Professor Tim Noakes voor de diëtisten-inquisitie

Er is weinig verschil tussen de Spaanse Inquisitie en de hetze die wordt gevoerd tegen professor Tim Noakes.

Er is weinig verschil tussen de Spaanse Inquisitie en de hetze die wordt gevoerd tegen professor Tim Noakes.

Alweer zo’n tien jaar geleden werd de Zweedse huisarts Annika Dalqvist door een troep bloeddorstige diëtistes voor het medisch tuchtcollege gedaagd omdat ze het in haar bolle toet haalde de snel groeiende diabetespopulatie in haar praktijk het advies te geven meer vet te eten en koolhydraatrijke producten als brood, pasta en aardappelen liefst helemaal te laten staan. Haar patiënten gingen met sprongen vooruit. Ze konden hun medicatie afbouwen of zelfs staken. Het aantal doorverwijzingen wegens complicaties daalde sterk. Oude wijven stonden op uit scootmobielen. Hadden het Zweedse equivalent van het Persoons Gebonden Budget niet meer nodig. Ouwe lullen ontdekten tot hun grote genoegen dat het gecompliceerde neurohydraulische systeem waar het voortbestaan van onze soort in ultimo van afhankelijk is na jaren van volstrekte weigerachtigheid weer begon te functioneren. Het volk praatte erover, Dalqvist kreeg het erg druk en de diëtistes gingen door het lint. Deze vrouw moest worden gestopt, haar bevoegdheid het vak van arts uit te oefenen moest haar worden ontnomen.

Het tuchtcollege liet er geen gras over groeien. De Zweedse Gezondheidsraad tuigde zelfs een speciale commissie op die moest uitzoeken of de adviezen die Dahlqvist haar diabetespatiënten gaf inderdaad zo levensgevaarlijk waren als de diëtistes beweerden. De commissie nam de tijd. Dahlqvist ging intussen gebukt onder het stigma van kwakzalver. Ze zag zich zelfs gedwongen haar baan in de groepspraktijk op te geven, omdat collega’s haar hangende het onderzoek verboden haar diabetespatiënten de tegendraadse adviezen te geven. Dat die mensen in alle opzichten gezonder werden en dat iedereen met een internetaansluiting op pubmed kon lezen dat koolhydraatrestrictie bij diabetes type 2 superieur is, daaraan hadden deze ambtenaren geen boodschap.

Na twee jaar kwam de commissie met haar oordeel. De adviezen van Dr. Dahlqvist waren in overeenstemming met de huidige wetenschap en konden in de klinische praktijk worden beschouwd als best practice. Ze mocht haar artsenbevoegdheid gewoon houden. Inmiddels had Dahlqvist eieren voor haar geld gekozen en werkte ze lekker anoniem en zonder gezeik op een Spoedeisende Hulp, maar het was een leuke opsteker. Het betekende dat haar stiekeme weekend-consulten met wanhopige patiënten in het gebouwtje van de scouting niet illegaal waren. En de ziedende diëtisten – net als overal ter wereld gesponsord door bakkers, snoepfabrikanten, frisdrankboeren en colporteurs in nepboter – beten spectaculair in het stof. Het was – ik geef het toe – een prachtig gezicht.

Vandaag en morgen herhaalt de geschiedenis zich min of meer en wel aan de andere kant van de wereld, in Kaapstad, Zuid-Afrika. Professor Tim Noakes, sportarts en inspanningsfysioloog, moet zich voor het tuchtcollege verantwoorden omdat hij een jonge moeder op Twitter heeft geadviseerd haar baby bij de overgang van borstvoeding naar vast voedsel gepureerd vlees, groenten en fruit te geven in plaats van de gebruikelijke op graanproducten en suiker gebaseerde babypapjes. Noakes houdt zich al vanaf het begin van zijn carrière met voeding bezig en beleefde zo’n zes jaar geleden een ommekeer in zijn denken, toen hij zich realiseerde dat veel welvaartsziekten voortkomen uit een mismatch tussen de verwachtingen van onze darmflora en ons genoom en de moderne voeding. Zowel de literatuur als eigen onderzoek overtuigde hem ervan dat mensen gedurende hun evolutie zijn aangepast aan een voeding zonder graanproducten en toegevoegde suiker en dat met name zuigelingen en peuters relatief veel vet nodig hebben om de spectaculaire ontwikkeling van hun brein zowel energetisch als structureel te kunnen faciliteren.

Sinds Noakes bekend maakte dat hij de officiële voedingsadviezen, die hij zelf decennia lang heeft verdedigd, als arts en wetenschapper niet langer met een goed geweten kan uitdragen, ligt hij zwaar onder vuur. Noakes is namelijk niet zomaar iemand. Hij behoort tot de internationale top in zijn vakgebied en heeft drie keer eerder gelijk gekregen in controversiële kwesties. Zeker in Zuid-Afrika geldt hij als de verpersoonlijking van de onafhankelijke, waarheidszoekende, objectieve wetenschap. Als Noakes zegt dat brood, ontbijtgranen, pasta en andere deegwaren en suiker eigenlijk niet geschikt zijn voor menselijke consumptie en dat ze aan de basis liggen van een groot deel van de welvaartsziekten, dan hebben de producenten van deze lucratieve handel een serieus probleem. En dan zullen die dus alles doen om hem het zwijgen op te leggen.

Kop van Jut (dat wil zeggen dat ze vooruit geschoven is) is diëtiste Claire Julsing-Strydom, president van de Association for Dietetics in South Africa (ADSA), een club voor conventionele diëtistes die bestaat bij de gratie van zo’n beetje alle grote fabrikanten van uit graan, suiker en plantaardige olie gemaakte levensmiddelen. Heel uitgekookt kozen Strydom en de lobby die ze vertegenwoordigt een semi persoonlijk advies over kindervoeding als aanleiding om Noakes aan te vallen. Kinderen en zeker babies liggen lekker gevoelig. Ze brengen het zo dat zijn onverantwoorde adviezen nu niet alleen volwassenen schaden, maar ook onschuldige kindjes het leven zullen kosten. In hun propaganda zetten Strydom en kompanen Noakes neer als een lugubere Dr. Death die volkomen gestoord is geworden en in zijn waanzin ook de toekomst van de natie in de afgrond stort.

De werkelijkheid is precies omgekeerd. De adviezen van Noakes zijn in overeenstemming met de fysiologie van de (opgroeiende) mens en produceren een robuust en gezond fenotype, vrijwel onafhankelijk van het in deze tijd zwaar overgewaardeerde genotype. De adviezen van Strydom et al produceren de pathologische fenotypes die momenteel zo prevalent zijn, denk met name aan overgewicht en de diverse manifestaties van het metabool syndroom.

Als het Zuid-Afrikaanse tuchtcollege onafhankelijk is – en helaas zijn ingewijden daar niet van overtuigd – zal het uitgebreide literatuurstudie doen alvorens tot een uitspraak te komen. Noakes zelf heeft die literatuurstudie al lang en breed gedaan. In een document van ruim 2000 pagina’s onderbouwt hij zijn standpunten. Strydom & Co hebben weinig meer te bieden dan een kopie van de adviezen van het Zuid-Afrikaanse voedingscentrum, naar goede internationale traditie meer gebaseerd op bakerpraat en kretologie dan op humane fysiologie en wetenschap.

The lovely Karen Thomson doet vandaag en morgen live verslag van de inquisitie. Niemand weet wanneer de jury haar oordeel velt, maar de hele wereld kijkt mee en iedereen met een IQ van 80 of meer weet dat Noakes aardig zeker van zijn zaak is voor hij iets roept en dat een eventuele uitschrijving uit het artsenregister wereldwijd tot gefronste wenkbrauwen zou leiden. Volg Karen en retweet. Noakes heeft overigens ook meteen maar een populaire versie van zijn omvangrijke verdediging gemaakt. Dat boek, met de titel Raising Superheroes, verschijnt in juli. Op 26 september is Tim Noakes keynote spreker op het eerste Ancestral Health Symposium Nederland, waarvoor nog enkele kaarten beschikbaar zijn 🙂 . Wie niet boekt is gek.

#NoakesHearing

Give ‘m hell, Prof! The world watches.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

213 reacties op Professor Tim Noakes voor de diëtisten-inquisitie

  1. Marietsebiel zegt:

    Zet hem op Tim Noakes !!!
    Op twitter ! hashtag #NoakesHearing
    Door daar een tijdlijn van te maken kun je alle commentaren volgen.

  2. Diëtistenpraktijk Pranger zegt:

    Goedemorgen,

    Ik reageer niet direct op dit artikel maar vroeg mij af of er artikelen zijn en achtergrondinformatie/ervaringen over het paleodieet bij (borst)kanker en uitzaaiingen.

    Zelf ben ik positief over het paleo dieet en ken een collega die hier veel ervaringen al mee heeft.

    Ik wacht uw reactie eerst af.

    Met vriendelijke groet

    Carin Pranger

    06-23535922

  3. Janet Noome zegt:

    Te triest voor woorden dit! Het gaat helemaal niet over de inhoud. Dit hoort in een openbare discussie “uitgevochten’ te worden niet in een nep klucht. Ik schaam me plaatsvervangend voor mijn Zuid-Afrikaanse collega’s en wind me er verschrikkelijk over op. Zonde van de energie en totaal voorbijgaand aan het belang voor de volksgezondheid. Noakes verdient een medaille in plaats van hoon. Zoals deze man zijn nek uitsteekt om terrein te bevechten voor een juiste voedingsaanpak bij DMT2, etc. Diep respect voor zijn moed en voel me nu al bevoorrecht om hem te ontmoeten op 26 september in Groningen.

  4. Hear, hear. Telkens als ik in negatieve zin over diëtistes schrijf, krimpt mijn hart een beetje omdat ik weet dat ik wegbereiders als jij en je collega hierboven tekort doe. Maar de mensen die er toe doen kennen het onderscheid. AHS-NL wordt een feest. Vereerd dat ook jij komt spreken!

  5. Hoi Melchior, ik zou graag naar het symposium komen, maar vanuit België lukt het niet om te betalen. Kan ik overschrijven? VISA gebruiken? Groetjes, Rebecca.

  6. Hoi Rebecca,

    Ik zal iemand die er verstand van heeft je laten mailen, is dat okay?

  7. Hearing uitgesteld tot 23 november, ha, ha, ha. Commissie was niet voldoende voorbereid en verkeerd samengesteld. Ze hebben zich volkomen vergaloppeerd. Wedden dat ze dit stilletjes gaan afblazen?

  8. Hans zegt:

    Ha , zo’n ( gesponsorde) commissie die zichzelf nu al voor paal zet……. en al hoeveel zieken en erger veroorzaakt , om te lachen als het niet zo triest zou zijn .

    Nostracarbs , verwijzend naar de mafia , mooie bijnaam voor de kliek van foute diëtisten die nog ( steeds onwetend ? ) vatbaar zijn voor de tentakels van Big Food en z’n broer Big Pharma .

    Gelukkig gaat het tij keren zie http://www.ancestralhealth.nl/

  9. Robert zegt:

    GO NOAKES GO ,
    Bedankt voor dit artikel Melchior , wie denk jij wie de Nederlandse Noakes gaat worden ?
    Ik had ingezet op Hanno Pijl , 3 arts en voeding congressen geleden had hij in zijn slides toen al staan EET GEEN GRANEN !, 2 congressen geleden was dat vervangen voor eet volle granen ( hij had waarschijnlijk op zijn kop gekregen ) nu zet ik mijn geld in op Remko Kuipers of Esther Nederhof.
    Noakes vol in het nieuws , dan zullen die laatste kaarten wel snel verkocht zijn.

  10. Corrien zegt:

    Mooie post weer…..

