige (een zangwedstrijd met als doel de landelijke finale te bereiken), tot heel kwalijke (het kind gebruiken om een o zo vertederende reclame te maken voor pampers of coca cola).

    Passend op dit blog: hoe ver zou een bedrijf eigenlijk mogen gaan om hun foute producten op te dringen aan het kind?
    De prikkels in supermarkten en reclamefilmpjes gericht op het kind zouden, wat mij betreft, echt verboden moeten worden. Als we zelfs daar niet toe in staat blijken, kunnen we een positieve strijd tegen obesitas e.a. wel vergeten.

    Dank voor het filmpje, Fien!

  103. marietsebiel zegt:

    Susan Boyle. Ze begon met 12 jaar te zingen/op te treden en was 47 vóór ze haar droom kon waarmaken. Het liedje wat ze zingt; I Dreamed A Dream, prachtig !
    Let op het boterhammetje wat ze eet, wachtend op haar beurt. Ontroerend.

  104. willem zegt:

    Mariet. Gelukkig verschillen we hier en daar toch nog wel van mening. Ik vind dat filmpje verschrikkelijk en schrijnend.
    En dan die figuren achter zo’n jurytafel, dat publiek, die grapjes, die gemaakte tronies, ach arme stakker.. En dat stelt het zoeken naar talent voor in een beschaafd, westers land. Mensonterend!

    Zo, mijn standpunt t.a.v. al deze kolder is nu wel duidelijk. Ik laat het hierbij. Dank voor uw aandacht.

  105. marietsebiel zegt:

    Even goede vrienden Willem 🙂

  106. Hans zegt:

    Misschien heb ik wel de pest aan dit soort programma’s vanwege ons eigen ,,wonder zang talent ”
    GADVERREDAMME , traumatisch 😯 😆

    Genieten maar………..

  107. james zegt:

    My my wat heb ik hier wat gemist. Niet dus. Interessant trouwens hoe veel mensen hier duidelijk met de billen bloot gingen. Jammer alleen dat er toch hoofdzakelijk over bijzaken gepraat en van mening verschild wordt. Misschien dat we daarvoor toch nog te dicht op het al lichtelijk riekende karkas dat teevee heet, zitten.

  108. Billen bloot, James? Verklaar je nader.

    • james zegt:

      Billen bloot.. hoe leg ik dat nou netjes uit zonder dat er een aantal hele goede zielen zich vreselijk op de teentjes getrapt voelt. Er blijkt duidelijk uit een en ander waar de voorkeur in lied keuze naar uit gaat. Wat de een genant vindt en waar een ander bij zwijmelt.. De opmerkingen van Willem daargelaten . Die zijn m.i. van een andere orde. Ik meen trouwens dat sommigen daar al op wezen. Er is in de meeste gevallen niks aan te merken op de kwaliteit van de stemmen, zij het vaak ongeschoold, maar zeker op de keuze van lied of situatie/presentatie. Dat Noorse geval, daar lopen mij ook de rillingen over de rug en kun je beter de ogen dicht doen. Een afschuwelijke mismatch. Onze beide dochters zijn lead zangeressen geweest in het high school jazz concert en daar was het altijd al een zorgvuldige afweging van wat kan je een 17 of 18 jarige wel of beter niet laten zingen,
      Verder Willem teevee is entertainment om kijkcijfers te halen en hoe hoger de cijfers hoe meer betaald wordt voor de commercials. Niet zo veel essentieel verschil met porno. Met meest verontrustend vind ik persoonlijk dat er mensen zijn die hun ‘nieuws’ hier opdoen.

      • Wow, over met de billen bloot gaan gesproken. Dat iemand niet in staat is om onwaarschijnlijk talent en een diep muzikale ‘soul’ te herkennen, mag je hem niet verwijten. Een kleurenblinde kan er ook niks aan doen dat de zee voor hem niet blauw is. Maar als zo’n dove kwartel degenen die het wel zien vervolgens nauwelijks subtiel gaat betichten van een onvolwassen, inferieure smaak en zichzelf ook nog eens moreel superieur voordoet, dan is dat echt volstrekt bespottelijk.

        Ga eens lezen wat professionals – met iets meer relevante bagage dan twee dochters op een zangvereniging – over dit meisje zeggen.

        • james zegt:

          Dat bedoel ik nou precies met de billen bloot. Schoenmaker hou je bij je leest. Melchior, met alle respect je snapt er de ballen van en met zere tenen blijkt het erg moeilijk om onbevoordeeld te lezen. Here we go again.

  109. Hans! Geniaal! Die ga ik proberen over te zetten naar mijn iPod 🙂 .

    Deze is nog heftiger:

  110. Hans zegt:

    Ik hou het weer niet droog 😮
    Hoop dat ik het toilet nog haal…….

  111. marietsebiel zegt:

    Ha, ha, kon zomaar het lijflied van Blonde Greet worden 😉
    #ikhouvanholland

  112. willem zegt:

    Ha,ha, die jongens toch..
    Kijk, volgens mij heeft een afgewogen oordeel over zangtalent alles te maken met je even afgewogen muzikaal gevoel en intepretatie van wat je hoort.
    Waar ik in dit geval het accent op legde, was niet op wat de betreffende artiesten in de toehoorder (om over toekijker maar niet te spreken..) aan emoties teweegbrengt, maar op welke wijze dat al dan niet vermeende talent wordt gepresenteerd. En dat gebeurt in de meeste van al die shows niet met als doel de artiest ten gunste te zijn, maar om eigenbelang, winsteffect en kijkcijfers. Halvegaren scoren het hoogst…

  113. Folkert zegt:

    Jullie hebben het allen mis. De enige die weet hoe het in elkaar steekt ben ik. Ik ben namelijk zeven jaar stratenmaker op zee geweest en zeeman achter de kachel !

