Nederland krijgt paleodoctor in de geneeskunde

Gejat van Cavemandoctor.com

Breaking news! Je kunt ook als paleojournalist niet alles zien. Zojuist maakt paleodiëtiste Janet Noome ons er op attent dat Nederland binnenkort zijn eerste echte paleodoctor in de geneeskunde krijgt. Dr Remko Kuipers, van harte gefeliciteerd! Bij gebrek aan tijd hier integraal het persbericht van de Rijksuniversiteit Groningen. Het onderzoek zelf hebben we volgens mij al behandeld. Nieuw is wat mij betreft dat Kuipers kennelijk een aanhanger is van de theorie dat wij coastal dwellers zijn, ‘strandjutters’, mens geworden in de extreem voedingsrijke kustlandschappen. Ik ben een mega-fan van deze logische theorie. Daarover lees je ondermeer hier. Opmerkelijk en verheugend is verder dat zijn promotieonderzoek mede mogelijk werd gemaakt door FrieslandCampina.

In afstemming met het in de oudheid beschikbare voedsel heeft het menselijk DNA zich ontwikkeld om gezond oud te worden. UMCG-onderzoeker Remko Kuipers onderzocht waar onze voorouders leefden, maakte een reconstructie van hun voeding en onderzocht de voeding van traditioneel levende Oost-Afrikaanse volkeren in de huidige tijd. In vergelijking met Oost-Afrikaanse vrouwen eten Westerse vrouwen bijvoorbeeld minder omega-3 vetzuren. Hierdoor ontstaat bij Westerse vrouwen tijdens de zwangerschap en de periode van borstvoeding een relatief tekort aan deze belangrijke bouwstoffen, die het pasgeboren kind nodig heeft voor o.a. de hersenontwikkeling. Kuipers concludeert dat terugkeer naar de voedingsgewoonten uit de Steentijd, vertaald naar de cultuur van de 21e eeuw, een belangrijke bijdrage zou kunnen leveren aan gezond ouder worden. Hij promoveert op 26 maart op de resultaten van zijn onderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen. 

Kuipers stelt dat, in tegenstelling tot populaire opvattingen, onze voorouders niet op de droge savanne leefden, maar op de plaats waar het water en het land elkaar ontmoeten. Hij toonde aan dat de voeding uit dit zogenaamde land-water ecosysteem, in vergelijking met onze Westerse voeding, meer eiwitten, minder koolhydraten, minder linolzuur en meer omega-3 vetzuren bevatte.

 Vetzuren en ziektes

De vetzuursamenstelling van onze hedendaagse voeding wordt in verband gebracht met typische Westerse ziektes. Zo bestaat er consensus dat te weinig inname van omega-3 vetzuren bij volwassenen verband houdt met het ontstaan van hart- en vaatziekten en depressie. Bij pasgeboren kinderen zou het krijgen van te weinig omega-3 vetzuren leiden tot een minder optimale ontwikkeling van de hersenen.

Linolzuur

Ook concludeert Kuipers dat de oervoeding veel minder linolzuur (omega-6 vetzuur) bevatte dan Westerse voeding. Dit is relevant vanwege de heersende veronderstelling dat een hoge inname van linolzuur een beschermende werking heeft op het ontstaan van hart- en vaatziekten. Nieuwe inzichten brengen een hogere linolzuurinname in verband met een verminderde aanmaak en inbouw van omega-3 vetzuren in het lichaam. Dit leidt tot verminderde vermogens om chronische ontstekingsreacties in het lichaam te onderdrukken. Hedendaagse wetenschappelijke inzichten stellen dat deze ontstekingsreacties aan de basis staan van hart- en vaatziekten. In lijn met de inzichten van Kuipers heeft een recente Amerikaanse studie laten zien dat de aanbevolen vervanging van verzadigde vetzuren door linolzuur in de Westerse wereld eerder een toename dan een afname van hart- en vaatziekten heeft veroorzaakt.

