“Wat bedoelt u in vredesnaam!”

blinders

Koppig vasthouden aan een Nokia uit het stenen tijdperk heeft voordelen, maar is vaak ook gewoon onhandig. In onze alsmaar virtueler wordende maatschappij ben je met het neolithische equivalent van rooksignalen simpelweg een communicatieve invalide. Zo kon ik bij gebrek aan smartfoon dinsdag geen kiekjes maken van het diner dat werd geserveerd op de bijscholingscursus voor artsen over de darm-microbiota in Houten (Ziek van Darmproblematiek). Liet Esther gisteren plaatjes zien van goede snacks op de Nutritional Science Days, ik had vanuit het Van der Valk complex in Houten beelden de wereld in kunnen zenden van het Absoluut Perfecte Paleo Maal. Of het op verzoek van de organiserende sponsor was gedaan weet ik niet, maar het buffet werd gedomineerd door verse en perfect bereide paleo items, zoals gevogelte, diverse soorten vis, schaaldieren en een variëteit aan groenten en fruit. In tegenstelling tot wat gebruikelijk is, moest je hier bijna zoeken naar soortvreemde zooi als pasta, brood en kroketten, al wisten veel bezoekers juist die producten feilloos te vinden 🙂 .

De lezingen waren zeer informatief, maar het kennisniveau van de deelnemende artsen was naar mijn idee aan de lage kant. Tekenend daarvoor was dat ik als journalistje in de kennisquiz aan het eind van de rit op een gedeelde tweede plaats eindigde, terwijl ik struikelde over een vraag waarop ik welbeschouwd het juiste antwoord gaf. Simpele en logische vragen van mij over bijvoorbeeld zonuline-expressie en de functie van de tight junctions werden gretig beantwoord door de sprekers, maar het publiek was vaak één groot vraagteken. Geeft niks, het is al heel verheugend dat zo veel artsen de moeite nemen om naar een congres over het microbioom te komen.

Deze dag bevatte zoals verwacht ook weer een Hoe Is Het Mogelijk Moment. Medisch moleculair microbioloog Dr. Paul Savelkoul hield een interessante lezing over zijn onderzoek naar de rol van het microbioom in de etiologie en pathogenese van de ziekte van Crohn. Hij en zijn team focussen volledig op verschillen tussen een ‘gezond’ microbioom en een eventueel ‘Crohn’s microbioom’. Na in detail te hebben uitgelegd hoe een darm-microbioom tegenwoordig in kaart wordt gebracht, vertelde hij over zijn onderzoek met echte Crohn-patiënten. Hij legde uit dat één groep patiënten een interventievoeding kreeg terwijl de controlegroep niets veranderde. Hij liet een plaatje zien van het effect daarvan na enkele weken. In de interventiegroep was de darm volledig uitgeheeld, in de controlegroep was de darm nog net zo verschrikkelijk ontstoken als voor het experiment. Vervolgens ging Savelkoul uitgebreid in op de verschillen in microbiota na de interventie. Voorlopige conclusie van die analyses: er zijn patronen, maar wat ze betekenen weten we eigenlijk niet.

Dus ik stak mijn hand op en vroeg: “Kunt u iets zeggen over die interventievoeding?”

Stilte. Vervolgens: “Wat bedoelt u?”

“Nou, gedurende die paar weken interventievoeding ging de Chrohn’s volledig in remissie. Er moet dus iets aan die voeding zijn dat maakt dat de ziekte verdwijnt. Daarom vind ik het interessant om te horen waar die interventievoeding uit bestond. Wat waren de karakteristieken ervan?”

Stilte. Vervolgens: “Ik heb geen idee.” Keek naar een medewerker die in de zaal zat. “Weet jij wat er in die gels en drankjes zit?” Medewerker: “O, dat is zo’n standaardvoeding waarvan we weten dat de Crohn’s er beter van wordt. Alles zit er in en zo. Verder niks bijzonders.”

Meijer, met bonzend hart, bijna letterlijk de haren uit zijn kop trekkend: “Maar waarin verschilt die voeding – waarop de Crohn’s verdwijnt – van de gewone voeding – die de Crohn’s in stand houdt? Dat lijkt me toch een valide of zelfs cruciale vraag, want daarin zit een mogelijk antwoord op de vraag wat Crohn’s uitlokt bij mensen met een predispositie.”

Stilte. “Geen idee. Maar laten we verder gaan met de resultaten van ons onderzoek.”

Waarna de (mega interessante, daar niet van) verhandeling over talloze soorten darmbacteriën en de rol die ze al of niet spelen in de etiologie van de ziekte van Crohn verder ging.

Wat illustreert dit? Het illustreert het gebrek aan normale nieuwsgierigheid en creativiteit dat extreem gespecialiseerde en vaak briljante onderzoekers aan de dag leggen in hun queeste. Ze willen in dit geval weten wat de ziekte van Crohn veroorzaakt, ze willen uiteindelijk een interventie vinden, maar ze zijn volkomen blind voor het antwoord dat zeer waarschijnlijk in hun eigen, uitsluitend voor onderzoeksdoeleinden aangewende interventie besloten ligt.

In de pauze werd ik bij de pisbakken aangesproken door een MDL-arts. “U heeft zich goed ingelezen, moet ik zeggen. Maar waarom hecht u toch zo veel waarde aan de samenstelling van die interventievoeding?”

Ik probeerde het nogmaals uit te leggen, maar dat resulteerde slechts in een glazige blik.

Het idee dat omgevingsfactoren, zoals voeding, een belangrijke rol spelen in de etiologie van vrijwel alle ziekten, is voor veel onderzoekers en artsen niet meer dan een vage abstractie. Terwijl ze die factoren in een onderzoekssetting beïnvloeden om downstream verschillen tussen zieken en niet meer zieken te kunnen bestuderen. Zoals de Britten zeggen: The mind boggles.

Het zal nog een flinke poos duren voor de beoefenaren van de life sciences het leidend principe van de biologie gaan toepassen in hun pogingen ziekte en gezondheid te begrijpen. Gelukkig kan iedere boerenlul dat gewoon zelf doen. En de tarwe en melkeiwitten die in die interventievoeding ongetwijfeld ontbraken, mijden als de Zwarte Dood.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

168 reacties op “Wat bedoelt u in vredesnaam!”

  1. Janet Noome zegt:

    O mijn God. De ENIGE vraag die door IEDEREEN gesteld had moeten worden wordt niet gesteld. Ja, door jou :-)! Wat was de interventievoeding? Nu willen we het weten ook!

    Prachtverhaal als het niet zo treurig was…

  2. Ik weet het nog steeds niet, Janet 🙂 . Maar er moet vrij makkelijk achter te komen te zijn. Hij schijnt standaard gebruikt te worden in onderzoeken waarbij Crohn in remissie moet worden vergeleken met actieve Crohn.

    Ha, ha, ha, ha.

  3. Janet Noome zegt:

    Zo standaard dat de onderzoekers het niet paraat hadden. Toverdrank! Tjongejonge…

  4. Het is niet verwonderlijk dat de meeste microbiologen het interessant vinden om onderzoek te doen naar de samenstelling van het microbioom bij ongezonde (en gezonde) mensen. De mogelijke commerciele ontwikkeling van nieuwe pro-biotica wekt de interesse van de industrie, die op zijn beurt weer zorgt voor de nodige euries voor microbiologisch onderzoek.

    Dat veel mensen met ‘normale’ voeding hun darmflora ook gezond kunnen houden is vaak wel bekend, maar dit gegeven helpt niet bij het vinden van een sponsor voor nieuw onderzoek. Daarnaast blijft er (helaas) nog steeds een ‘markt’ voor die mensen die het liefst troep blijven eten in combinatie met pillen om de schade te beperken.

  5. Zeker Robert, zo werkt het. Dus blijven oorzaken oninteressant.

    Ik vind dat deze mensen zich op z’n minst zouden moeten afvragen hoe het komt dat die interventievoeding de Crohn’s in remissie brengt. Al was het maar privé. Maar dat doen ze niet.

  6. Alex zegt:

    *elementaire voeding of astronautenvoeding (aminozuren, glucose, essentiële vetzuren), semi-elementaire voeding (peptiden, oligosacchariden, middellange keten-triglyceriden of MCT’s) en polymere voeding (eiwitten, zetmeelhydrolysaten, lange keten-triglyceriden of LCT’s)?

    http://www.darmgezondheid.nl/professionals/nieuws/actueel-nieuws/voedingsrichtlijnen-bij-ziekte-van-crohn.html

  7. Anne-Catherine zegt:

    “Het illustreert het gebrek aan normale nieuwsgierigheid en creativiteit dat extreem gespecialiseerde en vaak briljante onderzoekers aan de dag leggen in hun queeste.”
    Beste Melchior, je hebt de nagel weer eens op de kop geslagen! Drie dikke kussen en een goed weekend! Mijn weekend is alvast goed begonnen met zo’n artikel 😄

  8. Tije zegt:

    Betreft het deze studie? Men vermeldt niks aangaande gebruikte voeding…

  9. cocky zegt:

    Treurig, armoede alom, de zgn. briljante heren specialisten leven nog steeds onder een steen!! Ik vraag me werkelijk af wat er moet gebeuren om deze heren de ogen te openen, of minstens de oogkleppen ( en oorkleppen) te doen afzakken, ja, leuke illustratie, Melchior.

  10. marietsebiel zegt:

    Tjongejonge. Dat noem je nou ziende blind. Maar het verwondert me niks.
    Waarom het makkelijk maken, als het ook moeilijk gaat. Dat levert namelijk geen geld op.
    Pfff, je zou er mismoedig van worden en kwaad.
    Ik begrijp het ook echt niet, hoe het kan, dat voeding zo ondergeschikt is geworden in behandeling van ziektes, ten opzichte van medicatie, dat dokters er geen oog meer voor hebben. Griezelig gewoon.

    Voor symptoombestrijding moet je naar de dokter, om echt te helen ben je op jezelf aangewezen 😦
    En op de juiste informatie en de vele N=1 verhalen, van gepassioneerde experimenteerders.

    Wat erg, dit.

  11. Pingback: Fijne blog van Melchior

  12. Guido Vogel zegt:

    Wij van Yakult adviseren Yakult. Zou dat het zijn 🙂

  13. cocky zegt:

    ja, stom zeg, van ons, dat wij dat nu niet snappen….ha, ha.

  14. Nee, Guido, dat is echt niet het geval. Die groep heeft niks met Yakult te maken. Geen enkele groep die daar presenteerde, op Eric Claassen na. Die overigens meer dan deugt.

