Bagel Boobs; het Dolly Parton Effect van Tarwe

Nee, deze plaat hebben we niet geschoten tijdens onze reportagetocht door een toeristische outback van Nederland. Hij is gewoon gejat uit de cyberspace. Maar ik heb er heel wat gezien de afgelopen week: tarwebuiken en tarwetieten. Niet alleen onder het van vreetmoment naar vreetmoment waggelende publiek, ook onder de keihard werkende bouwvakkers die hier en daar al weer op de steigers stonden.

Cardioloog William Davis schrijft dit fenotype (jongens en mannen met gynaecomastie, maar ook meisjes en vrouwen met onnatuurlijk forse mammae) toe aan het Dolly Parton Effect van tarwe. Baseer je voeding op tarwe en je krijgt Bagel Boobs. Volgens hem wordt de groei van borstklierweefsel – ook man boobs kunnen volledig functioneel zijn en zelfs wat melk lekken, een treffend bewijs dat heren in feite mislukte dames zijn – aangewakkerd door zogenoemde exorfinen die het lichaam in arren moede maakt van de gliadinen in tarwe, met name door B5 pentapeptide. Dit opiaat zet de hypofyse aan tot de aanmaak van prolactine, een hormoon dat op haar beurt weer aanspoort tot borstkliergroei en melkproductie. Via een ingewikkelde endocriene cascade knallen hoge prolactinespiegels de rem op de Leydigcellen in de testes, waardoor die nog slechts koorknaap-achtige hoeveelheden testosteron kunnen produceren. Een fanatieke brood-en-pasta-eter geeft zichzelf drie, vier, vijf keer per dag vrijwillig een gemene, maar pijnloze trap tegen zijn ballen.

Deze penibele metabole toestand leidt ook tot een onfortuinlijke aanmaak van visceraal vet, sterk metabool actief weefsel rond de organen in de buikholte, dat zichtbaar wordt in de vorm van de inmiddels epidemische tarwebuik. Naast een boekenkast vol ontstekingsfactoren spuugt dit vetweefsel royale doses aromatase in de bloedbaan. Dit enzym zet de Haagse bakjes mannelijke hormonen die de met sluiting bedreigde Leydigfabrieken nog assembleren meedogenloos om in oestrogenen, vrouwelijke hormonen. Doeltreffender chemische castratie is nauwelijks denkbaar. Bij vrouwen leiden min of meer vergelijkbare verstoringen tot ondermeer PCOS, weefselgroei in de eileiders die de eitjes tegenhoudt. We schreven al eerder dat ‘onvruchtbare’ vrouwen vaak plotseling zwanger worden als ze paleo gaan, een fenomeen waar ik binnenkort nog meer over zal melden.

Het antwoord van de medische professie? Medicijnen die de aanmaak van aromatase blokkeren. En plastische chirurgie natuurlijk. Ik heb van diverse plastisch chirurgen gehoord dat correctie van gynaecomastie (vrouwelijke borstvorming bij mannen) een steeds groter deel van hun werk wordt. Jongens van 16 die hoewel ze met steeds meer zijn toch bloedchagrijnig worden van de opmerkingen in de kleedkamer. De onderliggende oorzaak kun je natuurlijk niet wegsnijden. Maar daarin is ook niemand geïnteresseerd. Als Nederlanders in het buitenland op vakantie zijn, missen ze hun volkorenboterham het meest, hoorde ik vanochtend bij De Heer Ontwaakt. De evolutionaire kijk op ziekte en gezondheid krijgt iets meer belangstelling, maar mainstream zal het nooit worden.

