Je organiseert een diabetesconferentie dus je serveert…

Excuses voor de aan het manische grenzende blogfrequentie (3 postings binnen een week), maar deze is te leuk om te laten liggen.

Huisarts Andreas Eenfeldt van het Zweedse LCHF-portaal Kostdoktorn.se besloot enkele dagen geleden last minute af te reizen naar de enorme EASD-conferentie in Wenen, waar de topdeskundigen in de diabetologie de laatste ontwikkelingen in hun vakgebied delen. Je steekt op zulke conferenties van alles op over nieuwe farmacologische strategieën die de epidemie nog enigszins beheersbaar moeten maken, maar voor oorzaakgerichte benaderingen die de potentie hebben werkelijk te genezen en vooral te voorkomen, is zelden aandacht. Voeding is voor de meeste opinieleiders – die verantwoordelijk zijn voor de richtlijnen aan diabeten – vrijwel geen item. De eveneens Zweedse en eveneens aanwezige arts/onderzoeker Fredrik Nyström grapte dat wel duidelijk is waarom opvallend veel presentatoren zelf diabetes hebben en waarom nog veel meer van hen alle uiterlijk zichtbare kenmerken van het metabool syndroom vertonen.

Andreas Eenfeldt heeft er een traditie van gemaakt om op conferenties de inhoud van de obligate lunchbag te fotograferen en het effect ervan op zijn bloedsuiker te laten zien. Wat bevatte de lunchbag op dag 2 van de EASD-conferentie? Een Twix, een zak chips en, jawel, ook nog een banaan. Hier is Andreas’ OGTT-curve:

Bloedsuikerexcursie van Dr. Andreas Eenfeldt na het eten van de lunch op de diabetesconferentie in Wenen. Bron: Kostdoktorn.se

Bloedsuikerexcursie van Dr. Andreas Eenfeldt na het eten van de lunch op de diabetesconferentie in Wenen. Bron: Kostdoktorn.se

Het ziet er erg onfris uit. Zijn BG piekt na bijna 2 uur net iets boven de 9 mmol/l om pas na bijna 4 uur weer op baseline (rond de 5) uit te komen. Je kunt aanvoeren dat Andreas vanwege zijn LCHF-leefstijl niet gewend is aan een dergelijke brutale glucosebelasting en dat hij daarom zo’n pathologische bloedglucose-excursie ziet. Daar is iets voor te zeggen, maar feit is dat talloze mensen die het van dense acellular carbs (Ian Spreadbury) vergeven Standard Dutch Crap Diet volgen dagelijks drie of vier keer exact dezelfde curve doormaken. Ik heb het al vaker genoemd, maar ik zal nooit vergeten hoe Hannes Hoogervorst als minister eens werd geprikt tijdens een diabetes bewustwordingscampagne en iets van 10 mmol/l scoorde, uren nadat hij een kroket had gegeten. Niets aan de hand, zeggen artsen en diabetesverpleegkundigen. Zijn nuchtere waarde is immers normaal. Dat bijna alle patiënten die voor het eerst presenteren met een myocardinfarct dit soort glucosecurves hebben, ach, het zal wel, geef die man een statine.

Slaap lekker door, folks. Vanuit evolutionair perspectief zijn frequente, lang na-ijlende glucosepieken volstrekt abnormaal en een teken aan de wand. Via tal van op dit blog en elders beschreven mechanismen leiden ze al na vrij korte tijd tot ondermeer vaatschade en versnelde veroudering. Een van de onderzoekers op deze conferentie hield zelfs een prachtig referaat over zijn bevinding dat postprandiale (na het eten) pieken veel sneller tot betaceldysfunctie leiden dan tot voor kort werd gedacht. Deze zelfde onderzoeker had nog een aardig nieuwtje. De stijfheid van de slagaderen – die voor een belangrijk deel wordt bepaald door de hoogte van de bloedsuikers – is opvallend goed af te lezen aan iemands gezicht. Als je als 30-jarige SDCD-eter in de spiegel kijkt en denkt ‘Wat een vroegoude lul, zeg hé!’, dan klopt dat waarschijnlijk aardig🙂 .

Een degelijke paleoleefstijl – groenten, fruit, vlees, vis, schaaldieren, noten, eieren en als je van die kant bent insecten – leidt in alle tot nog toe gedane experimenten tot prachtige, normale bloedsuikercurves, ongeacht macronutriëntcompositie. Gooi wat HIIT, zoals Freeletics, in de mix, ga zo vaak je kan naar buiten en help eens een oud vrouwtje en je kunt niet meer stuk. Met deze optimistische ochtendoverweging wens ik u allen een fijne nazomerdag.

Mocht je binnen moeten blijven, dan is dit misschien een aardige nieuwe docu over suiker:

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

107 reacties op Je organiseert een diabetesconferentie dus je serveert…

  1. Hilda zegt:

    Ha ha ha fantastisch Melchior,ik heb weer een vrolijke dag!

  2. marietsebiel zegt:

    Wat een armmoedige boel daar. En dat met zo’n toegangsprijzen, tussen de € 55, – ( jong en vroeg boeken} en € 750,- ( geen lid en laat boeken )

    Studie beuzen “The objective of the research fellowship is to encourage innovative research in the field of diabetes” uitgedeeld en gesponsord door, hoe kan het ook anders ! Novo Nordisk. ( Innovatief ? )

    EFSD Rising Star Fellowships Programme supported by Novo Nordisk
    http://www.europeandiabetesfoundation.org/index.php/ct-menu-item-5/14-sample-data-articles/147-rising-star-programme

  3. Hilda zegt:

    Het filmpje is niet om te lachen,maar wel hoopvol!

  4. Riesjart zegt:

    Haha, iemand op twitter riep :”Try the sachertorte”…🙂

  5. 1skateguru zegt:

    Laat ze maar komen hoor die blogs, geniet er elke keer weer net zo goed van…

  6. Aldert zegt:

    Ik vond dat Nigel er goed uit zag voor zijn leeftijd, totdat hij zegt na zijn bloeduitslag om 21.15 minuten: I’m only fourty six!! Ik dacht dat hij bijna zestig was!

  7. Hans zegt:

    Melchior , je kunt mij niet manisch genoeg zijn v.w.b. postings ! Zo blijft het levendig en en niet in de laatste plaats leerzaam.
    Waanzinnig dat voer op zo’n conferentie , selectieve domheid ?
    Las net ergens dat de Schotten gefrituurde mars (vr)eten , tip voor de congresgangers ,
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Gefrituurde_Marsreep
    Is weer eens wat anders dat Standard Scottish crap diet. 😆

  8. Ronald Leppers zegt:

    Goedemorgen Melchior,

    Je hebt een interessante en leuke blog!

    Wist je al dat zitten op het toilet eigenlijk schadelijk is voor de gezondheid?

    Dat heeft vooral te maken met de puborectale spier (puborectalis muscle) die zorgt voor een kink in de darm. Alleen in een gehurkte houding ontspant deze spier zich. De mens is anatomisch gezien gemaakt om hurkend (squattend) te ontlasten. Net als onze voorouders dit al duizenden jaren deden tot de komst van het moderne toilet.

    Wat dat betreft heeft het moderne toilet niet veel goeds gebracht. Er zijn veel aandoeningen die hieraan gelinkt worden. Een voorbeeld is dat het woord appendicitis pas in de literatuur voor komt aan het einde van de 1900 ste eeuw. Om precies te zijn heeft Riginald Heber Fitz in 1886 de ziekte ontdekt. Niet heel toevallig was het moderne toilet in die tijd volop in opkomst.

    Squattend je behoefte doen voorkomt niet alleen veel problemen, het helpt je ook van veel problemen af die hiermee in verband staan.

    Enkele voordelen van squatten:

    ‘Maakt het ontlasten sneller, gemakkelijker en completer. Dit voorkomt ophoping van ontlasting in de darmen.

    Beschermt de zenuwen die de prostaat, blaas en baarmoeder raken, dit voorkomt uitrekken en beschadigen.