  11. Iefke Janssen zegt:

    Wanneer worden we eens wakker. Jammer dat hier niet uitgebreid over geschreven wordt in kranten, tijdschriften ed.
    Een wederom goed artikel die ik zeker weer zal delen.
    Dankjewel Melchior 🙂

  12. Hans zegt:

    Deze dietist is de DAA , de dietistenclub in Australie niet welgevallig ……. ( oeps ,kan m’n trema’s niet vinden ) en treft ridicule maatregelen .
    http://www.babyboomersandbellies.com/blog/2015/06/expelled-by-daa-dietitians-association-of-australia/
    Paar reacties :

  13. Hans zegt:

    Druk op Twitter ? , ook ik lees daar inmiddels , hield het ooit niet voor mogelijk 😉
    Kan het zijn dat mijn plempsel hier van vandaag in de spam zit vanwege meerdere links ?
    V.w.m.b. niet onbelangrijk wat er downunder gebeurt ……

  14. Hans zegt:

    Moderatie ofzo ,, zucht ” 😉

  15. Zeven zegt:

    Robert, dit filmpje is al eens langsgekomen. Ik heb deze dame niet nodig om mij uit te leggen dat er in de paleotijd geen ingeblikte vis bestond en ik ben erg blij met het feit dat ik me geen zorgen hoef te maken over polio enzovoort. Tedx is geloof ik een zijstraat van Ted Talk, Tedx kan iedereen organiseren 🙂

    Wat Tim Noakes betreft, te knullig voor woorden.

  16. Hans zegt:

    Hoi Zeven , zag je bericht ,

    Melchior Meijer

    Dat kan niemand zien in de reactie’s helaas , geen idee waarom niet , Alex heeft me ergens ooit verteld om feeds in te stellen …. rechts boven aan in je scherm .

    Als je daar op klikt zie je de reactie’s op reacties’s wel , misschien kan iemand dat op dit blog duidelijk uitleggen en plaatsen 😉 Vooralsnog ( ook voor mij nog steeds ) onduidelijk .

    Wat wel heel duidelijk is , http://www.burnfatnotsugar.com/index.html

    Speciaal voor ons aller Robert , ga er even voor zitten , de dokter tekent het duidelijk uit :- )

    Trouwens alles heel leesbaar http://www.burnfatnotsugar.com/index.html

  17. Hans zegt:

    De Diet video klikken bedoelde ik dus ….

  18. Hi, hi, Christina Warinner 🙂 .

  19. Verrek, dat blog werkt nog…

  20. De dieetboekjes die om de haverklap verschijnen en stuk voor stuk ‘bestsellers’ worden, vervullen mij met grote weerzin. Wil ik daar wel deel van uitmaken? No way.

  21. Marietsebiel zegt:

    Melchior. Als je maar geen recepten in je boek opneemt 😉 Wat heb ik daar een hekel aan. En van die lijstjes: 10 dingen wel of juist niet eten. En dan die voorgekauwde maaltijden, met bijgevoegde ingrediëntenlijstjes, met liefst nog adresjes waar je die kan kopen. Walgelijk ! ( Nog maar te zwijgen over die namaakbrood/cupcakes enzo.)
    De hele creativiteit wordt kapotgemaakt.

    Natuurlijk is het handig om elkaar tips te geven, hoe je echt eten kunt maken.
    Maar het begint met écht eten herkennen !!!
    Dat zie ik zo vaak, dat ze elkaar gaan vragen: Is dat Paleo ? Goeie vraag ! En dan de antwoorden. Die gaan alle kanten op.

    Een eenduidig antwoord is er niet. Want iedereen heeft een andere conditie. Ik zie vaak recepten met heel veel fruit, die heel lekker lijken.
    B.V. een kersen ijsje: bevroren kersen 120 gr en kokosmelk 120 ml; samen 25.6 gr carbs. Zowat mijn dagelijkse dosis, dus kan ik daarnaast geen enkele carbs meer eten. Niet doen, voor mij ! Dan kies ik toch liever wat anders.

    Mijn voorkeur gaat uit naar leren herkennen wat echt eten is en waarom dat zo belangrijk is. Dit laatste als eerste 😉 kennis dus.
    Dan daarbij hoe dat toe te passen bij jou speciale conditie, eventuele ziekte en het voorkomen van ziekte.
    Dus handvaten om zelf onderzoek te doen. Dat doe je altijd op je blog, dus waarom niet in je boek ?

  22. Bedankt voor de heads up, Mariet! Het wordt zeker geen dieetboek, maar die hele business maakt me soms misselijk.

  23. willem zegt:

    Soms schuilt de wijsheid in een enkel zinnetje:’Maar het begint met écht eten herkennen’.
    Dank je wel, Mariet.

  24. willem zegt:

    … om vervolgens het helemaal eens te zijn met Melchior: …maar die hele business maakt me soms misselijk…’.
    ‘Misselijk’, voor meerdere uitleg vatbaar.
    Ja, alles lijkt doordrenkt van materieel gewin. Is het dat ook meestal. Een verademing zal het komende boek zijn, zo schat ik in. Hoever ben je eigenlijk, Melchior?
    (Ik ben aan het afronden, trouwens).

  25. Hans zegt:

    @ Willem ,
    Schat in dat je een gesigneerd exemplaar kan scoren hier , collectors-item , http://www.ancestralhealth.nl/ 🙂

  26. Dan ben je behoorlijk veel verder dan ik, Willem 🙂 ! Ik ben ver, maar heb nog geen land in zicht. Uitdelen op het symposium heb ik inmiddels afgeschreven. Ach, het loopt niet weg. Ik verwacht niet dat iemand Spreadbury en Cunnane gaat interpreteren.

  27. En Mobbs al helemaal niet. Want wie wil dat nou lezen 🙂 .

  28. Zeven zegt:

    Thanks, Hans 🙂

    Melchior, wat ik zie van jouw blog schuilt jouw kracht in het helder uitleggen van ingewikkelde materie zonder dat je daarbij het wetenschappelijke verhaal uit het oog verliest. Ben erg benieuwd naar je boek.

  29. Hans zegt:

    @ Zeven ,
    Daar heb ik dus niets aan toe te voegen . Als HET boek er maar komt , opdat we van iedereen die er wel toe doen willen/kunnen lezen met uitleg en liefst rap een beetje , de klok tikt door 😉

  30. Hans zegt:

    @ Melchior ,
    Neem aan dat als je Spreadbury , Cunannane en Mobbs op een leesbare manier ,, vertalen ” wil op jouw manier in je boek is er al veel gewonnen voor de geinteresseerde leek , zoals ik als ,,spons” 😉

  31. Dank 🙂 ! Het komt, maar zowel broodschrijverij, ‘het gewone leven’ als Twitter 🙂 slurpen nogal wat kostbare boektijd op.

  32. Zeven zegt:

    Hey Hans en Melchior,

    Naar ik heb begrepen is er een enorme toename van diabetes 2, met alle bijkomende kosten. De wetenschap is denk ik al wel ver genoeg qua onderzoek. Zweden heeft LCHF al ingevoerd al optie voor diabeten, de stap om er wat mee te doen gaat binnenkort denk ik gewoon gezet worden. In Canada zijn er diabeten die advies krijgen om wat vetter te eten in plaats van koolhydraten. Een boek als dat van Melchior is dus prima getimed. Zoals Hans terecht opmerkt, heel veel mensen hebben denk ik wel interesse in een ‘vertaling’ van serieus onderzoek.

  33. sigme zegt:

    Melchior, ander kijk je nog even naar het enige zinnige dieetboek dat ik ken, jij kent het volgens mij ook. Het dovemansorendieet (Maarten ’t Hart). Inclusief lijstjes van wat wel en wat niet te eten. Prachtige anekdote ergens in dat boek, waarin iemand -op dieet- vindt dat ‘ie roze koeken mag eten, want die stonden niet in de lijsten horende bij het gevolgde dieet, dus dat mocht vast wel.

  34. Hans zegt:

    Duidelijke taal van prof. Noakes

  35. Tije zegt:

    Hans, Noakes gebruikt goeie argumenten maar ik vind het jammer dat hij zijn emoties niet helemaal in de hand heeft. Op zich niet erg, maar in de ogen van een leek komt hij misschien pedant en verongelijkt over.

  36. Jus zegt:

    Misschien lichtelijk off-topic maar toch:
    Het begin van een Paleo levensstijl is natuurlijk borstvoeding, zoals Tim Noakes ook zegt 🙂
    Voor succesvolle borstvoeding is steun (tijd!) van de partner van groot belang blijkt uit onderzoek. Daarom zou het een stap in de goede richting zijn als vaders en moeders langer verlof zouden hebben, zodat meer kinderen vanaf het allereerste begin een paleo levensstijl kunnen handhaven.
    Met het tekenen van deze petitie steun je dus indirect een paleo levensstijl voor baby’s!
    http://www.oudersvannu.nl/papapetitie/?kl=4677&ku=558231&utm_source=SIM&utm_medium=email&utm_campaign=20150623_OVNO_Nieuwsbrief_23-06&utm_content=&utm_term=papa-petitie_859

  37. Dairy Solutions zegt:

    Tije, ik snap wat je bedoelt maar toch is dit imho een een duidelijke win voor Noakes by knock-out. De plastic praatpop in de studio kraamt alle bekende voorgebakken op angst gebaseerde (= effectief, de Paus doet er goede zaken mee) stierenpoep uit zonder onderbouwing. Een krampachtige poging om de status van haar beroepsgroep in stand te houden ( http://bit.ly/1SPo4jr ). Ze slaagt daarin niet denk ik, juist het betrokken en enigszins emotionele betoog van Noakes geeft overtuigend aan waarom heel SA ‘aan de Banting’ is.

  38. Jo tB zegt:

    Ik heb net het filmpje bekeken, en Professor Noakes komt op mij niet emotioneel over, in tegendeel, zeer rationeel. Hij zet haar iedere keer voor blok om met long term studies te komen die bewijzen dat haar dieet gezond is. En zoals Noakes zegt: die zijn er niet. Zij komt steeds met het Stellenbosch onderzoek, die Noakes onderuit haalt omdat het flawed was, o.a. omdat de Banting dieet er niet bij betrokken was. Ze had wel een bijzonder suurpruim mondje gedurende het interview. Wat Noakes betreft was het tegen een blinde muur lullen, hij drong niet door. Een vruchteloze bezigheid, wat te merken was dat hij gefrustreerder werd (hand over zijn hoofd strijken).. Ik merkte wel dat zij op een gegeven moment met een mond vol tanden zat en niet meer uit haar worden kon komen.

  39. Hans zegt:

    @ Tije juni 23, 2015 om 9:00 PM ,
    Je mening deel ik niet , de druk op prof. Noakes is nu gigantisch. Als je meerdere interview’s ziet op internet zie je , lijkt het , dat hij wat onzeker overkomt , denk dat je dat bedoelt ?

    Ik ken prof . Noakes (nog) niet en ken zijn houding ( nog) niet , maar tot nu toe wat ik van hem weet is het een HELD ! Zijn houding , nee niet marketinggericht , lijkt me ondergeschikt en zeker niet van belang hier 😉

    En wat hij zegt , waar het om gaat uiteraard , als je daar de nadruk oplegt , is geen spelt tussen te krijgen……

    En wat is er mis met emoties , moet je die in de hand houden ? Lamaar gaan…. 🙂

  40. Hans zegt:

    Vraag me eigenlijk af in hoeverre reacties hier nog zin hebben ? Twitter gaat zo snel…..

    Iedereen maar aan de Twitter 😉

  41. Jo tB zegt:

    Las net het volgende in een boek dat ik aan het lezen ben:

    A doctor’s acute skills of observation, physical examination and deductive reasoning, which used to be considered his most essential diagnostic tools, have now been replaced by reliance on narrowly interpreted lab tests and lists of numerical diagnoses allowable by insurance plans. The health insurance industry has forced the entire practice of medicine to restrict itself to pre-approved numbered codes for both the diagnosis and the treatment of all health conditions. Drugs or surgery are usually the only therapies offered by modern medicine, even when they are inappropriate. So if an illness does not show up clearly on a lab test or fit a diagnostic code, and if there is no known surgical or drug treatment for the symptoms, then it is as though the problem is not real.

    En hoe zit het in de dieet wereld?