  114. willem zegt:

    De golven gingen wel erg hoog, nietwaar, Folkert?
    Mar wat doe dyn oerbeppe der wol net fan sizze, jonkje?

    Zo. Kom net van de tuin. Geloof het of niet, ik heb de eerste (vroege) aardappelen gepoot, zonder schuldgevoel nog wel…
    Spinazie al op!

  115. willem zegt:

    ‘doe’is fansels ‘soe’.

  116. marietsebiel zegt:

    Ik schaam mij natuurlijk heel diep, maar ook hier ga ik van huilen. Vooral op zondagmorgen in de buurt van Pasen. Strakblauwe lucht. Narcissen in bloei. Paaskoud, alle ramen en deuren open, rillen, kindje spelend voor me op de grond. Huilen, traantjes plengen. Zo sentimenteel…… voor eeuwig verbonden aan die gelukzalige vrede.
    Erg, he 😉

    • james zegt:

      🙂 Kan hem helaas niet te hard zetten Mariet. De kleine slaapt net. Baby sitten vandaag, want ma (de jongste ex-zangeres van de zangvereniging :-)) geeft vandaag de hele dag CPR cursus.

  117. marietsebiel zegt:

    Voor de Zondagmorgen, James 😉

  118. willem zegt:

    ‘CPR cursus”, wa’s dat nou weer, James?

  119. Folkert zegt:

    Dat heb ik nou hiermee, Mariet.

    Zo’n niveau kan je alleen maar bereiken met slavenarbeid.
    Talloze voorbeelden van mensen in de muziekwereld ( en in de sport,
    neem mijn idool Lance, ik zal hem niet verguisen ) , die alles in hun leven geven en opofferen om het hoogste te bereiken en dat dan ook behalen. Meestal voor een korte duur.

  120. marietsebiel zegt:

    Ook voor zo’n Zondag, kippenvel, ga ik vast weer bij gelukhuilen ;- ) Fantastisch !
    Dromen, Folkert, mensen met dromen, groot of klein, en daar alles voor doen. Helden 🙂

  121. James, heb je enig idee hoe aanmatigend je bent? Je snapt niets van muziek en verwijt dat een ander! Onvoorstelbaar.

  122. Hans zegt:

    Melchior , niet zo hanig ,

    Quote van je ver hier boven :
    ,, Zoals Malcolm Kendrick’s dochter van 5 altijd zei: “Yeah, whatever.”
    Jaag James niet ( weer ) weg daar is hij te waardevol voor hier w.m.b.

    Stap over je trots heen , irritatie kan maar laat het niet tot negatieve stress leiden en verlies van waardevolle mensen hier .

    Dus ,, yeah watever ” en James wees de wijste ( en oudste 😳 ) en blijf a.j.b. om die jonge hengst wat in toom te houden 😉 .

    * Mijn overdenking voor de zondag , amen * 😉

    • james zegt:

      Kort lontje Hans. Noemt mij aanmatigend. Het is wel goed

    • james zegt:

      Naschrift: Dit is Melchior’s party en ik ben echt niet van plan om daar een party pooper te zijn, maar ik denk dat mijn inbreng bijzonder overschat wordt en ik denk dat het feest het beste gevierd wordt wanneer er geen hanegevechten zijn. Het enige wat mij interesseert is het belang van de mensen die op zoek zijn naar een betere gezondheid.Vele anecdotische en N= rapporten geven een idee van in welke richting er misschien een hypothese gelanceerd zou kunnen worden. Deze blog kan daar aan me werken. Zodra het dat niet meer doet haak ik af. Aanmatigend? Zelfingenomen? Misschien, maar voor mij gewoon praktisch. Er zijn er nog een stuk of zes en de links opvolgen en ook werkelijk proberen te begrijpen kost nogal wat tijd

  123. Michael zegt:

    Wat Ayers daar zo schetst is mij allemaal wel wat kort door de bocht. Hij noemt daar ook specifiek de ziekte van Crohn als voorbeeld. Volg zijn instructies aldaar en het probleem lost zichzelf op. Haha. En dan noemen ze Kruse getikt.
    Als men kijkt naar de onderzoeken aangaande het beginstadium van Crohn’s, dan speelt de microbiota daar geen rol – hetgeen goed verenigbaar is met het feit dat ‘poeptransplantaties’ over het algemeen weinig effect sorteren in mensen met Crohn’s (maar juist wel in Colitis ulcerosa).

  124. Hans, ik zal uitleggen waarom ik hier van door het lint ga. Weinig maakt mij meer witverziekend heet dan dit soort arrogantie. Gebrek aan fysiologisch inzicht of gewone, eerlijke domheid zijn veel makkelijker te hanteren. Het doet me sterk denken aan mijn eerste jaren op de middelbare school.