    De conventionele zitpositie sluit de Bauhin klep, tussen de dikke en de dunne darm, deze klep lekt vaak tijdens de evacuatie en kan besmetting van de dunne darm geven

    Ontspant de puborectale spier die normaal het rectum afsluit om continentie te behouden

    Maakt gebruik van de dijen om de dikke darm te ondersteunen en overbelasting te voorkomen. Chronische overbelasting op het toilet kan hernia, diverticulitis, en verzakking veroorzaken.

    Een zeer effectieve, niet-invasieve behandeling van aambeien.

    Bij zwangere vrouwen voorkomt het hurken dat er druk ontstaat op de baarmoeder tijdens het toiletbezoek. Het dagelijks hurken bevorderd het proces van een natuurlijke bevalling.’ Nu denk je misschien moeten we dan het toilet eruit slopen en hurkend boven een gat gaan zitten? Nee, daar is een alternatief voor. Ik ben sinds kort een webshop begonnen met een product dat er voor zorgt dat je met het gemak en comfort van het bestaande toilet een natuurlijke houding kunt aannemen tijdens de stoelgang. De zo geheten Squatty Potty.

    Jouw blog gaat over het Paleo Perspectief. ‘Het zoogdier mens beschouwd door de troebele lens van de evolutie’. Hurkend ontlasten heeft hier alles mee van doen. Misschien zou je het leuk vinden om hier is een keer aandacht aan te besteden op je blog of nieuwsbrief. Er wordt vaak om gelachen en dat is leuk. Tegelijkertijd trekt het wel de aandacht want iedereen heeft er dagelijks mee te maken. Het product is simpel maar zeer effectief met een percentage van 97% tevreden gebruikers.

    Als je het leuk vindt stuur ik je de Squatty Potty op zodat je zelf het verschil kan ervaren. Kijk uit naar je reactie!

    Vriendelijke groeten,

    Ronald Leppers Squatty Potty Nederland http://www.squattypotty.eu http://www.squattypotty.com

    Date: Fri, 19 Sep 2014 07:33:02 +0000 To: ronaldleppers@hotmail.com

    • Hoi Ronald,

      Dank! Was jij niet het ‘marketing type’ (ik parafraseer Corrien🙂 ) bij de lezing van Katy in Castricum? Ik was het eikeltje met de vele vragen. Er zit een post over ‘Move Your DNA’ in de pijplijn, maar die plaats ik pas als ik mijn pay the bill klanten netjes heb bediend.

      In die post zal ik ook de volgende voor jouw product relevante quote plaatsen van Giulia Enders (Darm mit Charme):

      Maar wat als er gas en poep aankomen? Giulia: “Dat is het geweldige, de twee sluitspieren kunnen het zo regisseren dat alleen gas naar buiten komt, maar geen poep. Dan ben je alvast wat druk kwijt, zonder dat er een remspoor in je onderbroek zit. Overigens poepen we bijna allemaal verkeerd. Als je in een hoek van 90 graden op het toilet zit, komt er een knik in de endeldarm, waardoor je de poep om een hoekje moet persen. Daar kun je aambeien van krijgen, je kunt ervan flauwvallen en bij ouderen kan het zelfs tot hersenbloedingen leiden. Onderzoek heeft dubbel en dwars aangetoond dat op je hurken poepen, zoals kinderen van nature doen, de enige juiste manier van poepen is. Je haalt de knik al uit je darm door gewoon op de wc te gaan zitten en je voeten omhoog te brengen. Bijvoorbeeld door er een paar boeken onder te leggen.”

      Kortom, ik vind de Squatty Potty een legitiem product. Leuk dat je meehelpt om dit soort eenvoudige maar effectieve interventies beschikbaar te maken. Of het goed of fout is om hem als blogger voor niks te testen, moeten mijn lezers uitmaken. Ik heb al een positieve bias naar het product. Overigens laat mijn stoelgang ook op onze conventionele vlakspoelplee (nog) niets te wensen over.

  9. Jo tB zegt:

    Aldert, ik vond ook dat Nigel er veel ouder uit zag voor 46 jaar. Hij was mager, maar dat zegt niet alles. Ik vond het een ontnuchterende film uit Nieuw Zeeland. Een 2-jarig kind waar alle voortandjes al afgebroken waren en waar de wortels onder algemene narcose verwijderd moesten worden.
    Maar dringt de boodschap door bij Joe Blog (het publiek) dat er iets goed mis is met onze voedsel? De BBC heeft er een documentaire aan gewijd, Australië ook, en Canada zal ook niet achter blijven. De USA weet ik niet. De meeste grote voedsel producenten zijn in handen van Amerikaanse multi-nationals, en die willen alleen maar Dollar tekens zien. Profit, profit, profit, en een obesity/diabetic epidemic is voor hun een non-issue.
    Als ik mij heen kijk in de supermarkt zie ik karretjes vol geladen met junk, geen verse groente of fruit te bekennen. Ja, ze willen wel letten op de “ik kies bewust” logo (het vinkje) en dan maar denken dat ze gezond bezig zijn……

  10. Otto zegt:

    Over de Squatty Potty: kun je niet gewoon voorover leunen bij de grote boodschap? Of zie ik dat verkeerd?

  11. Hella zegt:

    Daarom vind ik het altijd zo fijn op de Italiaanse camping. Daar waar iedereen in de rij staat voor de gewone wc ga ik lekker op het hurktoilet zitten. Veel schoner en een lekker gevoel na afloop. Klopt dus wat Ronald schrijft en wat een leuke uitvinding.

  12. Sandra zegt:

    Wat een afgrijselijke lunch! Ik vind het een prestatie op zichzelf dat hij het opgegeten heeft…maar die tarwechips kan ik even niet plaatsen: deze chips is van aardappelen gemaakt (100% Oostenrijkse aardappel). Aardappel, tarwe, misschien maakt het allemaal niet uit, maar als diëtist was ik direct getriggerd: bestaat er nu ook tarwechips die er precies hetzelfde uitziet als aardappelchips?

  13. セレネ zegt:

    Is dat een lunch? Ziet er meer uit als een “snackzakje” ipv een “lunchzakje”… Zelfs voor iemand die standaard eten eet!

    @Hella: Ja, zelfde in Japan🙂 Ik heb ook meegemaakt dat er bij een Japans openbaar toilet een hurktoilet en een Westers toilet was. Voor mij staat een Japanse vrouw te kijken, die besluit om naar het Westers toilet te gaan. En dan loop ik rechtstreeks op het hurktoilet af en kijkt zij mij vreemd aan😛 Maar verreweg de meeste Japanners hebben wel Westerse toiletten thuis (behalve in hele oude huizen boven op een berg bijvoorbeeld).

    • Hella zegt:

      ‘Vroeger’ was het heel normaal op Franse campings, een hurktoilet. In Italie zie je ze nog steeds heel veel. Mensen vinden het vies op de een of andere manier. Een wc met bril waar iedereen op zit dat is pas vies….. Persoonlijk vind ik het heel fijn zo’n hurktoilet, nooit problemen mee gehad.

  14. Christel zegt:

    Ik weet van de vader van een Indo vriendin dat hij gewoon gehurkt OP de pot gaat zitten. Er staan ook altijd flessen water naast voor de hygiene. Ik heb ook (nog) nergens last van, maar een verhoging onder mijn voeten, klinkt me beter dan hurken. In Frankrijk moest ik dat en die lucht boven dat gat !! en ik was altijd bang dat mijn plons spetters van anderen zou opleveren. Brrrrrrr! Dan liever hurken boven een gewone wc en doorspeoeln😉 Benieuwd naar die blog, Melchior. En natuurlijk ook naar je ervaring met de aangeboden Potty😉

  15. Jo tB zegt:

    Ik had al eerder goede berichten gelezen over die potty, en kon niets vinden in Nederland. Nu wel, en heb er meteen een besteld.

  16. Sandra, I stand corrected. Mijn anti-tarwe bias speelde op. Ik meende dat het zo’n granenchips was. Heb het aangepast.