Verhouding tussen voedingsstoffen

Tot slot bekritiseert Kuipers de huidige praktijk om verzadigd vet in de voeding te vervangen door koolhydraten. Op basis van een literatuurstudie stelt hij dat niet de inname van verzadigd vet, maar juist de inname van snelle koolhydraten (koolhydraten met een hoge glycemische index), zoals suikers in frisdranken en snoep, de kans op hart- en vaatziekten verhoogt. Deze inzichten stemmen overeen met de resultaten van de reconstructie van onze oervoeding. Hierin was verzadigd vet in gelijke hoeveelheden aanwezig als in de huidige Westerse voeding, terwijl de oervoeding daarnaast meer eiwitten, en juist minder koolhydraten bevatte.

Curriculum Vitae

Remko Kuipers (Groningen, 1980) studeerde geneeskunde en farmacie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij voerde zijn promotieonderzoek uit bij de Afdeling Laboratoriumgeneeskunde van het UMCG. Het onderzoek werd gefinancierd door de Junior Scientific Masterclass van het UMCG, het VSB fonds en FrieslandCampina. De titel van het proefschrift is “Fatty acids in human evolution: contributions to evolutionary medicine”.

Naschrift: Hier vertelt Dr Kuipers specifiek over zijn onderzoek in Tanzania. Het lukte me niet om te embedden.

Naschrift 2: Heftige gast, die Remko. Hoe paleo zou hij zelf zijn ;-)?

Naschrift 3: Perfect stuk van Dick Veerman, met uitgebreide reflectie van Remko Kuipers op Foodlog. “Voedingsdeskundigen zouden hun excuses moeten aanbieden.”

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

40 reacties op Nederland krijgt paleodoctor in de geneeskunde

  1. Kirsten zegt:

    Leuk! Nu maar hopen dat de media dit berichtje ook oppakken.

  2. Janet Noome zegt:

    Ha Melchior, mijn dag kan niet meer stuk en hij is al zo mooi🙂

  3. James Pott zegt:

    Toch maar eens weer Stephen Cunnane uit de kast halen. Doet mijn Canadese hart toch wel goed hoor, die Candese-Nederlandse connectie. (Nou ja Groningse).

  4. Henriette Das zegt:

    Het AD meld het ook. Jongens er begint volgens mij beweging in te komen. Vandaag heerlijk met mijn handjes in de aarde gewroet, mijn moestuin beplant en gezaaid in bakken voor binnen. In mijn praktijk gaan steeds meer mensen ook zelf info opzoeken over Paleo, en uiteraard attendeer ik ze over deze blog. Inmiddels moeten er wel meer dat 6 lezers zijn Melchior! Er zijn er volgens mij al zoveel via mijn praktijk dus 12 komt meer in de richting *smile*

  5. Aldert zegt:

    Het staat ook op nu.nl, met een mooi plaatje van tarwe erbij….
    Mooi dat er een paleodokter in NL komt. Jack Kruse is een behoorlijk eind lopen.
    Lukt het met je stuk over Kruse, Melchior? Zijn blog is behoorlijk pittig met havo 5 eindexamen biologie van 20 jaar geleden.🙂

    • Wie Kruse wel helemaal begrijpt mag zijn hand opsteken, Aldert. Ik zei het al eerder, hij is een orakel. Ik snap niet eens de helft en soms weet ik niet of hij zichzelf snapt. Maar zijn cold thermogenesis… let op, wie kou toepast, ziet gekke dingen gebeuren. Geef me nog even tijd.

      @James, hoe cold adapted ben jij inmiddels?