  15. Folkert zegt:

    “Absoluut Perfecte Paleo Maal “. Hadden ze ook makreel, spekbukkum, haring, mosselen, kuit, Melchior ? Ik heb altijd een buitenissige belangstelling voor eten ! Maar ja, ik word de deur uitgezet na het nuttigen van de eerste drie.

  16. Riesjart zegt:

    “They keep their eye on the money”; zou dat het zijn???
    Misschien zelfs een soort van onbewust…

  17. Folkert zegt:

    Voor de liefhebbers, Lidl heeft op dit moment prachtige mosselen in de aanbieding. Geen gedoe doen met mosselgroente of in de witte wijn, is nergens voor nodig. Allemaal Flauwekul ! 3 minuten koken en omschudden is meer dan genoeg. Eet ze met je handen. Geen fratsen van sausje hier en sausje daar. Geen frieten, indien je een doorgewinterde paleodiscipel bent, is geen probleem. Niet doen, als je het niet belieft. Wij eten die mosselen 1 keer in de week. Buit het uit, zo meteen is het afgelopen. Wil je wel een aardappel, doe het dan als volgt. Neem een Dore , kook die in de schil 10 minuten. Laat afkoelen en pel . Daarna een dag in de koeling. Vraagt dus een vooruitziende blik. Snij de aardappel in parten en leg op een bakblik op aluminiumfolie. Besprenkel rijkelijk met olijfolie. In de oven op 200 graden en 30 a 40 minuten later , kijk in godsnaam af en toe, heb je een prachtige aardappel. Ach , ik weet zeker dat er vaste bezoekers zijn, die aardappelen eten. Of niet soms, vergis ik mij ?

  18. Hans zegt:

    Ha Folkert , ga IK doen als de kans zich voordoet , anders bij voorbaat de deur uitgezet hier 😉

    Moet het per se Dore ( met accent aigu ? , krijg die er niet boven ) , waarom , of mag het een andere erpel zijn ?
    Meestal eet ik de mosselen idd met groente , bier/wijn/groenten , ook weer een gewoonte ….

    Aardappelen met mate toch nachtschade/koolhydraten enzo ? Hoi Willem , hoe doe jij dat met mosselen 🙂

  19. Pingback: Nutritional Science Days, vandaag wél | Voeding en Psyche

  20. willem zegt:

    Mooi, jongens, deze mosselontboezemingen.
    Mosselen, net als garnalen, prima voedsel. En dank voor de Lidltip, Folkert.
    Gewoonlijk maak ik de maaltijden met zo weinig mogelijk hokuspokus. Mosselen wel met groenten/kruiden van de tuin. Is later lekker als soep. Toch, Folkert?
    Maar je hebt gelijk: geen flauwekul met sausjes en zo. En geen frites, natuurlijk.
    Ja, aardappelen. Zo’n beetje m’n enige paleoafwijking. Niet iedere dag massa’s, maar enkele keren per week wel (pasta’s en rijst en zo is er niet bij, soms wel een zoete aardappel), en dan lekkere/bijzondere van de tuin. Vandaag een paar truffelaardappeltjes gehad, met Nieuwzeelandse spinazie, ui, knoflook en twee haringen.
    Geen dore’s. Die zijn veel te bevattelijk voor de aardappelziekte en spuiten doe ik natuurlijk nooit. Wil je wel kwetsbare aardappelen (ook die truffel is dat), dan vroeg rooien. Ik heb ook sarpo mira’s. Staan nog op het veld en worden nooit ziek. Gebruik ik als stamppotaardappelen in de winter.
    Net als Hans ga ik die tovenarij van Folkert binnenkort ook eens proberen. Maar dan met Koopmans Blauwe. Lijkt me heerlijk..

  21. Michael zegt:

    “the aim of the present study was to prospectively monitor the microbial composition in UC and CD patients during remission”

    En hoe brengt men in het ziekenhuis remissie tot stand? Met TPN, total parenteral nutrition. werkt altijd. Een “elemental diet” in de vorm van, ja, gels en drankjes (van bv Nutricia) werkt ook goed. Wat er in zit is wel troep, natuurlijk. Dan is er ook nog het lowflex diet. lol. Low-fat, fibre-limited exclusion diet. Allemaal flauwekul. waarom niet gewoon vlees?

  22. Michael zegt:

    Oh, ik zie nu pas, Alex hierboven zei het ook al. Dat is precies wat het is, Melchior. Ik vraag me al 10 jaar af waarom het werkt. En het werkt heel goed. Ik heb heel lang geleden, toen ik nog dacht dat Crohn’s misschien werd veroorzaakt door een een of ander bacterium, een paar weken lang een exclusief blikvoeding dieet geprobeerd, bestaande uit perzikken en baked beans. Haha, dat werkte helemaal niet.

  23. Jo tB zegt:

    Die vaagheid over de interventievoeding komt op mij zeer dubieus over. Natuurlijk weten ze wat in die gel zit. Ze doen zo vaag omdat ze het willen gaan patenteren en zo flinke winst maken. Ze zeggen toch: “follow the money” Wie heeft dit onderzoek gesponsord?
    Die artsen moeten over onze gezondheid waken………

    Barbie als carbie. Schitterend. 🙂 Eigenlijk heel triest.

  24. Michael, ik hoopte al dat jij als ultieme deskundige op dit gebied (helaas) zou reageren. Is het niet gewoon zo dat de uitlokkende factoren in die voeding, parenteraal toegediend of niet, ondanks de magere kwaliteit ervan ontbreken?

    Jo, meestal ben ik ook geneigd in die richting te denken (follow the money), maar in dit geval krijg ik het gevoel dat de onderzoekers daadwerkelijk niet stil staan bij het antwoord dat mogelijk in hun interventie besloten ligt. Ze zijn volkomen gefocust op het microbioom. De vraag waarom die interventievoeding remissie teweeg brengt, komt domweg niet in hen op. Ze zien het zuiver als een tool om actieve Crohn en Crohn in remissie met elkaar te kunnen vergelijken.

    De vraag waarom ziekte ontstaat of niet ontstaat leeft überhaupt nauwelijks in de medische community.

  25. Folkert, bedankt voor de culinaire tips! Het water loopt me in de bek. Wij eten ze vanavond of morgenavond met gepofte kastanjes.

    • Off topic. Mega interessante post van Peter over het gevaar van te veel glycolyse:

      http://high-fat-nutrition.blogspot.nl/2014/10/the-crabtree-effect-and-superoxide-in.html

      “Indeed, it has been shown that glucose is used by neurons to maintain their antioxidant status via the pentose phosphate pathway (PPP), which cannot be fueled by lactate (Magistretti, 2008; Herrero-Mendez et al., 2009)”

      It’s impossible over emphasise the importance of that sentence. It says it all about why neurons should run on lactate! To avoid upregulating antioxidant status.

      What does increasing antioxidant status do to superoxide signalling? The term f*cked comes (unavoidably South Park-ishly) to mind. There are a swathe of papers showing that the antioxidant status in neurons of AD and PD patients is upregulated.

      Once you go with Crabtree you can see that glucose and PPP driven antioxidant upregulation might be all that is needed to lose superoxide signalling and destroy mitochondrial function. Lactate does not do this. Lactate does not induce the Crabtree effect.

      Let’s be very specific: Glucose, under the Crabtree effect, triggers a cascade which ends up with failure to generate superoxide and this maintains mitochondrial shutdown. Up regulating antioxidant status may theoretically be helpful in dealing with non mitochondrial superoxide generation, but it’s not going to help signal for mitochondrial biogenesis.

  26. Marianne zegt:

    Dit klinkt mij een beetje hetzelfde in de oren als Renger Witkamp die zich afvraagt waarom hij als voedingswetenschapper een bijdrage zou moeten leveren aan de praktische toepassing van zijn kennis in de praktijk: leuk onderzoek en wist-je-datjes verzamelen over voeding, maar geen mensen willen genezen of werken aan preventie.

  27. Corrien zegt:

    Vanavond heerlijke mosselen op…. toch maar wel gekookt met wortel, selderij en prei. Inderdaad; het verschil tussen bier en wijn proeven we nooit, dus hebbben we het maar weggelaten.
    Wel met een sausje trouwens, maar altijd alleen azijn/olijfolie/mosterd met wat zout en peper. En in twee/drie porties koken, zodat ze steeds lekker warm zijn…
    Dat misten onze voorvaders helaas 😉

  28. Michael zegt:

    “Is het niet gewoon zo dat de uitlokkende factoren in die voeding, parenteraal toegediend of niet, ondanks de magere kwaliteit ervan ontbreken?”
    Ja, daar ben ik het geheel mee eens. Ik weet alleen niet wat het nu precies is. Je kunt dit natuurlijk ook bewerkstelligen door voeding van betere kwaliteit, en dan kom je op Paleo. Maar niet iedere vorm van Paleo blijkt voor iedereen te werken, en dan wordt het problematischer. Niet veel mensen zullen denk ik zo ver gaan als ik. Mijn gasteroenteroloog, een professor, begrijpt werkelijk niet hoe ik mijn dieet vol kan houden. En dus wordt er niet in die richting gezocht. Je moet immers toch “normaal” kunnen blijven eten.

    “De vraag waarom ziekte ontstaat of niet ontstaat leeft überhaupt nauwelijks in de medische community.”
    Ja, precies. Volgens bovengenoemde professor: “Crohn’s, dat is gewoon botte pech.”

  29. Hans zegt:

    Folkert , ik heb het boek , achtste druk, prachtig met tekeningen van Eppo Doeve .
    Kennelijk wilde iedereen mosselen eten , ik viste helaas achter het net gisteren .

    Voor wie nog meer recepten wil http://kookenz.blogspot.nl/2014/08/mosselen-1.html
    Totaal 7 , klik onderaan bij aflevering 1 op : Volgende aflevering hier.

    Wat je zoal met een simpele mossel kan doen…..

  30. svdv100 zegt:

    Mijn huisarts heeft het me vorig jaar uit proberen te leggen: het zijn 2 verschillende takken van sport. In het reguliere medische circuit wordt er geen aandacht aan eten geschonken volgens haar en in het holistische/alternatieve circuit vallen er zelfs doden. Erg gevaarlijk om je daartoe wenden dus volgens mijn huisarts.

    Afgelopen jaar kwam ik in gesprek met iemand over eten naar aanleiding van mijn veranderde eetpatroon en over mijn teleurstelling over het gebrek aan info daarover in de medische wereld. Hij gaf aan dat zijn vriendin de ziekte van Crohn heeft en dat ze haar behandelend specialist tegen was gekomen prive. Daarbij gaf deze haar een tip wat betreft eten. Maar deze specialist vermeldde er tegelijk bij dat ze aan niemand mocht vertellen dat hij haar de tip had gegeven, want hij zou dat ten allen tijde ontkennen dat ze die informatie van hem had gehad.

