Trotse moeder doet aangifte van haar paleobaby

Stork-for-Autodelivery-crunch

Zojuist kwam er een reactie van lezeres Petra. Hij is te leuk om er geen aparte post van te maken, zeker in deze donkere dagen vol angst en dood. De oorspronkelijke reactie staat onder de post Patsboem Zwanger, die ik lang geleden plaatste en waar eigenlijk geen bijzondere reacties op kwamen, ook niet na 9 maanden🙂 . Daar kwam vandaag verandering in. Hartverwarmend nieuws. Van harte, Petra en echtgenoot!

Omdat het onder dit topic verrassend stil blijft, wil ik hier toch mijn verhaal delen. Inmiddels zijn we gezegend met een dochter die al 4 maanden is, maar daar hebben we een lange weg voor afgelegd. Voor ons begint het allemaal op 1 januari 2011. Het goede voornemen van mijn man en mij is om dit jaar een kindje te krijgen. Als na 8 maanden een zwangerschap uitblijft, word ik door de huisarts naar de fertiliteitsarts doorverwezen (ik ben namelijk 35). De diagnose is mogelijk verminderde eicelreserve, dit op basis van afwijkende hormoonwaarden (een verhoogd FSH en een verlaagd AMH) en het advies om met IUI met hormoonstimulatie te beginnen. Dat doen we en er volgen 2 mislukte behandelingen en 2 gecancelde behandelingen in verband met overstimulatie.

Het uitblijven van een zwangerschap is natuurlijk psychisch zwaar maar wat me daarnaast zwaar valt, is dat ik per behandeling een kilo aankom. Als ik dat bespreek bij de arts, zegt ze dat de hormonen mijn hongergevoel stimuleren en dat ik dat nu maar even voor lief moet nemen. De 5e behandeling is raak maar eindigt helaas in een missed abortion bij 14 weken. Na een jaar behandelen ben ik geen kind rijker en 10 kilo zwaarder. In de periode die volgt, probeer ik lichamelijk en geestelijk te herstellen.

Ik was altijd al geïnteresseerd in gezonde voeding maar nu ga ik op zoek naar manieren om af te vallen, voor we weer beginnen wil ik dat gewicht kwijt, wie weet waar ik anders eindig. Via verschillende blogs kom ik hier terecht. Wat een openbaring! Niet omdat ik nu meteen denk dat paleo dé weg is, wel omdat deze site zoveel op wetenschap gebaseerde kennis bevat. In de maanden die volgen, lees ik elke post die er is (vaak met Google ernaast om alle termen op te zoeken) en schuif ik steeds meer richting paleo. En schuift de weegschaal steeds iets verder omlaag. Ik besluit dan Janet te consulteren om mijn voedingspatroon te laten checken en de puntjes op de i te zetten. Naast voeding probeer ik ook meer te slapen, meer in de zon te zijn en ben ik weer begonnen met zaalvoetballen.

Inmiddels zijn we verhuisd en zetten we onze behandelingen in een ander ziekenhuis voort. Ook daar bespreek ik voeding met de arts, weer nul op het rekest. Vooral gevarieerd en volgens de schijf van 5 eten, dat is het beste. Wat ik zelf wonderbaarlijk vind, is dat mijn FSH gedaald is van 14 naar 5,5, dat geeft voor mij heel duidelijk aan dat voeding en hormonen met elkaar te maken hebben. Ook nu weer 2 mislukte behandelingen en de 3e is ineens raak! Wat volgt is een uitermate spannende, maar probleemloze zwangerschap en 3,5 jaar na het begin van onze kinderwens hebben we ineens een dochter! Daar ben ik de witte jassen, dit blog en Janet Noome heel dankbaar voor!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

30 reacties op Trotse moeder doet aangifte van haar paleobaby

  1. ellenbremer zegt:

    Geweldig, van harte gefeliciteerd! Zou het kwartje nou ooit eens vallen bij die artsen?