  42. Jo tB zegt:

    Aan de andere kant van de wereld doen ze het veel beter, althans tot dat zij ook voor de medical board gedaagd worden:

    http://i.stuff.co.nz/life-style/well-good/teach-me/69718519/its-time-to-flip-the-food-pyramid-say-nzs-lowcarb-highfat-advocates

  43. Jo tB zegt:

    Here is Aussie/NZ humour for you:

    Replace processed foods with foods low in Human Interference !!!!

  44. Dairy Solutions zegt:

    LOL @Hans, ‘..geen spelt tussen te krijgen.’ Pun intended?

  45. Hans zegt:

    Ja , Ferdinand , allebei hihi , de broer van tarwe , spelt maar dan wel biologisch ( ben nog steeds verslaafd aan macaroni met ham en kaas , veel ui en knof en pesto btw ) , maar dat prikding bedoelde ik natuurlijk , scherp opgemerkt van je, uiteraard 😉

  46. cocky zegt:

    blijven reageren hier, hoor. Twitter is niet mijn ding, en hier kan je alles nog eens rustig nalezen en -zoeken. Ja, beetje oubollig misschien, maar ik vind het prettig zo!!

  47. willem zegt:

    Niks niet oubollig, Cocky! Twitter als communicatiemiddel is wellicht handig voor de snelle jongens en meisjes onder ons om oppervlakkigheden te wisselen, maar even vluchtig als natte sneeuw: het smelt voor je ogen en is niet meer terug te vinden.

  48. cocky zegt:

    We go for it, Willem, en we blijven posten hier, ik ga ook weer eens wat beter mijn best doen…..

  49. @Jus, sorry ik was hier even weg, vandaar dat je reactie een paar dagen in moderatie stond. Ja, borstvoeding is het begin van een evolutionair normaal leven, dus tekent allen die petitie of kom met een beter alternatief 🙂 . Alle moeders moeten ongehinderd kunnen zogen.

    @Willem en Cocky, dat dacht ik ook (voor de goede orde, ik heb als leerling verslaggever nog precies een half jaar gewerkt op een tijpmachine met kopijvellen), tot ik het medium leerde kennen. Niks vluchtig. Het is een goudmijn. Probeer het maar eens een maandje. Je moet wel leren om het efficiënt te gebruiken. In het begin slokt het als je niet uitkijkt hele dagen op.

    Verder dank voor de aandacht voor dit dooie blog. Ooit zal ik het nieuw leven inblazen 🙂 .

  50. willem zegt:

    Ha, die Melchior. Het is je gegund hoor, dat getwitter…

    Even, hier maar, wat anders.
    Cecile Janssen, redacteur Foodlog en auteur (bijna iedereen daar noemt zich ongegeneerd auteur, eigen beperkingen niet kennend, blijkbaar), is weer zo’n voorbeeld van onnozelheid en vooringenomenheid wanneer ze klakkeloos Fransen vertaalt en, met onverholen instemming, citeert:
    ‘Het ‘paleo-dieet’ (gebaseerd op wat onze voorouders zouden hebben gegeten toen ze nog jager-verzamelaars waren): granen, zuivel en bewerkte producten zijn verboden, waarmee het een van de meest koolhydraatarme en monotone voedingspatronen diëten.’

    Dat ‘paleo’ nou net de enige voedingswijze is die niet onder de term ‘dieet’ hoort te vallen, daar hadden we het hier al vaak over. Dat ze klakkeloos deze voedingswijze ‘monotoon’ noemt, is tekenend. ’s Ochtends brood, ’s middags een kadetje en twee croissants (en voor de kinderen een heerlijke pannenkoek), met ’s avonds een fantastische pastaschotel, kijk, dat is pas afwisselend..

  51. Corrien zegt:

    @Jo; dapper dat die prof en dr dat daar aandurven; zelfs LCHF boter-kaas-eieren is al veel beter dan SDCD, zoals Willem hierboven zo prima illustreert…..

  52. Marietsebiel zegt:

    Ha, Willem en Melchior en Cocky, er wordt me wat afgel*ld op deze wereld, en dat allemaal door de ‘animal’ mens. Andere animals hebben daar geen last van, die kletsen hun soortgenoten niet de oren van de kop 😉
    Maar ja, we hebben de taal toch ook ontwikkeld uit ons brein en dan zullen we die gebruiken ook.

    Twitter doet me soms denken aan een stam die Margaret Mead bezocht en beschreef. Eens in de zoveel tijd (waarschijnlijk als de irritatie en spanning te hoog waren opgelopen ) kwamen ze allemaal samen en begonnen allemaal tegelijk naar elkaar te praten/schreeuwen. Niemand luisterde naar elkaar en iedereen spraak zijn eigen grieven uit. Als ze schor waren was het afgelopen ( deze laatste zin is van mij, lijkt me logisch ) Daarna gingen ze weer in peis en vree verder met leven.
    Margaret Mead vond dit ook raar, maar na bestudering kwam zij tot de conclusie dat het heel effectief was. Iedereen kon zijn ei kwijt en omdat ze de anderen niet aanhoorden was er ook niemand beledigd.
    Dus veel gebabbel op twitter lijkt daarop. Je ei kwijt en dan is het maar goed dat het vluchtig is. Hoef je er ook niet bij stil te staan. Maar zo als MM zegt ook vaak een goudmijn van informatie, die je letterlijk uit de eerste hand krijgt en waar je normaal nog een tijdje moet opwachten. En dat dan wereldwijd.
    Wel schiften anders wordt je gek en loop je als een gek achter een schreeuwlelijk aan 😀

  53. Jus zegt:

    Dankjewel Melchior!

  54. Willem, het verbaast me niks. Ik ga nu een spetterend feestmaal bereiden in ons ‘opstappertje’ (zo noemde de witgoedhandelaar het fornuisje dat we kochten omdat het in een klein gat in de keuken moest passen) waarvan de analfabete Cecile nooit zou vermoeden dat het paleo is. Is dat dat mens met die… ach laat ik nou eens niet vilein worden.

    Weet je, ze doen en roepen maar Willem 🙂 .

  55. Hans zegt:

    Melchior , ben benieuwd naar het spetterend feestmaal dat je nu aan het bereiden bent . Je recepten hier zijn schaars , dacht ik en niet onterecht vanwege je hardcore paleo..

    Ben toch benieuwd eigenlijk naar je eetpatroon , dus wat je zoal eet .

    Partner is andersdenkend begreep ik ? Hier ook min of meer , dat conflicteert ……..

    Volgaarne receptuur , ingrediënten , bereiding , en resultaat , bewijs ,d.m.v. foto’s 😉
    ,, Photo’s or it didn’t happen ” ofzoiets lees ik op het web 😉

    Over fornuizen , paleo en Cecile en Dick en anderen , valt wel een aparte post te maken denk ik 😉

    ’t Blijft koken/stoven/bakken natuurlijk 🙂

  56. Riesjart zegt:

    Is deze al opgepikt hier?

  57. Dank, Riesjart! Hanno Pijl zou hebben gesproken op ons symposium, maar ontdekte dat hij op dat moment van een al geboekte vakantie in een ver buitenland geniet. Als deze aflevering een succes wordt, boeken we hem beslist in voor 2016.

  58. Twitter killed the weblog star..

  59. Robert zegt:

    Het paleo sprookje is toch allang uit. Kom terug in de werkelijkheid……
    http://www.welt.de/gesundheit/article143663905/Das-Maerchen-von-der-gesunden-Steinzeit-Diaet.html

  60. Mooi voorbeeld van een religieus artikel vol meningen en stropoppen en zonder een spatje biologie. Naarmate meer RCT’s de brede therapeutische/preventieve effecten van paleo bevestigen, zullen dit soort propagandaverhalen frequenter verschijnen en valser van toon worden.

  61. Robert zegt:

    Hahaha, zijn dit soort opmerkingen de laatste stuiptrekkingen van de paleo sekte?

    Gelukkig heeft het overgrote deel van de bevolking schijt aan de paleo verzinsels.

  62. Wel eens van Cochrane gehoord, Robert? Hou het American Journal of Clinical Nutrition de komende tijd even in de gaten. Nogal high impact, al zegt dat je waarschijnlijk niks. Het ‘overgrote deel van de bevolking’ dat je er bij haalt staat nou niet bepaald bekend om haar scherpzinnigheid. De wetenschap zal dat binnen nu en een maand of twee weer eens bevestigen. Ik deponeer hier ook maar alvast een nieuw begrip: Pijleo 🙂 .

  63. Hans zegt:

    Nou had ik ook nooit van Cochrane gehoord ……. maar ja , nog van zoveel niet gehoord 😉
    Zonder sponsoring en echt onafhankelijk , het bestaat ! En ook in NL. blijkt http://dcc.cochrane.org/welkom
    Heb zo het vermoeden dat het ook voor http://www.ancestralhealth.nl/ van belang kan zijn , misschien nog een sprekert ?

    Bedankt Melchior , kom ik weer te laat ,door jou, achter dat scherm vandaan 🙂

  64. Alex zegt:

    http://www.ericwmanheimer.com/blog

    “On Monday I heard that my systematic review of the Paleolithic diet for the metabolic syndrome has been accepted by the American Journal of Clinical Nutrition, the TOP nutrition journal in the world.”

    Eric W. Manheimer / Esther van Zuuren / Hanno Pijl / Zbys Fedorowicz

    Ere wie ere toekomt. 😉

    En aangezien dit bericht over prof. Noakes gaat: http://lavamagazine.com/the-heroics-of-dr-tim-noakes/

  65. willem zegt:

    Dick Veerman (Foodlog) haalt Melchior aan en wijst op het komende symposium.
    En legt vervolgens de volgende vraag voor: ‘Als er vanuit de biotechnologie weinig harde bewijzen zijn voor absolute stellingnames vóór vet of juist tégen bijvoorbeeld brood of de slopende kracht van melk, is bewijs vanuit de biologie dan wel hard?’
    Ben benieuwd of daar discussie ontstaat.

  66. Hanno Pijl (Pijleo) is dan in het buitenland en kan niet, maar first author Eric Mannheim kan en wil wel. Helaas ligt de halve organisatie van AHS-NL unplugged op een of ander strand. Ik weet niet of er geld is om nog een buitenlandse spreker te laten komen en of we nog aan het programma kunnen sleutelen.

    AJCN. Ze willen het bij ons presenteren. Hoe mooi kun je het krijgen… Eigenlijk zijn we verplicht een list te verzinnen. To be continued.

    Willem, ik vind bovenstaande vraag van Dick Veerman onbegrijpelijk. Ik snap de vraag niet. Weet jij wat hij bedoelt?

  67. willem zegt:

    Bij Veerman, Melchior, weet je zelden wat hij bedoelt te zeggen. De handigheid, en tegelijk zijn zwakte, is om beweringen en vragen zodanig ‘filosofisch’ te verpakken dat er altijd een vluchtroute voor hem is. Hij noemt dat ‘prikkelen’, om tot discussie te komen en liefst tot een eindconclusie (die in feite chronisch ontbreekt op FL).En daarbij kikt hij op deelname aan de discussie van bekende personen, zoals Dr. Frank en Klootwijk.
    Wellicht stelt hij de vraag of er uberhaupt wel bewijs te vinden is voor gezondheidsaspecten van voeding. In dit geval vraagt hij zich af of de biologie wel met harde bewijzen kan komen waar de laboratoriumkennis van voedingsstofjes tekortschiet.
    Het begrip logica noemt hij dus niet.

  68. cocky zegt:

    Nou, weet je, het is weer de bekende knuppel in het hoenderhok gooien van Dick Veerman, en ietje anders verpakt, dat was de eerste gedachte die in me opkwam toen ik je berichtje las, Willem.

  69. O dear. Heb het gelezen. Nu eerst een interview, dan kom ik er op terug. Er staat ook een heel slordige fout in. Niet ik ben de drijvende kracht achter het symposium, dat is Esther Nederhof. Dr. Esther Nederhof, voor de Veermannen die academische status extreem belangrijk vinden (als het ze uitkomt).

