Move Your DNA; je bent hoe je beweegt!

Vlnr: Lucie van Leeuwen, Hein M., Katy Bowman en Mina van Brunschot.

Vlnr: Lucie van Leeuwen, Hein M. (gastdocent bij Yoga2go), Katy Bowman en Mina van Brunschot.

Dat ons lichaam een rijk palet aan voedingstoffen nodig heeft, weet iedereen. Sinaasappels zijn goed voor je, maar van alleen sinaasappels kun je niet leven. Waar vrijwel niemand bij stilstaat, is dat hetzelfde geldt voor bewegingen, zegt biomechanica-expert Katy Bowman. Onlangs sprak ze bij Yoga2Go in Castricum over haar nieuwe boek Move Your DNA. Micha, Corrien en ik luisterden toe en ik schreef er een stukje over. Dat paleo meer behelst dan alleen voeding weten we natuurlijk allang, maar Katy maakt dit inzicht nog een paar dimensies dieper. Wij hebben hier inmiddels alle stoelen de deur uit gemikt en zitten op de grond, op poefen en maximaal een kruk. Gek waren we toch al, dus niemand keek echt raar op. Dit is de laatste echte posting voor ik me onderdompel in Het Project.

Katy Bowman (38) is vooral een tof wijf. Iedereen die haar hoort en ziet spreken, wordt blij. Maar ze is ook een geniale wetenschapper. Met een radicaal vernieuwende kijk op gezondheid en ziekte. In haar nieuwe boek Move Your DNA; restore your health through natural movement ontsluiert ze een vette blinde vlek in de gezondheidswetenschappen. Het mechanoom – de interactie tussen de mechanische krachten van allerlei bewegingen en onze biologie – is minstens zo belangrijk voor onze gezondheid als de interactie tussen voeding en onze biologie. Sinds we nog geen 200 generaties geleden stopten met jagen/vissen/verzamelen, hebben we steeds meer normale bewegingen uitbesteed. Aan stoelen, tafels en bedden bijvoorbeeld en later aan roltrappen, liften, de lijst is eindeloos. Tegelijkertijd hebben we onze voeten gekooid door er rigide schoenen omheen te doen. Het gevolg is volgens Katy dat vrijwel iedereen in zekere zin kreupel is. De ‘krukken’ van het moderne, comfortabele leven maken en houden ons kreupel. De ziekten die voortvloeien uit deze bewegingsarmoede noemt ze diseases of captivity, ofwel ziekten van opsluiting.

De titel Move Your DNA klinkt lekker gimmicky, maar het spectaculaire is dat je dit helemaal letterlijk kunt nemen. Je bent hoe je beweegt! We hoeven niet letterlijk terug te gaan naar de steentijd, maar als we enkele basisbewegingen bewust en stelselmatig in onze leefstijl inbouwen, kunnen we het beste van twee werelden pakken. “Veel mensen leven nog met het achterhaalde idee dat onze genen precies bepalen wat ons lichaam doet, dat ons DNA het gedrag van de cellen dicteert,” legt Katy uit. “Inmiddels weten we dat ons DNA niet meer dan een soort grove handleiding is en dat omgevingsfactoren vaak bepalen of een bepaald gen – goed of slecht – al of niet tot uitdrukking komt. Dit verklaart waarom twee vrouwen met hetzelfde ‘borstkankergen’ niet per se allebei borstkanker ontwikkelen. De epigenetica bestudeert hoe de omgeving van onze cellen, dus zeg maar de buitenwereld, het gedrag van die cellen zelf beïnvloedt. Zo is er veel aandacht voor de invloed van darmbacteriën op de genen. Wat momenteel nog bijna niemand weet, ook artsen en andere gezondheidswerkers niet, is dat de mechanische omgeving, ofwel hoe we bewegen in het dagelijks leven, een van de belangrijkste epigenetische factoren is. Cellen registreren krachten die er op uitgeoefend worden en passen zich daaraan aan. Dit proces heet met een lastig woord mechanotransductie. Bij iedere lichaamsbeweging wordt er een kracht overgebracht op het cytoskelet, het skelet van de cellen. De manier waarop het celskelet door bewegingen wordt gemasseerd heeft direct invloed op de genen. Om het heel kort door de bocht uit te leggen, je genen worden op gunstige manier geschud door de belasting van bewegingen. Je lichaam is gewend aan een grote variatie van bewegingsinput. Ik spreek graag over het bewegingsdieet dat mensen nodig hebben, het bewegingsdieet dat onze genen als het ware verwachten. Dat moet zo gevarieerd mogelijk zijn. Momenteel is het voor meeste mensen extreem eenzijdig. Ze zitten het grootste deel van de dag. Onze cellen – en dus onze genen – hongeren naar meer en gevarieerdere bewegingsinput. En als ze die niet krijgen, dan worden we onherroepelijk ziek of verliezen we bepaalde functies. Use it or lose it.”