  2. marietsebiel zegt:

    Wat een mooi succes verhaal ! Paleo rocks🙂
    Hartelijk gefeliciteerd Petra ( en je man ) met jullie dochter, geniet er van !
    En natuurlijk ook Melchior en Janet gefeliciteerd met het succes van de hulp- en spandiensten😉

  3. Tije zegt:

    Fantastisch verhaal! Ongetwijfeld dat paleo het verschil heeft gemaakt. Van harte gefeliciteerd met de kleine.

  4. james zegt:

    Daar nemen we een paleo advocaatje op. Natuurlijk de hormonen link

  5. Hilda zegt:

    Ik ben een paleogelovige!! Prachtig verhaal en heel veel geluk!

  6. Hans zegt:

    Ach , las het mooie artikel https://melchiormeijer.wordpress.com/2011/11/08/patsboem-zwanger/ nu pas….. , vanwege reproducerende leeftijd niet boeiend , alhoewel 😉 .

    Petra en echtgenoot , Melchior en Janet van harte !
    Dat het paleo-spruitje gezond gaat opgroeien lijkt me alvast zeker 🙂

  7. Daniel zegt:

    Van Harte!!!!

  8. Gert van der Hoek zegt:

    Fantastisch Petra, gefeliciteerd !

    Dat het stil was bij dit onderwerp zegt misschien iets over de gemiddelde leeftijd van de lezers van dit blog …. 😉

  9. Christel zegt:

    Super!! Wat een geweldig verhaal. Vaak wordt er afgegeven op Paleo als manier om af te vallen. Maar uiteindelijk klopt het wel: wanneer je bepaalde dingen uit je voeding schrapt kun je veel en gezond eten en zelfs afvallen. en dat voeding in relatie staat tot hormonen is me ook duidelijk. Per slot van rekening is overgewicht een vorm van disbalans. En met een Paleo life style heb je grote kans alles weer in harmonie met elkaar te laten leven. We gaan echt nog wel beleven dat Paleo ook door artsen serieus wordt genomen. Althans, de Paleo waar Melchior het over heeft, want wat ik soms op so called Paleo websites aan recept-ingrediënten tegenkom is niet te geloven. Maarja, een eerste stap is voor veel mensen toch suiker en graan laten staan. Je moet ergens beginnen denk ik dan maar. Proficiat voor deze Paleo baby en dat er nog vele mogen volgen🙂

  10. Corrien zegt:

    Petra en gezin; van harte gefeliciteerd. Geniet van elkaar!!!

  11. Sylvia zegt:

    Van harte gefeliciteerd!

  12. Petra en echtgenoot: geniet van je dochtertje!

    Wat er allemaal niet gebeurt wanneer je het blog van Melchior blijft lezen🙂

    Op naar een nieuwe generatie die paleo er met de paplepel inkrijgt🙂

  13. james zegt:

    Petra ik neem aan dat jullie nu toch wel richting paleo je voedings patroon gaan organiseren. Even nog snel het volgende. Het was al een tijdje bekend dat er fertiliteits problemen zijn bij het gebruik van Genetisch Gemanipuleerde Organismen (GGO). Mijn achterdocht richtte zich echter al aardig snel op de aanwezigheid van glyfosaat in alle gewassen die glyfosaat resistent zijn gemaakt. Die gewassen nemen het wel op maar gaan er niet aan dood. Probleem is dat het in onze voeding zit. En dan gebeuren er een aantal dingen. Infertiliteit heeft o.a. te maken met het feit dat bepaalde mineralen niet in benodigde niveaus aanwezig zijn. (Glyfosaat is a chelator, het bindt mineralen. Te weinig mangaan kan een van de oorzaken van onvruchtbaarheid vormen. Boeren in Ohio werden gewaarschuwd extra mangaan te strooien als ze Roundup gebruikten.
    Glyfosaat komt nu voor in alle graan produkten (brood, crackers, koekjes, en in alle cereals, etc) want het wordt nu gebruikt om af rijpen te bespoedigen, Behalve in biologische en in de meeste haver produkten. Let wel, in sommige haver produkten is wel tarwe gebruikt. De nieuwe oat crumble van Quaker Oats, heeft tarwe als eerste ingredient.
    De tweede die een probleem vormt voor alle moeders die zwanger willen worden, zijn de mais produkten en er zijn erg veel sausjes die maizena e.d. als bind middel hebben. Bijna alle mais is tegenwoordig Bt corn, dwz. het gif tegen de corn bohrer is genetisch in de plant ingesplitst. Insekten die snoepen van het stuifmeel gaan dood. Beide metabolites , 3-methylphosphinico propionic acid (3 MMPA) en Cry1Ab, de toxin van Bt corn zijn terug gevonden in zwangere vrouwen en hun fetuses (research Eastern townships, Quebec)