  70. Hans zegt:

    En toch , en toch …….

    Wat lijkt me het leuk om met gelijkgestemden maar ook anti-polen en noem maar wie en hoe te ontmoeten en over alle kneuterigheid en vast(geroeste) meningen/feiten heen te stappen op die dag http://www.ancestralhealth.nl/

    Hoop op vele aanmeldingen , van diverse pluimage en denkrichtingen , vele mensen te ontmoeten die (nog) virtueel zijn via internet.

    Presentatie van http://www.ericwmanheimer.com/blog op het AHS.nl zou natuurlijk feest zijn !

    Voor wat mij betreft , mensen die niet komen tenzij het echt niet kan op 26.sept. , een gemiste kans !

  71. Robert zegt:

    En nog een paleo leugen de prullenmand in!

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22889633

  72. Tije zegt:

    Robert, je valt in de herhaling…. Op november 2, 2013 om 8:11 PM haalde je precies hetzelfde onderzoek aan!
    Melchior reageerde toen met de volgende comment:
    ” Robert,

    Dank voor het aanhalen van dit oude bericht.

    Fritsche keek naar onderzoeken met in totaal 500 mensen (!) die gedurende korte tijd wat extra meervoudig onverzadigde vetzuren aan hun standaard voeding toevoegden. Dagelijks 6 gram meer zonnebloemolie, 5 gram meer maïsolie, 7 gram meer koolzaadolie, etc. Hij constateerde dat bij deze mensen niet (statistisch significant, wat iets anders is dan fysiologisch significant, maar dat terzijde) meer ontstekingsfactoren circuleerden dan bij mensen in de controlegroepen.

    Hieruit concludeert hij dat linolzuur wel degelijk goed voor hart- en bloedvaten is.

    Wat hij niet meldt is dat alle personen die in deze studies waren geïncludeerd al een hoge achtergrondinname van n-6 hadden. Vrijwel iedereen in een westerse samenleving krijgt met zo’n beetje elk standaard eetpatroon al suprafysiologische doses n-6 binnen. Verwachten dat het beetje extra dat er in die ‘interventiestudies’ bovenop wordt gegooid ook maar enig verschil zou maken, getuigt van een fundamenteel gebrek aan fysiologisch inzicht.

    Zo’n interventie zou alleen zinnige resultaten laten zien tegen de achtergrond van een linolzuur-naïeve populatie.

    Vandaar dat de eerste interventiestudies – zoals de Anti Coronary Club van de onfortuinlijke dokter Joliffe – zo rampzalig verliepen voor de groepen die met maïs-/zonnebloem-/katoenolie gingen koken.

    Begrijp je dit?”

    Jij hebt daar vervolgens niet meer op gereageerd, zoals je vrijwel nergens meer op terugkomt. Maar goed, geeft niet! Gezellig, zo’n huistrol. Af en toe beetje eten geven….. Zo issie braaf….Nee, koest en in je mand. Niet happen naar het baasje…. Foei!

  73. Robert zegt:

    Paleo betekent toch leugens en bedrog?

  74. Hans zegt:

    🙂 Ach gut , een reactie van een trol met de hersenen van een wurm , in ieder geval waar de domheid van af straalt , waar je koest en foei tegen roept, het ding luistert niet Tije , evenmin als de slakken die ik verbied van m’n plantjes af te blijven in de tuin .

    @ Trol Robert , hoe staat het met je zoektocht naar kanker en het voorkomen c.q. genen en zo , zit daar nog progressie in en wil je dat delen hier , juist omdat paleo het niet is voor je ?

  75. Tije zegt:

    Hans, niet teveel je ongenoegen uiten richting Robert hoor, want daar krijgt hij juist een kick van!

    Er moet toch een andere manier zijn om deze trol af t richten?! Misschien met koekjes….!

    @Robert, elke keer wanneer je iets plaatst dat niet te dom voor woorden is, krijg je een koekje! (van tarwebloem, met veel suiker) Zo issie braaf…..

  76. Jo tB zegt:

    Iedereen zou deze presentatie moeten bekijken, over “gezondheid” . Geen wonder dat ziektekosten de pan uit vliegen.

  77. Jo tB zegt:

    Er ging iets fout. Dus nog een keer.

  78. Alex zegt:


    Grant Petersen: The Big Bang Theory…of Bicycles
    hij heeft ook een blog / boek: Eat Bacon, Don’t Jog ; Get Strong. Get Lean. No Bullshit.


    Prof. Jeff Volek – ‘Nutrition for Optimising Athletic Performance’

  79. Robert zegt:

    En wéér een paleo leugen naar de prullenbak….

    http://gezondxl.net/is-glutenvrij-eten-echt-gezonder/

    En een goed commentaar (niet van mij)

    “Voor wie het interesseert hier een goede, wetenschappelijke analyse van wat er zoal in dat boek verkondigd wordt: http://www.aaccnet.org/publications/plexus/cfw/p
    En voor wie dit wetenschappelijke verhaal wat zwaar te verteren vindt: William Davis blundert er flink op los, met allerlei foute aannames, onbewezen uitspraken en ronduit foute informatie. Er is helemaal niks mis met tarwe en tarweproducten. Het enige wat je dik maakt, is de combinatie van te veel calorieën en te weinig beweging. Het maakt verder totaal niet uit of je die calorieën haalt uit tarwe of uit spelt of een ander soort hypevoer.

    Overigens is het beslist niet de voedingsindustrie die verantwoordelijk is voor de glutenvrij-hype(*), maar waren het de alternatieve dombo’s — zij namen aan dat wanneer een glutenvrij dieet goed is voor iemand met een glutenallergie, het vast ook wel goed zou zijn voor alle andere mensen. Nonsens natuurlijk, want dan kunnen we ook roepen dat we beter geen pinda’s kunnen eten of tal van andere voedingswaren waar sommige mensen allergisch voor zijn.

    *: Eigenlijk wel een grappig mechanisme: zolang de alternatieve hoek achter iets staat is het ‘goed’ en ‘gezond’ en ‘natuurlijk’ — maar zodra men erachter komt dat een bepaalde hype onzin is, schuift men het gemakshalve maar op het bordje van de voedingsindustrie, want die is uiteraard verantwoordelijk voor alles wat fout is. De voedingsindustrie is alleen glutenvrije producten gaan aanbieden omdat er ineens een grote vraag naar ontstond. En misschien heeft dit er ook aan bijgedragen dat de alto’s er niks meer van moesten hebben 🙂

  80. cocky zegt:

    Zo Hans, nog iemand voor je om de degens mee te kruisen op het AHC,maar of-t-ie komt, deze Robert??

  81. Hans zegt:

    @ cocky ,

    Geen twijfel mogelijk , iemand met zo’n interesse/ervaring in (een) bepaalde welvaartsziekte zal zeker aanwezig willen zijn op het AHS zou ik verwachten. Leuk om Robert te ontmoeten !

    Van degens kruisen is geen sprake voor wat mij betreft , sta open voor voor alles , het is zo allesomvattend , ben spons 😉

    @ Robert , van de eerste link kan ik niet onder de indruk zijn , de tweede werkt niet .

    Koekie bai ? 🙂

  82. Sorry Robert, je hoeft het natuurlijk maar één keer te eten.

  83. Alex zegt:

    Hans, de 2e link van Robert (aaccnet.org oftewel American Association of Cereal Chemists) lijkt naar Julie Jones https://melchiormeijer.wordpress.com/2012/12/05/meer-apocriefe-nonsens-over-tarwe/#comment-11201 te verwijzen, oude koek dus (als gewoonlijk van Robert, het is komkommertijd en hij brengt een beetje leven in de brouwerij).

    Toch had hij op de site van de eerste link ook ter verrassing http://gezondxl.net/koolhydraatarm-eten/ kunnen kiezen… 😉

  84. Gert van der Hoek zegt:

    Tour de France: de gele truidragen Chris Froome baart opzien. Hoe kan zo’n klein mager mannetje zoveel kracht hebben? Het fijne is er nog niet van bekend, maar het woord “ketonen” doet de ronde.
    Dat kennen we natuurlijk. Een aantal duuratleten experimenteert met een LCHF eetpatroon, sommigen doen het er goed op, anderen hebben teleurstellende ervaringen. Je moet verstandig omgaan met koolhydraten, niet zomaar laag gaan zitten bij topsport.

    Maar : er lijkt meer aan de hand in Team Sky (het team van Froome) dan LCHF. Er wordt ook gesproken over ketonen in de vorm van supplementen. Is een dure grap, maar dan heb je ook wat. Dat blijkt, ook andere team leden doen het heel goed.

    Dit artikel vertelt wat meer over supplementeren van ketonen (zoekterm in het Engels: “ketone esters”) om sportprestaties te verhogen:

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4212585/

  85. Gert van der Hoek zegt:

    Aanvulling: een minder technisch artikel:

    Ketone-Based Sports Drink Promises Edge For Athletes

    http://sport.mpelembe.net/home/ketone-based-sports-drink-promises-edge-for-athletes

  86. Marietsebiel zegt:

    Ja, ketonen zijn heerlijk om te sporten. Geen suikerdip !
    Die fietsers hebben niet veel vet, dus ik begrijp wel dat zij ketonen bij eten. Ik had 14 dagen niet gesport i.v.m. vakantie en dacht dat het wel even moeilijk zou zijn. Ik doe nu een vastenkuur à la Jason Fung en ben lekker hoog met de ketonen. Het ging fantastisch. Geen centje pijn, ook geen spierpijn of andere ongemakken.
    Geef mij maar ketonen 😀

  87. Guido Vogel zegt:

    Zie Peter Attia’s zelfexperiment met exogene ketonen: http://eatingacademy.com/personal/experience-exogenous-ketones

    “Animal models (e.g., using rat hearts) and unpublished case reports in elite athletes suggest supplemented BHB produces more ATP per unit carbon and per unit oxygen consumed than glycogen and FFA. This appears to have been the case in my anecdotal exercise.”

  88. Jo tB zegt:

    Gert, misschien is Vroome bij Kieran Clarke van Oxford University geweest. Er wordt blijkbaar veel gespeculeerd over dat “drankje” van Vroome.

    http://nos.nl/tour/artikel/2047361-twijfel-rond-geheim-drankje-froome.html

  89. Hans zegt:

    Hope(n)lijk zijn we na de Tour weer verlost van allerlei ( commercieele/hype ) zin/onzin , en gaan we weer over tot de orde van de dag met nuttige zaken zoals Guido hierboven .

    Neemt niet weg dat ketonen terecht in de belangstelling staan , Maar marginaal , bij topsporters ?

    En hoe dan bij de ,, gemiddelde” burger-sukkel zoals ik en velen en mij 🙂

    Tot nu toe bevalt mij het bierviltje uitstekend 🙂

  90. Hans zegt:

    ,, En hoe dan bij de ,, gemiddelde” burger-sukkel zoals ik en velen MET mij “

  91. Gert van der Hoek zegt:

    Over het bierviltje gesproken. Ik kwam een fantastisch artikel tegen over de rol van zwavel bij het ontstaan van artherosclerose. Een hypothese, maar bij mij was sprake van een regenbui aan vallende kwartjes en puzzelstukjes die op hun plaats vielen.

    A novel hypothesis for atherosclerosis as a cholesterol sulfate deficiency syndrome – http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4456713/

    Dat artikel sluit aan bij de post van Melchior over secundaire trombi enz., maar die kan ik zo gauw niet meer vinden.

    Een beetje bierviltjeseter krijgt zat zwavel binnen, maar te weinig zonlicht en veel voorkomende toxische stoffen kunnen roet in het eten gooien. Denk aan: kwik (vullingen van amalgaam…) of glyfosaat (thank you James!). Een hartaanval , een verstopte kransslagader, als ultieme reddingspogingen. Met medicijnen tegengaan van “inflammatie” om plaque opbouw tegen te gaan werkt contraproductief.
    Tijdens het verhaal vele interessante uitstapjes, die gebruikt worden om de hypothese te onderbouwen. Van alles komt langs, nitroglycerine en haarvaatjes, magnetische velden en zonlicht. Ik vond het adembenemend.

