Even snel wat over zwaartekrachtdeficiëntie

Young-lady-jumping-high

Op de schaarse momenten dat leven en werk toelaten iets aan het boek te doen, verdiep ik me de laatste tijd in het fenomeen zwaartekrachtdeficiëntie en de gevolgen daarvan voor onze fysiologie. Eén aspect wil ik alvast kort belichten, omdat ik denk dat veel mensen er direct hun voordeel mee kunnen doen.

Zoals iedereen nu wel weet is zitten Het Nieuwe Roken. In 2012, 2013 en 2014 verschenen er om de haverklap wetenschappelijke en populaire publicaties over de consistente en lineaire associatie tussen veel zitten en Allerlei Vreselijks, inclusief Definitief Bederven voor de uiterste houdbaarheidsdatum. Bijna al die publicaties zijn gebaseerd op het werk van de zit-deskundologen James Levine en Marc Hamilton. Hun onderzoek focust primair op de energetische kant van de zaak. Zodra je langer dan een minuut zit, gaan allerlei functies op half zeven en uiteraard verstook je al ruftend en neuspeuterend in een bureaustoel minder dan wanneer je heen en weer loopt of zelfs maar staat. Dat is niet superbevorderlijk voor van alles en nog wat. Maar de werkelijke etiologie van de postindustriële zitgerelateerde pathologie is veel spannender en creatiever. De aard van de mismatch is veel leuker dan simpelweg bewegingsarmoede. En zodra je die doorgrondt, snap je waarom een beetje spinnen en aan apparaten trekken na het werk hun doel eigenlijk voorbij schieten.

Bioloog en farmacoloog Dr. Joan Vernikos werkte al voor de eerste bemande ruimtevluchten bij NASA, waar ze probeerde te voorspellen wat een langdurig verblijf in de ruimte – lees: afwezigheid van noemenswaardige zwaartekracht gedurende dagen tot weken – met mensen zou doen. Om die situatie op aarde zo dicht mogelijk te benaderen stopte ze jonge, gezonde vrijwilligers enkele weken in bed. Normaal gesproken trekt de zwaartekracht ons gedurende een groot deel van de dag in loodrechte positie naar beneden. De kracht gaat van onze kruin tot onze voetzolen. Zodra je horizontaal gaat, staat de zwaartekracht haaks op de lengte van je lichaam en wordt er feitelijk fors minder hard aan je getrokken. Dat kan niet goed zijn, dacht Vernikos. Volkomen conform haar voorspelling ging het inderdaad niet geweldig met de geforceerd bedlegerige vrijwilligers. Het verval werd al na enkele dagen zichtbaar. Hun spieren kwijnden weg, hun botten verloren aan massa, hun evenwichtsgevoel verdween (ze flikkerden gewoon om als ze moesten staan), allerlei autonome functies gingen min of meer naar de kloten (chaotische bloeddrukregulatie bijvoorbeeld), vet stapelde zich op in hun organen en ze kregen alle verschijnselen die we tegenwoordig samen het metabool syndroom noemen. Ze toonde ook aan dat deze op termijn dodelijke cascade volledig reversibel was. Enkele weken of maanden nadat de jongens de continue bedrust hadden verruild voor hun normale leven, waren ze weer volledig hersteld. NASA wist dankzij deze experimenten wat de ruimtevaarders stond te wachten en alles verliep exact zoals Vernikos had geschetst. Een verblijf in de ruimte maakt een totale lappenpop van je en doet je waanzinnig verouderen, maar met de juiste revalidatie is het na terugkeer allemaal omkeerbaar.

Bij die eerste bedruststudies viel Joan Vernikos iets op dat ze decennia lang niet kon plaatsen. Een subgroep van de bedliggers moest elk half uur even opstaan. Uit bed, opstaan en weer terug. Waarom ze die interventie onderzocht, weet ze niet meer, maar ze is erg blij dat ze het deed, om redenen die zo duidelijk worden. Ze stelde tot haar grote verbazing vast dat deze jongens vrijwel volledig gevrijwaard bleven van de aftakelingsprocessen die hun collega’s teisterden. Hoe kon dat nou. Die jongens stonden alleen maar even op. De hoeveelheid inspanning die dat per etmaal kostte was dermate minimaal dat die het enorme verschil nooit van z’n leven kon verklaren. Dr. Joan bleef haar hele lange carrière lang piekeren over het waarom van dit raadsel. Het antwoord daalde vorig jaar als een bliksemschicht op haar neer na het lezen van een Nederlands onderzoek.