Maar ik ben hartstikke sportief, roep je misschien uit. Ik loop bijna elke dag een paar kilometer hard en heb zelfs de marathon gelopen. Ik krijg toch zeker voldoende beweging? Ik ben toch bijna per definitie hartstikke fit? Als je zoals de meeste sporters bent, niet echt, vindt Katy. “We verwarren sport en training met beweging,” zegt ze. “Als je een uur per dag hardloopt of fietst, maar zoals de meeste mensen verder vooral in een stoel zit, beweeg je nog steeds betrekkelijk weinig: 420 minuten per week van de 10.080 die je onder natuurlijke omstandigheden zou bewegen. Maar wat belangrijker is dan die geringe frequentie, is de geringe kwaliteit van de beweging. Sporters consumeren een extreem beperkt bewegingsdieet. Ze krijgen veel van twee of drie bewegingsnutriënten – zeg hardlopen en fietsen – maar verder zijn ze net zo bewegingsdeficiënt als de rest van de bevolking. De loads, de belastingen die je creëert door fitness of duursport, hebben weinig gemeen met de belastingen die je lichaam verwacht en nodig heeft. Dit is waarom getrainde atleten weliswaar fit zijn in de zin van kracht en uithoudingsvermogen, maar onverminderd lijden aan de ziekten die voorkomen uit een verkeerde mechanotransductie, zoals artrose, diabetes en hart- en vaatziekten. Het concept dat exercise iets heel anders is dan movement, is voor veel mensen moeilijk te aanvaarden. Het vergt een volledig andere manier van denken. Zelf was ik ook jarenlang een fanatieke sporter. Maar sinds ik weet wat ik weet, sport ik helemaal niet meer. Ik geef mijn lichaam het bewegingsdieet dat het verwacht en verlangt. Ik wandel veel, blootsvoets of op minimal shoes. Wandelen is de hoofdschotel van het natuurlijke menselijke bewegingsdieet. Verder buk en hurk ik doorlopend. Bukken en hurken zijn extreem belangrijke bewegingen, maar wie doet dat nog dagelijks? Hoewel ik niet sport in de letterlijke betekenis van het begrip, zijn mijn gezondheid en welzijn veel beter dan toen ik nog een sport junkie was.”

Toen iemand tijdens Katy’s lezing in Castricum vroeg of ze thuis ook een tafel heeft, gaf ze een hilarische rondleiding door haar huis, in de wildernis van de Amerikaanse staat Washington. Het leven in haar gezin speelt zich vrijwel volledig af op de vloer. Daar wordt gezeten, gelegen, gestoeid, gekookt, gegeten, zelfs geslapen. Zo krijgen zij en haar gezin automatisch alle bewegingen die onze genen eisen en in een optimale dosis. Ze heeft wel kussens, kleden en blokken hout, maar meubels ontbreken volledig. Ze benadrukt dat je haar inzichten niet 100 procent en zeker niet cold turkey in je leven hoeft te implementeren om toch gigantische voordelen te ervaren. “Het is niet alles of niets,” zegt ze. “Ik heb er persoonlijk voor gekozen om te wonen in een omgeving die je min of meer dwingt om een extreem voedingsrijk dieet van biomechanische belastingen te consumeren, maar ik ben een nerd. Ik zeg absoluut niet dat iedereen zo moet gaan leven als ik. Tenzij je meteen helemaal enthousiast bent, is het misschien handig om nog even te wachten met het volledig ontmeubelen van je huis. Je kunt piepklein beginnen. Eet eens op de vloer, vanaf een kleed, alsof je in huis aan het picknicken bent. Wissel zitten op de bank af met zitten op de grond. Zet je laptop eens op een stand up desk en wissel tussen zitten aan je bureau en staand werken. Bevalt het je en ga je verder, dan zul je onvermijdelijk de nodige opmerkingen krijgen. Heck, mensen reageren al hysterisch als je geen brood eet, laat staan als je geen bank en stoelen in de huiskamer hebt. Zelf heb ik daar lak aan. En de mensen die me respecteren, accepteren het. Mijn vader is in de 80 en van het type doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. No way dat hij zijn tafel en stoelen zou dumpen. Prima! Maar als hij bij mij is, dan zit hij op de grond. Hij houdt meer van mij dan van mijn stoelen. Ik dring dit niemand op. Ik informeer, vertel wat de moderne biomechanica ons leert. Wat mensen ermee doen, moeten ze helemaal zelf weten.”

Yogadocente Lucie van Leeuwen: “Bij elke zin riep ik Yes! Yes!”

Katy Bowman werd naar Nederland gehaald door haar leerling Lucie van Leeuwen van yogastudio Yoga2Go in Castricum en Mina van Brunschot van studio Pilatico in het Belgische Neerpelt. Lucie komt uit Nieuw-Zeeland, maar belandde in 1996 dankzij de liefde aan de Noord-Hollandse kust. Ze geeft in Castricum ondermeer Restorative Movement classes en momenteel is ze de enige gecertificeerde Restorative Movement therapeute in Nederland. “Drie jaar geleden hoorde ik een podcast waarin Katy werd geïnterviewd,” vertelt ze. “Na bijna elke zin riep ik ‘Yes! Yes!’ Ik wilde Katy’s biomechanische inzichten ook therapeutisch gaan toepassen en ben naar de States gegaan om door haar te worden opgeleid. Ik ben ontzettend blij dat ik dat heb gedaan, want Restorative Exercise, waarbij je de principes uit Move Your DNA klinisch toepast en doceert, is een ongelooflijk effectieve interventie.” Lucie en Mina hebben samen The Allignment Guru’s opgezet. Vanaf november geven ze workshops op basis van onderwerpen uit Move Ypur DNA. Ze geven ook privésessies voor mensen met blessures en workshops voor bedrijven die belang hechten aan het welzijn van hun medewerkers.