    Een jongetje vindt een pareltje op het strand en toont het thuis opgetogen aan vriendjes. Het is echt. Iedereen is vol bewondering en verwondering. Dan komt buurman boer erbij en zegt spottend: ‘Dat is helemaal geen echte parel, achterlijk joch, het is kitsch en alleen heel domme mensen trappen erin. Maar daar kun je niets aan doen, ventje. Gelukkig kun je wel aardig met blokken spelen.’ Vervolgens gaat hij met zijn lompe, solipsistische poten op het pareltje staan en vertrapt het.

    Je hoeft wat dit meisje doet niet mooi te vinden, maar je kunt niet ontkennen dat ze buitengewoon getalenteerd is en een enorm potentieel heeft. In de muziek bestaan geen grenzen. Wie ervan in de war raakt dat zo’n klein kind een doorrookte, lijdende ziel kan vertolken, struikelt over de bekrompen scheidslijnen die hij heeft geschapen om zijn wereld overzichtelijk te maken. Wie kromme tenen krijgt van de enkele toon die het meisje net niet helemaal zuiver raakt, mist ieder normaal, volwassen perspectief op muziek.

    Ik ken deze houding als gezegd van de middelbare school. Mensen met een absolutistisch geloof in de superioriteit van hun eigen perceptie worden als magneten aangetrokken door het onderwijs, waar ze ter bevestiging van zichzelf verschrikkelijk veel schade aanrichten. Het zijn potentaten. Ik ben geen literair talent, maar blijk wel voldoende goed te kunnen formuleren om een boterham te verdienen in de journalistiek. Als ik de adviezen van sommige docenten had opgevolgd, was ik nu tuinman geweest. Ook niet verkeerd, maar je begrijpt waarschijnlijk wat ik bedoel.

    Ik hoop dat Angeline Jordan de vele emotioneel geamputeerde egomanen die ter meerdere eer en glorie van zichzelf met alle hen ter beschikking staande vileine middelen zullen proberen haar te ontmoedigen fier en consequent de middelvinger zal geven en zich onverstoord zal blijven concentreren op datgene waarvoor ze leeft: muziek.

    ***

    @Michael: Inderdaad. Veel te simpel. Ik zie dat momenteel vlakbij.

  125. willem zegt:

    Ik krijg nu het idee dat er misverstanden of niet al te juiste formuleringen in het spel zijn.
    Terwijl ik meen dat mijn meeschrijven over het huidige onderwerp toch wel genuanceerd is. En het is mij ook nog niet helemaal duidelijk waarop Melchior precies doelt, hierboven.
    Mijn bijdragen gingen niet om de kwaliteit van de artiesten, de liefde de ze hebben voor hun hobby, of het plezier dat ze verschaffen aan tallozen, maar om het afschuwelijke circus dat zich smachtend op al dan niet vermeende talenten werpt, ter eigen eer en glorie.
    Het gaat mij daarbij niet om volwassen en beslissingsbekwame mensen, maar om kinderen en volwassenen die niet bij machte zijn afgewogen te handelen. Die moet je, in mijn ogen, beschermen tegen bepaalde vormen van uitbuiting.

    V.w.b. dat onderwijs, waar Melchior op doelt, daar kan ik het in grote lijnen mee eens zijn, hoewel ook hie niet ieder over een kam geschoren moet worden. Veel kinderen ontplooien zich best wel aardig ondanks en niet dankzij bepaalde leerkrachten. Het onderwijs is immers net de echte maatschappij: een afwisseling van halve zolen, megalomanen, potentaten, maar ook fatsoenlijke en bekwame leerkrachten geven er een gezicht aan. Alleen, die leerkrachten hebben wel grotendeels de toekomst van die kinderen in handen. En dat gaat veel te vaak verkeerd!
    Een van de ergste vormen van kindermishandeling is om vanuit een superieure, maar feitelijk inferieure positie kinderen kwetsen en denigrerend behandelen. Het voorbeeld van dat enthousiaste jongetje met zijn pareltje is daar een voorbeeld van.

  126. O jee Willem, ik doel absoluut niet op jou. En ook niet op Fien. Natuurlijk niet!

    • ‘Ik vind het niet mooi.’ Prima.

      ‘Ik heb een hekel aan dit soort programma’s en twijfel eraan of je kinderen dit mag aandoen.’ Prima.

      ‘Dit kind kan niet zingen, is nauwelijks buitengewoon muzikaal en wie het mooi vindt, laat zien geen verstand van muziek te hebben en over een onvolwassen, inferieure smaak te beschikken. Die zou zich over iets als dit niet moeten uitlaten, want dan gaat hij met de billen bloot.’ Solipsistisch, arrogant, bekrompen, afschuwelijk, verwerpelijk.

  127. marietsebiel zegt:

    Dit schreef ik gisteren en plaatste het niet. Even wachten, ben niet altijd zo zeker van mezelf.