De Nederlanders stelden vast dat muizen alle degeneratieve manifestaties van een verblijf in de ruimte of geprolongeerde bedrust ontwikkelen als de nervus vestibularis, de zenuw die hun evenwichtsorgaan verbindt met de hersenen, wordt doorgeknipt. Je kunt ze laten rennen wat je wilt, hun spieren kwijnen weg, hun botten worden broos, ze worden insulineresistent en op de grens van suikerziek, de hele mikmak. Raadsel voor die Nederlandse club. Maar niet voor Joan!

Alles wat op aarde leeft, verhoudt zich op de een of andere manier tot de zwaartekracht. Ons evenwichtsorgaan registreert versnellingen en vertragingen en veranderingen van de hoek waaronder de zwaartekracht aan ons trekt. De nervus vestibularis en het deel van het brein dat deze bedient, verwachten een voortdurende mix van input en als die input uitblijft zijn de rapen gaar. Daar zit de crux, besefte Joan.

– Snij de nervus vestibularis door: geen input, het organisme kwijnt weg.

– Stuur iemand de ruimte in: geen input, het organisme kwijnt weg (trainen helpt nauwelijks).

– Leg iemand langdurig in bed: geen input, het organisme kwijnt weg.

– Leg iemand langdurig in bed maar geef zijn nervus vestibularis elk half uur even een mooie prikkel: de hele degeneratieve cascade wordt voorkomen.

Vernikos is tot de conclusie gekomen dat de afschuwelijke gevolgen van langdurig zitten minder het resulaat zijn van het daaraan gekoppelde gebrek aan inspanning, dan van het inherente gebrek aan prikkeling van de nervus vestibularis. Sta elk half uur even op, ga op je kop staan, maak een paar bokkesprongen en je voorkomt 90 procent of meer van het met zitten geassocieerde gezondheidsleed, voorspelt ze.

Hoe vaker je jezelf zwaartekrachtprikkels toedient en hoe krachtiger je die maakt, hoe blijer je organisme wordt. Tip: explosief springen vanuit hurk-positie genereert maar liefst 6G. Doe het een paar keer per dag en je antieke lijf zal weinig last hebben van zwaartekrachtdeficiëntie. In de ruimte is dit niet mogelijk, vandaar dat met vliegwielen trainende astronauten (en statisch, vanuit een gefixeerde positie trainende zombies in sportscholen op aarde) gewoon verder degenereren.

Om het verhaaltje compleet te maken: Darwin heeft gezorgd voor een sterke koppeling tussen zwaartekrachtprikkels en lichtprikkels. Gedurende de nacht, wanneer er geen licht op ons netvlies valt, verwacht ons lijf een relatieve zwaartekrachtdeficiëntie, zodat we rustig kunnen maffen zonder slap en osteoporotisch wakker te worden.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

79 reacties op Even snel wat over zwaartekrachtdeficiëntie

  1. Folkert zegt:

    Verdomde leuk, die foto van Esher !

  2. Marin zegt:

    Ieder half uur mijn nervus vestibularis handmatig prikkelen is voor een leek toch wat omslachtiger dan om het half uur even opstaan, dus zal ik mezelf beperken tot het laatste. Dat geeft te denken: basisschoolkinderen worden meerdere uren per dag gedwongen stil te zitten, dat, ja dat zou iedereen dus tot zorgen moeten stemmen. Nu is er het onzalige plan (Diederik Samson) om kinderen op steeds jongere leeftijd (3 jaar) naar school te doen. Maken ouders en onderwijs zich druk over een paar uurtjes gym per week! Twee uur of vier uur gym dat maakt dus niet veel uit. Ieder half uur opstaan en bewegen dus. In het voortgezet onderwijs zit gelukkig iets meer beweging, iedere 50 minuten gaat de bel en verkast men naar het volgende klaslokaal. Waar worden al die scholieren op voorbereid. Op kantoor, waar men geacht wordt 8 uur “aan je werk te zitten”.