    Nieuwe richtlijnen? Nee: biologisch voedsel, rijk aan zwavel, voldoende zonlicht (vitamine D slikken is nauwelijks een alternatief voor zonlicht), af en toe bloeddruk en hartslag verhogen (wegrennen voor leeuwen 😉 ). Naar mijn idee biedt het artikel ook aanknopingspunten om nog eens kritisch te kijken naar alle mogelijke verstoringen van de magnetische velden in je lichaam (aarden, thank you Mariet!) .Expliciet wordt verwezen naar de AGE’s, dat heeft Melchior ook al eens keurig uit de doeken gedaan. De auteurs tekenen nog even aan, dat voldoende zwavel kan beschermen bij diabetes.

    PS: als je meer zwavelrijk voedsel gaat eten, schijnt dat het kwik van je amalgaam vullingen actiever te kunnen maken. Zoistaltiedwat.

  92. Alex zegt:

    “Dat artikel sluit aan bij de post van Melchior over secundaire trombi enz., maar die kan ik zo gauw niet meer vinden.”

    Wellicht omdat het tussen de reacties verstopt zit?

    Terugblik, vooruitblik en verantwoorde oliebollen

    http://eu.ironman.com/triathlon/news/articles/2015/07/joint-heath.aspx “What to Eat for Better Joint Health”

    Niet alleen in Groningen nieuwe activiteiten dit jaar: http://www.ironman.com/triathlon/events/emea/ironman/maastricht.aspx 😉

  93. Daniel zegt:

    @gert. Dat artikel ga ik eens goed bestuderen. Ik had al eerder gelezen dat Zwavel erg belangrijk is. Correct me if i am wrong, maar volgens mij adviseert Terry Walhs ook om veel kruisbloemigen te eten omdat daar veel zwavel inzit. Het zou volgens haar helpen bij het ontgiften.

  94. Ik heb in dit verband ook al eens geopperd dat het eventuele beschermende effect van wijnconsumptie moet worden gezocht in het toegevoegde sulfiet 🙂 . Stephanie’s zon als acculader-theorie is inderdaad erg elegant.

  95. Corrien zegt:

    @ Gert
    Klinkt goed. Herken ik wel wat in:
    Gebruikte voorheen MSM ter bestrijding van hooikoortsklachten.
    Toen ik in 2004 een hersenkneuzing opliep, bemerkte ik een opmerkelijke vermindering van de mind-fog toen ik weer MSM ging gebruiken in de pollen-tijd.
    http://superfoodme.nl/msm-wat-het-is-en-waarvoor-je-het-kunt-gebruiken/

    Sinds ik LC en later bierviltje ben gaan eten zijn alle klachten dermate vermindert dat wel of geen MSM-suppletie geen invloed meer heeft.
    Misschien moet ik nu op zware dagen aan een Froome-drankje 😉

  96. Corrien zegt:

    klachten zijn verminderD dus

  97. Hans zegt:

    😉 Dank Miek , het zgn. ,, voedingscentrum” , iets met kat in het nauw ……. , Matthijn Tromp heel veel dank en Junglen Zwaan dank voor de post .
    Kan me niet aan de indruk onttrekken dat er e.e.a. aan het bewegen/schuiven is 😉
    Voedingscentrum toont zijn ware aard , eindelijk ?

  98. Hans zegt:

    Dank wederom Alex voor je oplettendheid , ik moet beter lezen 😉
    Had het gemist op FL , zal het lezen daar + reacties.en hoop dat er in een jaar zaken ten goede zijn gekeerd bij ons aller Voedingscentrum ……

  99. Gert van der Hoek zegt:

    Dank je wel voor de link Alex, dat is nog steeds een mooi draadje om terug te lezen.

    PS: wat kan Malcolm McKendrick het toch simpel ogend opschrijven: What happens to the carbs, part II – http://drmalcolmkendrick.org/2015/07/19/what-happens-to-the-carbs-part-ii/

  100. Gert van der Hoek zegt:

    Nog even een aanvulling op het verhaal over sulfaat, ik had het bij eerdere lezing niet 100% helder: de link tussen sulfaat en zonlicht (hypothese,maar toch).Citaat uit een interview met de hoofdauteur van bovengenoemd artikel, de bekende Stephanie Seneff.

    “Stephanie Seneff: My biggest excitement in terms of what I’ve discovered is the idea, which I’ve published in a paper with co-authors, that sulfate is synthesized in the skin in response to sunlight. Sunlight catalyzes the synthesis of sulfate in the skin by an enzyme that’s called endothelial nitric oxide synthase. If true, it has tremendous impact on health”.

    http://www.alternet.org/food/meet-controversial-mit-scientist-who-claims-have-discovered-cause-gluten-sensitivty

    En het RIVM en de rest maar roepen: smeren, smeren, smeren. Een ramp. Veel mensen mijden bovendien de zon (bang gemaakt voor kanker) , met alle gevolgen van dien.

  101. Aldert zegt:

    Mooi plaatje op de header Melchior, maar eh… ik dacht dat er een schaars geklede schone door schuimende golven naar schelpdieren en zeewieren scharrelend zou komen te staan? 😉

  102. Alex zegt:

    Ready for fasting. IF, … again ……

    “Ik lig in het ziekenhuis. Ik heb een hartinfarct gehad. Gedoterd en
    stent geplaatst. Met de mobiele telefoon is het lastig een berichtje plaatsen. Dus later meer.”

    Mariet, heel veel sterkte toegewenst. Hopelijk gaat het je gauw weer beter. *hugs*

  103. willem zegt:

    Verdorie, Mariet, wat is dat nou?
    Veel sterkte. Met jouw enorme geestelijke kracht lukt het je vast wel gauw weer ‘normaal’ te doen.

  104. Stillewillie zegt:

    Oh no, Mariet wat ellendig! Heel veel beterschap.

  105. Karien zegt:

    Hallo Melchior,
    Ik verwacht dat je dit ook interessant vindt: de laatste tijd heb ik me verdiept in het vasten en kwam een boek tegen van een Russische arts die patiënten begeleidt bij het droog vasten. Hij laat ze in zijn oord in de bergen zo’n 10 dagen vasten (geen water, geen eten), en daarna zijn ze genezen van de meest uiteenlopende, vaak ernstige, ziektes. Het beste bewijs dat voeding (of in dit geval géén voeding) en gezondheid met elkaar te maken hebben!
    Mocht iemand geïnteresseerd zijn in links naar diverse interssante websites, kun je me mailen op karien.achterberg@gmail.com.

  106. Gert van der Hoek zegt:

    Fantastisch interessant Karien, sorry ik heet geen Melchior….
    Ben begonnen aan het boek.

  107. Hans zegt:

    @ Karien ,
    Zal me daar ook in verdiepen.

    In het algemeen , denk dat Melchior druk is met van alles en nog wat , zijn blog er even bij in schiet , http://www.ancestralhealth.nl/ en andere zaken , even geduld en genieten van de mooie zomer 😉

    Aanbevolen : Melchior hier https://twitter.com/PolderPaleo

    @ https://mariethoen.wordpress.com/ , Hoop dat het goed/beter gaat ?

  108. Corrien zegt:

    Sterker nog; hij is aan ’t verhuizen

  109. Gert van der Hoek zegt:

    Vasten, “droog” en “nat” blijft me fascineren. Een Italiaan – Giuseppe Matarese – doet onderzoek in deze richting. Eén van zijn conclusies: “Fasting is beneficial in the prevention and amelioration of the clinical manifestations of autoimmune diseases” . Mooi toch?

    Hoe dat werkt is niet duidelijk. Eén van de dingen is, dat de aanwezigheid van het hormoon leptine drastisch daalt bij vasten. Leptine heeft een sterk inflammatorische werking. Inflammatie is gerelateerd aan veel chronische – lees auto-immuun – ziekten. Minder inflammatie, dát willen we allemaal. Het uiteindelijke resultaat is een beter werkend immuunsysteem?

    Fasting-induced hypoleptinemia expands functional regulatory T cells in systemic lupus erythematosus

    Volledig artikel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3288569/

    Kortom: regelmatig vasten “is overal goed voor”. Ketose bootst vasten na? Ben je gezond, dan is regelmatig vasten/ketose een goede onderhoudsbeurt? Mankeer je wat: dan vaker en/of langer vasten/ketose?

    PS: anderen beweren dat in sommige situaties het toedienen van leptine zinvol kan zijn, het laatste woord is er nog niet over gezegd.

  110. Jo tB zegt:

    Gert, ik ben diverse keren op internet tegengekomen dat vasten voor vrouwen niet zo goed is. Je komt veel sites tegen die zeggen vasten is goed om b.v. hart ziekten te voorkomen. Volgens een site die ik tegen kwam, zijn de meeste onderzoeken gericht op mannen, niet op vrouwen. Ik vond deze site een goede uitleg geven waarom vasten voor vrouwen niet goed zou zijn.

    http://paleoforwomen.com/shattering-the-myth-of-fasting-for-women-a-review-of-female-specific-responses-to-fasting-in-the-literature/#comment-1362

    Sex differences were relevant in two striking areas:
    1) women in studies covered by the review did NOT experience increased insulin sensitivity with IF regimes and
    2) women actually experienced a decrease in glucose tolerance.

    Wat ben jij hierover tegengekomen?

  111. Gert van der Hoek zegt:

    Jo, ik vind het lastig om informatie te vinden over vasten en tijdrovend. Want iedereen bedoelt weer wat anders met “vasten”. In de meeste onderzoeken ivm “vasten” die ik gezien heb, gaat het in feite om calorierestrictie en/of allerlei vormen van IF. Wat mij opvalt: de beuk er in gooien dat gebeurt niet, kan ik me voorstellen, recruteren van vrijwilligers voor een beetje IF en/of een beetje calorierestrictie en dan niet al te lang, is al moeilijk genoeg. In sommige onderzoeken combineren ze calorierestrictie met het geven van extra Medium Chain vet, ofwel: kokosolie/vet. Om het gevoel van honger te verminderen. En om de ketonen een boost te geven. Dat is misschien ook de functie van “bullet proof” koffie? Zelf nooit geprobeerd, trekt mij ook niet zo.

    Van onze Russische vriend Filonov begrijp ik dat er een heel groot verschil is tussen “echt” vasten (nat en/of droog) en calorierestrictie , IF . Vanzelfsprekend acht hij de resultaten beter bij “echt” vasten, bevestigd door de ervaringen van zijn patiënten. Maar ja, succesverhalen zijn leuk, maar zeggen niet alles, om het voorzichtig te zeggen. ( Dat geldt natuurlijk ook voor de succesverhalen met Paleo.)
    Maar er zitten m.i. zeker plausibele kanten aan zijn aanpak. Die hij niet uitgevonden heeft, er is een traditie in Rusland. Bij hem geen verschil gezien tussen mannen en vrouwen.

    Vasten heeft wel een goede voorbereiding nodig; zeker “droog” vasten moet je niet zo maar even doen.
    IF is geen enkel probleem. Goed om ervaring mee op te doen. Idem geregeld 1 of 2 dagen “nat” vasten,
    Droog vasten: na een een poosje “goed oefenen” een keer 24 uur of max 36 uur, meer niet, ook al gaat het lekker. Na de vast rustig weer beginnen, kleine hoeveelheden eten en drinken, beetje kefir of joghurt, goed water, geen vruchtensap, groenten, even geen vlees of vis. Evt probiotica om de darmflora te helpen. Langer “droog” , alleen onder begeleiding van een ervaren arts. Als je een half jaar of een jaar regelmatig “oefent” , dan is het resutaat van een keer echt vasten groter zegt Filonov.
    Zie verder de links van Karien.