      • James Pott zegt:

        2 Minuten onder de koude douche. Happen naar lucht, maar ongelooflijk enerverend. Kijken hoe lang het duurt voor ik het half uur haal. Gaat wel steeds makkelijker. Ribben nog lichtelijk gekneusd, maar zoiets duurt gewoon een tijdje. Hier spreekt de ervaring .
        Ik zal mijn hand ook maar niet opsteken wat Jack Kruse betreft, maar ik kan jullie al wel vertellen dat bij lezen en herlezen van zijn levees er regelmatig een soort van Aha Erlebnis, of deja vu, waar heb ik dat eerder gehoord, of wacht eens even, zou het dan toch… Ik geloof hij net zo knettergek is als wij vaak een brug te ver zijn. Leptins is maar de helft van het verhaal, maar dat is voor een andere post waar Jij gegarandeerd mee gaat komen, al was het alleen maar om wat balletjes op te gooien waar je zelf niet goed weg mee weet. Waar we het vast allemaal over eens kunnen zijn is de homeostasis van de cel en de manier waarop de mitochondria om springen met de energie. Elke vorm van insult heeft nadelige of ergere gevolgen. Okay enough.

        • Ik doe mijn hardlooprondje (07:00 uur) nu steevast in korte broek en licht shirtje. Shirtje gaat uit op het stukje door het land, maar weer aan op de weg, anders waarschuwt iemand de veldwachter, zo vroeg in de lente met ochtendtemperaturen van een paar graden in de plus. Draag consequent geen thermoshirt, trui en jas meer, alleen een t-shirt, ook als ik buiten werk. Douche nu 5 minuten ijskoud. Heb geen bad. Volgens mij maakt het niet uit, want het gaat erom de huidtemperatuur goed laag te krijgen en dat lukt ook met een douche die (immers) voortdurend nieuw koud water aanvoert.

          Subjectieve veranderingen: verbeterde slaap (sliep afgelopen week vanwege loge’s op een matje, hoofd neerleggen, weg), langere tijd tot uitputting en fors verminderde eetlust zo lang je in de kou bent. Binnenkort gaat het buitenbad weer open. Vorig jaar baalde ik dat ze de watertemperatuur wegens bezuinigingen (krimpgebied) hadden verlaagd, dit jaar niet ;-)!

          Alles (bijna alles) draait om mitochondriele respiratie!

  6. willem zegt:

    Eigenlijk zouden we een week moeten wachten en dan de balans opmaken in hoeverre de media dit serieus oppikken. Ik vrees het ergste.
    Maar, toch… is er hoop… toch?

    • willem zegt:

      Toen ik de vorige reactie schreef, kwam ik net terug uit de moestuin (vroege aardappeltjes gepoot, prei geplant, opgeruimd..), maar hen nu bericht even kunnen laten bezinken. Fantastisch! Muskiet en Kuipers hebben er hard voor gewerkt, volgehouden, en nu dit. Proficiat!!

      • Neu, er zal verder niet zo veel gebeuren hoor Willem. Business as usual met Katanisten en Nujij-reaguurders die de gebruikelijke hyperintelligente contra-argumenten ventileren. Maar het is een geweldig leuke mijlpaal aan het begin van de reis.

  7. Hans zegt:

    Dr. Kuipers , van harte gefeliciteerd van een ex-Stadjer die uitsluitend de markt daar mist😉 !

  8. Een diepe buiging voor Dr. Kuipers. Van Harte.

  9. PS Zoals altijd in onze maatschappij komt echte vernieuwing vanuit de randen. Bij velen in binnen en buitenland wordt gedacht dat Wageningen-UR het centrum is van humanevoedingskennis. Ik woon er, heb mijn bedrijf in Wageningen. Maar ik kan u verzekeren. Niks vernieuwends op dit vlak. Alleen een hoekige prof (Kok) die zeurt over dr Frank (carb-arm) en steun blijft geven aan verouderde richtlijnen van het voedingscentrum. Neen, heel verfrissend om te zien wat daar in Groningen gebeurd. Overigens is ook Maastricht goed bezig met allerlei voedingsmedische onderzoek. Gewoon inhoudelijk goed, en niet blijven hangen op ouderwetse epidemiologie e.d.