  3. marietsebiel zegt:

    Ja, dat is een echte aanmoediging om meer te bewegen. Gelukkig wordt het lente !!! Vandaag warm zonnetje en de tuin in. Werken, rommel opruimen, de plantjes vrijmaken en de grond uitkijken.Trapje op, trapje af.
    Goede tips, bedankt😉

  4. Micha zegt:

    Mooi verhaal, en ook en elegant mechanisme. uit de praktijk denk ik het min of meer te kunnen onderschrijven: tijdens mijn kantoorwerk sta ik ieder half uur even op en bij het hele uur zorg ik dat ik even vijf minuten beweeg. Allerlei ‘zitpijntjes’ die ik eerder had zijn daarmee als sneeuw voor de zoon verdwenen

  5. Eva zegt:

    De radertjes zijn weer ik werking gezet hoor😉

    • Hoi Eva, mooi zo, ik verheug me er al op! Binnenkort maar eens een werkbespreking houden. De aanvankelijk gestelde deadline ga ik overigens niet halen. Toch weer te veel ander werk. Shit happens. Ofwel, tijd zat🙂 .

  6. Gert van der Hoek zegt:

    Even snel een reactie op een “even snelle” post: ouderwets goed Melchior!

    Daar kan iedereen wat mee.

  7. james zegt:

    Geen last hier. Weer een 20 cm sneeuw erbij. Scheppen om bij de tractor te komen, meer scheppen om bij de kippen te komen, nog meer scheppen om bij het voer voor de kippen te komen, terug om water te halen voor de kippen. Meer scheppen om bij de hout voorraad te komen, hout kloven en de kruiwagen vol laden, naar huis en de houtbakken vol laden, nog een keer terug naar de schuur voor een tweede kruiwagen vol.
    Maar de koffie drink ik zittend !🙂

  8. Jo tB zegt:

    Ik wordt al moe van het idee dat ik ieder half uur een bokkensprongetje moet maken……..
    Het is klassiek MM! Chapeau.

    • Jo, elke millimeter van de grond is er één🙂 ! Antwoord op je vraag, iedere vorm van langdurige stasis is onvoordelig (behalve ’s nachts). Het gaat erom dat je je dynamisch verhoudt tot de zwaartekracht, dat je evenwichtsorganen telkens andere impulsen krijgen. Het maakt weinig verschil of je zit, half zit of staat, waar het om gaat zijn positieveranderingen en korte periodes van hogere zwaartekracht (door zoals jij nu hebt gedaan te springen).

  9. Jo tB zegt:

    Ik vroeg mij af of mijn oude botten het wel aan kon: een bokkensprongetje maken, dus heb ik het even gedaan. Het lukte!! Ik kwam maar 1 cm van de grond, maar toch…..
    Maar ik vroeg mij af, die jongens lagen in bed – volledig horizontaal dus. Wanneer ik zit ben ik 3/4 verticaal, alleen mijn dijbenen zijn horizontaal. Geldt de principe van Dr. Joan Vernikos nog steeds??

  10. Sylvia zegt:

    Eindelijk goed nieuws! Niks moeilijks, elk half uur ff staan en springen en weer terug naar zit. Werkt op de lachspieren en je wordt er niet moe van, echt een dubbele whammie!

  11. faraday zegt:

    op het gevaar af dat volgend item tot in den treure is behandeld geweest (hier ergens te velde) wil ik het er toch op wagen, blijft toch wel razend interessant:
    http://www.eenvandaag.nl/gezondheid/51177/immuunsysteem_is_bewust_te_be_nvloeden
    volgens mij zo “paleo” als kan zijn ..