    Je kunt veel vinden op PubMed met zoektermen: `fasting diet` , ´intermittent fasting` , “ketogenic diet’ , i.c.m. diabetes of PCOS of epilepsy. en uiteraard weight loss. Ook Volek cs hebben onderzoek gedaan in deze richting, zij vonden inderdaad dat bij sommige vrouwen het resultaat minder was vergeleken met mannen. Wel bij de meerderheid van vrouwen een OK resultaat. Dat is wel de trend in de onderzoeken, ook bij de meerderheid van vrouwen verbeteren bloedwaarden & gewicht.

    In Rotterdam – Erasmus MC – zijn ze er achter gekomen dat calorierestrictie bij kankerpatienten een paar dagen vóór een chemo, heel goed helpt om bijwerkingen te verminderen of zelfs te voorkomen.

    NB: als je zwanger wilt of kunt worden: wel evt vóór die tijd een keto dieet en/of IF (PCOS wegwerken bijvoorbeeld), maar zeker niet tíjdens de zwangerschap, of tijdens het zogen, ligt voor de hand en bleek o.a uit een test bij muizen.

    Als je het hebt over Paleo, dan denk ik dat een vorm van vasten daar zeker bij hoort. Een poot van de tafel 😉 .

  112. Gert van der Hoek zegt:

    O, nog vergeten: zoek/google eens op “prolonged fasting” , interessante dingen te vinden.

  113. Jo tB zegt:

    Hooray, finally someone is getting through to the kids to eat healthy!!
    http://www.myhealthwire.com/news/food/164

    How Baltimore Got Kids to Eat Their Vegetables

  114. Daniel zegt:

    Jo,

    Jason Fung heeft een 14-part serie geschreven over fasting. Deel 10 gaat over Women and Fasting (https://intensivedietarymanagement.com/women-and-fasting-part-10/). Hij sluit af met de woorden:

    Should women fast? Yes

    Should men fast? Yes

    Zijn komende serie gaat over type 2 diabetes.

  115. Daniel zegt:

    @Adriaan, ik heb de summary ff gelezen en deze zegt eigenlijk wat “wij” al jaren zeggen!!! Two thumbs up voor de Zwitsers!!! Wie mailt hem naar het voedingscentrum??? 😉

  116. Marietsebiel zegt:

    En de bron 😉 Dr. Malcolm Kendrick: “A Swiss Investment Bank gets it completely one hundred per cent right ”

    A Swiss Investment Bank gets it completely one hundred per cent right

  117. Hans zegt:

    Ach , over het voedingscentrum en ook andere gesponsorde clubs/instanties zoals universiteiten …

    Zal ze daar toch bekend zijn al die onwelgevallige info , al houden ze zich van de domme 😉 Ben benieuwd of er iemand van die clubs
    Zat.dag a.s. aanwezig is hier http://www.ancestralhealth.nl/
    Argusogen denk ik , maar wel aanwezig ? Unilever et al incognito , zal complot-denken zijn van mij 😉

    Ben blij met de sprekers zat.dag , zoals een bekend iemand hier zich ergens liet ontvalllen ,, Het is oorlog in gezondheidsland “

  118. Alex zegt:

    Er was 2 jaar geleden trouwens ook een rapport over suiker (Sugar Consumption at a crossroads) van Credit Suisse:

    https://publications.credit-suisse.com/tasks/render/file/index.cfm?fileid=780BF4A8-B3D1-13A0-D2514E21EFFB0479

  119. jan zegt:

    Goed idee Hans, mijn naam staat er nu ook onder. De aanklacht van Tim Noakes is het zoveelste bewijs van bedrog aan de burger. Massaal tegengeluid is naast steun aan Tim ook een aanmoediging aan onwetende burgers te beseffen dat het blinde vertrouwen in de voorlichting van instanties van voedings -en geneeskunde wetenschap niet deugen als zij niet onafhankelijk zijn.
    Melchior, met dit artikel over Tim (en vele andere) laat leg jij vaak loepzuiver de pijnpunten bloot.
    Hoe diep en verrot de misleiding van de burger rondom eigen gezondheid is, is nauwelijks te bevatten. Het leven en de gezondheid is te kostbaar om het te laten verwoesten door op geld- en macht beluste krachten. Internet is tegenwoordig deze een mooi medium voor verspreiding van kennis, Het gedachtengoed van Hyppocrates dat “voeding uw medicijn is” wint gelukkig terrein, Je ervaart dat dit niet te stoppen meer is. Er is wel nog een lange weg te gaan; het verdienmodel
    van de huidige geneeskunde en de “food-en drug industrie” zal nog vaak prevaleren boven de gezondheid en welzijn van de burger.

  120. Zelfs als het high tech is wordt het gesaboteerd zodra het echt werkt, Jan. Money rules en chronische ziekte is een fantastisch verdienmodel. Zie de nauw verholen vertwijfeling van deze kankeronderzoeker.

  121. Tije zegt:

    Ik heb ook getekend Hans! Free Tim Noakes!

  122. Hans zegt:

    Ha , mooi Jan en Tije en Melchior vast ook , dat jullie de petitie getekend hebben 🙂 !
    Wie nog meer ? Laat het hier eens weten !

    Hoe meer prof. Tim Noakes bekend is , hoe beter …. In goed Nederlands ,, Spread the news ” oftewel ,, Pomp het rond ” 🙂

    https://secure.avaaz.org/en/petition/Health_Professions_Council_of_South_Africa_Support_Prof_Tim_Noakes_in_his_quest_to_improve_eating_guidelines/?sIVIqjb

  123. Hans zegt:

    Heb btw op het AHS 2015 http://www.ancestralhealth.nl/ boek ,, The real meal revolution gekocht ” gesigneerd door de HELD Tim Noakes himself gekocht 🙂

    Prachtig , met geweldige recepten …… Meer heb je niet nodig , nou ja 1 dan , het boek van Melchior die in de maak is , en dan is het duidelijk , helder en klaar 😉

  124. marcel zegt:

    Natuurlijkheb ik ook getekend voor Tim Noakes.
    Ik ben benieuwd naar de strategie van de aanklagende partij: (weer) ontwijken of vol in de aanval?

  125. Hans zegt:

    Boek hier http://www.bol.com/nl/p/the-real-meal-revolution/9200000038699323/
    Anders hier nog e.e.a. http://realmealrevolution.com/

    Heb btw nergens enig belang bij ,op welke wijze dan ook , behalve paleo/LCHF/Banting gezondheid . Mag dat , ja dat mag 😉

    Spannend de komende tijd , Bigfood zal alle tentakels gaan gebruiken , prof. Noakes gaat ze van repliek dienen is mijn overtuiging , go prof .. !

    Leuk om te lezen wie er ( nog meer ) zoal getekend heeft ! Hope(n)lijk volgen er nog velen om prof. Noakes een hart onder de riem te steken 🙂

  126. Paula zegt:

    Ik heb getekend voor Noakes. Zal het ook delen op FB. Het boek is overigens super met goede recepten.

  127. Corrien zegt:

    Tuurlijk heb ik getekend….. en gedeeld op FB…..

  128. natuurlijk staat mijn handtekening eronder……

  129. Hans zegt:

    Weer 2 x 😉 🙂

  130. Hans zegt:

    Ah , +1 van de volgers hier Cocky , wie volgt/volgen ? 🙂

    Zolang MM druk is met werk en BOEK , begrijpelijk ” en geen/weinig tijd voor dit mooie blog , klooi ik maar wat triviaal aan hier 😉

    Neemt niet weg dat de trial van prof. Tim Noakes , eind deze maand in Zuid-Afrika , bloedserieus is en heel wat stof op zal doen werpen wereldwijd …….

    Dus teken de petitie !

    • Marietsebiel zegt:

      Hans, al 2 x getekend. Toen ( april 2015 ) met de hearing/trial op 4/5 juni, die toen is uitgesteld en dus binnenkort nu in november ( ik geloof 23 november ) weer wordt opnieuw opgepakt.

      Dus 2 x tekenen kan wel, vaak krijg je een bericht: uw hebt deze petitie al getekend !
      Nu niet 😀

  131. Hans zegt:

    Sttt…… Mariet , van meerdere mailadressen werkt het wellicht ook ?

    WTF , ’t is voor het goeie doel toch ? 😉 Worden we niet al te veel /te vaak ver¤€¤¾½¤ door Bigfood en Bigpharma ….. Het doel heiligt in dit geval (alle) middelen mij dunkt in dit geval 🙂

    Of het wat uithaalt is vers 2 , niks doen kan ook …….. 😉

  132. Tije zegt:

    Bijzondere goeie documentaire gisteravond op Ned. 2: http://www.npo.nl/focus-alles-over-vet/08-11-2015/VPWON_1241672

    Echt conclusies durft men niet te trekken, maar niettemin…..

  133. Jan van Woudenberg zegt:

    Tije, toch een mooie documentaire . De proefpersonen een week op streng vetarm eten wisten het wel, en waren voorgoed “genezen” : vaak een onbestemd hongergevoel, energiedippen,
    meer agressie. En dan is de rol van insuline in dit complex nog niet eens benoemd.
    Zeer herkenbaar in onze tegenwoordige samenleving. Zeer boeiende 50 minuten.
    Ook de aandacht voor omega 3 en de/hun toekomstgedachte van winning uit zeewier etc.
    Deze week nog te zien of te downloaden

  134. willem zegt:

    De vraag komt op: wie het weet, mag het zeggen.
    Alom meningen en vragen, vooral veel vragen, over de nieuwe richtlijnen van de Gezondheidsraad v.w.b. verantwoord eten, die nog in behapbare brokjes vertaald dienen te worden door het Voedingscentrum.
    Een aantal dingen is duidelijk. Er blijkt een lichte verschuiving t.o.v. de vorige richtlijnen te hebben plaatsgevonden, die wijst op passend bij wat gemakshalve de traditionele voedingswijze in de landen rond de Middellandse Zee wordt genoemd.

    In hoeverre herkent ‘paleo’ zich er eigenlijk in?
    Ja, nootjes worden aanbevolen. Veel groenten en fruit. Enne… ??

    Maar ook: geen, of hoogstens matig, gebruik van, vlees, en zelfs vis. Wel (volle) zuivelproducten, maar absoluut geen boter en zuinig met kaas. Pleidooi voor margarine en m.o.v.’s als zonnebloemolie en sojaolie.
    Koolhydraten, in volkorenvorm, worden aanbevolen. Eiwitten in de vorm van bonen staan hoog op de lijst.

    Aan de ene kant valt de Gezondheidsraad te volgen. Wil je de grote consumentenmassa aan een wat gezondere voedingswijze helpen, dan hoort de stap van het huidige, gemiddelde, eetpatroon niet te groot te zijn. An de andere kant vallen er veel vragen te stellen. Die lees je ook overal.
    Zo mag de vraag gesteld worden, waarom op basis van de huidige wetenschappelijke inzichten geen ‘ideaalplaatje’ geschetst wordt i.p.v.: ja, jongens en meisjes, die kant moeten we op. Maar omdat die stap nog veel te groot voor jullie is, doen we het rustig aan en adviseren we i.p.v. wit- volkorenmeel te gebruiken in de vorm van brood, pasta’s, en pannenkoeken. En mijd wel zoveel mogelijk suikers, en transvetten, en…

    Zo schiet het natuurlijk niet op. Terwijl een westers kenmerk als obesitas en een ‘beschavingsziekte’ als diabetes in omvang groeien, wordt de voedingsindustrie behoedzaam behandeld. De terechte vraag naar vormen van belangenverstrengeling tussen leden van de Raad en voedingsconcerns, direct, dan wel indirect, duikt hier en daar op.

    Nuchter en vanuit de rede,en de logica, bekeken, is de kernvraag natuurlijk: waarom niet kiezen voor een voedings- en leefwijze die raakt aan het meest passend bij ons genoom?

    Op basis van een lange lijst aan bronnen van wetenschappelijk onderzoek meent de Raad met deze aanbevelingen te moeten komen. Kernvraag is: gaan we op deze manier de explosie aan welvaartsziekten een halt toe roepen en deze omkeerbaar maken?

