Voeding en depressie: Esther Nederhof verklaart haar studieplan

Dr. Esther Nederhof van het UMCG is als bekend geïnteresseerd in de rol die voeding eventueel speelt in de etiologie van psychiatrische problemen, met name klinische depressie. Ze vermoedt dat ‘dietary mismatches’, ofwel een neolithische voeding, ons niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk zwak en ziek kunnen maken. Het brein is immers ook maar een orgaan🙂 . Om haar hypothese te testen bereidt ze een onderzoek voor waarin één groep depressieve patiënten naast de standaard behandeling een periode strikt volgens de Schijf van Vijf gaat eten en een andere groep naast de standaard behandeling een paleovoeding nuttigt. Onlangs deed ze haar plan uit de doeken voor haar collega’s van de afdeling Psychiatrie. Ze legde haar uiteenzetting vast en ik vind het fantastisch dat ik hem ook hier mag tonen. Let niet op de beeld- en geluidkwaliteit, ze heeft gewoon een camera neergekwakt en is gaan vertellen.

Esther gaat gelukkig helemaal voor het enige scenario dat onze explosieve encefalisatie (volgens mij) afdoende kan verklaren: de coastal dweller ‘theorie’ van Cunnane et al.

Enjoy!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

24 reacties op Voeding en depressie: Esther Nederhof verklaart haar studieplan

  1. Bert Jippes zegt:

    In wezen zijn het luxe problemen. We zijn zo overmatig met consumptie bezig en denken dat we daarin ons geluk kunnen vinden, zoals ook tranquilizers, alcohol en drugs. Het gaat niet alleen over voeding. Alles is te krijgen voor geld, niet alleen voeding maar ook materiële goederen. Dagelijks worden we gedwongen om reclameboodschappen te consumeren. Je kunt wel kritisch op je voeding zijn maar wees dan ook kritisch op wat je geestelijk binnen krijgt. Voortdurend op zoek zijn naar prikkels is ziekmakend en je zou je eerder moeten afvragen waar die honger vandaan komt. Daar ligt volgens mij de kern.
    ‘De mens is wat hij eet’. Iching hexagram 27 ‘de Voeding’
    De Iching ontstond in China zo’n duizend jaar voor Christus.

  2. Marcel Crok zegt:

    Baanbrekend onderzoek: kunstmatige zoetstoffen veroorzaken via darmbacteriën wat je niet wilt. http://www.nature.com/nature/journal/vaop/ncurrent/full/nature13793.html … Glucose-intolerantie.

  3. Geweldig, Marcel, dank! Never f*ck around with evolution. Zelfs de kleinste mismatches kunnen enorme impact hebben.

  4. Janet Noome zegt:

    Wow! Administratie aan de kant gelegd en ben er voor gaan zitten. Wat een goede presentatie en wat een veelbelovend onderzoek kan dat worden. Esther geeft duidelijk aan dat er veel aanwijzingen maar ook bewijzen zijn te geven over de positieve werking van paleovoeding bij allerlei fysieke/cognitieve problemen (voor de lezers van dit blog geen nieuwtje). Maar dat er veel vragen zijn over de werkingsmechanismen. De enige manier om uit de kwak-hoek te komen (waar velen het paleodieet zo graag in plaatsen) is goed onderzoek. Om serieus genomen te worden heb je bewijs nodig. Ik ben heel benieuwd naar de resultaten!

  5. Janet, het verbaast me altijd weer dat mensen die prat gaan op hun academische denkniveau een paradigma dat de mens in zijn evolutionaire context beschouwt in de kwakhoek plaatsen. Het is een bizarre laatste strohalm die ze vastgrijpen om hun eigen op magisch denken en epidemiologische astrologie gebaseerde overtuigingen niet kritisch onder de loep te hoeven nemen.

    Als iemand bij dat soort lieden suggereert dat evolutie door natuurlijke selectie een waardeloos model is, wordt hij achterlijk genoemd. Als iemand in deze kliek suggereert dat het evolutiemodel ook kan worden toegepast op de voeding van mens, is hij een idioot (letterlijke bewoording van Martijn Katan).

    Science progresses one funeral at a time.

  6. Janet Noome zegt:

    Perfecte reactie, helemaal mee eens.🙂

  7. DirkVB zegt:

    Melchior,misschien lijkt het ” off topic”, maar het tegendeel is het volgende meer.
    Ik zou je, en vele anderen, attent willen maken op de volgende link; http://www.wirkkochbuch.com
    Basiswerk van de kPNI met 70 recepten, behorende bij 10 uitgewerkte werking mechanismen,
    meta modellen en 500 wetenschappelijke referenties.
    Auteurs; Leo Pruimboom; Daniel Reheis en Martin Rinderer.
    Dit is het beste Gedrag / Voedingsboek dat ik ooit in handen heb gehad.
    ( en dat zijn er aardig veel ).
    Dit is compleet en vooral LOGISCH uitgelegd.
    Groet, Dirk.