    Toen ik mijn eigen huisarts een paar weken confronteerde met mijn spectaculaire verbetering vroeg ze nog wel naar de naam van mijn dieet, maar sloot wel het gesprek af met de vraag of ik niet liever een andere huisarts wilde hebben, die ook open staat voor een holistische benadering, Want ja, het blijven natuurlijk 2 verschillende takken van sport.
    Jammer dat mijn gezondheid daar wel ernstig onder te lijden heeft gehad 😦
    Ik ben niet medisch geschoold, heb daar ook nooit enige interesse in gehad. Ik ben erg blij met jouw site, maar ontzettend triest natuurlijk dat ik hier mijn gezondheid terug heb moeten halen. Mijn ogen doen het overigens wel weer uitstekend, ik heb een tijdje terug geëxperimenteerd met minder sterke contactlenzen. Blijkbaar had ik ze verwisseld en had ik een minder sterk paar de laatste tijd in, want bij het inzetten van een nieuw paar gisteren, bleek ik ineens arendsogen te hebben, heb nog nooit zo scherp kunnen zien. Goed idee dus om ook dit pad te vervolgen, want met mijn jaarlijks verslechterende ogen (-7 en -8) zat ik dus ook niet bepaald op het goede pad.

    • Svd100, de reactie van die huisarts is merkwaardig. Er zijn in de biologie van de mens geen takken van sport, er is alleen die biologie, die onderhevig is aan de wetten van de biologie. Het resultaat dat jij hebt behaald met deze interventie is biologisch logisch, net zoals het biologisch logisch is dat de interventies of adviezen van betreffende huisarts weinig soelaas boden. Zij is de kwakzalver in dit plaatje, want ze negeert logische en bovendien goed gedocumenteerde fysiologische mechanismen.

      Wat betreft de ogen. Exact volgens het boekje, die verbetering. Zet er bij het lezen vooral ook pluslenzen voor, in de vorm van een leesbrilletje. Verder heeft een frequent toegediende plus-prikkel op het blote oog ook bij hoogbijziende mensen het gevolg dat de oog-as zich op den duur aan die prikkel aanpast en korter wordt, waardoor de bijziendheid lager wordt. Dat betekent in de praktijk: lenzen uit en met een bril met glazen van zeg plus 4 naar de wolken gaan koekeloeren 🙂 .

  31. faraday zegt:

    svdv100, je schreef:

    “..In het reguliere medische circuit wordt er geen aandacht aan eten geschonken volgens haar en in het holistische/alternatieve circuit vallen er zelfs doden. Erg gevaarlijk om je daartoe wenden dus volgens mijn huisarts, etc.”

    Geheel uit verveling aan het surfen op enkele van m’n stokpaardjes.
    Broek afzakkende (sorry dames) pulpvoedsel waar menig arts en doorsnee Jan met de pet wel al jaren in geloven:
    http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2014/afleveringen/09-10-2014

    Relatie voeding/aandoening (Willem Koert-Ergogenics):
    “..Hoe kon iemand zo dom zijn om te denken dat – we noemen maar iets – een dieet dat strak staat van geraffineerde koolhydraten en industrieel vet acne veroorzaakt? Hoe durfden mensen te suggereren dat de voedingsconcerns, die geheel belangeloos al dat onderzoek op de universiteiten (beïnvloeden) betalen, producten op de markt zetten die niet goed voor ons zijn?”
    http://www.ergogenics.org/acne-whey.html

  32. Christel zegt:

    Confronterend stuk!

    Dank, Melchior, voor het stellen van de juiste vraag. Het ontbreken van het antwoord werpt opnieuw een helder licht op de gezondheidsbusiness.
    Ook ik ben zeer dankbaar voor je blogs en de reacties van je lezers en voor iedereen die het experiment aangaat met zichzelf. Kennis is macht! 😉

  33. Christel, ik moet jullie bedanken! Ik ben maar een miezerig nerdje met een bizarre interesse en prijs me gelukkig dat er een publiek voor is 🙂 .

  34. Alex zegt:

    “Maltodextrine, gemodificeerd zetmeel, L-leucine, L-glutamine, calciumlactaat, L- arginine, L-valine, L-isoleucine, plantaardige oliën (zonnebloem, soja lecithine), L-lysine, L-asparaginezuur, glucosesiroop, L-fenylalanine, L-alanine, magnesiumglycerofosfaat, L-proline, L-treonine, L-histidine, glycine, L-serine, kaliumchloride, kaliumcitraat, L-cysteïne, natriumdifosfaat, natriumcitraat, L-methionine, cholinetartraat, L-tryptofaan, natriumchloride, kaliumdifosfaat, L-tyrosine, vitamine C, L-carnithine, emulgator (E 472e), taurine, zinksulfaat, vitamine E, niacine, ijzersulfaat, natuurlijk aroma, pantotheenzuur, kopergluconaat, mangaansulfaat, vitamine B6, vitamine B1, vitamine B2, vitamine A, chromiumchloride, foliumzuur, natriumseleniet, natriummolybdaat, kaliumjodide, biotine, vitamine K1, vitamine D3, vitamine B12. Allergeneninformatie: Mogelijke sporen van melkeiwitten. Bevat sporen van soja-eiwitten.”

    http://www.nestlehealthscience.nl/nl/producten/vivonex-ten

    Klik om toegang te krijgen tot gut00604-0063.pdf

    Dan toch liever bottenbouillon en vlees/vis, nietwaar Michael? 😉

  35. svdv100 zegt:

    Melchior, ik was vorig jaar ook helemaal verbaasd door haar letterlijke omschrijving (op zijn zachtst uitgedrukt). Mijn klachten zijn niet uit de lucht komen vallen nl. Als kind had ik veel exceem, veelvuldig bronchitis, huisstofmijt allergie, acne, etc. Ik ben toen behoorlijk zoekende geweest. Uiteindelijk kwam er uit een test dat ik niet tegen chocolade, varkensvlees en sterk gekruid eten (nu weet ik dat dat in ieder geval ook E621 is) kon. Ben stad en land afgereisd toen en de toenmalige huisarts in Friesland stond helemaal open voor het alternatieve circuit als aanvulling. De klachten die ik toen had, had ik later niet meer. Vooral exceem associeerde ik met een allergie voor eten. Eindelijk begrijp ik dat je door het eten ziek kan worden in je darmen en dat dit dan verschillende symptomen kan geven.

    Helaas moet ik constateren dat het niet benoemen van eten als eventuele oorzaak geen toeval is in de medische wereld. Ik kan ettelijke voorbeelden noemen, waarbij het niet aan de orde is gekomen, maar wel had gemoeten.

    Toen de FES operatie ter sprake kwam, had ik gelijk al mijn ernstige twijfels en heb dit ook geuit. ik heb 2 KNO artsen gezien, omdat ik een second opinion wilde en me pas 3 maanden later laten overtuigen om me te laten opereren, dit omdat ik totaal op was van ellende en niet meer wist waar ik het moest zoeken. Ik ben al die tijd magere zuivel blijven eten, iets wat ik normaal gesproken eerder opgaf, dus mijn klachten bleven ook 😦 Tezamen met de nodige antibiotica natuurlijk een geweldige boost voor een nog slechtere gezondheid.
    Ik heb gisteren op verschillende sites van ziekenhuizen gekeken over deze operatie en soms staat er een piepklein woordje allergie bij vermeld, maar absoluut geen vermelding van voedingsallergie. Na de operatie is het woord allergie overigens nog wel één keer gevallen uit de mond van de KNO arts, omdat ik bleef vragen naar de oorzaak, maar weer niet in verband met voeding en ik concludeerde zelf dat mijn huisstofmijt allergie nu een andere vorm had gekregen.

    Mijn huisartsenpraktijk bestaat uit drie vrouwelijke huisartsen overigens. De een is begonnen met het voorschrijven van antibiotica bij de acute sinusitis in 2012. Bij een ander ben ik in 2011 een keer geweest nadat ik een behoorlijke bloeding had gekregen uit mijn anus na obstipatie (waarschijnlijk naar huis gestuurd met een zakje vezels, wat ik niet heb genomen want ik at al voldoende vezels en volgens de richtlijnen van het VC), de derde gaf mij een recept voor maagzuurremmers rond 2004 (ook niet genomen overigens). Nooit maar dan ook nooit een gesprek over de mogelijkheid van anders eten dus. Ik heb een natuurlijke antipathie tegen medicijnen, ik kon me niet voorstellen dat het logisch zou zijn om chronisch pillen in te nemen. Met de schijf van 5 had mijn lichaam echter geen schijn van kans.

    Dat brilletje met lezen gebruikte ik inderdaad al, ik ga nu nog een brilletje aanschaffen met plus 4 dus en daarmee aan de slag.

  36. Riesjart zegt:

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25304296
    Favourable effects of consuming a Palaeolithic-type diet on characteristics of the metabolic syndrome: a randomized controlled pilot-study.

    Boers I, Muskiet FA, Berkelaar E, Schut E, Penders R, Hoenderdos K, Wichers HJ, Jong MC.

  37. Alex zegt:

    Het is een begin. Waarom geen studie die langer duurt dan 2 weken…

    http://robbwolf.com/2014/10/13/testimonial-paleo-fixed-family/

  38. Alex zegt:

    Hans

    Aangezien het er naar uitziet dat je mijn berichtje van 2 oktober in de laatste glutendraad gemist hebt https://melchiormeijer.wordpress.com/2014/09/28/gluten-neem-het-risico-niet/#comment-27727

    zijn hier de berichten van Esther (in de munitie voor artsen-draad) met betrekking tot AHS NL:

    “Nu we het toch hebben over ons enthousiasme voor het Ancestral Health Symposium, maar ook over de duizelingwekkende afstand, ik speel met de gedachte om een Ancestral Health Society NL op te richten. In New Zeeland heeft Jamie Scott het initiatief genomen, en heeft veel enthousiasme losgemaakt. Het grote voordeel is, dat je een symposium kunt organiseren in het Nederlands dat voor iedere geinteresseerde Nederlander bereikbaar is. Het zou een goede opmaat kunnen zijn naar het verder verspreiden (mijn God, ik lijk wel een evangelist) van onze kennis.
    Wie biedt?”

    “Wow, wat een enthousiasme! Cool, je kunt mijn e-mailadres vinden op http://www.rug.nl/staff/e.nederhof
    Iedereen die zich in wil zetten, op wat voor manier dan ook, stuur mij een berichtje! Ik denk dat dit zeker een vervolg gaat krijgen!”

    Melchior, ter herinnering: “Na het eerste Batavian Health Symposium, Alex :-). Ofwel, met Sint Juttemis.”