Meer info:

moveyourdna.com

katysays.com

yoga2go.nl

studiopilatico

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

77 reacties op Move Your DNA; je bent hoe je beweegt!

  1. cocky zegt:

    workshop in Zeeland?…..I’ll love it

  2. Katy Bowman was in Nederland…..en ik heb dat gemist! Aaaaaargh.

    Bedankt voor het artikel.

  3. Jos Hertog zegt:

    Mei vorig jaar kocht ik mijn eerste paar minimal shoes en gisteren mijn derde. Mijn leven lang had ik een zwak gevoel voor evenwicht, wat toch wat bangelijk en voorzichtig maakt, maar inmiddels kan ik, op mijn tweeënvijftigste, met twee treden tegelijk trappen af daveren ( met losse handen hè). Bevrijdend! En tamelijk gevaarlijk natuurlijk, maar iets dat ik nooit had hoeven proberen met dikke zolen. Klimmen en klauteren in de natuur of in een oude schuur gaat me ook veel makkelijker af. Ik sta letterlijk veel stabieler dan ik ooit gestaan heb in deze schoenen, die zo weinig stabiliteit bieden. Inmiddels zijn er modellen te koop die je nog net naar kantoor aankunt.

  4. Geliza zegt:

    Gaaf!! Ik heb les bij Lucy en ze is zo goed!

  5. Iefke Janssen zegt:

    Je bent hoe je beweegt.
    Dat is in de loop der jaren steeds rustiger geworden. Van fanatieke bobybuilding naar take it easy oefeningen, weliswaar met gewichten of bal🙂 Het liefst in de tuin op blote voeten en anders trek ik mijn barefeetshoes aan.
    Niet te lang, op m’n dooie gemak en als ik de was opvouw of groenten snijd squate ik.
    Banken, stoelen en tafels staan hier nog steeds en dat zal ook wel zo blijven. Er zijn zo veel mogelijkheden behalve je meubels de deur uitwerken, dat het tevens je creativiteit aanspreekt.

  6. Iefke Janssen zegt:

    De gastdocent, Hein, vind ik overigens wel een bijzonder typje. Zie je niet vaak🙂

  7. Robert zegt:

    Wat een lekker onzinverhaal weer.Hahaha.

  8. Madelief zegt:

    Jos, ik heb precies dezelfde ervaring! Sinds januari barefoot shoes en niet meer bang om te vallen. De afgelopen jaren viel ik zeker twee keer per jaar echt plat op mijn gezicht, kapotte knieen, ellende…en nu loop ik zo goed.
    De trap afdaveren heb ik nog niet geprobeerd, moet ik dus duidelijk ook gaan doen🙂

  9. bert zegt:

    Vanmiddag heb ik serieus, nog naar een heerlijke zit-fauteuil gekeken. Lekker van leer. Lekker ruim en heerlijk schuim in de rug.Heerlijk zachte niet te hoge armleuningen. Zal wel niet voor altijd goed zijn maar is wel heerlijk na een dag. Zeker na een middagje cross-training in de bos op eigen houtje. Je zou maar thuis komen en dan op een de grond moeten zitten lepelen.. Nee, je moet niet overdrijven, vindt ik. Minimale schoenen oke.. De hele dag bezig zijn perfect. Sporten is niet gezond. Is eerder spotten met je gezondheid. Maar altijd sukkelen..Nee !!
    Eten met een lepel is ook wel zo handig al daagt het je motoriek niet uit..
    Ik gun me zelf nog wel wat comfort. Krantje erbij. Tv aan. Borrelnootjes. Even de laatste wandeling door de late avond in de frisse lucht en dan in een comfortabel bed.. Niet op een houten plank met een dekentje op de grond..

  10. セレネ zegt:

    De beschrijvingen van op de grond zitten, doen me wel denken aan Japanse traditionele huizen, maar dan zitten mensen over het algemeen in “seiza”-houding (billen op je voeten). Zo zit ik wel vaak op gewone stoelen ook… Maar er zijn ook veel Japanners die dat niet kunnen of niet zo lang vol kunnen houden, of mensen die problemen hebben met hun knieën, dus die gaan in kleermakerszit zitten. Vooral mensen die veel met traditionele bezigheden bezig zijn, zoals bloemschikken, theeceremonie, o-koto (Japanse harp/citer) spelen, zijn gewend om in seiza te zitten. En aangezien dat soort dingen ook steeds minder gedaan wordt, zitten minder mensen vaak in seiza. Maar omdat je op je eigen voeten zit, krijg je ook geen “harde bips” van op de harde vloer zitten… (al zijn die tatami-matten op zich wel zacht).

    Jos: “Inmiddels zijn er modellen te koop die je nog net naar kantoor aankunt.”
    Link/plaatje? Ben wel benieuwd eigenlijk. En wat doe je in de winter als het zo koud is dat je normaal winterschoenen/snowboots/oid aan zou doen?

  11. Jos et al, in de reacties op dit artikel staan verwijzingen naar modieuze barefoot shoes.

    https://melchiormeijer.wordpress.com/2013/05/16/op-blote-poten-in-de-stad-tussen-normale-mensen/

    Ik heb die Afrikaanse van Vivo. Erg Netjes en perfect slappe, dunne zool.