    Als reactie op deze quote van James, ik werd er kwaad van: “Verder Willem teevee is entertainment om kijkcijfers te halen en hoe hoger de cijfers hoe meer betaald wordt voor de commercials. Niet zo veel essentieel verschil met porno. Met meest verontrustend vind ik persoonlijk dat er mensen zijn die hun ‘nieuws’ hier opdoen.” Vooral de laatste zin !!! Veroordelend en ongeloof in het oordeel vermogen van mij. Ik spreek hier maar even voor mezelf. Of anderen hetzelfde ervaren, kan ik niet weten. Dom blondje, niet in staat om het kaf van het koren te scheiden. Ja, ik voelde me aangesproken 😉

    “James, o, dan was mijn hint net iets te subtiel. ( over de vier jaargetijden, waar ik ook bij wegzwijmel, net zoals bij Miles Davis, enz. Geen grenzen, voor iedere stemming, andere muziek, ook Heintje bij tijd en wijle )

    Soms, heel soms, komt er uit zo’n k*t programma, ‘voice hier of daar’, waar ik nooit naar kijk, een pareltje bovendrijven, ondanks, de rest van de shit er om heen.
    En dat herkennen is een kunst, een genot. Het kind met het badwater weggooien, alleen maar om die shit er omheen ? Verkwisting ! ”

    Willem, jouw perspectief is volkomen legaal en juist. Alleen is het maar één perspectief om vanuit te kijken.
    In de meest gruwelijke chaos, die onze wereld heel vaak is, gebeuren ook wonderen, ondanks die gruwel.

  128. Corrien zegt:

    Amen*

    *vanwege de zondag

    Maar Abu, het mag van mij ook op vrijdag 😉

    Zullen we nu a.u.b. weer normaal gaan doen. Vind dat er de laatste tijd erg veel ruzie gemaakt wordt. Zijn er hier misschien en paar mensen die het eigenlijk te druk hebben of anderszins op hun tenen lopen …. of is het gewoon de tijdgeest (Syrië, Oekraïne, Soedan …. enz. en hier ook een beetje)…?

    Sluit me aan bij Mariet en hoop dat we elkaars pareltjes weer gaan bewonderen en als we die niet als zodanig herkennen….., dan gewoon onze eigen verzameling maar weer eens gaan oppoetsen….

  129. Tjeempie, Ik wilde even bijlezen.. Wat een gedoe. Ik laat het hiervlak bovenstaande maar voor wat het is..
    Jo, ik las over je bedenkingen met betrekking tot je schildklier.. heb je hier wat aan? file:///C:/Users/Gebruiker/Downloads/Rubrieken-Vragen-uit-de-praktijk-Stress-en-schildklier%20(6).pdf

  130. Sommige puur om te kwetsen afgevuurde vuile bommen hoeven niet onbeantwoord te blijven. Ik heb het nog eens beluisterd. Klokgaaf. Laat mensen die wel bij hun gevoel kunnen en dit dus mooi vinden geen moment denken dat ze raar, pervers of minder ontwikkeld zijn. De zombies die hen dit willen doen geloven, zijn als artsen die volhouden dat de patiënt dood is, terwijl iedereen die aan het bed staat ziet dat hij nog ademt.

    Wil je mensen leren kennen? Begin een blog en vergeet ‘comments closed’ in te stellen.

  131. Erna zegt:

    Ik lees hier geregeld en graag maar de laatste tijd begint me dat gehakketak behoorlijk te vervelen.
    Kan er niet een aparte post komen voor deze ‘koffiehoek’ waar al deze niet terzake doende onderwerpen besproken kunnen worden.
    Dan blijven de andere posts on topic, wel zo helder en leesbaar.

    Bij deze ook maar even een favoriet van mij, een beetje bespiegeling hier kan volgens mij geen kwaad. 😉

    Groet, Erna

    http://m.youtube.com/watch?v=B8qg_0P9L6c

  132. Jo tB zegt:

    Henriëtte, ik kan jou file file:///C:/Users/Gebruiker/Downloads/Rubrieken-Vragen-uit-de-praktijk-Stress-en-schildklier%20(6).pdf niet openen want het is geen link. Ik vermoed dat het uit jouw eigen bestand komt. Zou je het op je facebook pagina willen plaatsen. Dan kan ik het wel openen en lezen.

  133. Alex zegt:

    Jo, prober het eens met deze link: http://www.naturafoundation.nl/index.php?objectID=3095

    Vervolgens kun je de pdf Vragen uit de praktijk Stress en schildklier openen op je eigen computer.

    You’re welcome. 🙂

  134. Jo tB zegt:

    Alex, bedankt voor de links. Weer wat om te bestuderen. Ik wordt zo langzamerhand een hoop wijzer (!!) over waarom het RS experiment bij mij mislukte.
    Henriëtte ook jij bedankt voor het meedenken.

  135. Jan Peter van Doorn zegt:

    Houston, we have a problem en dat probleem is dat we moeite hebben met emoties en dat we alles proberen te rationaliseren. Dat lukt ons niet helemaal en daarom worden we geraakt door iets moois en iets emotioneels. En dat de commercie dat weet? So what.

    Of ben ik de enige sucker hier?

    • Het gaat me erom dat iemand het gore lef heeft een ander als minder verfijnd, als minder ontwikkeld, als geperverteerd weg te zetten op basis van diens oordeel over een kunstzinnige uiting. Iedereen mag van iets vinden wat hij wil. Maar wanneer je in de waan leeft dat je eigen perceptie superieur is aan die van iemand met een ander oordeel, dan ben je eng. Als je zegt dat mensen ‘met de billen bloot’ zijn gegaan doordat ze aangaven Angelines prestatie te waarderen, dan zit er iets heel erg scheef in je kop. Wellicht vindt hij mij wel een kinderlokker, ha, ha, ha.

      Ziek.

  136. Jan Peter van Doorn zegt:

    Het is vast geen echte non, toch Willem?