Lees ook: Brood, daar zit wat in

en: Lipopolisacchariden, graan, diabetes en springen zonder parachute

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

26 reacties op Bagel Boobs; het Dolly Parton Effect van Tarwe

  1. Hansz zegt:

    “HERHALING herhaling herhaling is de kracht van de reclame” … en inderdaad de mainstream media blijven 24/7 hun reclamebombardement afvuren op het NL volk waarna de boodschappenkarren weer gevuld worden met brood, pasta,koek,gebak,chips,bier en noem maar op wat er in de JUNKFOODstore (de supermarkt) te koop is.
    EDUCATIE, zoals hier op HPP is er OOK volop, maar wordt slechts door een bepaald percentage gelezen en daarna, door een nog kleiner percentage nageleefd.
    En het IS ook moeilijk om je los te scheuren van de leefgewoonten die je al zoveel jaren hebt, en iedereen in je omgeving met jou…
    Het gaat ook om de Bewuste Bewustwording, dat je BESEFT dat het een het gevolg is van het ander en dat je als je GEZOND dood wilt gaan…… 😉 je NU… je leefstijl moet gaan aanpassen.
    Maar wanneer laat een stoere puber nu zijn blikje Red Bull los… ja, als ie leeg is, wanneer besef je als teener dat wat je NU doet je ‘later’ zoveel ellende zal bezorgen…?
    Door te kijken naar je ooms en tantes, je buren en alles waar je niet naar wilt kijken gewoon omdat je nu nog een obstinate recalcitrante puber bent!!!
    Die het allemaal ZELLUF wel weet, maar kijk dan toch naar die oom of tante die het OOK allemaal wel wisten en nu rondlopen met diabetes, schimmelinfecties, maag/darm/leverkwalen, huidziekten, hartaanvallen en noem nog maar een paar dwarsstraten op…!
    En als je dan niet wilt kijken neem je je leefstijl mee in je twenties en je volwassen gezinsleven en ga je met je kids naar MAC…. en kweek je weer een generatie Junkfoodlovers die ws allemaal terechtkomen in de welvaartsziektenstatistieken …
    Nu ja, de tijd zal het (je) leren (mannetje!)

  2. Fred-Jan zegt:

    Hoi Melchior,

    Bedankt voor je artikel over lipopolysachariden, echt super interessant.

    Wat gynaecomastie betreft, hoewel ik de door jou aangehaalde oorzaak zeker niet wil uitsluiten, valt mij op dat deze conditie tegenwoordig veel vaker voorkomt dan pakweg twintig jaar geleden. Toen zag je de zogenaamde men-boobs zonder dat er sprake was van extreem overgewicht voornamelijk in de sportschool als gevolg van anabole steroïden gebruik. Volgens mij consumeren wij echter tegenwoordig niet zo gek veel meer tarwe producten als toen. Wat wel is toegenomen (naast overgewicht in het algemeen) is het binge drinken Engelse stijl. Bij Engelse jongeren lijkt gynaecomastie nog veel vaker voor te komen wellicht veroorzaakt door hun nog uitbundigere drinkgedrag.

    • Natuurlijk, Fred-Jan, het is vermoedelijk een combinatie van factoren die bij vatbare genotypes een perfect storm uitlokt. Binge drinking is inderdaad vragen om moeilijkheden. De door James en Skateguru aangehaalde endocrine disrupters spelen ook ongetwijfeld een rol. De pil zit in ons drinkwater, zij het in homeopathische hoeveelheden (net als statines en SSRI’s overigens). Soja is voor sommigen een factor. Maar de massieve toename van het fenomeen onder ‘normale’ jongens kan volgens mij alleen worden verklaard door een factor waaraan ze dagelijks worden blootgesteld. Ik durf te wedden dat lang niet alle jongens/mannen met boobs comazuipers zijn.

      Ik denk dat we wel meer tarwe zijn gaan eten. ‘Vroeger’ aten we twee keer per dag brood en ’s avonds (of ’s middags) aardappelen, groenten en vlees. Snacken was er nauwelijks bij. Tegenwoordig scoren mensen de hele dag door broodjes zus, koeken zo, taartjes za, pizza’s zi en ’s avonds komt er lasagna, spaghetti of weet ik veel wat voor Italiaanse side dish als hoofdgerecht op tafel (sorry, op schoot). En er zijn nog twee dingen. Moderne high yield tarwe bevat veel hogere concentraties gliadinen dan het spul van voor 1980. En juist die tarwe-eiwitten worden aan de gekste producten toegevoegd, soms in flinke doses.

      De stroom n=1 ervaringen van mensen op Davis’ website die ziekte dumpen en gezondheid winnen puur na eliminatie van tarwe maakt mij nog huiveriger voor het spul dan ik al was. Niet iedereen wordt er ziek van, maar het is volgens mij wel een soort Russische roulette. Ik werk aan een blog post over zonuline, waarin ik behoorlijk hard maak dat tarwe direct verantwoordelijk is voor het uitlokken van coeliakie (maar dat wisten we al), diabetes type 1, reumatoïde artritis, astma, multiple sclerose, schizofrenie en diverse neoplastische ziekten.