  17. dojodelft zegt:

    In aardappelchips (paprikasmaak) zit tarwe… zonder meer. Tenminste wel die van de Lays, Crocky en AH. Er zit namelijk een ingredient in genaamd “paprikasmaak”. Die smaak is gemaakt van o.a. beschuit van tarwe en nog 13 adndere ingredienten. Ook wel hier thuis ” het stofje” genoemd. Het stofje dat er voor zorgt dat binnen no time de bodem van zo’n zak te zien is.

  18. Folkert zegt:

    Volgens mij heeft Mariet dat verhaal van die poepdoos al eens aangesneden. Een jaar geleden ??
    Ooit had ik een Kolibri. We poepten op de puts. Ging prima.
    Af en toe huur ik een sloep en neem de puts mee. Gaat prima. Geheel volgens het Squat-boekje.
    Wie kent mijn kont op de plas.
    Ik denk erover om dat ding naast mijn schotelwc te zetten.
    Eerst overleggen met … !
    Gaat niet door dus.

  19. marietsebiel zegt:

    Ja Folkert, klopt, maar toen was hij hier niet te krijgen. Wel in de VS, maar met shipping veel te duur. Ik gebruik nu ( wel eens ) een opstaptrapje van de Ikea. Maar dat is wel een gedoe, iedere keer weer installeren en de juiste positie zoeken. En dan….. vaak te laat, zeker met AZM😉
    De Squatty Potty blijft gewoon altijd op zijn plek staan, dus geen oponthoud !
    Leuk dat Ronald hem nu hier te koop aanbiedt.
    Ik zou hem maar een uitproberen, Melchior🙂

  20. marietsebiel zegt:

    Sandra en Melchior, ze bestaan wel, de tarwechips:
    Ingrediënten: maïs, plantaardige olie, tarwebloem, kaas & ham smaak (aroma kaaspoeder 1%), smaakversterkers (mononatriumglutamaat, dinatrium, guanylaat), kleurstof (annatto), zout, aardappelaroma.:-( (((
    http://www.dutchtaste.com/smiths-hamcheese-chips-p-1389.html?language=nl

    Daar zou mijn BS van door het plafond gaan😄

  21. willem zegt:

    Folkert: ‘Wie kent mijn kont op de plas.’
    Van dit soort lyriek kan ik echt genieten..
    (Van de inhoud van deze lijn overigens ook, hoor)

  22. kurt zegt:

    Gezien er nog niet is geantwoord op de vraag van Otto en ik vrees dat die vraag in de vergetelheid raakt… en ik uiteraard ook zeer benieuwd ben naar het antwoord… nog eens de vraag van Otto:

    Over de Squatty Potty: kun je niet gewoon voorover leunen bij de grote boodschap? Of zie ik dat verkeerd?

  23. Hanno zegt:

    Al lange tijd trouwe lezer en bij elke artikel voel ik weer blijheid!
    3 postings in een week is geen enkel probleem🙂

  24. marietsebiel zegt:

    Kurt, qua houding zo het wel kunnen. denk ik.
    Maar ik denk ook dat het wel een knoeiboel wordt. De mooie drol komt waarschijnlijk op de bril terecht … of plonst van flinke hoogte in de pot. Gevolg: koude spetters tegen je billen😉

    Maar wat let je ( en Otto ) om het uit te proberen en een gedetailleerd verslag te doen😉

  25. Hans zegt:

    @ kurt en Otto ,
    Las ergens dat het de bedoeling is , zoals op de hurken zitten , de knieen boven de heupen moeten zitten .
    Zoals Melchior als tip geeft van een paar boeken , bakstenen kan natuurlijk ook of je knutselt zelf met hout …..
    Mijn conclusie , als je handen verkeerd staan of je kan niets zelf verzinnen , of je hebt het er domweg voor over voor zo’n plastic ding , zou dit (peper)dure geval wellicht uitkomst bieden .
    Voor mij is het een idd ,,marketing-ding ” , niet aan mij besteed 😉

    Rest mij een ieder een goede ontlasting te wensen 😆

  26. Jo tB zegt:

    Op de Engelse site van Andreas Eenfeldt laat hij de berg lunch bags zien. Schokkend.
    http://www.dietdoctor.com/whats-bags

  27. Corrien zegt:

    Hoi Ronald. Ik zal even herhalen wat ik over je geschreven heb….

    Over vooroordelen gesproken; de enige echt opvallend ‘andere’ onder de aanwezigen had een marketing-uiterlijk. Dat wil zeggen hij had wel de juiste outfit, maar helaas (nog) te weinig bluf en bleek, Ronald Leppers, de vertegenwoordiger/agent/… van SQUATTY POTTY. Als het goed is, is zijn site nu de lucht in: http://www.squattypotty.eu

    Toen Katy dat van Mina hoorde zei ze: “Jammer, ik was graag met hem op de foto gegaan en had dat op facebook geplaatst.”

    Dus Ronald, als je hier meeleest….

    Heb gezien dat dat inmiddels goed gekomen is….

  28. Corrien zegt:

    Niets mis met een marketing-uiterlijk. De andere aanwezigen pasten gewoon beter in mijn (😉 ) beeld van yoga-beoefenaren. Zegt misschien meer over mij dan over Ronald……

    En trouwens ik ga er binnenkort twee bestellen. Een voor mezelf, want zo’n ding is toch hygiënischer dan een stapel boeken….. en een als uitleen-exemplaar voor op m’n werk als (bekken)fysiotherapeut.

  29. Corrien zegt:

    Trouwens al eens op een Langerhans-symposium geweest???
    http://www.diabetes2.nl/nl/onderwijs/10e_langerhans_symposium_2014/home.html

    Oké de lunch bestaat uit broodjes – dat is nu eenmaal volgens ‘de schijf van vijf’-, maar alle standhouders; medicijnproducenten, tabellen, glucose-meters, Bas vd Goorstichting enz. enz. presenteren allemaal Celebrations (mini-marsjes/bounty’s enz), rolletjes pepermunt e.d.
    Toen ik vroeg: ” Waarom en geen fruit of zakjes noten?”….. “Veel makkelijker. Dat doen we altijd”

  30. Folkert zegt:

    Het nieuwe plaatje van de bloedsuiker ziet er ook aardig uit. Ik kan het echter hier niet opzetten. Dus zelf even kijken bij de Kostdokter.

  31. kurt zegt:

    Weet niet of deze film al ergens aan bod is gekomen…. Fed Up
    http://www.imdb.com/title/tt2381335/
    Je kan op dezelfde pagina ook een trailer bekijken..;

    Zou het echt iets helpen?

  32. Franc zegt:

    @Kurt

    Ieder gezond mens is er 1 en ieder gezond mens heeft weer naasten.
    Dus ja, ik vermoed dat Fed Up echt iets zou kunnen gaan helpen.

    Wel boeiend vind ik het dat Fed Up gelabeld is voor ‘Appropriate audience’..
    Mag Fed Up dan uitsluitend aan een zeer beperkt publiek worden getoond?
    Wat mij betreft mag Fed Up standaard op alle basisscholen worden getoond.

    Bedankt voor de tip.

  33. Otto zegt:

    Franc: ‘een beetje’ is niet erg, zorgt hoogstens voor een hormetisch effect😉

  34. Natascha zegt:

    Deze al gezien? The skinny on obesity met oa Robert Lustig

  35. Karien zegt:

    Beste Melchior, wat een interessant blog heb je. Ik ben pas net op ontdekking gegaan naar wat paleo inhoudt en kwam zodoende hier terecht. Ik ben begonnen om je blog systematisch door te lezen (helemaal teruggescrold naar 2010), maar op een gegeven moment begon ik toch heel erg een overzicht van alle blogposts te missen, als een archief. Is het mogelijk om dat toe te voegen aan het blog, zodat je alles, maar dan ook alles, naast en onder elkaar hebt staan? Ook handig voor als je iets terug wilt zoeken om iemand iets aan te wijzen bijvoorbeeld.

  36. robert zegt:

    Robert Lustig ik mocht hem afgelopen Mei 2 maal horen spreken in het LUMC , zeer goede spreker met een goed verhaal .
    Zijn docu / film Fed up doet het ook erg goed.