    😀

  39. Alex, ik hintte laatst al, de kogel is door de kerk. De onderhandelingen met de uitgever zijn vrijwel rond (en ja, hij gaat het bijbehorende bierviltje regelen). Binnenkort gaat het blog een poosje ‘dicht’, maar uiteraard kondig ik dat netjes aan in een post. Ik dub nog of ik de reageermodus aan moet laten staan, want dit is toch ook wel een beetje een hangplek (vooral voor oudere jongeren) 🙂 .

    Ik heb één grote angst. Karine Hoenderbos (quote uit 2007: “Mijn brood en pasta opgeven? Nooit.”) schrijft een boek en is volgens mij ver. Wat voor boek?

    Maar goed. Het is altijd mogelijk dat je iets helemaal voor niks doet. Net te vroeg of net te laat bent. Shit happens. De dood of de gladiolen.

  40. Alex zegt:

    Voor wat betreft Karine: http://www.bol.com/nl/p/eet-meer-lekker-in-je-vel-met-puurgezond/9200000031953154/ met een voorwoord van Jaap Seidell…

    “Het Boek” komt eraan? Succes met het ordenen van al je gedachten/papers Melchior! Geweldig!

    Misschien dat je specifiek 1 blogpost open kunt laten voor reacties? Of iemand de mogelijkheid geven de grootste zooi eruit te filteren? Gezien de gaten in de commentnummers heb je daar tegenwoordig weer veel last van, maar dat gaat dacht ik automatisch in de prullenbak.

    Succes Melchior en we zullen weliswaar je regelmatige bijdragen een tijdje moeten missen, maar dan lezen we gewoon in het archief 🙂 in afwachting van de uitgave op papier. Komt die op tijd voor Sinterklaas/Kerst? Dan staat het eerste item op de lijst! 😉

  41. marietsebiel zegt:

    Hoera, Sint Juttemis komt eraan 😉

  42. Stillewillie zegt:

    Een boek? Fantastisch, ik ga hem zeker kopen. Veel succes!

  43. Sinterklaas of kerst? Ha, ha, ha. Het is half oktober, Alex. Ik ben al blij als ik het op AHS Holland 1 kan presenteren 🙂 . De onderhandelingen met de uitgever gaan voornamelijk over het aantal pagina’s. Ik wil het maximale aantal dat je nog kunt binden, hij zegt dat dikkere boeken intimideren en slechter verkopen. Het zal een compromis worden. Maar het moet alles dekken. Het moet diepgaand en toch pakkend zijn. Het moet voldoende te bieden hebben aan de freak, maar ook aan de mensen die alleen geïnteresseerd zijn in how to. Het moet stijf staan van de wetenschap en tegelijk lekker veel human interest (lees: n=1) bevatten.

    Maar als gezegd, ik loop op de zaken vooruit en kondig de pauze nog fatsoenlijk aan. Dat iemand (jij 🙂 ) intussen gaat modereren is best een goed idee.

  44. O gelukkig. Karine heeft een andere invalshoek gekozen. Wat een opluchting.

  45. Vergeet ook niet dat ik er voor op reis ga. Ik wil kunnen schrijven dat Tim Noakes zijn blik richting de Tafelberg laat glijden voor hij antwoordt: “Quote.” Ik wil kunnen beschrijven hoe Staffan Lindeberg paleo-inkopen doet bij de Maxi in Lund. Ik wil, you get the gist.

  46. Guido Vogel zegt:

    Spannend nieuws! Je kunt je blog ook inzetten om het boek vorm te geven en gebruik te maken van je lezers. Zij bijvoorbeeld Michael Eades hier: http://www.proteinpower.com/drmike/low-carb-library/protein-power-2-0/

    We mogen toch wel allemaal de proefdruk lezen toch 🙂

  47. Guido, sommige lezers krijgen vermoedelijk een heel hoofdstuk.

  48. Zie nu wat je bedoelt, Guido. Zeker, maar ik denk dat ik al een aardig idee heb wat de lezer wil lezen. En van veel van die dingen weet hij het vermoedelijk zelf nog niet 🙂 .

  49. Alex, binnenkort is het een ‘normale’ opdracht. Met een overeenkomst en een deadline. Ik beef bij de gedachte, maar a lad’s gotta do what a lad’s gotta do 🙂 .

  50. Wat een pracht link, Alex. Mooie case. Dat blog kende ik nog niet.

  51. jpvandoorn zegt:

    De dood of de gladiolen is zooooo paleo. Voor de gewone m/v. Als iemand dat kan, ben jij het. Verdomd hij gaat het DOEN. Succes!!!!!

  52. Hans zegt:

    Alex , ik had je berichtje wel gelezen en de ( onnozele ) conclusie getrokken dat de AHS NL al op 19 okt. a.s. zou zijn . :oops”:

    Bij een review van het boek van Karine Hoenderdos lees ik dat je best een boterhammetje mag eten …… In het boek van Remko Kuipers las ik iets vergelijkbaars .
    Ook zou het boek ,,goeroevrij” en ,,nietsmoetens en nietsmogens” , dus vooral niet rigoureus veranderen , vraag me af of het boek dan zoveel toevoegt aan andere voedings/kookboeken.
    Hoop niet en verwacht ook niet Melchior , dat dit bammetje in jouw boek ook wel mag . Tot nu toe heb ik begrepen dat elke graszaad-korrel er al 1 teveel is en het waarom heb al in vele toonaarden behandelt en je bent gelukkig niet van de concessies doen aan wie of wat dan ook.
    .
    Bij deze bestel ik alvast een gesigneerd exemplaar tegen de voor-inteken prijs 😉
    En de deur op slot hier ? Haha , volgens mij kan jij je 6 lezers helemaal niet zo lang missen :-

  53. willem zegt:

    Het schrijven is nog tot daaraan toe, Melchior, maar die poppenkast eromheen…. Succes!

  54. Alex zegt:

    http://www.bol.com/nl/p/eetpaleo/9200000032459561/
    EetPaleo en geniet, recepten uit de oergezonde keuken van Marinka Bil

    Marinka (http://www.eetpaleo.nl) weet (uit ervaring) waar ze over schrijft, wellicht kun je haar ook interviewen voor je boek, Melchior?

    Ben trouwens blij dat je me verkeerd begrepen had en we daardoor op de hoogte zijn van je geweldige nieuws… 🙂 https://melchiormeijer.wordpress.com/2012/10/11/brood-daar-zit-wat-in-%e2%9c%9d/#comment-8884

  55. Hans, ik blijf de harde lijn trouw en ga die (sorry Willem) sexy verpakken. Paleo Jihad gaat het worden, want zachte heelmeesters maken stinkende wonden, maar natuurlijk wel met een vette knipoog. De beuk erin, alles moet weg en dat is pas het begin, dat idee.

    Thx JP! Stress en HPA-as komen ook aan bod, uiteraard vanuit paleoperspectief.

    Willem, die poppenkast staat me inderdaad ook tegen. Als het daar van komt, natuurlijk. Heel soms zijn er boeken die stilletjes verschijnen, langzaam en zonder noemenswaardige PR-kermis op gang komen en steeds beter gaan lopen. Who knows. Zoiets is volkomen onvoorspelbaar.

  56. marietsebiel zegt:

    Melchior, PR, hoef je helemaal niets aan te doen. Doen wij, genoeg volgers 😉

  57. Alex zegt:

    Precies Mariet! 😉 Laat dat maar aan ons over.

  58. Nou, dat zou best eens kunnen helpen, Mariet. Ik heb ook een workout hypje in petto (althans ik fantaseer dat het hype potentie zou kunnen hebben), maar dat hou ik uiteraard geheim 🙂 .

  59. Alex zegt:

    Heb je trouwens tijd gevonden om het interview van Eileen met Sarah Ballantyne te luisteren, ze geeft duidelijk aan dat lowcarb weliswaar hielp om af te vallen, maar paleo binnen 2 weken voor verlichting zorgde en haar van al haar medicatie afhielp. Daarna paleo op haar persoon toegespitst (AIP) Laatste belangrijke aanpassing? Schrappen van tomaten en paprikapoeder… https://melchiormeijer.wordpress.com/2013/04/19/perspectief/#comment-28190

    “Her health journey: While a low-carb diet led to a dramatic 100 pound weight loss, her health declined anyway until she was experiencing a vast array of problems: irritable bowel syndrome (IBS), acid reflux, migraines, depression, anxiety, asthma, allergies, eczema, psoriasis and an autoimmune skin condition called lichen planus. She struggled with her health for over a decade before trying the paleo diet. Within 2 weeks, she was medication-free, and over time, she was able to heal all of her health problems. Now, as long as she follows her personalized AIP template, emphasizing lifestyle choices as much as diet, she is symptom-free.

  60. Gedownload voor de iPod om vanmiddag te luisteren als ik op glastocht ga (glas naar de glascontainer fietsen 🙂 ).

    Thanks!

  61. Aldert zegt:

    Bij deze wil ik me wel opgeven als voorlezer! Als ik, als simpele ziel zijnde, het begrijp, dan moet het voor iedereen te doen zijn 🙂
    Hoe strakker/fundamentalistischer het boek is, hoeveel meer stof het doet opwaaien.
    Veel plezier met het maken, de poppenkast zal wel, (als ie al komt) langzaam op gang komen. DWDD misschien? 😉

  62. cocky zegt:

    He ja, die cryptische aanwijzing : de kogel is door de kerk, hield me wel even bezig is, maar nu is alles duidelijk. Wow, iedereen staat te springen van plezier, onnodig te zeggen of dit boek welkom is, GEWELDIG!!!!! Misschien een ideetje om de lezers van dit blog uit te nodigen voor een klein feestje bij de lancering van HET BOEK ; ben zo benieuwd welke personen er achter al die mensen die steeds zulke goede feed-back geven, zitten. En dat zouden hangouderen zijn? Kom op zeg, we zijn de meest “flexibelen”.
    En alsjeblieft je boek zo dik mogelijk!!! Melchior, ik hou van dikke boeken……..

  63. Bart zegt:

    Geweldig nieuws! Finalemente, Het Boek. Ik hoop op een fundamentalistische, inderdaad vuistdikke, Paleo Koran met geen enkele concessie aan whatever!! En dus zeker ook niet aan de lezertjes die graag met Jip- en Janneke taal bediend zouden willen worden Aldert (en graag zouden horen dat een bammetje zo nu en dan echt geen kwaad kan).

  64. apaulonia zegt:

    Bij deze ook voor mij alvast één reserveren alsjeblieft.

  65. Aldert zegt:

    Zeker geen Jip- en Janneke taal! Klare taal! Wat op dit blog staat is zeer helder,maar het zijn steeds losse stukjes, en kan voor wie zoekende is misschien niet duidelijk of uitnodigend overkomen. Het boek moet je op een logische manier meenemen in de paleo levenswijze, zodat de lezer een helder beeld krijgt van wat hij nu doet, en wat hij zou moeten doen.