  137. marietsebiel zegt:

    Ha,ha, Jan Peter, die zag ik gisteren ook langs komen.
    En dacht: was ik nu toch maar medische missiezuster geworden, een vrome kinderwens, naar Afrika, leek mij heel avontuurlijk. In de puberteit weer helemaal vergeten 😉

    • Ja, en ik vertrouw Wooo meer dan RN, als puntje bij paaltje komt.

      Ondertussen sluit Stephan Guyenet zich aan bij zijn maatje Kresser en de bonenbrigade. Zucht. Ik moet die links met evidence voor bonenconsumptie van betekenis nog nagaan, maar…

      http://wholehealthsource.blogspot.nl/2014/03/book-review-your-personal-paleo-code.html

      As an aside, I used to think I knew what the term “Paleo diet” meant. It means a diet composed of food types that our pre-agricultural ancestors might have eaten, right? So when we learn that humans in the Paleolithic relied heavily on a particular food type, we say “what do we have around the grocery store that resembles that food today– that’s part of the Paleo diet”. For example, legumes. There is a large body of evidence that Homo sapiens and even Homo neanderthalensis consumed legumes regularly at a variety of archaeological sites (1), and we know that modern hunter-gatherers continue to consume wild legumes today. Legumes are frequently found at sites of Paleolithic human habitation, they’re often cooked, and they’re even present in dental plaque (1). Did humans harvest and cook legumes only to use them as mouthwash, or might they have swallowed these calorie-rich seeds? The evidence for wild legume consumption by humans is as strong as it is for any plant food consumed during the Paleolithic. If legumes aren’t Paleo, then what is Paleo?

  138. Alex zegt:

    Voor alle duidelijkheid: Chris Kresser eet zelf geen peulvruchten… hij zegt alleen dat mensen die ze perse niet willen missen deze na 30 dagen strict paleo kunnen testen en bij gebleken verdraagzaamheid wat hem betreft kunnen toevoegen, mits juist bereid; hij geeft ook aan dat pinda’s en pindakaas daar niet bijhoren (rauwe lectinen) en peulvruchten niet echt nutrient-dense zijn en dus onnodig, maar als de rest van de voeding voldoende voedingsstoffen bevat niet schadelijk.

    http://chriskresser.com/the-truth-about-legumes-saturated-fats-and-vegetarian-diets

    “Are they mandatory? Do you need to eat legumes to be healthy? Of course not. You can get the nutrients that are in legumes in many other foods. So, why bother eating them at all? Well, some people like them and they like to have that flexibility and they like to have that variety in their diet. And so, my point is if you are one of those people and you follow the guidelines that I’ve outlined here, there’s no evidence that including them in moderation, especially when they’re properly prepared to maximize nutrient bioavailability, and they’re eaten occasionally in the context of an overall diet that’s very nutrient dense, there’s no evidence to support the idea that they’re harmful.”

    • michajoris zegt:

      @Melchior: Wat betreft RN en RS: ik denk dat hij -opzettelijk?- vergeet dat er geen one-size-fits-all-oplossingen zijn. Voor een zelfbenoemd anarchist betrap ik hem toch regelmatig op monolitisch denken (alles op één oplossing gooien -Resistant Starch). En zijn totaal onproductieve oorlog tegen Low Carb/Very Low Carb lijkt me uiteindelijk alleen maar contraproductief werken. Wel weer leuk om te zien dat zijn paradepaardje Tim ‘Tatertot’ Steele veel minder last van dit soort denken lijkt te hebben – aangezien hij zich gewillig door Mr. Heisenbug onder de loep laat nemen en zich overal waar hij post opbouwend uitlaat en open staat voor kritiek en suggesties.

      Maar goed Itsthewoo is hier wat mij betreft spot-on. Maar zij heeft weer als paradepaardje dat obesitas alleen (epi)genetisch is en probeert daarom alle andere theorieën bij voorbaat te vermorzelen, wat me op z’n beurt ook weer niet de meest vruchtafwerpende benaderingswijze lijkt.

      —————————————-

      @Melchior en Alex: Over de bonen: Stephan Guyenet is al geruime tijd om en hij heeft behoorlijk sterk bewijs voor bonenconsumptie in tijden voor de landbouw: http://wholehealthsource.blogspot.nl/2013/11/beans-lentils-and-paleo-diet.html
      En we hebben het eerder gelinkte artikel van beans, the magical fruit nog: http://popanthro.org/ojs/index.php/popanthro/article/view/166/198
      Wat ik denk – gesteund door mijn archeoloog hier thuis: mocht er goed bewijs zijn voor boonconsumptie gedurende het paleolithicum laten we dit vooral accepteren en niet hangen aan paleodogma.

      Voorts zegt Chris Kresser in de podcast met Rob Wolff dat het redelijk arbitrair is dat bonen zo uitgebannen worden terwijl sommige noten een zeer vergelijkbaar verhaal vertonen wat betreft potentieel problematische eigenschappen. http://robbwolf.com/2014/02/25/episode-214-guest-chris-kresser/ Zo heb ik – net als Chris en Rob blijkbaar – altijd mijn vraagtekens gezet bij de omarming van amandelen in paleokringen, terwijl dit nu juist een van de meest allergene-reacties-opwekkende-noten is die ik ken.