  37. Sinds mijn kleine meid op de wc gaat hebben wij een hoog krukje van de Zweedse winkelketen in de badkamer staan. Niet alleen zij maakt daar gebruik van, maar ik ook en naar tevredenheid🙂.

    @melchior Laats kwam ik dit tegen, een hypothese uit de 16e eeuw waarin gesteld wordt dat ziekte ontstaat in de hersenen (in synergie met de maag en/of spijsverteringskanaal), of eigenlijk in het hersenvlies door middel van het loslaten van hersenvocht. Ziekte zou volgens deze zelfde hypothese niet in de lever (kunnen) ontstaan. Ik ben nieuwsgierig naar jouw gedachten hierover Melchior, gewoon voor de leuk.

    zie hier het exerpt van het boek waarop het gebaseerd is (ik heb de rest van het boek niet gelezen): http://crrs.ca/new/wp-content/uploads/2012/11/OV4-True-Medicine.pdf

  38. Jo tB zegt:

    Niet op de goede plaats, maar gezonde mensen begint met gezond eten, dus gezonde dieren. Op Tijd voor Max vandaag kwam het onderwerp aan de orde. De boeren uit het film “Dansen met Gehoornde Dames” willen geen antibiotica meer gebruiken. Er is een kleine stukje te vinden op YouTube

  39. Corrien zegt:

    Intrigerend Jo!

  40. Aldert zegt:

    Jan Dirk en Irene van de Voort in Lunteren. http://www.remeker.nl
    Ze hebben een heel mooi bedrijf en maken een superkaas.

  41. Alex zegt:

    David Perlmutter, MD at the 2014 Reversing Diabetes Summit

  42. Pingback: Nutritional Science Days | Voeding en Psyche

  43. Zou elke arts moeten bekijken:

  44. Kijk.

    Kijk!

    Fructose overload nodigt bacteriën die in de dikke darm horen uit om te migreren naar de dunne darm en shit happens…

  45. Guido Vogel zegt:

    Grappige is dat de 2e video is opgenomen voordat Sikaris op LCHF ging. In de eerste video zie je dat hij een stuk slanker is (maar nog dezelfde kleren draagt🙂. Daar laat hij ook zien dat hij 15 Kg is afgevallen op LCHF.

  46. Ja, op een gegeven moment vond hij dat hij zijn kennis maar eens op zijn eigen leven moest gaan toepassen🙂 .

  47. willem zegt:

    …., en toch blijft het aan mij knagen. Alsof afvallen, in dit geval via lchf, dus gezond is. Het lijkt me dat het niet gaat om het afvallen (dat via onnoembaar veel dieten kan), maar om de gezondheidsbalans in het lichaam te herstellen. En natuurlijk heeft dat als gevolg dat je je natuurlijke gewicht herstelt, maar niet andersom.
    Een principieel verschil tussen ‘paleo’ en lchf, vind ik.
    (Ja, ja, ik weet het: bij lchf verbeteren vaak ook sommige bloedwaarden, maar of dat door het dieet komt, of door een gedeeltelijk herstel van de natuurlijke balans, is de vraag).

  48. Louise zegt:

    Zou het niet al veel helpen als je je fructoseconsumptie beperkt?

  49. marietsebiel zegt:

    Man, o, man, Willem, als ik jouw redenatie doortrekt, moet ik dus ( en met mij alle dikkerds, die door ‘verkeerd’ te eten, ooit, dik zijn geworden of die genetisch bepaald dik zijn geworden door het verkeerde eten van hun voorouders, en dan bedoel ik niet die van héél lang geleden, maar van de laatste pak ‘m beet 10.000 jaar ) afvallen op een willekeurig sh*t dieet !?
    Want een LCHV/Paleo dieet is maar een slap aftreksel en mag in jouw optiek géén Paleo heten.
    Dacht je nu werkelijk dat ik als het niet echt nodig was, zó LC zou eten ?

    Wat jij en Bert gemeen hebben is dat jullie, waarschijnlijk ( van jouw weet ik het bijna zeker ) nooit dikheids problemen hebben gehad en jullie je niet kunnen voorstellen dat mensen ‘zomaar’ dik worden.
    Of ze eten verkeerd of ze eten teveel. Punt !
    Natuurlijk eten veel mensen verkeerd en ook eten er veel teveel. Maar niet iedereen wordt daar dik van.
    Maar áls ze dik worden ligt dat dus gewoon aan hunzelf. Punt !
    Ik vind dat een te simpele redenering. Want niet iedereen die ‘écht’ Paleo eet valt ‘genoeg’ af.

    Het is beledigend ( en ik wordt er kwaad van )

    Ter illustratie van mijn voorouders: vandaag gesprek met mijn oudste broer. Hij heeft zijn genealogie hobby weer opgepakt en is op zoek naar de oorsprong van onze diabetesvoorouders. Mijn oma stierf jong aan diabetes, ± 50-55 jaar, en die tak is hij nou aan ’t uitpluizen. Hij stuit op veel jong aan de tering ( zo werd het genoemd, maar tering was in veel gevallen gewoon diabetes ) gestorven voorouders, meerdere generaties geleden. ( Diabetes, it runs in the family, voor degene die dat nog niet weten over mij )
    Die konden dus ook niet tegen de granen enzo😉 Omdat er toen nog geen kennis was en ook geen medicatie gingen ze gewoon vroeg dood. Punt.
    Ná de reproductie fase, dat wel 😉
    Hoeveel van die dikkerds hebben zo’n voorouders ( en dus hun genen )?
    Wij hebben nu wél weet van diabetes en medicatie, dus we leven langer.

    Volgende fase is: dat het begint te dagen dat medicatie ook maar een lapmiddel is, met heel veel negatieve bijwerkingen, zoals o.a. dik worden, je leeft wel langer maar de oorzaak blijft bestaan.
    JE KUNT NIET TEGEN ( veel ) KOOLHYDRATEN EN ZEKER NIET TEGEN GRANEN. Punt !

    Ooit, ( of ik dat nog meemaak ? ) kán men misschien het kapotte gen repareren. Of een andere interventie, waar we nu nog geen weet van hebben, we ons nog niet kunnen voorstellen. Net zo als onze voorouders ook niet konden bevroeden, dat zoveel eeuwen later een teringlijder zichzelf met insuline kón inspuiten.

    Dus láát die dikkerds hun LC/HV/Paleo en sluit ze in jullie armen i.p.v. ze uit te sluiten.

  50. willem zegt:

    Mariet. Ik ben met stomheid geslagen…
    Mag ik je vragen om mijn bijdrage nog eens goed te lezen?

    Deze zin, van Guido, deed mij de reactie geven die ik gaf: ‘ Daar laat hij ook zien dat hij 15 Kg is afgevallen op LCHF.’ En dat afvallen relateerde ik aan ‘gezondheid’.
    Ik hoorde in Buitenhof trouwens professor Guus Schrijvers-, gezondheidseconoom, ook alweer verkondigen dat je dik wordt door teveel aan calorieen te eten. En gevolgd door het bekende rijtje, vet, zout.. En pleiten voor een hogere belasting op ‘ongezond’ eten, aangeduid met een rood stickertje. Tja, zo schiet het niet echt op.

  51. marietsebiel zegt:

    Willem afvallen, als je te dik bent, is gezond. Liefst met een zo gezond mogelijke manier van eten. Dus, vind ik, ( en jij toch ook ) dat is Paleo. Alleen is puur Paleo, in mijn geval, niet genoeg. Moet echt LC/HV/ Paleo zijn. Dat Low carb down under symposium is behoorlijk Paleo, dus zal Ken Sikaris heus wel LC/HV/Paleo hebben gegeten en daar mee afgevallen.

    Als jij zegt dat je op ieder willekeurig dieet kúnt afvallen, heb je gelijk. Ik ken iemand die op Weigth Watchers heel veel in een korte tijd afviel. Maar niet gezonder werd en ook weer snel bijkwam, jojo effect. WW is een totaal vetloos dieet, waardoor je waarschijnlijk weinig mineralen en vitaminen kunt opnemen. Dus in haar geval was het gezond dat ze weer dikker werd😉
    Waar ik over val is dat jij denkt dat afvallen vanzelf gaat als je maar Paleo eet. Dat gebeurt vaker bij mensen, maar gaat niet voor iedereen op.