  14. Petraaaa zegt:

    Allemaal bedankt voor de felicitaties! Een heuse post, ik word er een beetje verlegen van.
    @ James: sinds ik dit blog ontdekt heb, zijn we inderdaad stapje voor stapje steeds meer richting paleo gegaan, waarbij ik nog wel kwark en kaas gegeten heb (omdat ik dat echt ontzettend lekker vind). Heftig wat jij schrijft over glyfosaat en mais, zeker omdat in- en subfertiliteit echt heel zwaar zijn om mee om te gaan. Oorzaken die ik op de verschillende sites veel tegenkwam waren vroegtijdig verminderde eicelreserve (wat bij mij ook het vermoeden is), (auto-)immuunproblemen, overgewicht en pcos.

    Ik begrijp inmiddels dat ik als lezer met een baby in de minderheid ben maar ik zou toch nog wat willen vragen over baby’s en eten. Mijn dochter krijgt nu borstvoeding en ik van plan om zeker tot 6 maanden exclusief borstvoeding te geven en daarna pas te starten met bijvoeding. Maar dan? Ik heb gelezen dat er na 6 maanden niet voldoende ijzer meer in moedermelk zit om aan de behoefte van een baby te voldoen (sorry geen bron). Maar zou het dan niet logisch zijn om te starten met vlees aangezien het ijzer daarin beter opgenomen wordt? Of met vis als je er vanuit gaat we vanuit het water geëvolueerd zijn? Zeker na alles wat ik via dit blog en de hier genoemde links heb gelezen over het belang van een gezonde darmflora wil ik mijn dochter een zo gezond mogelijke start meegeven, maar wat is dan verstandig?

    • james zegt:

      Petra onze kleindochter Aria is nu 15 maanden en heeft tot ruim negen maanden bijna uitsluitend borst gehad. Niks geen ijzer gebrek. Begin er maar liever niet over waarom er wel eens wat minder ijzer in de huidige borst voeding zou kunnen zitten. Juist ja, glyfosaat is ook een chelator van ijzer. Emma is tegen de 12 maanden begonnen met van alles en nog wat. Maak je eigen eten in de blender. Veel groente, eieren, matig vlees. Nooit baby voeding gehad. Verkeerde smaak ontwikkeling. Voorbereiding op een leven van suiker.
      Zit nu altijd heerlijk te smikkelen van Oma’s soep. (alle mineralen die je maar voor kunt stellen.) Soep trekken van botten in water met een scheutje azijn. Staat hier rustig een paar dagen op laag te trekken. Extra gaat in de diepvries.
      Loves yoghurt met fruit. Geen suiker Geen fruitbodems svp. En zaterdag avond zit ze mee te eten van de pizza. Eet werkelijk alles. De paprika, de bacon, de champignons, de pepperoni. Letterlijk de hele pizza. Niet zo erg paleo, maar wel met allemaal gezonde, veel eigenbouw, ingredienten. Gluten free
      Wij zijn wat ze noemen soft paleo, denk ik. Eten weinig peulvruchten, maar wel kaas en slagroom. Vetten: boter, olijfolie, cocosolie, rund en varkens vet. Meer vet dan vlees. Elke dag een paar spiegel eieren, met salade (sla, ui, avocado, tomaat (meebakken met spek), en zuurkool, vinaigrette. Zuurkool in een salade werkt als een vinaigrette. Zeker eigen gemaakte. In Nederland uit het vat.