      Sowieso begin ik wat betreft de (vermeende) schadelijkheid van (onbewerkte of traditioneel) voedingsmiddelen steeds meer te denken in termen van dosering en mate van individuele tolerantie dan wel brokenness. En dan moet ik ook weer aan het artikel van Melissa McEwen denken over boerenkool: http://huntgatherlove.com/content/just-kale-me-how-your-kale-habit-slowly-destroying-your-health-and-world
      Ik kom nadrukkelijk gezegd niet uit op het te vereenvoudigende ‘alles met mate’. Maar wel daarop dat sommigen zaken nogal snel een suprafysiologische dosis van narigheid met zich mee brengen, zelfs op het oog onverdachte zaken en andere voedingsmiddelen dat veel minder hebben – voor de meeste mensen. En aan een suprafysiologische grens zullen velen onder ons wat betreft tarwe en bonen al snel zitten. Hetzelfde geldt denk ik voor noten zoals amandelen. Ik zou niet zo snel iemand adviseren dat een basisvoedsel te maken voor een langere periode.

      Eigenlijk dus vijf aannames:
      1. Er zijn sterke indicatoren (bewijs?) voor de consumptie van sommige peulvruchten in het Paleolithicum.
      2. Bonen lijken volgens sommige onderzoeken zeer kwalijk te zijn, maar dit geldt net zozeer als wijdverbreid-als-paleo-geaccepteerde-voedingsmiddelen, die soms ook als superfoods door het leven gaan.
      3. Bonen zijn stevig verankerd in het rijk der FODMAPs, oftewel zaken waarop velen gevoelig op reageren. Afhankelijk van je mate van gevoeligheid of brokenness kun je ze het beste eruit houden of slechts in beperkte mate eten.
      4. Bonen zijn een heterogene groep waarvan sommige wellicht beter verteerbaar – of minder schadelijk zo u wil – dan andere bonen zijn. Sommige bonen zijn gelijker dan andere bonen zogezegd.
      5. Je hebt bonen zeker niet per se nodig in een rijk dieet. Maar volgens mij kan je voor alles wel een substituut vinden binnen een paleolitsch kader. Nochtans: een zo divers mogelijk arsenaal aan voedingsmiddelen waaruit je kan putten lijkt me om meerdere redenen een uitstekend idee. Daar kunnen bonen ook zeker tot behoren.

      Laten we dus vooral kijken naar het vermeende archeologische record en wat hedendaags wetenschappelijk onderzoek suggereert, in combinatie met de N=1’s op het internet. Maar dit is allemaal in hoge mate genuanceerd en doet me klinken als de aalgladde ideale schoonzoon C. Kresser, die ik net als Melchior altijd net iets te correct vind klinken 🙂

  139. Gert van der Hoek zegt:

    Zal ik nog een boon in de pot doen? 🙂

    PALEO & PEULVRUCHTEN: DR. REMKO KUIPERS GEEFT ANTWOORD

    Filmpje: http://www.stadswild.nl/paleo-peulvruchten-dr-remko-kuipers-geeft-antwoord/

    • michajoris zegt:

      Oh en dat amandelen zo allergeen zijn leidt ik slechts en alleen af uit mijn omgeving waar amandelallergieën hoogtij vier(d)en. Verder niet wetenschappelijk onderbouwd of iets dergelijks.

  140. Prachtige overwegingen, Micha. Ik ben het met je eens dat we de bonen net als granen, zaadoliën en zuivel met moderne middelen moeten toetsen. Tot hun onschuld is bewezen, zijn ze wat mij betreft verdacht, eigenlijk vooral vanwege de enorme glycaemische load die ze aan boord hebben. Ik denk dus dat een paar bonen geen enkel kwaad kunnen in iemand met een intacte glucosehuishouding, maar het wordt snel te veel. Dan denk ik, laat maar zitten. De argumenten van Cordain zijn helaas wat zwak, omdat hij ze grotendeels baseert op de vreselijkheden van ongekookte bonen, wat natuurlijk niet fair is.

    Inderdaad, de mate van ‘brokenness’ is bepalend. En onder paleo approved items zitten dingen waar veel mensen nou juist absoluut niet (meer) tegen kunnen, zoals schaaldieren en eieren. Paleo zal altijd een vertrekpunt blijven.

  141. marietsebiel zegt:

    Ook al zegt Mr.Heisenbug dat vet bij het nemen van AZM niet geldt, “No, that’s different. This is just for probiotics. Raw potato starch is a prebiotic.” heb ik het toch geprobeerd 😉
    ( Mr.Heisenbug is niet zo geïnteresseerd in diabetes )

    Met de bedoeling om uit te zoeken of ik verschil zou bemerken. In de verwerking in de darmen en op de bloedsuiker. Dus op 28 maart begonnen, nu 5 dagen, een scheut room in mijn glas water met AZM. ( room of ook wel een lepeltje double cream, want room is makkelijk oplosbaar in koud water en dat gebeurt bij ander vet niet )

    Er was meteen verschil ! Ik had soms, vaker, een gevoel of de AZM een beetje bleef hangen in het bovenste deel van mijn darm, direct onder mijn maag en daar een onaangenaam drukkende gevoel veroorzaakte. Niet erg, maar vervelend. Pas na een uurtje zakte dat gevoel, alsof de AZM dan eindelijk zijn weg naar beneden vond.
    Door de room erbij is dat verschijnsel totaal verdwenen. Het AZM glijdt meteen naar de dikke darm, zo voelt het tenminste.
    Heeft het dan nog wel dezelfde werking ? Na een paar dagen afwachten bleek dat het weer aardig begon te pruttelen, dus er werd weer en nog boterzuur gemaakt.

