De oorbellen van mijn paleorunderen

Vanochtend vroeg kreeg ik een aardig mailtje van een lezer, met daarin een gefotoshopte versie van de Schotse Hooglanders die de header van Het Paleo Perspectief sieren. Hij had de gele tags weggepoetst. Zonder ear tags zijn die koeien veel meer paleo, luidde zijn argument.

Goedbedoeld, maar ik heb die foto niet voor niks gelaten zoals hij is. Die tags symboliseren de crux van het paleoperspectief: leven volgens onze evolutionaire blauwdruk in een moderne wereld. Paleo is geen naïef, romantisch verlangen naar een periode waarvan we eigenlijk bar weinig weten. Het is geen caveman reenactment van halve garen die alle verworvenheden van de beschaving afwijzen, inclusief de medische zorg waaraan ze misschien zelf hun leven te danken hebben. Paleo staat niet voor stadsjagers die – kijk eens wat stoer! – aan mensen gewende eendjes de nek omdraaien ‘omdat je moet kunnen doden om vlees te mogen eten’. De tags aan ‘mijn’ runderen staan voor een intelligente, duurzame voedselvoorziening, waarin het ecosysteem met respect maar niet sentimenteel wordt beheerd. De Schotse Hooglanders in het Lauwersland zijn zo paleo als in 2011 mogelijk is, maar Staatsbosbeheer houdt hun aantal binnen bepaalde grenzen en verricht indien nodig kleine ingrepen in het semi-wilde landschap. Het resultaat is dat wie prioriteiten stelt grass fed vlees van de allerbeste kwaliteit kan kopen. Afkomstig van dieren die een evolutionair bijna normaal leven hebben geleid.

Het hardnekkige argument dat een voeding gebaseerd op de belangrijkste akkerbouw-producten noodzakelijk is om 7 miljard mensen te kunnen voeden, is gebaseerd op een vals uitgangspunt. Mensen die het leeuwendeel van hun energie moeten halen uit tarwe, maïs, soja, suiker en plantaardige olie worden ziek. Zoals de visdief uit ‘Paleo in een notendop’ ziek wordt van zo’n beetje alles dat geen vis is. Kijk naar India. Kijk naar China. Als je daarvoor kiest, kies je voor een zieke bevolking en een florerende ziekte-industrie (en ziekte-industrie is iets anders dan basic medische zorg). Als je snel rijk wilt worden en geen moeite hebt met bloedgeld, moet je nu investeren in bijvoorbeeld diabetesnaaldjes voor de Indiase markt (tip: richt je marketing vooral op de vegetarische deelstaten).

Er zijn talloze manieren om leven volgens onze evolutionaire blauwdruk duurzaam te maken. Grote delen van Europa zouden net als het Lauwersmeergebied hoogwaardig vlees kunnen voortbrengen. Perma culture is veelbelovend. Lokale voedselproductie à la Joe Salatin werkt en is beslist geen utopie. Ga maar eens praten met partijen die in zo’n gesloten mini-economie participeren. Tenslotte kan paleo eventueel de fabriek in. Al zou het typisch Nederlands en dus wat armoedig zijn om daar meteen maar mee te beginnen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op De oorbellen van mijn paleorunderen

  1. Ik mag de naam paleo van iemand in mijn omgeving niet meer gebruiken, aangezien ik niet zo weten wat strikt paleo is. Dit laatste is zeker het geval, ik hanteer een milde vorm van koolhydraat en suikerbeperking aan met voldoende eiwit. Tevens ben ik een luie ondernemer, en ben dus wel een beetje voor gemak. Ik ben heel blij te lezen dat het natuurlijk gaat om moderne intelligente voedselsystemen, en ben nog blijer te lezen dat ‘paleo’ eventueel uit de fabriek zou moeten kunnen komen.

    @Melchior, hoe kijk je aan tegen http://www.eetbeeter.nl of http://www.vleeschsmakers.nl? Derde generatie vleesvervanger -met voldoende eiwit, en geen koolhydraat, dat met smaak uit een fabriek komt? Hoe kijk je aan tegen mild-conserveren met druk (www.pascalprocessing.nl, http://wdeheij.blogspot.com/2011/10/pascalisatie-introductie-in-hoge-druk.html)? Hierdoor is vers niet-verhit fabrieksvoedsel dat voldoende veilig is, weer een stapje dichterbij.

  2. Hoi Wouter,

    ‘Paleo’ bestaat niet. Toch blijf ik de term koppig gebruiken, omdat het staat voor de zoektocht naar de optimale humane voeding. Als we uitgaan van wat we tijdens onze evolutie niet aten (graan, zuivel, bonen, industriële hoeveelheden suiker en zaadoliën), komen we een heel eind in de richting. Modern onderzoek lijkt dat steeds meer te bevestigen.

    Wat betreft Beeter en vleeschmakers: zie de posting ‘Soja of sonee?’. Waanzinnig sympathieke initiatieven, maar ik ben huiverig voor soja als belangrijk item in ons voedsel. Tenzij er technieken worden gebruikt om van die fytochemicaliën af te komen, maar bij mijn weten is dat niet het geval. Sterker, de xenobiotica worden door veel spelers gebruikt als verkoopargument. Een paleoiet wil het hoogwaardige eiwit, niet de stoffen die hem op termijn opzadelen met gynaecomastie en andere gezelligheid. Maar laat Beeter et al vooral niet bang worden, dit soort dingen zal 99,9 procent van de Nederlanders volkomen worst zijn.

    Ik begrijp dat jij pascalisatie hebt ontwikkeld? Wow! Lijkt me een prachtige techniek. Ik ga er meer over lezen. Wellicht een verhaal waard (elders)!

    • Wat minder sympathiek is op de Beeter site, is dat we pas bij ‘Wat kan Beeter’ lezen dat het om soja gaat. Verder wordt overal gesproken van ‘100 % plantaardig eiwit’. Vind ik niet helemaal netjes, om redenen die ik inmiddels voldoende heb uitgelegd.

  3. Wat dacht je van een bezoekje bij ons in Wageningen?

    Natuurlijk is soja ook niet perfect. Maar beetje meer plantaardig eiwit, substantieel minder koolhydraat en suiker, is toch een mooie balans tussen gezondheid en milieu dunkt me.

  4. George zegt:

    je zou er (bijna) vegetarisch van worden als je ziet en leest wat ze tegenwoordig met vlees doen:
    http://preventdisease.com/news/13/051413_Meat-Poultry-Preservatives-Antimicrobials-Antifungals-Viral-Sprays-Saturate-Factory-Farmed-Meat.shtml Yikes
    Jongens, meisjes, als je het niet al deed: eet dit:
    http://www.schotsehooglanders.nl/
    of: http://www.puregraze.com

    (geen enkel commercieel belang, puur uit liefde voor de natuur en medemens)

    en dan kan dit er ook nog wel bij:

  5. George zegt:

    Holy Sh-t! Without Saying a Word This 6 Minute Short Film Will Make You Speechless

    kijk het echt tot het einde want daar wordt het nog relevanter ivm Paleo

    en waarom ik alleen nog maar vlees eet van Schotse Hooglanders enzo en echte, natuurlijk levende kippen:
    http://www.filmsforaction.org/watch/without_saying_a_word_this_6_minute_short_film_will_make_you_speechless/

  6. Omdat ik hier zag dat Pure Graze al eens aan bod gekomen was plaats ik dit maar hier Een oudje..
    http://www.puregraze.com/agrarier/blog/2015_01_19_sneeuw_is_gezond__.html

Geef een reactie

