Begint (graanziekte?) diabetes type 2 in de dunne darm?

Ik realiseer me dat dit antwoord aan Mariet eigenlijk wel een aparte post is.

Het heeft er alle schijn van dat de ‘oorzaak’ van vele vormen van diabetes type 2 bovenin de dunne darm zit.

Waarneming 1: Een ‘gastric bypass’ operatie van het type Roux en-Y leidt bij mensen met diabetes type 2 vaak/meestal tot acuut herstel van betacelfunctie en -respons. Direct na de operatie, dus ruim voordat gewichtverlies ook maar enig effect kan hebben, normaliseert de glucosetolerantie. Helaas heeft de interventie relatief vaak ook horribele bijwerkingen, zoals ernstige vitaminetekorten en invaliderende hypoglycemische episodes.

Er is bij diabetes type 2 dus iets mis met de talloze mega-ingewikkelde signaleringssystemen in het deel van de dunne darm dat wordt gebypassed. De hieruit voortvloeiende dysfunctie wordt acuut opgeheven als er geen voedingsinput is.

Waarneming 2: Precies hetzelfde ‘helende’ effect heeft plaats bij enkele weken tamelijk heftige calorierestrictie (600 kcal/dag). Het resultaat lijkt na stoppen van de interventie te persisteren. Krijgen de signaleringssystemen in de dunne darm door de calorierestrictie tijd om zich te ‘resetten’?

Waarneming 3: Er zijn diverse kleinere studies waarbij koolhydraatrestrictie zonder calorierestrictie tot vergelijkbare resultaten leidt. Stephan Guyenet heeft veel onderzoek verzameld, ik zou het even moeten opzoeken.

Waarneming 4: Lindeberg et al bereikten normalisatie van glucosetolerantie met een niet koolhydraatbeperkte ad libitum paleo interventie.

Mijn bescheiden hypothese is dat iets in de voeding bij gevoelige mensen tot verstoring van incretinesignalering leidt. De waarnemingen 3 en 4 impliceren dat het niet de calorierestrictie kan zijn. Waarneming 4 impliceert dat het niet koolhydraatrestrictie an sich kan zijn. Blijft over het een of andere neolithische element. Als dat element bij gevoelige mensen dagelijks door de dunne darm komt, ontstaat narigheid. Als je het element wegneemt, herstelt de boel. Gezien de stroom van (vaak ongelofelijke) anekdotes die ondermeer bij William Davis binnenkomen, gok ik op tarwe als voornaamste uitlokker. Elimineer tarwe en er gebeuren wonderbaarlijke dingen. Voor de volledigheid, Lindebergs proefpersonen aten uiteraard ook geen zuivel.

Zijn er volledig tarwevrije populaties die diabetes type 2 ontwikkelen? Zijn er volledig graszaadvrije populaties die diabates type 2 ontwikkelen?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

11 reacties op Begint (graanziekte?) diabetes type 2 in de dunne darm?

  1. Daniel zegt:

    Soms denk ik wel eens dat het allerbelangrijkste is om veel groente te eten omdat dit zorgt voor een goede ph-waarde in het lichaam. Er zijn natuurgenezers die mensen genezen, maar ze toch tarwe en andere granen laten eten en er zijn natuurlijk ook de paleo natuurgenezers die minstens evenveel succes hebben. Wat (bijna) alle natuurgenezers gemeen hebben is het voorschrijven van groente, veel groente.

    • Daniel zegt:

      Begrijp me trouwens niet verkeerd, ik geloof nog steeds dat granen en vooral tarwe beter vermeden kunnen worden.

    • Daniel, alle ruimte op je bord die wordt gevuld met groente, wordt niet gevuld met graan… Er zijn tal van kerngezonde populaties geweest die zelden of nooit groente zagen. Ik zie groente als onschadelijke bulk die ook nog wat voedingsstoffen levert en met wat geluk bijdraagt aan een gunstige darmflora. Niettemin eet ik er zelf erg veel van ;-).