    Maar het belangrijkste is voor mij natuurlijk het effect op de bloedsuikerwaardes.
    Door een weekendje weg, feestjes, uit eten, en…. even relaxen na het heftige experiment, de stripjes bijna op, dus minder meten, af en toe weer een paar keer iets hogere FBS.
    Nu weer FBS van 4.6 en 4.2 en door de dag 6.6 en 7.9.

    Eind van de week nieuwe stripjes en dan ga ik weer heel regelmatig meten.

    De zuurkool is verdwenen uit de schappen bij de groenteboer. Door de vroege lente ! Dat is dan wel weer jammer. Gelukkig heb ik nu kimchi klaar, smaakt net als zuurkool. Die eet ik nu samen met de warme maaltijd, waarin natuurlijk vet en eiwit zit.
    Ik hoop dat ik op die manier, ‘natuurlijk’ een aantal bacteriën , zoals L.plantarum kan toevoegen.
    Want die ‘amerikaanse’ methode, bij RN en Heisenbug, om dure supplementen te gebruiken wil ik vermijden, indien mogelijk.

  142. Christel zegt:

    Mariet, heeft AZM invloed op IF? En room met AZM? Heb je daar al antwoord opgekregen naar aanleiding van je experimenten?

  143. marietsebiel zegt:

    Het is vandaag trololo dag. Voor de trollen onder ons ( of te wel, het stukje trol in iedereen ) 🙂 )))

  144. Zeven zegt:

    Mariet, proficiat met dit mooie resultaat.

    Mijn AZM experiment was een flop. Gelukkig heb ik maar €1,- uitgegeven aan twee pakjes…..die ik nu kan gebruiken voor het binden van sauzen 🙂 Ik raakte opgeblazen, verstopt en begon me mijn dromen te herinneren, en het waren suffe dromen. Nu eet ik regelmatig koude aardappeln in maaltijdsalade, en ga vanaf nu zelf huzarensalade maken, naast het gebruiken van koude rijst.

  145. marietsebiel zegt:

    Kan het nog beter ? Ja, vandaag uitslag nieuwe HbA1c… Tromgeroffel … 5.8.
    Meer ? http://mariethoen.wordpress.com/2014/06/02/happy-happy-birthday-todays-a1c/

  146. marietsebiel zegt:

    Gelukkig staat Happy hier twee comments hierboven, dus I’m swinging now 🙂

  147. Heb even geen tijd om uitgebreid te reageren, maar dit is fenomenaal!!! Gefeliciteerd, Mariet!

  148. marietsebiel zegt:

    Bedankt, voor alles Melchior 😉

  149. Zeven zegt:

    Mariet, voor de tweede keer van harte: je hebt er heel veel moeite voor gedaan, veel dingen onderzocht en uitgeprobeerd…….niet makkelijk, maar voel je je nu niet apetrots dat je dit voor je eigen gezondheid voor elkaar hebt weten te krijgen?

  150. marietsebiel zegt:

    Zeven, bedankt, vooral happy en ook trots. Dat het dus kán. Happy 😉

  151. Stillewillie zegt:

    Mooi werk, Mariet. Gefeliciteerd. Bijzonder dat je dit op eigen houtje voor elkaar hebt weten te krijgen.

  152. marietsebiel zegt:

    Dank je wel voor de felicitatie, Stillewillie 🙂

  153. Gert van der Hoek zegt:

    Steengoed Mariet, knap dat je zo doorzet en fantastisch dat je deze resultaten behaalt!
    Een voorbeeld voor anderen.

  154. Corrien zegt:

    Wauw Mariet, toch gelukt; onder de 6!!!! Deed maar een idiote voorzet indertijd…. TOP!!

  155. jah zegt:

    Wat fijn marietsebiel!

  156. Superdik gefeliciteerd nogmaals Marietsebiel en MM 🙂 En vermits het er hier altijd zo diepzinnig wetenschappelijk aan toe gaat, even iets uit een andere hoek toevoegen…:

    Als mijn naam Stef Pancreas was… en ik duik – na een dagje superhard zwoegen voor een miezerig paar druppels insuline – ’s avonds moe in de zetel … Zie ik daar ineens een naald in enkele luttele seconden meer insuline in dat lijf pompen dan ik na een harde dag kromwerken… Je zou voor minder depressief worden en devolgende dag niet meer uit je zetel stappen om aan de slag te gaan…

  157. marietsebiel zegt:

    Gert, Corrien, jah, en Stef, allemaal bedankt.
    Stef, ik weet niet goed wat je bedoelt met dat schrikbeeld van dat insulineshot 😉
    Maar ik weet wel; dat wordt het volgende doel. De kunstinsuline zoveel mogelijk verminderen en liefst er helemaal uit. Zeker weten !

  158. @marietsebiel met wat vertraging van mijnentwege… oei, dat schrikbeeld is wat ik me nog herinner van 40 jaar geleden bij mijn grootouders, hopelijk is kunstinsuline ondertussen al wat mensvriendelijker?

    Wat ik wou bedoelen had je wel goed begrepen: kunstinsuline verminderen en liefst er helemaal uit 🙂

    Ik zie op je blog dat MM al een weg heeft aangeboden, dus succes alweer!