  15. Hans zegt:

    @ James januari 11, 2015 om 7:15 PM ,
    Goede reactie en nuttig voor de kersverse ouders , maar die pizza …… , kan je daar wat meer expliciet over zijn wat bodem betreft , wat er op moet lukt meestal wel toch ?
    Voor pasta , bij uitzondering, gebruik ik spelt.
    Pizza , en dan vooral de bodem is essentieel ,is me helaas nog niet smakelijk gelukt , de bodem dus , verrekte tarwe ook 😉

    • james zegt:

      Hans zoiets vereist natuurlijk een antwoord wat een beetje genuanceerd bekeken moet worden.
      De bodem hebben we aardig voor mekaar kunnen krijgen met de gluten vrije mix van de Bulk Barn, Die heeft een pizza zowel als een pannekoeken mix. Die laatste heeft boekweit wat lekker is in de pannekoeken maar niet in de pizza. Om de bodem niet hard als een plank te krijgen moet er boter in. Droog inmengen, voordat het water en de gist erbij gaat. Ik maak meestal twee bodems van 12″. Het deeg voor de ene gaat in de diepvries. Voor die twee ong. 20gr. boter
      Ik ben trouwens minder bang voor de helft spelt of tarwe bij te mengen zolang het biologisch (organic) is. Ik vermoed namelijk dat de aanwezigheid van glyfosaat in de tarwe een even grote boosdoener is dan gluten zelf. Bovendien vermoed ik dat organic een beter mineralen beeld geeft (geen kunstmest) en minder ‘triggers’ voor sensitivity. Fasano : no mammal can digest gluten, dus d’r in d’r uit? Kunnen gluten de tight junctions penetreren? of hebben ze daar de lectines voor nodig? die laatsten zitten niet in wit meel, en je gaat geen pizza boden maken van volkoren meel. Da’s roomser dan de paus. Laat dat maar aan Harvard over, die leven dan 20% langer
      Ik kan maar niet vergeten dat sommige mensen uit de States bij familie op bezoek in Italie zonder problemen pizza, spaghetti enz verdragen en thuis niet.
      Toppings. Eigen saus van paste tomatoes (Marzano etc), basil, oregano, ui,knoflook, zout, hot pepper), Daarna een laagje champignons, laagje dun gesneden pepperoni (vertrouwde slager, of zelf maken), Mozarella, drie plakjes gesnipperd en voorgebakken rook spek. en gesnipperde paprika. midden
      In de oven op 450 (230C?) ongeveer 12 tot 15 minuten.
      Wij besteden aardig wat tijd aan het klaar maken van de tomaten voor de diepvries : er gaan geen zaden mee! Niks. We mogen dan wel de nachtschades verafschuwen als paleo, maar wat mij betreft zit het grootste gevaar in de zaden. Tomaten zijn niet voor niks rood als ze rijp zijn, Ze zouden wel gek zijn als ze hun toekomstige helpers bij de verspreiding om zeep zouden helpen.

  16. Hans zegt:

    James , dank maar in NL hebben we geen ,, gluten vrije mix van de Bulk Barn ” (wat zit erin dat je zelf niet kan doen ? ) en moeten we zelf aanprutsen dus …..
    De rest van je bijdrage was me grotendeels bekend. Pannenkoeken overigens fluitje van een cent met driekwart boekweitmeel en een kwart boekweitgrutten , eieren enz. , klaar….
    Maar die simpele no-grain pizza-bodem , bestaat-ie …… ?

  17. Gert van der Hoek zegt:

    Ja hoor, ook in NL glutenvrije mixen van tarwezetmeel volop verkrijgbaar in glutenvrije winkels en webshops, incl. kant-en-klare glutenvrije pizzabodems van € 3 per stuk. Je kan inderdaad ook wat doen met boekweit en andere glutenvrije graanachtige producten.

    Ik zag laatst (een foto van) een “pizza” op een bodem van gehakt, heb ik nog niet geprobeerd, ga ik misschien nog eens doen.