      Het beste wat mensen voor hun gezondheid en welzijn kunnen doen, is tarwe mijden als de pest die het is. Ik ben bereid heel wat ‘hyperbole’ te gebruiken om gehoor te vinden voor die boodschap.

  3. Frans ( * * * * o ) zegt:

    Kijk nou waar de kat mee thuis komt! 🙂 Welkom terug Melchior, ik heb je verhalen gemist.

    Je schrijft nu alles toe aan tarwe, maar in hoeverre speelt soja een rol? Daar zitten toch ook stoffen in die lijken op vrouwelijke hormonen.

    • willem zegt:

      Onder ‘tarwe’ mogen we ‘meelproducten’ verstaan, lijkt me. Onder ‘soja’ ‘peulvruchten’?
      En de kwalen die ook op dit blog worden toegeschreven aan (overmatig) eten van meelproducten, zullen (in mindere mate?) ook kunnen voortvloeien uit het bovenmatig eten van leulvruchten, dus ook de soja. Of heeft soja een groter negatief effect dan de bruine of witte boon, of de geliefde sperzieboon?
      Overigens sluit ik me aan bij de opmerking van Frans (en nog wat onbegrijpelijke tekens..) in zijn eerste alinea.

  4. James zegt:

    Nee Willem daar lachen we niet zo snel over, dan kunnen we wel aan de gang blijven. Nee hoor we waren allemaal al druk aan het googelen. Er is een professor Leul aan Ryerson. 🙂
    En ik blijf m’n spercieboontjes eten. Keer in de week misschien? Tomaten mag geloof ik ook niet. We zitten net een paar honderd Roma’s en plum tomatoes klaar te maken voor sauzen. Grote pan op die een paar dagen staat te pruttelen.
    Geen borst ontwikkeling, maar dit verhaal van Melchior heeft vermoedelijk meer kanten. Vorig jaar in Montreal aangetoond dat er zoveel restmedicijnen en hormonen in het drinkwater zitten dat spontane borst ontwikkeling bij jongens gezien werd.
    Zoals Fred-Jan al aangaf, er zijn vermoedelijk een aantal factoren die hier wat mee te maken hebben.

  5. 1skateguru zegt:

    ik en vergelijkbare grote mammae en ‘men boobs’ in streken waar veel hop geteeld werd/wordt (Poperinge in België en het Zuid-Duitse Beieren), ander stofje zelfde effect. Met bier (tarwe, gerst) een goede dubbele dosis dus. Waar loopt de bekende bier/wijngrens in Europa en waar treffen we de men boobs aan?

  6. Kirsten zegt:

    Net terug van kampeervakantie in frankrijk. Voorheen was dat altijd gekoppeld aan stokbroodjes en croissants, maar dat WAS. Geen glucosebommetjes meer. Ik heb ze ook niet gemist. Maar goed, afgelopen weken eens goed om me heen gekeken naar al die medekampeerders en wederom schrikbarend om te zien hoe weinig slanke mensen er eigenlijk rondlopen (alhoewel slank niet persee gezond inhoudt). Wat me ook wel opvalt is dat de oudere generatie fransen (die echte oudjes die je in zo’n dorpje ziet) vaak best wel rond zijn. Van die echte franse moekes. Niet echt een primal uiterlijk. En dat terwijl die generatie toch nog niet zo geraakt moet zijn door al het modevoedsel. Is oud en rond dan toch gezond? (het is uiteraarx maar een observatie, ik weet niet hoeveel pillen ze slikken…)

  7. Frank zegt:

    Alles met mate. Dit lijkt mij nog steeds een goed devies.

    Voor mij twee kleine nuances. Het feit dat overmatig tarwe gebruik voor een groep mensen problemen veroorzaakt betekend niet noodzakelijkerwijs dat iedereen alle tarwe zou moeten mijden. ‘Met mate’ (zoals we dat al eeuwen doen) zou een meer logische conclusie zijn.
    Door tarwe (terecht) als een ‘meelproduct’ te omschrijven wat het tenslotte is, wordt de verdenking mogelijk (onterecht) op andere meelproducten gelegd. Het oergraan spelt bijvoorbeeld staat erom bekend dat veel mensen dit veel beter verdragen dan tarwe. Ik ken zelfs verhalen van mensen met de diagnose coeliakie die wel spelt verdragen en er zelfs een helende werking aan toeschrijven.