  12. Dairy Solutions zegt:

    Joepie!!!! Deze zomer meer motorrijden dus🙂

    • Ferdinand & Hans, stevig motorrijden moet inderdaad perfecte impulsen geven. Net als achtbaanritjes en steile bochten trekken in een (zweef)vliegtuig. Ik besef dat motorrijden vooral gevaarlijk is vanwege onoplettendheid van automobilisten. Dat ongeluk hier in Zoutkamp was overigens geen gevolg van niet in de spiegel kijken. De militair die het ongeval veroorzaakte wilde in zijn auto op een doorgaande weg linksaf slaan. Uit tegenovergestelde richting naderde de motorrijder. De automobilist heeft de naderende (aanstormende?) motor nooit gezien, draaide linksaf de linker weghelft op en de motorrijder werd gelanceerd. Ik zag zijn helm in de kant van de weg liggen op grote afstand van de plek van het ongeluk, waardoor ik vermoed dat hij laten we zeggen geen 60 reed. Maar erg tragisch.

  13. Louise zegt:

    Geweldige post!
    Ben ik ff goed bezig met tuinieren.

  14. Hans zegt:

    Haha Ferdinand , mijn idee ! Niet toevallig http://www.xs650.nl/ ?

    Melchior las ik ooit naar aanleiding van een motorongeluk in zijn woonplaats waar de garnalen en gerookte paling niks kosten mwoah 😉 dat-ie niks met motorrijden heeft …….
    De oorzaak was toen dat een sukkel in een auto de motorrijder weer eens niet in z’n zijspiegel zag . Klassiek helaas …. met fatale afloop.
    Het goede van motorrijden is leren te anticiperen en vooral KIJKEN en alles voor je ( en achter je ) als potentieel gevaar te zien , sinds ik motor rijd weet ik dat dus als ik zit te bankhangen in de auto , autorijles zou gedaan moeten worden als motorrijles.

    Geheel of topic dit , alhoewel motorrijders snappen wat ik bedoel 🙂

  15. Folkert zegt:

    Voor het geval je de hele dag in de gevangenis moet zitten :

    http://www.youtube.com/watch?v=S2aMeXQ0sgA

  16. Guido Vogel zegt:

    “Een verblijf in de ruimte maakt een totale lappenpop van je en doet je waanzinnig verouderen”

    Ho, ho, we gaan niet met relativiteitstheorie spotten hè?🙂

    Reizen tegen de snelheid van het licht houd je jong vergeleken met de Aardse achterblijvers: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweelingparadox

  17. Bas zegt:

    Zitbal half goed?

  18. Iefke Janssen zegt:

    Weer een geweldig stuk.
    Een paar jaar geleden heb ik een paar maanden plat moeten liggen. De spieren zag je slinken ondanks dat ik elke dag met behulp van een tube diverse oefeningen deed, eens per dag de trap af en op ging (douchen) en als ik in de rolstoel moest liet ik mij niet duwen maar gebruikte mijn armen.
    Na die paar maanden mocht ik vaker uit bed en kwam ik bij de fysio terecht waar langzaam aan oefeningen opgebouwd werden.
    Wat de fysio en ik merkte was dat de spieropbouw snel ging doordat ik altijd aan fitness gedaan heb. Dat was een groot voordeel🙂

  19. Dairy Solutions zegt:

    @Hans, Melchior: volgens mij is motorrijden inderdaad ontzettend paleo (-verdedigbaar🙂 ) Voor mijzelf probeer ik mijn mind te f*cken door voortdurend te wisselen tussen 2- en 3 wielen, een behoorlijke trigger voor je evenwichtsorganen. Dank Freeletics en mr Tabata hoef ik steeds minder tijd te steken in ‘cardio’ zodat, in combinatie met wat jullie schrijven, het thuisfront nagenoeg geen ammo meer heeft🙂

    @Hans, nee geen XS650 hoewel ik je keus goed kan begrijpen!

  20. Iefke, ik denk dat er grote mogelijkheden zitten in simpele technieken om (tijdelijk) immobiele mensen een gevarieerde mix van zwaartekrachtimpulsen te geven, denk aan kantelende/roterende/dansende bedden.

  21. Weer een super interessant artikel! Dankjewel. Vanaf heden zet ik de timer op telkens ik jouw posts enkele malen moet lezen eer alle info doordringt zoals de vorige post over de rol van glucagon – alle 30 minuten Biep! effe springen en terug concentreren op de inhoud 😉
    Heb in m’n slaap nog zitten nadenken (niet alle dromen zijn bedrog hé) over de invloed van (overmatig gebruik van) cortisone en overgewicht: als cortisone een (ernstige) bijwerking heeft op de eilandjes van Langerhans en deze op de duur niet meer optimaal functioneren, dan zou dat een mogelijke reden zijn waarom men dikker wordt bij inname van hoge cortisone dosissen, niet?