    De topping van een pizza, of pastasaus kun je heel goed combineren met allerlei groenten, bevalt mij als lekkerbek prima, ga eens googelen / experimenteren met kool, courgette, knolselderij (“lasagna”).

  18. Gert van der Hoek zegt:

    Er is heel veel te vinden over baby’s/kinderen en paleo, Nicole Crawford bijvoorbeeld : http://tribalprint.wordpress.com/

    Ook Andreas Eenfeldt, de Dietdoctor heeft een dochtertje van een jaar of 2, 3 dat groot gebracht wordt op LCHF

    Vooral: niet bang laten maken zou ik zeggen. 🙂

    “Ja maar als ze geen brood eten, krijgen ze een jodiumtekort… ” , tja alsof geen jodium zit in garnalen en vis…. enz. enz.

  19. Petra,

    Neem ook eens een kijkje bij thepaleomom.com (Dr. Sarah Ballantyne), die heeft ook een kids sectie, en hierin is op dit voor jou deze logischerwijze van toepassing: http://www.thepaleomom.com/category/paleo-for-kids/for-babies

    Er is ook nog mama Michelle Tam van nomnompaleo.com , maar die haar bengeltjes zijn toch wel weer een paar jaar ouder.

  20. Caroline zegt:

    Petra, tot 9 maanden kun je uitsluitend bv geven. pas vanaf 11 maanden moet je vlees bij gaan geven als ijzerbron. tot die tijd volstaat de hoeveelheid ijzer in moedermelk. Heb mijn kinderen resp. 2,5 en 3,5 jaar bv gegeven.
    Ik kan je verwijzen naar allerlei sites en bronnen maar dat wordt mogelijk off topic. .
    Ik heb ook de volledige natuurlijke manier gevolgd om vast voedsel te introduceren.
    Doe anders een persoonlijk berichtje op Facebook dan verwijs ik je verder.
    https://www.facebook.com/caroline.vanloon.7

  21. Iefke Janssen zegt:

    Proficiat en veel geluk met jullie dochter. Geniet er van🙂
    De jongste heeft 2 jaar borstvoeding gehad waarvan een jaar volledig. Aangezien hij niets anders lustte heeft het heel veel moeite gekost om hem op ander eten te zetten en vlees is tot nu toe, hij is nu 22 jaar, nog steeds niet gelukt🙂
    Mooi dat er nu internet bestaat en dat er mensen je kunnen helpen met adviezen. Gaat vast goed komen.

  22. Marianne zegt:

    Gefeliciteerd, Petra! Wat fijn dat jullie kinderwens in vervulling is gegaan!

    Onze paleo-dochter is nu net vier weken oud. Ik maak me vooralsnog geen zorgen over de periode na de borstvoeding. Ik neig er wel naar om de puree-periode over te slaan en meteen voedsel zoals het bedoeld is te introduceren, en veel verschillend voedsel aan te bieden: het schijnt dat kinderen instinctief weten waar zij behoefte aan hebben, en ook in welke mate. Zie ook bv https://www.borstvoeding.com/bijvoeding/blw/gepureerd.html.

  23. Wel op z’n plek hier, denk ik. De Gardasil cover up staat op het punt over te lopen en de beerput is groter dan ik al wist. Een waarlijk bizarre vitrine met schoften zit daarachter.

    http://onemoregirlmovie.com/

    http://www.collective-evolution.com/2015/01/25/mercks-former-doctor-predicts-gardasil-to-become-the-greatest-medical-scandal-of-all-time/

  24. jan zegt:

    Van het verslag van trotse moeder Petra wordt een mens blij. Petra,gefeliciteerd en alle geluk ermee. Fijn dat je dit wilt delen en laat zien hoeveel mensen missen kunnen aan gezond voedsel.