    • Hoi Frank,

      Alles met mate is de dooddoener die verantwoordelijk is voor de onnodig mediocre gezondheid van veel mensen. Het is een slaapliedje.

      En met alle respect, ik word kriegel van dat voortdurende gezeur over ‘vervangers’ voor tarwe. Tarwe is een inferieur, volstrekt overbodig item in een normale humane voeding. Het hoeft niet ‘vervangen’ te worden, het is voldoende de troep gewoon niet meer te eten.

      Spelt? Spelt verhoudt zich tot moderne tarwe als een filtersigaret tot een zware van Nelle. We kunnen het missen als kiespijn en als ik zou moeten kiezen tussen spelt en de sigaret, dan werd het het rokertje.

      De observatie dat coeliakiepatiënten een therapeutisch effect ondervinden van speltconsumptie, is volkomen in strijd met alles wat bekend is over de pathofysiologie van coeliakie. Ik heb moeite om het te geloven. Weet je of die observatie ergens is gedocumenteerd, al is het maar in een forum of zo?

  8. Aldert zegt:

    Mooi, in “arren moede”. Net zo leerzaam als “naar het pijpen dansen. (Ik heb het wel ff opgezocht.)

  9. Karien zegt:

    Hey dat is het dus toch ! Sinds ik “paleo” eet heb ik niet meer veeeel teveel borstvoeding voor mijn baby (erg onprettig) maar gewoon genoeg. Ik verdacht de tarwe er al van ,melk gebruikte ik al niet wegens ervaringen met eerdere kinderen, nu heb ik de tarwe en de soja eruit gemikt en het gaat goed ! Veel groenten at ik al, maar nu ook weer meer vlees en vis. Toch de prolactine dus die gestimuleerd wordt door bepaalde voedingsmiddelen, interessant !

    • Ja, dat is zelfs redelijk goed gedocumenteerd, Karien. Dank voor je observatie!

      Gluten exorphin B5 (GE-B5) is a food-derived opioid peptide identified in digests of wheat gluten. We have recently shown that GE-B5 stimulates prolactin (PRL) secretion. Since opioid peptides do not exert their effect on PRL secretion directly, but via a reduced dopaminergic tone, our data suggest that GE-B5 can modify brain neurotransmitter release without crossing the BBB.

      Life Sci. 2005 Feb 25;76(15):1713-9. Epub 2004 Dec 20.

      • Karien zegt:

        Vet cool , bedankt Melchior. Wel jammer dat ik hier allemaal pas na drie kinderen achter kom. De invloed van voeding (in dit geval gluten) op de melkproductie is helemaal niet bekend bij reguliere humane lactatiekundigen. Daar moet ik dan weer zelf achter komen, als veearts in de intensieve veehouderij (varkens). Overigens is in de wereld van de veevoeding mijn inziens veel meer kennis dan in de humane voedingstak.
        De koemelk verdenk ik ook , via een sterke insuline respons , ervan er iets mee te doen te hebben, aangezien lactoseproductie in de melkklier (melksuiker) de drijvende kracht is achter melkvolume ( via de osmotische waarde). Suiker, Insulinresistentie, melk, tarwe, misschien nog wat (fyto) oestrogenen erbij, combineer het allemaal en je krijgt plof-borsten ( met of zonder melk er in ;-). ) nou geef mij dan maar een plof- kip haha !

        • James zegt:

          en je krijgt plof-borsten ( met of zonder melk er in
          Dank je Karien. Het meeste hier wisten we redelijk wat van, maar die opmerking ‘met of zonder melk’ is heel intrigerend. Misschien zou hier wat ruimere aandacht aan geschonken kunnen worden. Vraag me af of het een meer voorkomend verschijnsel is. Voor een jonge of nieuwe moeder hier mee geconfronteerd worden zonder dat iemand ook maar de geringste notie heeft,is niet alleen heel frustrerend, maar ook van levens belang voor de baby ivm het op gang brengen van de juiste darmflora en immuniteit. Hebben we mee gemaakt met onze tweede, wel borsten , te weinig melk.