  2. Mariet zegt:

    Vandaag op Fat Head FB groep gebaseerd op Super Size Me van Tom Naugthon
    Dit bericht van Tami ( ze geeft toestemming om te delen)

    Hier de “before and after foto.

    Voor en na

    Gevraagd, hoelang, hoeveel en wat ze ’t heeft gedaan, deze vier reacties van haar:

    I’ve been at this for 16 months so far.

    ‎103 so far. (pound )

    I try to keep it simple. Only whole foods, minimally processed. (so nothing from a box, no bars, shakes, wraps, etc) Meat, eggs, whole fat dairy, non starchy vegetables, some nuts and seeds and berries. I do not limit my fats at all. (my current favorite is goat butter!)

    Besides what this WOE has done for the outside, I am a type 2 diabetic and upon seeing my A1C, my new doctor said, “And why do you think you are a diabetic?” LOVE IT. Went from 9.7 A1C to 5.3 and my Trig to HDL ratio went from 5.something to 1.3. So, as a reminder, even if you don’t see the scale moving, SOMETHING is changing INSIDE!!

    • Mariet, ik zou een URL van die platen nodig hebben om ze in je antwoord in te kunnen bouwen. Foto’s op zich (zonder URL, zoals in een blogpost) gaat volgens mij niet… Dus als je een URL hebt, zet ik hem er in.

  3. Mariet zegt:

    De farmaceutische industrie heeft dit ook ondekt en ontwikkelt allerlei nieuwe medicijnen, die werken op de darmen:

    28 Mar 2012 – 10:17 Het medicijn Trajenta, stofnaam linagliptine, wordt vanaf 1 april vergoed voor mensen met diabetes type 2. Dat maakten de fabrikanten Boehringer Ingelheim en Eli Lilly Nederland deze week bekend.

    “Trajenta, linagliptine, hoort bij een nieuwe soort medicijnen die pas een paar jaar bestaan: de zogeheten DPP-4-remmers. Ze werken via de hormonen die darmen aanmaken in reactie op eten. Die hormonen geven na het eten een seintje aan de alvleesklier dat er meer insuline moet komen om de bloedsuiker te verlagen. Tegelijkertijd maakt de lever minder bloedsuiker aan.”

    ” Bydureon en Byetta. Ook van Lily.De stof exenatide is afgeleid van het darmhormoon GLP-1, dat wordt gevormd als reactie op voedsel. Darmhormonen geven na het eten een seintje aan de alvleesklier dat er meer insuline moet komen om de bloedsuikerspiegel te verlagen. Tegelijkertijd zorgen ze ervoor dat de lever minder bloedsuiker aanmaakt”

    “Sitagliptine.heeft de unieke eigenschap dat het de werking van de lichaamseigen darmhormonen
    verbetert, waardoor het lichaam zelf de insulineproductie van de alvleesklier
    verhoogt. Hierdoor wordt het bloedsuikergehalte verlaagd.”

    “Liraglutide (Victoza) 1 Feb 2010 – 15:37 Fabrikant Novo Nordisk brengt het het nieuwe medicijn Victoza op de markt. Victoza is ontwikkeld voor de behandeling van diabetes type 2, in combinatie met andere medicijnen. Het is de merknaam voor liraglutide, een medicijn uit de nieuwe klasse medicijnen die GLP-1-analogen heten. Het middel wordt eenmaal per dag ingespoten.
    GLP-1 (glucagon-like peptide) is een stof die van nature n het lichaam voorkomt en door de darmen wordt aangemaakt. Het zorgt ervoor dat het lichaam tijdens het eten van koolhydraten voldoende insuline afgeeft, zodat de lichaamscellen suikers (glucose) uit het bloed kunnen opnemen.”

    http://www.vumc.nl/afdelingen/diabetescentrum/nieuws/6131735/

    Het wordt dringen op de nieuwe markt. Wie gaat er met de hoofdprijs naar huis 😦

    Geef mij maar de methode Tami 🙂

    • Ik weet het, Mariet. Voor de verandering denk ik dat de GLP1-analogen goede medicijnen zijn, al weet je het nooit als je in zo’n complex en nog slechts vaag begrepen systeem gaat interveniëren met 1 factor. Ze normaliseren ook de eetlustregulatie en ik vermoed dat de fabrikanten staan te springen om ze ook als medicijn tegen overgewicht geregistreerd te krijgen. Uiteraard is niemand geïnteresseerd in wat het incretine-orkest eigenlijk in de war schopt. Als je de intrigerende zonuline/tight junctions reis van Fasano et al vanaf ongeveer 2000 volgt, krijg je een idee.