    Ik geloof daar niks van.
    Ingrijpende maatregelen zullen vroeg of laat nodig zijn. Minder macht aan de voedings- en chemische industrie zal politiek afgedwongen dienen te worden. Politiek? Dat zijn wij toch met elkaar? Ja, juist, dus is het aan ons.

    Er valt niet aan overheidssturing te ontkomen. De vrije markt is gewetenloos.
    Ik zei het al zo vaak: laten we eens beginnen met alle reclame gericht op kinderen, zeker in supermarkten, te verbieden.

  135. cocky zegt:

    @Willem, nee joh, zo schiet het echt niet op, we moeten zelf aan de bak. Wachten is het op het epistel van Melchior, misschien dat dat de mensen meer wakkerschudt dan dit waardeloze advies van de Gezondheidsraad.

    Het voedingscentrum buigt zich er nog over? Over die uiteindelijke adviezen ga je je echt zorgen maken vrees ik, want “we moeten het wel gemakkelijk houden allemaal”.
    Laatst las ik ergens dat er gemiddeld 10 minuten per dag aan het bereiden van het voedsel besteed werd. Pasta 5 minuten koken / saus uit een pakje / sla uit een zakje en dan heb je toch gezond gegeten, vindt het merendeel van Nederland. Zucht……

    By the way, Melchior is errug stil de laatste tijd, is het boek er bijna……………….??

  136. Gert van der Hoek zegt:

    Nederlanders die elke dag verse maaltijden bereiden worden zeldzaam. Ik zie het om me heen bij mensen van mijn leeftijd: 50+ en 60+ , hooguit een paar keer per week. Verder het liefst snel en makkelijk, rijst, pasta, afhalen, soep met brood, “gezonde” bulgur, quinoa, enz. En de nodige smoothies en shakes. De “krasse oudjes” van 70+ en 80+ doen het nog aardig goed, voor zover ze zelfstandig wonen: elke dag aardappelen, groente, vlees. Instellingsvoer: meestal een drama.

    De jonge neven en nichten: idem dito in het kwadraat. Een “Fresh Box” is makkelijk, leuk en biedt meer dan voldoende. Je schrikt van wat er in zit.

    Iets van 30% – dacht ik – van de volwassen Nederlanders haalt de aanbevolen “2 ons groente en 2 stuks fruit” per dag.

    Tegen deze achtergrond is het advies van de Gezondheidsraad behoorlijk heftig te noemen voor de gemiddelde Nederlander. Diverse gemiste kansen o.a. i.v.m. vetten. Unilever is natuurlijk heel invloedrijk in Nederland.

    Als je dan met Paleo aankomt, dan is dat voor een paar eigenwijze mensen?

  137. cocky zegt:

    Oei Gert, nog ernstiger gesteld met de “Nederlander” dan ik dacht, je noemt de adviezen van de Gezondheidsraad behoorlijk heftig voor hen.

    En voor wat betreft de krasse oudjes: laatst was ik op een verjaardag van een 90-jarige, ze zat met 4 vriendinnen van om en nabij de 90 jaar aan een tafeltje geanimeerd te druk te kletsen, heel gezellig en over van alles. Ik ken ze allemaal en zocht hun overeenkomsten : allemaal zelfstandig wonend, iedere dag ouderwetse pot koken zonder pakjes en zakjes, brood van de warme bakker, vlees van de ouderwetse slager, altijd verse groente en fruit van de groentenboer of van de tuin. Tel daarbij op een heel brede belangstelling met een frisse kijk op de wereld, niet naar de sportschool maar gewoon de hele dag in beweging en lekker buiten zijn als het droog weer is.
    Op het brood en de melk na veel overeenkomsten met Paleo, ook qua levensstijl. Ja, ik noem ze “eigen”wijs, en ze zijn mentaal en fysiek gezond oud geworden.

  138. Hans zegt:

    @ willem zegt:
    november 10, 2015 om 11:21 AM

    Willem , kan een heel eind met je opvattingen meegaan .

    Toch , waar je telkens de verantwoordelijkheid bij de overheid legt c.q. regelgeving plaats ik vraagtekens en die ,,overheid” doet tot op heden weinig tot niks. ( Op elk gebied btw 😦 ) .

    De overheid treedt terug in menig opzicht , in mijn opinie een laffe club .

    Waar je telkens ,, WE ” schrijft denk ik , leuk en aardig , maar WIE en HOE dan ……. 😉

    Kortom , hoe nu verder en wie doet eindelijk iets ……..

  139. willem zegt:

    Dag Hans.
    Het begrip ‘gezonde voeding’ is complex. De gemiddelde consument verdwaalt in het woud van onderzoeken en aanbevelingen, om maar niet te spreken van de gevolgen van de invloed die eetgoeroes op velen hebben.
    Een keuze maken voor bepaalde voeding kan cultureel bepaald zijn, milieugericht, Voedingscentrumaanbevelingen volgend, of uit wanhoop voor de bijl gegaan zijnde bij ‘goeroes’.

    De overheid heeft tot hoofdtaak het welzijn van de bevolking voor te staan. De invulling van dat begrip welzijn hangt af van een politieke visie op de taak van de overheid, het al dan niet vatbaar zijn voor lobbyisten van de voedingsindustrie, de graad van onwetendheid en een zekere mate van onverschilligheid.
    Je hebt natuurlijk gelijk wanneer je constateert dat ‘de’ overheid ‘weinig tot niks’ doet. Tenminste, vanuit onze optiek. Vanuit het belang van de voedingsindustrie is dat een materieel prima zaak. Haar wordt nauwelijks iets in de weg gelegd. Controlerende (semi)overheidsorganen worden wegbezuinigd, De vrije markt, neoliberaal gestuurd, minimaliseert regelgeving en geeft ruim baan aan de voedingsindustrie. Deze heeft nauwelijks oog voor gezonde producten, maar wordt aangestuurd vanuit de gedachte dat de winsten zo groot mogelijk dienen te zijn.

    Wanneer we moeten wachten op het ontwaken van een meerderheid van de bevolking, die kiest voor echt gezonde voeding (gezond, vanuit het oogpunt van de logica en recente, betrouwbare onderzoeken), dan zal het te laat zijn: de vreselijke gevolgen zullen in omvang exploderen, ook in andere delen van de aarde dan de westerse wereld. We leven niet in een dictatuur. Binnen onze democratie zal een meerderheid gevonden moeten worden die bereid is adequate maatregelen te nemen. Jazeker, regelgeving. Objectieve en verantwoorde keuze voor voeding is ontzettend gecompliceerd, en dus moeilijk. Ik hoef alleen maar te wijze op de marketingkrachten van de voedingsindustrie, verweven met economische en andere maatschappelijke krachten.
    Het begrip ‘vrije keuze’ is zeer relatief. Dat hebben diverse neurowetenschappers al aangetoond. Die z.g. vrije keuze van de consument zal al snel bepaald worden door de marketingwijze van de voedingsgiganten en de psychologie van de supermarkten. Denk aan het voorbeeld van het kind, dat ik vaak gaf.

    Ja, hoe nu verder, Hans?

    .

  140. Tije zegt:

    @Jan van Woudenberg,
    Ik had de presentatrice nog even via Twitter benaderd met de vraag of zij nog iets had gemerkt aan haar gewicht, door het eten van meer vet. De persoonlijke introductie van haar overgewicht in de documentaire wekte bij mij de suggestie dat ze hier actie op zou ondernemen. Maar helaas dat ze ontwijkend antwoordde en mij verwees naar de voedingsmiddelen die je volgens haar mag eten: fish, avocados, nuts. Hahaha! Dat is wel een heel beperkt lijstje met goed vetten, maar goed. Wat ik heel mooi vind is dat deze documentaire de deur dicht gooit voor een vetloosdieet en dat men een redelijk onderscheid maakt tussen daadwerkelijk goede en slechte vetten. Dat vind ik een mooie ontwikkeling.

  141. Jo tB zegt:

    In NZ is er prof Grant Scofield op dezelfde toer als Tim Noakes en heeft een boek geschreven What the Fat? Hij doet het blijkbaar beter in de paleo wereld alddar en heeft nog geen proces aan zijn broek.

    http://www.whatthefat.com

  142. Alex zegt:

    Home

    Jo, het is niet ‘de paleo wereld’ die prof. Noakes een proces heeft aangedaan, maar de gevestigde orde die zich door zijn boodschap bedreigd voelt en zoals blijkt uit zijn deelname aan AHS NL en de reacties alhier wordt hij door de paleo-ers wel degelijk gewaardeerd.
    Schofield is hier al vaker genoemd en gelinkt.

  143. Hans zegt:

    @ willem zegt:
    november 10, 2015 om 8:54 PM

    Willem , je beantwoord een vraag met (dezelfde) wedervraag 😉

    Met ,,WE” komen we er niet . Inmiddels heb ik niet meer de illusie dat er veel veranderen gaat . Zelfs in mijn familie/vriendenkring lukt het niet , niet willen/kunnen veranderen ….. Heb ze linkjes gestuurd , citaten , boektitels , video’s en wat niet al . Ben er mee opgehouden , dan maar ziek zwak en misselijk , inderdaad eigen verantwoordelijkheid maar dan niet later aankomen dat je er niet van wist.
    Om 1 typerend voorbeeld te geven : iemand krijgt statines voorgeschreven van de apotheekhoudende huisarts . Ik noem dat zijn ,,snoepwinkeltje” . Op mijn vele uitleg over voeding/leefstijl krijg ik het onthutsende antwoord ,,Ik denk niet dat ik dat ga doen , dan moet ik er teveel voor op geven ” Daar had ik niet van terug ….. al sta ik niet snel met de mond vol tanden 🙂

    Overigens hebben we het al vaker over jouw standpunten gehad dus laten we dat hier niet nog eens over doen.
    Wat ik wel hoop dat de trial van prof. Noakes eind november wereldwijd de aandacht trekt en een breed publiek kennis opdoet in de media , al vrees ik het ergste.

    Hier legt de held en innemende persoonlijkheid uit waar het om gaat :
    http://www.biznews.com/health/2015/06/18/tim-noakes-in-his-own-words-why-i-choose-to-go-on-trial/?utm_content=buffer4c711&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer

    Ben trouwens erg blij met zijn prachtige (gesigneerd door de prof himself op het AHS2015) boek The real meal revolution , lekkere recepten ook.
    http://realmealrevolution.com/

  144. Hans zegt:

    Volledig of topic , maar omdat de eigenaar van dit blog even druk is 😉

    Joehoe Folkert , https://www.google.nl/search?q=folkert+stropsma&biw=1440&bih=754&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAmoVChMIv4GR8YyJyQIVxuwUCh1Y9we4#imgrc=YHF7rMzEFyzBNM%3A , ben je er nog ? , mis je gevatte teksten hier al heel lang !

  145. Hans zegt:

    Via https://twitter.com/TheNoakesF/following kom ik op deze website , waar ik om moet glimlachen en trek van krijg ….. 🙂

    http://www.stuskitchen.co.za/pages/videos

    Ben nu denk ik Banting -adept 😉

  146. Hans zegt:

    Ow , en met het glaasje wijn van Folkert en biertje van mij 😉

  147. Hans zegt:

    In dit artikel http://www.foodstuffsa.co.za/hot-stuff/bad-carbs-good-fat/4308-tim-noakes-the-banting-revolution-continues-to-gather-traction-across-south-africa lees ik behalve veel info van prof. Noakes : ,, RMR ( = The real meal revolution ) has since been released in the UK and Australasia, as an imprint of Little, Brown and Company. The publication rights for Dutch and German editions have also been sold. ”

    Hoera , straks dus ook vertaald en bereikbaar voor een groter publiek 🙂

  148. Alex zegt:

    Waarom link je niet naar het origineel Hans? 🙂

    http://www.thenoakesfoundation.org/news/blog/profs-words-the-real-food-revolution-gains-momentum

    Je hebt in het verleden aangegeven dat je moeder lijdt aan macula degeneratie, wellicht dat dit artikel bij FL interessant voor je is: http://www.foodlog.nl/artikel/gojibes-is-wel-een-superfood/ waarin aangegeven wordt dat gojibes zeer rijk is aan zeaxanthine, waardoor slechts 2 gram per dag nodig is ter preventie. Bij Appie volgende week 30% korting.