  10. Karien zegt:

    Lactatie is een hoogst interessant proces. Ik ben als zoogdier intussen al ervaringsdeskundige door,even rekenen, al meer dan 5,5 jaar borstvoeding. Bij ons collega zoogdier het varken wordt de lactatie in gang gezet door de hormonale veranderingen rond de geboorte. Hierdoor sluiten de tight junctions in de melkklier waardoor lactose (melksuiker) geproduceerd door de melkklier osmotische druk kan opbouwen, er water wordt aangetrokken en er melk wordt geproduceerd. Doordat die junctions in het begin nog open zijn, kunnen er wel mooi veel antistoffen naar de melk (biest) gaan. (de mens krijgt door een andere placenta wel al meer antistoffen mee in de zwangerschap dat terzijde). later in de lactatie wordt melkgift steeds meer een kwestie van vraag en aanbod door meer lokale (autocriene) controle.

    Vele voedingsmiddelen hebben natuurlijk invloed op de hormonale balans in het lichaam.
    Bij zeugen , en koeien, weten we het aardig te sturen. Nu de mens nog.
    Ik ben weer aan het denken gezet. Granen lijken echt niet ons natuurlijke voedsel. In onze intensieve veehouderij worden de dieren gevoerd met, tja, onder andere, granen, soja en mais.
    We produceren er in ieder geval toch maar mooi goed eiwit mee. Knappe dieren toch dat ze dat kunnen maken van die “crap”.

    • James zegt:

      En hoe lang gaan die dieren mee op die “crap”? Ik leerde vroeger melken op mijn vijfde of zesde onder de oude Lena, die toen meen ik al 13 jaar was en ik meen me te kunnen herinneren dat ze nog ettelijke jaren mee gedraaid heeft. Ik denk dat hoge produktie en rendement of return on investment wel eens niet in elkaars verlengde kunnen liggen. Maar dat is een ander verhaal.

  11. Pingback: Nederlandse vertaling van Wheat Belly in 2013: Tarwebuik – Broodbuik | gripopkoolhydraten.nl

  12. antonetta zegt:

    valt brinta onder ””tarwe”” ?

  13. Juul zegt:

    Oh my! Ik zou als atletische gebouwde dame nog jaloers worden op zo’n voorgevel! Toch ga ik er geen graan/tarwe om eten, haha 😉 Maar jee, even serieus, waar stevent onze wereld op af met al die vreselijke eetgewoonten..! Hoe kan het dat er nauwelijks artsen zijn die zich hierin verdiepen? Als wetenschapper moet je toch met open mind alle informatie tegemoet treden? En kunnen begrijpen? Maar goed dat er steeds meer mensen komen die een tegengeluid laten horen! (en Melchior, je verwoordt het echt geweldig. Ook al is het bittere ernst, een glimlach kan ik afentoe niet onderdrukken met je prachtige zinnen en dito illustratieve foto’s). En ook al kunnen we de wereld niet in 1 dag veranderen, het beste voorbeeld is altijd nog je eigen gedrag. Dus iedereen die dit menens is: leef en eet waar je voor staat.

  14. Willem van Doorn zegt:

    1. Nou weer geen soja (jammer) en wel weer havermout (gelukkig). Geef me nu eens een boodschappenlijstje, waarmee ik naar de supermarkt kan en vertel me waar de supermarkt is (hier in Thailand waar ik woon) waar wat op dat boodschappemlijstje staat te koop is.
    2. Ik ben helaas door een computercrash het artikel dat in de Volkskrant stond over de voeding in Okinawa (Japan) kwijt geraakt, maar op dat Japanse eiland verorberen ze veel sojaproducten en ze worden er aan de lopende band over de 100 jaar. Is toch ook interessante informatie? Of is dit verboden anti-paleoreclame? Op het Atkinsforum mag je niets zeggen over hun heilige guru en zijn dito dieet, en zo zijn er meer clubs (zoals het officiele voedingscentrum) die zich zo opstellen. Dat heb je als je er onbewezen meningen erop na mag houden, waarmee je wel mag proberen je gelijk ermee te halen (met als argument: onze club is groot en sterk, dus moet wel wat wij verordoneren dat waar is ook waar zijn). Niet je mening te uiten zou vrij moeten zijn, maar alleen verworven wetenschap te uiten zou vrij moeten zijn.

  15. Willem, het is allemaal een kwestie van perspectief.

Plaats een reactie