    • En, niet onbelangrijk Folkert:

      Of Greek origin, born in Alexandria, Egypt, she is married to Geoffrey C. Hazzan and has two children, Eftihia and George Danellis. She plays indifferent tennis. She is also a recognized expert chocolate truffle-maker, having brought to bear her background as a pharmacologist to invent the first all-white chocolate truffle in Europe.

  22. Hans zegt:

    @ Dairy Solutions zegt:
    februari 17, 2015 om 2:27 PM

    Of topic , mag het nog 1 x ?
    Ferdinand , zijspan dus , Hogeschool motorrijden dus ?
    Met een XS-650 is er veel mee gedaan Ton van Heugten , zijspan-cross . Ben alleen benieuwd naar je brommert , ooit live er over hebben ?
    En gaat over tot de orde van de dag 😉

  23. Dairy Solutions zegt:

    Van mij mag het Hans, bijna net zo leuk als Paleo🙂
    Hogeschool weet ik niet, het is wel iets heel anders dan solorijden, ik weet niet welke leuker is maar voor je ingebouwde gyroscoop is het beide geweldig!

    Voor de andere 4 lezers is het misschien beter dat we via DM verder kletsen..!? Hint; 2-wieler is R1150R en driewieler Guzzi-Nato met MZ Superelastic :]

  24. Corrien zegt:

    Citaat MM
    Iefke, ik denk dat er grote mogelijkheden zitten in simpele technieken om (tijdelijk) immobiele mensen een gevarieerde mix van zwaartekrachtimpulsen te geven, denk aan kantelende/roterende/dansende bedden.

    Dat wordt natuurlijk al gedaan…. welliswaar met een amndere reden: ter preventie van decubitis (doorligwonden)….. steeds een andere zij/houding en een soort ‘luchtbed’, waarin steeds andere banen worden opgepompt.
    Mijn man hield aan zijn IC-periode 3 jaar geleden -welliswaar inclusief delier- over dat hij in een verhuisbedrijf lag, dat voortdurend werd gekanteld en waar bovendien de plafonds en vloeren voortdurend van hoogte wisselden.

    Inmiddels weet hij dat hij werd gekanteld, maar herinnert zich nog steeds het bewegende gebouw😉

  25. Corrien, dat weet ik, maar dat gaat veel te soft, genereert veel te weinig zwaartekrachtdynamiek voor een goed effect. Je moet die mensen echt alle hoeken van de kamer laten zien en ze minimaal aan een paar G min en plus blootstellen. Wel even goed vastsjorren natuurlijk🙂 .

  26. Folkert zegt:

    En deze. De vorige verkeerd geplaatst.
    http://www.youtube.com/watch?v=TKjr-az3xeE

    • james zegt:

      The most I got out of this one by Folkert : dit is hetzelfde principe dat geldt wanneer een voertuig vanuit stil staan moet gaan bewegen. De eerste meters kosten het veelvuldige aan brandstof dan het veelvoudige aan later afgelegde meters. Opstaan is meer effectief dan lopen. Interessant.

  27. Corrien zegt:

    Ja Melchior Folkerts filmpje gaf me de juiste inspiratie:
    De VW-dealer in onze regio heet AMES, net als het Research Center waarvoor
    Dr.Joan Vernikos spreekt 😉

  28. En geeft vooral een grotere positieverandering t.o.v. de zwaartekracht, James! Het gaat niet om de energie.

    • james zegt:

      Dus….Neem de trap! en als je de rol trap neemt, gewoon doen alsof het een normale trap is. Hebben we misschien toch een beetje voor op onze voorouders. Die klommen misschien in de bomen, maar wij hebben de trappen. Wat een voordeel hebben die mensen die in driehoog in een trappenhuis wonen. Nog beter natuurlijk als ze nog hoger wonen, maar . .

  29. Trappen zijn perfect, James. Beklim ze als een licht overspannen John Cleese en je genereert bij elke tree zeker een Gtje of 4🙂 . En naar beneden belast je je kuiten eccentrisch.