  12. 1skateguru zegt:

    Van die Vibram en ander minimalistische schoenen ben ik al overtuigd, maar voor een paar naar kantoor is een ander verhaal. Die Vivio lijkt me wel een aardig concept, maar volgens de Vivo storefinder is de dichtstbijzijnde winkel in Brussel. .http://www.vivobarefoot.com/eu/customer-services/store-finder Weet je, of iemand, een andere re-seller?

  13. Jos Hertog zegt:

    Vivo’s zijn keurig maar inderdaad, de winkels zijn schaars. Nu ontdek ik tot mijn ergernis dat er een in Berlijn is, waar ik net vandaan kom! Enfin, ik behelp me met de meer sportschoenachtige barefoot modellen van Merrell.

  14. marcel zegt:

    “Dit is de laatste echte posting voor ik me onderdompel in Het Project.”
    Ik wens je heel veel succes (en plezier) tijdens het schrijven van Het Boek en hoop dat Het een enorm succes wordt.
    Ik las elders dat je niet geneigd bent om de inhoud te verzwakken door ideologische water bij de wijn te doen. Fijn, daar houd ik van.
    Ik ga er zekersteweten eentje aanschaffen.

  15. Folkert zegt:

    Lachen Bert, 5.41 PM, dat is het begin van het einde ! Koop er maar gauw 1, zo,n uitwerpstoel : http://easysit.nl/sta-op-stoel/ 65% van de 55 plussers kan niet meer in 1 keer uit een stoel opstaan.

  16. Hans zegt:

    @ marcel , sluit me bij je aan ….

    Dan maar even pauze hier om in het voorjaar , wat ooit weer komt , sterk terug te komen en hoe 😉 !
    Kippen nu in de rui , geen eitjes meer…. Donkere dagen tot de ,,Feestdagen ” ….. Brrr , hou ik niet van … net zo min als ,,De Feestdagen” , hoort erbij , moeten we doorheen …
    Sinds paleo geen last meer van depressie btw.

    Inderdaad , geen concessies , dat zou inboeten in de kracht van Het Boek !

    Maar ik zei ergens al eerder dat ik me niet voorstellen kan dat Melchior dit blog niet blijft volgen ondanks dat zijn vrouw het over een koelkast had 😉

  17. Arjan zegt:

    Volgens mij, kun je Vivo’s bij Zalando aanschaffen !

  18. bert zegt:

    Folkert,.. Het kan nog gekker.. Vanmiddag ook naar een winterjas gekeken.. Foute boel !!! Helemaal niet goed. Beter, best in de blote bast naar buiten. Of als een echte paleo in een ijsbad. Bruin vet stimuleren die dan zelf warmte produceert… Of toch maar in de dampende jacuzzi op een winterdag bij heldere hemel !!
    Alles op zijn tijd. Beetje water door de wijn. Maar het project van Melchior moet wel strak in de leer zijn natuurlijk.. Anders dwaal ik of de lezer helemaal af..
    Ik koop zo’n trui die vanavond op 1 vandaag was.. De trui meet of de stof uitgerekt wordt.. en als dat een poosje niet gebeurd (inactiviteit) begint het te piepen…

  19. Alex zegt:


    Tour of Katy’s house

    http://www.bengreenfieldfitness.com/2013/11/the-best-posture-tips/
    Making Biomechanics Fun: How to Fix Your Body, Align Your Posture and Look Like a Million Bucks From Head To Toe.

  20. apaulonia zegt:

    In Tilburg zit een barefoot schoenenwinkel, Anyones Running. Hier had ik al eens schoenen besteld via internet. Dit jaar heb ik de winkel bezocht en ik ging met twee paar naar huis. Een paar sportieve schoenen voor werk (sportlessen aan senioren) en dagelijks gebruik en een paar schoenen voor ‘nette’ gelegenheden. Even een investering, hoewel ik 10% korting kreeg, wat een mooie meevaller was.

    http://www.anyonesrunshop.nl/

  21. marcel zegt:

    Anyones runshop is een goede webshop en ik heb er eerder wat schoenen gekocht.
    Bij zalando verkopen ze trouwens ook merrels (http://www.zalando.nl/schoenen/merrell/). Wel goed opletten want er zitten ook veel ‘normale’ schoenen tussen.

  22. Alex zegt:

    Ik vond net de Merrells bij Zalando te kleurrijk voor normaal gebruik, vandaar dat ik ze niet vermeld had, maar begrijp hoe je het bedoelde Marcel.🙂

  23. Pingback: Lifelog oktober 2014 - Project: leven

  24. Alex zegt:

    “Sinds mijn ervaring met de Nike Free 3.0 schoenen loop ik uitsluitend op lichtgewicht schoenen. Ik heb inmiddels ook een aantal paar van de hardcore Vibram Fivefingers versleten. Lopen daarop geeft een bevrijdend gevoel, vooral op onverharde paden, maar vereist wel goed ontwikkelde spieren en pezen in de voeten en onderbenen, die regelmatig geprikkeld moeten worden (‘use it or lose it’). Ik ben dan ook een geboren voorvoetlander met een extreme teenafzet, onafhankelijk van het type schoenen waar ik op loop. Momenteel neig ik wat meer naar schoenen die een goede compromis bieden tussen gewicht en een bepaalde mate van comfort en ligt de waarheid wat mij betreft ergens in het midden. Barefoot/natural running of traditionele hardloopschoenen om blessures te voorkomen en/of prestaties te verbeteren? Een algemeen advies kan niet gegeven worden, dat is per individu verschillend. Loop op schoenen die lekker zitten en waar je zelf het beste gevoel bij hebt en maak je er verder niet al te druk om; lopen met een goede techniek is uiteindelijk veel belangrijker dan het type schoen dat je draagt.”