    Als jij onderscheidt maakt tussen Paleo en LC/HV noem je dat verschil principieel, terwijl de meeste lowcarbers ( die ik ken ) bedoelen een vorm van LC/HV/Paleo. Zoveel mogelijk echt eten, ook voor de lowcarbers.

    Willem, daarom ( prof. Guus Schrijvers ) ben ik ook tegen overheidsbemoeienis. Ze weten gewoon niet genoeg over voeding en dat gaat echt niet snel veranderen. Stel je voor ze gaan mij voorschrijven, via de ziektekostenverzekering, om geen vet meer te eten en vooral volkoren boterhammen. Hoe kan ik dan 100 jaar worden ? Niet dus😉
    Dan moet ik naar een onderduikadres !

  52. willem zegt:

    Beste Mariet.
    Ik heb altijd een onderscheid gemaakt tussen het voedingspatroon van degene die in redelijke balans is en degene wiens/wier balans, door welke oorzaak dan ook, verstoord is.
    Ja, als je te dik bent, is afvallen gezond, normaal gesproken. En dat afvallen het beste kan gebeuren op basis van een bepaald voedingspatroon waarvan ‘we’ aannemen dat dat zo gezond mogelijk is. Akkoord. Daarbij zullen individuele verschillen kunnen bestaan. In jouw geval, en in dat van vele anderen, is dat een patroon gebaseerd op lchf/paleo. ‘Paleo’ alleen blijkt bij jou niet goed te werken, dus ben je uiteindelijk deze combinatie aangegaan. Prachtig!
    Hoe je erbij komt te denken dat ik beweer dat afvallen vanzelf gaat als je maar paleo eet, begrijp ik niet goed. Ik heb altijd gezegd dat ‘paleo’ in principe niet dient om af te vallen (hoewel dat meestal wel een van de gevolgen is), maar om een gezondheidsbalans te bekomen, dan wel te bewaren, op basis van een voeding waarop, zover we tot nu toe weten, ons evolutionair genoom is geworden tot wat hij is.
    En, ja, er is, in mijn ogen, een principieel verschil tussen lchf (en vul andere dieten er eventueel bij aan) en ‘paleo’. En dat is dat ‘paleo’ons natuurlijk voedingspatroon behelst en lchf/dieten niet. Voorbeelden te over.
    En wat die overheidsbemoeienis betreft (waaronder genoemde Schrijvers overigens niet valt), ben ik het met je eens dat de overheid op basis van de huidige uitgangspunten (VC, Gezondheidsraad) het paard achter de wagen spant. Dat neemt niet weg dat ik, op termijn, geen andere mogelijkheid zie dan reguleren. Of wil je alles aan de markt (de voedingsindustrie) en ons zo beinvloedbare brein overlaten? Ik kan je garanderen dat het einde van de voedingsellende achter de horizon verdwijnt..

  53. Hans zegt:

    Willem , zonder me in de discussie tussen jou en Mariet te mengen het navolgende .

    Kort door de bocht wellicht , valt het me telkens op dat , ik citeer je : ,,En wat die overheidsbemoeienis betreft (waaronder genoemde Schrijvers overigens niet valt), ben ik het met je eens dat de overheid op basis van de huidige uitgangspunten (VC, Gezondheidsraad) het paard achter de wagen spant. Dat neemt niet weg dat ik, op termijn, geen andere mogelijkheid zie dan reguleren. ”

    Dat we het niet van Gezondheidsraad en Voedingscentrum hoeven te verwachten ben ik met je eens.

    Het is een utopie in mijn opinie om te denken dat de ,, massa ” van veranderingen wil weten/leren , zeker op korte termijn , zolang de voedingsindustrie , o.a. Unilever oververtegenwoordigd is in ,,het Haagsche “.
    Om nog maar niet van Big Pharma te spreken….

    Mijn mening is dat je gelijk hebt maar krijg het maar eens ……… 😉 Ik probeer positief te zijn , maar hier lukt mij dat niet bij , de Mafia is te sterk met haar/zijn tentakels in de huidige maatschappij c.q. overheid.

    Overigens ben ik toch simpelweg van mening dat eenieder verantwoordelijk is voor wat Melchior zo plastisch pleegt te zeggen ,, in zijn taartgat gooit ” 😉

    Utopisch gezien lig er een taak weggelegd voor de overheid i.c. met de voedings/farma-industrie om voor te lichten om achterom weer hypocriet te cashen uiteraard 🙂

    Hoe e.e.a. te wijzigen ? Van onderaf , en je zult met mij eens zijn dat internet een prachtig middel is , gaat langzaam maar ik zie dagelijks artikelen/links die druk op de ketel zetten.

    Wat hersenspinsels , groet Hans

  54. Guido Vogel zegt:

    “En dat is dat ‘paleo’ons natuurlijk voedingspatroon behelst en lchf/dieten niet. Voorbeelden te over.”

    Welke dan, buiten zuivel?

  55. apaulonia zegt:

    Hans, wat betreft de verandering van onderaf gaat het de goede kant op. In mijn omgeving zijn er steeds meer mensen die interesse tonen in Paleo. Soms actief, vaak nieuwsgierig.

    Gisteren reed ik met collega’s naar een workshop en toen ik de naam Paleo liet vallen en vertelde wat het mij bracht, werd er driftig meegeschreven op de achterbank. ‘Hoe spel je Paleo, dan kan ik het opzoeken’. Natuurlijk heb ik de dames bij thuiskomst een mail gestuurd met de link naar dit blog. Met de hoop dat zij het nieuws verspreiden en we gezonder gaan worden met z’n allen.
    Ik heb hoop :-))

  56. marietsebiel zegt:

    Willem om bij het laatste punt te beginnen: Ik zou ook wensen dat wij een overheid hadden, die capabel was om voor ons te reguleren, dat we alleen behoorlijk voedsel konden kopen. Het zou al heel veel helpen, als de fabrikanten met koeienletters de inhoud en bereidingswijze op hun verpakking moesten vermelden. En dat ze niet mogen adverteren met oneigenlijk claims over natuurlijk en gezond. Dat vereist van de kopers ook heel veel kennis en heel veel mensen zullen zich er niet in willen verdiepen.
    Zo mooi zijn als de voedingsellende achter de horizon verdwijnt. Maar wanneer ? Als heel veel mensen dat eisen, en dat zie ik nog niet gebeuren. Maar het worden er steeds meer, dus ik help je hopen.

    In balans blijven en komen. Dat is voor iedereen anders, voor de een is het afvallen, voor de ander [s dat b.v. zijn darmen genezen, enz. Want iedereen heeft wel iets, waardoor hij niet helemaal in balans is. Voorbeelden ten over hier. De gelukkigen die helemaal super gezond zijn en dat natuurlijk willen blijven zijn makkelijk te tellen😉 Onze grote voorbeelden, toch. Dat willen die anderen ook en ze doen er alles voor. Ieder op zijn eigen manier, gretig zoveel mogelijk informatie opzuigen en delen. Prachtig !