    Melchior: Jou bericht over de Cardasil laat zien dat de samenleving zulk brutaal onrecht
    hard moet afstoppen. Wellicht komt of is er bij de RUG-universiteit werk aan de winkel.
    Vanmiddag was daar de Lancering van Global Health Law Groningen. Het gezondheidsrecht is een vakgebied in opkomst. De juridische faculteit maakt daar een speerpunt van. Afgelopen zaterdag 24-01 stond hier in het Dagblad van het Noorden een uitgebreid artikel
    Advocaat Biesen was bij die gelegenheid spreker over o.a. het WHO-tabaksverdrag en het indammen van de tabakslobby.
    Ik citeer uit de krant: Gezondheidsrecht zal belangrijker worden. Normering is hard nodig. Het gaat over de macht van de farmaceutische industrie. Het recht op gezondheid is een basisvoorwaarde voor andere mensenrechten

  25. Christel zegt:

    Jan, dat noem ik nou eens positief nieuws. Haleluja!

  26. Gert van der Hoek zegt:

    “Celiac disease may be at the root of some women’s problems with infertility, Indian researchers say. While there are many more common causes of infertility, the study suggests that women who don’t have a ready explanation for their failure to conceive should be screened for celiac disease, said Dr. Govind Makharia, a professor at All India institute of Medical Sciences in New Delhi. “There isn’t strong evidence to say that celiac disease causes infertility, but there are many anecdotal experiences where women with infertility have conceived after being diagnosed with celiac disease and put on a gluten free diet,” Makharia told Reuters Health in an e-mail”

    NIet mijn favoriete nieuwsbron, maar in dit geval …🙂 : http://www.foxnews.com/health/2015/02/04/celiac-disease-might-explain-fertility-problems/

    Wellicht speelt tarwegevoeligheid in relatie met vruchtbaarheid niet alleen bij full blown coeliakie?

    • james zegt:

      Ja Gert zelfs een kapotte klok geeft twee keer per dag de juiste tijd aan. Fox is Fox en zal altijd wel Fox blijven. Fox = onbetrouwbaar.
      In dit geval vermoed ik toch dat wederom niet de gluten gevoeligheid zelf of zelfs de celiac de directe oorzaak is. Zoals al is aangetoond in heel veel research en in heel veel N= in de ervaringen van veeteelt bedrijven, GMO veroorzaakt grote en globaal ervaren problemen met infertiliteit bij varkens en runderen. Terwijl GMO wordt aangevingerd als de schuldige, kan alleen in het geval van Bt corn eventueel onvruchtbaarheid een gevolg zijn, omdat de Bt een toxin produceert met de nodige gevolgen. GMO zelf of dat dat nu cis of trans is is erg moeilijk in verband te brengen met onvruchtbaarheid. Concurrence is aantoonbaar, causaliteit?? Glyphosate echter is een heel ander verhaal. Zoals bekend werkt als chelator en als anitbioticum.
      Ja, ik weet het, heb het eerder aangevoerd, maar Seneff heeft heel erg sterke bewijzen dat er iets helemaal mis zit met glyphosate. Er wordt haar nog wel eens verweten dat ze geen bio chemicus is of iets in die richting, Alhoewel ze heel wat meer ervan weet dan de meeste van ons, Seneff heeft iets waar de boer Koekkoeks van de rest van deze wetenschappers geen essentieel begrip van hebben : zij is een computer data analyst en heeft MIT technology achter zich. Als je denkt dat je al heel wat kunt uitvinden met Google of met Google Scholar, dan moet je hun capaciteit met een factor x vermenigvuldigen. Geen idee wat x voorstelt, maar het betekent dat zij kunnen analyseren en linken, en gevolgtrekkingen maken in een tijd waar een groep epidemiological researchers jaren over doen.
      Ik noem boer Koekkoek omdat die na een verkiezings uitslag niet wilde geloven dat de uitslag binnen een paar uur al bekend kon zijn. Allemaal gelogen, want ze liegen maar raak tegenwoordig. Net als die mensen die op de maan geweest zijn. Belachelijk. Wie kan er nou op de maan lopen. Veel te klein.

  27. Karin Dekker zegt:

    Gardasil… ugh… ben net oma van een klein meisje en probeer mijn zoon en kleindochter nu al met feiten te bombarderen… zo fout!

Geef een reactie