    Dank je wel voor het delen van de link naar het blog watisgezondevoeding.nl van Dennis, Robert.🙂 Ondersteunt weliswaar niet direct jouw standpunt, maar laat zien dat je ook oog hebt voor genuanceerdere meningen.

  25. Hans zegt:

    @Robert , in aansluiting op de reactie van Alex , dank voor de verwijzing naar de leuke blog van Dennis !

    Leuk om te lezen dat hij stage liep en prof. Noakes ontmoet heeft.
    http://watisgezondevoeding.nl/over-het-ontstaan-van-deze-site-en-koolhydraten-als-dikmakers/

    De volgende passage zal jou zeker ook aangesproken hebben , Robert :

    ,,En dan is Tim Noakes daar die zegt dat alle koolhydraatrijke voeding zoals brood, pasta, rijst, aardappels, suikers, frisdrank en zoetwaren volledig vermeden moeten worden. Dat ook fanatieke sporters helemaal niet zoveel koolhydraten nodig hebben. En dat we in plaats daarvan vooral vet moeten eten. Vet uit dierlijke producten. Omdat de Inuit en andere inheemse volkeren vooral dierlijke producten eten en zij geen last hebben van “westerse” ziekten zoals hart- en vaatziekten, obesitas, diabetes en kanker. Ook hebben zij geen last van gebitscariës en acne. Dat kwam allemaal uit de mond van een man die zelf ook ooit heilig geloofde in het eten van grote hoeveelheden koolhydraten, zeker in het geval van intensieve sportbeoefening.”

  26. Martijn zegt:

    Mooi artikel weer Melchior! En ik ben uitermate nieuwsgierig naar “het project”!
    Ikzelf heb ook barefoot schoenen van feelmax AAPA unisex, die zien er echt uit als gewone suede schoenen, en hebben een zeer dunne onderzool, ontwikkeld door Continental. Ze lopen SUPER! en sinds ik regelmatig op die schoenen loop en zo vaak mogelijk blootsvoets, heb ik geen steunzolen meer nodig! In tilburg zit een(naar verluid de enige) winkel voor barefoots, ze zijn er ook digitaal, maar in de winkel kun je passen en geven ze hardlopers die over willen stappen advies Anyones running heten ze.
    Zou alleen maar goed zijn als er meer en meer van dit soort schoenen komen…goed eontwikkeling!

  27. Martijn zegt:

    PS 26 april 2015 is er een barefoot evenement in dudok arena Hilversum.
    http://barefootevenement.nl/

  28. Iefke Janssen zegt:

    Als ik wandel draag ik Merell barefootschoenen en als ik binnen sport de ZEMgear 02 schoenen.
    De Zem- schoenen vind ik het fijnste, echt het blote voeten gevoel.
    Gisteren heb ik 2 paar espadrilles besteld nadat ik gekeken had naar barefootballerina’s. Merell heeft ze en er waren op een site vegan shoes te vinden alleen vind ik de prijzen van deze schoenen te duur.
    Espadrilles voldoen misschien niet helemaal aan de barefooteisen maar komen m.i. dicht in de buurt.
    Waar ik ze besteld heb gaat voor elk gekochte paar een paar naar arme landen.
    http://www.shoptoms.nl/?cid=ps_nlbrand&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_term=toms&utm_campaign=NL+Brand+Head+Terms+-+Exact&utm_content=s4iyRHz9y_dc|pcrid|60437028487|pkw|toms|pmt|e|

  29. Micha zegt:

    Hoi Iefke, bij mij waren die ZEM-schoenen binnen twee maanden totaal versleten, bij matig gebruik, zijn ze inmiddels duurzamer?

    Zelf heb ik goede ervaringen met enorm slappe gympen van zowel de H&M als de Van Haren en de Scapino. Allemaal onder de twintig piek en dan gaan ze misschien wel minder dan een jaar mee, het werkt in elk geval goed, voelt ongeveer hetzelfde als mijn Merrells en Vivobarefoots.

    Ik merk zelf nog steeds een behoorlijk verschil tussen echt blote voeten en de minimalshoes. Dus waar geen sociale verplichting tot schoenen bestaat ga ik tegenwoordig blootsvoets. Vooral door de bossen rennen op blote voeten is heerlijk. Of je er harder door gaat denk ik niet, maar daar gaat het me ook niet zozeer om.

  30. faraday zegt:

    Legendarisch zijn Kenianen die blootvoets de marathon wonnen.
    Tot in den treure onderzocht om te besluiten dat ze een andere loop hebben dan de gemiddelde westerling.
    Logisch toch als ze al eeuwen lang blootvoets rennen, een kind van twaalf had het kunnen bedenken.
    Tegenwoordig heet dat epigenetica..
    Direct bewegen na een copieuze maaltijd verlaagt aanzienlijk je bloedsuiker in tegenstelling te blijven zitten.
    Lang geleden werd er staand op een lessenaar gewerkt.
    Zelf heb ik een gratis gekregen peperdure tekentafel en daar staat mijn computer op, echt niet vermoeiend hoor, gewoon het KISS principe hè.