    Graag gedaan. 😉

  149. Hans zegt:

    Toch dank Alex ! 😉

    Dat je dat nog weet van de MD van mijn moeder , ( inmiddels leed maar dit terzijde , 96 geworden ) . Je hebt het geheugen van een olifant 🙂
    Had het artikel voorbij zien komen vanochtend op Twitter van D.V. en stuur het door aan al mijn familieleden. En op naar de Appie !

    En dank voor het orgineel van prof.Noakes , dat had ik over het hoofd gezien , dank voor de correctie.
    Vraag me inmiddels af wie The real meal revolution gaat vertalen , M.M. ? :mrgreen:

    Of topic ,Ben jij de Alex die ik toegevoegd heb op Twitter ?

  150. Alex zegt:

    “Vraag me inmiddels af wie The real meal revolution gaat vertalen , M.M. ? :mrgreen:”
    Hopelijk niet, liever eindelijk een exemplaar van het uitgebreid uitgeschreven Paleo Perspectief in handen. 😉

    “Of topic ,Ben jij de Alex die ik toegevoegd heb op Twitter ?”
    Dat weet ik toch niet :-), geef effe ’n link. 😀 dan weet ik onder welke naam jij kwettert.

    Zoals reeds eerder aan MM geschreven, een berg aan triviale feiten onthouden, nergens anders voor te gebruiken dan om dit blog in leven te houden.

    Ik weet zelfs nog waar…. https://melchiormeijer.wordpress.com/2013/05/10/paleo-en-de-bacterie-die-acne-en-hernias-veroorzaakt/#comment-12652

  151. Alex zegt:

    Sorry, nog gecondoleerd met je moeder Hans.
    Een hoge leeftijd geeft wel enige troost, maar het verlies wordt daardoor niet minder.

  152. Hans zegt:

    Alex , je kunt toch bij je volgers zien of er sinds gisteren ene Hans incl. mijn achternaam staat , op de foto zit ik op m’n knieen bij m’n motor ( niet te aanbidden maar te repareren nadat-ie omgelazerd was ).

    ,, Zoals reeds eerder aan MM geschreven, een berg aan triviale feiten onthouden, nergens anders voor te gebruiken dan om dit blog in leven te houden. ” 😀

  153. Alex zegt:

    Was maar een geintje Hans, heb nog steeds geen twitter account, te verslavend gezien al die interessante dingen die geplaatst worden her en der. Het lijkt handig, alles op 1 plek, maar het gevolg is nog meer opties om dingen op te zoeken…

    Er zwerven heel wat Alex-jes (m/v) op het internet rond bij de weg. 🙂

    Dank je wel voor de ondersteuning, samen lukt het vast en zeker.

  154. Hans zegt:

    Sorry zeggen niet nodig Alex. Het was een bevrijding niet in de laatste plaats voor haarzelf.

    De angst voor MD zit er bij mij wel in ……. Zet me vaak aan het denken , paleo/lchf/banting ,
    wil ik wel zo gezond en oud worden ? Of gezond oud ? Dat je alleen overblijft , dat je zelfs kinderen overleeft ? Twijfel…..
    Toch maar goji bessen dan , ook al zijn Brouns en Seidell er niet van overtuigd maar dat zijn ze van meer zaken niet 😉

    Twitter is idd verslavend , maar wat een info , ik kwetter (nog) niet , lees alleen daar als spons zijnde 🙂

  155. Hans zegt:

    Ach kijk , wisseling van de wacht :

    http://www.biznews.com/health/2015/11/20/all-revealed-the-real-beef-that-dietitians-have-with-tim-noakes-banting-lchf/
    Claire Strydom , en nu Maryke Gallagher .

    Geen idee of dat wat uitmaakt voor Bigfood … 😉

  156. Hans zegt:

    Saaie boel hier qua reactie’s , tenzij jullie ( ook ademloos en verbaasd )https://twitter.com/PolderPaleo volgen en https://twitter.com/MarikaSboros , met haar prachtige verslagen van de trial deze week , van prof. Noakes .

    Wat een circus om 1 tweet ………

  157. Hans zegt:

    Alex , helpie helpie 😉

  158. Hans zegt:

    Zorrie Alex , november 27, 2015 om 5:42 PM , het werkt toch , duurde even , 🙂

  159. Hans zegt:

    Voor wie het wil weten ,artikelen hier , in februari gaat het circus verder ……..
    :
    http://www.timeslive.co.za/search/tim%20noakes/

    http://www.news24.com/search?q=noakes

  160. Hans zegt:

    Het boek waar ik zo blij mee ben , wel Engels en gesigneerd door de prof. himself tijdens het AHS 2015 , vanaf 24 maart 2016 in Nederlandse versie o.a, hier https://www.bruna.nl/boeken/the-real-meal-revolution-9789045031118

    Overigens hier video’s van deze geweldige , vrolijke , integere man http://realmealrevolution.com/real-meal-tv#all,p1

  161. Hans zegt:

    De hearing/trial via https://twitter.com/MarikaSboros en https://twitter.com/hashtag/noakeshearing?src=hash te volgen .

    Verbazingwekkend …….. , elke dag ! En dat moet tot 17 febr . duren , deze vernederende show ?

    Hoop prof. Noakes weer een hand te geven op AHS 2016 , als hij er al is na al deze ellende en overwinning 😉

  162. Hans zegt:

    Hey Cocky ,

    Had me opgegeven hier http://www.atlascontact.nl/real-meal-challenge/ is nu volgeboekt .
    Wel kan je e.e.a. volgen hier :
    https://www.facebook.com/realmealrevolutie/

    Voor lekkere recepten is dit ook een aanrader http://www.ditchthecarbs.com/ 😉

  163. Hans zegt:

    Denk dat mijn vorige reactie in de spam zit vanwege meerdere linkjes en MM is er niet .
    Cocky , ik heb ‘m al , helaas volgeboekt http://www.atlascontact.nl/real-meal-challenge/

  164. Hans zegt:

    En anders hier natuurlijk ook http://realmealrevolution.com/
    Cocky , zo kom je de tijd wel door tot de 24e ? 😉

  165. Gert van der Hoek zegt:

    Ook een soort inquisitie in 2015 richting Nina Teicholz . Teicholz maakt in het artikel “The scientific report guiding the US dietary guidelines: is it scientific?” dat verscheen in het BMJ, gehakt van de voedingsrichtlijnen in de VS.

    http://www.bmj.com/content/351/bmj.h4962

    Een overdreven groot aantal wetenschappers ondertekende een verzoek aan het BMJ om haar artikel in te trekken i.v.m. “talloze fouten en foute interpretaties”.

    Onlangs liet het BMJ weten volledig achter het artikel te blijven staan. Mooie overwinning!

    Bij de ondertekenaars van het verzoek om het artikel in te trekken zijn 6 Nederlanders te vinden.
    “Fout in de oorlog” klinkt wel erg sterk, maar zo voelt het wel een beetje.

    Jaap Seidell

    Wim Saris

    Daan Kromhout

    Martijn Katan

    Oscar Franco

    Ingeborg Brouwer

    https://cspinet.org/letter-requesting-bmj-retract-investigation

  166. Adriaan Keij zegt:

    Noakes won, met 4-1. Wie was die ene sufkop? Anyone?

    The Professional Conduct Committee has found Prof Tim Noakes innocent of unprofessional conduct.
    As we trusted, Prof Tim Noakes, founder of The Noakes Foundation, has welcomed the fact that the Professional Conduct Committee of the Health Professions Counsel of South Africa (HPCSA) has found him innocent of unprofessional conduct. The decision was a 4 – 1 majority.
    This ruling has far-reaching implications for every South African because it gives the seal of approval to the low-carb high fat diet that Professor Noakes and The Noakes Foundation advocate.
    Staat hier: http://www.thenoakesfoundation.org/news/media/the-professional-conduct-committee-has-found-prof-noakes-innocent-of-unprofessional-conduct

  167. Gert van der Hoek zegt:

    Via Prof Andro: hoe duidelijk wil je het hebben?

    You become what you eat —

    Fat and carbohydrate content in the diet induces drastic changes in gene expression, study in human’s (metabolically) close relatives, the pigs, shows

    In this study, 16 Göttingen minipig males (2-month old) were submitted to 13 weeks of differential diets to investigate the initial stages of diet-induced metabolic changes.

    Half of them were fed a high-fat/cholesterol, low-carbohydrate (HFLC) diet, and the other half were fed a low- fat/cholesterol, high-carbohydrate (LFHC) diet.

    After 13 weeks, the HFLC group weighted less and had dyslipidemia compared to the LFHC group. Liver, pancreas, and adipose tissues were collected at slaughter. Gene expression profiling of 83 metabolism-relevant genes was performed using high-throughput qPCR.

    In total, 41 genes were deregulated in at least one of the five tissues analyzed, with liver being the most drastically affected tissue.

    “The new knowledge gained in this study could potentially be of value for considering direct modulation of gene expression by nutrient content in the diet,” the authors write.

    suppversity.com | Mentzel, Caroline M. Junker, et al. “Fat and carbohydrate content in the diet induces drastic changes in gene expression in young Göttingen minipigs.” Mammalian Genome: 1-10.

    • aagje51 zegt:

      Hoi Gert
      Het staat er inderdaad echt. ” Weighted (sic) less and had dyslipidemia compared to the LFHC group. Ik probeerde het hele artikel te lezen maar helaas een paywall. Dyslipidemia is nou niet bepaald goed nieuws … Maar het hangt er vanaf wat ze eronder verstaan. Heb jij misschien een link naar de volledige tekst?

  168. Gert van der Hoek zegt:

    De truuk zit hem denk ik in het soort vet. Linolzuur gebruikt?

  169. Gert van der Hoek zegt:

    Het ging er mij meer om: het spul dat je eet is in staat om bepaalde genen uit of aan te zetten. Dat is duidelijk hier. “Vet” is niet altijd wat het lijkt te zijn.

    • Gert van der Hoek zegt:

      Dank je wel, Marcel!

      Low Carb High Fat : het vet was vooral reuzel. Kun je verschillend over denken.

      Aandeel vet in LCHF: 42%

      Aandeel Carbs in LCHF: 46%

      OK….

  170. GertvanderHoek zegt:

    Ancestral Health NL 2017, er kan weer geboekt worden 🙂 : https://ancestralhealth.nl/ , 5 kanjers van sprekers zijn al bekend gemaakt.

    • Ja, doe dat :-)! Het loopt nog geen storm. Zeer waarschijnlijk komt er ook een sportarts die vertelt over haar eigen ervaringen met paleo/low carb. De early bird korting is verlengd. In tegenstelling tot wat Hans suggereert, is Maastricht niet aan de andere kant van de wereld.

  171. jan zegt:

    Er is weer een nieuwe “martelaar” na Anika Dalqvist, Tim Noakes, en Gary Fettke: Ditmaal de Finse arts Anti Heikila met zijn boek “A life Without Drugs”. waar hij ervaring deelt en een gezonde leefstijl promoot. Hij pleit voor een kettodieet tegen de meeste ziekten van deze tijd zoals diabetes, hart-en vaatziekten, bloeddruk, cholesterol, Alzheimer enz.

    Dit achter deze link: http://www.liberteon.com/posts/finnish-doctor-persecuted-for-his-book-a-life-without-drugs/443/?fbclid=IwAR0bifp4yAaVzFrCrWFdtR9UWKcQcbaezWFpVzIMUxk2UzqezuJBRpsj7Tg

    het bericht is vergezeld van de volgende tekst: Liberteon

    “De boom van vrijheid moet van tijd tot tijd worden ververst met het bloed van patriotten en tirannen” – Thomas Jefferson

Geef een reactie op Melchior Meijer Reactie annuleren