    “En, ja, er is, in mijn ogen, een principieel verschil tussen lchf (en vul andere dieten er eventueel bij aan) en ‘paleo’. En dat is dat ‘paleo’ons natuurlijk voedingspatroon behelst en lchf/dieten niet. Voorbeelden te over.”
    Waar jij over valt is het woord dieet. Die discussie is al vaker hier gevoerd. Daar komen we niet uit en dat hoeft ook niet. Ieder zijn eigen menig. Voor mij hoeven diëten zonder Paleobasis ook niet. Dus als jij ‘mijn’ LC/HF/Paleo vergelijkt met andere dieten, dan ben ik het daar niet mee eens,
    Ik verdraag koolhydraten niet goed, anderen kunnen geen zuivel, nachtschades of kokosolie verdragen en laten dat weg. So what😉

  57. willem zegt:

    Dank voor de reacties. Blijft een ingewikkelde materie.
    Guido. Ik heb alle respect voor je consequente houding en de talrijke links m.b.t. lchf. En die weg biedt een macht aan voordelen, zoals ook Mariet al aangaf. Dat neemt niet weg dat lchf een dieet is. En, ja, verschillen moet je zoeken in de zuivelsfeer, maar ook in de hogere vetinname en het bewust mijden van koolhydraten. Maar daar gaat het me in feite niet om, om die verschillen. Het gaat me om de vraag waarom je een dieet volgt en niet het hoogstwaarschijnlijk bij de mens passend voedingspatroon. Noem dat ‘paleo’. En in mijn opinie zijn zeevruchten, vissen, groenten en fruit daarbinnen meer passend dan (vet) vlees en zuivel.
    Ja, Hans, internet is een prachtig medium om ook betrouwbare (voedings)informatie te achterhalen. De praktijk blijft, tot nader orde, dat de meeste Nederlanders (om me daartoe te beperken) meer beinvloedbaar zijn voor de sluwe manipulaties van de voedingsindustrie e.a., de aanbevelingen van het VC, de raad van de dokter, de invloed van de ‘gezondheidsblaadjes’ en de hypes (van superfood tot Voedselpyramide) dan door sites als deze en mensen als Muskiet.
    Het blijft op deze wijze een elite die achterhaalt waarom en concludeert dat een logisch voedingspatroon als ‘paleo’ toch echt grote voordelen biedt.

  58. Folkert zegt:

    Tot nader order, Willem. Dit is een beetje plagen van mij. Met orde geef je een invulling aan die zaken die je wilt definiëren, waarin elk ding duidelijk onderscheiden is, naar behoren gerangschikt is ten opzichte van de andere dingen en zijn gepaste functie verricht. Iets met complex, weet je wel. Ik verheug me dat je hebt over een ingewikkelde materie.

  59. Hans zegt:

    Ja apaulonia , Paula , en anderen ,

    Ben er maar druk mee hihi …. , mijn vrouw noemt mij paleo-jehova en loopt steevast weg als ik met mensen over voeding in gesprek kom als we wandelen met de ( aangelijnde hond ) in een vlakbij gelegen prachtig natuurgebied .

    Opvallend dat zelfs ,,natuur-mensen” , type plantjes/beestjes-mensen niet weten van voeding maar het wel boeit , leuk !

    Uiteraard verwijs ik naar dit blog , ben voornemens pen en papier mee te nemen , het geheugen en juiste internet-adres valt niet mee om te onthouden.

    Mail op dit moment met een aardig echtpaar na mooi gesprek in natuurgebied , zij waarschijnlijk MS en hij geen werkende schildklier .Wisten ook nergens van……

    Resultaat tot nu toe , linkjes gestuurd , Terry Wahls etc. Hij al 4 kg kwijt , lekkere recepten via internet gevonden.

    Zelf speltbrood bakken ze als ,, goed alternatief ” , ondanks dat ik ze de linkjes gaf over gluten op dit blog . 😉

    Ik gun ze het , mensen op oudere leeftijd , mooi om te zien dat ze de wil hebben om te veranderen en ik word er blij van 🙂

    Denk alleen soms dat mensen die ik ontmoet denken : ,, Wat een rare man kwamen we tegen vandaag ” 😉
    Maar dat denk ik zelf ook wel es als ik in de spiegel kijk en tegen me zelf zeg : ,, Waar ben je nou allemaal zo druk mee….”.

  60. willem zegt:

    Prachtig, Folkert, dat ‘plagen’. En warempel, het woord ‘complex’ kwam inderdaad in me op, maar ik had uiteraard jouw opmerkingen gelezen en moest natuurlijk iets synoniems bedenken: ingewikkeld.
    En ik weet het: ‘synoniems’ is onzin..
    Mariet. Je weet dat ik je sterke persoonlijkheid bewonder. Dat is duidelijk. Maar we mogen het vanzelfsprekend op onderdelen best oneens zijn. Dat houdt de discussies scherp.
    Je stelt: ‘Dus als jij ‘mijn’ LC/HF/Paleo vergelijkt met andere dieten, dan ben ik het daar niet mee eens’. Hoeft ook niet, Mariet, maar toch is het taalkundig zo. Je hebt voor jezelf een bepaalde voedingsregel, afwijkend van ons aangeboren voedingspatroon, opgesteld (gelukkig maar!!). Het is en blijft echter een gezocht patroon, hoe gezond ook voor je. Ik vergelijk jouw dieet inhoudelijk niet met andere, maar laat dat wel onder dezelfde betekenis vallen: een bewust gevolgde leefregel.

  61. Hans zegt:

    willem zegt:

    oktober 12, 2014 om 8:42 PM

    Beetje magere reactie Willem ,
    Ben ik niet gewend van je , zal het tijdstip zijn of de mosselen 😉 ? Later een inhoudelijker reactie ?
    Voor nu , goede nachtrust gewenst (allen) .

  62. Folkert zegt:

    Hans, goed voorbeeld doet goed volgen. Ik kan mij herinneren dat een, zeg maar aantal jaren geleden, toen ik kennis maakte met dit blog en ik min of meer de Paleo richting opging, ik vertelde dat mijn lief zich enigszins ging aanpassen. Mariet vroeg toen, vertel mij het vervolg. Dat doe ik dan nu, Mariet. Langzaamaan zijn alle geraffineerde koolhydraten geschrapt. Op zang, waar altijd in de pauze de eigen gebakken taarten op tafel komen en in de familie op verjaardagen, wordt gezegd, neen bedankt. Nu wordt haar niets meer gevraagd, ze wordt overgeslagen. Gekke meid, maar ze vragen haar wel, hoe kom je aan zo’n goed figuur.

  63. Hans zegt:

    Folkert , ik weet het nog en Mariet zal vast reageren .

    ,, Gekke meid, maar ze vragen haar wel, hoe kom je aan zo’n goed figuur ” antwoord laat zich raden : ,, Volg Folkert ” 🙂

    En nu ga ik rap de sponde opzoeken .

  64. Michael zegt:

    “het hoogstwaarschijnlijk bij de mens passend voedingspatroon … in mijn opinie zijn zeevruchten, vissen, groenten en fruit daarbinnen meer passend dan (vet) vlees en zuivel.”

    Ik snap dit niet echt.

    1) Zuivel is redelijk recent, dus daar ben ik het mee eens.

    2) Zeevruchten & vis aan de ene kant, en (vet) vlees aan de andere, passen beide. Volgens de antropologische en archelogische literatuur, althans wat ik daarvan gelezen heb, is het een en/of kwestie. Vis komt voor, vlees komt voor, en beide. Allen veelvuldig.

    3) Groenten en fruit. Past zeker, maar 365 dagen per jaar fruit kwam vast niet voor. Groenten en fruit kwam soms helemaal niet voor. Ik heb het al eerder genoemd, waar ik woon was geen fruit. Niets. Groenten ook niet veel. Zetmeel nauwelijks. Deze mensen waren kern gezond. Groenten en fruit past, maar zonder past kennelijk ook. En deze mensen waren ook niets bijzonders: een paar duizend jaar voorheen kwamen ze gewoon uit het Chineze vasteland.

    Ik zie meer in de omschrijving van Paleo door bv Kurt Harris (vroeger?) en J Stanton (nog steeds), dan te stellen dat binnen Paleo zeevruchten, vissen, groenten en fruit meer passend is dan (vet) vlees.

  65. Hans zegt:

    Als allerlaatste dan :
    Guido Vogel zegt:

    oktober 12, 2014 om 8:13 PM

    Guido , ik volg je her en der …..

    Waar blijft je eigen blog ?

  66. Michael zegt:

    En wat betreft de hogere vetinname, ook dat is niet noodzakelijk onnatuurlijk. Tokelau, goed bescreven door Ian Prior, had een dieet van nagenoeg uitsluitend vis en kokosnoten. Dacht een vet percentage van zo rond de 50-55%, iirc. Niet ketogeen natuurlijk, maar toch. Ik heb een jeugdvriend uit Tokelau, en ken uit eigen ervaring de gevolgen van het opgeven van deze zgn niet passende hoge vetinname. Mijn vriend is ironisch genoeg bij de Chelsea zuikerfabriek gaan werken.