  31. Hans zegt:

    Micha zegt:

    oktober 20, 2014 om 5:16 PM

    Mooi bericht !
    Folkert had het er al over ooit hier , Alex weet vast wel waar 😉
    Naar de basis met Scapino , consuminderen ? 😉 , morgen gympen halen daar , en op het zandpad :
    https://melchiormeijer.wordpress.com/2011/11/04/op-blote-poten/

  32. Folkert zegt:

    Waar ik het vandaan heb, weet ik niet meer. Een boek over 5 Tibetaanse oefeningen van een zeker Colonel …..? De tekst hangt in de douche en herinnert ons er iedere dag aan. Zij verbetert mij, en ik verbeter haar !

  33. Bart zegt:

    Het zitmeubilair ’t huis uit gaat wel wat ver, maar teveel comfort is zeker niet goed; “Ease is related to disease”, aldus auteur Dan Buettner van ‘The Blue zones’ waarin hij over de hele wereld 100-plussers bezoekt – ook een interessant perspectief- en kijkt wat die gemeen hebben qua levenstijl. “None of them exercised”, maar ze lopen veel en zijn de hele dag in de weer met o.a. allerlei huishoudelijke taken. Veel sociale contacten onderhouden, maar vooral ook een ‘sense of purpose’ hebben lijken verder essentiële ingrediënten voor langlevendheid..

  34. Hans zegt:

    @ Folkert , met dank wederom aan Alex voor de link , je gjmpies van Scapino zie ik niet zo snel , was dat elders ? , Facebook heb ik niet en ook niet openbaar ? , heb traag internet in het buitengebied hier .
    Nog steeds ontroerd die video over je vrouw en hoop dat het nog steeds goed gaat ?

  35. Hans zegt:

    gympies ?😉

  36. Folkert zegt:

    Ja, Hans het gaat uitstekend met haar lopen. In de loop der tijd is er routine in gekomen. Die
    routine is heel goed, maar houdt ook in dat er weer oude fouten in het lopen insluipen. Jammer dat je dat tekstje niet kan zien. Die gympies kwamen van Lidl. Binnenzool uit gesloopt. Ik had een paar paar, zijn nu allemaal versleten en op blote voeten boodschappen doen in het dorp, zie ik nog steeds niet zitten. Wel loop ik, sinds die tijd, in mijn tuin en in huis op blote voeten, en ik kan je vertellen dat ze aardig gehard zijn. Wel steeds vuil aan de zool. Ik moet ze dan ook wassen van de baas, maar dat doe ik niet. Zie je het voor je ?

  37. Hans zegt:

    @ Folkert , ja onmiddellijk hihi , 😉

    Fijn dat het lopen zo goed gaat overigens !

    Op blote poten in huis en buiten zorgvuldig doe ik , vorige bewoners en boeren pleegden alles te begraven op het erf , vervelend dat glas en aardewerk al jaren de neiging hebben om tot het oppervlak te komen , het houdt niet op …… leuke vondsten soms waar mijn voeten anders over denken en ik heb er ook maar twee 🙂

    Kan je die tekst hier niet heen Kopieeren ?

    Morgen maar eens naar Scapino , voor de ,,basic” .

    Groet , Hans

  38. Folkert zegt:

    Nee, ik weet niet hoe dat te doen. Het is een JPEG en voor zover ik begrijp is het niet mogelijk die hier te plaatsen. Morgen zal ik het overtikken !

  39. Alex zegt:

    Folkert, je fb pagina is niet zichtbaar voor het gewone volk.😉 Dat was waarschijnlijk ook de bedoeling, alhoewel de (huidige?) foto met je knappe vrouw in oude draadjes te zien is.

    Zou me kunnen indenken dat (een deel van) deze tekst (al dan niet vertaald) bedoeld was?

    “If an older person truly wants to grow younger, they must think, act, and behave like a younger person, and eliminate the attitudes and mannerisms of old age.
    The first thing to pay attention to is your posture. Straighten up! When you first started this class, some of you were so bent over that you looked like question marks. But as vitality began returning, and your spirits improved, your posture improved also. That was fine, but don’t stop now.

    Think about your posture as you go about your daily activities. Straighten your back, throw your
    chest out, pull in your chin, and hold your head high. Right away you have eliminated 20 years from your appearance, and 40 years from your behavior.”

    http://www.lib.ru/URIKOVA/KELDER/Ancient_Secret_of_the_Fountain_of_Youth-Peter_Kelder.pdf

  40. Iefke Janssen zegt:

    Micha, ik ben niet meer de wildste in huis en zeker niet wat betreft het sporten en de Zem-schoenen zijn in een (nog) prima staat terwijl ik bijna elke dag sport. De schoenen zijn bijna 6 mnd oud en zien er uit als nieuw dus misschien een verbeterde versie.
    In huis, tuin en strand loop ik op blote voeten. Als er bezoek kom trek ik, met frisse tegenzin, sokken aan, ziet er net iets frisser voor hun uit😉

  41. Folkert zegt:

    Ja, mooi Alex, dat je dit opgedoken hebt. Dit is het boek wat ik bedoel en de tekst uit de douche, maar dan in het Nederlands, is de volgende:
    “Straighten up! When you first started this class, some of
    you were so bent over that you looked like question
    marks. But as vitality began returning, and your spirits
    improved, your posture improved also. That was fine, but
    don’t stop now. Think about your posture as you go about
    your daily activities. Straighten your back, throw your
    chest out, pull in your chin, and hold your head high.
    Right away you have eliminated 20 years from your
    appearance, and 40 years from your behavior.
    “Also, get rid of the mannerisms of old age. When you
    walk, know first where you are going; then start out and
    go directly there. Don’t shuffle; “.