  66. Gert van der Hoek zegt:

    Mooi Melchior, ik kreeg al een beetje de indruk, maar nu een geweldige bevestiging! Daar ben je nog even zoet mee… Veel succes !

    Rinke vd Brink heeft (ook) een aanpak gekozen via vele, vele interviews met wetenschappers, microbiologen en artsen. Dat leidde vervolgens onontkoombaar tot de titel van zijn succesvolle boek “Het einde van de antibiotica”.

    De boel wakker schudden is echt nodig. De één na de ander komt aan de beurt. Van de week weer een voorbeeld dichtbij: mijn zwager van 48 blijkt staar te hebben. De oogarts zei: “je hebt de ogen van een man van 70”. Hij is liefhebber van cola, alle soorten zoet spul, bami, enz.

    Tja, waar gaan we straks rondhangen? 😉

  67. Alex zegt:

    http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1916296
    Oral, Capsulized, Frozen Fecal Microbiota Transplantation for Relapsing Clostridium difficile Infection

    Zijn jullie er klaar voor Melchior? 🙂

  68. Louise zegt:

    Nou moeten ze nog ergens te verkrijgen zijn, ik sta vooraan in de rij!

  69. Corrien zegt:

    Als dik niet mag, dan misschien twee delen: Voeding en Lifestyle?

  70. Iefke Janssen zegt:

    He, eindelijk een boek van Melchior. Als dat net zo geschreven wordt als dat de blogs geschreven zijn kan het niet anders dan dat het een bestseller wordt 🙂
    Hoe eerder het boek af is hoe beter en ook ik wil wel proeflezen hoor. Ik ga voor de humor en IF.
    Kan ik nu al reserveren?
    Beter te vroeg dan te laat toch 😉

  71. Louise zegt:

    Btw, behalve voor poeppillen sta ik ook voor jouw boek in de rij, Melchior. Ik ben heel benieuwd!

  72. Michael zegt:

    Mooi nieuws. Je hebt een hele bijzondere kijk op Paleo gevrijwaard van vooringenomenheid jegens lchf en andere stromingen binnen Paleo. Echt een van de allerbeste Paleo blogs, zoniet de beste.

  73. Christel zegt:

    Melchior, je hebt zo’n eigen handtekening dat je zelfs als gohst writer direct ontmaskerd zou worden. Blijf vooral heel dicht bij jezelf is mijn bescheiden schrijfadvies.

    Waarom niet eerst deel 1 uitvoeren. Bijvoorbeeld BAM! (het einde van het broodtijdperk met je bevindingen en alles wat je kwijt wilt en daarna ‘Melchior trekt de wijde wereld in?’ Het liefst als een soort ‘3 op reis concept’ met tv uitzendingen. We zijn er klaar voor. 😉

    En vooral je blog niet dichtgooien! Wij zijn je lezers van het eerste paleo-uur dus je kunt ons vragen stellen en peilen ivm voortgang en ideeen van je boek. We believe in you and in Paleo 🙂
    Ik keek een dag niet in mijn mailbox en voila, een bom aan reactiemailtjes als gevolg, alleen maar toen je ons een boek beloofde. Dat zegt toch al genoeg. Go for it!

  74. Iefke Janssen zegt:

    Altijd al gedacht, Paleo rules 😉

  75. Christel zegt:

    Is 2 weken niet super kort? Waarom geen maand? Dat vraag ik me gelijk af. Als ik Paleo aanraad aan vrienden dan vraag ik ze het eens een maand te proberen. Als het bevalt gaan ze er vanzelf mee door.

  76. Guido Vogel zegt:

    Als je LCHF Paleo test is regel dat het lichaam minimaal 2 weken nodig heeft om over te schakelen op vetverbranding. Dit was een 30% koolhydraat Paleo dieet (wat mij echt de max, of meer, lijkt van wat we aan koolhydraten binnen konden krijgen), maar dan nog is 2 weken inderdaad wel erg kort.

  77. Maar hij flikte het. Opmaat naar langer, beter, een arm met minder koolhydraten, in verschillende patiëntgroepen, etc. We moeten nu een front gaan vormen.

    • Christel zegt:

      Inderdaad, Melchior: hij flikte het. Ik denk hoe meer serieuze en vooral leesbare onderzoeken, des te meer kans dat wij (het gewone volk) niet langer willen wachten totdat de ‘experts’ het groene licht geven, maar zelf ons gezonde verstand weer durven gaan gebruiken. Volgens mij is dat laatste ook best heel erg paleo 🙂

  78. cocky zegt:

    Christel, ik denk dat we zover moeten durven gaan, dat we onszelf de plicht opleggen ons gezonde verstand te gebruiken. En….heel zachtjes : we zijn zelf eindverantwoordelijk voor onze gezondheid, voor zover we dat in de hand hebben. en m.i. hoort jezelf verantwoord voeden daarbij.
    Weet je, daarover kan je ook nooit de schuld bij een ander leggen.
    Door ons gezonde verstand te gebruiken en voortdurend alert te zijn op wat er om ons heen op voedingsgebied gebeurt ( en in je lijf ), zijn wij tot aan hier gekomen, nietwaar? Niemand die je ertoe dwong, uit eigen vrije wil!

  79. Hans zegt:

    @ cocky ,
    Ja, gelijk heb je , ga niet in herhaling , Willem heeft er al zoveel over geschreven hier .Zoek eens op de zoekfunctie !

    Hier is dat allemaal wel duidelijk , de massa kan/wil er niet van weten vanwege de indoctrinatie van voedingsindustrie /winkelsupers en big pharma .

    Hoe bereik je de massa : zelf verspreiden , links doorsturen , en Het Boek natuurlijk wat er gaat komen 😉

  80. Jo tB zegt:

    Gisteren stond ik in de rij bij de kassa, en een man achter mij legde 2 pakken roomijs en een spuitbus slagroom op de band. Ik merkte op niet gezond, maar wel lekker. Hij was het daar niet mee eens. Toen ik opmerkte dat er veel E-nummers inzitten, zei hij dat de E-nummers niet slecht voor de gezondheid waren, uitgebreid getest. Ja, individueel, zei ik maar niet in een samenstelling. Ik eet gezond zei hij. Daar ben ik maar niet op in gegaan, wat wij daar onder verstaan…
    Het blijft moeilijk om de gewone massa te overtuigen dat zij kritisch naar hun eetpatroon zouden moeten kijken.

  81. Guido Vogel zegt:

    @Melchior: kun je mij mailen over zondag? Mogelijk lukt het erbij te zijn (indien gewenst).

  82. marietsebiel zegt:

    In PubMed, gepubliceerd afstudeerproject van Evert van Nerkelaar:
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25304296

    En een pdf in het Nederlands: http://www.louisbolk.org/downloads/2926.pdf

  83. marietsebiel zegt:

    Correctie: Evert van Berkelaar

  84. Frank Meijer zegt:

    @Hans
    Ja, gelijk heb je Hans, maar ga niet in herhaling.
    Zoek eens op de zoekfunctie !
    😉

  85. willem zegt:

    … en om nog even op dat hoogst noodzakelijke schrijven van een boek door Melchior terug te komen: voor zover je daar wat over te zeggen hebt, bedenk geen titel met ‘oer’ erin, of met ‘dieet’, of ‘afvallen’, of een andere hype! Het mooist is de ultieme samenvatting van de inhoud in enkele heldere en relevante woorden te verpakken in de titel. En da’s niet makkelijk.
    Om een voorbeeld te geven van hoe het niet moet, hoef je alleen maar even te kijken naar alle modegrillen die op het boekenplankje van de ‘Gezondheidswinkels’ aangeboden worden, van Superfood , Voedselpyramide en Oerdieet, tot Afvallen in 7 Dagen, of weet ik veel. Want dan wordt je, zonder dat de recensent weet heeft van de inhoud, bij voorbaat al in de verkeerde hoek geplaatst van de goeroes en zo en dien je als schietschijf. Wees daat op voorbereid.
    Sterkte, en we zien hier allemaal uit naar wat hopelijk een merkbare doorbraak wordt van ‘paleo’, of ‘Nederpaleo’.

  86. Andre zegt:

    Wat is er mis met “Het Paleo Perspectief”? 😉

  87. Franc zegt:

    Wellicht is het een aardig idee om het label ‘Paleo’ zelfs helemaal weg te laten en het meer een ‘Je gezond verstand gebruiken bij het jezelf voeden en jezelf verzorgen’-boek oid te noemen?

  88. willem zegt:

    Weinig, Andre. Voor ons hier een prachtige samenvatting van waar het om gaat. De titel kan dan zowel duiden op een nieuwe ontwikkeling v.w.b. een levensstijl, de kijk daarop, als wel op een idealistisch vergezicht. Blijft het begrip ‘paleo’. Hoe wordt dat geinterpreteerd door de doorsnee belangstellende? M.a.w., hoe subjectief beladen is dit begrip onderhand geworden?
    Lees deze reactie a.u.b. niet als kritiek, verre van dat, maar als een poging om het de te verwachten kritiek niet al te makkelijk te maken. Preken voor eigen parochie is makkelijk, maar de doelgroep is, zo meen ik, veel groter.

  89. Bart zegt:

    ‘Het Paleo Perspectief’ lijkt, tot er een betere is, vooralsnog perfecte titel die ruimte biedt om het, naast eten, ook te hebben over standing desks, minimaal schoeisel, HIIT en wat zoal nog meer zinvol is om vanuit de evolutie te beschouwen. Deel met Willem, wat ik interpreteer als, een voorbehoud voor het begrip ‘Paleo’.. Op ’n een of andere manier lijkt die term te beperkt voor ‘Het Boek der Boeken..

    Zolang het blog geopend is voor reacties ga ik ervan uit dat je het okay vindt dat er wat goedbedoelde suggesties worden gedaan voor je boek, Melchior?

  90. Andre zegt:

    Ja, de term Paleo is misschien inderdaad erg beladen. “Het Evolutie Perspectief”? (hoewel je daar wellicht weer wat creationisten mee verjaagt)

  91. Hans zegt:

    “Krachtvoer”

    Zo he, eindelijk bij na 4 weken onafgebroken lezen. Mateloos interessant.

    Ik ben voor mijn gevoel iets te zwaar, 1m88 en 85 kilo na 4 weken volgens het bierviltje eten. Volgens mij mankeer ik niets, behalve af en toe een paar symptomen van hypoglycemie, zoals in de vorige post beschreven.