  10. Geweldig om te lezen. Ik begin net met dit “paleo”gebeuren (en ben heel benieuwd naar het effect!)

  11. James Pott zegt:

    Nog een aangevertje voor Remko.: Low levels of LDL cholesterol predate cancer cases by nearly two decades. Komt hier net binnen. Werken daar blijkbaar op zondag ook.
    http://www.theheart.org/article/1375049.do?utm_campaign=newsletter&utm_medium=email&utm_source=20120325_ACC_dimanche_2
    Dus al die naysayers die allemaal het cholesterol zo laag mogelijk willen hebben en zelfs zover durfden te gaan om de zaak om te draaien en te zeggen dat waarschijnlijk een laag LDL werd veroorzaakt door kanker, zullen toch eens moeten stil staan bij deze nieuwe inzichten uit de Framingham Study. Tjonge waar die toch al niet goed voor is.
    Was er al geen reden meer om statins voor te schrijven, en zelfs meer reden om ze niet voor te schrijven, nou kun je de pillen pushers in de hoek zetten.

    • Ja, ik zag dat hij dezelfde uitspraak deed als James O’Keefe destijds.

      In westerse populaties is de associatie tussen een hoger LDL en een verminderd risico op kanker en een hogere levensverwachting robuust. Deze Framingham analyse is de zoveelste bevestiging. De vraag is of de erg lage LDL’s die je in sommige jager/verzamelaar populaties ziet gepaard gaan met het zelfde verhoogde ‘risico’ op kanker en voortijdig overlijden als bij ons. Ik vermoed van niet, omdat je er juist nauwelijks kanker ziet, ongeacht het LDL-gehalte. Je zou ook kunnen veronderstellen dat veel jager/verzamelaars een laag LDL hebben omdat hun cellen er zo gemakkelijk gebruik van maken.

      Tip voor het koud douchen: steeds even 10 seconden er onder uit, tot de luchthaprespons volledig is verdwenen. Vervolgens de 5 minuten volmaken.

      Enig idee waar hij op doelt met zijn ‘Factor X’? Overigens bereikt het Kruse-bashing bij Evelyn een dieptepunt. Ook dokter Kurt doet ijverig mee. Ik zou dat niet durven. Jack kan inderdaad volslagen getikt zijn, maar het kan ook zijn dat hij werkelijk een 30.000 ft overview heeft.

      • James Pott zegt:

        Thanks for the tip. Had al ontdekt dat ‘head first’ the secret is.
        Factor X? Niet helemaal zeker maar ik vermoed dat hij dat gebruikt om kou aanpassing therapie aan te duiden. Cold adaptation.. Het komt uit een paper gepubliceerd in 2002 en is moeilijk genoeg dat zelfs Carbsane Evie er waarschijnlijk moeite mee heeft.
        ”….The adaptation strategies are beginning to be understood thanks to recent advances in the elucidation of the molecular characteristics of coldadapted enzymes derived from X-ray crystallography,….”
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1692995/pdf/12171655.pdf
        Aangezien het de x-ray crystallography is die dit begrijpen mogelijk heeft gemaakt is het een simpele stap om het aan te duiden als de X Factor.🙂
        Ik begin de algemene strekking te begrijpen en tegelijkertijd ook te begrijpen dat Jack Kruse, zoals hij zelfs ergens al aanduidt, een soortement van koorddans doet om aan de ene kant het begrijpbaar te maken en aan de andere kant het toch zo goed mogelijk wetenschappelijk verantwoord te houden.
        Evelyn volg ik al een tijdje niet meer. Weinig nieuws onder de zon, beetje voort borduren op hetzelfde patroon. En Kurt krijg ik de laatste tijd geen hoogte van. Weet niet zeker of hij zelf wel helemaal zeker is welke richting hij op wil. misschien een beetje onterecht want ik heb juist altijd zijn nuchtere kijk op prijs gesteld.