      Hier is een conclusie uit 2006:

      “CONCLUSIONS: Based on our results, we concluded that gliadin activates zonulin signaling irrespective of the genetic expression of autoimmunity, leading to increased intestinal permeability to macromolecules.”

      Hint: ik zag laatst een statistiekje waaruit blijkt dat Amerikanen momenteel ruim twee keer zo veel tarwe-eiwit voor hun kiezen (lees darmen) krijgen als ik meen 20 jaar geleden.

  4. Louise zegt:

    Interessant onderzoek naar opname van vetten in de dunne darm en het microbioom aldaar: http://www.cell.com/cell-host-microbe/fulltext/S1931-3128(18)30140-9

    Highlights:
    •Small bowel microbiota regulate host dietary fat digestion and absorption
    •Gut microbes and their mediators drive lipid absorption through multiple mechanisms
    •Specific bacterial strains influence processes underlying intestinal lipid absorption
    •High-fat diet-induced jejunal microbiota directly increase gut lipid absorption

  5. Christel zegt:

    Daar ben ik weer. Na fix wat maanden op het meat only dieet ben ik daar hard van terug gekomen omdat oa mijn haar uitviel, mijn opvliegers niet weggingen, min buik niet platter werd, ik kuit en teenkrampen had, en mijn huid snel verouderde. Toen heb ik het vlees drastisch geminderd (toch af en toe nog ivm het vitamine b12 verhaal) en ben heel veel groente gaan eten. Maar ik voelde dat er nog iets ontbrak. Totdat ik ergens toevallig de docu Forks over Knives tegenkwam. En zo kwam ik bij The Starch Solution terecht.

    Voor wie TSS niet kent, je eet starch/zetmeel, liefst volkoren zoals pasta, couscous, rijst of aardappelen en veel groente, wat fruit en bonen. Vet elimineer je. Dus ook vet in whole foods zoals noten, zaden en avocado’s. Plantaardig dus. En het liefst in de vorm van whole foods.

    Sinds ik veel pasta, bonen en rijst eet met veel groente maar zonder vet zijn mijn opvliegers beduidend minder geworden. Ik ben ervan overtuigd dat opvliegers ook een indicatie zijn, evenals bijvoorbeeld insulineproblemen, dat je iets eet wat niet goed is voor je. Het zou zomaar kunnen dat juist vetten voor veel van onze problemen zorgen.

    Ik kan me nog herinneren dat jij, Mariet, je vlees niet weg kreeg. Mogelijk omdat vlees meer kwaad dan goed doet? Maar mogelijk ook vooral door de vetten dat je je niet lekker voelde. Ik heb je niet meer gevolgd, Mariet, ben even mijn eigen weg gegaan in alle stilte :), maar toen ik zojuist het artikel hieronder in de link las, dacht ik direct aan jou. Misschien zitten we met granen en gluten deels op het goede spoor. Maar zijn vetten daadwerkelijk de grootste boosdoeners. Vooral de vetten die gegeten worden in de vorm van niet-whole-foods. Ben benieuwd hoe het nu met je gaat.Of je eindelijk je insuline weer op peil hebt, want dat gunde en gun ik je zo.

    Momenteel ben ik dus plantaardig aan het eten en het bevalt me echt goed. Ik ga dit dus zeker een grote kans geven. Maar ik juich liever niet meer te vroeg. 😉

    http://www.lboro.ac.uk/departments/ssehs/news/2017/a-single-day-of-eating-high-fat-food-has-a-significant-effect-on-insulin-action.html

  6. Christel zegt:

    Melchior, wat vind je van het onderzoek in het artikel?

Plaats een reactie