    Eerste wapenfeit: 48km fietsen op 2 koppen koffie (en de biertjes van de avond ervoor). De koude douches worden steeds kouder en IF gaat me ook steeds makkelijker af. Alleen het bereiden van eten is iets lastiger met 3 opgroeiende kinderen (8, 5 en 3 jaar). Vrouwlief staat er ook voor open. Ik ga het gewoon eens een tijdje proberen.

    Wat meteen opviel: optrekkende mist, het gemak waarmee je lekkernijen laat staan en de dromen bij het gebruik van AZM.

    Geinig allemaal!

  92. Christel zegt:

    ‘Eet een bierviltje’
    Llijkt me een originele en in elk geval een opvallende titel
    ik zou gelijk willen weten waar het over gaat
    en met humor kom je een heel eind, zo blijkt altijd uit Melchior’s schrijfstijl 🙂
    De bedoeling is dat velen de inhoud zullen omarmen.

    @ Cocky, volgens mij bedoelen we precies hetzelfde maar begrijp je me anders?
    (Wat ik bedoelde was dat de gewone niet medisch onderlegde voorgelogen geconditioneerde mens wakker moet worden en verantwoording moet nemen voor de eigen gezondheid in plaats van alles voor letterlijk zoete koek te blijven slikken omdat de experts het zeggen. Niet wachten dus maar zelf op onderzoek, en uiteindelijk, als je serieus genoeg bent, dan kom je vanzelf in deze hoek terecht.)

    Hoedervrouw werkt met peulvruchten. Niet paleo dus. ‘Eet Meer’ is wel een opvallende titel in een maatschappij vol obesitas.

    Paleo beladen omdat veel mensen zich niet aan de basis houden en er van alles bij verzinnen en dingen toestaan die je gezondheid niet ten goede komen OP DEN DUUR. 80-20% blijft het meest haalbaar. Maar puur paleo is en blijft een erg gezonde basis, toch?

    Marietsebiel, ik was al op zoek naar Nerkelaar, dacht echt dat het Berkelaar was. Hihi, totdat ik je correctie zag.

    Ondertussen is Melchior druk in gesprek met zichzelf en de uitgever… Spannend!

  93. Hans zegt:

    @Hans
    oktober 16, 2014 om 2:31 PM

    Zou je zo vriendelijk willen zijn iets aan je naam toe te voegen ? Dit omdat ik al geruime tijd hier reageer met dezelfde naam , bij voorbaat dank.
    Is anders voor de mede reageerders wat verwarrend.

    Groet , Hans

  94. Andre zegt:

    @Christel: Paleo ook beladen omdat sommigen het te strict beschouwen, of uitleggen. Ik lees bijvoorbeeld de nodige (inmiddels) paleo-kritische blogs, waar paleo wordt neergezet als per definitie extreem low carb (Nikoley heeft daar de laatste tijd nogal ’n handje van)

    • Christel zegt:

      Andre, wellicht een kans voor Melchior om hier juist een ander licht op te werpen? 😉
      Ik probeer ook low carb maar meestal gaat dat al automatisch als je Paleo eet, tenzij je gaat rondstrooien met honing en andere extra zoetstoffen. Uiteindelijk gaat het om de balans. Ik ga zo direct weer om een haring. Heerlijk, ook hier in de tropen. Dankzij Paleo mag ik weer echt eten en geniet er van. En iedereen maar zeggen dat ik er zo goed uit zie, haha!

      Hansepans, welkom, en veel succes. Met een beetje creativiteit zullen vrouw en kinderen meesmullen en profiteren in hun gezondheid. Ook ik was verward vanwege je ondertekening met Hans, wetende dat DE Hans 🙂 zich allang op het Paleopad heeft begeven.

  95. Hansepans zegt:

    Nou vooruit dan maar.. 😉 Jij hebt de oudste rechten.

  96. Micha zegt:

    haha je leest een paar weken iets minder op het internet en dan krijg je ineens wel heel goed nieuws! Dat is een boek dat ik wel wil lezen 🙂

  97. cocky zegt:

    @ Christel
    ja, we bedoelen het precies hetzelfde, ‘k was alleen een beetje “strenger”; eet smakelijk van je haring!

  98. cocky zegt:

    @ Hans, dankje, heb nu het archief geraadpleegd, met Willem in de zoekfunctie!!

  99. Hans zegt:

    Frank Meijer zegt:
    oktober 16, 2014 om 9:51 AM

    @Hans
    Ja, gelijk heb je Hans, maar ga niet in herhaling.
    Zoek eens op de zoekfunctie ! 😉

    ?

    Geen idee 🙂

  100. Fien zegt:

    Wat geweldig dat Het Boek er komt! 🙂

    Ik wil geen domper zetten op het enthousiasme om een goeie titel te bedenken, maar de uitgever is degene die daarover het laatste woord heeft, zoals Melchior zonder twijfel weet. En uitgevers willen vooral een titel die verkoopt.

  101. Fien, het gesodemieter is al begonnen 😦 .

    Geen paleo en geen ‘moeilijke woorden’. Bekijk het maar. Ik heb en wil ook geen debiel publiek.

    Ik denk dat ik het zelf ga doen. De hele rimram. Flying solo. Dat is trouwens een verdomd goeie wijn (van Gayda)!

  102. dojodelft zegt:

    Hmm maar is dat nou niet juist de crux? Het grootste deel van de Nederlanders beheerst onze taal op B1. Je wilt toch een zo groot mogelijk bereik hebben? De revolutie van de evolutie 🙂 Of zie ik dat verkeerd. Niet dat ik je benijd. Zo’n ‘vertaalklus’ lijkt me ongelooflijk moeilijk.

  103. willem zegt:

    Fien en Melchior. Ja, een uitgever beheert geen charitatieve instelling en idealistische uitgevers bestaan nauwelijks meer. Ze willen afzet! Winst! Het is meteen ook het hele verhaal van de huidige media: hapklare brokken die een breed publiek bereiken, maar zeker niet dieper dan de oppervlakte moeten gaan. De afstompende Jip en Janneketaal, zoals jullie weten. Ooit door een politicus bedacth deze term, om indirect aan te geven dat het volk bestaat uit burgers met een gemiddeldde I.Q. van dat van een imbeciel (waarmee ik niets ten nadele van deze verstandelijk beperkte medemensen wil zeggen; het is symbolisch bedoeld). It’s the economy, stupid.
    Terzijde. Ik heb altijd zelf de titels van mijn boeken en van al mijn artikelen in een scala aan bladen bepaald. Nooit geen gedoe mee gehad. Het kan dus wel.
    We komen dan nu dus uit bij simpele titels als ‘Voeding, zoals die bedoeld is’. Niet aansprekend, niet wervend, niet uitdagend, niet de nieuwsgierigheid prikkelend. Niks, dus.
    Moeten als termen als paleo, perspectief, oer, evolutionair, leefstijl, enz. overboord worden gekieperd, dan is een passende titel een intensief creatieve uitdaging, dacht ik zo. Wellicht is het een idee om eerst het hele boek in concpet af te hebben en daarna in de teks, of in de titels van de hoofdstukken, naar een prikkelende titelpagina te zoeken. Dat kan heel goed uitpakken.

  104. Dank, Willem.

    Om je een idee te geven…

    Hoofdstuk xx
    Zonuwat?
    Hoe de bakker zich in je darm ontpopt als Jehova’s Getuige

    Paleo moet wat mij betreft in de titel van het boek. Meest gegooglede zoekterm in 2013 in de Angelsaksische landen. Gaat hier ook komen en je bent gek als je die ‘brand’ niet gebruikt. Maar dan moet je dat als uitgever wel aanvoelen.

  105. Folkert zegt:

    “Hoe de bakker zich in je darm ontpopt als Jehova’s Getuige”, snap ik niet. Wat heeft zo’n Getuige te maken met je darm. Een scheet ??? Het valt me op dat je hun naam zo goed spelt.

  106. Kijk Folkert, het prikkelt. Dat is mijn doel. Je moet het als lezer niet meteen snappen.

    Lees de blogpost over zonuline, gluten en de Tight Junctions (deurtjes die niet lang open moeten staan, hint) en je begrijpt exact wat ik bedoel.

    Cordain eindelijk in het Nederlands! ‘Gelukkig’ is hij slaapverwekkend saai 🙂 .

  107. Folkert zegt:

    Ik snap hem, Melchior. Iedereen gaat direct steigeren, zoals ik ook deed. Wat bedoelt ie, dat wil ik wel effe lezen. De hint ga ik nu lezen.

  108. Christel zegt:

    Schrijven, Melchior! Een uitgever legt alleen maar dingen op. Dat moet je niet willen. Dus wees blij met deze ontwikkeling. Je blog is al een succes, dus waarom hier niet verder op voortborduren? Mee eens dat Paleo in de titel moet. Ga er van uit dat je het voor jezelf schrijft, omdat je de kennis hebt en deze wilt overdragen. aas niet op groot succes, dat komt, of komt niet. Rembrandt werd ook pas ontdekt na zijn dood).
    Breng het desnoods in delen uit, in E-book, te downloaden via je blog of website. Dan strijk je zelf de winst op ipv een armzalige euro per boek en hoef je naar niemands pijpen te dansen. Via een kleine uitgever kun je later altijd nog voorelkaar krijgen dat je een kleine papieren oplage in de markt kunt zetten.

    Wat ook een optie is, is via crowdfunding. Vertel je publiek wat je gaat doen, waarom je dit zo belangrijk vindt en hoeveel geld je daar voor nodig hebt en ook wat je in ruil gaat doen voor hun donatie. bv Gesigneerde exemplaren per zoveel gedoneerde euro, een lezing per zoveel gedoneerde euro, een Paleo exclusieve lunch en … bedenk het maar. Je zou zelfs al reizend kunnen schrijven, precies zoals je grote droom is. Reken uit hoeveel je daar voor nodig hebt (low budget op de fiets ofzo) Je zult dan gelijk internationaal opzien baren als je bij de grote Paleo goeroes langs gaat. Het is maar een ideetje natuurlijk, maar wel een geweldige manier om jezelf waar te maken. Heb je wel wat lef voor nodig, maar he, er deden al mensen met heel wat minder goede reden mee. Zie de projecten. In het ergste geval werkt het niet. Wat heb je te verliezen? Wij heel veel: dat boek van jou!

    Maak een deal met een krant dat je tweewekelijks een column schrijft over je bevindingen als je rond gaat trekken, ook dat is weer geld in het Paleolaatje 😉

    Niet geschoten is altijd mis!! Bovendien is het al gratis publiciteit voor je boek in wording, want je kunt overal kleine oproepjes droppen op internet.
    http://www.voordekunst.nl/hoe-het-werkt

  109. Christel zegt:

    ps ik vermoed dat je met zo’n idee zelf gratis slaapplaatsen kunt regelen via paleogangers, wereldwijd. Geef je het gelijk ook in het Engels uit, dan is je bereik en je winst stukken groter.
    Op het Paleo wiel de wereld rond.