  67. marietsebiel zegt:

    Folkert, bedankt voor de update.Had ik inderdaad gevraagd, laat eens horen hoe het gaat ! Fantastisch dat je vrouw zoveel voordeel heeft van het schrappen van de geraffineerde koolhydraten en complimentjes krijgt over haar figuur. Dan maar een gekke meid, wie weet: goed voorbeeld doet goed volgen. Doe je betere helft de groeten🙂

  68. Michael, geen speld tussen te krijgen. Volledig met je eens.

  69. willem zegt:

    Nog heel even over de verschillen tussen lchf en paleo.
    Ik citeer ook maar een keertje..
    Muskiet: ‘De ‘paleovoeding’ is echter ook geen Atkins-dieet. Het lchf-dieet van Atkins levert een hoge inname van eiwit, totaal en verzadigd vet en zout, en een lage inname van koolhydraten, omega 3-vetzuren, groente, fruit en vezels. De hiermee gepaard gaande excessieve vetverbranding veroorzaakt een milde ketose. De uitscheiding van zuur en van calcium in de urine zijn sterk aan elkaar gerelateerd en derhalve werkt dit dieet, althans theoretisch, bevorderend op het ontstaan van osteoporose. Andere potentiele gevaren zijn CAD, lever- en nierziekten, en enkele lange termijngezondheidsproblemen die verband houden met de introductie micronutrientdeficienties.’

    En nog even over dat dierlijk vet. Vlees van wilde dieren bevat 2 – 4 % vet. Daarin relatief hoge gehaltes aan enkelvoudig onverzadigde en omega-3 vetzuren. Ons gangbare vlees bevat 20 – 25 % vet, verzadigd.
    Ja, we aten tot 10.000 jaar geleden veel meer eiwitten en vet. Maar hoe deden onze oerouders dat in Oost- en Zuid-Afrika? Dat waren geen ruwe jagers op groot wild, maar vissers die langs de oevers van riviertjes en meertjes , of langs de zee waadden, vissen, weekdieren, schaaldieren, slakken, larven, eieren, planten en vruchten bemachtigend. Een ontspannen en bijna altijd lonend werkje, dat je tot op hoge leeftijd kon volhouden.
    Dat na Out of Africa aanpassingen plaatshadden, is logisch: huid en voeding pasten zich aan. aan de geografische omstandigheden. Daarbij zal selectie hebben plaatsgehad, waarmee andere voedingsbronnen op den duur ook verwerkt konden worden. Tot op zekere hoogte, lijkt me.

  70. Alex zegt:

    Uit je quote blijkt dat ook Muskiet het niet altijd bij het rechte eind heft, zijn opvattingen over Atkins zijn niet overeenkomstig de daadwerkelijke invulling van het dieet, waarbij weliswaar koolhydraten worden beperkt maar er zeker niet meer eiwitten worden gegeten dan bij paleo en de uitleg eerder betrekking heeft op de introductie-periode (eerste 2 weken) en niet de lange termijn waar echt behoorlijk wat groente en ook fruit (vruchtgroenten) toegestaan zijn. Alleen omdat sommigen zich laten verleiden tot het eten van veel bacon (ook een paleo-kwaal btw) betekent dat niet dat dat het uitgangspunt van Atkins was. Net als dat de produkten in de winkel die onder de naam Atkins vermarkt worden niks met zijn oorspronkelijke plan te maken hebben…

  71. marietsebiel zegt:

    Helemaal mee eens Alex wat jij zegt over Atkins. Ik heb zijn boeken van 1972, 2003 en 2004, stukgelezen. Ga ik toch nog eens doen, deze winter, nu ik véél meer weet😉
    Kijken hoe ik er nu naar kijk. Ook over diabetes, vond ik toen ingewikkeld, ik ben benieuwd of ik het beter begrijp en misschien wel kán corrigeren, ha, ha.
    Vooral: Een leven lang Athkins, dat gaat over de handhavingsfase, de ACE: Persoonlijke koolhydratenevenwicht. Dat ligt, volgens hem voor iedereen anders, hoeveel koolhydraten verdraag je? 40 gr of 100 gr per dag.

  72. Folkert zegt:

    Ik kan het niet nalaten hier even reclame voor te maken. Iets voor Uw kinderen of kleinkinderen ? Ze genieten ervan, dus onthoudt het hen niet.
    http://www.snoepsushi.nl/workshops

  73. Michael zegt:

    “Dat waren geen ruwe jagers op groot wild, maar vissers die langs de oevers van riviertjes en meertjes , of langs de zee waadden, vissen, weekdieren, schaaldieren, slakken, larven, eieren, planten en vruchten bemachtigend.”

    Je vergeet hier mogelijk vogels. Hier in het zuiden worden jaarlijks nog 100 duizenden titi kuikens gevangen. Deze staan bekend als een ware vetbom. Werkelijk baggervet. Een acquired taste.
    http://curiouskai.blogspot.co.nz/2007/06/mutton-birds-titi.html

    “Een ontspannen en bijna altijd lonend werkje, dat je tot op hoge leeftijd kon volhouden.”

    Wellicht in Oost- en Zuid-Afrika, maar niet hier. het leven was beslist niet ontspannen, maar men bevond zich in feite in een staat van permanente oorlogsvoering.

  74. Michael zegt:

    http://teaohou.natlib.govt.nz/journals/teaohou/issue/Mao33TeA/c21.html
    “the chicks literally become little balls of fat covered with a soft silken down”

  75. Het verhaal van Dr. Troy Stapleton die op latere leeftijd diabetes 1 kreeg en met LCHF zijn diabetes aanpakte!
    http://gripopkoolhydraten.nl/het-verhaal-van-troy-stapleton-diabetes-1-en-lchf-koolhydraatbeperkt-en-vetrijk/

  76. Dankjewel Alex voor de links.
    Die zijn me ontgaan.
    Ik lees alle blogs van Melchior maar om alle reacties te lezen/volgen dat lukt me helaas niet.
    En de links van Melchior betreffende Troy Stapleton stonden als reactie in een draadje.

  77. Alex zegt:


    Dr. Troy Stapleton – ‘Carbohydrate Restriction in Diabetes Management’

  78. Alex zegt:


    Dr. Zeeshan Arain – ‘LCHF – A General Practitioner’s Perspective’

  79. Alex zegt:

    “En de links van Melchior betreffende Troy Stapleton stonden als reactie in een draadje.”

    Tja, dat komt op dit blog wel vaker voor, minstens evenveel informatie in Melchiors stukjes als in de reacties, dat krijg je met zoveel serieuze reageerders die graag hun vondsten delen.😉

  80. Alex zegt:

    Yvonne, voor het geval je de ironie ontgaat: jouw rooksignaal staat ook als reactie in een draadje…

  81. Alex, ik ben ook wel een lezer van vele reacties. Ik steek daar veel van op.
    Ik deel ook veel berichten van Melchior op mijn blog en via de sociale media deel ik veel. Veel mensen die via mijn methode in aanraking gekomen zijn met koolhydraatbeperking gaan een stapje verder richting paleo. En dat mede dankzij de vele interessante blogberichten én de reacties.
    Maar echt alles lezen hier op de site lukt me niet. En als de reacties ontaarden in een soort van chatsessie met allerlei off-topic berichten en ellenlange welles-nietes berichten, dan haak ik snel af.

    Ik heb gelukkig ook nog een off-line leven.

  82. Melchior, ik wens je veel succes met het samenstellen van je eigen boek.
    Eindelijk gaat het ervan komen!
    Blijf onder zeil en reageer niet meer op berichten.