  12. Ik zie net een tweet van @StephanDenHaag langskomen. Stephan is manager Kennis en Kwaliteit bij het Voedingscentrum. De tweet: ‘Hoe meer onderzoek naar #paleo of #oerdieet, hoe meer het op Schijf van Vijf gaat lijken bit.ly/GTUTbp #promotie Remco Kuipers’ Ik vroeg wat hij hiermee bedoelde. Zijn tweetantwoord ‘Hoe meer onderzoek naar #paleo of #oerdieet, hoe meer het op Schijf van Vijf gaat lijken bit.ly/GTUTbp #promotie Remco Kuipers’ Mijn tweetantwoord (dan heb je maximaal 140 tekens): ‘Wezenlijk verschillend is, is hoeveelheid (bewerkte) koolhydraten, visie verzadigd vet, gebruik light en kcal onbelangrijk.’ Daarna bleef het stil.

  13. Sorry tweede tweet was ‘meer omega-3, meer vezels, geen toegevoegd suiker enz. Is ook wel logisch’

  14. Bij de onderwijs tak van Bonusan : NaturaFoundation worden opleidingen gegeven op het gebied van Epigenetica, Evolutionaire gezondheid en orthomoleculaire gezondheid en voeding volgens de Klinische Psycho Neuro Immunologie.
    Daar krijgt men opleiding in het hoe en waarom van het Paleo dieet. Gebaseerd op de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen en onderzoek en tot op celniveau. Prof Muskiet geeft daar ook les. Daarbij zijn ook artsen die hier, na hun reguliere opleiding, deze opleidingen gevolgd hebben.
    Er zijn dus al artsen die Paleo werken.
    Zelf hoop ik binnenkort de opleiding Othomolecilair volgens de KPNI af te ronden. Ik werkte al zo, maar dit is een echte verdieping.
    Verder trof ik deze film aan die maar korte tijd gratis te zien schijn te zijn. Ik heb hem nog niet helemaal bekeken ( iets van anderhalf uur) maar wat ik tot nu toe zag strookt het met Paleo.
    http://vimeo.com/38632012 veel plezier ermee!

    • James Pott zegt:

      Had hem al gezien Henriëtte en gedownload voor een bespreking in een werkgroep. Het is een sequel to Food Matters en eerlijk gezegd niet zo goed. Erg verbioos. In feite proberen ze de kool en de geit te sparen. Het is niet uitgesproken vegetarisch maar vet en vlees komt niet aan de orden. Er wordt een opmerking gemaakt over goede vetten. Wordt niet gezegd wat dat dan wel zijn. Alleen te vertonen in de juiste setting , behoorlijk voorzien van commentaar . Anders….. nee.

      • Hallo James,

        Na hem helemaal gezien te hebben geef ik je voor wat bovenstaande betreft gelijk. Maar ik denk wel dat mensen die verder nog nooit over voeding hebben nagedacht en gewoon consumeren en het voorlichtingsbureau van de voeding volgen, dat die met zo’n docu wel wakker geschud worden. Mij lijkt het geschikt voor diegenen die huiverig zijn t.o.v. verandering over wat ze altijd voor waar hebben aangenomen qua voeding voorlichting: Bijv: “melk moet, melk is gezond!” Als Olivier dan een kruiwagen suiker over het podium kiepert werkt dat wel confronterend. Ik denk dat deze docu voor “beginners” heel toegankelijk is en een opening kan bieden om voorzien van de nodige aanvullingen mensen meer bewust te maken. En euh… wat is verbioos?

  15. Koude douche: 2 minuten en daarna op nuchtere maag in straf tempo de honden rond gesleurd. (Wel even aangekleed)🙂 Trainen jullie nuchter?

    • James Pott zegt:

      Geen idee wat verbioos is. Heb al eens eerder opgemerkt en mijn verontschuldigingen aangeboden voor het het feit dat mijn Nederlands niet altijd even bij de tijd is. Wat de werkwoordsvormen betreft denk ik dat je mij niet vaak zult betrappen op d, t en dt fouten, maar wat het moderne idioom betreft sla ik er wel eens een slag naar. Dit keer dus duidelijk mis. Verbose is het overmatig gebruik van woorden. Text heavy.