  42. Micha zegt:

    Voor iedereen die zijn postuur/flexibiliteit/gezondheid probeert te verbeteren: een van de sterkere observaties uit het boek – en een die wat mij betreft tot in den treure herhaalt mag worden – is dat je in termen van gezondheid beter in termijnen van maanden en jaren i.p.v. dagen en weken kan denken. In de context ging dit vooral om stijfheid die als gevolg van onze glorieuze sedentaire levenstijl is ontstaan, maar dit gaat net zo goed op voor voedingspatroon, stemming etc.
    Ik houd mezelf dit voor als ik weer pogingen tot de village squat doe: bij mij is het een onzekere balans en een behoorlijke inspanning, terwijl mijn vrouw en dochter gedachteloos hurken en schijnbaar moeiteloos gehurkt blijven zitten, terwijl ik na een minuut alweer moet opstaan omdat de kramp teveel wordt..

  43. Alex zegt:

    http://www.restorativeexercise.com/listen/ mooi overzicht van alle podcasts van/met Katy inclusief de nieuwste van vandaag met Robb Wolf.🙂

  44. CushiHuaira zegt:

    Ik ben begonnen met de oefeningen uit het boek, maar kan iemand goed uitleggen wat met ‘untuck your pelvis’ bedoeld wordt?

  45. Gert van der Hoek zegt:

    Heb het boek in bestelling, moeilijk om zo lang te wachten..

    Untuck is zoiets als tevoorschijn halen, bevrijden. Je shirt uit je broek, is een voorbeeld dat gegeven wordt.

    Je pelvis bevrijden , tevoorschijn halen, dat is toch mooi! Zal wel iets te maken hebben met de stand van het bekken?

  46. marietsebiel zegt:

    Het bekken zit vaak op slot. Het schijnt ook voor de sex 😉 en… het geboortekanaal goed te zijn om een untucked pelvis te hebben.

    http://blog.corewalking.com/untucking-the-pelvis-and-tucking-the-tailbone/
    http://www.mamaligned.com/blog/neutral-pelvis-throughout-the-day

  47. Fien zegt:

    @Gert: Koop het als e-boek. Je hebt het binnen vijf minuten, is nog goedkoper ook. Je hoeft alleen maar eenmalig de gratis Kindle software op je computer te zetten om het te kunnen lezen. Kind kan de was doen.

  48. marietsebiel zegt:

    Goede tip Fien, heb het binnen🙂

  49. Hielkje zegt:

    CushiHuaira, kijk eens hier http://www.katysays.com/you-still-dont-know-squat/ en dan naar de twee foto’s waarop de aan de deurkruk hangt in hurkzit. Incluis ff de tekst bij de foto’s lezen (of nog beter het hele stuk).

  50. Gert van der Hoek zegt:

    Dank voor de E-Book tip!

    Soms wil ik een echt boek hebben, zo ook in dit geval, dus ik ga mijn ziel in lijdzaamheid bezitten, zoals dat heet in de veel geciteerde, doch tegenwoordig als onjuist getypeerde vertaling van Lucas 21:19 in de Statenbijbel.

  51. Gert van der Hoek zegt:

    Grappig, vandaag zo maar via Reuters, gedeelte uit persbericht:

    Washington State-based biomechanist Katy Bowman said the barefoot movement alerted people that shoes were limiting their performance, but too many started running too soon.

    “From a biomechanical perspective I’ve been a fan of minimal footwear, but in a progression,” said Bowman, author of “Move Your DNA: Restore Your Health Through Natural Movement.”

    “It takes a long time to achieve strength in legs,” she added.

    Before running in them, walk in minimal shoes for a couple of months, she recommends.

    To awaken the foot’s support structure and improve circulation, Bowman also advises barefoot exercises, such as lifting each toe one at a time.

    “It’s not just about taking off your shoe,” she said. “It’s about exposing the foot to different elements and loads, going uphill and downhill with debris and angles under your foot (to get) all the tiny exercises that your foot and ankle need.”

    When choosing minimal footwear, Bowman said, think light, with a flexible sole that you can twist, not just bend, and look for zero drop.

    Because shoes limit the way the body moves, Bowman said, the benefits of being minimally should go beyond walking or running.

    “If you wore them all the time it’s a secret weapon,” she said, “a way to get more movement into your day without doing anything else.”