  30. Geen trap, maar nog altijd ongeëvenaard:

    • james zegt:

      Marvelous! Totally forgot. dit is de video die kracht bij zet aan het betoog over effectief werken met de zwaarte kracht. Thanks .. Bovendien lachen, gieren vanuit het middenrif is ook een uitstekende work out.. 🙂 Onbetaalbaar Melchior, je schopt het nog ver. Yes, pun intended

  31. Hans zegt:

    Ja prachtig ! En hoe belangrijk humor en relativering is , geen negatieve stress , mooi dat het hier is 🙂

    • james zegt:

      Op Facebook geplaatst, en binnen een paar minuten ‘likes’ van IJsselstein tot New Mexico. Ik neem aan dat een niet onbelangrijk gedeelt van de kwalen en kwaaltjes op deze manier weg geschopt kunnen worden. Binnen bepaalde grenzen natuurlijk. Sommige bewegingen lijken me wel wat bezwaarlijk voor sommige gewrichten. En beste lijkt me dit met lege handen, zwaaiende armen. Lord nog an toe wat een workout🙂

  32. Guido Vogel zegt:

    Maar voordat we de hele dag als kikkers op en neer springen (en vervolgens in het gesticht worden gestopt :-)), heb je ook referenties naar de papers? Ben wel benieuwd naar het onderzoek.

  33. Hans zegt:

    Gadver Melchior , gezwicht voor https://twitter.com/PolderPaleo ? Alsof het hier al niet druk genoeg is ( voor mij ) 😉
    Begrijp dat Twitter , iedereen moet weten als je een scheet dwars zit , op z’n retour is . Wil je bij zijn , schijn je aan de Pintarest of Instagram te moeten …… , waarvan akte .
    What’s next , ik verdom het allemaal , moeilijk maar tracht het internet basaal te houden , gaat niet lukken vrees ik , te neolitisch-verslaafd 🙂

  34. Iefke Janssen zegt:

    MM; Corrien, dat weet ik, maar dat gaat veel te soft, genereert veel te weinig zwaartekrachtdynamiek voor een goed effect. Je moet die mensen echt alle hoeken van de kamer laten zien en ze minimaal aan een paar G min en plus blootstellen. Wel even goed vastsjorren natuurlijk🙂 .

    Dat geeft wel meer leven in de brouwerij dan dat softe gedoe. Dat plat liggen hield ik over aan een motorongeluk wat ook Paleo is volgens sommigen hier😉

  35. Folkert zegt:

    Hans, dat Melchior aan de Twitter gaat is toch zo klaar als een klontje. Op dit blog is alles al verteld en eigenlijk hoeft ie helemaal geen boek te schrijven. In een paar zinnen heeft die knul alles al verteld wat er te vertellen valt. Zijn viltje !! Er moet vernieuwing zijn. Nieuws, nieuws. Begrijp dat toch, man. Voor hem begint het leven pas. De meest interessante levensfase begint na je 50tigste. Je denkt dat je afgeserveerd bent, maar je begint net met allerlei ontdekkingen. Je hebt status, wat geld en een zekere faam op je gebied. Jonge meiden van 30tig kijken met ontzag naar je. Op je 60tigste kijken die van 40tig naar je en op je 75tigste die van 60tig, mits je er goed uit ziet. Zorg er voor dat je er goed blijft uit zien. Ga aan het PB.

  36. Status? Ha, ha, ha, ha, ha.

    Off topic, Cave-a kookt!

  37. Folkert zegt:

    Voor het eerst op Twitter gekeken . De korte berichtgeving staat mij wel aan. Hoe kan ik echter, wanneer ik het een en ander nader wil bekijken, toegang tot meer verkrijgen. Of moet ik dan googlen naar het onderwerp.