  16. Nico Wils zegt:

    Ik kan dit alleen maar toejuichen…:-)))))

  17. Otto zegt:

    Ben ff langs gehopt tijdens zijn oratie: goed verdedigd, pittige vragen kreeg hij voor z’n kiezen waar hij niet veel moeite mee leek te hebben. En bovendien ook nog praktisch gemaakt door vragen als ‘en wat betekent dit nu concreet voor de eierconsumptie tijdens Pasen?’, hehe..

  18. James Pott zegt:

    Trouwens, herinner de Flinch? Factor X is de Flinch?
    Misschien is factor X hormetism? “..a small dose of something harmful or stressful is frequently good for you…” (interview van Julien Smith (The Flinch) met Todd Becker)
    Todd Becker is already deep into the cold adaptation..
    .”…I did as told and reread Leptin Part Deux. I reread the Leptin Rx too. I am confused.
    I have all the signs of LS. I thought I had Insulin Resistance at the muscle level. I figured that the muscles lack the full uptake of the BG dumped by the liver in the morning. Hence the 100 Fasting BG. The Leptin Part deux does not tell how to get LS at the liver though. It just explains it. Is there a Leptin Rx for the liver?
    I am basically following the Leptin Rx to the T. I haven’t had a grain nor a starch in 3 months. Breakfast 50-70g protein. I eat twice a day unless I work out. I don’t have cravings what so ever. I have a healthy appetite though. I learned about leaky gut from you Dr. K and added fermented veggies.
    I have been taking cold showers, 3-4 weekly, for 6 weeks now. http://gettingstronger.org/2010/03/cold-showers/
    I have seen a remarkable progress across all systems. I am not using my prescription glasses most of time. My thinning hair is making a noticeable comeback. The acid erosion signs in my teeth stopped. Very high Libido. Better breathing. Better brain function. I feel like I did when I was 12. It is indescribable…”
    En Carbsane is knocking this?

    • Hi James, dank. In de begindagen van dit blogje maakte ik een postje over hormese, sterk leunend op Todd Becker.

      Moest erg lachen om dit commentaar van een CT-er op Jacks site:

      lright Doc, I gotta say…this CT stuff is kinda crazy. Now I’m not real old (33) or really overweight or out of shape. But I’ll tell you what, I’ve been averaging 3 I’ve baths a week the past month, coupled with cold showers, and while it seems I continue to lose more flab, there is one thing I REALLY notice (and I’m not trying to be crude or funny).

      My sex drive is insatiable. I’m driving my wife nuts, cause I have the sex drive I had when I was 18. Waking up at full staff, being turned on constantly, this is something else. I’m not sure if it’s a completely good thing though, cause I’ve been grumpy when the wife doesn’t cooperate (if you know what I mean). But my wife even said whoever came up with cold showers calming men down is an idiot! I feel like you’ve helped me turn back the clock 15 years!

      Bij de weg, ik heb het gehad met Carbsane en vooral met haar ‘ilk’. Wat een azijnpissers.

      • James Pott zegt:

        Toch jammer van Evelyn. Blijkt weer eens dat je nooit (zei ik nooit?) verliefd moet worden op je eigen standpunt en bevindingen. Zoals je zelf waarschijnlijk allang ontdekt hebt, elke nieuwe theorie, hoe geweldig ook en hoe ‘grounded’ zal zich telkens weer opnieuw moeten bewijzen in het licht van nieuwe ontdekkingen of gewaarwordingen.
        En dat my friend is het kenmerk van elke echte scientific method. Altijd er op uit om je eigen theorie te ontzenuwen

  19. Pingback: Paleo in wetenschappelijk Nederland « (v)oer&zo

Geef een reactie