    Meer: http://in.reuters.com/article/2014/11/10/us-fitness-running-shoes-idINKCN0IU0PN20141110?feedType=RSS&feedName=health&utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+reuters%2FINhealth+%28News+%2F+IN+%2F+Health%29

  52. Bert zegt:

    Deze is helemaal voor Melchior. Geen comfortabele stoelen maar doen zoals waar we in geevolueerd zijn. De link gaat over slapen,.. hard of zacht. Melchior schreef al eens over iemand die zo’n traagschuim-mal-vormend matras had en melchior was er niet zo positief over. Het artikel beschrijft het slapen op stevige ondergrond.. of op grond. De verwondering over dat mensen huizenhoge boxsprings kopen om dan te stellen dat medium-stevig het beste is.. Dus waarom 45 cm opbouwen aan matrassen om het dan misschien als je vesrtandiger wordt het weer hard af te veren..

  53. Esther zegt:

    HELP!

    Ik heb mijn man bovenstaande blog laten lezen en nu wil hij op de grond slapen!

    Ik sliep al een tijd zonder kussen. Dat is ontstaan uit boosheid over veel te dikke kussens in een hotel. Dan maar zonder kussen, heb je dat probleem ook niet meer. En als ik dat thuis nou ook blijf doen, hoef ik er in het volgende hotel niet aan te wennen. Maar zonder bed slapen? Op twee campingmatjes zeker? Die schuiven halverwege de nacht met luid geristel uit elkaar. Nee toch zeker!
    Een beetje gelezen, http://www.katysays.com/your-pillow-is-an-orthotic/ en de link van Bert en ja, ik denk dat we eraan moeten gaan geloven. Wel fijn, eindelijk een excuus om een Texelaar dekmatras te kopen. De volgende stap is dan zeker dat we kleiner willen gaan wonen. Als je geen bedden meer hebt, waar zou je dan nog slaapkamers voor nodig hebben?

  54. Hielkje zegt:

    Ik doe het wel. Heeeeeel dun schuimrubber matrasje op een plank (buro gesloopt) bovenop op de boxspring (om nog een beetje in de buurt van mijn ega te liggen). Heerlijk. Ik heb voorlopig nog wel een kussen nodig vanwege “hidden kyphosis ” en “monkey arms”.

    Esther, ik heb het boek. Als jullie geïnteresseerd zijn……..

  55. Micha zegt:

    Voor degenen die het op Katy’s blog gemist hebben: http://www.katysays.com/how-to-transition-out-of-a-mattress/

    • Esther zegt:

      Thanks Micha! Super interessant! Vooral de eerste zin van het artikel in het Britisch Medical Journal waar Katy naar verwijst (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1119282/):
      “If you are a medical professional and have been trained in a “civilised” country you probably know next to nothing about the primate Homo sapiens” Whohaha!
      Ik vertelde Melchior vandaag dat mijn man, die lang en dun is, een paar kilo is aangekomen sinds we op een 4 cm dikke futon op de grond slapen. Ik vermoed dat hij spieren kweekt!
      We zijn trouwens linea recta van ons bed op de futon gaan slapen. Mijn redenering was, dat we dat op de camping ook doen. En dat levert de eerste week geklaag op, en dat verstomt daarna. Dus waarom niet direct. Nou moet ik daar wel bij zeggen, dat we geen typisch Amerikaans fluffy bed met dito kussens hadden. De overgang was bij ons wat kleiner…
      Ik vroeg me wel af hoe je dat zou doen als je zwanger bent en ineens een bed nodig hebt dat 60 cm hoog is? Niet dat ik plannen heb, hoor! Twee prachtige blonde jongetjes is genoeg😉

  56. Otto zegt:

    Micha: fijne link🙂 Punt 4 is wel tricky, m’n ex had dat ook gedaan en kon na 2 jaar de matrassen weggooien vanwege schimmelvorming, geen luchtcirculatie… ik heb m’n lattenbodem er nog wel onder, bed is weggegeven.

  57. セレネ zegt:

    Die weblog van Katy Bowman is ook leuk! *zoekt naar rss feed ervan*
    Dat weekend zit ik alleen het hele weekend in het Prehistorisch Dorp (alweer :P), waar je overal op je blote voeten kan lopen zonder dat er ergens glas of andere scherpe dingen liggen (het hele museum is er namelijk wel op ingericht dat het kan).

  58. Ook heel leuk, toch🙂 ?

  59. Hielkje zegt:

    Hoe vinden jullie deze https://www.youtube.com/watch?v=JFTty5Ned_w ? Klinkt wel heel logisch.. Toch?

  60. セレネ zegt:

    Melchior: Anders zou ik het niet doen😉
    Hielkje: Wel een duidelijk introductiefilmpje. En ja, klinkt inderdaad logisch!

  61. セレネ zegt:

    Ik kreeg net een mail van het museum dat ze nog niet genoeg inschrijvingen hebben, maar als ze genoeg nieuwe aanmeldingen krijgen deze week, gaat het alsnog door. Ben benieuwd of het gaat lukken, vorig jaar mei lukte het niet😦 Anders gaan ze het in september weer proberen.

  62. Hans zegt:

    @ セレネ zegt:
    mei 21, 2015 om 4:02 PM

    Vertel je ze wel dat je 26 sept. niet kan omdat je dan in Groningen bent en dat zij ook daar bij kunnen zijn ? 😉 http://www.ancestralhealth.nl/

  63. セレネ zegt:

    Het septemberweekend is 19/20 september🙂

  64. Hans zegt:

    Ow ja , komt helemaal goed uit dan ……. , 26 sept. kan iedereen 😉

  65. Pingback: Lifelog. Mijn leven gemeten! - Project Leven

Geef een reactie