    Sorry, dat ik me zo laat meeslepen…

  110. Hans zegt:

    @ Cristel , schot in de roos ! 🙂

  111. Christel, dank voor je tips. Maar ik hoef geen fratsen uit te halen. Ik pomp er desnoods wat bedrijfskapitaal in. Dan ga ik naar de KvK, voeg ‘uitgeverij’ aan ons dienstenpakket toe en ga die boeken straks zelf met de auto met aanhanger bij de drukker in Tsjechië halen. Per 1000 stuks om geen risico te lopen. Het boek komt er. Inclusief Bierviltje, waar ik een leuke gimmick van wil maken 🙂 . Dat gaat een aardig schokeffect geven. Een bierviltje heeft namelijk twee kanten…

    • Christel zegt:

      Melchior, het kan ook en-en 🙂
      Crowdfunding is een mooie en goedkope (betaalde) manier van marketing
      en je hoeft er niet van wakker te liggen als je het zelf dus kunt aanvullen.
      Zeker als je het uit eigen zak doet een overweging waard.
      Kijk eens naar de projecten die er al zijn, al was het maar om ideeën op te doen.

      In elk geval hebben we straks onze eerste Paleo-uitgever 🙂 Cool.

  112. Hans zegt:

    Bier, echt bier , maken kan je rustig overlaten aan de Tsjechen ….. , met boeken heb ik geen ervaring , misschien een combi maken 🙂 ?

  113. cocky zegt:

    @ Christel
    Crowdfunding, goed idee, ik doe wel mee, in te ruilen voor een mooi feestje ter ere van de lancering van het Boek!! Inclusief een gesigneerd exemplaar……..

  114. Iefke Janssen zegt:

    Ik doe mee.

  115. Christel zegt:

    Zo had ik een vriendin op Aruba, ze ging terug naar Nederland (wegens omstandigheden) maar had al 3 jaar een relatie met iemand uit Trinidad. ( Ze zaten samen op de zelfde cruiseline destijds) Totdat ze op haar Facebook verzuchtte: Ach, wat is nou een tientje? Als een paar van mijn vrienden zouden storten, kan ik emigeren naar Trinidad. Zo gezegd zo gedaan. Want inderdaad, wat is nou een een tientje? Of voor sommigen 100 euro. In november vertrekt ze, naar haar grote liefde. Haar droom achterna 🙂

  116. Martijn zegt:

    Wellicht off topic, maar als deze ellende doorgaat, is er straks geen paleo keuze meer….patent en octrooi op voedsel? Lijkt me niet! Steun de biodiversiteit, teken de petitie! http://awkwardduckling.nl/2014/10/octrooien-en-hart-voor-biodiversiteit/ (met verhaal) of rechtreeks naar de petitie:http://petities.nl/petitie/hart-voor-biodiversiteit-geen-octrooi-op-leven.

    Bedankt allen!

    En dat boek Melchior….PLEASE ik koop m!

  117. Alex zegt:

    http://www.bol.com/nl/p/oersterk-leven/9200000032728498/ Richard de Leth

    “Het is de hoogste tijd voor een omslag in ons denken en gedrag. Dit lifestyleboek biedt een totaalconcept met praktische tips voor een gezonder en gelukkiger leven. Het bevat daarnaast verschillende interviews en ervaringen, waaronder een expeditie in de Spaanse Pyreneeën waar de auteur als oermens leefde. OERsterk Leven versterkt je lichamelijke én geestelijke gezondheid.”

    • Christel, als gezegd, ik heb een eigen toko en kan dit avontuur prima zelf als risicoproject financieren. Wat me tegenhield om dat te doen, is dat het een onvoorstelbare hoop werk is. Je moet zelf het wiel uitvinden. Ga je in zee met een uitgever, dan hoef je alleen je boek te schrijven en heb je geen omkijken naar bijvoorbeeld het regelen van een ISBN-nummer en de distributie.

      Maar naarmate ik meer leer over uitgevers, hun platte kijk op ‘het publiek’ en hun dwingelandij, wordt de optie zelf uitgever te worden steeds aantrekkelijker. Mijn hele professionele leven word ik al in toom gehouden door gatekeepers en redacteuren wier grootste opgave in het leven is ervoor te waken dat de mediocriteit te allen tijde gewaarborgd blijft. Wie weet is al dat randwerk zelfs hartstikke leuk! Een vriendin die is geboren in een uitgeversfamilie van naam vertelde me onlangs dat mensen bij het kiezen van een boek tegenwoordig niet meer (zoals ik zelf bijna automatisch wel een beetje doe) naar de uitgever kijken.

      Een voordeel van zelf uitgeven zou ook zijn dat niemand probeert om me in die afschuwelijke talkshows die tegenwoordig op tv schijnen te zijn probeert te pushen. Het eerste wat de uitgever met wie ik nu nog prinicipe-gesprekken voer zei, was dat ik een goede reden moest bedenken waarom zo’n Hilversumse joker me in zijn show zou willen uitnodigen. Flikker op zeg hé.

      Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik voel voor Flying Solo. Mijn vrouw zegt: Stop nou eens met lullen, dat is van later zorg. Gooi dat blog in de koelkast en schrijf!

      Dus… 🙂 .

  118. Alex zegt:

    “Mijn vrouw zegt: Stop nou eens met lullen, dat is van later zorg. Gooi dat blog in de koelkast en schrijf!”

    En gelijk heeft ze! Slimme meid die Gunilla! Maar dat wist je waarschijnlijk al. 😉

  119. Ja lekker, Alex. Als je nog niet verlamd was, dan word je het zo wel 😦 .

    Ik duik onder.

  120. Dat sloeg dus op het boek van De Leth.

    Het wordt een keiharde strijd, dat is duidelijk.

    Gelukkig heb ik loopvermogen.

  121. Alex zegt:

    Neem aan dat je het over het boek van Richard hebt? In tegenstelling tot anderen hier was ik absoluut niet onder de indruk van Oersterk, veel te warrig en te veel van alles wat in plaats van gestructureerd iets uitleggen zoals jij dat doet. Nog afgezien van de vele voor/tussen/nawoorden…

    En het voorstel om jouw boek in meerdere delen uit te brengen? Alsjeblieft zeg, liever 1 goed boek dan dat geld uit de zak plukken met allerlei aanvullingen. Kijk maar naar The Paleo Approach van Sarah, dik boek boordevol informatie, dat door iedereen hoog gewaardeerd wordt; dat ze ook een kookboek uitbracht was onontkoombaar, maar dat is net zo dik. 😀

  122. Hans zegt:


    De Leth is ook zijn eigen uitgever , zie dit plaatje (( als het me lukt) . Denk dat je dat wel wist ?

  123. Alex, ik ben een fanbrief aan Sarah aan het schrijven met de smeekbede of ze mijn boek wil illustreren met die geweldige poppetjes van haar. Geen delen inderdaad.

  124. Hans, ik had geen idee.

    Super lovenswaardig van die gast, maar op dit moment kan ik alleen concurrentiedrift voelen.

  125. Hans zegt:

    Altijd doen wat je vrouw zegt……. 😉

  126. Ja Hans, als er één belangrijke wet is, is het die 🙂 .

    Sarah’s tour door haar boek:

  127. Off topic, één van de belangrijkste redenen voor onze gestegen gemiddelde levensduur…

  128. cocky zegt:

    ….verstandige mannen, ha ha…

  129. jpvandoorn zegt:

    ISBN nummer en barcode aanvragen eitje.
    Aansluiten bij de Vrije Uitgevers (een koepel van zelfstandige kleine uitgevers). Zij zorgen voor Centraal Boekhuis. En kunnen je ook helpen met een drukker.
    Je eigen marketing, p.r. en verkoop doen.
    En verder niet zeiken: als je wilt dat paleo ala Melchior bekend wordt dan ga je bij de wereld draait door zitten.
    Meer weten? Mail me maar.

  130. Dank, Jan Peter! En ik mail je beslist.

  131. Aldert zegt:

    Alles zelf doen Melchior!
    Het geeft je zoveel vrijheid en genoegdoening tijdens en na de klus, dat alleen dat het project op zich al waard is. Je weet wat je wilt en hoe het moet en dat het kan, goed plannen, dan gaat het bijna van zelf.
    Het is zo’n heerlijk gevoel als je weet waar je heen wilt en weet waar je uit komt, dat de reis er naar toe er haast niet meer toe doet.

  132. Je hebt gelijk, Aldert! Dank!

  133. Alex zegt:

    http://www.medicalfacts.nl/2014/10/16/onjuist-advies-zorginstituut-onthoudt-pds-patienten-passende-behandeling/

    “PDS is lastig te behandelen. Momenteel is er geen bewezen effectief medicijn in Nederland beschikbaar. Voor de pijn worden nu meestal pijnstillers en krampwerende middelen voorgeschreven en voor de ontlastingsproblemen meestal laxantia of anti-diarree middelen. Deze middelen werken echter niet of onvoldoende en geven vaak ook nog meer pijn en/of gasvorming. Dientengevolge is slechts minder dan de helft van de patiënten (42%) tevreden met de medicatie. Patiënten met PDS die alles hebben geprobeerd zonder resultaat, worden vaak doorverwezen naar een MDL-arts. Deze beperkte groep patiënten heeft grote medische behoefte aan een bewezen effectieve behandeling die de klachten wel echt kan verminderen.”

  134. Alex zegt:

    Voor wat betreft dat onderduiken: doen! In Zuid-Afrika bij Noakes, Zweden bij Lindeberg, Canada bij Spreadbury en ga zo maar door. 😀 Als je maar terug bent voor AHS 2015 NL. 😉

  135. Aldert zegt:

    En wat bij mij heel goed werkt, is het KISS principe: Keep It Stupidly Simple. Laat alles, wat ook maar een klein beetje ruikt naar overbodig, weg. Bij mij, op de boerderij, scheelt het een hoop werk 😉
    Hier het originele KISS

  136. セレネ zegt:

    Ik heb ook zelf een boekje geschreven, vertaald (het was tweetalig Nederlands/Japans), de tekeningen ervoor gemaakt, en een ISBN aangevraagd. Allemaal niet heel moeilijk en ook niet heel duur (goed te doen voor een student dus!). Als je wil kan ik de adressen wel doorgeven die ik heb gebruikt, kun je kijken hoeveel jouw boek zou gaan kosten (want mijn boekje was 50 pagina’s paperback, dus dat is dan weer niet zo dik…).
    Omdat ik het bij een gewone drukker liet drukken en niet print-on-demand (want dat is duurder), zat ik wel met een voorraadje, maar ik heb nu al een tweede editie laten drukken en ik heb nu niet meer zoveel boekjes over. Mijn volgende boekje gaat ook weer gewoon via de drukker, behalve als er nu een uitgever zegt “hoi we willen jouw spul wel uitgeven” (heb al contacten aangezien er dus net een kort verhaal van mij in een bundel is verschenen, maarja dat is fictie en mijn eigen uitgave was non-fictie).