    En tenslotte een opmerking van een T1:ik weet dat ik beter geregeld ben als ik wat meer KH laat, maar ik ben nu eenmaal verzot op brood, pasta en aardappels… Wilskracht vs lekker

    @Melchior: of vraagje voor jou, gaat het “verzot” mogelijks naar “verslaving” of is het gewoon een ander woord voor “lekker”?

  159. marietsebiel zegt:

    Stef, nu begrijp ik het. O ja, 40 jaar geleden werd insuline gemaakt van de insuline van dieren, varkens, paarden en koeien en gespoten met joekels van naalden. Van dat soort, dat je moest uitkoken om ze te steriliseren. Ik heb dat als verpleegstertje van 18 heel vaak gedaan en ook patiënten mee gespoten. Heel pijnlijk en de kunst was om zo’n naald te ‘gooien’ in de bil. Dat deed het minste pijn. Daar had je wel lef voor nodig en dat was niet iedereen gegeven 😉

    Mijn vader, diabeet, had ook van dat soort naalden. Gruwelijk 😦
    Toen ik begon met spuiten ( 1990 ) was er al synthetische insuline, wat later de analoge. De naalden waren 20 mm dik en nu zijn ze 8 of 6 mm dik. Een hele verbetering.
    Maar het blijft spuiten, met af en toe een bloeduitstorting, als je net een adertje raakt en pijn als je te vlug inspuit, he.
    Kijk en daar zou ik wel heel graag van af willen !

    Ik zag vandaag iemand die vertelde, dat ze in een vlaag van verstandsverbijstering een hele zak chips had opgegeten: I just ate my willpower 😉
    Mooie uitspraak toch …

  160. marietsebiel zegt:

    Correctie: de naalden waren eerst 20 mm lang en 1 mm dik en later ( nu dus ) 8 of 6 mm lang en 0,3 mm dik.

  161. Struikel ik weer over de wurmen, ik kan het ook niet helpen… 🙂 Razend interessant leesvoer, zojuist gepubliceerd in Plos Pathogens. Hierin staat o.a. te lezen dat helminths (ingewandswormen) behulpzaam kunnen zijn om insulineresistentie te verbeteren. Ook wordt er gefilosofeerd hoe je diabetes en het hele metabool syndroom zou kunnen aanpakken via de anti-inflammatoire respons die helminths oproepen.

    “The fasting plasma glucose, postprandial blood glucose, HbA1c, and insulin resistance, as well as the level of triglyceride and low-density cholesterol, were inversely associated with self-reported past S. japonicum infection. In support of this, we have also found that in Indonesia helminth infections are associated with improved insulin sensitivity”

    Mariet, ik durf het bijna niet te vragen…… 😀

    Wel ontzettend Paleo… 😀

    Helminth Infections, Type-2 Immune Response, and Metabolic Syndrome

    http://www.plospathogens.org/article/info:doi/10.1371/journal.ppat.1004140

  162. 🙂 🙂 🙂

    Leuk wakker worden.

  163. marietsebiel zegt:

    Ha, ha, Gert 🙂 ))) Mag ik eerst even het Taylor experiment afmaken ??? Please !
    Daarna, wie weet 🙂

  164. Gert van der Hoek zegt:

    Uit de VS een bericht dat de prijs van insuline een aantal malen over de kop is gegaan. Gewoon “omdat het kan”. Gebruik maken van de diabetes epidemie. In Nederland gaat dat via de verzekering, maar je krijgt wel een specificatie.

    Wie weet hoe het met de prijsontwikkeling van insuline in Nederland zit?

    Price Tag on Old Insulin Skyrockets – http://www.medpagetoday.com/Endocrinology/Diabetes/47603

  165. dojodelft zegt:

    Hier kan je misschien meer vinden. Te verwachten is wel dat de prijzen gaan dalen omdat apothekers nu voor 2 soorten contracten kunnen kiezen bij zorgverzekeraars:

    https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/voorna/i/inl%20de%20kosten%20voor%20farmaceutische%20zorg.asp

    http://www.farmatec.nl/

  166. Hans zegt:

    Kan het niet laten , feest voor Mariet vandaag en eige(n)lijk voor ons allemaal :
    Joepie !
    Plemp deze link uit enthousiasme , hope(n)lijk de goeie/goede , uitkijken hier met Neerlandicie (verrek , ook niet goed gespeld vast ) 😉
    Nou ja , de essentie is :

    Zet ik het puntje op de i, in 30 dagen ?

  167. Hans zegt:

    Excuus , op de link klikken en dan heeeelemaal naar boven scrollen naar het artikel.

  168. Dit is echt heel goed nieuws.

  169. Pingback: Are you a victime or a warrior ?… aan het begin van jaar vier … | Ketogeen... en... Wat ?

  170. Jo tB zegt:

    Over winden gesproken, je moet beslist dit hilarisch filmpje van Mr Methane bekijken. Ik heb me rot gelachen.

  171. Gert van der Hoek zegt:

    “Niet nodig om koude aardappels te eten!”

    Aardappels hebben niet van die schattige gluutjes ? 😉

  172. Ferdinand zegt:

    FYI:

    • Jo tB zegt:

      Ferdinand, dank voor het vinden van deze post van MM. Ik moest van de week denken aan het experiment met aardappelzetmeel. En ik ben weer bezig met adrenal fatigue. MM vond het kul, maar ik weet dat het wel degelijk voorkomt. Wanneer je chronisch stress hebt, raken veel hormonen van slag.

Geef een reactie op dojodelft Reactie annuleren