    Ik hoop toch zo dat je het wel in een soort van ‘Dr. Kees stijl’ gaat schrijven.
    Dat het ook voor het grote publiek leesbaar is.
    Al die medische termen die je op dit blog hanteert is voor ‘de gewone mens’ abracadabra.
    Bijv. Je hanteert naast paleo vaak neolithisch.
    Als je dat op de achterkant van je boek zet, haken mensen al af. Dat zou ik spijtig vinden.
    Het is jouw vak om op alle kennis-niveaus iets over te kunnen brengen.
    Schrijf niet op het niveau zoals in dit blog, maar voor al die mensen die nog nooit gehoord hebben van paleo en neolithisch.
    Leg alle kennis die je ondertussen vergaard hebt als een dokter uit aan zijn patiënten.
    Dat zou ik leuk en moedig van je vinden.

  83. Alex zegt:

    Het gaat er niet om of iemand tijd/interesse heeft om hier alles te lezen blog alsook reacties. Dat lukt niemand😛 zelfs Melchior niet. Dacht wel dat je dat niet zou snappen, want ik ben niet de eerste die je hierop wijst.

    O ja, Melchior een boek dat voor iedereen begrijpelijk is, jouw grote droom… alsof het bierviltje nu werkelijk zo moeilijk te snappen is.😦

  84. Hans zegt:

    Correct Alex , heb het bierviltje al zoveel en vaak doorgestuurd. Weinig tot geen ( positieve ) reactie’s , men blijft gewoon doorgaan met het oude voedingspatroon ……..

    Dat ,,grote publiek” , volgens Yvonne Lemmers, denk ik leest overigens ueberhaupt niet , behalve de pulpblaadjes ( ook bij de huisarts/ziekenhuis ) de prijslijst bij de Mac 😉 Heb daar geen hoge pet van op , evenmin van het bewegingspatroon , scootmobielen , en dan roken en zuurstoffles achterop en noem het maar op .

    Helaas moest ik noodgedwongen naar het ziekenhuis met een naaste vandaag , schrikken daar wat je zoal ziet , Melchior kan daar rustig enkele hoodstukken aan wijden ……… OMG .

    Voedingsindustrie eerst , daarna big-pharma . Moet opeens aan ABBA denken : money,money……. 😉

    Hoe veel makkelijker en duidelijker is het bierviltje , we kunnen het als flyer her en der verspreiden en Het Boek is dan overbodig 🙂

    Melchior komt ECHT niet met een popie-jopie boekje , uiteraard met iets waar mensen die er echt van willen weten wat aan hebben en niet in de polderboekies-sfeer waar er al veel teveel van zijn , laat de hersentjes maar eens werken , geen boek voor mensen die twee woorden die ze niet kennen op het achterkaft ,,gelijk’ afhaken !

    NIet voor mensen zoals Melchior het ergens zo mooi typeerde met selectieve domheid.

  85. Alex zegt:

    Voor diegenen die Het Boek te moeilijk vinden is er altijd nog de optie een of andere folder (niet teveel tekst🙂 ) in elkaar te zetten waarin de basisprincipes uit de doeken gedaan worden. Daar hebben we het al eens over gehad: https://melchiormeijer.wordpress.com/2011/12/17/lichaamsbeweging-lichaamsbeweging/#comment-23056 “En folders, gericht op bepaalde groepen mensen, voor in wachtkamers. Hoe paleo kan helpen bij overgewicht, bij vermoeidheid, depressie, tandproblemen etc. En dan kunnen doorverwijzen naar de site van de stichting, en dat ze daar eventueel dat boekje kunnen downloaden of bestellen.” en daarboven de discussie over een gratis ter beschikking te stellen Jip en Janneke-versie.😀

    Wij wachten ondertussen wel op het enige echte Het Paleo Perspectief van Melchior Meijer waar hij al zijn wetenswaardigheden, van Cordain tot Noakes, via Spreadbury naar Watve tentoonstelt.😉

  86. marietsebiel zegt:

    O Alex, dat was een mooie discussie. Onder bovenstaande link stond mijn commentaar.
    Dus nu weer gelezen. Was ik al helemaal vergeten. Had ik toch maar goed verwoord. Sta ik nog altijd achter 🙂 🙂😄

    https://melchiormeijer.wordpress.com/2011/12/17/lichaamsbeweging-lichaamsbeweging/#comment-23057

  87. Hans zegt:

    Dank Alex , je brengt trouwens orde op zaken hier , ben er voor dat Melchior je e.e.a. laat rubriceren en/of jou op dit blog inhuurt om de warrigheid te ontwarren 😉 , hetgeen zijn blog zeker ten goede zou komen .

    Zou de duidelijkheid voor zijn blog verbeteren , kennis en jouw ,, bibliothekaresse -kwaliteiten ” , spelling tja 😉 ten goede komen …. 🙂

  88. Guido Vogel zegt:

    Ben “The Paleo Solution” van Robb Wolf aan het lezen. Op de helft nu. Het voldoet aan het criterium popie jopie. Wat mij betreft nog net niet over de rand en wel grappig. Het valt me in dit boek ook weer op hoe weinig diepgang er is op het evolutionaire aspect. Wolf is een biochemicus en dus aardig wat tekst over hoe voedsel is opgebouwd (macro- en micronutrienten) en hoe het lichaam dit metabolisch verwerkt. Goede primer, maar mijn eeuwige vragen over hoe we zijn ontstaan op welk voedingspatroon; welke rol koolhydraten daar in spelen; waarom we wel eenvoudig kunnen overeten op koolhydraten, maar niet op vet etc., worden niet beantwoord.

    Vooral een hoe boek, in plaats van een waarom boek. Ik zou het mooi vinden als Melchior daar wel aandacht aan besteedt.

  89. Guido Vogel zegt:

    Weg jij!!🙂

  90. Ik ben nog niet officieel afgemeld🙂 . Overigens behoud ik mij het recht voor om hier tussentijds berichtgeving van huishoudelijke aard te verzorgen rond het Ancestral Health Symposium 2015.

  91. Alex zegt:

    http://rebootedbody.com/fed-up-review/
    Zoals de titel al aangeeft een review van de film Fed Up door Kevin Geary.

  92. Zeer interessant perspectief Prof Raubenheimer. Eiwitinname bepalend voor metabole regulatie/gezondheid. Weer een punt voor het Bierviltje.

  93. Louise zegt:

    Hij heeft het over 30% eiwit. Hoe rijm je dat dan met de 6% in tijgernoten, die 80% van het dieet van oermensen uitmaakten? Zouden die lui dan verder alleen vlees gegeten hebben?

  94. Dat is een lulverhaaltje van Nikoley et al. Encephalisatie-explosie vond plaats langs #kust. Zeevoedsel. High protein.

  95. Louise zegt:

    Hadden die Nutcrackers nog geen groot brein misschien?

  96. Gert van der Hoek zegt:

    Onze jonge held (toch wel… 🙂 ) Remko Kuipers komt uit op een eiwit percentage van 25% – 29 % in de gereconstrueerde “oervoeding” . Tabel 5, pg 111 . Hij gaat in op de voordelen ( en vooroordelen) van een hoger aandeel van eiwit in het voedselpatroon op blz 162 e.v.

    Dat lijkt allemaal aardig aan te sluiten bij wat Raubenheimer zegt.

    Voor mij het meest waardevolle deel van het filmpje met Raubenheimer is de link die hij zo duidelijk legt tussen de prijs van (voedsel met) eiwit en relatief meer obesitas bij groepen mensen met een laag inkomen.

  97. Louise, Paranthropus was een zijpad. Zit niet in de lijn van mensachtigen die tot ‘ons’ leidde. Herseninhoud max 500 cc, net zo veel als een chimpansee. Nikoley et al zijn naar mijn bescheiden mening het spoor bijster.

  98. Jo tB zegt:

    David Raubenheimer had het over de Eskimo’s toen hij 30% proteinen noemde. Wij weten hoe hun dieet er uit ziet wanneer ze niet het standaard westerse dieet aanhouden. Hij zei ook dat diverse bevolkingsgroepen variabele hoeveelheden proteïnen in hun dieet hebben. Dus hij scheerde humans NIET over een kam. Er zijn beslist regionale (landen) verschillen waar we rekening mee moeten houden.

Geef een reactie