  137. faraday zegt:

    Bert, ivm Linaclotide en PDS heb ik een donkerbruin vermoeden dat het zwaar gepusht is door de beide firma’s die het verkopen.
    Pinkwashing is heel normaal in de farmaceutische wereld, storend is het geraaskal van niet geheel belangeloze chirurgijns die braafjes na papagaaien wat menig vertegenwoordiger hun voor orakelt.
    De NNT(number needed to tread) voor Linaclotide is 6
    http://www.darmgezondheid.nl/consumenten/nieuws/actueel-nieuws/mogelijk-nieuwe-behandeling-bij-obstipatie-en-pds-door-linacloti.html
    De NNT voor pepermuntolie is 2.5
    http://www.bcfi.be/Folia/2009/F36N11E.cfm
    Verontrustend is de huidige toename van specialisten ingehuurd door Big Pharma die zich op allerhande fora bemoeien met de bedoeling het product de hemel in te prijzen.

  138. marietsebiel zegt:

    Melchior, een voorbeeld van crowfunding over het uitgeven van een boek. Heb ik toen aan mee gedaan: de voorinschrijving.
    Vroeg inschrijven gaf voor de besteller het voordeel van reductie.
    Toen het boek bijna klaar was, kreeg ik een mail om te betalen en later het boek.

    Voordeel van deze manier lijkt me ook, dat jij weet ( bij benadering ) hoeveel de eerste oplage kán zijn.
    De eerste duizend voorinschrijvingen haal je vast hier al op 😉
    ( en dan nog wat linken naar FB en twitter de volgende duizend ofzo )

    http://aardeboerconsument.nl/tot-1-mei-voorinschrijving-boek-heel-de-wereld
    in deze pagina staat een link, die nu niet meer werkt, maar deze link geeft wat meer info:
    http://www.nvlv.nl/index.asp?menu=040501

  139. Alex zegt:

    Faraday:

    mijn naam is Alex, geen Bert. :-p

    Voor diegenen die mij kennen is het waarschijnlijk duidelijk (hoop ik tenminste 😉 ), voor jou blijkbaar niet:

    “Deze beperkte groep patiënten heeft grote medische behoefte aan een bewezen effectieve behandeling die de klachten wel echt kan verminderen.”

    betekent wat mij betreft: paleo volgens het bierviltje, evt fodmap. Geen pillen nodig. 🙂

  140. faraday zegt:

    Verbetering: Alex
    Wat duidelijk uit jouw geposte link is dat het nieuwe medicijn niet c.q. gedeeltelijk gaat terugbetaald worden in Nederland.
    Media, zorgverstrekkers en patiëntenverenigingen schreeuwen moord en brand, hoewel er geen bewijs is dat het beter werkt dan reeds bestaande medicatie.
    Duidelijk ook dat medicatie meestal symptoombestrijding is maar dat was hier niet mijn issue (wel een aanvulling).

  141. Dairy Solutions zegt:

    F*k, ben ik de enige hier die nog nooit een boek schreef?

    Melchior, ik hoop niet dat je werkelijk het blog op non-actief stelt, hoewel er voorlopig nog genoeg ongelezen werk (2read) op staat voor mij.

    Mocht je dit dreigement toch uitvoeren dan zou de pijn zachter zijn als je nu en dan kleine stukjes van je teksten zou delen hiero, als teasers voor ‘het boek’ zeg maar 🙂
    Als wederdienst beloof ik bij deze het boek te kopen (én te lezen) eens de teerling geworpen is.

  142. faraday zegt:

    Net opgeraapt, keep smiling of realiteit en niet het grapje van de dag:
    “Een huisarts ging op vakantie en liet zijn praktijk over aan zijn pas afgestudeerde zoon. “En hoe is het gegaan?” vroeg hij bij thuiskomst. “Je weet wel, meneer Jansen en mevrouw Smit,” begon zijn zoon enthousiast, “die je jaren achtereen hebt behandeld, ik heb ze in een week genezen!” “Echt waar?” vroeg zijn vader. “En wie denk je dat al die jaren jouw studies hebben betaald?”

  143. Minke Jans zegt:

    Tja, wie wil je allemaal bereiken met je boek? Oplage 1000? Dan zou je dat wel moeten kunnen omschrijven, die doelgroep. Crowdfunding – kan, maar is veel werk (zie link hieronder). Zelf voor uitgever spelen? Ook veel werk en met een financieel risico, dat is niet erg wanneer dit dragelijk is. @Dairy Solutions: twee boeken heb ik geschreven, in mijn vak: architectuur en stedenbouw. Zwaar gesubsidieerd en met veel plaatjes. De uitgever opgebeld waarvan ik al veel boeken in mijn eigen kast had staan en die goed verzorgde boeken uitgeeft. Onderdanigheid is nog nooit mijn talent geweest, dus er zijn twee hele mooie boeken uit voort gekomen. De uitgever had ook zeer goede redacteuren, waarmee ik graag over taal sprak. Dus dat laatste woord van de uitgever, het valt wel mee.

    Mijn advies Melchior: weet voor wie je schrijft. Geen satire, anekdotes, ‘tongue in cheek’, gelijkhebberij (een wezenlijk verschil met een blog). De lezer is slim, intelligent en leest je boek om voor zichzelf verder te komen. Of schrijf voor een selecte groep wetenschappers, waar ik dan niet bij hoor. Leg uit waar je staat en waarom, maar leg ook de andere standpunten en meningen uit, waar de verschillen in zitten. Hoeveel moeite ik niet heb moeten doen om het ‘echte’ PALEO te achterhalen! Leg het uit. En maak ‘diagonaal lezen’ mogelijk d.w.z. laat iedereen lezen op zijn/haar eigen belangstelling. Voor mij zelf zijn dat de n=1 verhalen. Rode draad in mijn vragen is het verschil tussen mensen en hoe je er het effectiefst achter komt wat voor jou het beste werkt. Ik bedoel zoiets als AZ eten wel/niet, nachtschade mijden wel/niet.

    Titel suggestie: Wij zijn ons eten (op zich weer een anekdote, ik weet het).

    Dit is waar ik mijn geld aan uitgeef:
    https://www.kickstarter.com/projects/1645027465/memobottle-a4-a5-and-letter-reusable-water-bottles. Vind ik leuk.
    Dus, for funding kun je bij mij wel terecht. Uit wederkerigheid één boek van je kopen is te lullig voor woorden, maak het verschil en doe het goed.

  144. Dairy Solutions zegt:

    Wederkerigheid? WTF? Ik wil gewoon lezen wat Hij (:-)) schrijft. Als het een boek wordt in de stijl van de artikelen op dit blog ben ik heel blij. Ik heb niet de illusie dat ik Melchior financieel kan/moet steunen in dit project want volgens mij kan hij heel goed op zichzelf passen.

  145. Waar iedereen toch hardnekkig vandaan haalt dat ik funding nodig zou hebben… Ik kan blijven roepen dat ik zo’n project makkelijk zelf financier, maar iedereen wil maar doneren, ha, ha, ha.

    Ik schrijf mijn boek exact zoals ik het wil, dat werkt meestal prima. Maar bedankt voor de tips!

  146. Alex zegt:

    Melchior heeft in november vorig jaar al op mijn voorstel tot crowdfunding aangegeven daar geen behoefte aan te hebben aangezien zijn aarzeling (toendertijd) met betrekking tot het schrijven van Het Boek te maken had met de angst (vaste) opdrachtgevers voor het hoofd te stoten door opdrachten af te wijzen en hij voldoende financiele buffer heeft om het project te starten. Geen idee waarom dit blijft opduiken in de reacties, maar ik ben blij dat we nu kunnen uitkijken naar zowel Het Boek alsmede AHS NL in 2015. 😉

  147. Corrien zegt:

    Mooi moment om het te lanceren trouwens….. 😉

  148. Corrien zegt:

    Alhoewel, dan moet ik helemaal naar Groningen om m’n ondertekende exemplaar af te halen. Aan de andere kant wil ik wel graag kunnen zeggen dat ‘ik erbij was’ hahaha

  149. Aldert zegt:

    Boektitelsuggestie: De Weg, de Waarheid, en het Leven.
    Als echte hardcore paleo fundamentalisten en volgers van een sekte past dit perfect! 😉
    De weg = evolutie,
    De waarheid = wetenschappelijke bevindingen
    Het leven = de vele n=1-en in het boek.
    Het kan zijn dat het boek dan in de bible belt iets minder goed loopt…

  150. Karen zegt:

    Prachtig dat je een boek gaat schrijven, Melchior. Ik ga het aan iedereen cadeau doen. Ik leef nu zes maanden paleo en ben zonder enige moeite meer dan 20 cm rondom mijn taille kwijtgeraakt, ik heb geen acne meer, geen last meer van mijn darmen, heb energie voor tien en sinds ik met kokosolie poets, ben ik ook een vervelend fibroom op mijn tandvlees kwijt die ik over heb gehouden aan mijn zwangerschap. Ook de mist in mijn hoofd is opgetrokken en mijn PTSS is in remissie, mijn geheugen verbetert met de dag, mijn concentratie is flink verbeterd, ik heb me in jaren niet zo goed gevoeld en zo lekker gegeten trouwens. Voor mij is paleo een makkie, ik heb een gigantische moestuin, boomgaard en woon vlakbij het bos en de boeren, zelf kom ik ook van een boerderij. Ik ben weer gaan eten zoals me met de paplepel is ingegoten minus de granen, het hele beest en melk recht van de koe. Melk is dan wel niet paleo, maar ik kan nu eenmaal niet zonder kaas.

    Wat aardappelzetmeel betreft heb ik nog een mooie N=1 voor je, een kennis van mijn moeder met het beruchte metabool syndroom heeft na drie maanden AZM betere bloedwaardes voor wat betreft suiker en cholesterol en ook zijn bloeddruk was al jaren niet zo goed geweest. Verder heeft ie niet veranderd aan zijn SDCD, dit is dus enkel te danken aan AZM. In mijn omgeving is iedereen om, de Honig aardappelzetmeel vliegt de winkels uit. Ik kijk uit naar je boek, ik hoop dat ik iedereen eens flink wakker kan schudden.

Geef een reactie op Louise Reactie annuleren