  38. Meestal plaatsen mensen links, Folkert.

  39. Hans zegt:

    @Iefke,
    februari 19, 2015 om 8:05 PM
    ,, Dat plat liggen hield ik over aan een motorongeluk wat ook Paleo is volgens sommigen hier 🙂 ”
    Van het keukentrapje pleuren , meeste ongelukken gebeuren in en om huis , is OOK bijzonder Paleo , net alsof je honing uit een boom peutert en de bijenzwerm is daar niet van gediend en je vervolgens een doodsmak maakt . Gelukkig hebben kindertjes bij speeltoestellen tegenwoordig ( het woord alleen al ) zachte rubberen tegeltjes ….. 😉

    @Folkert ,
    februari 19, 2015 om 10:02 PM

    PB ? Play-Back of Play-Boy 🙂

  40. james zegt:

    Ik geloof niet dat onze kleinkinderen zwaartekracht deficient zijn. Ze lijken eerder gewichtsloos.

  41. Ongelofelijk, James! #TrotseOpaEnTerecht

    • james zegt:

      Ja hoor best trots, maar het meest verheugende is dat zij niet de enige is. Jongste zus net zo. Allemaal lagere school kinderen

      Niet te pessimistisch over de jeugd van tegenwoordig

  42. Als ze hun hele leven lang dagelijks twee van zulke bewegingen doen, zullen ze nooit een rollator nodig hebben.

    • james zegt:

      🙂 🙂 Als ze dan bovendien ook nog de boterhammen met Becel en hagelslag laten staan heb ik er vertrouwen. En wie weet gaat het gebeuren. VPRO Jan Rotmans (Tegenlicht) We leven niet in een tijdperk van verandering maar in een verandering van tijdperk. Bierviltje meenemen naar de winkel

  43. Folkert zegt:

    Fantastisch James. Waar is de tijd, jongen, dat we nog een handstand deden en op de handen een rondje door de kamer deden. Af en toe, ben ik jaloers op MM, dat ie de stands van Freelactic kan maken. Ik oefen me de pleuris en kan al 3 keer zo’n sprong maken , van liggend naar rechtop. Gelukkig is er geen filmpje van , het ziet er niet uit.

  44. Folkert, die burpees zijn aanvankelijk inderdaad killing. Maar oefening baart kunst tot aan de rand van het graf en zo oud ben je nog niet. Gewoon Doorgaan🙂 .

  45. 🙂🙂🙂 Thanks man! Wil hebben.

  46. Micha zegt:

    Hoi Melchior e.a. , om nog even terug te komen: het opstaan, rondjes lopen, af en toe trappen op sprinten werkt redelijk. Maar laten we wel wezen: het opstaan en rondjes lopen om het bureauwerk wat te verlichten is niets anders dan een enorme kruk. Een eficiënte, maar een kruk niettemin. Denk Katy Bowman, denk Move your DNA . De kyfose gaat ondertussen ongestoord verder.

  47. Hans zegt:

    Hans zegt:
    februari 25, 2015 om 6:19 PM

    Bijdrage op ,, Paleo op een bierviltje ,, doet het niet ? Toch van harte met de oprichting van AHSNL ….. evengoed en dat we er maar veel gezondheid van leren 🙂

  48. Hans zegt:

    James , van harte dan , geef je even de juiste link daarvan ook hier ?

  49. セレネ zegt:

    (ben door mijn backlog aan weblogposts aan het heenlezen…)

    Ik heb ook een baan waarin ik de hele dag zit, maar ik haal zo vaak mogelijk even wat thee/water (minstens 1x per uur). Zo lang zitten is inderdaad redelijk onprettig!
    Thuis ook maar weer wat vaker de trap nemen denk ik😛 (Gister deed de lift het toch niet… Alleen 15 verdiepingen is niet zo handig met een zware boodschappentas!)

  50. Bob zegt:

    Een lang verhaal maakt het nog niet waar. Tevens sla je een paar wetenschappelijke principes over. Nouja, het volk moet toch wat te lezen hebben.

  51. Gert van der Hoek zegt:

    Bob: lijkt me prima als je die wetenschappelijke principes even uitlegt?

  52. Hans zegt:

    @Bob ,
    Uitleggen hoeft niet eens ,benoemen en linkjes/referenties mag ook . Je eigen korte verhaal met wetenschappelijke principes mag je hier ook plaatsen natuurlijk , zodat ,,het volk ” nog meer te lezen heeft 😉

  53. Alex zegt:


    Joan Vernikos – Gravity is Our Friend – Health & Aging

Geef een reactie