  8. Dev zegt:

    Eenvoudige bloedtest kan depressie vaststellen
    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3750086/2014/09/18/Eenvoudige-bloedtest-kan-depressie-vaststellen.dhtml

    Blood transcriptomic biomarkers in adult primary care patients with major depressive disorder undergoing cognitive behavioral therapy
    http://www.nature.com/tp/journal/v4/n9/full/tp201466a.html

  9. Dirk, ik zal er induiken. Pruimbooms zetmeelhypothese vind ik briljant. Het is zo jammer dat Anna Fagan er niet verder over blogt…

    Hier een mooi recent interview met Cordain, waarin hij paleo nog eens fijn afbakent en waarin hij heerlijk van leer trekt tegen acupuncturist en bonenpromoter Chris Kresser🙂 .

  10. Cocky zegt:

    Goed verhaal van esther, ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen

  11. izerina zegt:

    Wat een moedige vrouw

  12. Sylvia zegt:

    Ben zeer onder de indruk van Esther die moeilijk info weet om te zetten in helder en simpel!
    Heb ook een paar heerlijke uurtjes gehad met lezen en luisteren naar haar selectie van het AHS.

  13. Micha zegt:

    Het is mooi verhaal die presentatie. Voor degenen die het Engels machtig zijn en een goede introductie over depressie willen zien, zie hier de link naar het zeer heldere verhaal van Robert Sapolsky over depressie en dat het net zo’n serieuze ziekte is als diabetes en dat “kom op stel je niet aan”. tegen een depressiepatient roepen niet helpt:

    http://www.openculture.com/2014/08/stanfords-robert-sapolsky-demystifies-depression.html

  14. marcel zegt:

    Joseph Hibbeln begint zo mooi met in essentie de wateraap-hypothese als aanzet van zijn verhaal waarom voeding belangrijk is voor het functioneren van de zenuwstelsel. Helaas zegt hij in dezelfde presentatie dat de amerikaanse voedingsrichtlijnen (t.a.v. omega-3 vet inname) en supplementen voldoende zijn… Het concept soortcorrect voedsel komt niet aan de orde. Denkt hij het en durft ie het niet te zeggen? En wat doet hij zelf?

    Verder is het wel een verhelderende presentatie.

  15. marietsebiel zegt:

    Bedankt Marcel, erg leuke man. Interessant verhaal. Eet vis ( omega 3 ) voor de wereldvrede ( dat is mijn conclusie, ha, ha 😉 )

  16. Leuk om Joe Hibbeln eens ‘in het echt’ te zien. Mooie lezing ook. Dank, Marcel!

    Unilever, Hartstichting, Wageningen en Voedingscentrum spannen letterlijk samen om het aantal axonen in het brein zo laag mogelijk te houden. En dat lukt aardig🙂 .

  17. Corrien zegt:

    Tuurlijk Melchior, anders zouden ze die hersenen wel eens kunnen gaan gebruiken en komen de ‘pek en veren’.

    @ Marcel aan z’n uiterlijk te zien zou het wel eens kunnen zijn dat hij zich beperkt soortvreemd + potjes 😉

  18. Franc zegt:

    Hoe meer domme, axonenarme mensen, hoe minder ‘concurrentie’ en tegengas.
    De sterkere jagers gaan ten onder aan de VC-schijf van 5(00 ziekten).
    Het doel: enkel de volgzamere en gemakkelijk te manipuleren menselijke ‘grazers’ op den duur overhouden.

    Maar dan hebben ze dus mooi even geen rekening gehouden met deze jager!😀

  19. Esther, iets om rekening mee te houden in je onderzoek. Gluten op zich kan depressieve klachten uitlokken:

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24689456

  20. Vandaag op Knack.be: Zo eet je je depressie weg!

    “De juiste voeding zou bescherming bieden tegen stemmingsstoornissen. Een psychiater en een diëtiste staken de koppen bij elkaar en gaven de 10 beginselen van het antidepressiedieet.”

    So far, so good.

    Maar dan, punt 2 (van 10 natuurlijk)

    2. Eet evenwichtig. ‘Dat betekent dat je alles mag eten: er zijn geen verboden producten en geen mirakelmiddelen. Geef wel de voorrang aan gezonde voedingsmiddelen (fruit, groenten, zetmeelrijke producten en vis) en beperk je consumptie van snoep, chips en vleeswaren. De ideale verhouding voor de aanvoer van energie is 10-15 % uit eiwitten, 30-35 % uit vetten, 50-55 % uit koolhydraten.’

    Oh boy

    http://www.knack.be/nieuws/gezondheid/zo-eet-je-een-depressie-weg/article-normal-525337.html?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=knack

  21. Alex zegt:


    Dr Tamsin Lewis – Shifting Perspectives In Mental Health

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s